eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.8هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
252 ویدیو
77 فایل
پژوهشگاه فضای مجازی _ پردیس قم ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 پلتفرم‌های دیجیتال، تحول طبیعی منبر در همه جهان است. 🔹شیخ خالد جندی، عضو شورای عالی امور اسلامی گفت: برپایی ششمین همایش جهانی فتوا در این زمان نشان می‌دهد ارتباط دیجیتال، تحول طبیعی منبر است، چرا که آغاز منبر با شاخه نخل بود، سپس آن را از سنگ ساختند، سپس از چوب و در آن نقوشی کار کردند و منبر امروز، پلتفرم‌های دیجیتال و پایگاه‌های مجازی است که میلیون‌ها نفر در جهان معاصر مخاطب آن هستند. 🔸وی در شمشین همایش جهانی دفاتر پاسخگویی به سؤالات شرعی افزود: هنگامی که خداوند عزوجل رسولی می‌فرستد، به او توانایی بر زبان قومش را می‌دهد، چنانکه فرموده است: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ؛ و ما هيچ پيامبرى را جز به زبان قومش نفرستاديم تا [حقايق را] براى آنان بيان كند» (سوره ابراهیم، آیه 4) زبان قوم در زمانه ما، اینترنت و جهان گسترده آن است و هیچ حد و مرزی ارتباط دیجیتال را محدود نمی‌کند و هیچ مانعی در برابر آن نیست و هیچ رسم و رسوماتی آن را از کار نمی‌اندازد و دولت‌ها در آن نقشی ندارند و حساسیت فضای مجازی در اینجا نهفته است. 🔹جندی ادامه داد: باید اعتراف کنیم که دیر وارد جهان رسانه‌های اجتماعی شدیم، در حالی که پیش از این نهاد ها و سازمان‌های مشکوک موفق شده‌اند در تبلیغ و فتوادهی در اینترنت تجربه‌اندوزی کنند. به هر حال دیر آمدن بهتر از هرگز نیامدن است. 📌 تهیه شده در واحد بین الملل ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
📖 راهبردپژوهی/ بی‌طرفی شبکه را تعریف کنید؛ سپس قانون بنویسید ✅ پژوهشگران موسسه هادسون، یکی از مراکز مطالعاتی ایالات متحده آمریکا، اخیرا طی یادداشتی کوتاه به موضوع خلاهای حقوقی موجود در مسئله «بی‌طرفی شبکه» پرداخته‌اند. در این گزارش به مطالعه مشروح این یادداشت خواهیم پرداخت. 📌 تهیه شده در گروه مطالعات بین الملل پژوهشگاه فضای مجازی 💡 مشروح یادداشت: yun.ir/ma3qe2 ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
فضای مجازی، تعظیم شعائر دینی، و فرصتی بی تکرار ✅یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی 👇👇
♦️فضای مجازی، تعظیم شعائر دینی، و فرصتی بی تکرار ✅ الف) برگزاری مجالس گفت و شنود دینی و بزرگداشت مناسبت های مهم تاریخ اسلام را می توان از مصادیق بارز تعظیم شعائر الاهی دانست، و از آنجا که دین و اخلاق با یکدیگر نسبتی قویم دارند هرگونه تلاش در این زمینه در واقع گام برداشتن در راه تربیت انسان اخلاقی است. شاید از این روست که قرآن کریم بزرگداشت شعائر الاهی را نشانه تقوای قلبی مومنان می داند(سوره حج، آیه 32). تاثیرگذاری جلسات مذهبی البته مشروط است به «تولید محتوای مناسب»، «ابلاغِ درستِ پیام»، و «مشارکت دادن مخاطب»، و این هرسه بدون انتخاب «رسانه موثر» ممکن نیست. «قالب» و «ابزار»ی که در خدمت رسانه است در هرزمان می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، در واقعه عاشورا حضرت زینب(س) از «خطابه» برای ابلاغ پیام استفاده کردند. در زمان های بعد، استفاده از ابزارها و قالب هایی چون منبر و خطابه، شعر، تصویرگری و تعزیه خوانی در دوره معاصر رسانه هایی چون رادیو و تلویزیون و نشریات هم به آنها اضافه شد. ✅ب) در دو سه دهه اخیر «فضای مجازی» به عنوان یک رسانه فراگیر وارد جامعه ما شده است؛ رسانه ای که به خاطر برخورداری از شرایط سه گانه ای که برای تعظیم شعائر دینی گفته شد ظرفیت آن را دارد که در خدمت این امر قرار گیرد. اینک این دغدغه مندان تبلیغ دین و ترویج اخلاق، از شهروندان عادی گرفته تا حوزه های علمیه، هستند که بایستی ضمن شناسایی «ظرفیت»ها و «ظرافت»های این فضا از آن به بهترین وجه استفاده کنند. کوتاهی در این زمینه موجب می شود که نهادهایِ سنتیِ تبلیغ دین میدان را به دیگران واگذار کنند و از ارتباط با طیف وسیعی از مخاطبان خود محروم شوند؛ مخاطبانی که دنبال شنیدن سخنان جدید و آزمودن روش های نوین در برپایی مجالس دینی هستند. ✅ج) با توجه به ویژگی های زیر می توان گفت فضای مجازی رسانه ای است که مبلغان و مروجان دین در طول تاریخ آرزوی آن را داشته اند. 🔻1. مشارکت فعال برگزاری مراسم دینی در فضای مجازی امکان آن را فراهم می کند که مخاطبان از حالت «شنونده صِرف» که در تبلیغات سنتی پررنگ تر بود خارج شوند و نظرات خود را با سخنران و دیگر حاضران به اشتراک بگذارند. حضور افراد تحصیل کرده و تنوع عقاید و سلایق دینی حضار هم موجب جدی و جذاب شدن گفت وگوها، بالا رفتن سطح علمی مباحث و در نتیجه افزایش معرفت دینی مخاطبان (و حتی سخنران) می شود. 🔻2. کثرت مخاطب فضای مجازی با حذف «بُعد مکانی» این امکان را فراهم کرده که هر کس در هر گوشه جهان به راحتی بتواند در مراسم معرفت افزایی دینی شرکت کند. به عنوان مثال، امسال در شبکه هایی چون اینستاگرام و کلاب هاوس شاهد بودیم ایرانیانی که در کشورهای مختلف زندگی می کنند در مجالس عاشورایی به گونه ای شرکت داشتند که گویی در ایران حضور دارند. 🔻3. تنوع قالب در فضای مجازی می توان از قالب های چندرسانه ایِ متنی، صوتی، و تصویری استفاده کرد. مثلا مخاطب در حالی که مشغول شنیدن صدای سخنران است، همزمان ویدیوی مربوط به بحث او، یا سرفصل های مطالب را در قالب پاورپوینت می تواند مشاهده کند. تنوع و جذابیت قالب ها موجب استقبال بیشتر مخاطب و تاثیرگذاری بهتر محتوا می شود. 🔻4. تکثر منابع در گذشته مبلغان برای افزایش اطلاعات دینی مخاطبان خود نهایتا می توانستند کتاب یا مقاله ای را به آنها معرفی کنند، ولی امروزه از طریق فضای مجازی می توان ده ها کتاب، مقاله، فیلم و عکس، مصاحبه و خبر را در اختیار آنان قرار داد. 🔻5. غلبه بر محدودیت ها در زمان های گذشته هنگام وقوع حوادثی چون سیل و زلزله یا شیوع بیماری های واگیردار، حضور همگان در مراسم دینی مقدور نبود ولی امروزه به مدد فضای مجازی در هر شرایطی، مثل اکنون که ویروس کرونا فراگیر شده است، همه افراد جامعه می توانند در بستر این فضا در جلسات مذهبی شرکت کنند. 🔻6. سهولت دسترسی استفاده از امکانات فضای مجازی آنچنان آسان شده است که حتی یک نفر هم با داشتن اشتراک اینترنت و یک تلفن همراه به راحتی می تواند مثلا برای یک دهه محرم جلساتی را به حضور سخنرانانی از کشورهای مختلف جهان برگزار کند؛ این در حالی است که در شیوه سنتی، برگزاری چنین مراسمی نیازمند صرف هزینه و نیروی انسانی فراوان بود. 🔻7. ماندگارسازی محتوا در تبلیغات سنتی برای حفظ یا انتقال محتوای جلسات دینی معمولا از نوارهای کاسِت استفاده می شد اما امروزه با استفاده از فضای مجازی می توان این محتوا را برای همیشه نگهداری کرد. از این منظر، فضای مجازی به «ذخیره سازی محتوای دینی»، «انباشت تجربه مبلغان دینی»، و «ستبرسازی سنت های دینی» کمک می کند. ✍️حسینعلی رحمتی 5 شهریور 1400 ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
🔵رونمایی از اپلیکیشن فتوا پرو در حاشیه اجلاس دارالافتاء ها در عصر دیجیتال 🔻دکتر ابراهیم نجم، مشاور مفتی مصر و دبیرکل نهادهای فتوا در حاشیه اجلاس دارالافتاء ها در عصر دیجیتال از رونمایی اپلیکیشن فتوا پرو خبر داد. 🔹وی جاسوسی بودن برخی از اپلیکیشن‌های موجود، القای ارزش‌های ضد اسلامی توسط گروه‌های افراطی، دسترسی آسان مسلمانان سراسر جهان به فتوا و شکل‌گیری هویت واحد را از جمله دلایل راه‌اندازی این اپلیکیشن بیان نمود. 🔸این برنامه از زبانهای (انگلیسی ، فرانسوی و آلمانی) پشتیبانی می‌کند. اهداف راه‌اندازی این برنامه عبارتنداز: (1) ارائه فتاوای مورد علاقه مسلمانان و پاسخ به سوالات آنها در جوامع اسلامی؛ (2) ارائه راهنمایی های دینی به مسلمانان برای اطمینان از حفظ هویت اسلامی خود و جلوگیری از افتادن آنها در چنگال ایدئولوژی افراطی و گروه های تروریستی؛ (3) ارائه کلیه ابزارهای پشتیبانی علمی و دینی برای جوامع مسلمان. 📌 تهیه شده در واحد بین الملل ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
10.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 حجت الاسلام پناهیان: گاهی باید به جای تعقیبات نماز صفحات خوب فضای مجازی را کنیم. ✅ نقطه قوت دشمن در عرصه تبلیغات هماهنگی و ضعف ما عدم هماهنگی است. تذکر مردم علیه سخنان نادرست قطعا تاثیر گذار است. اسلام با روش غربی اداره افکار مردم موافق نیست، بلکه می خواهد خود مردم افکارشان را مدیریت کنند. ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
🔵 سلسله درس‌گفتار‌های «فضای مجازی و تمدن نوین اسلامی» برگزار می‌شود ✅ سلسه درس‌گفتارهای «فضای مجازی و تمدن نوین اسلامی»، به زودی و به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی برگزار خواهد شد. 📌 مشروح خبر: yun.ir/11oj4c ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
🔴 سال 2020 و پاسخ به بیش از یک میلیون فتوا در فضای مجازی 🔹 همایش «نهادهای پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی در عصر دیجیتال» به میزبانی دار الافتای مصر با حضور دکتر شوقی علام مفتی مصر اوائل آگوست 2021 برگزار شد. 🔹 بسام راضی، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری گفت رئیس جمهور با خوشامد به علمای حاضر در همایش، با توجه به اهمیت نقش نهادهای پاسخگویی به سؤالات شرعی در جهان اسلام به عنوان مرجع صدور فتوا در عرصه‌های مختلف حیات، بر حمایت کامل از روند همایش تأکید می‌کند، همچنین بر اهمیت همگامی این نهادها با پیشرفت‌های چشمگیری که در این عرصه پیش آمده، به‌ویژه با گسترش شبکه‌های اجتماعی تأکید دارد و خواستار مقابله با پلتفرم‌هایی است که افکار ناصحیح را منتشر و چهره اسلام را مخدوش می‌کند. 🔹 دکتر شوقی علام، مفتی مصر هدف از همایش امسال را افزایش آگاهی به اهمیت عامل دیجیتال، بازتاب آن بر نهادهای پاسخگویی به فتوا، نقش آن در جوامع و رشد پیوسته‌ای که در سطح فناوری نهادهای پاسخگویی به سؤالات شرعی برای همگامی با عصر دیجیتال، می‌طلبد اعلام کرد و به تبیین تلاش‌های دار الافتای مصر در این زمینه پرداخت، به‌ویژه پاسخ به یک میلیون و سیصد هزار فتوا در سال 2020 در موضوعات مختلف که نزدیک به یک میلیون فتوا از طریق سایت اینترنتی بوده است و رتبه نخست را در جهان کسب کرده است. 📌 تهیه شده در واحد بین الملل ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💠عنوان کتاب: مواقع التواصل الاجتماعی؛ نظرة فقهیة، أخلاقیة، تربویة شبکه‌های اجتماعی؛ بررسی فقهی، اخلاقی، تربیتی ✍️ نویسنده: میثم الفریجی 🗒 تعداد صفحات: 106 🔻 مطالب این کتاب در سه بخش کلی ارائه شده است: (1) توصیه‌های فقهی؛ (2) توصیه‌های اخلاقی؛ (3) توصیه‌های تربیتی. 🔹 نویسنده در بخش اول به بیان برخی از احکام فقهی استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد. استفاده حلال از شبکه‌های اجتماعی جایز است و ممکن است گاهی مستحب باشد و انجام‌دهنده‌اش ثواب نیز ببرد؛ مانند زمانی که فردی ازطریق این سایت‌ها صله رحم کند، بلکه شاید واجب باشد؛ چنانچه عملش مقدمه رسیدن به واجب باشد؛ مانند زمانی که ابزار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر شمرده شود. 🔸 پژوهشگر در بخش دوم به بیان برخی از توصیه‌های اخلاقی اشاره کرده و می‌نویسد: کاربران شبکه‌های اجتماعی و بیشتر کاربران اینترنت، زمان‌های طولانی را در آن می‌گذرانند و در بیشتر مواقع، شب را به روز می‌رسانند و این باعث ضایع شدن عمر و بی‌توجهی به فرایض می‌شود؛ مانند تأخیر در گزاردن نماز اول وقت و عدم حضور قلب در نماز. این امر با معارف اخلاق اسلامی سازگار نیست. 🔹در بخش سوم، محقق به بررسی توصیه‌های تربیتی می‌پردازد. درخصوص نقش تربیتی پدر و مادر هم اشاره می‌کند که برای پدران و مادران و سایر اولیای امور جایز نیست برای پیشگیری از انجام گناه، از دستگاه‌های اختصاصی فرزندانشان جاسوسی کنند؛ زیرا این کار شرعاً حرام است. 📌 تهیه شده در واحد بین الملل ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔵 اجلاس دو روزه دارالافتاء ها در عصر دیجیتال با قرائت بیانیه پایانی در سوم آگوست 2021 به کار خود پایان داد. 🔻برخی از بندهای این بیانیه عبارتنداز: 1. این همایش از ادغام فتواها، راه‌اندازی مرکز سلام جهت مقابله با تفکرات افراط‌گرایانه و اپلیکیشن فتواپرو حمایت می‌کند. 2. برگزار کنندگان این همایش بر اهمیت استفاده از فناوری دیجیتال در موسسات صدور فتوا تأکید می کنند زیرا سبب صرفجویی در زمان، کاهش فضای ذخیره سازی و کنترل مواجهه فعال با ایده های افراطی می‌شود. 3. این کنفرانس وظیفه دبیرخانه کل و نهادهای فتوایی در جهان را ارائه پشتیبانی دیجیتالی از موسسات فتوا در تمام سطوح مادی و انسانی و به طور مداوم می‌داند. البته باید مکانیسم‌ها و برنامه‌های الکترونیکی مربوط به فتاوا را بهبود بخشیده و تحولات جهانی در این زمینه را پیگیری کرده و از آنها بهره‌مند شود. 4. با توجه به همه‌گیری کرونا در جهان، این کنفرانس از همه پرسشگران مسائل دینی می‌خواهد تا از بسترهای فتوای الکترونیکی ارائه شده توسط موسسات فتوا به عنوان جایگزین مناسب برای مراجعه حضوری استفاده کنند. 📌 تهیه شده در واحد بین الملل ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💠 بیست و ششمین نشست علمی با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. 🔹با موضوع: «شکاف نسلی در زیست‌بوم فضای مجازی» 🔹 با حضور: 🔺حجت‌الاسلام دکتر محسن انبیائی زیدعزّه دکترای فلسفه دین و عضو شورای فکری دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی 🔺حجت الاسلام اخوی زیدعزّه روانشناس و مدیر مرکز مشاوره ماوا 📆 زمان: ۱۱ شهریور ماه (پنجشنبه) 🕰 ساعت: ۱۱ تا ۱۳ 🌐 نشست به صورت حضوری بارعایت پروتکل های بهداشتی و مجازی برگزار می‌شود. 📲 کسب اطلاعات بیشتر و درخواست حضور و دریافت لینک ورود به نشست به شناسه @oisc_amuzesh در پیام‌رسان ایتا پیام بدهید. http://yun.ir/4osmz9 _بوم_فضای_مجازی ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi