❖﷽❖
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنالُهُ أَيْدِيكُمْ وَ رِماحُكُمْ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَخافُهُ بِالْغَيْبِ فَمَنِ اعْتَدى بَعْدَ ذلِكَ فَلَهُ عَذابٌ أَلِيمٌ
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! خداوند شمارا با چيزى از شكار كه دستها و نيزههايتان به آن مىرسد مىآزمايد تا خداوند معلوم گرداند چه كسى در باطن از او بيم دارد (و تسليم فرمان اوست و از شكار مىگذرد) پس بعد از اين هر كه تجاوز كند، او را عذابى دردناك است.
🔅ایه 94 سوره مائده
✨✨✨✨✨✨✨
📝نکته ها
در ايّام حج و حالت احرام، حاجى حقّ شكار ندارد. همان ايّام گاهى شكار تا نزديكى انسان مىآيد و مىتوان به راحتّى به آن دست يافت، ولى آزمايش الهى به اين است كه دست به شكار نزنيم. در حديث مىخوانيم: در عمرهى حُديبيه حيوانات شكارى فراوانى براى مسلمانان ظاهر شدند كه مسلمانان مىتوانستند به راحتى آنان را صيد كنند. «1»
در قرآن، مسألهى شكم و غذا، به عنوان يكى از اسباب آزمايش الهى مطرح شده است، به نمونههاى زير توجّه كنيد:
💢الف: آدم و حوا در مسألهى غذا شكست خوردند.
✨«لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ» «2»
💢ب: بنىاسرائيل در تحريم صيد ماهى در روزهاى شنبهها، شكست خوردند.
✨«وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ» «3»
💢ج: يكى از فرماندهان بنىاسرائيل هنگام عبور سربازانش از يك منطقه و رسيدن به نهر، فرمان داد كه از آب آن ننوشند، ولى يارانش جز اندكى، خوردند.
✨«فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا» «4»
💢د: روزه گرفتن، يك آزمايش بزرگ است.
💢ه: نزديك شدن شكار به حجاج در حالت احرام كه حقّ صيد ندارند، خود يك آزمايش است.
✨«تَنالُهُ أَيْدِيكُمْ»
سؤال: انسان كه چيزى را آزمايش مىكند، براى اطلاع و علم است، امّا خداوند كه همه چيز را مىداند چرا آزمايش مىكند؟
🌠پاسخ: حضرت على عليه السلام در نهجالبلاغه مىفرمايد: آزمايشات الهى براى آن است تا انسان در برابر حوادث تلخ و شيرين عكسالعمل نشان دهد و در برابر آن، استحقاق كيفر يا پاداش داشته باشد. «5»
آرى، خداوند بر اساس عمل، كيفر و پاداش مىدهد نه بر اساس علم خود، همان گونه كه ما نيز به خاطر علم به هنر و كارآيى فردى به او پاداش نمىدهيم، بلكه بايد براى ما كارى از خود نشان دهد تا مزد بگيرد.
❓سؤال: آيا مهمان و زائر خانه خدا، به خاطر شكار حيوانى بايد به عذاب دردناك گرفتار شود؟
✅پاسخ: خود شكاركردن، عذاب دردناك ندارد، بلكه عذاب به خاطر شكستن قداست حرم و احرام و قانونشكنى اوست.
🔅«فَمَنِ اعْتَدى بَعْدَ ذلِكَ فَلَهُ عَذابٌ أَلِيمٌ»
🔰پیام ها
💎1- آزمايش مؤمنان، يك سنّت قطعى پروردگار است.
✨«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَيَبْلُوَنَّكُمُ»
(حرف «لام» و فعل مضارع و نون تأكيد، نشانهى قطعى بودن است)
💎2- خداترسى آنجا آشكار مىشود كه زمينهى گناه فراهم باشد و انسان خطا نكند.
✨«تَنالُهُ أَيْدِيكُمْ»
💎3- نعمتهاى در دسترس، وسيلهى آزمايشند.
✨لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْءٍ ... تَنالُهُ أَيْدِيكُمْ
💎4- هر چيزى كه دست ما به آن مىرسد، رزق و حلال نيست.
✨«تَنالُهُ أَيْدِيكُمْ»
💎5- ملاك تقوا، خوف باطنى است، نه تنها حياى ظاهرى.
✨«يَخافُهُ بِالْغَيْبِ»
💎6- تكليف و مسئوليّت، بعد از ابلاغ است.
✨ «بَعْدَ ذلِكَ»
💎7- حاجىكه فرسنگها در بيابانها به عشق حقّ مىرود، گاهى يك شكاركوچك او را از پا در مىآورد و به نافرمانى مىكشد كه نتيجهى آن عذاب الهى است.
✨«فَمَنِ اعْتَدى بَعْدَ ذلِكَ فَلَهُ عَذابٌ أَلِيمٌ»
«1». تفسير نورالثقلين و كافى، ج 4، ص 396.
«2». بقره، 35.
«3». بقره، 65.
«4». بقره، 249.
«5». نهجالبلاغه، خطبه 192.
📚تفسیر نور
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
أَوَمَن كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ
🕯وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ
كَمَن مَّثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا
كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْكَافِرِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
ﺁﻳﺎ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻋﻘﻠﻲ ﻭ ﺭﻭﺣﻲ ]ﻣﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ] ﺯﻧﺪﻩ ﻛﺮﺩﻳﻢ ،
ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻭﻱ ﻧﻮﺭﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﺩﺭ ﭘﺮﺗﻮ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم [ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﻭ ﺳﻠﺎﻣﺖ ] ﺣﺮﻛﺖ ﻛﻨﺪ ،
ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲ ﻫﺎ [ ﻱِ ﺟﻬﻞ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ] ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺷﺪﻧﻲ ﻧﻴﺴﺖ ؟ !
ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ [ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻭ ﻋﻨﺎﺩﺷﺎﻥ ] ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﺷﺪ [ ﺗﺎ ﮔﻤﺎﻥ ﻛﻨﻨﺪ ﺍﻋﻤﺎﻟﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ﻧﻴﻜﻮﺳﺖ . ]
💫ایه (١٢٢) سوره انعام
✨✨✨✨✨✨✨✨
⬅️در كافى به سند خود از زيد روايت كرده كه گفت : از حضرت ابى جعفر (عليهالسلام ) شنيدم كه در تفسير آيه (او من كان ميتا فاحييناه و جعلنا له نورا يمشى به فى الناس مى فرمود:
🔳ميت آن كسى است كه هيچ چيز نمى داند،
🌟و مقصود از (نورا يمشى به فى الناس ) امامى است كه به او اقتدا كند،
⚠️ و مقصود از (كمن مثله فى الظلمات ليس بخارج منها) آن كسى است كه امام خود را نشناسد.
📚 برگرفته از تفسیر المیزان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
142_Page.MP3
987.2K
#ترتیل #صفحه_142 سوره مبارکه
#انعام
#سوره_6
#جزء_8
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
صفحه 142
و اگر فرشتگان را بر آنها میفرستادیم و مردگان با آنان سخن میگفتند و هر چیزی را رویارویشان فراهم میآوردیم باز ایمان نمیآوردند مگر به مشیّت خدا، لیکن اکثرشان (مشیّت نافذ حق را) نمیدانند. (۱۱۱) و همچنین ما هر پیغمبری را از شیطانهای انس و جن دشمنی در مقابل برانگیختیم که آنها برخی با برخی دیگر برای اغفال مؤمنان سخنان آراسته ظاهر فریب اظهار کنند. و اگر پروردگار تو میخواست چنین نمیکردند، پس اینها را با دروغشان واگذار. (۱۱۲) (تا بیازماییمشان) و تا به گفتار (فریبنده) آن اهریمنان آنان که به آخرت ایمان نیاورند دل سپرده و بدان خشنود باشند و تا آنچه میتوانند به گناه و تبهکاری آلوده شوند. (۱۱۳) آیا من غیر خدا حاکم و داوری بجویم و حال آنکه او خدایی است که کتابی (چون قرآن) که همه چیز در آن بیان شده به شما فرستاد؟ و آنان که به آنها کتاب فرستادیم (یهود و نصاری) میدانند که این قرآن از خدای تو به حق بر تو فرستاده شده، پس در آن البته هیچ شک و تردید راه مده. (۱۱۴) کلام خدای تو از روی راستی و عدالت به حد کمال رسید و هیچ کس تبدیل و تغییر آن کلمات نتواند کرد و او خدای شنوا و داناست. (۱۱۵) و اگر پیروی از اکثر مردم روی زمین کنی تو را از راه خدا گمراه خواهند کرد، که اینان جز از پی گمان (و هوا و هوس) نمیروند و جز اندیشه باطل و دروغ چیزی در دست ندارند. (۱۱۶) محققا خدای تو خود داناتر است به حال آن که از راه او گمراه است و آن که به راه او هدایت یافته است. (۱۱۷) پس شما مؤمنان چنانچه به آیات خدا ایمان دارید از آنچه نام خدا بر آن ذکر شده تناول کنید. (۱۱۸)