eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
905 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
756 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
❖﷽❖ 💠فراز بيست و پنجم اللَّهُمَّ‌ اجْعَلْهُ‌ الدَّاعِيَ‌ إِلَى كِتَابِكَ‌ وَ الْقَائِمَ‌ بِدِينِكَ‌ اسْتَخْلِفْهُ‌ فِي الْأَرْضِ‌ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ‌ الَّذِينَ‌ مِنْ‌ قَبْلِهِ‌ مَكِّنْ‌ لَهُ‌ دِينَهُ‌ الَّذِي ارْتَضَيْتَهُ‌ لَهُ‌ أَبْدِلْهُ‌ مِنْ‌ بَعْدِ خَوْفِهِ‌ أَمْناً يَعْبُدُكَ‌ لَا يُشْرِكُ‌ بِكَ‌ شَيْئاً خدايا حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف را دعوت كننده به كتابت (قرآن كريم) و بر پا دارنده دينت قرار ده. او را خليفه و جانشينِ‌ روى زمين ساز؛ همان‌طور كه نسبت به پيشينيان او چنين كردى. دين او را - كه به آن رضايت دارى - عالَم‌گير كن و ترس او را به امنيت تبديل گردان. او تو را مى‌پرستد و برايت شريكى قرار نمى‌دهد. 🌤🕊🌤🕊🌤🕊 🔰نكته‌ها 🌠 بر اساس روايات، امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف پيش از بيعتِ‌ يارانِ‌ ويژه خود - كه سيصد و سيزده نفر هستند - در جمع آن‌ها سخنرانى، و آن‌ها را به كتاب خدادعوت مى‌كند. 🔅 در حديثى از امام باقر عليه السلام آمده است: «امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف همراه لشكريان خويش از شهرهاى گوناگون عبور مى‌كند و نخستين كارى كه انجام مى‌دهد، دعوت مردم به كتاب خدا، قرآن مجيد است». از اين رو، وقتى براى وجود مبارك آن حضرت دست به دعا برمى‌داريم كه «خدايا او را دعوت كننده به كتابت قرار بده» مراد اين است كه امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف با ظهور و آغاز انقلاب جهانى، مردم را به قرآن كريم دعوت كند. ✨( اللَّهُمَّ‌ اجْعَلْهُ‌ الدَّاعِيَ‌ إِلَى كِتَابِكَ‌) 🌠 لقب «قائم» براى تمام امامان معصوم عليهم السلام استفاده مى‌شود؛ ولى وقتى به صورت مطلق به كار رود، منظور، امام دوازدهم حضرت مهدى موعود عجل الله تعالى فرجه الشريف است كه در چارچوب حقِ‌ محض و براى برپا داشتن دين الهى قيام مى‌كند و زمين را پر از عدل و داد مى‌نمايد. 🌺در روايتى، جناب عبد العظيم حسنى خدمت امام جواد عليه السلام مى‌رسد و به آن حضرت عرض مى‌كند: «آيا شما همان امامِ‌ قائم هستيد؟» امام مى‌فرمايد: « مَا مِنَّا إِلَّا قَائِمٌ‌ بِأَمْرِ اللَّهِ‌ وَ هَادٍ إِلَى دِينِ‌ اللَّهِ‌ وَ لَكِنَّ‌ الْقَائِمَ‌ الَّذِي يُطَهِّرُ اللَّهُ‌ بِهِ‌ الْأَرْضَ‌ مِنْ‌ أَهْلِ‌ الْكُفْرِ وَ الْجُحُودِ وَ يَمْلَأُ الْأَرْضَ‌ قِسْطاً وَ عَدْلًا هُوَ الَّذِي يَخْفَى عَلَى النَّاسِ‌ وِلَادَتُهُ‌ وَ يَغِيبُ‌ عَنْهُمْ‌ شَخْصُهُ‌...؛ 🔅همه ما بر پادارنده امر خداوند وهدايت كننده به دين خدا هستيم؛ ولى آن امام قائمى كه خداوند به وسيله او زمين را از اهل كفر و انكار، پاك، و پر از عدل و داد مى‌كند، كسى است كه ولادتش از مردم پوشيده و شخصش از آن‌ها مخفى خواهد بود». با توجه به اين ويژگى است كه در اين فراز، از خداى متعال درخواست مى‌كنيم كه ظهور آن حضرت را برساند تا دين حق، توسط‍‌ آن حضرت در زمين برپا شود. ✨( اللَّهُمَّ‌ اجْعَلْهُ‌... الْقَائِمَ‌ بِدِينِكَ‌) ادامه مطلب👇👇
🌠 در بخش سوم اين فراز از خداى متعال درخواست مى‌كنيم كه امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف را جانشين روى زمين قرار دهد. 🔅 (اسْتَخْلِفْهُ‌ فِى الْأَرْضِ‌...) روشن است كه اين درخواست، برگرفته از وعده‌اى است كه خداوند در آيه ٥٥ سوره مباركه نور به مومنانِ‌ صالح داده است: ✨(وَعَدَ اللّهُ‌ الَّذِينَ‌ آمَنُوا مِنْكُمْ‌ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ‌ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ‌ فِي الْأَرْضِ‌ كَمَا اسْتَخْلَفَ‌ الَّذِينَ‌ مِنْ‌ قَبْلِهِمْ‌ وَ لَيُمَكِّنَنَّ‌ لَهُمْ‌ دِينَهُمُ‌ الَّذِي ارْتَضى‌ لَهُمْ‌ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ‌ مِنْ‌ بَعْدِ خَوْفِهِمْ‌ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ‌ بِي شَيْئاً وَ مَنْ‌ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ‌ فَأُولئِكَ‌ هُمُ‌ الْفاسِقُونَ‌؛ خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند، وعده مى‌دهد كه قطعاً آنان را حكمران روى زمين خواهد كرد، همان گونه كه به پيشينيان آن‌ها خلافت روى زمين را بخشيد و دين و آيينى را كه براى آنان پسنديده، پابرجا و ريشه‌دار خواهد ساخت و ترسشان را به امنيت و آرامش مبدل مى‌كند، آن‌چنان كه تنها مرا مى‌پرستند و چيزى را شريك من نخواهند ساخت. و كسانى كه پس از آن كافر شوند، آن‌ها فاسقان‌اند). 🌠جانشينى بر روى زمين، كنايه از به دست گرفتن حكومت است. 🔅(اسْتَخْلِفْهُ‌ فِي الْأَرْضِ‌...) 🌠 «مَكِّن» صيغه امر از ريشه «مكن» در باب «تفعيل» است، كه چنين معنا مى‌دهد: طلب استقرار در مكانى همراه با قدرت و توأم با ثبات و دور از اضطراب و تزلزل، به طورى كه هيچ مانعى جلوى تأثير آن را نگيرد. آن چه شايسته دقت است، اين‌كه در اين بخش از دعا ما از خداى متعال «مكنت يافتن دين الهى» را در دوره امام عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف مى‌خواهيم. از اين‌رو بايد توجه داشت كه «تمكين دين» عبارت است از اين‌كه خداى متعال آن را در جامعه، مورد عمل قرار دهد؛ يعنى هيچ كفرى توانايى جلوگيرى آن را نداشته باشد و كسى دين را سبك نشمارد، تا جايى كه اصول و معارف آن مورد اعتقاد همه باشد و درباره آن اختلاف و تخاصمى پيش نيايد. 🌠 ولايت امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف در راستاى ولايت اميرمؤمنان حضرت على عليه السلام است؛ چراكه در آيه ٥٥ سوره مباركه نور، خداوند وعده داده است آن دينى را كه به آن رضايت داده، توسط‍‌ امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف بر روى زمين مستقر سازد و بر اساس آيه ٣ سوره مباركه مائده، دينى كه مورد رضايت خداوند است، همان دينى است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم در روز عيد غدير آن را توأم با ولايت و امامت حضرت على عليه السلام نمود. 📝پيام‌ها ❣١. قلمرو و گستره حكومت امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف تمام كره زمين است و نه بخشى از آن؛ چراكه كلمه «الارض» به صورت مطلق و همراه با «ال» آمده است. ✨( اسْتَخْلِفْهُ‌ فِي الْأَرْضِ‌) ❣٢. دين از سياست جدا نيست. امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف به عنوان مؤمن‌ترين و صالح‌ترينِ‌ انسان‌ها، قرار است حكومتى جهانى در چارچوب دين برپا كند و اين، وعده قرآن است و ما نيز همين را از خدا درخواست مى‌كنيم. ✨(اسْتَخْلِفْهُ‌ فِي الْأَرْضِ‌) ❣٣. نقطه قوّت حكومت امام عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف اين است كه در آن حكومت، دينِ‌ حق - كه مورد رضايت خداى متعال قرار گرفته - در جامعه استقرار مى‌يابد و از سوى هيچ كس، مورد معارضه و تهديد واقع نمى‌شود. ✨ (مَكِّنْ‌ لَهُ‌ دِينَهُ‌ الَّذِي ارْتَضَيْتَهُ‌ لَهُ‌) ❣٤. در جامعه توحيدى و مهدوى، مؤمنانِ‌ صالح بايد در امنيت باشند و هيچ‌گونه ترس و دلهره‌اى دامن‌گيرشان نشود. ✨ (أَبْدِلْهُ‌ مِنْ‌ بَعْدِ خَوْفِهِ‌ أَمْناً) ❣٥. هدف اصلى از حكومت عدل مهدوى، رسيدن به بندگى محض خداى مهربان و دورى از هرگونه شرك است. ✨(يَعْبُدُكَ‌ لَا يُشْرِكُ‌ بِكَ‌ شَيْئاً) 📚شرح دعای شریف افتتاح حجت الاسلام قرائتی http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
24.mp3
6.87M
📖 🎤 استاد ادریس ابکر - عبدالولی الارکانی
❖﷽❖ أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ في جَنْبِ اللهِ وَ إِنْ كُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرينَ [اين دستورها براى آن است كه] مبادا كسى روز قيامت بگويد: «افسوس بر من از كوتاهى‌هايى كه در اطاعت فرمان خدا كردم و از مسخره‌كنندگان [آيات او] بودم» (زمر/ ۵۶) ✨✨✨✨✨ 📜الکاظم (علیه السلام)- عَنْ أَبِی‌الْحَسَنِ مُوسَی‌بْنِ‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِ اللَّهِ عزّوجلّ یا حَسْرَتی عَلی ما فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللهِ قَالَ جَنْبُ اللَّهِ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ کَذَلِکَ مَا کَانَ بَعْدَهُ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ بِالْمَکَانِ الرَّفِیعِ إِلَی أَنْ یَنْتَهِیَ الْأَمْرُ إِلَی آخِرِهِمْ. 🌠امام کاظم (علیه السلام)- از امام کاظم (علیه السلام) روایت شده که ایشان درباره‌ی کلام خداوند عزّوجلّ: أَن تَقُولَ نَفْسٌ یَا حَسْرَتَی علَی مَا فَرَّطتُ فِی جَنبِ اللهِ فرمود: «جَنب خدا، امیرمؤمنان (علیه السلام) و پس از او اوصیاء او در جایگاه والایشان هستند تا اینکه به آخرین نفر از ایشان پایان یابد». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۲۶۶ الکافی، ج۱، ص۱۴۵ 📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- یَا أَبَاذَرٍّ (رحمة الله علیه) یُؤْتَی بِجَاحِدِ حَقِّ عَلِیٍّ وَ وَلَایَتِهِ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ أَصَمَّ وَ أَبْکَمَ وَ أَعْمَی یَتَکَبْکَبُ فِی ظُلُمَاتِ یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ یُنَادِی یا حَسْرَتی عَلی ما فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللهِ وَ یُلْقَی فِی عُنُقِهِ طَوْقٌ مِنَ النَّارِ وَ لِذَلِکَ الطَّوْقِ ثَلَاثُمِائَهًِْ شُعْبَهًٍْ عَلَی کُلِّ شُعْبَهًٍْ شَیْطَانٌ یَتْفُلُ فِی وَجْهِهِ وَ یَکْلَحُ مِنْ جَوْفِ قَبْرِهِ إِلَی النَّار. ِ 📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ای ابوذر (! انکارکننده‌ی حقّ علی (علیه السلام) و ولایت او در روز قیامت به صورت کر و لال و کور آورده می‌شود، در تاریکی روز قیامت، روی زمین کشیده می‌شود درحالی‌که ندا سر می‌دهد: یا حَسْرَتی عَلی ما فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللهِ گردن‌بندی از آتش در گردنش انداخته می‌شود و آن گردن‌بند سیصد شعبه (شاخه) دارد که بر روی هر شاخه‌ی آن شیطانی است که آب دهان روی صورتش می‌اندازد و او را از درون قبرش به آتش می‌اندازند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۲۶۶ بحارالأنوار، ج۷، ص۲۱۱/ بحارالأنوار، ج۴۰، ص۵۵ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَذَبَ عَلَى اللهِ وَ كَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ أَ لَيْسَ في جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْكافِرينَ چه كسى ستمكارتر است از آن كسى كه بر خدا دروغ ببندد و سخن راست [و وحى الهى] را هنگامى‌كه به‌سراغ او آمده تكذيب كند؟! آيا در جهنّم جايگاهى براى كافران نيست؟! (زمر/ ۳۲) ✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَذَبَ عَلَی اللهِ وَ کَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ عَنْ مُوسَی‌بْنِ‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ أَبِیهِ (علیه السلام) قَالَ هُوَ مَنْ رَدَّ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِی عَلِی (علیه السلام). ⚠️امام صادق (علیه السلام)- امام کاظم (علیه السلام) از پدرش روایت کرد که در مورد آیه: فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَذَبَ عَلَی اللهِ وَ کَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ فرمود: «آن ستمکار کسی است که دستور رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را در مورد پذیرش ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) ردّ کرده است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۲۲۸ بحارالأنوار، ج۳۵، ص۴۱۴/ 📜ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- قَالَ ابْنُ‌عَبَّاسٍ (رحمة الله علیه) فَرَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) جاءَ بِالصِّدْقِ وَ عَلِیٌ (علیه السلام) صَدَّقَ بِهِ أَمِیرُ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَذَبَ عَلَی اللهِ وَ کَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ قَالَ: الصِّدْقُ وَلَایَهًُْ أَهْلِ الْبَیْت. 🔺ابن‌عبّاس (- رسول خدا (صلی الله علیه و آله) کلام راست وصدق، [قرآن] را [از جانب خدا] آورد و علی (علیه السلام) امیرالمؤمنین، آن را تصدیق کرد. فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَذَبَ عَلَی اللهِ وَ کَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ و در جای دیگری گفت: منظور از «صدق»، ولایت اهل بیت (علیهم السلام) است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۲۲۸ المناقب، ج۳، ص۹۲ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin