❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ في جَنْبِ اللهِ وَ إِنْ كُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرينَ
[اين دستورها براى آن است كه] مبادا كسى روز قيامت بگويد: «افسوس بر من از كوتاهىهايى كه در اطاعت فرمان خدا كردم و از مسخرهكنندگان [آيات او] بودم»
(زمر/ ۵۶)
✨✨✨✨✨
📜الکاظم (علیه السلام)- عَنْ أَبِیالْحَسَنِ مُوسَیبْنِجَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِ اللَّهِ عزّوجلّ یا حَسْرَتی عَلی ما فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللهِ قَالَ جَنْبُ اللَّهِ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ کَذَلِکَ مَا کَانَ بَعْدَهُ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ بِالْمَکَانِ الرَّفِیعِ إِلَی أَنْ یَنْتَهِیَ الْأَمْرُ إِلَی آخِرِهِمْ.
🌠امام کاظم (علیه السلام)- از امام کاظم (علیه السلام) روایت شده که ایشان دربارهی کلام خداوند عزّوجلّ: أَن تَقُولَ نَفْسٌ یَا حَسْرَتَی علَی مَا فَرَّطتُ فِی جَنبِ اللهِ فرمود: «جَنب خدا، امیرمؤمنان (علیه السلام) و پس از او اوصیاء او در جایگاه والایشان هستند تا اینکه به آخرین نفر از ایشان پایان یابد».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۲۶۶ الکافی، ج۱، ص۱۴۵
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- یَا أَبَاذَرٍّ (رحمة الله علیه) یُؤْتَی بِجَاحِدِ حَقِّ عَلِیٍّ وَ وَلَایَتِهِ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ أَصَمَّ وَ أَبْکَمَ وَ أَعْمَی یَتَکَبْکَبُ فِی ظُلُمَاتِ یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ یُنَادِی یا حَسْرَتی عَلی ما فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللهِ وَ یُلْقَی فِی عُنُقِهِ طَوْقٌ مِنَ النَّارِ وَ لِذَلِکَ الطَّوْقِ ثَلَاثُمِائَهًِْ شُعْبَهًٍْ عَلَی کُلِّ شُعْبَهًٍْ شَیْطَانٌ یَتْفُلُ فِی وَجْهِهِ وَ یَکْلَحُ مِنْ جَوْفِ قَبْرِهِ إِلَی النَّار. ِ
📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ای ابوذر (! انکارکنندهی حقّ علی (علیه السلام) و ولایت او در روز قیامت به صورت کر و لال و کور آورده میشود، در تاریکی روز قیامت، روی زمین کشیده میشود درحالیکه ندا سر میدهد: یا حَسْرَتی عَلی ما فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللهِ گردنبندی از آتش در گردنش انداخته میشود و آن گردنبند سیصد شعبه (شاخه) دارد که بر روی هر شاخهی آن شیطانی است که آب دهان روی صورتش میاندازد و او را از درون قبرش به آتش میاندازند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۲۶۶ بحارالأنوار، ج۷، ص۲۱۱/ بحارالأنوار، ج۴۰، ص۵۵
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَذَبَ عَلَى اللهِ وَ كَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ أَ لَيْسَ في جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْكافِرينَ
چه كسى ستمكارتر است از آن كسى كه بر خدا دروغ ببندد و سخن راست [و وحى الهى] را هنگامىكه بهسراغ او آمده تكذيب كند؟! آيا در جهنّم جايگاهى براى كافران نيست؟!
(زمر/ ۳۲)
✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَذَبَ عَلَی اللهِ وَ کَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ عَنْ مُوسَیبْنِجَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ أَبِیهِ (علیه السلام) قَالَ هُوَ مَنْ رَدَّ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِی عَلِی (علیه السلام).
⚠️امام صادق (علیه السلام)- امام کاظم (علیه السلام) از پدرش روایت کرد که در مورد آیه: فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَذَبَ عَلَی اللهِ وَ کَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ فرمود: «آن ستمکار کسی است که دستور رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را در مورد پذیرش ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) ردّ کرده است».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۲۲۸ بحارالأنوار، ج۳۵، ص۴۱۴/
📜ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- قَالَ ابْنُعَبَّاسٍ (رحمة الله علیه) فَرَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) جاءَ بِالصِّدْقِ وَ عَلِیٌ (علیه السلام) صَدَّقَ بِهِ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَذَبَ عَلَی اللهِ وَ کَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ قَالَ: الصِّدْقُ وَلَایَهًُْ أَهْلِ الْبَیْت.
🔺ابنعبّاس (- رسول خدا (صلی الله علیه و آله) کلام راست وصدق، [قرآن] را [از جانب خدا] آورد و علی (علیه السلام) امیرالمؤمنین، آن را تصدیق کرد. فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَذَبَ عَلَی اللهِ وَ کَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ و در جای دیگری گفت: منظور از «صدق»، ولایت اهل بیت (علیهم السلام) است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۲۲۸ المناقب، ج۳، ص۹۲
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز بيست و ششم
اللَّهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ
وَ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ
وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً
وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً يَسِيراً
وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَاناً نَصِيراً
خدايا او را عزيز كن و ديگران را نيز به وسيله او عزت ببخش.
او را يارى كن و به وسيله او ديگران را يارى كن،
و او را به صورتى شكستناپذير يارى نما.
خدايا براى او گشايش و پيروزى آسانى ايجاد كن،
و از نزدِ خودت، سيطرهاى يارى شده براى او قرار ده.
🌤🕊🌤🕊🌤🕊
🔰نكتهها
🌠 «عزت» در اصل، آن حالتى است كه انسان را مقاوم و شكستناپذير مىسازد و به همين جهت، به زمينهاى محكم «عَزاز» مىگويند.
💢 از آنجا كه تنها، ذات پاك خداى بىهمتا است كه شكستناپذير است، قرآن كريم، تمام عزت را از آنِ او دانسته و مىفرمايد:
✨ « فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَميعاً؛
به تحقيق كه تمام عزت براى خداست».
💢از اين رو همه مخلوقات به سبب محدوديتى كه دارند قابل شكستاند، مگر آن كسانى كه عزتشان از عزت الهى نشأت گرفته باشد.
چنانكه در آيه ٨ سوره منافقون آمده است:
✨(وَ لِلّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ؛
عزت براى خدا، فرستاده خدا و مؤمنان است).
💢با توجه به اين آيات نورانى، در اين بخش از دعاى شريف افتتاح، از خداى حكيم مىخواهيم كه امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف را عزت بخشيده و در برابر همه نيروها، شكستناپذير كند و به واسطه آن حضرت، جبهه حق را عزت ببخشد.
🔅 ( اللَّهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ)
🌠 با توجه به معناى اصلى «عزت» - كه عبارت است از شكستناپذيرى - وقتى از خداى مهربان نصر توأم با عزت براى امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف درخواست مىكنيم، به اين معناست كه هيچ دشمنى نتواند به آن حضرت آسيبى برساند.
البته با توجه به اين كه بعضى از لغتشناسان، واژه «عزيز» را مترادفِ «اندك» يا «چيزى كه همانندش پيدا نشود» دانستهاند، مىتوان عبارت «انْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً» را اينگونه نيز معنى كرد: «خدايا امام زمان را به صورتى كمنظير يارى كن».
🌠 «فتح» به معنى گشوده شدن و «يسر» به معنى آسانى است.
از آنجا كه امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف در مسير برپايى حكومت عدل جهانى، بايد از سدّ ستمگران و طغيانگران عبور كند، منتظرانِ آن حضرت از درگاه الهى در خواست مىكنند كه سختى مبارزه براى ايشان، در سايه يارى خداى قادر به آسانى تبديل شود.
🔅 ( وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً يَسِيراً)
🌠 «سلطان» به معنى چيره شدن همراه با قدرت و غلبه است.
«نصير» نيز «يارى شده» معنا مىشود.
بر اين اساس، عبارتِ « وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَاناً نَصِيراً» يعنى «خدايا از نزدِ خويش براى او قدرت تسلط قرار بده و پيوسته يارىاش كن».
لازمه برخوردارى از چنين سيطرهاى الهى، چيرگى و تسلط همه جانبه بر تمام امور است؛ به صورتى كه هيچ زاويهاى از هيچ مسألهاى بر او پوشيده نباشد، همه چيز تحت نظر صحيح او بوده و با اختيار او به گردش درآيد.
🌠 خداى متعال در آيه ٨٠ سوره مباركه اسراء به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم دستورمىدهد چند چيز را از درگاه او بخواهد كه يكى از آنها «سيطره الهى بر امور» است.
🔅(وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً)
📝پيامها
🌺١. بر اساس آيات قرآن كريم، سرچشمه اصلى عزت، خداى كريم است. پس عزت را بايد يا از درگاه او جستجو كرد يا در نزد كسانى كه عزت خويش را از جانب خداوند كسب كردهاند.
🔅 ( اللَّهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ)
🌺٢. يكى از عوامل ضعف و ناتوانى در اداره امور، عدم تسلط و چيره نبودن بر مسائل گوناگون است.
وقتى امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف از جانب خداى متعال سيطرهاى همه جانبه بر امور داشته باشد، كسى توان تخلف نخواهد داشت. به همين دليل، حكومت ايشان، پاكترين حكومتها است.
🔅(وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَاناً نَصِيراً)
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin