eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
863 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
747 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
Page030.mp3
779.1K
صفحه ی " 30 " سوره ی بقره جزء دوم به جمع ما بپیوندید👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein ایتا 🌙 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 30 " سوره ی بقره جزء دوم #تلاوت به جمع ما بپیوندید👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein
✨ «195» وَ أَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ‌ 👈 و در راه خدا انفاق كنيد (و با ترك انفاق،) خود را به دست خود به هلاكت نياندازيد. و نيكى كنيد كه خداوند نيكوكاران را دوست مى‌دارد. 1⃣ اقتصاد، پشتوانه‌ى هر حركتى است. «أَنْفِقُوا ...» جهاد نيز بدون پشتوانه مالى و گذشت از برخى امكانات، امكان ندارد. اگر مردم به هنگام هجوم دشمن و در راه دفاع از حقّ، اموال خود را بكار نگيرند، گرفتار شكست قطعى مى‌شوند. 2⃣ با انفاق، خود و اموالتان را بيمه كنيد. «أَنْفِقُوا ... وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ» 3⃣ در اسلام جبهه و جنگ و كمك‌هاى مالى همه بايد رنگ الهى داشته و براى رضاى خداوند باشد. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» 4⃣ محبوب خدا شدن، سبب تشويق براى احسان است. «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» 📚 تفسیر نور به جمع ما بپیوندید👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein ایتا 🌙 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Page031.mp3
642.3K
صفحه ی " 31 " سوره ی بقره جزء دوم به جمع ما بپیوندید👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein ایتا 🌙 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 31 " سوره ی بقره جزء دوم #تلاوت به جمع ما بپیوندید👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein
✨ «199» ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النَّاسُ وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌ 👈 سپس از همانجا كه مردم كوچ مى‌كنند، كوچ كنيد و از خداوند طلب آمرزش نماييد كه خداوند آمرزنده‌ى مهربان است. 1⃣ امتيازطلبى، تحت هر نام وعنوانى، ممنوع است. «أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النَّاسُ» 2⃣ حركت دسته جمعى، ارزش دارد. «أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النَّاسُ» 3⃣ هرگز مأيوس نشويم، گذشته‌ها هرچه باشد استغفار چاره‌ساز است. زيرا او غفور و رحيم است. «وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» 📚 تفسیر نور به جمع ما بپیوندید👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein ایتا 🌙 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 💠فراز چهاردهم الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ الَّذِي لَا يُهْتَكُ‌ حِجَابُهُ‌ وَ لَا يُغْلَقُ‌ بَابُهُ‌ وَ لَا يُرَدُّ سَائِلُهُ‌ وَ لَا يُخَيَّبُ‌ آمِلُهُ‌ سپاس خداى را كه پرده‌اش دريده نمى‌شود، و درگاهش بسته نمى‌شود، و دست كسى كه به سوى او بلند شده رد نمى‌شود، و آن‌كه به درگاهش با آرزو آمده، نااميد برنمى‌گردد. 🕊🌤🕊🌤🕊🌤 🔰نكته‌ها 💢 واژه‌شناسان «هتك» را به معنى دريدن پوششى كه مانع از ظاهر شدن عيب‌ها است معنى كرده‌اند. وقتى گفته مى‌شود حجاب الهى مورد هتك قرار نمى‌گيرد، به اين معنى است كه خداوند، عيب و نقصى ندارد كه با دريده شدن حجاب و پوشش آشكار شده و بر ملا گردد. در اصطلاح علم منطق، اين جمله «سالبه به انتفاء موضوع» است. 🔅 ( الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ الَّذِي لَا يُهْتَكُ‌ حِجَابُهُ‌) 💢«باب» به معنى در است و در اين‌جا كنايه از راه ارتباطى است. در واقع، اين عبارت از دعاى شريف افتتاح، در پى بيان اين نكته است كه راه ارتباطى با خدا هيچ‌گاه بسته نيست و انسان هرگاه اراده كند، مى‌تواند با خداى چاره‌ساز ارتباط‍‌ برقرار نمايد. 🔅( وَ لَا يُغْلَقُ‌ بَابُهُ‌) 💢«يخَيبُ‌» مضارع باب «تفعيل» از فعل «خاب، يخيب» و به معنى «محروم شدن از آن‌چه مورد اميد بوده» است. خداوند آن‌كه را با اميد به درگاهش رو آورده باشد، نااميد نمى‌كند. 🔅( وَ لَا يُخَيَّبُ‌ آمِلُهُ‌) 📝پيام‌ها 💎١. گمان نكنيم كه اگر ما دستورات خداى حكيم را انجام ندهيم و او را نافرمانى كنيم، نسبت به او هتك حرمت كرده‌ايم. پرده حرمت الهى، هتك شدنى نيست. ✨( لَا يُهْتَكُ‌ حِجَابُهُ‌) اى مگس! عرصه سيمرغ نه جولانگه توست عِرض خود مى‌برى و زحمت ما مى‌دارى 💎٢. هرچند بر اساس دستور و توصيه‌هاى قرآن كريم و اولياى الهى، بعضى از زمان‌ها از اهميت خاصى براى دعا و ارتباط‍‌ با خداى متعال برخوردارند، يادمان باشد كه راه ارتباط‍‌ با خدا هيچ‌گاه بسته نيست. پس چه بهتر كه گاه و بى‌گاه سرى به سجده بگذاريم و دست نيازى به درگاه الهى بلند كنيم. ✨( وَ لَا يُغْلَقُ‌ بَابُهُ‌) 💎٣. خداى مهربان در قرآن كريم دستور داده كه انسان‌ها از فضل الهى درخواست كنند، و كريمى كه خود، ديگران را به درخواست فراخوانده، دست رد به سينه كسى نمى‌زند. ✨( وَ لَا يُرَدُّ سَائِلُهُ‌) 💎٤. واژه «آمِل» اسم فاعل از كلمه «أمل» است و بيشتر در مورد آرزوهايى به كار مى‌رود كه دست يافتن به آن‌ها بعيد به نظر آيد. در پيشگاه الهى همه چيز را بايد طلب كرد، حتى اگر رسيدن به آن بعيد به نظر برسد. ✨( وَ لَا يُخَيَّبُ‌ آمِلُهُ‌) 📚شرح دعای شریف افتتاح حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
14.mp3
5.78M
📖 🎤 استاد ماجد الزامل - خالد الجلیل
هدایت شده از  کلیپ و تصاویر کربلاء
❖﷽❖ إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ ما قرآن را نازل‌ كرديم؛ و ما به‌طور قطع آن را حفظ مى‌كنيم. (حجر/ ۹) ✨✨✨✨✨ 📜الصّادقین (علیها السلام)- سَمَّی اللَّهُ رَسُولَهُ ذِکْراً قَوْلُهُ تَعَالَی قَدْ أَنْزَلَ اللهُ إِلَیْکُمْ ذِکْراً رَسُولًا فَالذِّکْرُ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ الْأَئِمَّهًُْ أَهْلُهُ. 📝امام باقر و امام صادق (علیها السلام)- خداوند پیامبرش (صلی الله علیه و آله) را ذکر نامیده است. در کلام خداوند متعا: خداوند چیزی که مایه تذکّر است بر شما نازل کرده* رسولی به سوی شما فرستاده (طلاق/۱۱-۱۰) ذکر؛ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و ائمّه (اهل آن هستند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۴۸ المناقب، ج۴، ص۱۷۸ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- قَولُهُ تَعَالَی إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ تَفْسِیرُ یُوسُفَ الْقَطَّانِ وَ وَکِیعِ بْنِ الْجَرَّاحِ وَ إِسْمَاعِیلَ السُّدِّیِّ وَ سُفْیَانَ الثَّوْرِیِّ أَنَّهُ قَالَ الْحَارِثُ سَأَلْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) عَنْ هَذِهِ الْآیَهًِْ قَالَ وَ اللَّهِ إِنَّا لَنَحْنُ أَهْلُ الذِّکْرِ نَحْنُ أَهْلُ الْعِلْمِ نَحْنُ مَعْدِنُ التَّأْوِیلِ وَ التَّنْزِیلِ. ❣امام علی (علیه السلام)- حارث گوید: از امیرالمؤمنین (علیه السلام) در مورد این آیه پرسیدم. حضرت فرمود: «به‌خدا سوگند! ما اهل ذکر هستیم؛ ماییم اهل علم و ماییم کانون تأویل و تنزیل قرآن». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۴۸ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۱۷۳/ نورالثقلین/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از  کلیپ و تصاویر کربلاء
❖﷽❖ يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللهِ ثُمَّ يُنْكِرُونَها وَ أَكْثَرُهُمُ الْكافِرُونَ آن‌ها نعمت خدا را می شناسند؛ سپس آن را انکار مى کنند و اکثرشان کافرند. (نحل/ ۸۳) ✨✨✨✨✨✨ 📜السَّجاد (علیه السلام)- لَمَّا نَزَلَتْ إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ اجْتَمَعَ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِی مَسْجِدِ الْمَدِینَهًِْ فَقَالَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ مَا تَقُولُونَ فِی هَذِهِ الْآیَهًِْ فَقَالَ بَعْضُهُمْ إِنْ کَفَرْنَا بِهَذِهِ الْآیَهًِْ نَکْفُرُ بِسَائِرِهَا وَ إِنْ آمَنَّا فَإِنَّ هَذَا ذُلٌّ حِینَ یُسَلِّطُ عَلَیْنَا ابْنَ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) فَقَالُوا قَدْ عَلِمْنَا أَنَّ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) صَادِقٌ فِیمَا یَقُولُ وَ لَکِنَّا نَتَوَلَّاهُ وَ لَا نُطِیعُ عَلِیّاً (علیه السلام) فِیمَا أَمَرَنَا قَالَ فَنَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ یَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللهِ ثُمَّ یُنْکِرُونَها یَعْرِفُونَ یَعْنِی وَلَایَهًَْ عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) وَ أَکْثَرُهُمُ الْکَافِرُونَ بِالْوَلَایَهًِْ. 📝امام سجّاد (علیه السلام)- وقتی آیه: سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند همان‌ها که نماز را برپا می‌دارند، و در حال رکوع، زکات می‌دهند. (مائده/۵۵) نازل شد، گروهی از یاران پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مسجد مدینه جمع شدند و به یکدیگر گفتند: «درباره‌ی این آیه چه می‌اندیشید»؟ گفتند: «اگر این آیه را انکار کنیم، به کل قرآن کافر می‌شویم و اگر به آن ایمان بیاوریم و آن را بپذیریم باید آن هنگام که علیّ بن ابی‌طالب (علیه السلام) بر ما مسلّط شد از او اطاعت کنیم. می‌دانیم که محمّد (صلی الله علیه و آله) هرچه می‌گوید راست و حقیق-ت است؛ ما از او اطاع-ت می‌کنیم، امّا امر او درباره‌ی علی (علیه السلام) را نمی‌پذیریم. سپس این آیه نازل شد: یَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللهِ ثُمَّ یُنکِرُونَهَا؛ منظور ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) است. وَ أَکْثَرُهُمُ الْکَافِرُونَ یعنی ولایت را انکار می‌کنند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۶۹۶ الکافی، ج۱، ص۴۲۷/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۶۳ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Page032.mp3
653.6K
صفحه ی " 32 " سوره ی بقره جزء دوم به جمع ما بپیوندید👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein ایتا 🌙 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 32 " سوره ی بقره جزء دوم #تلاوت به جمع ما بپیوندید👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein
✨ «208» يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ‌ 👈 اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! همگى در صلح و آشتى درآئيد (و تسليم مطلق خداوند شويد) و گامهاى شيطان را پيروى نكنيد كه او دشمن آشكار شماست. 1⃣ ورود در فضاى سِلم و سلام و تسليم امكان ندارد، مگر در سايه‌ى ايمان. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» 2⃣ سليقه‌ها را كنار گذاشته، تنها تسليم قانون خدا باشيم. «ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً» 3⃣ ايجاد صلح، وظيفه‌ى همه مسلمانان است. «كَافَّةً» 4⃣ وسوسه‌هاى شيطان، انسان را مجبور به گناه نمى‌كند، بلكه انسان قدرت مقابله با شيطان را دارد و به همين دليل از اطاعت او نهى شده است. «لا تَتَّبِعُوا» 5⃣ شيطان، گام به گام انسان را منحرف مى‌كند. «خُطُواتِ» 6⃣ راههاى منحرف كردن شيطان، بسيار است. «خُطُواتِ» 7⃣ شيطان، دشمن صلح و وحدت است وهمه‌ى نداهاى تفرقه‌انگيز، بلندگوهاى شيطانى هستند. «ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ» 📚 تفسیر نور به جمع ما بپیوندید👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein ایتا 🌙 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Page033.mp3
769.3K
صفحه ی " 33 " سوره ی بقره جزء دوم به جمع ما بپیوندید👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein ایتا 🌙 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 33 " سوره ی بقره جزء دوم #تلاوت به جمع ما بپیوندید👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein
✨ «212» زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَياةُ الدُّنْيا وَ يَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ‌ 👈 زندگى دنيا، در چشم كافران جلوه يافته است و (به همين دليل) افراد با ايمان را مسخره مى‌كنند. در حالى كه مؤمنان و پرهيزكاران در قيامت از آنها برترند. وخداوند هركس را بخواهد، روزى بى‌شمار مرحمت مى‌كند. 1⃣ كفر، دنيا را در نظر انسان جلوه مى‌دهد. «زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا» آرى، دنيا براى كسانى جلوه مى‌كند كه به الطاف و نعمت‌هاى بى‌حساب قيامت، اعتقادى ندارند، ولى در نظر مؤمن، دنيا كجا و بهشت كجا. 2⃣ دنياگرايى عامل تحقير واستهزاى ديگران مى‌شود. «زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا ... يَسْخَرُونَ» 3⃣ مسخره كردن تهيدستان، شيوه دائمى اهل دنياست. «يسخرون» 4⃣ برترى در قيامت، مخصوص مؤمنانى است كه زخم زبان كفّار، رشته تقواى آنها را پاره نكرده باشد. «وَ الَّذِينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ» 5⃣ رزق بى‌حساب، نشانه‌ى لطف اوست، نه آنكه خداوند حساب آنرا ندارد و يا حكيمانه تقسيم نمى‌كند. «يَرْزُقُ ... بِغَيْرِ حِسابٍ» 📚 تفسیر نور به جمع ما بپیوندید👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein ایتا 🌙 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 💠فراز پانزدهم الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ الَّذِي يُؤْمِنُ‌ الْخَائِفِينَ‌ وَ يُنَجِّي الصَّالِحِينَ‌ وَ يَرْفَعُ‌ الْمُسْتَضْعَفِينَ‌ وَ يَضَعُ‌ الْمُسْتَكْبِرِينَ‌ وَ يُهْلِكُ‌ مُلُوكاً وَ يَسْتَخْلِفُ‌ آخَرِينَ‌ سپاس خداى را كه اهل ترس را ايمنى مى‌بخشد، صالحان را نجات مى‌دهد، مستضعفان را بالا مى‌برد، مستكبران را وا مى‌نهد و به زمين مى‌زند، پادشاهانى را هلاك كرده و گروه ديگرى را جانشين مى‌كند. 🕊🌤🕊🌤🕊🌤 📝نكته‌ها ❇️ بررسى آيات و روايات، نشانگر اين موضوع است كه «خوف» يكى از پر تأكيدترين آموزه‌هاى دينى است. اما پرسش اين‌جاست كه اهل ايمان بايد از چه چيز بترسند؟ آيا خدا ترس دارد؟ بايد توجه داشت خوفى كه در آموزه‌هاى دينى مورد تأكيد قرار گرفته، به معناى ترسى نيست كه سبب دورى از ذات مقدس خداى متعال بشود؛ چرا كه خداوند، رحمان و رحيم است: ✨«و هو الرحمن الرحيم». ♻️ بلكه مقصود از خوف، آن است كه انسان‌ها به سبب عدالت خداوند و ترس از گرفتار شدن به عذاب او، خود را به گناهان آلوده نكنند. در حديثى چنين آمده است: 🔅 «... نَظَرَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ‌ عَلِيٌّ‌ عليه السلام إِلَى رَجُلٍ‌ أَثَّرَ الْخَوْفُ‌ عَلَيْهِ‌ فَقَالَ‌: مَا بَالُكَ‌ قَالَ‌ إِنِّي أَخَافُ‌ اللَّهَ‌. فَقَالَ‌: يَا عَبْدَ اللَّهِ‌ خَفْ‌ ذُنُوبَكَ‌ وَ خَفْ‌ عَدْلَ‌ اللَّهِ‌ عَلَيْكَ‌ فِي مَظَالِمِ‌ عِبَادِهِ‌ وَ أَطِعْهُ‌ فِيمَا كَلَّفَكَ‌ وَ لَا تَعْصِهِ‌ فِيمَا يُصْلِحُكَ‌ ثُمَّ‌ لَا تَخَفِ‌ اللَّهَ‌ بَعْدَ ذَلِكَ‌ فَإِنَّهُ‌ لَا يَظْلِمُ‌ أَحَداً وَ لَا يُعَذِّبُهُ‌ فَوْقَ‌ اسْتِحْقَاقِهِ‌ أَبَداً؛ اميرمؤمنان حضرت على عليه السلام مردى را ديد كه آثار ترس در چهره‌اش نمايان بود. از او علت را پرسيد. آن مرد عرض كرد: از خدا مى‌ترسم. امير مؤمنان فرمود: اى بنده خدا! از گناهان خود بترس. هراس تو بايد از آن باشد كه خداوند به خاطر ستم‌هاى تو بر بندگانش، با تو به عدالت رفتار كند. پس تكليف‌هاى خدا را انجام بده و از فرمان‌هاى الهى كه سبب اصلاح تو مى‌شوند سرپيچى مكن. اگر اين گونه رفتار كردى، ديگر از خدا نترس؛ چراكه او به هيچ‌كس ظلم نمى‌كند و هيچ‌كس را بيشتر از آن‌چه حقش باشد عذاب نمى‌نمايد». البته در برخى از آيات قرآن كريم نيز با صراحت بيان شده كه از چه چيز بايد ترس داشت. 💢به عنوان نمونه، در آيه ٤٦ سوره مباركه الرحمن چنين آمده است: ✨(وَ لِمَنْ‌ خافَ‌ مَقامَ‌ رَبِّهِ‌ جَنَّتانِ‌؛ و براى كسى كه از مقام پروردگارش بترسد، دو باغ بهشتى است) و يا در سوره نازعات فرموده است: ✨(وَ أَمّا مَنْ‌ خافَ‌ مَقامَ‌ رَبِّهِ‌ وَ نَهَى النَّفْسَ‌ عَنِ‌ الْهَوى‌ فَإِنَّ‌ الْجَنَّةَ‌ هِيَ‌ الْمَأْوى‌؛ و آن‌كس كه از مقام پروردگارش ترسان باشد و نفس را از هوا و هوس بازدارد، قطعاً بهشت جايگاه اوست). 🌠در اينكه منظور از «مقام رب» چيست، تفسيرهاى متعددى بيان شده است كه برخى از آن‌ها از اين قرارند: 💎الف) منظور، مواقف قيامت است كه انسان در اين مقامات، در پيشگاه خداوند براى حساب متوقف مى‌شود. بر اساس اين ديدگاه، «مقام ربه» به معنى «مقامه عند ربه» است؛ يعنى ايستادن انسان در پيشگاه خداوند متعال. 💎ب) منظور، علم خداوند و نظارت او نسبت به همه احوال انسان‌هاست. همان‌طور كه در آيه ٣٣ سوره رعد آمده است: ✨(أَ فَمَنْ‌ هُوَ قائِمٌ‌ عَلى‌ كُلِّ‌ نَفْسٍ‌ بِما كَسَبَتْ‌؛ آيا كسى كه بالاى سر همه ايستاده و مراقب اعمال همگان است، هم‌چون كسى است كه اين وصف را ندارد؟) ادامه مطلب👇👇
♻️يكى از شاهدها براى اين تفسير، حديثى است كه از امام صادق عليه السلام نقل شده كه درباره آيه ٤٦ سوره مباركه الرحمن فرمود: 🔅«... مَنْ‌ عَلِمَ‌ أَنَ‌ اللَّهَ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ يَرَاهُ‌ وَ يَسْمَعُ‌ مَا يَقُولُهُ‌ وَ يَفْعَلُهُ‌ مِنْ‌ خَيْرٍ أَوْ شَرٍّ فَيَحْجُزُهُ‌ ذَلِكَ‌ عَنِ‌ الْقَبِيحِ‌ مِنَ‌ الْأَعْمَالِ‌ فَذَلِكَ‌ الَّذِي خافَ‌ مَقامَ‌ رَبِّهِ‌ وَ نَهَى النَّفْسَ‌ عَنِ‌ الْهَوى؛ كسى كه مى‌داند خدا او را مى‌بيند و آنچه مى‌گويد را مى‌شنود و آن‌چه از خير و شر انجام مى‌دهد را مى‌داند، پس اين توجه، او را از كارهاى زشت باز مى‌دارد، و اين فرد همان كسى است كه قرآن مى‌فرمايد: از مقام پروردگارش مى‌ترسد و خود را از هواى نفس باز مى‌دارد». 🔅 (الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ الَّذِي يُؤْمِنُ‌ الْخَائِفِينَ‌) ❇️ رسيدن به امنيت، يكى از پاداش‌هاى اهل خوف است. مرور آيات و روايات، به ما نشان مى‌دهد كه چنين افرادى به پاداش‌هاى ديگرى نيز دست مى‌يابند كه يكى از آن‌ها تسلط‍‌ نهايى بر كره زمين است. قرآن كريم در اين رابطه مى‌فرمايد: ✨(وَ قالَ‌ الَّذِينَ‌ كَفَرُوا لِرُسُلِهِمْ‌ لَنُخْرِجَنَّكُمْ‌ مِنْ‌ أَرْضِنا أَوْ لَتَعُودُنَّ‌ فِي مِلَّتِنا فَأَوْحى‌ إِلَيْهِمْ‌ رَبُّهُمْ‌ لَنُهْلِكَنَّ‌ الظّالِمِينَ‌؛ وَ لَنُسْكِنَنَّكُمُ‌ الْأَرْضَ‌ مِنْ‌ بَعْدِهِمْ‌ ذلِكَ‌ لِمَنْ‌ خافَ‌ مَقامِي وَ خافَ‌ وَعِيدِ؛ كافران به پيامبران خود گفتند: ما قطعاً شما را از سرزمين خود بيرون خواهيم كرد، مگر اينكه به آيين ما بازگرديد! در اين حال، پروردگارشان به آنها وحى فرستاد كه: ما ظالمان را هلاك مى‌كنيم و شما را بعد از آنان در زمين سكوت خواهيم داد،اين [موفقيّت] براى كسى است كه از مقام من بترسد و از عذاب [من] بيمناك باشد!) 🔅(الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ الَّذِي يُؤْمِنُ‌ الْخَائِفِينَ‌) ❇️خداوند، صالحان را نجات مى‌دهد: «يُنَجِّى الصَّالِحِين». انسان‌هاى صالح چه ويژگى‌هايى دارند؟ قرآن كريم در آيات ١١٤ و ١١٣ سوره مباركه آل عمران، برخى از ويژگى‌هاى صالحان را چنين بيان مى‌كند: ✨(... مِنْ‌ أَهْلِ‌ الْكِتابِ‌ أُمَّةٌ‌ قائِمَةٌ‌ يَتْلُونَ‌ آياتِ‌ اللّهِ‌ آناءَ اللَّيْلِ‌ وَ هُمْ‌ يَسْجُدُونَ‌؛ يُؤْمِنُونَ‌ بِاللّهِ‌ وَ الْيَوْمِ‌ الْآخِرِ وَ يَأْمُرُونَ‌ بِالْمَعْرُوفِ‌ وَ يَنْهَوْنَ‌ عَنِ‌ الْمُنْكَرِ وَ يُسارِعُونَ‌ فِي الْخَيْراتِ‌ وَ أُولئِكَ‌ مِنَ‌ الصّالِحِينَ‌؛ 🔍 از اهل كتاب، جمعيّتى هستند كه [به حق و ايمان] قيام مى‌كنند و پيوسته در اوقات شب، آيات خدا را مى‌خوانند، در حالى كه سجده مى‌كنند. به خدا و روز ديگر ايمان مى‌آورند، امر به معروف و نهى از منكر مى‌كنند و در انجام كارهاى نيك، پيشى مى‌گيرند و آن‌ها از صالحان‌اند). ❇️ «مستضعفين» جمع اسم فاعل واژه «ضعف» است و چون به باب «استفعال» برده شده، به معناى كسى است كه على رغم داشتن توانايى، او را به ضعف كشانده‌اند و ضعيف دانسته‌اند. ❇️ «يستخلف» از كلمه «خلف» گرفته شده و به معنى جانشين شدن است. در كنار آيات قرآن كريم، از مرور تاريخ نيز روشن مى‌شود كه در دوره‌هاى گوناگون، هر امتى جانشين امت ديگرى شده و اين طور نبوده است كه امتى براى هميشه بر روى زمين حاكم شود. در برخى از آيات، بيان شده كه پيامبران الهى مأمور بوده‌اند كه به امت خود گوشزد كنند كه جانشين امت‌هاى قبل هستند: ✨(... وَ اذْكُرُوا إِذْ جَعَلَكُمْ‌ خُلَفاءَ مِنْ‌ بَعْدِ قَوْمِ‌ نُوحٍ‌...؛ حضرت هود به قوم خود گفت: به ياد آوريد هنگامى كه [خدا] شما را جانشينان قوم نوح قرار داد). در برخى ديگر از آيات، فرستاده‌هاى خداى متعال به امت خود مى‌گفتند كه خدا گروه و امت ديگرى را جانشين شما خواهد كرد: ✨(فَإِنْ‌ تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ‌ ما أُرْسِلْتُ‌ بِهِ‌ إِلَيْكُمْ‌ وَ يَسْتَخْلِفُ‌ رَبِّي قَوْماً غَيْرَكُمْ‌..؛ حضرت هود به قوم خود گفت: پس اگر روى برگردانيد، من رسالتى را كه مأمور بودم به شما رساندم و پروردگارم گروه ديگرى را جانشين شما مى‌كند... 🌠در برخى ديگر از آيات، فرستاده‌هاى الهى به امت خود وعده مى‌دادند كه خداى بزرگ، آن‌ها را جانشين ستمگران خواهد كرد: ✨(قالَ‌ عَسى‌ رَبُّكُمْ‌ أَنْ‌ يُهْلِكَ‌ عَدُوَّكُمْ‌ وَ يَسْتَخْلِفَكُمْ‌ فِي الْأَرْضِ‌ فَيَنْظُرَ كَيْفَ‌ تَعْمَلُونَ‌؛ [حضرت موسى] گفت: «اميد است پروردگارتان دشمن شما را هلاك كند و شما را در زمين جانشين [آن‌ها] سازد، پس بنگريد كه چگونه عمل مى‌كنيد». ادامه مطلب👇👇
🌠از تمامى اين آيات روشن مى‌شود كه پيوسته گروهى جانشين امت ديگرى مى‌شدند و به جاى آن‌ها روى زمين حكمرانى مى‌كردند؛ ولى آن‌چه مهم است اين است كه بر اساس آيه ٥٥ سوره مباركه نور، امتى كه جانشين همه آن‌ها مى‌شود، امتى است كه ويژگى ايمان و عمل صالح را كنار هم دارند و بر پايه روايات، ايشان امت حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف هستند: 🌤(وَعَدَ اللّهُ‌ الَّذِينَ‌ آمَنُوا مِنْكُمْ‌ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ‌ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ‌ فِي الْأَرْضِ‌ كَمَا اسْتَخْلَفَ‌ الَّذِينَ‌ مِنْ‌ قَبْلِهِمْ‌ وَ لَيُمَكِّنَنَّ‌ لَهُمْ‌ دِينَهُمُ‌ الَّذِي ارْتَضى‌ لَهُمْ‌ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ‌ مِنْ‌ بَعْدِ خَوْفِهِمْ‌ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ‌ بِي شَيْئاً وَ مَنْ‌ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ‌ فَأُولئِكَ‌ هُمُ‌ الْفاسِقُونَ‌؛ 🔅خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند، وعده مى‌دهد كه قطعاً آنان را همان‌گونه كه به پيشينيان آن‌ها خلافت روى زمين را بخشيد، حكمران روى زمين خواهد كرد و دين و آيينى را كه براى آنان پسنديده، پابرجا و ريشه‌دار خواهد ساخت و ترسشان را به امنيت و آرامش مبدل خواهد كرد؛ آن‌چنان كه تنها مرا بپرستند و چيزى را شريك من نكنند. و كسانى كه پس از آن كافر شوند، آن‌ها فاسقان‌اند). 🔰پيام‌ها 💎١. خداوند كسانى را كه نسبت به ذات مقدس او يا نسبت به وعده‌هايش خوف داشته باشند، در نهايت به آرامش مى‌رساند. پس گناه نكنيم تا ثابت كرده باشيم كه در پى امنيت حقيقى هستيم. 🔅(يؤمن الخائفين) 💎٢. نجات از هلاكت با سخن و حرف به دست نمى‌آيد؛ بلكه بايد در زمره شايستگان قرار بگيريم تا به نجات برسيم. 🔅 (و ينجّى الصالحين) 💎٣. براى رسيدن به نجات، انجام يك يا چند كار شايسته كافى نيست؛بلكه شايستگى و صلاحيت بايد در وجود انسان نهادينه شود. 🔅 (... الصالحين) 💎٤. در هميشه بر يك پاشنه نمى‌چرخد! ممكن است ستمگران چند صباحى با اعمال قدرت، انسان‌هاى شايسته را به ضعف بكشانند، ولى اراده الهى بر آن تعلق گرفته كه مستضعفان را بالا ببرد و مستكبران را پايين بياورد. 🔅(ويرفع المستضعفين وَ يَضَعُ‌ الْمُسْتَكْبِرِينَ‌ وَ يُهْلِكُ‌ مُلُوكاً وَ يَسْتَخْلِفُ‌ آخَرِينَ‌) 📚شرح دعای شریف افتتاح حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
15.mp3
6.37M
📖 🎤 استاد ماجد الزامل - مشاری العفاسی