eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «»         روز یکشنبه ١۴٠٢/١٢/١٣ ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم مناسبت ویژه‌ای نداریم؛ اما انتخابات یازده اسفند را پشت سر گذاشتیم و ملت بزرگ ایران، بار دیگر شور و شعور خود را به رخ جهانیان کشیدند لذا سخن امروز را با عنوان «مردم، پیروز اصلی انتخابات» آغاز می‌کنیم؛ بی‌شک حضور پرشور مردم ایران در انتخابات اخیر را باید به عنوان رویدادی بزرگ در عرصه داخلی و خارجی ارزیایی و تحلیل نمود؛ چراکه این حضور حماسی در شرایطی انجام شد که مردم شریف ایران تحت ظالمانه‌ترین و سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ قرار دارند؛ در کنار این جنگ تمام عیار اقتصادی، نزدیک به ١۵ ماه است که ملت ایران شاهد یک جنگ شناختی بی‌سابقه‌ نیز هستند که دشمنان خارجی و عوامل خائن داخلی آنها، تمامی تلاش خود را برای دلسرد کردن مردم، به‌کار بستند تا جایی که حتی دلسوزان انقلاب هم فکر می‌کردند که مشارکت مردم در این انتخابات به بیست درصد نخواهد رسید! و این دغدغه را داشتند که پس از اعلام نتایج حداقلی، مشروعیت نظام زیر سؤال برود! دشمنان ملت ایران در این جنگ ترکیبی از رسانه‌های فارسی زبان آن سوی مرزها گرفته تا گروه‌های معاند و البته اپوزیسیون داخلی، همه و همه به اشکال مختلف سعی کردند اصل انتخابات را نشانه رفته و به مردم چنین القا کنند که در این کشور از مسیر انتخابات شرایط بهبود نمی‌یابد! آنها با استفاده از بوق‌های تبلیغاتی خود در خارج از کشور با تخریب چهره‌های اصیل و کارآمد انقلابی در مجلس یازدهم، عملکرد چهارساله و کارآمدی این مجلس انقلابی را نشانه رفتند؛ البته متأسفانه طیف رادیکال اصلاحاتی در داخل کشور نیز بی‌کار ننشسته و شمشیر خود را از رو بسته و با صدور بیانیه‌های مختلف ضمن متهم کردن نهادهای برگزار کننده انتخابات و ناظرین بر انتخابات کوشیدند تا به هر صورت ممکن، انتخابات در ایران را انتصابات و خالی از معنای دموکراسی نشان دهند؛ اما همه این تحرکات اپوزیسیون بی‌وطن ضدنظام، در روز یازدهم اسفند با حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای خنثی شد و ملت فهیم ایران دو پیام مهم را به دنیا مخابره نمود: نخست آنکه هرگز فریب چنین القائاتی را نمی‌خورند؛ و دوم آنکه خواهان استمرار روحیه انقلابی مجلس یازدهم در مجلس دوازدهم هستند؛ مشارکت ٢۵ میلیونی مردم فهیم ایران در این انتخابات، بار دیگر نشان داد که دشمنان بازهم در محاسبات خود اشتباه کرده و پیروز واقعی در این میدان سخت، بازهم ملت فهیم و بزرگ ایران است؛ لذا یکی از دستاورد‌های مهم حضور مردم در انتخابات، در انزوا قرار دادن تحریم‌کنندگان انتخابات است؛ آنهایی که مترصد بودند تا با عدم‌مشارکت مردم در انتخابات، برگ‌برنده‌ای برای خود در برابر نظام دست و پا کنند! نکته قابل توجه دیگر این است که در این آزمون بزرگ، متأسفانه شاهد سقوط سیاسی و اخلاقی برخی از چهره‌ها و رجال به اصطلاح سیاسی کشور بودیم که با دشمنان ایران اسلامی هم‌صدا شده و بر طبل تحریم انتخابات کوبیدند! هرچند که مردم با حضور به موقع در صحنه ایران به حیات سیاسی آنها نیز پایان دادند؛ لذا به نظر می‌رسد بعد از این، باید شاهد تغییری محسوس در آرایش سیاسی گروه‌های موجود داخلی باشیم؛ چنانچه پیش از این‌، بسیاری از دلسوزان این هشدار را داده بودند که اگر گروه یا گروه‌هایی در مسیر عدم مشارکت در انتخابات حرکت کنند عملاً به جرگه اپوزیسیون خواهند پیوستند. البته نباید فراموش کنیم که بخش قابل توجهی از اصلاح‌طلبان نیز فعالانه در انتخابات تبلیغ و شرکت کردند اما آن افراد و طیف‌هایی که تا آخرین لحظه بر‌ عدم مشارکت اصرار ورزیدند طبیعی است که در آینده نباید انتظار حضور در سیاست رسمی کشور را داشته باشند! بی‌شک یکی دیگر از دستاوردهای این حضور حماسی، تقویت قدرت بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی ایران نیز است؛ چراکه با عنایت به ماهیت مردم‌سالار نظام، حضور پررنگ مردم پای صندوق‌های رأی به مثابه اعلام حمایت آنها از اصل نظام و رهبری، و قوت‌بخشی به ایران اسلامی در نظام بین‌الملل است؛ لذا دستاورد این حضور را می‌توان در پرونده‌های مختلف سیاسی و روابط خارجی کشور به‌ویژه در مسائل مربوط به رفع تحریم‌های ظالمانه ضدایرانی در روزهای آتی مشاهده کرد و به تعبیر دقیق‌تر این حضور هوشمندانه، هم می‌تواند سبب کاهش فشار‌های خارجی شده و هم وزن گزینه‌های روی میز نظام در پرونده‌های مختلف روابط خارجی را به شدت تقویت نماید. ✍️ آنچه گذشت تنها بخش کوچکی از اثرات و برکات حضور پررنگ مردم در انتخابات اخیر بود و بدیهی است که ثبت تمامی برکات این حضور دشمن‌شکن در این مجال کوتاه نمی‌گنجد؛ امید آنکه مسئولین نیز، قدر این ملت فهیم را دانسته و به وظایف خود دربرابر آنها عمل نمایند. https://eitaa.com/ROOZBAR
17.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: ایام مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری موضوع: «» روز: یکشنبه ١۴٠٢/١٢/١٣ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ١۴ اسفند ١۴٠٢ 🌙 الإثنين ٢٣ شعبان ١۴۴۵ 🌲مارس 2024 Monday 04 👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه) - یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه، صدقه، استغفار، صلوات شعبانیه و دیگر اذکار، ادعیه و اعمال مشترک ماه شعبان که در مفاتیح‌الجنان آمده است؛ ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ سالروز امام خمينی (ره) در سال ١٣۵٧ شمسی ☀️ ☀️ روز ترویج فرهنگ 🌙 💠 حدیث روز: 💎 امام عسکری (ع): «شِیعَهًُْ عَلِیٍّ (ع) هُمُ الَّذِینَ یُؤْثِرُونَ إِخْوَانَهُمْ عَلی أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَة» «شیعه‌ علی (ع) آن کسانی هستند که برادرانشان را بر خود مقدم می‌دارند هرچند خودشان بسیار نیازمند باشند» 📚 بحارالأنوار، ج۶۵، ص۱۶۲ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
احکام صدقه.mp3
2.05M
🔰 «گلبرگ احکام» مناسبت: موضوع: ❓آیا دادن صدقات به گدایانی که درب منازل را می‏زنند یا در خیابان‌ها می‏نشینند جایز است یا اینکه بهتر است به یتیمان و مساکین واقعی داده شود و یا با ریختن آنها در صندوق صدقات در اختیار کمیته امداد قرار گیرد؟ ✅ صدقات مستحبی بهتر است به فقير عفيف و متديّن داده شود و همچنين گذاشتن آن در اختيار کميته امداد هرچند با ريختن در صندوق صدقات هم باشد اشکال ندارد، ولی صدقات واجب بايد توسط خود شخص و يا به وسيله وکيل او به فقرايی که مستحق هستند داده شود و در صورتی که انسان بداند که مسئولين کميته امداد پول‌های صندوق‏ها را جمع آوری کرده و به فقرای مستحق می‏دهند، ريختن آن در صندوق‏های صدقات اشکال ندارد. ❓آيا دادن صدقه مستحبى به سيّد جايز است؟ ✅ مانع ندارد. 📚 اجوبه الاستفتاءات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» روز دوشنبه ١۴٠٢/١٢/١۴ مناسبت روز: امروز در تقویم، به‌عنوان‌ «» نام‌گذاری شده و امسال این روز گرامی، مقارن با ماه معظم شعبان نیز گردیده که ماه نیکوکاری است لذا انشاالله در روزبرگ امروز از این «تجارت پرسود الهی» سخن می‌گوئیم و از خداوند متعال درخواست می‌نمائیم که به ما توفیق عنایت فرماید که در این ماه بزرگ و در نزدیکی ایام عید نوروز، بتوانیم هرچند با سهمی اندک، به جمع خیرین و نیکوکاران بپیوندیم؛ در فرهنگ متعالی اسلام، بر «احسان» و «انفاق در راه خدا»، تأکید فراوان شده و خداوند شخصاً جبران انفاق را به عهده گرفته و در قرآن کریم فرموده: «اگر چیزی را در راه خدا انفاق کنید، پروردگار عوض آن را به شما داده و جای آن را پُر می‌کند؛ (به درستی که‌) او بهترین روزی دهندگان است» (سبأ/٣٩) همچنین خداوند، انفاق کردن و دوری از صفت ناپسندیده بُخل و حرص را از ویژگی‌های اخلاقی رستگاران برشمرده، و در آیه ١۶ سوره تغابن می‌فرماید: «...انفاق کنید، که برای شما بهتر است و کسانی که از بخل و حرص خویشتن مصون بمانند، رستگارند» خداوند در آیه ٢٩ سوره فاطر نیز، انفاق را تجارتی پرسود دانسته و می‌فرماید: «كسانى كه كتاب خدا را تلاوت مى‌كنند و نماز بر پا مى‌دارند و از آن چه ما روزيشان كرده‌ايم، پنهان و آشكار انفاق مى‌كنند، به تجارت (نیکو) دل بسته‌اند كه هرگز زوال نمى‌پذيرد»؛ ✍️ البته علاوه بر آیات متعدد قرآنی در بسیاری از روایات اسلامی نیز از این معامله‌ی پرسود الهی سخن به میان آمده، چنانچه امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «آن کس که با دستی کوتاه ببخشد، از دستی بلند پاداش می‌گیرد» (حکمت ٢٣٢ نهج البلاغه)؛ یعنی آنچه در راه خدا انفاق شود، هرچند کم و در حد بضاعت اندک فرد باشد، اما خداوند از فضل بیکران خود بر آن افزوده و چندین برابر پاداش عنایت می‌فرماید؛ همچنین از نگاه اسلام، انفاق باعث وسعت رزق می‌گردد، لذا بخشش و انفاق تنها مخصوص اغنياء نیست؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «هرگاه تهی‌دست و فقیر شدید، با صدقه دادن، با خدا تجارت کنید» (حکمت ٢۵٨ نهج‌البلاغه) و در کلام نورانی دیگری فرمودند: «رزق و روزی را با صدقه دادن برای خود فرود آورید» (حکمت ١٣٧ نهج‌البلاغه) ✍️ البته باید بدانیم که در این تجارت پرسود نیز، همچون دیگر تجارت‌ها، شرایط و قوانینی وجود دارد که در آیات الهی به آنها اشاره شده، از جمله: 1️⃣ صدقه باید از اموال حلال و خوب و سالم باشد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَ...»: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید‌ از قسمت‌های پاکیزه اموالی که (از طریق تجارت حلال) به دست آورده‌اید...انفاق کنید!» [بقره/۲۶۷] 2️⃣ انفاق و صدقه باید فقط برای رضای خدا باشد: «يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ»: «آنان که مالشان را در راه خشنودی خدا انفاق کنند...» [بقره/۲۶۵] 3️⃣ صدقه و انفاق، مخفی باشد: «وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ»: «هر گاه آنها را مخفی ساخته و به نیازمندان بدهید برای شما بهتر است» [بقره/۲۷۱] 4️⃣ هرگز صدقه و انفاق را به منّت و ریا آلوده نکنید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ كَالَّذِی يُنْفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ...»: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، بخشش‌های خود را با منّت و اذیت باطل نسازید، همانند کسی که مال خود را برای ریا و نشان دادن به مردم، انفاق می‌کند...» [بقره/۲۶۴] 5️⃣ انفاق و صدقه از اموالی باشد که آن‌ها را دوست دارید و مورد علاقه شماست: «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ...» «هرگز به (حقیقت) نیکوکاری نمی‌رسید مگر این که از آن چه دوست می‌دارید (در راه خدا) انفاق کنید» [آل عمران/۹۲] 6️⃣ انفاق کننده هرگز خود را مالک آن مال تصور نکند! بلکه خود را فقط واسطه بین خدا و خلق بداند: «وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ»: «انفاق کنید از آنچه خداوند شما را نماینده خود در آن قرار داده است» [حدید/۷] ✍️ در پایان این مبحث، تذکر این نکته ضروری است که خداوند در آیه ۱۰۴ سوره توبه، خود را به‌عنوان دریافت کننده صدقات معرفی نموده: «وَيَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ...»، و در روایات اسلامی نیز تأکید شده که «صدقه قبل از اینکه به دست نیازمند برسد، در دست خداوند قرار می‌گیرد» (عُدّةُ الدّاعی، ص ۵۹) لذا هرگاه می‌خواهیم صدقه‌ای به فقیر بدهیم و یا در صندوق بیاندازیم، به یاد آوریم که این صدقه مستقیماً به دست خداوند می‌رسد، پس چیزی بدهیم که در شأن او باشد. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ١۵ اسفند ١۴٠٢ 🌙 الثلاثاء ٢۴ شعبان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 Tuesday 05 👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق (ع) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه) - یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه) - یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه، صدقه، استغفار، صلوات شعبانیه و دیگر اذکار، ادعیه و اعمال مشترک ماه شعبان که در مفاتیح‌الجنان آمده است؛ 🔹 علماء بر خواندن «دعای توسل» مشهور و همچنین بر خواندن نماز امام زمان در مساجد مقدس سهله و جمکران در شب چهارشنبه تأکید نموده‌اند. ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ ☀️ آغاز 🌙 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «مَن نَصَبَ شَجرَةً و صَبَرَ على حِفظِها و القِيامِ علَيها حتّى تُثمِرَ، كانَ لَهُ في كُلِّ شَيءٍ يُصابُ مِن ثَمَرِها صَدَقةٌ عِندَ اللّهِ» «هر كه درختى بنشاند و در نگهدارى و رسيدگى به آن صبر پیشه کند تا آن درخت به بار نشيند، در قبال هر ميوه‌اى که کسی از آن بخورد، يك صدقه نزد خدا برايش منظور مى‌شود» 📚 كنزالعمال، ح ٩٠٨١ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
احکام محيط زيست ١.mp3
1.96M
🔰 «گلبرگ احکام» مناسبت: « و » موضوع: «» ✅ بی‌جهت نباید شاخه‌ی درختان را شکست؛ اگر این درخت متعلق به مردم یا اموال بیت‌المال باشد، این کار حرام شرعی است! و اگر هم باغ شخصی شماست، گاهی اوقات شکستن یک شاخه‌ی درخت، اسراف یا ازبین‌بردن بی‌جهت اموال است! ✅ تخریب جنگل‌ها و محیط زیست و پوشش‌های گیاهی، تخریب منافع ملی است و ویران کردن بخشی از جنگل‌ها برای ساخت و ساز جز در موارد اضطراری، قطعاً به ضرر ملت است. ✅ کاشت درخت یک حرکت کاملاً دینی و انقلابی است، البته نگهداشت و حفظ درختان نیز کار بسیار مهمی است که باید رعایت شود. 📚 http://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « و »         روز سه‌شنبه ١۴٠٢/١٢/١۵ ✍️ مناسبت روز: در و (١۵ لغایت ٢٢ اسفند ماه) قرار داریم، لذا سخن امروز را با عنوان «اسلام و درختکاری» تقدیم می‌نمائیم؛ خداوند متعال سرنوشت بشر را به گونه‌ای رقم زده که در دامن طبیعت رشد کند و در طول عمر خود به زمین و محیط زیست وابسته و نیازمند باشد؛ متقابلاً طبیعت را نیز به‌گونه‌ای قرار داده که در خدمت انسان باشد و نیازهای وی را برآورده ساخته و آرامش و لذّت و شادی را برای آدمی به ارمغان آورد؛ همچنین از نظر اسلام، «انسان» آن­چنان عظمتی دارد که خداوند به او مقامِ «خلیفة اللّهی» را اهداء نموده و تمام مخلوقات عالم را مُسَخّر او ساخته است؛ بدین معنا که خورشید و ماه، باد و باران، کوه و دشت، گیاهان و درختان و سبزه­ زارها... همه و همه، مواهب خدادادی هستند که در خدمت خلیفه‌ی الهی بر روی زمین قرار گرفته و همه سرگشته و فرمانبردار انسانند! تا او از آن‌ها در جهت بقا و حیات خویش بهره گیرد. در این میان، «درختان» یکی از حیاتی‌ترین نقش‌ها را در حیات آدمی و سایر جانداران ایفا می‌نمایند و محاسن بسیار زیادی برای بشریت دارند؛ ازجمله این‌که درختان هوا را تصفیه کرده و دی‌اکسید کربن را جذب می‌کنند و اکسیژن و هوای پاک و سالم را به ساکنان زمین اهدا می‌نمایند؛ علاوه بر آن، آدمی از تمامی محصولات درختان، مانند: میوه، برگ، چوب، ريشه و... بهره می‌برد؛ و بسیاری از پرندگان و جانوران مفید به حال بشر نیز، از درختان به عنوان مأمن و آشیان خود استفاده می‌نمایند؛ از طرف دیگر این سبز قامتان زیباروی، به طبیعت، خرمی و طراوت می‌بخشند و آدمی با دیدن آن‌ها، روح و جان خود را تازه کرده و شاداب و سرزنده می‌شود. ✍️ اما نکته مهم این است که از دیدگاه اسلام، «درختان» در برابر این همه خدمت به بشریت، حقوقی نیز به گردن انسان دارند که در آیات و روایات اسلامی، این حقوق تبیین شده و در رابطه با ضرورت درختکاری و اهمیت آب دادن و حفظ و نگه داری آن‌ها تأکید فراوان شده، به‌گونه‌ای که اسلام، حفظ درختان و درختکاری را از بهترین کارهای بشری دانسته است. (جامع أحاديث شيعه، ج ٢٣، ص ٩۵٩) همچنین خداوند در قرآن کریم به مطالعه درباره آفرینش درختان، سفارش نموده و از درختان خرما، انگور، انجیر، زیتون و... که دارای خواص فراوانی می‌باشند، یاد کرده و حتی برای نشان دادن اهمیت فراوان درختان، خداوند در قرآن کریم به برخی از آنها مانند «انجیر و زیتون» قسم یاد نموده است: «وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُون‏» (تین‌/١) در روایات اسلامی نیز از درختان به‌عنوان یکی از نعمت‌های بزرگ الهی یاد شده و به کاشت و نگهداری درختان سفارش زیادی گردیده، که در این مجال کوتاه به برخی از آنها اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ امام صادق(ع): «اى مفضّل! از آفرينش و آماده سازى حكيمانه و مدبّرانه اشياء براى رفع نياز انسان درس عبرت بگير... براى انسان، درخت‏ آفريده شده و او بايد آن را در زمين بكارد، آب‏ دهد و به آن برسد و از آن بهره‌ها گيرد...» (توحيد مفضل، ص ٨۶) 2️⃣ پيامبر اکرم (ص): «هيچ مسلمانى نيست كه نهالى بكارد و انسان يا حيوان يا پرنده از آن بخورد مگر آن‏كه تا روز قيامت براى او صدقه بنويسند» (مستدرك الوسائل، ج ‏١٣، ص ٢٧) 3️⃣ پيامبر اکرم (ص): «هركس درختى بكارد و آن درخت‏ به بار نشيند، خداوند به اندازه ميوه‏هاى آن درخت به او پاداش مى دهد» (همان، ص ۴۶٠) 4️⃣ امام صادق(ع): «شش چیز است که مؤمن بعد از مرگ خود از آنها سود می‌برد، ازجمله درختی که در دنیا کاشته است...» (بحار الأنوار، ج ۶٨، ص ٢۵٧) 5️⃣ پيامبر اکرم (ص): «هركس درختى را در بيابان... آب دهد، مثل آن است كه مؤمنى را از تشنگى سيراب كرده باشد» (وسائل الشيعه، ج ‏١٧، ص ۴٢) 6️⃣ امام صادق(ع): «درختان ميوه را نَبُريد كه در اين صورت خداوند پيوسته بر شما عذاب مى فرستد» (اصول کافی، ج ‏۵، ص ٢۶۴) ✍️ و سخن امروز را با دو حديث گرانقدر دیگر از رسول خدا در اهمیت درختکاری و حفظ آنها به پایان می‌بریم که حضرت فرمودند: «نزد من شکستن شاخه‌ای از درخت همچون شکستن بال فرشتگان است» و همچنین فرمودند: «اگر در دست يكى از شما، نهال درختى است و قيامت (و مرگ او) نزديك شد، در صورتى كه مى‌تواند پيش از مرگ، آن را بكارد، بايد اين كار را انجام دهد» (مستدرك الوسائل، ج ‏١٣، ص ۴۶٠) https://eitaa.com/ROOZBARG