هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
4_5877487269392156786.pdf
5.37M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
13.mp3
5.65M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
6285568_178.mp3
3.97M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
Gamedi13.mp3
5.93M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
Quran_-_Joze_13.mp3
5.97M
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ
آیا ندیدى چگونه خداوند «کلمهی طیّبه» [و گفتار پاکیزه] را به درخت پاکیزهاى تشبیه کرده که ریشهی آن [در زمین] ثابت و شاخهی آن در آسمان است؟!
تُؤْتي أُكُلَها كُلَّ حينٍ بِإِذْنِ رَبِّها وَ يَض-ْرِبُ اللهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ
هرزمان میوهی خود را به اذن پروردگارش مىدهد و خداوند براى مردم مَثَلها مىزند، شاید متذکّر شوند [و پند گیرند].
(ابراهیم/ 24و25)
✨✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَمْرِوبْنِِحُرَیْثٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ قَالَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَصْلُهَا وَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فَرْعُهَا وَ الْأَئِمَّهًُْ (مِنْ ذُرِّیَّتِهِمَا أَغْصَانُهَا وَ عِلْمُ الْأَئِمَّهًِْ ثَمَرَتُهَا وَ شِیعَتُهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَرَقُهَا هَلْ فِیهَا فَضْلٌ قَالَ قُلْتُ لَا وَ اللَّهِ قَالَ وَ اللَّهِ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیُولَدُ فَتُورَقُ وَرَقَهًٌْ فِیهَا وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَمُوتُ فَتَسْقُطُ وَرَقَهًٌْ مِنْهَا.
📝امام صادق (علیه السلام)- عمروبنحریث گوید: از امام صادق (علیه السلام) دربارهی سخن خدا در قرآن: کَشَجَرةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِی السَّمَاء، پرسیدم. و ایشان فرمود: «رسول خدا (صلی الله علیه و آله) اصل و ریشهی آن درخت است، امیرمؤمنان (علیه السلام)؛ تنهی آن است و امامان از نسل علی (علیه السلام) شاخههای آن و دانش امامان (علیه السلام)، میوههای آن و شیعیان مؤمن، برگهای آن هستند. آیا در این درخت، زیادتی هست»؟ عرض کردم: «به خدا سوگند! خیر». امام (علیه السلام) فرمود: «به خدا سوگند! که هرگاه مؤمنی به دنیا بیاید، برگی از آن درخت میروید و چون بمیرد، برگی از آن میافتد».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۷۰ الکافی، ج۱، ص۴۲۸/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۴۲
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عُمَرَبْنِِیَزِیدَ قَالَ ... فَقُلْتُ قَوْلُهُ تُؤْتِی أُکُلَها کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّها فَقَالَ: مَا یَخْرُجُ إِلَی النَّاسِ مِنْ عِلْمِ الْإِمَامِ (علیه السلام) فِی کُلِّ حِینٍ یُسْأَلُ عَنْهُ.
🌠امام صادق (علیه السلام)- عمربنیزید گوید: امام صادق (علیه السلام) در مورد تُؤْتِی أُکُلَها کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّها فرمود: مقصود دانشی است که از امام (علیه السلام) در اختیار مردم قرار میگیرد هنگامیکه از وی میپرسند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۷۶ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۴۰/ بصایرالدرجات، ص۶۰/ العیاشی، ج۲، ص۲۲۴/ فرات الکوفی، ص۲۱۹
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#تفاسیر_قرآن
#شیعیان
يُثَبِّتُ اللهُ الَّذينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ وَ يُضِلُّ اللهُ الظَّالِمينَ وَ يَفْعَلُ اللهُ ما يَشاءُ
خداوند کسانى را که ایمان آوردند، به سبب گفتار و اعتقاد استوار در این جهان و در سراى دیگر، ثابت قدم مىدارد و ستمکاران را گمراه مىسازد، [و لطف خود را از آنها به سبب اعمالشان برمىگیرد] و خداوند هرچه را اراده کند [و مصلحت باشد] انجام مىدهد.
(ابراهیم/ ۲۷)
✨✨✨✨✨
📜ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- بِوَلَایَهًِْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّبْنِأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام).
❣ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- منظور از [بالقول الثابت] به ولایت علی (علیه السلام) است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۸۲ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۴۱
📜الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ الشَّیْطَانَ لَیَأْتِی الرَّجُلَ مِنْ أَوْلِیَائِنَا عِنْدَ مَوْتِهِ عَنْ یَمِینِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ لِیُضِلَّهُ عَمَّا هُوَ عَلَیْهِ فَیَأْبَی اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ ذَلِکَ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَی یُثَبِّتُ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ.
📝امام صادق (علیه السلام)- هرگاه زمان مرگ یکی از طرفداران و شیعیان ما فرامیرسد شیطان از راست و چپ به بالین او میآید تا او را از آنچه بدان اعتقاد دارد گمراه سازد، ولی خداوند عزّوجلّ از آن جلوگیری میکند و نمیگذارد و این همان فرمایش خداوند متعال است یُثَبِّتُ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۷۸ من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۱۳۴/ العیاشی، ج۲، ص۲۲۵/ نورالثقلین
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنِ الْبَرَاءِبْنِِعَازِبٍ، عَنِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله)، فِی قَوْلِه یُثَبِّتُ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ قَالَ فِی الْقَبْرِ إِذَا سُئِلَ الْمَوْتَی.
📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- براءبنعازب گوید پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مورد آیه: یُثَبِّتُ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ؛]این ثبات قدم و استواری عقیده[فرمود: هنگام سؤال از اموات در عالم قبر است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۷۸ بحارالأنوار، ج۶، ص۲۲۸/ الأمالی للطوسی، ص۳۷۷/ بحارالأنوار، ج۶، ص۲۲۷؛
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#تفاسیر_قرآن
#شیعیان
أَلَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ
کسانى که ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند، براى آنها پاکیزهترین [زندگى] و سرانجام نیک است.
(رعد/ ۲۹)
✨✨✨✨✨✨
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام)ُ عَنْ آبَائِهِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهُ قَالَ لِأَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) بَشِّرْ شِیعَتَکَ وَ مُحِبِّیکَ بِخِصَالٍ عَشْرٍ أَوَّلُهَا طِیبُ مَوْلِدِهِمْ وَ ثَانِیهَا حُسْنُ إِیمَانِهِمْ وَ ثَالِثُهَا حُبُّ اللَّهِ لَهُمْ وَ الرَّابِعَهًُْ الْفُسْحَهًُْ فِی قُبُورِهِمْ وَ الْخَامِسَهًُْ نُورُهُمْ یَسْعَی بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ السَّادِسَهًُْ نَزْعُ الْفَقْرِ مِنْ بَیْنِ أَعْیُنِهِمْ وَ غِنَی قُلُوبِهِمْ وَ السَّابِعَهًُْ الْمَقْتُ مِنَ اللَّهِ لِأَعْدَائِهِمْ وَ الثَّامِنَهًُْ الْأَمْنُ مِنَ الْبَرَصِ وَ الْجُذَامِ وَ التَّاسِعَهًُْ انْحِطَاطُ الذُّنُوبِ وَ السَّیِّئَاتِ عَنْهُمْ وَ الْعَاشِرَهًُْ هُمْ مَعِی فِی الْجَنَّهًِْ وَ أَنَا مَعَهُمْ {فَ} طُوبی لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ.
📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- امام صادق (علیه السلام) از پدرانش نقل میکند: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «شیعیان و دوستدارانت را به ده ویژگی بشارت بده.
🌼اوّل: پاکی ولادتشان.
🌼دوّم: نیکوبودن ایمانشان.
🌼 سوّم: خداوند آنها را دوست دارد.
🌼چهارم: باز و فرّاخشدن قبرشان.
🌼 پنجم: نورشان پیشاپیش آنان در حرکت است. (تحریم/۸).
🌼ششم: برداشتهشدن فقر از جلوی چشمانشان و بینیازی قلبهایشان.
🌼 هفتم: خداوند بر دشمنانشان غضب میکند.
🌼 هشتم: از بیماری پیسی و جذام در امان هستند.
🌼 نهم: گناهان و بدیهایشان میریزد
🌼 و دهم: آنها در بهشت با من هستند و من با آنها هستم؛ پس، برای آنها پاکیزهترین [زندگی] و سرانجام نیک است❣».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۲۸۴ بحارالأنوار؛ ج۲۷، ص۱۶۲
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Page030.mp3
779.1K
#ترتیل صفحه ی " 30 "
سوره ی بقره
جزء دوم
#تلاوت
به جمع ما بپیوندید👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 30 " سوره ی بقره جزء دوم #تلاوت به جمع ما بپیوندید👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein
#تفسیر_کوتاه
#سوره_بقره
#صفحه_30
#آیه_195
✨ «195» وَ أَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
👈 و در راه خدا انفاق كنيد (و با ترك انفاق،) خود را به دست خود به هلاكت نياندازيد. و نيكى كنيد كه خداوند نيكوكاران را دوست مىدارد.
#پیام_ها
1⃣ اقتصاد، پشتوانهى هر حركتى است. «أَنْفِقُوا ...» جهاد نيز بدون پشتوانه مالى و گذشت از برخى امكانات، امكان ندارد. اگر مردم به هنگام هجوم دشمن و در راه دفاع از حقّ، اموال خود را بكار نگيرند، گرفتار شكست قطعى مىشوند.
2⃣ با انفاق، خود و اموالتان را بيمه كنيد. «أَنْفِقُوا ... وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ»
3⃣ در اسلام جبهه و جنگ و كمكهاى مالى همه بايد رنگ الهى داشته و براى رضاى خداوند باشد. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ»
4⃣ محبوب خدا شدن، سبب تشويق براى احسان است. «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»
📚 تفسیر نور
به جمع ما بپیوندید👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Page031.mp3
642.3K
#ترتیل صفحه ی " 31 "
سوره ی بقره
جزء دوم
#تلاوت
به جمع ما بپیوندید👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 31 " سوره ی بقره جزء دوم #تلاوت به جمع ما بپیوندید👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein
#تفسیر_کوتاه
#سوره_بقره
#صفحه_31
#آیه_199
✨ «199» ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النَّاسُ وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
👈 سپس از همانجا كه مردم كوچ مىكنند، كوچ كنيد و از خداوند طلب آمرزش نماييد كه خداوند آمرزندهى مهربان است.
#پیام_ها
1⃣ امتيازطلبى، تحت هر نام وعنوانى، ممنوع است. «أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النَّاسُ»
2⃣ حركت دسته جمعى، ارزش دارد. «أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النَّاسُ»
3⃣ هرگز مأيوس نشويم، گذشتهها هرچه باشد استغفار چارهساز است. زيرا او غفور و رحيم است. «وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ»
📚 تفسیر نور
به جمع ما بپیوندید👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز چهاردهم
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا يُهْتَكُ حِجَابُهُ
وَ لَا يُغْلَقُ بَابُهُ
وَ لَا يُرَدُّ سَائِلُهُ
وَ لَا يُخَيَّبُ آمِلُهُ
سپاس خداى را كه پردهاش دريده نمىشود، و درگاهش بسته نمىشود،
و دست كسى كه به سوى او بلند شده رد نمىشود،
و آنكه به درگاهش با آرزو آمده، نااميد برنمىگردد.
🕊🌤🕊🌤🕊🌤
🔰نكتهها
💢 واژهشناسان «هتك» را به معنى دريدن پوششى كه مانع از ظاهر شدن عيبها است معنى كردهاند.
وقتى گفته مىشود حجاب الهى مورد هتك قرار نمىگيرد، به اين معنى است كه خداوند، عيب و نقصى ندارد كه با دريده شدن حجاب و پوشش آشكار شده و بر ملا گردد. در اصطلاح علم منطق، اين جمله «سالبه به انتفاء موضوع» است.
🔅 ( الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا يُهْتَكُ حِجَابُهُ)
💢«باب» به معنى در است و در اينجا كنايه از راه ارتباطى است.
در واقع، اين عبارت از دعاى شريف افتتاح، در پى بيان اين نكته است كه راه ارتباطى با خدا هيچگاه بسته نيست و انسان هرگاه اراده كند، مىتواند با خداى چارهساز ارتباط برقرار نمايد.
🔅( وَ لَا يُغْلَقُ بَابُهُ)
💢«يخَيبُ» مضارع باب «تفعيل» از فعل «خاب، يخيب» و به معنى «محروم شدن از آنچه مورد اميد بوده» است.
خداوند آنكه را با اميد به درگاهش رو آورده باشد، نااميد نمىكند.
🔅( وَ لَا يُخَيَّبُ آمِلُهُ)
📝پيامها
💎١. گمان نكنيم كه اگر ما دستورات خداى حكيم را انجام ندهيم و او را نافرمانى كنيم، نسبت به او هتك حرمت كردهايم. پرده حرمت الهى، هتك شدنى نيست.
✨( لَا يُهْتَكُ حِجَابُهُ)
اى مگس! عرصه سيمرغ نه جولانگه توست
عِرض خود مىبرى و زحمت ما مىدارى
💎٢. هرچند بر اساس دستور و توصيههاى قرآن كريم و اولياى الهى، بعضى از زمانها از اهميت خاصى براى دعا و ارتباط با خداى متعال برخوردارند، يادمان باشد كه راه ارتباط با خدا هيچگاه بسته نيست. پس چه بهتر كه گاه و بىگاه سرى به سجده بگذاريم و دست نيازى به درگاه الهى بلند كنيم.
✨( وَ لَا يُغْلَقُ بَابُهُ)
💎٣. خداى مهربان در قرآن كريم دستور داده كه انسانها از فضل الهى درخواست كنند،
و كريمى كه خود، ديگران را به درخواست فراخوانده، دست رد به سينه كسى نمىزند.
✨( وَ لَا يُرَدُّ سَائِلُهُ)
💎٤. واژه «آمِل» اسم فاعل از كلمه «أمل» است و بيشتر در مورد آرزوهايى به كار مىرود كه دست يافتن به آنها بعيد به نظر آيد.
در پيشگاه الهى همه چيز را بايد طلب كرد، حتى اگر رسيدن به آن بعيد به نظر برسد.
✨( وَ لَا يُخَيَّبُ آمِلُهُ)
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
4_5882005927174866441.pdf
5.37M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
6285569_730.mp3
3.83M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
14.mp3
5.78M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
Gamedi14.mp3
5.83M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
Quran_-_Joze_14.mp3
6.85M
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ
ما قرآن را نازل كرديم؛ و ما بهطور قطع آن را حفظ مىكنيم.
(حجر/ ۹)
✨✨✨✨✨
📜الصّادقین (علیها السلام)- سَمَّی اللَّهُ رَسُولَهُ ذِکْراً قَوْلُهُ تَعَالَی قَدْ أَنْزَلَ اللهُ إِلَیْکُمْ ذِکْراً رَسُولًا فَالذِّکْرُ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ الْأَئِمَّهًُْ أَهْلُهُ.
