✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا»
✍️ مناسبت روز: در هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن قرار داریم، لذا امروز نیز به تبیین یکی دیگر از آیات نورانی قرآن با بهرهگیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان درسال ١٣۵٣ تهیه شده، میپردازیم؛
✅ جزء ١٨، سوره نور، آیه ۵١
«إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»
«این است و جز این نیست که مؤمنان کسانی هستند که چون دعوت میشوند تا خدا و رسول بینشان داوری و حکم کند، (از دل و جان) میگویند که شنیدیم و اطاعت میکنیم؛ آنها به حقیقت، رستگاران عالم هستند» (و در دنیا و آخرت به سعادت میرسند).
واژه «إِنَّما» در ابتدای این آیه برای حصر است، یعنی مؤمنان واقعی تنها یک گفتمان دارند که آن پذیرش حكم خدا و رسول خداست بدون چون و چراست: «إِنَّما كانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ» و البته آنچه مهم است، شنيدن تنها نیست، بلکه باید بعد از شنیدن و فهمیدن، از آن حکم، اطاعت و پیروی کرده و به آن عمل كنند: «سَمِعْنا وَ أَطَعْنا».
✍️ در روایات آمده است: در سالی، مردم مدینه گرفتار خشکسالی و گرسنگی و افزایش نرخ اجناس شده بودند، که یکی از اصحاب به نام «دِحْيَه» با کاروانی از شام در روز جمعه و هنگامی که پیامبر اکرم (ص) در حال ایراد خطبههای نماز جمعه بودند، به مدینه رسید و برای مردم مواد غذایی آورد؛ طبق رسم آن زمان برای اعلام ورود کاروان به شهر، جارچیان طبل زدند و در این هنگام مسلمانان خطبه نماز جمعه را رها کرده و برای تأمین نیازهای خود به سوی بازار شتافتند! و تنها دوازده مرد و یک زن در مسجد باقی ماندند که آیه نازل شد و به مسلمانان دستور داد که از فرامین رسول خدا بدون چون و چرا، پیروی کنند تا سعادتمند شوند» (البرهان، ج ۴، ص۷۷)
البته این رفتارهای بیادبانه و نافرمانی اعراب از پیامبر، یکی و دوتا نبوده و متأسفانه یکی از چالشهای رسول خدا در دوران حکومت، همین موضوع بوده و با کمال تأسف علیرغم نزول آیات متعدد الهی و تذکرات شدید خداوند، تا هنگام رحلت رسول مکرم اسلام نیز ادامه داشت که سرپیچی از همراهی با لشکر اسامه، و بیادبی و تهمت زشت و ناروا به رسول خدا از جانب یکی از صحابه در ماجرای حدیث قرطاس و زدن اتهام هذیانگویی به حضرت ختمی مرتبت و البته مخالفت با دستور صریح رسولالله در رابطه با جانشینی امیرالمؤمنین (ع) و غصب خلافت پس از رحلت رسول خدا، حکایت از وجود یک طرز فکر و جریان ریشه دار نفاق دارد؛ به همین دلیل یکی از راهبردهای مهم قرآن برای مقابله با این جریان فتنهگر، تعریف نسبتگیری صحیح با رسول مکرم اسلام است، چنانچه خدای متعال برای تحقق این مهم، دستورات زیادی را در قرآن صادر نموده و از مؤمنین خواسته که هرگز از رسول خدا جلو نزنند: «لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَي اللَّهِ وَرَسُولِهِ» (حجرات/١) و مکرراً از ایشان خواسته که از پیامبر خدا همچون خداوند، اطاعت محض داشته باشند: «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُوْلِي الْأَمْرِ مِنكُم» (نساء/۵۹) و این موضوع را با مضامین مختلف در دهها آیه از قرآن تکرار نموده که از جمله این آیات، آیه مورد بحث امروز ما است که خداوند میفرماید: هنگامی که مؤمنین به سوی خدا و رسول دعوت شوند تا بر اساس دستورات خدا و رسول حرکت کنند، در بین مؤمنین واقعی فقط یک گفتمان حاکم است و آن گفتمان، «سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا» است یعنی فقط میگویند: شنیدیم و اطاعت میکنیم!
خداوند در پایان این آیه هم میفرماید: «وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» یعنی کسی که زمام خود را به دست خدا و رسول خدا بسپارد و ایشان را حاکم و داور قرار دهد، بدون شک در دنیا و آخرت پیروز و سعادتمند خواهد شد.
https://eitaa.com/ROOZBARG
ادامه دارد 👇
✅ ادامه #روزبرگ_شیعه 👇
✍️ نکته مهم در اینجا این است که اگر کسی از خدا و رسول خدا اطاعت نکند، باید بداند که ناگزیر از اطاعت از طاغوت خواهد شد! چون راه سومی وجود ندارد و در عالم هستی دو ولایت بیشتر وجود ندارد، یا «ولایت الله» است و یا «ولایت طاغوت»: «اللَّهُ وَلِي الَّذِينَ ءَامَنُوا يُخْرِجُهُم مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَتِ أُوْلَبِكَ أَصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ» (بقره/۲۵۷)
یکی از چهرههای تاریخی که مصداق بارز این موضوع است، عبدالله بن عمر پسر خلیفه دوم است که در ظاهر فردی زاهد و عابد بوده! او از کسانی بود که وقتی حضرت امیر (ع) به خلافت رسیدند با ایشان بیعت نکرد و به قول خودش احتیاط کرد و گفت: دلیل اینکه من بیعت نمیکنم این است که شما با اهل قبله و کسانی که نماز میخوانند میجنگید و لذا احتیاط میکنم که با شما بیعت کنم و از بیعت با امیرالمؤمنین (ع) سر باز زد! (مروج الذهب، ج ۳، ص ۱۵) اما بعداً با پای حجاج بن یوسف ثقفی خونخوار بیعت کرد!
حجاج بن يوسف ملعون، شخصی بسیار خونریز و ستمگر بود که طی بیست سال فرمانروایی خود غیر از دهها هزار نفری که در جنگها کُشت، دوازده هزار نفر را نیز بعد از دستگیری زیر شکنجه به قتل رساند و هنگامی که به درک واصل شد، بیش از پنجاه هزار مرد و سی هزار زن در زندانهایش محبوس بودند که از این تعداد حدود شانزده هزار نفر بدون لباس و عریان به سر میبردند! آن ملعون دستور داده بود که زنان و مردان را یکجا و در زندانهای بی سقف حبس نمایند به طوری که از گرمای تابستان و سرمای زمستان در امان نباشند!
عبدالله بن عمر وقتی شنید حجّاج به مدینه آمده، از ترس، شبانه به خانه او رفت و با اصرار و التماس به محضرش رسید در حالی که او که مشغول عیش و نوش بود؛
حجاج از او پرسید برای چه این وقت شب مزاحم شدی؟!
و او گفت: ای خلیفه خدا! آمدهام با شما بیعت کنم!
حجاج گفت: چرا صبح نیامدی؟
عبدالله پاسخ داد: نمیدانستم اگر تا صبح زنده نمانم، جواب خدا را در قیامت چه بدهم؟! چون از رسول خدا شنیدم که فرمودند: «هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت، مرده است»
حجاج هم که میدانست او از ترس آمده، برای تحقیر او گفت: ما حال از جا برخاستن نداریم تا با تو دست بدهیم؛ پس با پایم بیعت کن! و پایش را به سوی او دراز کرد؛ ابن عمر هم شصت پای حجاج را بوسید و پس از حمد و خوشحالی از حصول توفیق بیعت با خلیفه مسلمین از آنجا خارج شد! (شرح نهجالبلاغه، ج۱۳، ص ۲۴۲) و از آن پس معروف شد که «هر کس با دست علی بیعت نکند، عاقبت با پای حجاج بیعت میکند!»
البته این مثل بسیاری از کسانی است که پس از انقلاب اسلامی از این مملکت فرار کردند و خدمت به جمهوری اسلامی در مسیر توحید و این مردم نجیب و وطنشان را رها کردند و به خارج از کشور رفتند و تبدیل به نوکران سرسپرده برای کفار و دشمنان اسلام شدند!
✍️ اما طبق آیه مورد بحث، یک دسته دیگر هم هستند که لاجرم بنده طاغوت میشوند و شاید خدای نکرده در بین ما هم حضور داشته باشند! آنها کسانی هستند که به زبان میگویند ایمان آوردیم! ولی در عمل حاضر به انجام تعهدات ایمانی خود نیستند! این افراد، «سَمِعْنَا» میگویند، اما «أَطَعْنَا» نمیگویند؛ یعنی فقط زبانی ادعای پیروی میکنند ولی در عمل حاضر به اطاعت از دستورات ولی خدا نیستند! این افراد همچون کوفیان در زمان حضرت اباعبدالله (ع) هستند که در ظاهر «سَمِعْنَا» گفته و پیرو حضرت بودند! اما «أَطَعْنَا» نگفتند و به یاری امام در کربلا نرفتند و ناگزیر با ابنمرجانه ملعون بیعت کردند!
در پایان سخن از خداوند متعال، متضرعانه در شب قدر بخواهیم که به ما توفیق دهد تا بتوانیم خطاب به حجت حیّ الهی عرض کنیم: «سَمِعْنَا و أَطَعْنَا» و در این دوران سخت غیبت با تمام وجود در جهت تقویت حاکمیت توحید، وظایف خود را شناخته و به آنها عمل کنیم و در این مسیر نورانی، به جهاد علمی، جهاد اقتصادی، جهاد تبیین، جهاد فرزندآوری و سایر تکالیفی که توسط ولی جامعه و نماینده آن حضرت بر دوش ما قرار داده شده، عمل نمائيم.
https://eitaa.com/ROOZBARG
27.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: #ماه_مبارک_رمضان
موضوع: «سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا»
روز: جمعه ١۴٠٣/٠١/١٠
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ شنبه ١١ فروردین ١۴٠٣
🌙 السبت ١٩ رمضان ١۴۴۵
🌲 مارس 2024 Saturday 30
👈 امروز متعلق است به پیامبراکرم (ص)
🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده میشوند:
- یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ بار)
- یا حی یا قیوم (١٠٠٠ بار)
- يا غنی (١٠۶٠ بار) برای غنی شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 سالروز ضربت خوردن امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) سال ۴٠ قمری
🌙 روز نهجالبلاغه
🌙 هفته كمك به محرومان و مستضعفان
🤲 اعمال روز:
🔹 روزه گرفتن واجب است؛
🔹 در شب بیستم ماه رمضان، هشت رکعت نماز وارد شده که به صورت چهار نماز دورکعتی مثل نماز صبح خوانده میشود.
🔻دعای روز نوزدهم ماه رمضان:
«اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِیهِ حَظِّی مِنْ بَرَکَاتِهِ، وَ سَهِّلْ سَبِیلِی إِلَی خَیْرَاتِهِ، وَ لاَ تَحْرِمْنِی قَبُولَ حَسَنَاتِهِ، یَا هَادِیاً إِلَی الْحَقِّ الْمُبِین»
«خدایا! در این روز بهره مرا از برکات ماه رمضان وافر گردان؛ و به سوی خیراتش، مسیرم را سهل و آسان ساز؛ و از حسنات مقبول آن، مرا محروم مساز؛ ای راهنمای به سوی دین و حق آشکار»
💠 حدیث روز:
💎 رسول اکرم (ص): «عُنوانُ صَحیفَةِ المُؤمِنِ حُبُّ عَلیِّ بنِ ابیطالب علیهالسلام»
«سرلوحهی پرونده هر مؤمن (در روز قیامت) دوستی و محبت علی بن ابیطالب علیهالسلام است»
📚 کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٥
┈┈•✾🌸✾•┈┈
https://eitaa.com/ROOZBARG
IMG_20230410_221921_896.mp3
1.98M
🔰 «#گلبرگ_احکام»
مناسبت: «#ماه_مبارک_رمضان»
موضوع: «#احکام_روزه_مسافر»
✅ مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد، ولى اگر براى فرار از روزه باشد، مكروه است.
✅ مسافرى كه بايد نمازهاى چهار ركعتى را در سفر دو ركعت بخواند، نبايد روزه بگيرد؛ ولی مسافرى كه نمازش را تمام مىخواند، مثل كسى كه شغلش مسافرت، يا سفرش، سفر معصيت است، بايد در سفر روزه بگيرد.
✅ كسى كه نمىداند روزه مسافر باطل است، اگر در سفر روزه بگيرد و در بين روز مسأله را بفهمد، روزهاش باطل مىشود، ولی اگر تا مغرب نفهمد، روزهاش صحيح است.
✅ اما اگر فراموش كند كه مسافر است، يا فراموش كند كه روزه مسافر باطل مىباشد و در سفر روزه بگيرد، روزه او باطل است.
✅ اگر روزه دار بعدازظهر مسافرت کند، باید روزه خود را تمام کند و روزه او صحیح است.
📚 طبق نظر مشهور مراجع عظام تقلید
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «معنای ولایت؟»
✍️ مناسبت روز: در نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن قرار داریم، لذا امروز نیز به تبیین یکی دیگر از آیات نورانی قرآن با بهرهگیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان درسال ١٣۵٣ تهیه شده، میپردازیم؛
✅ جزء ١٩، سوره شعرا، آیه۶١و۶٢
«فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَىٰ إِنَّا لَمُدْرَكُونَ؛ قالَ كَلَّا إِنَّ مَعِي رَبِّي سَيَهْدِينِ»
«چون دو لشکر (فرعون و حضرت موسی (در کنار رود بزرگ نیل با هم) روبرو شدند اصحاب حضرت موسی (ع) گفتند: اینک به دست فرعونیان خواهیم افتاد! (حضرت به آنان) جواب دادند: چنين نيست، قطعاً پروردگارم با ماست و مرا بزودی هدايت خواهد كرد».
همانطور که مستحضرید در ادامه، پس از این مکالمه و اثبات ایمان و اعتقاد و اعتماد راسخ حضرت موسی (ع) به خداوند متعال، به ایشان وحی شد تا عصای خود را به رود نیل بزند و راهی در میان آن پدیدار شد و حضرت موسی (ع) همراه با بنی اسرائیل از آن گذشتند و همه فرعونیان در آن غرق شدند!
✍️ در ابتدای این مبحث، ماجرایی را در مورد یکی از افراد اثرگذار تاریخ تقدیم میکنیم:
پس از کشته شدن خلیفه سوم و بیعت مردم با امیرالمؤمنین (ع)، امام به «حبیب بن منتجب» حاکم یمن، نامهای نوشتند و او را بر حکومت ابقا کرده و از او خواستند تا از مردم یمن برای آن حضرت، بیعت گرفته و ده نفر از عاقلان، فصیحان و معتمدان، و از صاحبان فهم و شجاعت که خدا را میشناسند و به دین خود و به آنچه به نفع و ضرر آنهاست آگاهند و بهترین رأی و نظر را در مسائل دارند به نزد آن حضرت بفرستد؛ حبیب نیز با دیدن این نامه، بسیار شادمان شد و پس از گرفتن بیعت از مردم، از بین آنها، ده نفر از عاقلترین و عابدترین مردم را انتخاب کرده و آنان را راهی مدینه کرد؛ آنها به حضور امام رسیدند و از میان آن جمع، یک نفر به نمایندگی شروع به سخن کرد و پس از سلام و درود به حضرت امیر به عنوان امام عادل، ماه تمام، شیر شجاعت میدان نبرد و افضل بر تمام مردم، شهادت داد که شما وصی رسول خدا و خلیفه بعد از او و وارث علم او هستید و سپس گفت: خدا لعنت کند کسی که حق شما را انکار و مقامتان را باور نکند...
حضرت تشکر کرده و فرمودند نام تو چیست؟ گفت: عبدالرحمن فرزند ملجم مرادی؛ پس امام فرمودند: «انّا الله و انا إليه راجعون ولاحول ولاقوة الا بالله العلى العظيم» و یک دست خود را به دیگری زدند؛ چند روز بعد هنگامی که یمنیها قصد برگشت داشتند، ابن ملجم سخت بیمار شد و به یمن برنگشت؛ حضرت او را به منزل خود دعوت کردند و از او پذیرایی نموده و به او فرمودند: تو قاتل و کشنده من هستی! پس ابنملجم عرضه داشت یا امیرالمؤمنین! اگر چنین شناختی از من دارید، لطفاً مرا بکشید تا چنین واقعهای رخ ندهد! و امام در پاسخ او فرمودند: هرگز جایز نیست پیش از آنکه جرمی از شخصی واقع شود، او را مجازات نمائیم! (بحارالأنوار، ج۴۲، ص۲۶۲)
بله جای بسی شگفتی و تأمل که چنین فردی با این خصوصیات منحصربه فرد به یکی از منفورترین چهرههای تاریخ تبدیل میشود؛ لذا از سرانجام و عاقبت ابنملجم میتوان به معنای احادیث متعدد درباره «ولایت» پی برد! احادیثی که بارها از زبان مبارک اهل بیت (ع) شنیده شده است. از جمله، حدیث معروفی که از چند معصوم روایت شده که فرمودند: «اگر فردی شبها را نماز گزارد و روزها را به روزه بگذراند و تمام اموالش را صدقه بدهد و تمام عمرش را حج به جای آورد، اما ولایت ولی خدا را نشناسد تا از او پیروی کند و تمام کارهایش به راهنمایی او باشد، نه خداوند به او پاداشی خواهد داد و نه از اهل ایمان خواهد بود!» (محاسن، ج۱، ص ۲۸۷)
✍️ مسئله مهمی که میخواهیم از امروز و بعد از تبیین آیات قرآن کریم درباره ایمان به «توحید و نبوت» مطرح کنیم و تا با آن زندگی کرده و به سعادت برسیم، ایمان به «ولایت» است.
❓اما این «ولایت» که در قرآن کریم در امتداد توحید و کار پیامبران الهی آمده، چیست و به چه معناست؟
https://eitaa.com/ROOZBARG
ادامه دارد 👇
✅ ادامه #روزبرگ_شیعه 👇
✍️ در جلسات گذشته عرض کردیم که انبیاء الهی، واسطه فیض بین انسانها و خداوند قادر متعال هستند و برای پاسخگویی به نیازهای اساسی انسان و ابلاغ برنامه سعادت به آنها مبعوث شدهاند و اولین مفهوم دینی که آنها به مردم ابلاغ کردهاند، ایمان به توحید و دوری از طاغوت است و انبیاء در این راه پر فراز و نشیب در برابر دشمنان توحید، استقامت و مجاهدت زیادی کردند تا بشریت را به قله کمال و انسانیت برسانند؛
در نهایت نیز عرض کردیم که معنای اعتقاد به نبوت، اطاعت بی چون و چرا از رسول خدا و پذیرش تمامی تعهداتی است که اعتقاد به نبوت به وجود میآورد! تعهداتی که من و تو، مسئول به منزل رساندن آنها هستیم تا بار رسالت به سرمنزل مقصود برسد؛ لذا انسان معتقد به نبوت و توحید، نمیتواند بیطرف و ساکت نسبت به همه چیز به زندگی آرام خود ادامه دهد
و میبایست دوش به دوش پیامبر خود در تشکیل جامعه توحیدی تلاش کند!
❓حالا چنین افرادی که میخواهند این راه سخت اما دلپذیر توحیدی را در زندگی خود طی کنند به چه چیزی نیاز دارند؟ و آنچه برای قرار گرفتن در کنار رسول خدا و یاری دادن به او برای تحقق اهداف نبوت لازم است، چیست؟
✅ جواب این سؤال، «ولایت» است؛ البته منظور از این «ولایت» یک امر ذهنی و فقط محبت و مودت صرف، نسبت امیرالمؤمنین (ع) و اولاد گرامی ایشان نیست! قرآن، ولایت را فقط یک علاقه قلبی و تصویر ذهنی نسبت به شخص «ولی» نمیداند! ما معنای ولایت را درست متوجه نشدهایم! درست است که محور ولایت، «ولیّ زمان» است اما آن ولایتی که باید ایمان انسان به آن گره خورده و باعث پیروزی و سعادت در دنیا و آخرت میشود، چیزی فراتر از یک محبت است!
مقام معظم رهبری در تبیین معنای ولایت در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن می فرمایند: «ولایت در اصطلاح اوّلی قرآنی یعنی به هم پیوستگی و همجبههگی و اتصال شدید یک عده انسانی که دارای یک فکر واحد و جویای یک هدف واحدند و در یک راه واحد قدم برمیدارند و برای یک مقصود، تلاش و حرکت میکنند و یک فکر را و یک عقیده را پذیرفتهاند؛ افراد این جبهه هر چه بیشتر باید به همدیگر متصل باشند و از جبهههای دیگر و قطبهای دیگر و قسمتهای دیگر خودشان را جدا و کنار بگیرند؛ چرا؟ برای اینکه از بین نروند و هضم نشوند! این را در قرآن، «ولایت» میگویند»
بنابراین اینکه میگوئیم برای به دوش کشیدن بار رسالت در تحقق جامعه توحیدی باید ولایت داشته باشیم یعنی ماهایی که برای رسیدن به یک هدف واحد هم فکر و هم عقیدهایم، برای تحقق آن باید همجبهه و به هم پیوسته باشیم! اتصال شدید به یکدیگر داشته باشیم! این یعنی «ولایت»؛ جمع به هم پیوستهای که در برابر اکثریت جامعه از هم جدا نشده و از بین نروند و مثل پولاد آبدیده در کنار هم قرار بگیرند! این بههم پیوستگی و هم جبههگی و اتصال سبب میشود کار به سرانجام برسد و ما پیروز شویم.
مثال این ولایت را میتوانیم در یک گروه کوهنوردی ببینیم که مثلاً برای فتح قله اورست حرکت میکنند؛ هر چند نفر که باشند، وقتی باید در این مسیر سخت و صعبالعبور و برفی از
گردنههای باریک و خطرناک عبور کنند، از ابتدا به همدیگر متصل میشوند؛ از نفر اول که راهنما و جلودار است تا نفر آخر که در انتهای صف است، همه به هم وصلند و پیوستگی دارند! جدا جدا و تک تک حرکت نمیکنند! به همدیگر محکم بسته شدهاند تا چنانچه اگر یک نفر یا دو نفر هم افتاد، بقیه بتوانند آنها را نگه دارند؛ این همبستگی و اتصال بین کوه نوردانی که همه یک هدف را دنبال میکنند در نهایت آنها را به هدفشان میرساند و با وجود همه سختیها و مشکلات، قلهی اورست را فتح میکنند! تک تک این کوهنوردان معنای ولایت را به درستی درک کردهاند و میدانند که اگر بند اتصال را از خود باز کنند چه بسا باعث سقوط خود و دیگرانی میشوند که به وسیله آنها به راهنما وصل شدهاند!
همینگونه ارتباط و همبستگی و پیوستگی باید برای قدم برداشتن در مسیر رسالت رسول خدا، بین کسانی باشد که یک هدف مشترک دارند و آن توحیدی زندگی کردن است؛ این میشود معنای واقعی «ولایت»...
https://eitaa.com/ROOZBARG
ادامه دارد 👇
✅ ادامه #روزبرگ_شیعه 👇
✍️ حالا به بحث آیه ۶١ و ۶٢ سوره شعرا برگردیم تا ببینیم چطور «ولایت»، باعث نجات بنیاسرائیل میشود! آنجا که حضرت موسی (ع) که ولیّ و پیامبر آنهاست در جواب قوم خود که در کنار رود نیل بسیار ترسیده بودند و دیگر امیدی به نجات نداشتند، فرمودند: «كَلَّا، إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِين»: «چنین نیست! بیتردید پروردگارم با ماست و به زودی ما را هدایت خواهد کرد! و سپس آن معجزه الهی نازل گردید و رود بزرگ نیل شکافته شد!
آنچه در اینجا قوم موسی (ع) را نجات داد همان «ولایت» است! ولایتی که بین آنها پیوستگی و همجبههگی ایجاد نموده و باعث شده بود، بنیاسرائیل، خانهها و زمینها و همهی دنیای خود را رها کنند و پشت سر ولیّ خود حرکت کنند! همین ولایت، باعث شد، یاری خداوند به آنها برسد و دشمن قدرتمند آنها، شکست بخورد؛ چنانچه تا زمانی که تنها بودند، جدا و تک تک بودند و همبستگی و پیوستگی نداشتند همواره اسیر ستم فرعونیان و تحت سیطره طاغوت زمان بودند؛ لذا این ولایت، این پیوستگی، این هم جبههگی در جبهه حق بسیار مهم است و اگر نباشد پیروزی و زندگی توحیدی میسر نخواهد شد.
✍️ بدیهی است این «ولایت» با محوریت «ولی زمان» برای رفع مشکلات امروز جامعه ما نیز بسیار کارگشا است؛ چنانچه هدف انقلاب اسلامی از اول این بوده که در مسیر رسالت پیامبران الهی برای تشکیل یک جامعه توحیدی گام بردارد، اما طی این مسیر برای رسیدن به این هدف بزرگ، نیاز به همدلی، همبستگی و پیوستگی بین تمام اقشار جامعه دارد؛ ولی متأسفانه امروزه شاهدیم که ما در بسیاری از جنبهها و ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و.... جدا و تک تک عمل میکنیم و اتصال و همبستگی لازم را نداریم!
برای مثال میتوانیم به تنگدستی و فقر بخشی از جامعه اشاره نمائیم که همین مشکل مهم بسیاری را از قرار گرفتن در مسیر کمک به شکلدادن جامعه توحیدی دور کرده است!
در این میان، عدهای از مردم فقط حل مشکل معیشتی فقرا را وظیفه دولتها میدانند؛ اما عدهای دیگر با تأکید رهبر معظم انقلاب برای ریشه کنی فقر، خودشان در حد توانشان حرکت میکنند! جهاد اقتصادی میکنند؛ تولید کار میکنند؛ بستههای معیشتی تهیه میکنند؛ صندوقهای قرض الحسنه تأسیس میکنند؛ سرپرستی بچههای یتیم را بر عهده میگیرند؛ خمس و زکات مال خود را میدهند و...؛ حالا
شما تصور کنید که اگر همه مردم به اندازه سهم خودشان برای از بین بردن فقر تلاش میکردند؛ همه در کنار هم و همدوش با دولت اسلامی دست در دست هم میدادند و به هم متصل میشدند و برای رسیدن به یک هدف واحد که ریشهکن کردن فقر است، همبستگی و پیوستگی داشتند و کسی مشکلات را به گردن دیگری میانداخت و شانه خالی نمیکرد و این گونه نبود که دولت منتظر ملت باشد و ملت منتظر دولت؛ همه میآمدند و کنار هم قرار میگرفتند؛ همه جمعیت هشتاد و چند میلیونی کشور برای از بین بردن این مشکل بزرگ قدم برمیداشتند؛ به نظر شما اصلاً فقیری باقی میماند؟
این یعنی «ولایت» که تمامی مشکلات ما را بدون اتکاء به طاغوتها و با به هم پیوستگی و وحدت جبههی حق، حول محور «ولی زمان» حل میکند و چنین جامعهای میشود جامعه توحیدی!
https://eitaa.com/ROOZBARG
49.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: #ماه_مبارک_رمضان
موضوع: «معنای ولایت؟»
روز: شنبه ١۴٠٣/٠١/١١
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ یکشنبه ١٢ فروردین ١۴٠٣
🌙 الأحد ٢٠ رمضان ١۴۴۵
🌲 مارس 2024 Sunday 31
👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س)
🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده میشوند:
- یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار)
- ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار)
- یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 دومین شب قدر
🌙 شب شهادت حضرت علی (ع)
🌙 شب معراج حضرت رسول (ص)
🌙 شب رحلت حضرت موسی (ع) و حضرت یوشع بن نون (ع)
🌙 سالروز فتح مكهی معظمه توسط سپاهيان اسلام (٨ ق)
🌙 هفته كمك به محرومان و مستضعفان
☀️ روز جمهوری اسلامی ایران
🤲 اعمال روز:
🔹 در شب بیستم و یکم ماه رمضان، هشت رکعت نماز وارد شده که به صورت چهار نماز دورکعتی خوانده میشود.
🔹 برای اعمال شب قدر به کتاب شریف مفاتیحالجنان مراجعه شود.
🔻دعای روز بیستم ماه رمضان:
«اَللّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَالْجِنَانِ
وَ أَغْلِقْ عَنِّی فِیهِ أَبْوَابَالنِّیرَانِ
وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ
یا مُنْزِلَ السَّکینَةِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ»
«خدایا! در این روز بهره مرا از برکات ماه رمضان وافر گردان؛ و به سوی خیراتش، مسیرم را سهل و آسان ساز؛ و از حسنات مقبول آن، مرا محروم مساز؛ ای راهنمای به سوی دین و حق آشکار»
💠 حدیث روز:
💎 حضرت زهرا (س): «اِنَّ السَّعیدَ، کُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَن أحَبَّ عَلِیاً فی حَیاتِه وَ بَعدَ مَوتِه»
«همانا سعادتمند کامل و حقیقی کسی است که حضرت علی (ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد»
📚 امالی صدوق، ص١٨٢
┈┈•✾🌸✾•┈┈
https://eitaa.com/ROOZBARG