eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ ادامه 👇 ✍️ روزی حضرت عیسی (ع) با حواریون به روستایی رسیدند و دیدند تمامی اهل آن قریه و پرندگان و حیواناتشان، همه مرده‌اند! حضرت به همراهان فرمود: معلوم است که این‌ها به عذاب الهی گرفتار شده‌اند! چراکه اگر آنها به تدریج مرده بودند، همدیگر را به خاک می سپردند! حواریون گفتند: ای روح خدا از خداوند درخواست کن که یکی از این‌ها را زنده کند تا علت عذابی را که به سراغ آنها آمده را بفهمیم و از آن دوری کنیم! حضرت عیسی (ع) از درگاه الهی خواست تا آنها را زنده کند! به او ندا رسید که آنان را صدا بزن تا زنده شوند! حضرت نیز بالای تپه‌ای رفته و مردم روستا را صدا زد! پس به قدرت الهی، یک نفر از آنها زنده شد و جواب داد: بلی، ای روح و کلمه خدا! عیسی (ع) فرمود: کردار شما چه بوده که اینگونه دستخوش بلا گردیده‌اید؟ مرد زنده شده گفت: چند چیز ما را مشمول عذاب الهی کرد که یکی از آنها پرستش طاغوت بود! حضرت فرمود: طاغوت را چگونه پرستیدید؟ اوگفت: ما از گناهکاران پیروی می‌کردیم؛ حضرت فرمود: کارتان چگونه پایان یافت؟ مرد زنده شده گفت: شبی را با خوشی به سر بردیم، اما صبح در «هاویه» افتادیم! عیسی (ع) فرمود: هاویه چیست؟ مرد گفت: هاویه، سِجِّين است! حضرت فرمود: سجین چیست؟ او گفت: سجین، کوههای گداخته به آتش است که تا روز قیامت شعله‌ورند! عیسی (ع) فرمود: وقتی به هلاکت رسیدید چه گفتید و مأموران الهی به شما چه گفتند؟ مرد گفت: گفتیم ما را به دنیا بازگردانید تا کارهای نیک در آن انجام دهیم و زاهد و پارسا گردیم؛ اما به ما گفته شد که دروغ می‌گویید! پس حضرت فرمود: وای به حال شما! اما چه شد که غیر از تو، شخص دیگر از این هلاک شدگان با من سخن نگفت؟! مرد گفت: ای روح خدا! دهان همه آن‌ها با دهنه آتشین بسته و به دست فرشتگان عذاب گرفتارند! من در دنیا در میان آن‌ها زندگی می‌کردم ولی از آنها نبودم اما عذاب عمومی فرا رسید و مرا نیز فراگرفت! اکنون به تار مویی در لبه پرتگاه دوزخ آویزانم و نمی‌دانم که از آنجا در میان آتش واژگونه می‌شوم یا نجات می‌یابم! (اصول کافی، ج ۲، ص۳۱۸) ✍️ از این حکایت نتیجه می‌گیریم که اطاعت از طاغوت مساوی با بندگی و پرستش آن است و نتیجه پرستش غیر خدا، عذاب الهی و هاویه و سجین است؛ با این وجود متأسفانه بسیاری از ما با اطاعت بی‌قید و شرط در بعضی مسائل، بدون اینکه متوجه باشیم، خودمان را عبد و بنده غیرخدا کرده‌ایم! از جمله چیزهایی که اگر اطاعتش کنیم ناگزیر عبادتش را هم کرده‌ و بنده او شده‌ایم، سنت‌ها و آداب و رسوم است؛ حالا شاید سؤال شود که به کدام یک از سنت‌ها و آداب باید عمل کنیم و به کدامشان نباید عمل کنیم؟ عرض می‌کنیم که هر سنت‌ و آداب و رسوم که به‌گونه‌ای الهی باشد و بتوانیم در حال اطاعت و تبعیت از آن، مشغول اطاعت عبادت خدا شویم نه غیر خدا، پسندیده است؛ مثل همین سنت دید و بازدید در عید نوروز که این روزها همه ما به این سنت عمل می‌کنیم؛ عمل به چنین آداب و رسومی قطعاً عبادت غیرخدای متعال را در پی ندارد، چرا که عمل به یک دستور الهی به نام «صله رحم» است؛ خیلی از ما اگر این عید باستانی و سنتی نوروز نبود، سالیان سال از اقوام و آشنایان نسبی و سببی خود احوالی هم نمی‌پرسیدیم! اما پایبندی به یک سری از رسوم و سنت‌ها هم ما را عبد طاغوت می‌کند؛ مانند رسم‌های غلط امروز در امر ازدواج، سنتهایی که همه می‌دانیم اشتباه است؛ اما متأسفانه به آن‌ها پایبندیم! و از این رسم غلط اطاعت کرده و در واقع طاغوت و شیطان را عبادت می‌کنیم! رسومی همچون: مهریه و جهیزیه سنگین؛ اسراف و تجملات زیاد و برگزاری مراسم در سالن‌های پرخرج؛ لباس عروس گران قیمت و به رخ کشیدن ثروت‌ و... اینها سنت‌ها و آداب و رسوم غلطی است که اگر با قرآن زندگی کنیم، قطعاً آنها را رها خواهیم کرد؛ چرا که قرآن، اطاعت و پیروی از غیر خدا را حماقت می‌داند! ✍️ یکی از کسانی که از این آداب و رسوم طاغوتی پیروی و اطاعت نکرد تا فقط خداوند را عبادت کرده باشد، حضرت خدیجه (س) است؛ در آن زمان، اعراب برای ثروت و نژاد امتیاز ویژه‌ای قائل بودند و از این رو کسانی که نژاد اصیل عربی و ثروت زیاد داشتند در طبقات بالای اجتماع، زندگی می‌کردند و همواره به دیگران فخر می‌فروختند! اما حضرت خدیجه (س) همه این محاسبات را برهم زدند؛ و از تمام اصالت و ثروتشان برخلاف رسوم عرب جاهلی برای یاری ضعفا و در راه خدا و پیامبر خدا استفاده کردند و فخر خدای مردم را به دست آوردند. برای دانستن حدود ثروت حضرت خدیجه (س) همین بس که مورخین آورده‌اند که بیش از هشتاد هزار شتر، اموال تجارتی ایشان را به اطراف و اکناف جزيرة العرب و خارج از آن حمل می‌کردند و بیش از چهارصد غلام و کنیز دستگاه عریض و طویل آن حضرت را اداره می‌نمودند! انشاء‌الله به حق حضرت خدیجه (س) ما نیز توفیق زندگی قرآنی پیدا کنیم. https://eitaa.com/ROOZBARG
۲ فروردین ۱۴۰۳
30.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: موضوع: «درخشش ستارگان کم‌سو در نبود خورشید درخشان!» روز: پنجشنبه ١۴٠٣/٠١/٠٢ https://eitaa.com/ROOZBARG
۲ فروردین ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳ فروردین ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ جمعه ٠٣ فروردین ١۴٠٣ 🌙 الجمعة ١١ رمضان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 Friday 22 ✍️ امروز متعلق است به امام زمان (عج) - 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - اَللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّدٍوَآلِ‌مُحَمَّدٍ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال‌والاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ ایام تعطیلات نوروز ☀️ روز جهانی آب ☀️ روز جهانی گل‌سرخ ☀️ بازتأسیس حوزه علمیه قم توسط حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (١٣٠١ش) 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب دوازدهم ماه رمضان، هشت رکعت نماز وارد شده که در هر رکعت بعد از حمد، سی بار سوره قدر قرائت می‌گردد. 🔹 ضمناً اعمال روز جمعه مخصوصاً نماز جمعه فراموش نشود. 🔻دعای روز یازدهم ماه رمضان: «اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ فِيهِ الْإِحْسَانَ وَ كَرِّهْ إِلَيَّ فِيهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيَانَ وَ حَرِّمْ عَلَيَّ فِيهِ السَّخَطَ وَ النِّيرَانَ بِعَوْنِكَ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ‏» «خدایا دوست گردان به من در این روز نیکی را؛ و نـاپسند بدار در این روز فسق و نافرمانی را؛ و حرام کن بر من در آن خشم و سوزندگی را؛ به یاریت ای دادرس دادخواهان» 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «يا عَلِيُّ، ثَلاثُ فَرَحاتٍ لِلمُؤمِنِ فِي الدُّنيا: لِقاءُ الإِخوانِ، وتَفطيرُ الصّائِمِ، وَالتَّهَجُّدُ مِن آخِرِ اللَّيلِ» «یا على! مؤمن در دنيا در سه حال خوشحال است: ديدار با برادران، افطارى دادن به روزه‌دار، و تهجّد در آخر شب» 📚 من‌لايحضره‌الفقيه، ج ٤، ص ٣٦٠ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
۳ فروردین ۱۴۰۳
513.6K
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ❓در روز ماه رمضان به دلیل وسوسه شیطان، تصمیم گرفتم روزه‌ام را باطل کنم ولی پیش از اینکه عملی که روزه را باطل می‌کند انجام دهم، از تصمیم خود منصرف شدم، حکم روزه‌ام چیست؟ ✅ اگر روزه‌دار در ماه رمضان در اثنای روز از نیّت روزه گرفتن برگردد، به‌طوری که قصد ادامه روزه نداشته باشد، روزه‌‌اش باطل می‌‌شود و قصد دوباره‌ی او برای ادامه روزه فایده ندارد؛ البته تا اذان مغرب باید از کاری که روزه را باطل می‌‌کند خودداری کند؛ (و بعداً قضای روزه آن روز را نیز به‌جا آورد) ⬅️ اما اگر دچار تردید شود به این معنی که تصمیمی برای باطل کردن روزه نگرفته باشد یا تصمیم بگیرد کاری را که موجب باطل شدن روزه است انجام دهد، ولی آن را انجام نداده باشد، در این دو صورت نیز، صحّت روزه او محل اشکال است و بنا بر احتیاط واجب، باید روزه آن روز را تمام کند و بعداً هم آن را قضا نماید. 📚 استفتائات (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
۳ فروردین ۱۴۰۳
۳ فروردین ۱۴۰۳
✅ ادامه 👇 ✍️ البته این توهم خودبرتربینی فقط اختصاص به صهیونیست‌های یهودی ندارد و متأسفانه در جامعه امروز بسیار دیده می‌شود! چنانچه برخی از صاحبان ثروت و قدرت، خود را تافته جدا بافته از مردم دانسته و توقع دارند همه‌ی مردم و حتی نظام در خدمت آنها باشند! چون مثلاً آقازاده فلان مسئول کشوری یا لشکری هستند! یا رفیق گرمابه و گلستان فلان وزیر و نماینده مجلس و... اما بر اساس آیات و روایات اسلامی این موضوع، خط قرمز جامعه توحیدی است که در آن هیچ رابطه و شرایط خاصی، فردی را بر دیگری برتری نمی‌دهد؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) در نامه ۴۱ نهج‌البلاغه به خطاب به عبدالله بن عباس، پسر عمو، شاگرد، رفیق، همراز و محبّ خود، هنگامی که خطایی از او سرزده و مقداری از اموال بیت‌المال را که فکر کرده بود سهم خود اوست برداشته و به مکه رفته بود، می‌نویسند: «از خدا پروا کن و اموال این قوم را به ایشان بازگردان؛ که اگر برنگردانی و خداوند به من قدرت دستیابی به تو را بدهد، کاری می‌کنم که عذرم در پیشگاه خدا درباره تو پذیرفته باشد و با شمشیرم گردنت را بزنم؛ همان شمشیری که احدی را با آن نزدم، جز اینکه وارد جهنم شد؛ به خدا قسم اگر حسن و حسینم آنچه را تو انجام داده‌ای، انجام می‌دادند از من نرمشی نمی‌دیدند و به مرادی نمی‌رسیدند! تا اینکه حق را از آنان بازمی‌ستاندم و باطلی را که از ستمشان به وجود آمده، نابود می‌ساختم» تعجب ندارد، این منطق جامعه توحیدی است؛ در این جامعه، هیچ‌کس بر دیگری برتری ذاتی ندارد! حتی اگر فرزند پیامبر خدا و امیر مؤمنان باشد! در این جامعه، انتساب به بزرگان، نژاد برتر، ثروت و قدرت هیچ برتری نمی‌آورد؛ بلکه آنچه انسان‌ را متفاوت می‌کند، کیفیت عبودیت و طاعت او در برابر خداوند تبارک و تعالی است؛ چنانچه پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «ای مردم! به درستی که پروردگار شما یکی است و پدر شما یک نفر (حضرت آدم) است؛ پس عرب بر عجم، و عجم بر عرب و (نژاد) سرخ بر سیاه و سیاه بر سرخ فضیلتی ندارد، مگر به سبب تقوا و پرهیزکاری، چنانکه باری تعالی (در آیه ١٣ سوره حجرات) فرموده: «إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم» (میزان الحکمة فارسی، ج ۱۳، ص۳۷۹) در روایت دیگری نیز آمده که حضرت موسی (ع) به هنگام مناجات با خدا از خداوند‌ درخواست کرد که همنشین وی را در بهشت به او معرفی کند تا او را بشناسد؛ خطاب آمد ای موسی به فلان منطقه و فلان مغازه برو، کسی که در آنجا مشغول کار است، او رفیق تو در بهشت خواهد بود؛ پس حضرت به سراغ او رفته و دیدند جوانی است قصاب! از دور مراقب بودند تا ببینند او چه عمل شایسته ای دارد که همنشین پیامبر خداست؛ اما چیز فوق‌العاده ای از او مشاهده نکردند؛ شب هنگام کـه جـوان محل کار را ترک می‌کرد، حضرت موسی (ع) بدون آنکه خود را معرفی کنند نزد او آمده و از وی خواستند تا شب را مهمانش باشند تا از این طریق، شاید به رمز و راز جایگاه او در بهشت پی ببرند؛ جوان همین که وارد منزل شد قبل از هر چیز غذایی آماده کرد و آنگاه سراغ پیرزنی از کارافتاده رفت که دست و پایش فلج شده و قدرت حرکت و جابه جا شدن را نداشت؛ او با صبر و حوصله و مهربانی غذا را لقمه لقمه به دهانش می‌گذاشت و سپس او را شست و شو داد و لباسش را عوض کرد و سر جایش گذاشت! حضرت موسی (ع) از او پرسیدند این زن کیست؟ و جوان پاسخ داد این زن مادر من است و هر بار که به او غذا می‌دهم، مرا دعا می‌کند و می‌گوید: خدایا فرزندم را همنشین موسی بن عمران در بهشت برین قرار بده! پس حضرت خود را معرفی کرده و به جوان مژده دادند که دعای مادرت مستجاب گردیده است. (پند تاریخ، ج۱، ص۶۸) این منطق نظام توحیدی است که یک فرد ساده هم که اهل عمل صالح باشد، می‌تواند همنشین‌ پیامبری در بهشت برین باشد!چراکه در چنین جامعه‌ای همه نزد خدا برابرند و آنچه در این جامعه‌ ملاک برتری است فقط سعی و تلاش انسان‌ها در راه خداست؛ آن‌هم در حد وسع و توانایی آنها. https://eitaa.com/ROOZBARG
۳ فروردین ۱۴۰۳
۳ فروردین ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۴ فروردین ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ٠۴ فروردین ١۴٠٣ 🌙 السبت ١٢ رمضان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 Saturday 23 👈 امروز متعلق است‌ به پیامبراکرم (ص) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ بار) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ بار) - يا غنی (١٠۶٠ بار) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 نزول زبور بر حضرت داوود (ع) 🌙 سالروز عقد اخوّت رسول خدا و امیرالمؤمنین (علیهماالسلام) در سال اول هجرت ☀️ روز جهانی هواشناسی 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب سیزدهم ماه رمضان، چهار رکعت (دو نماز دو رکعتی) که در هر رکعت یک بار سوره حمد و بیست و پنج بار سوره توحید قرائت می‌شود. 🔻دعای روز دوازدهم ماه رمضان: «اللّهمّ زَینّی فیهِ بالسّتْرِ و العَفافِ، و اسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ و الکَفافِ، و احْمِلنی فیهِ علی العَدْلِ و الإنْصافِ، و امِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین» «خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش و پاکدامنی؛ و بپوشانم در آن جامه قناعت و خودداری؛ و وادارم نما در آن بر عدل و انصاف؛ و آسوده‌ام دار در آن از هر چیز که می‌ترسم؛ به نگاه‌داری خودت ای نگه‌دار ترسناکان» 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «قالَ اللّهُ تباركَ و تعالى: كُلُّ عَمَلِ ابنِ آدَمَ هُو لَهُ، غَيرَ الصِّيامِ هُو لی و أنا أجزِی بهِ» «خداوند تبارك و تعالى فرمود: هر كارى كه فرزند آدم مى‌كند، از آنِ خود اوست، مگر روزه كه مالِ من است و پاداش آن را (هم) من مى‌دهم» 📚 الخصال، ص ٤٥، ح ٤٢ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
۴ فروردین ۱۴۰۳
احکام روزه ١٢.mp3
2.03M
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ✅ کسى که مى‏خواهد روزه بگیرد، لازم نیست پیش از اذان صبح دندان‌هایش را مسواک و خلال کند، ولى اگر بداند غذایى که لاى دندان مانده در روز فرو مى رود، واجب است خلال کند یا مسواک بزند. ✅ اگر روزه‏دار چيزى را كه لاى دندان مانده است، عمدا فرو ببرد، روزه‏اش باطل مى‏شود. ✅ مسواک زدن و مانند آن، برای روزه دار اشکالی ندارد، بشرط اینکه چیزی از حلق پایین نرود، حتی اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و مسواک مرطوب و خیس باشد و دوباره آن را در دهان قرار دهد نباید رطوبتش را فرو دهد... ✅ فرو بردن اخلاط سر و سينه، تا به فضاى دهان نرسيده، اشكال ندارد؛ ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتياط واجب آن است كه آن را فرو نبرد. 📚 رساله مراجع عظام تقلید https://eitaa.com/ROOZBARG
۴ فروردین ۱۴۰۳
۴ فروردین ۱۴۰۳