eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
IMG_20230404_143237_074.mp3
2.35M
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ✅ کفاره‌ی روزه‌ی ماه رمضان (عمدی) در شرع مقدس، یکی‌ از این سه چیز است: «آزاد کردن یک برده»، «دو ماه روزه گرفتن»، و «شصت فقیر را غذا دادن‌»؛ و چون در این دوران ظاهراً برده‌ای وجود ندارد که بتوان آزاد کرد، مکلف باید یکی از دو کار دیگر را انجام دهد؛ ⬅️ غذا دادن به شصت فقیر را می‌توان به دو صورت انجام داد: این‌که با غذای آماده آنان را سیر کند‌؛ یا این‌که به هر نفر به اندازه ۷۵۰ گرم (یک مدّ) گندم یا آرد یا نان یا برنج یا سایر مواد غذایی بدهد؛ ⬅️ كسى كه مى‏خواهد دو ماه كفاره روزه رمضان را بگيرد، بايد سى و يك روز آن را پى در پى بگيرد، و اگر بقيه آن پى در پى نباشد، اشكال ندارد. ⬅️ اگر کسی که کفاره بر او واجب شده، هیچ یک از سه وظیفه‌ای را که مخیر میان آن‌ها است، نتواند انجام دهد! باید به هر تعداد فقیر که قادر است، غذا بدهد؛ و احتیاط آن است که استغفار نیز بکند؛ و اگر به هیچ وجه قادر بر دادن غذا به فقرا نیست، کافی است که استغفار کند، یعنی با دل و زبان بگوید: «استغفرالله» (و احتياط واجب در فرض اخير آن است كه هر وقت بتواند، كفاره را بدهد.) 📚 برگرفته از رساله عملیه مراجع عظام تقلید https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «شعاری به بلندای تاریخ»         روز دوشنبه ١۴٠٣/٠١/٠۶ ✍️ مناسبت روز: امروز چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان است و انشاالله طبق روزهای قبل در این ماه به تبیین یکی دیگر از آیات قرآن با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ جزء ١۴، سوره نحل، آیه ٣۶ «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ...» «وهمانا ما در ميان هر امّتى پيامبرى را برانگيختيم (تا به مردم بگويند) كه خدا را بپرستيد و از طاغوت (و غیر خدا) دورى نماييد...» در این آیه خداوند، وظیفه پیامبران الهی را مشخص نموده است که مردم را به دو چیز مهم امر نمایند: «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ» و «وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» یعنی «خدا را بپرستيد و از طاغوت‌ها دورى نماييد». ✍️ در رابطه با بخش اول یعنی «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ» و پیروی و پرستش خدا، در تبیین آیات گذشته با شما سخن گفتیم و عرض کردیم که مهمترین مسئله در زندگی مؤمنانه که باعث سعادت ما در دنیا و آخرت می‌گردد، ایمان آگاهانه و پرستش خداوند متعال است به گونه‌ای که اعتقاد کامل داشته باشیم که «الله جل‌جلاله»، تنها خالق، تنها رب، تنها قادر، تنها مؤثر، تنها مدافع و وکیل، و تنها مدیر، مدبر در آسمان‌ها و زمین، و تنها کسی است که لایق پیروی و پرستش است؛ و سپس این عقیده توحیدی در تمام زندگی فردی و اجتماعی ما جاری گردد؛ اما در این آیه، خداوند پس از «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ» بلافاصله فرموده: «وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» یعنی توحید و پیروی و پرستش خدا، بدون اجتناب و دوری و بیزاری از طاغوت، ارزشی ندارد و اصلاً امکان‌پذیر نیست! کلمه «طاغوت» در زبان عرب براى مبالغه‌ى طغيان بكار مى‌رود و در قرآن به شيطان، ستمگران، مستكبران، بت‌ها، فرعون‌ها و تمام معبودان غیرخدای یگانه كه مايه‌ى طغيان و نافرمانى خدا هستند، «طاغوت» گفته شده است؛ و همانطور که عرض شد، نفی طاغوت، جزء جدانشدنی از توحید و زندگی فردی و اجتماعی یک انسان موحد است: «وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» لذا کاملاً بدیهی است که با طرح این موضوع توسط انبیاء الهی، دشمنی‌ طاغوت‌ها با جوامع توحیدی آغاز گردیده و تا امروز ادامه دارد، چراکه آنها می‌دانند که با اعتقاد به «توحید» کاخ آقایی آنها ویران می‌گردد! بنابراین می‌توان اذعان کرد که سابقه دشمنی طاغوت‌ها با نظام‌های توحیدی به بعثت تمامی انبیای الهی از آدم تا خاتم بر می‌گردد و امروز نیز هر جامعه‌ای که مثل جامعه اسلامی ما، پرچم توحید را برافراشته و ظلم ظالمان را به چالش بکشد، در معرض دشمنی طاغوت‌ها در سراسر دنیا قرار می‌گیرد، لذا دشمنی امثال آمریکا و انگلیس و اسرائیل با جمهوری اسلامی، توهمی و فرضی نیست؛ بلکه واقعیتی است که ریشه در تاریخ دارد! آنها به حقيقت دریافته‌اند که اگر تفکر امام راحل در به اهتزاز درآوردن پرچم «لااله الا الله» در جهان گسترش یابد، بساط حکمرانی و چپاول آن‌ها برای همیشه برچیده خواهد شد! پس تا زمانی که ما از عقیده توحیدی خود دست بر نداریم، استکبار هرگز دست از دشمنی با ما نخواهند کشید، چون مشکل آنها با تفکر توحیدی و حرکت توحیدی ملت ماست! ✍️ براین اساس شعار «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر انگليس» و «مرگ بر اسرائیل» شعارهایی به قدمت تاریخ و برگرفته از اصل «نبوت»، و شعار تمامی پیامبران الهی است که از اولین روز دعوتشان، «توحید و پرستش خدا» و «نفی طاغوت و غیر خدا» را فریاد زدند: «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوت». https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٠٧ فروردین ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ١۵ رمضان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 Tuesday 26 👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق (ع) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه) - یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه) - یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ولادت امام حسن مجتبی (ع) سال ٣ قمری و روز اکرام و تکریم خیرین 🌙 حركت سفیر حضرت اباعبدالله (ع) مسلم ابن ‏عقيل (ع) از مكه به سمت كوفه (۶٠ ق) 🌙 شهادت شهید ثانی (٩۶۵ ق) 🌙 هفته كمك به محرومان و مستضعفان (١۵ تا ٢١ رمضان) ☀️ روز هنرهای نمایشی 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 دادن صدقات و انجام خیرات و مبرات در این روز فضیلت بسیار دارد؛ 🔹 در شب شانزدهم ماه رمضان، دوازده رکعت نماز (شش نماز دو رکعتی) وارد شده که در هر رکعت یک بار حمد و دوازده بار سوره تکاثر قرائت می‌شود. 🔻دعای روز پانزدهم ماه رمضان: «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین، و اشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ، بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین» «خدایا روزی کن مرا در آن فرمان برداری فروتنان و بگشا سینه‌ام در آن به بازگشت دلدادگان به امان دادنت ای امان ترسناکان» 💠 حدیث روز: 💎 رسول اکرم (ص): «اَللّهُمَّ إنّیِ اُحِبُّ حَسَناً فَاَحِبَّهُ وَ اَحَبَّ اللهُ مَنْ یُحِبهُ» «خداوندا من حسن (ع) را دوست می‌دارم، پس تو هم او را دوست بدار؛ و (بدانید) هركه حسنم را دوست بدارد خداوند او را دوست می‌دارد.» 📚 كنز العمال ج١۶، ص٢۶٢ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
✍️ امروز طبق تقویم قمری، سالروز میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع) است لذا ضمن عرض تبریک و تهنیت، مستدعی است جهت دسترسی به محتوای لازم در این زمینه با عنوان «کریم اهل‌بیت علیه‌السلام» به لینک زیر مراجعه فرمایید👇 https://eitaa.com/ROOZBARG/2473
احکام روزه ١۵.mp3
1.95M
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ❓اوائل ، والدین به جهت لاغر بودن، مرا قانع کردند که برایم ضرر دارد، نسبت به قضا و کفاره این روز‌ها چه وظیفه‌ای دارم؟ ✅ اگر منظورتان از قانع شدن این است که مطمئن شدید برای خوردن روزه، مجوز شرعی دارید، قضای روزه واجب است ولی کفّاره ندارد. ❓دختری که به سن تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف جسمانی توانایی روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه مبارک رمضان هم نمی‌ تواند قضای آن را به جا آورد تا این‌که ماه رمضان سال بعد فرا می‌‌‌رسد، چه حکمی‌‌ دارد؟ ✅ ناتوانی از گرفتن روزه و قضای آن به مجرد ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضای روزه نمی‌‌‌شود، بلکه قضای روزه‌های ماه رمضان که از او فوت شده، بر وی واجب است. 📚 منبع: leader.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِل»         روز سه‌شنبه ١۴٠٣/٠١/٠٧ ✍️ مناسبت روز: امروز پانزدهمین روز از ماه بهار قرآن و سالروز میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع) است لذا ضمن عرض تبریک و تهنیت، امروز نیز به تبیین یکی دیگر از آیات قرآن با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان درسال ١٣۵٣ تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ جزء ١۵، سوره إسراء، آیه ٨١ «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا» «و (به امت) بگو که حق آمد و باطل نابود شد، که باطل لایق محو و نابودی ابدی است» مفسرین در شأن نزول اين آيه، ظهور اسلام و ورود آن به مدينه و همچنین فتح مكّه و شكستن بت‌ها را آورده‌اند كه در همه‌ى آنها باطل شكست خورده و حق پیروز گردیده است؛ اما مسلماً این آيه استمرار دارد و داراى مفهوم گسترده‌تری است و فناى همه‌ی باطل‌ها و بقاى حق را نويد مى‌دهد. این آیه اثبات می‌کند که بقاى حقّ و نابودى باطل‌ها پندارى و تصادفى نیست! بلکه يك سنّت و قانون الهى است، هر چند پيروان حقّ كم و طرفداران باطل زياد باشند؛ چرا كه حقّ همچون آب، ثابت و ماندگار است، اما باطل مانند كف روی آب، ناپايدار و فانى است: «فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ» (رعد/١٧) ✍️ استاد قرائتی در تفسیر نور در ذیل این آیه به چند نکته مهم اشاره کرده، ازجمله اینکه: ١. پيامبران الهی علاوه بر معرفی حق و باطل به مردم، وظیفه دارند که با قاطعيّت، پيروزى نهايى حقّ بر باطل را نیز به مردم اعلام کنند؛ ٢. عاقبت، باطل رفتنى و نابود شدنى است، چرا که در این آیه، «زَهَقَ‌» فعل ماضى و نشانه قطعى بودن است. ٣. از قدرت پوشالی و جلوه‌ها و مانورهاى باطل نبايد هراسيد چون دوامى ندارد: «كانَ زَهُوقاً» ۴. مؤمنین بايد بدانند که برای از بین بردن باطل باید ابتدا حق را بشناسند و سپس محکم پای حق بایستند و در برابر تمام سختی‌ها و مشکلات، صبر پیشه کنند! چنانچه در حدیثی از امام باقر (ع) آمده: «چون هنگام رحلت پدرم على بن الحسين‌ (ع) فرا رسيد، آن حضرت، مرا در آغوش گرفته و فرمودند: فرزندم! من به تو همان سفارشى را مى‌كنم كه پدرم در هنگام فرا رسيدن شهادتش به من كرد و فرمود كه پدر او نيز به وى همان سفارش را كرده است: «یا بُنَيَّ، اِصبِرْ عَلىَ الْحَقِّ وإنْ كانَ مُرّا»: فرزندم! صبر کن در راه حق، هرچند که تلخی و مصائب داشته باشد. (بحارالأنوار، ج۵٢، ص١٨۴) و بر همین اساس در تاريخ مشاهده می‌کنیم که پیامبران الهی و اهل‌بیت عصمت و طهارت بیشترین مصائب و سختی‌ها را در مسیر راه حق تحمل نموده‌اند! https://eitaa.com/ROOZBARG ادامه دارد 👇
✅ ادامه 👇 ✍️ اما یک سؤال مهم در اینجا مطرح می‌شود که آیا وعده الهی در آیه «جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِل» در دنیا محقق گردیده و آیا انبیاء و اولیای الهی در این مسیر موفق بوده‌اند؟ و تلاش‌ها، جهادها، غربت‌ها، و هجرت‌های آنان به ثمر رسیده است؟ چنانچه وقتی به نتیجه ظاهری تلاش آن بزرگواران در طول تاریخ نظر می‌کنیم در ظاهر چیز دیگری را مشاهده می‌کنیم! مثلاً حضرت نوح (ع) طبق آیات و روایات پس از ۹۵۰ سال مجاهدت و دعوت مردم به توحید تنها توانستند حدود هشتاد نفر را موحد نمایند! (علل‌الشرائع، ج۱، ص۳۰) و یا پیروان حضرت صالح (ع) در قوم ثمود با وجود اینکه آن حضرت، ۱۲۰ سال آنها را به توحید دعوت نمودند، تنها پنج نفر ذکر شده‌اند! (مجمع‌البیان، ج ۷، ص۳۹۲) و یا طبق روایات، حضرت عیسی (ع) پس از آن‌همه تلاش و مجاهدت در بین پیروانشان فقط توانستند دوازده نفر را به عنوان حواریون و اصحاب خود انتخاب کنند! و در روایتی از امام صادق (ع) در مورد پیروان پیامبر اسلام نیز آمده که بعد از زحمات طاقت‌فرسای آن حضرت، متأسفانه پس از رحلت ایشان، همه امت مگر سه نفر (سلمان، مقداد و ابوذر غفاری) مرتد شدند و به جز این سه نفر هیچ کس امیر مؤمنان و راه حق را یاری نکرد: «ارْتَدَ النَّاسُ عَلَى أَعْقَابِهِمْ كَفَّارًا إِلَّا ثَلَاثَاً سَلْمَانُ وَ الْمِقْدَادُ وَ أَبُو ذَرِ الْغِفَارِيُّ...» (الاختصاص شیخ مفید، ص۴) ❓حالا با توجه به آنچه گذشت، چگونه می‌توان گفت که پیامبران الهی در به ثمر رساندن راه حق در تاریخ، موفق بوده‌اند؟! ✅ برای پاسخ به این سؤالات نیاز به بیان چند نکته داریم: 1️⃣ نکته اول اینکه خداوند در آیه ۸۱ سوره مبارکه اسراء می‌فرماید زمانی که «جَاءَ الْحَقُّ» رخ می‌دهد، «زَهَقَ الْبَاطِلُ» را به دنبال دارد لذا شکست در تلاش پیامبران از حضرت آدم تا حضرت خاتم اصلاً معنا ندارد؛ چون هرکجا مردم از پیامبران الهی و راه حق تبعیت و حمایت کرده‌ و در این مسیر صبر و پایداری کرده‌اند و «جَاءَ الْحَقُّ» محقق گردیده، قطعاً «زَهَقَ الْبَاطِلُ» نیز محقق شده و طاغوت‌ها شکست خورده و نابود شده‌اند. 2️⃣ نکته دوم در پاسخ به این سؤال که آیا انبیاء الهی در انجام مأموریت خود موفق بوده‌اند و توانسته‌اند وعده الهی را محقق کنند؟ این است که ابتدا باید بدانیم که هدف انبیای الهی در هدف‌گذاری پروردگار عالم در جهان خلقت چه بوده است تا بشود بررسی کرد که آنها در انجام این وظیفه موفق عمل کرده‌اند؟ یا شکست خورده‌اند؟ اگر همه آیات و روایات درباره بعثت انبیاء را در نظر بگیریم، می‌توانیم در یک جمله خلاصه کرده و بگوییم: هدف انبیای الهی ابلاغ حق و برنامه کامل برای تأمین نیازهای فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... بر اساس حق در زندگی دنیوی و اخروی انسان بوده است که همه‌ی انبیای الهی در طول تاریخ دست به دست هم داده و این برنامه کامل را به همه بشریت ابلاغ کرده‌اند لذا باید این مأموریت را به صورت جمعی و از حضرت آدم تا حضرت خاتم بررسی کرد؛ دقیقاً همانند یک دوی امدادی، بر این اساس هر پیامبری هرچند که در این بین مورد بی مهری و یا ظلم قرار شده و به شهادت رسیده باشد اما این مأموریت و رسالت مهم را به دست پیامبر بعدی سپرده لذا با نگاه کلّی و مجموعی به مأموریت انبیاء ثابت می‌شود که حاصل کار آنها، قطعاً ثمربخش بوده، چنانچه امروز شاهدیم که پیام حق به همه مردم جهان رسیده است؛ حالا اگر کسی تبعیت ننموده و در مسیر ضلالت قرار گرفته، مشکل از خود اوست و به نتیجه بخشی مأموریت انبیاء الهی ارتباطی ندارد! چنانچه اگر کسی پشت به خورشید کرده و خودش را از نور و گرمای آفتاب محروم کند، مشکل از خورشید نیست! ✍️ بنابر آنچه گذشت باید بدانیم که امروز نیز اگر ما در راه حق و انقلاب اسلامی پایدار باشیم و در مبارزه با طاغوت و استکبار جهانی و صهیونیست دست از تلاش نکشیدیم و با تحریم ها و فشارهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی، سست نشده و جهاد نمائيم، قطعاً پیروز خواهیم شد و وعده الهی «جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ» محقق خواهد گشت. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ٠٨ فروردین ١۴٠٣ 🌙 الأربعاء ١۶ رمضان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 Wednesday 27 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهم‌السلام) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل ( ١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 هفته كمك به محرومان و مستضعفان (١۵ تا ٢١ رمضان) 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب هفدهم ماه رمضان، دو رکعت نماز وارد شده که در رکعت اول بعد از حمد هر سوره می‌خواهد بخواند و در رکعت دوم بعد از حمد، صد مرتبه سوره توحید را قرائت کند و پس از سلام نماز، صد مرتبه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» بگوید. 🔻دعای روز شانزدهم ماه رمضان: «اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ، و جَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ، و أوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الی دارِ القَرارِ، بالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین» «خدایا توفیقم ده در این روز به سازش کردن نیکان، و دورم دار در آن از رفاقت با بدان، و جایم ده در آن با مهرت به سوی خانه آرامش، به خدایی خودت ای معبـود جهانیان» 💠 حدیث روز: 💎 امام باقر(ع): «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلی‏ خَمْسٍ‏:عَلَی الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ‏ وَ الْوِلَایَةِ» «اسلام بر پنج چیز استوار و بنا شده است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت» 📚 فروع کافی، ج ۴ ص۶٢ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
670.8K
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ✅ اگر سفر شخصی در ماه مبارک رمضان از شرایط زیر برخوردار باشد از نظر شرعی، آن شخص مسافر محسوب شده و احکام مسافر بر اعمال او جاری می‌گردد، از جمله اینکه نماز او شکسته و افطار روزه بر وی واجب می‌شود: 1️⃣ مجموع مسافت رفت و برگشت او کمتر از ۸ فرسخ یعنی حدود ۴۵ کیلومتر نباشد، به عبارت دیگر فاصله مبدأ و مقصد او، حداقل باید ۲٢ و نیم کیلومتر باشد؛ 2️⃣ قبل از اینکه سفر شروع شود، قصد پیمودن حداقل ۸ فرسخ را داشته باشد؛ 3️⃣ قبل از خارج شدن از «حد ترخص» از تصمیم پیمودن ۸ فرسخ پشیمان نشود؛ 4️⃣ سفر او در اثناء پیمودن مسافت شرعی، با رسیدن به وطن یا مکانی که قصد اقامت ده روزه در آنجا دارد، قطع نشود؛ 5️⃣ سفر او، مشکلات شرعی از جمله قصد برای انجام کار حرام را دارا نباشد؛ 6️⃣ زندگی فرد به صورت کلی در سفر نباشد مثل: عشایر و ...؛ 7️⃣ شغل فرد، سفر کردن نباشد مثل: رانندگان بین شهری و...؛ 8️⃣ مسافر حد ترخص را رد کرده باشد، یعنی از وطن یا جایی که قصد اقامت ده روز یا بیشتر را دارد به اندازه‌ای دور شود که صدای اذان آن شهر و دیار را نشنود و دیوار‌های آن شهر را نبیند. 📚 طبق نظر مشهور مراجع عظام تقلید https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» ✍️ مناسبت روز: در ماه رمضان، ماه بهار قرآن قرار داریم، لذا امروز نیز به تبیین یکی دیگر از آیات نورانی قرآن با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان درسال ١٣۵٣ تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ جزء ١۶، سوره طه، آیات ٢۴ الی ٢٨ «اذْهَبْ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ؛ قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي، وَ يَسِّرْ لِي أَمْرِي، وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِي، يَفْقَهُوا قَوْلِي» در این آیات خداوند به یکی از مهمترین مأموريت‌های أنبياء الهی که مبارزه با طاغوت‌هاست، اشاره نموده و به حضرت موسی (ع) دستور فرموده: «اذْهَبْ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ»: «به سوى فرعون حركت كن كه او طغيان و سرکشی كرده است!»؛ در ادامه حضرت موسی (ع) برای انجام اين مأموریت بزرگ چند درخواست از خداوند نموده: «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي»: «پروردگارا! سينه‌ام را برايم گشاده گردان (و بر صبر و استقامت روحی من بيفزا)؛ «وَ يَسِّرْ لِي أَمْرِي»: «و كارم را برايم آسان فرما»؛ «وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِي»: «و گره از زبانم باز نما» (تا بتوانم به خوبی پیام تو را ابلاغ نمایم)؛ «يَفْقَهُوا قَوْلِي»: «تا (آنها) سخنان مرا (خوب) بفهمند». ✍️ مبحث امروز را با روایتی از ابن‌مسعود آغاز می‌کنیم که می‌گوید: روزی پیامبر خدا در کنار کعبه نماز می‌خواندند، و گروهی از کفار قریش در کنار کعبه نشسته بودند؛ یکی از آن‌ها گفت: آیا به این ریاکار نگاه نمی‌کنید؟ و سپس شکمبه شتری را آورد و وقتی پیامبر (ص) به سجده رفتند، آن را میان شانه‌های حضرت گذاشت! رسول خدا وقتی با این اتفاق بی‌ادبانه مواجه شدند، همان‌طور در حالت سجده باقی ماندند و با خدای خود راز و نیاز می‌کردند و کفار قریش نیز حضرت را مسخره کرده و چنان می‌خندیدند که از فرط خنده روی یکدیگر می‌افتادند! خبر به حضرت زهرا (س) رسید و ایشان خودشان را سریعاً به پدر رسانده و شکمبه را برداشتند؛ پیامبر پس از نماز، دست به دعا برداشته و سه بار فرمودند: «بار خدایا! سزای این کار قریش را به تو وامی‌گذارم!» و سپس از تک تک آنها نام برده و فرمودند: «خدایا! آن‌ها را هلاک کن!» ابن مسعود می‌گوید: به خدا سوگند که همه آن‌ها را در روز «بدر» دیدم که هلاک شده بودند. (صحیح مسلم، ج۳، ص۱۴۱۸-۱۴۲۰) در روزهای گذشته عرض کردیم که اولین مفهوم دینی که پیامبران به بندگان خداوند متعال ابلاغ کرده‌اند، مفهوم غنی توحید و پرستش خداوند و دوری و بیزاری از طاغوت‌هاست؛ لذا بدیهی است که از زمان حضرت آدم (ع)، دشمنی طاغوت‌ها با جوامع توحیدی و پیامبران الهی آغاز و تا امروز ادامه دارد؛ چنانچه کفار قریش که پیامبر اسلام را تا قبل از بعثت، «محمد امین» می‌نامیدند، پس از ابلاغ دستور خداوند توسط آن حضرت، به دشمنی با رسول خدا پرداخته و در این راه از هیچ کاری فروگذار ننمودند! ❓حالا سؤال مهم اینجاست که با توجه به اینکه پیامبران الهی، راه سعادت و خوشبختی را برای همه بشریت به ارمغان آورده‌اند، چرا و چه کسانی با آنها دشمنی کرده و به مبارزه پرداخته‌اند؟ ✍️ برای پاسخ به این سؤال باید دقت کنیم که ابلاغ برنامه عملی و کاربردی برای رسیدن بشر به سعادت دنیوی و اخروی توسط پیامبران الهی، منافع چه کسانی را به خطر می‌اندازد؟! چنانچه در جامعه توحیدی، اختلاف طبقاتی، زورگویی و قلدری، حکومت ظلم و ظالم، بردگی، جهل و نادانی، تفاوت بین مستکبر و مستضعف، آقازادگی و بالاخره مفت‌خوری و مال‌اندوزی و سلطه‌گری، ممنوع است! لذا بدیهی است، افرادی که از این راه‌ها به جاه و مقام و ثروت و منزلت رسیده‌اند، با چنین جامعه‌ای و پیام‌آور و هادی آن دشمنی نمایند! ✅ خداوند در قرآن کریم به چهار گروه از این دشمنان اشاره نموده است: 1️⃣ گروه اول: «طاغوت‌ها و استکبار و حُکام مستبد» هستند که در برابر خداوند و توحید، طغیان کرده‌اند و خداوند دستور مبارزه با آن‌ها را صادر نموده است: «إِذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى» دشمنی این گروه، کاملاً منطقی است چراکه حکمرانی و خدایی آنها به خطر افتاده! لذا تمام هم و غم خود را برای نابودی حق و جوامع توحیدی به کار برده و می‌برند! مصداق تاریخی این گروه، «نمرودها و فرعون‌ها»؛ و در جامعه جهانی امروز «آمریکا و انگلیس» هستند و بدیهی است که این گروه هرگز دست از دشمنی با جوامع توحیدی برخواهند داشت! https://eitaa.com/ROOZBARG ادامه دارد 👇
✅ ادامه 👇 2️⃣ گروه دوم از دشمنان انبیاء و جوامع توحیدی، «مُترفین» هستند؛ آن‌ها ثروت‌اندوزانی هستند که با اختلاف طبقاتی زنده‌اند و رگ حیاتشان، وابسته به ایجاد بی‌عدالتی اقتصادی در جامعه طاغوتی است و زندگیشان همواره بر گُرده فقرا استوار است! بدیهی است که این گروه نیز با نظام توحیدی و پیام‌آوران آن، که از حقوق ضعفا و محرومان و ستمدیدگان دفاع کرده و با اشرافی‌گری و مال‌اندوزی حرام مبارزه می‌کنند، دشمن هستند؛ چراکه با همه‌ی هستی و مال و ثروت خود را در خطر می‌بینند! از بزرگترین مُترفین تاریخ، می‌توان به «قارون»؛ و در زمان حاضر به صهیونیست‌های اسرائیلی اشاره کرد؛ کسانی که بر اساس تعالیم کتاب «تَلمود»، بقایشان در ثروت‌اندوزی و بی‌عدالتی اقتصادی و اجتماعی است! آن‌ها معتقدند: دزدی از غیریهودی جایز می‌باشد و اموال دیگران مانند شن و ماسه دریاست و هرکس زودتر بر آن دست گذاشت، او مالک است! (سِفر پیدایش، اصحاح ۳) 3️⃣ گروه سوم که قرآن آن‌ها را دشمن پیامبران الهی و جوامع توحیدی دانسته، «اَحبار و رُهبان» هستند؛ دانشمندان و علمایی که آقایی و هستی‌شان به جهل و نادانی مردم بسته است و تا وقتی می‌توانند در مسند قدرت باقی بماننـد و بـر مـردم حکومت کنند که مردم، غرق در خرافات و پندارهای جاهلی باشند! بدیهی است که این گروه نیز با جامعه توحیدی و پیام‌آور آن، دشمنی دیرینه دارند؛ چراکه در جامعه توحیدی، مردم هوشیار و آگاه شده و خلافت و آقایی هیچ بدعت‌گذاری را نمی‌پذیرند! نمونه تاریخی این گروه، «بنی‌امیه»؛ و در جهان معاصر، «وهابیت» هستند که انگلیسی‌ها برای نابودی اسلام، این فرقه را در بین اهل‌سنت و «بهائیت» را در بین شیعه راه‌اندازی کردند تا از طریق احراف در دین و دانشمندان و علمای دینی، جوامع توحیدی را نابود کنند که البته نتیجه خسارت‌بار این گروه را امروزه در عملکرد فرقه‌هایی همانند «داعش» مشاهده می‌نمائیم‌. 4️⃣ گروه چهارم، «مَلَأ» یا سران و رؤسا و مسئولینی هستند که با آمدن پیامبران الهی و ایجاد جوامع توحیدی، جایگاه خود را در خطر دیده و به مخالفت و دشمنی با آنها می‌پردازند؛ نمونه بارز مخالفت «مَلَأ» با پیامبران الهی، مخالفت سران قریش با حضرت رسول (ص) بود که در اول بحث، به نمونه‌ای از آن اشاره نمودیم؛ امروز نیز در بسیاری از عرصه‌ها، این گروه را مشاهده می‌کنیم، چنانچه آن رئیس فلان اداره دولتی، فلان شهرداری، فلان بانک و فلان نهاد حکومتی که از طریق میز قدرتش و لابی‌ها و اهرم‌های غیر قانونی به ثروت و قدرت رسیده و برای خودش تشریفات و تشکیلات راه انداخته، قطعاً با جامعه توحیدی و پیام‌آور آن مخالف است! چراکه او را از آقایی به زیر خواهد کشید! ✍️ در پایان باید بدانیم تا ما دست از عقاید حقه و توحید و نبوت خود برنداریم، قطعاً دشمنان دست از سر ما بر نخواهند داشت! لذا برای مقابله با آنها، ابتدا می‌بایست دشمنان را در تمام عرصه‌ها شناسایی کرده و سپس برای مقابله با آن‌ها تدبیر نمائیم؛ لذا «دشمن‌شناسی» برای حفظ جامعه توحیدی، ضروری و حیاتی است. همچنین طبق آیه مورد بحث، برای مبارزه با این دشمنان و دفع دشمنی آن‌ها، باید از خداوند قادر متعال کمک بگیریم؛ زیرا فقط اوست که می‌تواند در این راه سخت و دشوار، ما را یاری کرده و مشکلات را برای ما آسان گرداند! چنانچه حضرت موسی (ع) از خداوند درخواست نمودند: «رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِى، وَيَسَرْلِي أَمْرِى، وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِسَانِي، يَفْقَهُوا قَوْلِي». https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ جمعه ١٠ فروردین ١۴٠٣ 🌙 الجمعة ١٨ رمضان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 Friday 29 ✍️ امروز متعلق است به امام زمان (عج) - 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - اَللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّدٍوَآلِ‌مُحَمَّدٍ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال‌والاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز:: 🌙 اولین شب قدر 🌙 شب ضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع) 🌙 هفته كمك به محرومان و مستضعفان ☀️ سالروز رحلت حضرت آیت‌اللَّه العظمی سیدحسین طباطبایی بروجردی زعیم حوزه علمیه قم (١٣۴٠ش) 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب نوزدهم ماه رمضان، پنجاه رکعت نماز وارد شده که در هر رکعت یک بار سوره حمد و پنجاه بار سوره زلزال قرائت می‌شود؛ 🔹 ضمناً برای اعمال روز جمعه و شب قدر به کتاب شریف مفاتیح‌الجنان مراجعه نمایید. 🔻دعای روز هجدهم ماه رمضان: «اللّهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ، و نوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ، و خُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ، بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین» «خدایا آگاهم نما در ماه رمضان برای برکات سحرهایش؛ و روشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش؛ و بکار به همه اعضایم به پیروی آثارش، به نور خودت ای روشنی بخش دل‌های حق‌شناسان» 💠 حدیث روز: 💎 رسول اکرم (ص): «مَن أحیی لَیلَةَ القَدرِ حُوِّلَ عَنهُ العَذابُ إلَی السَّنَةِ القابِلَة» «هر کس شب قدر را احیا بدارد، تا سال آینده عذاب از او برداشته می‏شود» 📚 اقبالَ‌الأعمال، ج١، ص٣۴۵ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
IMG_20230408_170900_977.mp3
3.2M
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ✍️ در کتاب شریف «مفاتیح الجنان» درباره اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، چنین آمده است: 1️⃣ «غسل کردن»؛ 2️⃣ خواندن «دو رکعت نماز» که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، هفت مرتبه «توحید» و پس از فراغت از نماز، هفتاد مرتبه «أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» بگوید؛ 3️⃣ برگزاری مراسم قرآن به سر؛ 4️⃣ «زیارت امام حسین (ع) در شب قدر» 5️⃣ «احياء شب قدر تا صبح»؛ 6️⃣ خواندن «صد رکعت نماز» که بهتر آن است که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، ١٠ مرتبه «توحید» بخواند. 7️⃣ این دعا را بخواند: «اللّٰهُمَّ إِنِّى أَمْسَیْتُ لَكَ عَبْداً داخِراً لَاأَمْلِكُ لِنَفْسِى نَفْعاً وَلاضَرّاً...». 8️⃣ خواندن دعای «جوشن‌کبیر»؛ 9️⃣ گفتن صد مرتبه «أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ رَبِّی وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» و صد مرتبه «اللّٰهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ» 🔟 بهترین اعمال در شب قدر، درخواست آمرزش و دعا برای حوایج دنیا و آخرت خود و پدر و مادر و خویشان و برادران و خواهران مؤمن است، چه آنان که زنده‌اند و چه آنان که از دنیا رفته‌اند و خواندن اذکار و صلوات بر محمّد و آل محمّد (ص) به هر اندازه که بتواند. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا» ✍️ مناسبت روز: در هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن قرار داریم، لذا امروز نیز به تبیین یکی دیگر از آیات نورانی قرآن با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان درسال ١٣۵٣ تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ جزء ١٨، سوره نور، آیه ۵١ «إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» «این است و جز این نیست که مؤمنان کسانی هستند که چون دعوت می‌شوند تا خدا و رسول بینشان داوری و حکم کند، (از دل و جان) می‌گویند که شنیدیم و اطاعت می‌کنیم؛ آن‌ها به حقیقت، رستگاران عالم هستند» (و در دنیا و آخرت به سعادت می‌رسند). واژه «إِنَّما» در ابتدای این آیه برای حصر است، یعنی مؤمنان واقعی تنها یک گفتمان دارند که آن پذیرش حكم خدا و رسول خداست بدون چون و چراست: «إِنَّما كانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ» و البته آنچه مهم است، شنيدن تنها نیست، بلکه باید بعد از شنیدن و فهمیدن، از آن حکم، اطاعت و پیروی کرده و به آن عمل كنند: «سَمِعْنا وَ أَطَعْنا». ✍️ در روایات آمده است: در سالی، مردم مدینه گرفتار خشکسالی و گرسنگی و افزایش نرخ اجناس شده بودند، که یکی از اصحاب به نام «دِحْيَه» با کاروانی از شام در روز جمعه و هنگامی که پیامبر اکرم (ص) در حال ایراد خطبه‌های نماز جمعه بودند، به مدینه رسید و برای مردم مواد غذایی آورد؛ طبق رسم آن زمان برای اعلام ورود کاروان به شهر، جارچیان طبل زدند و در این هنگام مسلمانان خطبه نماز جمعه را رها کرده و برای تأمین نیازهای خود به سوی بازار شتافتند! و تنها دوازده مرد و یک زن در مسجد باقی ماندند که آیه نازل شد و به مسلمانان دستور داد که از فرامین رسول خدا بدون چون و چرا، پیروی کنند تا سعادتمند شوند» (البرهان، ج ۴، ص۷۷) البته این رفتارهای بی‌ادبانه و نافرمانی اعراب از پیامبر، یکی و دوتا نبوده و متأسفانه یکی از چالش‌های رسول خدا در دوران حکومت، همین موضوع بوده و با کمال تأسف علیرغم نزول آیات متعدد الهی و تذکرات شدید خداوند، تا هنگام رحلت رسول مکرم اسلام نیز ادامه داشت که سرپیچی از همراهی با لشکر اسامه، و بی‌ادبی و تهمت زشت و ناروا به رسول خدا از جانب یکی از صحابه در ماجرای حدیث قرطاس و زدن اتهام هذیان‌گویی به حضرت ختمی مرتبت و البته مخالفت با دستور صریح رسول‌الله در رابطه با جانشینی امیرالمؤمنین (ع) و غصب خلافت پس از رحلت رسول خدا، حکایت از وجود یک طرز فکر و جریان ریشه دار نفاق دارد؛ به همین دلیل یکی از راهبردهای مهم قرآن برای مقابله با این جریان فتنه‌گر، تعریف نسبت‌گیری صحیح با رسول مکرم اسلام است، چنانچه خدای متعال برای تحقق این مهم، دستورات زیادی را در قرآن صادر نموده و از مؤمنین خواسته که هرگز از رسول خدا جلو نزنند: «لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَي اللَّهِ وَرَسُولِهِ» (حجرات/١) و مکرراً از ایشان خواسته که از پیامبر خدا همچون خداوند، اطاعت محض داشته باشند: «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُوْلِي الْأَمْرِ مِنكُم» (نساء/۵۹) و این موضوع را با مضامین مختلف در ده‌ها آیه از قرآن تکرار نموده که از جمله این آیات، آیه مورد بحث امروز ما است که خداوند می‌فرماید: هنگامی که مؤمنین به سوی خدا و رسول دعوت شوند تا بر اساس دستورات خدا و رسول حرکت کنند، در بین مؤمنین واقعی فقط یک گفتمان حاکم است و آن گفتمان، «سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا» است یعنی فقط می‌گویند: شنیدیم و اطاعت می‌کنیم! خداوند در پایان این آیه هم می‌فرماید: «وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» یعنی کسی که زمام خود را به دست خدا و رسول خدا بسپارد و ایشان را حاکم و داور قرار دهد، بدون شک در دنیا و آخرت پیروز و سعادتمند خواهد شد. https://eitaa.com/ROOZBARG ادامه دارد 👇
✅ ادامه 👇 ✍️ نکته مهم در اینجا این است که اگر کسی از خدا و رسول خدا اطاعت نکند، باید بداند که ناگزیر از اطاعت از طاغوت خواهد شد! چون راه سومی وجود ندارد و در عالم هستی دو ولایت بیشتر وجود ندارد، یا «ولایت الله» است و یا «ولایت طاغوت»: «اللَّهُ وَلِي الَّذِينَ ءَامَنُوا يُخْرِجُهُم مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَتِ أُوْلَبِكَ أَصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ» (بقره/۲۵۷) یکی از چهره‌های تاریخی که مصداق بارز این موضوع است، عبدالله بن عمر پسر خلیفه دوم است که در ظاهر فردی زاهد و عابد بوده! او از کسانی بود که وقتی حضرت امیر (ع) به خلافت رسیدند با ایشان بیعت نکرد و به قول خودش احتیاط کرد و گفت: دلیل اینکه من بیعت نمی‌کنم این است که شما با اهل قبله و کسانی که نماز می‌خوانند می‌جنگید و لذا احتیاط می‌کنم که با شما بیعت کنم و از بیعت با امیرالمؤمنین (ع) سر باز زد! (مروج الذهب، ج ۳، ص ۱۵) اما بعداً با پای حجاج بن یوسف ثقفی خونخوار بیعت کرد! حجاج بن يوسف ملعون، شخصی بسیار خونریز و ستمگر بود که طی بیست سال فرمانروایی خود غیر از ده‌ها هزار نفری که در جنگ‌ها کُشت، دوازده هزار نفر را نیز بعد از دستگیری زیر شکنجه به قتل رساند و هنگامی که به درک واصل شد، بیش از پنجاه هزار مرد و سی هزار زن در زندان‌هایش محبوس بودند که از این تعداد حدود شانزده هزار نفر بدون لباس و عریان به سر می‌بردند! آن ملعون دستور داده بود که زنان و مردان را یکجا و در زندان‌های بی سقف حبس نمایند به طوری که از گرمای تابستان و سرمای زمستان در امان نباشند! عبدالله بن عمر وقتی شنید حجّاج به مدینه آمده، از ترس، شبانه به خانه او رفت و با اصرار و التماس به محضرش رسید در حالی که او که مشغول عیش و نوش بود؛ حجاج‌ از او پرسید برای چه این وقت شب مزاحم شدی؟! و او گفت: ای خلیفه خدا! آمده‌ام با شما بیعت کنم! حجاج گفت: چرا صبح نیامدی؟ عبدالله پاسخ داد: نمی‌دانستم اگر تا صبح زنده نمانم، جواب خدا را در قیامت چه بدهم؟! چون از رسول خدا شنیدم که فرمودند: «هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت، مرده است» حجاج هم که می‌دانست او از ترس آمده، برای تحقیر او گفت: ما حال از جا برخاستن نداریم تا با تو دست بدهیم؛ پس با پایم بیعت کن! و پایش را به سوی او دراز کرد‌؛ ابن عمر هم شصت پای حجاج را بوسید و پس از حمد و خوشحالی از حصول توفیق بیعت با خلیفه مسلمین از آنجا خارج شد! (شرح نهج‌البلاغه، ج۱۳، ص ۲۴۲) و از آن پس معروف شد که «هر کس با دست علی بیعت نکند، عاقبت با پای حجاج بیعت می‌کند!» البته این مثل بسیاری از کسانی است که پس از انقلاب اسلامی از این مملکت فرار کردند و خدمت به جمهوری اسلامی در مسیر توحید و این مردم نجیب و وطنشان را رها کردند و به خارج از کشور رفتند و تبدیل به نوکران سرسپرده برای کفار و دشمنان اسلام شدند! ✍️ اما طبق آیه مورد بحث، یک دسته دیگر هم هستند که لاجرم بنده طاغوت می‌شوند و شاید خدای نکرده در بین ما هم حضور داشته باشند! آنها کسانی هستند که به زبان می‌گویند ایمان آوردیم! ولی در عمل حاضر به انجام تعهدات ایمانی خود نیستند! این افراد، «سَمِعْنَا» می‌گویند، اما «أَطَعْنَا» نمی‌گویند؛ یعنی فقط زبانی ادعای پیروی می‌کنند ولی در عمل حاضر به اطاعت از دستورات ولی خدا نیستند! این افراد همچون کوفیان در زمان حضرت اباعبدالله (ع) هستند که در ظاهر «سَمِعْنَا» گفته و پیرو حضرت بودند! اما «أَطَعْنَا» نگفتند و به یاری امام در کربلا نرفتند و ناگزیر با ابن‌مرجانه ملعون بیعت کردند! در پایان سخن از خداوند متعال، متضرعانه در شب‌ قدر بخواهیم که به ما توفیق دهد تا بتوانیم خطاب به حجت حیّ الهی عرض کنیم: «سَمِعْنَا و أَطَعْنَا» و در این دوران سخت غیبت با تمام وجود در جهت تقویت حاکمیت توحید، وظایف خود را شناخته و به آنها عمل کنیم و در این مسیر نورانی، به جهاد علمی، جهاد اقتصادی، جهاد تبیین، جهاد فرزندآوری و سایر تکالیفی که توسط ولی جامعه و نماینده آن حضرت بر دوش ما قرار داده شده، عمل نمائيم. https://eitaa.com/ROOZBARG
27.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: موضوع: «سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا» روز: جمعه ١۴٠٣/٠١/١٠ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ١١ فروردین ١۴٠٣ 🌙 السبت ١٩ رمضان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 Saturday 30 👈 امروز متعلق است‌ به پیامبراکرم (ص) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ بار) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ بار) - يا غنی (١٠۶٠ بار) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز ضربت خوردن امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) سال ۴٠ قمری 🌙 روز نهج‌البلاغه 🌙 هفته كمك به محرومان و مستضعفان 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب بیستم ماه رمضان، هشت رکعت نماز وارد شده که به صورت چهار نماز دورکعتی مثل نماز صبح خوانده می‌شود. 🔻دعای روز نوزدهم ماه رمضان: «اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِیهِ حَظِّی مِنْ بَرَکَاتِهِ، وَ سَهِّلْ سَبِیلِی إِلَی خَیْرَاتِهِ، وَ لاَ تَحْرِمْنِی قَبُولَ حَسَنَاتِهِ، یَا هَادِیاً إِلَی الْحَقِّ الْمُبِین» «خدایا! در این روز بهره مرا از برکات ماه رمضان وافر گردان؛ و به سوی خیراتش، مسیرم را سهل و آسان ساز؛ و از حسنات مقبول آن، مرا محروم مساز؛ ای راهنمای به سوی دین و حق آشکار» 💠 حدیث روز: 💎 رسول اکرم (ص): «عُنوانُ صَحیفَةِ المُؤمِنِ حُبُّ عَلیِّ بنِ ابی‌طالب‌ علیه‌السلام» «سرلوحه‌ی پرونده هر مؤمن (در روز قیامت) دوستی و محبت علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام است» 📚 کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٥ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
IMG_20230410_221921_896.mp3
1.98M
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ✅ مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد، ولى اگر براى فرار از روزه باشد، مكروه است. ✅ مسافرى كه بايد نمازهاى چهار ركعتى را در سفر دو ركعت بخواند، نبايد روزه بگيرد؛ ولی مسافرى كه نمازش را تمام مى‏خواند، مثل كسى كه شغلش مسافرت، يا سفرش، سفر معصيت است، بايد در سفر روزه بگيرد. ✅ كسى كه نمى‏داند روزه مسافر باطل است، اگر در سفر روزه بگيرد و در بين روز مسأله را بفهمد، روزه‏اش باطل مى‏شود، ولی اگر تا مغرب نفهمد، روزه‏اش صحيح است. ✅ اما اگر فراموش كند كه مسافر است، يا فراموش كند كه روزه مسافر باطل مى‏باشد و در سفر روزه بگيرد، روزه او باطل است. ✅ اگر روزه دار بعدازظهر مسافرت کند، باید روزه خود را تمام کند و روزه او صحیح است. 📚 طبق نظر مشهور مراجع عظام تقلید https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «معنای ولایت؟» ✍️ مناسبت روز: در نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن قرار داریم، لذا امروز نیز به تبیین یکی دیگر از آیات نورانی قرآن با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان درسال ١٣۵٣ تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ جزء ١٩، سوره شعرا، آیه۶١و۶٢ «فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَىٰ إِنَّا لَمُدْرَكُونَ؛ قالَ كَلَّا إِنَّ مَعِي رَبِّي سَيَهْدِينِ» «چون دو لشکر (فرعون و حضرت موسی (در کنار رود بزرگ نیل با هم) روبرو شدند اصحاب حضرت موسی (ع) گفتند: اینک به دست فرعونیان خواهیم افتاد! (حضرت به آنان) جواب دادند: چنين نيست، قطعاً پروردگارم با ماست و مرا بزودی هدايت خواهد كرد». همانطور که مستحضرید در ادامه، پس از این مکالمه و اثبات ایمان و اعتقاد و اعتماد راسخ حضرت موسی (ع) به خداوند متعال، به ایشان وحی شد تا عصای خود را به رود نیل بزند و راهی در میان آن پدیدار شد و حضرت موسی (ع) همراه با بنی اسرائیل از آن گذشتند و همه فرعونیان در آن غرق شدند! ✍️ در ابتدای این مبحث، ماجرایی را در مورد یکی از افراد اثرگذار تاریخ تقدیم می‌کنیم: پس از کشته شدن خلیفه سوم و بیعت مردم با امیرالمؤمنین (ع)، امام به «حبیب بن منتجب» حاکم یمن، نامه‌ای نوشتند و او را بر حکومت ابقا کرده و از او خواستند تا از مردم یمن برای آن حضرت، بیعت گرفته و ده نفر از عاقلان، فصیحان و معتمدان، و از صاحبان فهم و شجاعت که خدا را می‌شناسند و به دین خود و به آنچه به نفع و ضرر آنهاست آگاهند و بهترین رأی و نظر را در مسائل دارند به نزد آن حضرت بفرستد؛ حبیب نیز با دیدن این نامه، بسیار شادمان شد و پس از گرفتن بیعت از مردم، از بین آنها، ده نفر از عاقل‌ترین و عابدترین مردم را انتخاب کرده و آنان را راهی مدینه کرد؛ آنها به حضور امام رسیدند و از میان آن جمع، یک نفر به نمایندگی شروع به سخن کرد و پس از سلام و درود به حضرت امیر به عنوان امام عادل، ماه تمام، شیر شجاعت میدان نبرد و افضل بر تمام مردم، شهادت داد که شما وصی رسول خدا و خلیفه بعد از او و وارث علم او هستید و سپس گفت: خدا لعنت کند کسی که حق شما را انکار و مقامتان را باور نکند... حضرت تشکر کرده و فرمودند نام تو چیست؟ گفت: عبدالرحمن فرزند ملجم مرادی؛ پس امام فرمودند: «انّا الله و انا إليه راجعون ولاحول ولاقوة الا بالله العلى العظيم» و یک دست خود را به دیگری زدند؛ چند روز بعد هنگامی که یمنی‌ها قصد برگشت داشتند، ابن ملجم سخت بیمار شد و به یمن برنگشت؛ حضرت او را به منزل خود دعوت کردند و از او پذیرایی نموده و به او فرمودند: تو قاتل و کشنده من هستی! پس ابن‌ملجم عرضه داشت یا امیرالمؤمنین! اگر چنین شناختی از من دارید، لطفاً مرا بکشید تا چنین واقعه‌ای رخ ندهد! و امام در پاسخ او فرمودند: هرگز جایز نیست پیش از آنکه جرمی از شخصی واقع شود، او را مجازات نمائیم! (بحارالأنوار، ج۴۲، ص۲۶۲) بله جای بسی شگفتی و تأمل که چنین فردی با این خصوصیات منحصربه فرد به یکی از منفورترین چهره‌های تاریخ تبدیل می‌شود؛ لذا از سرانجام و عاقبت ابن‌ملجم می‌توان به معنای احادیث متعدد درباره «ولایت» پی برد! احادیثی که بارها از زبان مبارک اهل بیت (ع) شنیده شده است. از جمله، حدیث معروفی که از چند معصوم روایت شده که فرمودند: «اگر فردی شب‌ها را نماز گزارد و روزها را به روزه بگذراند و تمام اموالش را صدقه بدهد و تمام عمرش را حج به جای آورد، اما ولایت ولی خدا را نشناسد تا از او پیروی کند و تمام کارهایش به راهنمایی او باشد، نه خداوند به او پاداشی خواهد داد و نه از اهل ایمان خواهد بود!» (محاسن، ج۱، ص ۲۸۷) ✍️ مسئله مهمی که می‌خواهیم از امروز و بعد از تبیین آیات قرآن کریم درباره ایمان به «توحید و نبوت» مطرح کنیم و تا با آن زندگی کرده و به سعادت برسیم، ایمان به «ولایت» است. ❓اما این «ولایت» که در قرآن کریم در امتداد توحید و کار پیامبران الهی آمده، چیست و به چه معناست؟ https://eitaa.com/ROOZBARG ادامه دارد 👇
✅ ادامه 👇 ✍️ در جلسات گذشته عرض کردیم که انبیاء الهی، واسطه فیض بین انسان‌ها و خداوند قادر متعال هستند و برای پاسخگویی به نیازهای اساسی انسان و ابلاغ برنامه سعادت به آنها مبعوث شده‌اند و اولین مفهوم دینی که آنها به مردم ابلاغ کرده‌اند، ایمان به توحید و دوری از طاغوت است و انبیاء در این راه پر فراز و نشیب در برابر دشمنان توحید، استقامت و مجاهدت زیادی کردند تا بشریت را به قله کمال و انسانیت برسانند؛ در نهایت نیز عرض کردیم که معنای اعتقاد به نبوت، اطاعت بی چون و چرا از رسول خدا و پذیرش تمامی تعهداتی است که اعتقاد به نبوت به وجود می‌آورد! تعهداتی که من و تو، مسئول به منزل رساندن آنها هستیم تا بار رسالت به سرمنزل مقصود برسد؛ لذا انسان معتقد به نبوت و توحید، نمی‌تواند بی‌طرف و ساکت نسبت به همه چیز به زندگی آرام خود ادامه دهد و می‌بایست دوش به دوش پیامبر خود در تشکیل جامعه توحیدی تلاش کند! ❓حالا چنین افرادی که می‌خواهند این راه سخت اما دلپذیر توحیدی را در زندگی خود طی کنند به چه چیزی نیاز دارند؟ و آنچه برای قرار گرفتن در کنار رسول خدا و یاری دادن به او برای تحقق اهداف نبوت لازم است، چیست؟ ✅ جواب این سؤال، «ولایت» است؛ البته منظور از این «ولایت» یک امر ذهنی و فقط محبت و مودت صرف، نسبت امیرالمؤمنین (ع) و اولاد گرامی ایشان نیست! قرآن، ولایت را فقط یک علاقه قلبی و تصویر ذهنی نسبت به شخص «ولی» نمی‌داند! ما معنای ولایت را درست متوجه نشده‌ایم! درست است که محور ولایت، «ولیّ زمان» است اما آن ولایتی که باید ایمان انسان به آن گره خورده و باعث پیروزی و سعادت در دنیا و آخرت می‌شود، چیزی فراتر از یک محبت است! مقام معظم رهبری در تبیین معنای ولایت در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن می فرمایند: «ولایت در اصطلاح اوّلی قرآنی یعنی به هم پیوستگی و هم‌جبهه‌گی و اتصال شدید یک عده انسانی که دارای یک فکر واحد و جویای یک هدف واحدند و در یک راه واحد قدم برمی‌دارند و برای یک مقصود، تلاش و حرکت می‌کنند و یک فکر را و یک عقیده را پذیرفته‌اند؛ افراد این جبهه هر چه بیشتر باید به همدیگر متصل باشند و از جبهه‌های دیگر و قطب‌های دیگر و قسمت‌های دیگر خودشان را جدا و کنار بگیرند؛ چرا؟ برای اینکه از بین نروند و هضم نشوند! این را در قرآن، «ولایت» می‌گویند‌» بنابراین اینکه می‌گوئیم برای به دوش کشیدن بار رسالت در تحقق جامعه توحیدی باید ولایت داشته باشیم یعنی ماهایی که برای رسیدن به یک هدف واحد هم فکر و هم عقیده‌ایم، برای تحقق آن باید هم‌جبهه و به هم پیوسته باشیم! اتصال شدید به یکدیگر داشته باشیم! این یعنی «ولایت»‌؛ جمع به هم پیوسته‌ای که در برابر اکثریت جامعه از هم جدا نشده و از بین نروند و مثل پولاد آبدیده در کنار هم قرار بگیرند! این به‌هم پیوستگی و هم جبهه‌گی و اتصال سبب می‌شود کار به سرانجام برسد و ما پیروز شویم. مثال این ولایت را می‌توانیم در یک گروه کوه‌نوردی ببینیم که مثلاً برای فتح قله اورست حرکت می‌کنند؛ هر چند نفر که باشند، وقتی باید در این مسیر سخت و صعب‌العبور و برفی از گردنه‌های باریک و خطرناک عبور کنند، از ابتدا به همدیگر متصل می‌شوند؛ از نفر اول که راهنما و جلودار است تا نفر آخر که در انتهای صف است، همه به هم وصلند و پیوستگی دارند! جدا جدا و تک تک حرکت نمی‌کنند! به همدیگر محکم بسته شده‌اند تا چنانچه اگر یک نفر یا دو نفر هم افتاد، بقیه بتوانند آنها را نگه دارند؛ این همبستگی و اتصال بین کوه نوردانی که همه یک هدف را دنبال می‌کنند در نهایت آنها را به هدفشان می‌رساند و با وجود همه سختی‌ها و مشکلات، قله‌ی اورست را فتح می‌کنند! تک تک این کوهنوردان معنای ولایت را به درستی درک کرده‌اند و می‌دانند که اگر بند اتصال را از خود باز کنند چه بسا باعث سقوط خود و دیگرانی می‌شوند که به وسیله آنها به راهنما وصل شده‌اند! همین‌گونه ارتباط و همبستگی و پیوستگی باید برای قدم برداشتن در مسیر رسالت رسول خدا، بین کسانی باشد که یک هدف مشترک دارند و آن توحیدی زندگی کردن است؛ این می‌شود معنای واقعی «ولایت»... https://eitaa.com/ROOZBARG ادامه دارد 👇
✅ ادامه 👇 ✍️ حالا به بحث آیه ۶١ و ۶٢ سوره شعرا برگردیم تا ببینیم چطور «ولایت»، باعث نجات بنی‌اسرائیل می‌شود! آنجا که حضرت موسی (ع) که ولیّ و پیامبر آنهاست در جواب قوم خود که در کنار رود نیل بسیار ترسیده بودند و دیگر امیدی به نجات نداشتند، فرمودند: «كَلَّا، إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِين»: «چنین نیست! بی‌تردید پروردگارم با ماست و به زودی ما را هدایت خواهد کرد! و سپس آن معجزه الهی نازل گردید و رود بزرگ نیل شکافته شد! آنچه در اینجا قوم موسی (ع) را نجات داد همان «ولایت» است! ولایتی که بین آنها پیوستگی و هم‌جبهه‌گی ایجاد نموده و باعث شده بود، بنی‌اسرائیل، خانه‌ها و زمین‌ها و همه‌ی دنیای خود را رها کنند و پشت سر ولیّ خود حرکت کنند! همین ولایت، باعث شد، یاری خداوند به آنها برسد و دشمن قدرتمند آنها، شکست بخورد؛ چنانچه تا زمانی که تنها بودند، جدا و تک تک بودند و همبستگی و پیوستگی نداشتند همواره اسیر ستم فرعونیان و تحت سیطره طاغوت زمان بودند؛ لذا این ولایت، این پیوستگی، این هم جبهه‌گی در جبهه حق بسیار مهم است و اگر نباشد پیروزی و زندگی توحیدی میسر نخواهد شد. ✍️ بدیهی است این «ولایت» با محوریت «ولی زمان» برای رفع مشکلات امروز جامعه ما نیز بسیار کارگشا است؛ چنانچه هدف انقلاب اسلامی از اول این بوده که در مسیر رسالت پیامبران الهی برای تشکیل یک جامعه توحیدی گام بردارد، اما طی این مسیر برای رسیدن به این هدف بزرگ، نیاز به همدلی، همبستگی و پیوستگی بین تمام اقشار جامعه دارد؛ ولی متأسفانه امروزه شاهدیم که ما در بسیاری از جنبه‌ها و ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و.... جدا و تک تک عمل می‌کنیم و اتصال و همبستگی لازم را نداریم! برای مثال می‌توانیم به تنگدستی و فقر بخشی از جامعه اشاره نمائیم که همین مشکل مهم بسیاری را از قرار گرفتن در مسیر کمک به شکل‌دادن جامعه توحیدی دور کرده است! در این میان، عده‌ای از مردم فقط حل مشکل معیشتی فقرا را وظیفه دولت‌ها می‌دانند؛ اما عده‌ای دیگر با تأکید رهبر معظم انقلاب برای ریشه کنی فقر، خودشان در حد توانشان حرکت می‌کنند! جهاد اقتصادی می‌کنند؛ تولید کار می‌کنند؛ بسته‌های معیشتی تهیه می‌کنند؛ صندوق‌های قرض الحسنه تأسیس می‌کنند؛ سرپرستی بچه‌های یتیم را بر عهده می‌گیرند؛ خمس و زکات مال خود را می‌دهند و...؛ حالا شما تصور کنید که اگر همه مردم به اندازه سهم خودشان برای از بین بردن فقر تلاش می‌کردند؛ همه در کنار هم و همدوش با دولت اسلامی دست در دست هم می‌دادند و به هم متصل می‌شدند و برای رسیدن به یک هدف واحد که ریشه‌کن کردن فقر است، همبستگی و پیوستگی داشتند و کسی مشکلات را به گردن دیگری می‌انداخت و شانه خالی نمی‌کرد و این گونه نبود که دولت‌ منتظر ملت باشد و ملت منتظر دولت؛ همه می‌آمدند و کنار هم قرار می‌گرفتند؛ همه جمعیت هشتاد و چند میلیونی کشور برای از بین بردن این مشکل بزرگ قدم برمی‌داشتند؛ به نظر شما اصلاً فقیری باقی می‌ماند؟ این یعنی «ولایت» که تمامی مشکلات ما را بدون اتکاء به طاغوت‌ها و با به هم پیوستگی و وحدت جبهه‌ی حق، حول محور «ولی زمان» حل می‌کند و چنین جامعه‌ای می‌شود جامعه توحیدی! https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ یکشنبه ١٢ فروردین ١۴٠٣ 🌙 الأحد ٢٠ رمضان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 Sunday 31 👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار) - ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار) - یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 دومین شب قدر 🌙 شب شهادت حضرت علی (ع) 🌙 شب معراج حضرت رسول (ص) 🌙 شب رحلت حضرت موسی (ع) و حضرت یوشع بن نون (ع) 🌙 سالروز فتح مكه‏ی معظمه توسط سپاهيان اسلام (٨ ق) 🌙 هفته كمك به محرومان و مستضعفان ☀️ روز جمهوری اسلامی ایران 🤲 اعمال روز: 🔹 در شب بیستم و یکم ماه رمضان، هشت رکعت نماز وارد شده که به صورت چهار نماز دورکعتی خوانده می‌شود. 🔹 برای اعمال شب قدر به کتاب شریف مفاتیح‌الجنان مراجعه شود. 🔻دعای روز بیستم ماه رمضان: «اَللّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ‌الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّی فِیهِ أَبْوَابَ‌النِّیرَانِ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ یا مُنْزِلَ السَّکینَةِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ» «خدایا! در این روز بهره مرا از برکات ماه رمضان وافر گردان؛ و به سوی خیراتش، مسیرم را سهل و آسان ساز؛ و از حسنات مقبول آن، مرا محروم مساز؛ ای راهنمای به سوی دین و حق آشکار» 💠 حدیث روز: 💎 حضرت زهرا (س): «اِنَّ السَّعیدَ، کُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَن أحَبَّ عَلِیاً فی حَیاتِه وَ بَعدَ مَوتِه» «همانا سعادتمند کامل و حقیقی کسی است که حضرت علی (ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد» 📚 امالی صدوق، ص١٨٢ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG