eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
458.5K
مناسبت: سالروز اعتراض و افشاگری شجاعانه امام خمینی (ره) علیه تصویب قانون در سال ١٣۴٣ موضوع: ❓آیا مبارزه با ظلم و یاری کردن مظلومان واجب شرعی است؟ ✅ ظلم کردن حرام و از گناهان بزرگ است و در قرآن کریم حتی از گرایش به ستمگران نهی شده است (هود/۱۱۳) و مبارزه با ظلم و یاری کردن مظلوم در صورت توانایی واجب شرعی است. 📚جواهر الکلام، ج۲۱، ص۳۰۹ ✅ هر نوع کمک کردن به ستمگران در ستمشان، بلکه در ارتکاب هر کار حرامی از سوی آنان، حرام است. 📚 تحریر الوسیلة، ج۱، ص۴۹۷ ✅ در حُرمت کمک به ظالم فرق نمی‌کند که ظالم در محیط اجتماعی ظلم کند، مثل حاکم یا مدیر ظالم، یا در محیط کسب و کار ظلم کند، یا حتی در محیط خانواده...؛ و یاری کردن ظالم در همه این موارد حرام و کمک به مظلوم در صورت توانایی واجب است. 📚رساله آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» ✍️ مناسبت روز: امروز، سالروز اعتراض و افشاگری شجاعانه امام خمینی (ره) علیه تصویب قانون در سال ١٣۴٣ شمسی هستیم، قانون ذلیلانه‌ای که به معنای واقعی قرارداد حقارت ملت بزرگ ایران بود لذا سخن امروز را به این موضوع اختصاص می‌دهیم؛ پس از آن که کابینه اسداللَّه عَلَم، به دستور محمد رضا شاه پهلوی، قرارداد وین، مبنی بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی را به صورت یک لایحه قانونی در دولت تصویب کرد، این لایحه در یک جلسه پر سر و صدا در مجلس شورای ملی با نطق موافقین و مخالفین به رأی گذاشته شد و علیرغم رأی بالای مخالفان، متأسفانه به تصویب رسید؛ با تصویب این قانون، مستشاران نظامی آمریکا در ایران از مصونیت‌ها و معافیت‌های قضایی بهره‌مند شده و حق رسیدگی قضایی به جرایم آنها به نماینده‌ی حقوقی دولت بیگانه داده می‌شد؛ مجلس ملی ایران با این مصوبه به صورت رسمی، و دولت و شاه ایران را امضاء نمود و حقیقتِ نظام سرسپرده شاهنشاهی را یک بار دیگر برای همه برمَلا نمود. البته رژیم شاهنشاهی، اجازه اعلام تصویب این قرارداد را به مطبوعات ایران نداد تا در سکوت و به‌دور از افکار عمومی این لایحه‌ی ننگین را اجرایی نماید، اما با آگاهی حضرت امام خمینی(ره) از مفاد قرارداد وین، ایشان با درایت و دوراندیشی، در سخنرانی تاریخی خود، عواقب شوم این لایحه را با صدای بلند اعلام کردند و به شاه اخطار نمودند که آن را ملغی نماید؛ امام در این سخنرانی رسواگرایانه، فرمودند: «عزت ما پایکوب شد، عظمت ایران از بین رفت، عظمت ارتش ایران را پایکوب کردند... قانونی را به مجلس بردند که در آن ما را ملحق کردند به پیمان وین… که تمام مستشاران نظامی آمریکا با خانواده‌هایشان، با کارمندهای فنی‌شان با کارمندان اداری‌شان، با خدمه‌شان… از هر جنایتی که در ایران بکنند، مصون هستند! ملت ایران را از سگ‌های آمریکا پست‌تر کردند! چنانچه کسی سگ آمریکایی را زیر بگیرد از او مؤاخذه می‌کنند؛ اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد، مؤاخذه می‌کنند؛ ولی چنانچه یک آشپز آمریکایی، شاه ایران را زیر بگیرد، بزرگ‌ترین مقام را زیر بگیرد، هیچ‌کس حق تعرض به او ندارد! آقا من اعلام خطر می‌کنم! ای ارتش ایران من اعلام خطر می‌کنم! ای سیاسیون ایران من اعلام خطر می‌کنم… والله گناهکار است کسی که فریاد نکند! ای سران اسلام به داد اسلام برسید! ای علمای نجف به داد اسلام برسید! ای علمای قم به داد اسلام برسید…» و در بخشی دیگر از سخنان روشنگرانه خود فرمودند: «آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر، شوروی از همه بدتر، همه از هم بدتر، همه از هم پلیدتر؛ امروز سر و کار ما با این خبیث‌هاست... امروز تمام گرفتاری ما از آمریکا و اسرائیل است... » به دنبال این سخنرانی طوفانی، اعلامیه امام (ره) نیز در تیراژ بسیار زیاد و در سطح گسترده‌ای با شیوه‌ای ابتکاری در یک زمان در کل کشور پخش گردید؛ امام در این اعلامیه، تصویب این قراداد را اقرار به مستعمره بودن ایران نامیدند و رأی ننگین مَجلسیان را مخالف اسلام و قرآن دانستند‌؛ سخنرانی آتشین حضرت امام (ره) و صدور اعلامیه توسط معظم‌له، برای شاه بسیارگران تمام شد؛ چنانچه پس از چند روز به دستور وی، حضرت امام (ره) را در سیزدهم آبان ١٣۴٣ بازداشت و به ترکیه تبعید کردند؛ و با کمال تأسف «» در تاریخ بیستم آبان ۱۳۴۳ به توشیح محمدرضا شاه پهلوی رسید و اجرایی شد!!! ✍️ سرانجام این قانون ننگین و خفت‌بار دولت سرسپرده شاهنشاهی با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ١٣۵٧ برای همیشه به زباله‌دان تاریخ پیوست. https://eitaa.com/ROOZBARG
14.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: سالروز اعتراض و افشاگری شجاعانه امام خمینی (ره) علیه تصویب قانون در سال ١٣۴٣ موضوع امروز: https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ٠۵ ١۴٠٣ 🌙 السبت ٢٢ ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 26 Saturday ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم. 💠 حدیث روز 💠 💎 رسول اکرم (ص): «لاتَنظُرُوا إلى كَثرَةِ صلاتِهِم و صَومِهِم و كَثرَةِ الحَجِّ و المَعروفِ وطَنطَنَتِهِم بِاللَّيلِ ، و لكنِ انظُرُوا إلى صِدقِ الحَديثِ و أداءِ الأمانَةِ» «به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و وِرد و ذِكر شبانه مردم منگريد، بلكه به راستگويى و امانتدارى آنها توجّه كنيد» 📚 بحارالأنوار/٧١/٩/١٣ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
183.7K
موضوع: ✅ در اسلام، «کذب و دروغ گویی» از گناهان کبیره است و «راستگویی و صداقت» واجب و از بزرگ‌ترین اعمال و فضایل اخلاقی است که در تعالیم و آموزه‌های دینی، جایگاه ویژه دارد و در قرآن و روایات به آن سفارش فراوان شده است؛ ✅ گفتار فرد مسلمان، همچون رفتار او حمل بر صدق و راستی می‌شود، مگر آنکه خلاف آن ثابت گردد؛¹ ✅ در فروش کالا به بیشتر از قیمت خرید آن (بیع مرابحه) و همچنین در فروش کالا به کمتر از بهای خرید آن (بیع مُواضَعَه) بر فروشنده واجب است با صداقت، خریدار را از قیمت خرید کالا مطلع سازد.² ۱. تذکرة الفقهاء، ج۱۵، ص۲۷۲ ۲. جواهر الکلام ج۲۳، ص۳۱۷ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: ! فضیلت دوم: «»، (برگ اول) مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ لذا سخن روز را به یکی از «» اختصاص می‌دهيم؛ فضائلی که سعادت دنیا و آخرت انسان را تضمین می‌نماید، اما متأسفانه آدمی آنها را به فراموشی سپرده است! «صداقت و یکرنگی» یکی دیگر از فضیلت‌های بزرگ فراموش شده در بین بشریت است، که متأسفانه در دنیای کنونی جای خود را به «دروغ، تقلّب و حقه بازی» داده است؛ در دین مبین اسلام بر راستگویی، تأکید فراوان گردیده تا آنجا که خداوند در قرآن کریم، کمالِ صفتِ صداقت را مختص به ذات خود دانسته: «...وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثًا»: «و کیست که از خداوند، راستگوتر باشد؟» (نساء/٨٧) و در روایات اسلامی نیز «صداقت» را قوی‌ترین رکن ایمان و علامت و نشانه‌ی دین‌داری دانسته‌اند، چنانچه امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «اَلصّدقُ اقوی دَعائِمِ الایمانِ»: «راستگویی و صداقت، محكمترين ستون ايمان است» [غررالحکم، ج۱، ص۸۵] یعنی اگر کسی صداقت نداشته باشد و دیگران را با دروغ، فریب دهد، قطعاً مسلمان حقیقی نیست! گرچه مسلمان اسمی و شناسنامه‌ای باشد؛ امام صادق (ع) نیز یکی از مهمترین دلایل بعثت همۀ انبیاء الهی را، «صداقت» دانسته‌اند: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ لَمْ يَبْعَثْ نَبِيّاً إِلَّا بِصِدْقِ الْحَدِيثِ وَ...» [الكافی، ج‏٢، ص١٠۴] یعنی هم انبیاء، خودشان صادق بوده‌اند و هم در برنامۀ شریعت آنها، توصیۀ مؤکد برای رعایت صداقت شده است. در بررسی سیره عملی ائمه اطهار (ع) نیز می‌‌بینیم که صداقت، صفا و صمیمیت در عمق جان آنها حکم‌فرما بوده، لذا اگر بخواهیم مسلمان واقعی و پیرو اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) باشیم باید تمامی گفتار و کردارمان، رنگ صداقت و یکرنگی داشته باشد؛ ✍️ اما در دین اسلام، «صداقت» اقسام و مراتبی دارد: 1️⃣ قِسم اول: صداقت راجع به خداوند است؛ که بسیار مشکل است؛ چراکه کسی می‌تواند بگوید من با خدا صداقت دارم که وقتی در نماز خود می‌گوید: «إِیاكَ نَعْبُدُ وَ إِیاكَ نَسْتَعینُ» (تنها تو را می‌‌پرستیم و تنها از تو کمک می‌خواهیم) راست بگوید! یعنی در تمامی افعال و عبادات خود موحد باشد و از هیچ کس جز خداوند متعال تبعیت نکند: «إِیاكَ نَعْبُدُ»؛ و همچنین هیچ چیز و هیچ کسی را در زندگی خود، جز خداوند قادر و مؤثر نداند: «إِیاكَ نَسْتَعینُ»؛ لذا اگر کسی در «إِیاكَ نَعْبُدُ وَ إِیاكَ نَسْتَعینُ» صادق باشد، قطعاً یک مسلمان واقعی و صددرصد بهشتی است؛ اما چه وقت انسان می‌تواند باصداقت نسبت به پروردگار باشد؟ آن وقت که متابعت از شیطان درون و برون خود نکند و حقیقتاً هیچ چیز را به جز خداوند در زندگیش مؤثر نداند‌ وگرنه وقتی در نماز می‌گوید: «إِیاكَ نَعْبُدُ وَ إِیاكَ نَسْتَعینُ»، یک دروغ بزرگ به خدا گفته است! گرچه نمازش صحیح است؛ لذا قسم اول صداقت، صادق بودن با خداست و بسیار سخت است؛ 2️⃣ قسم دوم: صداقت با پیغمبر اکرم (ص) و ائمۀ طاهرین (ع) است؛ به این معنا که ایمان و محبت ما نسبت به اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، واقعیت داشته باشد و تظاهر نباشد؛ یعنی همان‌طور که ادعا می‌کنیم که تا سرحد عشق، امیرالمؤمنین (ع) را دوست داریم و ارادت به حضرت زهرا (س) داریم، از نظر عمل هم تابع آنها باشیم؛ پس آن کسی که گناه در زندگی‌اش باشد، و یا اهل ظلم، دزدی، غیبت، تهمت و آبروریزی دیگران باشد یا حتی آن خانمی که مراعات حجاب و عفاف را نمی‌کند، حتی اگر بگوید که عاشق حضرت زهرا (س) هستم، با حضرت صادق نیست؛ بلکه اهل آزار حضرت است‌؛ چراکه با عمل خود دل حضرت زهرا (س) را آزرده می‌نماید. 3️⃣ قسم سوّم: صداقت با اهل خانه و در خانه است؛ که انشاالله به شرط حیات و توفیق الهی در روزبرگ فردا به آن خواهیم پرداخت... 📚 برگرفته از درس اخلاق مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت‌الله العظمی حسین مظاهری (دامت‌برکاته) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ یکشنبه ٠۶ ١۴٠٣ 🌙 الأحد ٢٣ ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 27 Sunday ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم. 💠 حدیث روز 💠 💎 امیرالمؤمنین (ع): «الصِّدقُ، صَلاحُ كُلِّ شیءٍ؛ الكِذبُ، فَسادُ كُلِّ شَیءٍ» «راستگویی و صداقت، مايه درستى و سلامت هر چيزى است و دروغ، مايه فساد و تباهى هر چيزى است» 📚 غررالحكم، ۱۱۱۵ و ۱۱۱۶ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
352.1K
موضوع: ❓دروغ مصلحت‌آمیز چیست و در اسلام چه حکمی دارد؟ ✅ «دروغ» از گناهان کبیره است و ذاتاً کار فوق‌العاده بدی است و بسیارى از مشکلات و بدبختى‌ها و نابسامانى‌هاى اجتماع کنونى ما بر اثر همین صفت ناپسند است که در روایات اسلامی، آن را کلید سایر گناهان شمرده‌اند؛ ولى در عین حال، اسلام در مواردی استثنایى که اگر انسان در آنجا راست بگوید، فتنه و فساد بزرگى برپا مى‌شود و ممکن است تلفات و خسارات مهمّى به بار آورد، راست گفتن را کار غلطى می‌داند و این یک قانون مسلّم عقلى و شرعی است که هرگاه فساد چیزى از اصلاح آن بیشتر باشد، ما باید از آن چیز بپرهیزیم؛ لذا از نظر شرعی اگر انسان مسلمان در این موارد راست بگوید، گناه کرده و هر فسادى به وجود بیاید، مسئول آن است. ✅ البته باید مؤکّداً توجّه داشت که این موضوع کاملاً جنبه استثنایى دارد و جز در شرایط بسیار خاصّ، دروغ گفتن جایز نیست و نباید عدّه‌اى این موضوع را دستاویز کرده و بدون جهت و یا براى به دست آوردن منافع شخصى دروغ بگویند و این عمل زشت را دروغ مصلحت‌آمیز بنامند. همچنین باید بدانیم که اسلام به قدرى به موضوع راستگویی اهمّیّت داده که حتّى در مواردى که ضرورت ایجاب مى‌کند که انسان مسلمان دروغ مصلحت‌آمیز بگوید، دستور «توریه» داده‌ است‌؛ یعنی انسان به‌گونه‌ای سخن بگوید که گوینده از آن، معنا خاصّى را که حقیقت است اراده کند و شنونده معنای دیگرى را بفهمد. 📚 پاسخ به پرسش های مذهبی، حضرات آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، ص ٣٧۵. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «» 📗 عنوان مبحث: ادامه حکمت ٢٠٨ 🧿 «مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ، وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ، وَ مَنْ خَافَ أَمِنَ، وَ مَنِ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ، وَ مَنْ أَبْصَرَ فَهِمَ، وَ مَنْ فَهِمَ عَلِمَ» امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «هر کس به حساب خود برسد، سود می‌برد؛ و آن کس که غافل بماند، زیان می‌بیند؛ و کسی که از خدا پروا کند، ایمن می‌گردد؛ و کسی که عبرت گیرد، بینا می‌شود؛ و آن کس که بینا گردد، حقایق را می‌فهمد؛ و آن کس که (حقایق را) بفهمد، دانا می‌شود» در یکشنبه گذشته به جملات اول و دوم این سخن حکیمانه پرداختیم و از ضرورت «حسابرسی» در زندگی مادی و معنوی از نگاه آیات و روایات سخن گفتیم و عرض کردیم که غفلت از آن قطعاً باعث ضرر و زیان انسان می‌شود و در پایان سخن نیز به حدیث امام کاظم (ع) اشاره نمودیم که فرمودند: «از ما نيست كسى كه هر روز به حساب خود رسيدگى نكند و ببيند كه اگر كار نيكى انجام داده است از خداوند توفيق انجام بيشتر آن را بخواهد و خدا را بر آن سپاس گويد و اگر كار بدى انجام داده است از خدا آمرزش بخواهد و توبه كند». (الاختصاص، ص٢۶) ✍️ انشاالله در روزبرگ امروز نیز به ادامه این گفتار حکیمانه می‌پردازیم که حضرت امیر (ع) در بخش سوم سخن خود فرمودند: «وَ مَنْ خَافَ أَمِنَ» یعنی اگر کسی خواهان امنیت و آرامش است و می‌خواهد تراز حسابش همیشه مثبت باشد، باید خائف باشد! چرا که خوف، سپری در برابر حوادث خطرناک است و اصلاً راز این که خداوند خوف را در وجود آدمی قرار داده، این است که اگر انسان از حوادث و موجودات خطرناک نترسد، خیلی زود خود را گرفتار انواع مسائل مرگبار خواهد نمود!‌ هرچند که مسلماً خوفی مفید است که در حد اعتدال باشد، چراکه افراط در خوف، آدمی را از تلاش و کوشش باز داشته و به محرومیت و ایستایی منجر می‌شود. البته امیر بیان در این بخش از حکمت ٢٠٨ نهج‌البلاغه، اشاره به خوف از خدا یعنی خوف از عدالت و مجازات‌های عادلانه حضرت حق دارند و مسلماً کسانی که دارای چنین خوفی باشند از عذاب الهی در دنیا و آخرت در امان خواهند بود ولی آنهایی که تنها رحمت الهی را قبول دارند و اثری از خوف در وجود آنها وجود ندارد، خود را آلوده به انواع گناهان نموده و گرفتار مجازات الهی در این سرا و آن سرا می‌شوند! اینگونه افراد با عنوان فریبنده «اسلام رحمانی» و حرفهای زیبایی همچون: «دیگران را قضاوت نکنید! خدا می‌بخشد! خدا، رحمان و رحیم است!» همان عقاید فرقه ضاله «مرجئه» در زمان ائمه هدی را مطرح می‌کنند که بارها توسط حضرات معصومین (ع) لعن شده‌اند! به همین دلیل در تعلیمات دینی ما کراراً آمده است که انسان با ایمان باید با دو بال «خوف» و «رجا» پرواز می‌کند؛ چنانچه امام صادق (ع) فرمودند: در وصایای لقمان حکیم مسائل شگفت‌آوری آمده و از همه شگفت‌آورتر این که به فرزندش گفت: «آنگونه از خداوند عزوجل ترسان باش که اگر تمام اعمال نیک جن و انس را به جا آوری احتمال ده که تو را به سبب بعضی از اعمالت عذاب می‌کند و آنچنان به خداوند امیدوار باش که اگر گناه انس و جن را انجام داده باشی ممکن است مشمول رحمت او واقع شوی». سپس حضرت افزودند: پدرم چنین میَ‌فرمود: «در قلب هر فرد با ایمانی دو نور هست، نور خوف و نور رجا؛ اگر این را وزن کنند چیزی اضافه بر آن نیست و اگر آن را وزن کنند چیزی اضافه بر این نخواهد بود». (الکافی، ج۲، ص۷۱) در روایت دیگری نیز از حضرت صادق (ع) آمده که راوی عرض می‌کند: جمعی از دوستان شما هستند که خود را آلوده گناهان می‌کنند و می‌گویند: امید به رحمت خدا و محبت اهل بیت داریم! امام در جواب فرمودند: «آنها دروغ می‌گویند و از دوستان ما نیستند! آنها کسانی هستند که در چنگال آرزوها گرفتار شده‌اند، زیرا کسی که امید به چیزی داشته باشد برای آن عمل می‌کند و کسی که از چیزی بترسد از آن می‌گریزد». (الکافی، ج۲، ش ۱۵۵) ✍️ در ادامه حکمت ٢٠٨ نهج‌البلاغه، حضرت امیر (ع) سه جمله دیگر فرمودند: «وَ مَنِ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ، وَ مَنْ أَبْصَرَ فَهِمَ، وَ مَنْ فَهِمَ عَلِمَ»: «و کسی که عبرت گیرد، بینا می‌شود؛ و آن کس که بینا گردد، حقایق را می‌فهمد؛ و آن کس که (حقایق را) بفهمد، دانا می‌شود»؛ یعنی اگر انسان با چشم عبرت به اطراف خود بنگرد با حقایق این عالم آشنا می‌شود و سپس به تحلیل آن حقایق پرداخته و اسباب و نتایج آن را درک می‌کند و کسی که به اسباب و نتایج آن حقایق آشنا گردد عالِم شده و راه را به سوی سرمنزل مقصد پیدا می‌کند! در واقع در این بخش از کلام حضرت امیر (ع) پیوندی ناگسستنی میان سه جمله می‌باشد و بر این اساس چشم عبرت داشتن، باعث تحلیل درست حوادث شده و تحلیل درست باعث آگاه شدن و مایه علم و بصیرت می‌شود. https://eitaa.com/ROOZBARG