📝امام باقر و امام صادق (علیها السلام)- خداوند پیامبرش (صلی الله علیه و آله) را ذکر نامیده است. در کلام خداوند متعا: خداوند چیزی که مایه تذکّر است بر شما نازل کرده* رسولی به سوی شما فرستاده (طلاق/۱۱-۱۰) ذکر؛ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و ائمّه (اهل آن هستند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۴۸ المناقب، ج۴، ص۱۷۸
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- قَولُهُ تَعَالَی إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ تَفْسِیرُ یُوسُفَ الْقَطَّانِ وَ وَکِیعِ بْنِ الْجَرَّاحِ وَ إِسْمَاعِیلَ السُّدِّیِّ وَ سُفْیَانَ الثَّوْرِیِّ أَنَّهُ قَالَ الْحَارِثُ سَأَلْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) عَنْ هَذِهِ الْآیَهًِْ قَالَ وَ اللَّهِ إِنَّا لَنَحْنُ أَهْلُ الذِّکْرِ نَحْنُ أَهْلُ الْعِلْمِ نَحْنُ مَعْدِنُ التَّأْوِیلِ وَ التَّنْزِیلِ.
❣امام علی (علیه السلام)- حارث گوید: از امیرالمؤمنین (علیه السلام) در مورد این آیه پرسیدم. حضرت فرمود: «بهخدا سوگند! ما اهل ذکر هستیم؛ ماییم اهل علم و ماییم کانون تأویل و تنزیل قرآن».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۴۸ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۱۷۳/ نورالثقلین/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللهِ ثُمَّ يُنْكِرُونَها وَ أَكْثَرُهُمُ الْكافِرُونَ
آنها نعمت خدا را می شناسند؛ سپس آن را انکار مى کنند و اکثرشان کافرند.
(نحل/ ۸۳)
✨✨✨✨✨✨
📜السَّجاد (علیه السلام)- لَمَّا نَزَلَتْ إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ اجْتَمَعَ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِی مَسْجِدِ الْمَدِینَهًِْ فَقَالَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ مَا تَقُولُونَ فِی هَذِهِ الْآیَهًِْ فَقَالَ بَعْضُهُمْ إِنْ کَفَرْنَا بِهَذِهِ الْآیَهًِْ نَکْفُرُ بِسَائِرِهَا وَ إِنْ آمَنَّا فَإِنَّ هَذَا ذُلٌّ حِینَ یُسَلِّطُ عَلَیْنَا ابْنَأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام) فَقَالُوا قَدْ عَلِمْنَا أَنَّ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) صَادِقٌ فِیمَا یَقُولُ وَ لَکِنَّا نَتَوَلَّاهُ وَ لَا نُطِیعُ عَلِیّاً (علیه السلام) فِیمَا أَمَرَنَا قَالَ فَنَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ یَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللهِ ثُمَّ یُنْکِرُونَها یَعْرِفُونَ یَعْنِی وَلَایَهًَْ عَلِیِّبْنِأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام) وَ أَکْثَرُهُمُ الْکَافِرُونَ بِالْوَلَایَهًِْ.
📝امام سجّاد (علیه السلام)- وقتی آیه: سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند همانها که نماز را برپا میدارند، و در حال رکوع، زکات میدهند. (مائده/۵۵) نازل شد، گروهی از یاران پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مسجد مدینه جمع شدند و به یکدیگر گفتند: «دربارهی این آیه چه میاندیشید»؟ گفتند: «اگر این آیه را انکار کنیم، به کل قرآن کافر میشویم و اگر به آن ایمان بیاوریم و آن را بپذیریم باید آن هنگام که علیّ بن ابیطالب (علیه السلام) بر ما مسلّط شد از او اطاعت کنیم. میدانیم که محمّد (صلی الله علیه و آله) هرچه میگوید راست و حقیق-ت است؛ ما از او اطاع-ت میکنیم، امّا امر او دربارهی علی (علیه السلام) را نمیپذیریم. سپس این آیه نازل شد: یَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللهِ ثُمَّ یُنکِرُونَهَا؛ منظور ولایت علیبنابیطالب (علیه السلام) است. وَ أَکْثَرُهُمُ الْکَافِرُونَ یعنی ولایت را انکار میکنند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۶۹۶ الکافی، ج۱، ص۴۲۷/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۶۳
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin