❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
أَوَمَن كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ
🕯وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ
كَمَن مَّثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا
كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْكَافِرِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
ﺁﻳﺎ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻋﻘﻠﻲ ﻭ ﺭﻭﺣﻲ ]ﻣﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ] ﺯﻧﺪﻩ ﻛﺮﺩﻳﻢ ،
ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻭﻱ ﻧﻮﺭﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﺩﺭ ﭘﺮﺗﻮ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم [ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﻭ ﺳﻠﺎﻣﺖ ] ﺣﺮﻛﺖ ﻛﻨﺪ ،
ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲ ﻫﺎ [ ﻱِ ﺟﻬﻞ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ] ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺷﺪﻧﻲ ﻧﻴﺴﺖ ؟ !
ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ [ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻭ ﻋﻨﺎﺩﺷﺎﻥ ] ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﺷﺪ [ ﺗﺎ ﮔﻤﺎﻥ ﻛﻨﻨﺪ ﺍﻋﻤﺎﻟﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ﻧﻴﻜﻮﺳﺖ . ]
💫ایه (١٢٢) سوره انعام
✨✨✨✨✨✨✨✨
⬅️در كافى به سند خود از زيد روايت كرده كه گفت : از حضرت ابى جعفر (عليهالسلام ) شنيدم كه در تفسير آيه (او من كان ميتا فاحييناه و جعلنا له نورا يمشى به فى الناس مى فرمود:
🔳ميت آن كسى است كه هيچ چيز نمى داند،
🌟و مقصود از (نورا يمشى به فى الناس ) امامى است كه به او اقتدا كند،
⚠️ و مقصود از (كمن مثله فى الظلمات ليس بخارج منها) آن كسى است كه امام خود را نشناسد.
📚 برگرفته از تفسیر المیزان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
142_Page.MP3
987.2K
#ترتیل #صفحه_142 سوره مبارکه
#انعام
#سوره_6
#جزء_8
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
صفحه 142
و اگر فرشتگان را بر آنها میفرستادیم و مردگان با آنان سخن میگفتند و هر چیزی را رویارویشان فراهم میآوردیم باز ایمان نمیآوردند مگر به مشیّت خدا، لیکن اکثرشان (مشیّت نافذ حق را) نمیدانند. (۱۱۱) و همچنین ما هر پیغمبری را از شیطانهای انس و جن دشمنی در مقابل برانگیختیم که آنها برخی با برخی دیگر برای اغفال مؤمنان سخنان آراسته ظاهر فریب اظهار کنند. و اگر پروردگار تو میخواست چنین نمیکردند، پس اینها را با دروغشان واگذار. (۱۱۲) (تا بیازماییمشان) و تا به گفتار (فریبنده) آن اهریمنان آنان که به آخرت ایمان نیاورند دل سپرده و بدان خشنود باشند و تا آنچه میتوانند به گناه و تبهکاری آلوده شوند. (۱۱۳) آیا من غیر خدا حاکم و داوری بجویم و حال آنکه او خدایی است که کتابی (چون قرآن) که همه چیز در آن بیان شده به شما فرستاد؟ و آنان که به آنها کتاب فرستادیم (یهود و نصاری) میدانند که این قرآن از خدای تو به حق بر تو فرستاده شده، پس در آن البته هیچ شک و تردید راه مده. (۱۱۴) کلام خدای تو از روی راستی و عدالت به حد کمال رسید و هیچ کس تبدیل و تغییر آن کلمات نتواند کرد و او خدای شنوا و داناست. (۱۱۵) و اگر پیروی از اکثر مردم روی زمین کنی تو را از راه خدا گمراه خواهند کرد، که اینان جز از پی گمان (و هوا و هوس) نمیروند و جز اندیشه باطل و دروغ چیزی در دست ندارند. (۱۱۶) محققا خدای تو خود داناتر است به حال آن که از راه او گمراه است و آن که به راه او هدایت یافته است. (۱۱۷) پس شما مؤمنان چنانچه به آیات خدا ایمان دارید از آنچه نام خدا بر آن ذکر شده تناول کنید. (۱۱۸)
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
⁉️ اعراف چه کسانی هستند
وَبَيْنَهُمَا حِجَابٌ وَعَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيمَاهُمْ وَنَادَوْا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَن سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوهَا وَهُمْ يَطْمَعُونَ
ﻭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﻭ [ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﻭ ﺩﻭﺯﺧﻴﺎﻥ ] ﺣﺎﺋﻠﻲ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺑﺮ ﺍﻋﺮﺍﻑ ، ﻣﺮﺩﺍﻧﻲ [ ﺑﺎ ﻣﻘﺎم ﻭ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺍﻧﺪ ] ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺪﺍم ﺍﺯ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻨﺎﺳﻨﺪ ، ﻭ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﻬﺸﺖ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﻧﺪ ، ﻭﻟﻲ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ، ﺁﻭﺍﺯ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ .(٤٦)
وَإِذَا صُرِفَتْ أَبْصَارُهُمْ تِلْقَاءَ أَصْحَابِ النَّارِ قَالُوا رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ
ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ، ﭼﺸﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﻧﺎﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺩﻭﺯﺧﻴﺎﻥ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﺩ ، ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﮔﺮﻭﻩ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﺪﻩ .(٤٧)
وَنَادَىٰ أَصْحَابُ الْأَعْرَافِ رِجَالًا يَعْرِفُونَهُم بِسِيمَاهُمْ قَالُوا مَا أَغْنَىٰ عَنكُمْ جَمْعُكُمْ وَمَا كُنتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ
ﻭ ﺍﻫﻞ ﺍﻋﺮﺍﻑ ﻣﺮﺩﺍﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻨﺎﺳﻨﺪ ، ﺁﻭﺍﺯ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ [ ﻭ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺳﺮﺯﻧﺶ ]ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : [ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﻣﺎﺩﻳﻮ ] ﺟﻤﻌﻴﺖ [ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ] ﺷﻤﺎ ﻭ ﺗﻜﺒّﺮﻱ ﻛﻪ ﻣﻰ ﻭﺭﺯﻳﺪﻳﺪ ، ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﻓﻊ ﻧﻜﺮﺩ .(٤٨)
أَهَٰؤُلَاءِ الَّذِينَ أَقْسَمْتُمْ لَا يَنَالُهُمُ اللَّهُ بِرَحْمَةٍ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمْ وَلَا أَنتُمْ تَحْزَنُونَ
[ ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺩﻥ ﺩﻭﺯﺧﻴﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ] ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺘﻲ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ ؟ [ ﭘﺲ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ] ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺩﺭ ﺁﻳﻴﺪ ﻛﻪ ﻧﻪ ﺑﻴﻤﻰ ﺑﺮﺷﻤﺎﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻣﻰ ﺷﻮﻳﺪ .(٤٩)
💫سوره اعراف
✨✨✨✨✨✨✨✨
📚در تفسیر المیزان امده:
✅مجمع البيان از ابو عبدالله (عليه السلام ) نقل مى كند كه فرموده است : اعراف تل هايى است بين بهشت و دوزخ كه هر پيغمبر و يا وصى پيغمبر با گناهكاران امتش در آنجا مى ايستند، مانند سرلشكرانى كه با ضعفاى لشكر خود در قلب لشكر قرار مى گيرند، آنگاه وقتى نيكوكاران امتش راه بهشت را پيش مى گيرند آن وصى پيغمبر به گناهكارانى كه با او ايستاده اند مى گويد: ببينيد برادران نيكوكار خود را، كه به بهشت مى روند، لاجرم گناه كاران به آنان سلام مى كنند، اين است معناى (و نادوا اصحاب الجنه ان سلام عليكم ) و معناى جمله (لم يدخلوها و هم يطمعون ).
⬅️اين است كه اين گناه كاران هنوز خود داخل بهشت نشدند و اميدوارند كه آن پيغمبر و يا امام كه همراه آنان است شفاعت شان كند، و وقتى مى بينند كه گناه كاران راه دوزخ را پيش گرفته و مى روند از در تضرع مى گويند: (ربنا لا تجعلنا مع القوم الظالمين ).
🕯آنگاه اصحاب اعراف يعنى انبياء و جانشينان ايشان، رجالى را از اهل عذاب صدا زده و از در شماتت مى گويند: جماعت شما و استكبارى كه مى ورزيديد شما را بى نياز نكرد، آيا اين همراهان ما نبودند كه شما آنان را به خاطر فقر و فلاكت شان به بازى مى گرفتيد؟ و آنان را تحقير نموده، دنياى تان را به رخ شان مى كشيديد؟ آنگاه رو به مستضعفين كرده، به امر خداوند مى گويند: (ادخلوا الجنه لا خوف عليكم و لا انتم تحزنون ).
🔖مؤلف: مرحوم قمى در تفسير خود از پدرش از حسن بن محبوب از ابى ايوب از مرثد از امام صادق (عليه السلام ) قريب به اين مضمون را نقل كرده است.
📝اصبغ بن نباته نقل كرده كه گفت : در محضر مبارك امير المؤ منين (عليه السلام ) بودم، مردى از آنجناب معناى آيه (و على الاعراف رجال يعرفون كلا بسيماهم ) را پرسيد، حضرت در جوابش فرمود: اعراف مائيم كه انصار خود را به سيمايشان مى شناسيم، اعراف مائيم كه كسى خدا را جز از راه ما نمى تواند بشناسد، اعراف مائيم كه در قيامت بين بهشت و دوزخ مى ايستيم و كسى داخل بهشت نمى شود مگر اينكه ما او را شناخته، او نيز ما را بشناسد، و در آتش داخل نمى شود مگر كسانى كه ما را نشناسند و ما آنان را نشناسيم، اين است معناى آيه، و خداوند اگر مى خواست خود را به همه مردم مى شناسانيد، تا قدرتش را بشناسند و از درى كه قرار داده بر وى در مى آمدند، و خداوند ما را باب خود و صراط و سبيل خود قرار داده، همان بابى كه هر كس بخواهد به درگاهش راه يابد، بايد از آن باب وارد شود.
📚در تفسیر نمونه امده در بحار،ج 8،ص337 چنین نقل شده:
🌸سلمان فارسی می گوید:«بیش از ده مرتبه از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود:«یا علیّ انّک و الاوصیاء من بعدک اعراف بین الجنّه و النار»،
♥️یا علی! تو و امامان پس از تو،اصحاب اعراف میان بهشت و جهنّم هستید و هرکس به شما معرفت داشت وارد بهشت می شود وهرکس منکر ولایت شما باشد،وارد جهنّم می شود».
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin