✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
موضوع: #احکام_تبعیت_از_قانون
❓مخالفت با قوانین و مقررات (حکومت اسلامی) چه حکمی دارد؟ و آیا موارد ترک عمل به قوانین از موارد امر به معروف ونهی از منکر محسوب میشوند؟
✅ مخالفت با قوانين و مقررات و دستورات دولت اسلامی که بهطور مستقيم توسط مجلس شورای اسلامی وضع شده و مورد تأييد شورای نگهبان قرار گرفتهاند و يا با استناد به اجازه قانونی نهادهای مربوطه وضع شدهاند، برای هيچکس جايز نيست و در صورت تحقّق مخالفت توسط فردی در اين خصوص، بر ديگران تذکر و راهنمايی و نهی از منکر لازم است؛ (البته با وجود شرايط نهی از منکر)
❓انجام اعمالی که به نظر کارمند، مخالف قانون هستند، ولی مسئول بالاتر ادعا میکند که اشکال ندارد و خواهان انجام آنهاست، چه حکمی دارد؟
✅ کسی حق عمل نکردن به قوانين و مقررات حاکم بر ادارههای دولتی و عمل بر خلاف آنها را ندارد و هيچ مسئولی نمیتواند از کارمند تقاضای انجام کاری خلاف قانون را بنمايد و نظر مسئول اداره در اين رابطه اثری ندارد!
📚 اجوبة الاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «اسلام و قانونمداری»
روز جمعه، ١۴٠٠/٠٩/١٢
مناسبت روز: امروز سالروز تصویب قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران در سال ١٣۵٨ شمسی است؛ این قانون که بر اساس اصول و ضوابط اسلامی و بر پایه پیوند ناگسستنی دین و سیاست تنظیم شده، مُبَیِّن تمامی راهبردهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران است که به فاصله کمتر از دو ماه از پیروزی انقلاب اسلامی، با رأی قاطع ٩٨/٢ درصدی ملت بزرگ ایران به تصویب رسید؛ لذا ضمن گرامیداشت روز قانون اساسی، سخن امروز را با موضوع «اسلام و قانونمداری» آغاز مینمائیم؛
«قانون» در اصطلاح به معنی قاعده و ترتيبی است که شیوه رفتار انسان را در زندگی فردی و اجتماعی تعیین میکند و «قانونمداری» به معنای حفظ و اجرای قوانین به طور کامل و با رعایت حقوق همه افراد جامعه است؛ بنابراین، جامعهای قانونمدار و قانونگرا محسوب میشود که همه آحاد آن، به قانون عمل کرده و رهبران آن، قانون پذیرترین افراد در جامعه باشند!
ضرورت وجود قانون و قانونمداری از آغازین روزهای حیات بشر، همواره مورد توجه انسان بوده و در طول تاریخ، افرادی به منظور ایجاد نظم در جامعه و هدایت آن، اقدام به وضع قانون و حاکمیت بخشیدن به قانون نمودهاند؛ اما متأسفانه هیچ یک از قوانین بشری در بلندای تاریخ، خالی از اشکال و اشتباه نبوده و نتوانسته آدمی را به سوی عدالت و سعادت همهجانبه، سوق دهد! و به همین دلیل پس از مدتی قانونگذاران و مجریان اصلی این قوانین نیز به این حقیقت پی برده، و با وضع قوانین جدید، قانونهای قبلی خود را لغو و نقض نمودهاند!
لذا آدمی پس از سالها آزمون و خطاء در این زمینه، بالاخره دریافت که تنها قوانینی، در بین بشریت همواره پایدار و ضامن عدالت و سعادت آنها است که نشأت گرفته از اصول و دستورالعملهای الهی باشد و در این میان، کاملترین قوانین، مربوط به مکتب حیاتبخش اسلام است که توسط حضرت خاتمالانبیاء (ص) به عنوان آخرین دین الهی به مردم عرضه و ابلاغ شده است؛ قوانینی که، در مدت حکومت پیامبر اسلام، علاوه بر گفتار آن حضرت، در سیره عملی ایشان نیز تبلور کامل یافته و سپس بهوسیلهی اهلبیت عصمت و طهارت (ع) احکام و جزئیات آن برای مردم تبیین گردیده است؛
✍️ و امروز، پس از قرنها، مفتخریم که قانون اساسی کشور ما، بهعنوان اولین کشور در جهان معاصر بر اساس اصول مترقی دین اسلام و مکتب اهلبیت عصمت و طهارت (ع) شکل گرفته و از این رو میتوان ادعا نمود که حفاظت و صیانت از جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن، بهمنزله کوشش در راه تحقق آرمانهای الهی و گسترش حاکمیت قانون است؛ چنانچه امام راحل (ره) فرمودند: «حکومت اسلام، حکومت قانون است...» (ولایت فقیه، ص۵۵)
رهبر معظم انقلاب نیز در این رابطه فرمودند: «امام (ره) یک قاعدهی محکم و مستحکمی به نام قانون اساسی را به وجود آوردند که بر اساس این قاعده میشود تمدن عظیم اسلامی را بنا نهاد...» (١٣٩٠/۰۳/١۴) و در سخن دیگری فرمودند: «حکومت اسلامی و انقلاب اسلامی، این حرف نو را مطرح کرد که حاکم و حکومت و قدرت سیاسی باید مبتنی بر پرهیزگاری، عدالت و حقیقت باشد و قانون اساسی بر این مبنا شکل گرفت...» (١٣٧٩/۱۱/٢٧)
بر همین اساس، رهبر فرزانه انقلاب همواره بر پاسداشت قانون اساسی و اجرای دقیق آن تأکید داشته و فرمودند: «دشمنان، قانون اساسی ما را آماج حملات خود قرار دادهاند؛ چون این قانون اساسی با این خصوصیات... میتواند کشور را به سامان برساند و جامعه را پیش ببرد...» (١٣٨۴/۰۲/١١)
و سخن امروز را با کلام ارزشمند دیگری از رهبر فرزانه انقلاب به پایان میبریم که فرمودند: «قانون اساسی، میثاق بزرگ ملی و دینی و انقلابی ماست...»،«و عمل به آن، علاج دردهای کشور است...» (١٣٧٩/۰۴/١٩)و(١٣٧٩/٠٣/٢٩)
https://eitaa.com/ROOZBARG
1.06M
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «سالروز تصویب قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران»
موضوع امروز: «اسلام و قانونمداری»
روز جمعه، ١۴٠٠/٠٩/١٢
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ شنبه - ١٣ آذر ١۴٠٠
🌙 السبت، ٢٨ ربیعالثانی ١۴۴٣
🌲م Saturday 04 December 2021
👈امروزمتعلق استبه پیامبراکرم(ص)
🕋 اذکار روز:
- یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه)
- یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه)
- يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 روز بیمه
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «روز جهانی معلولین»
❓پزشک بعد از معاینه در ماههای اول حاملگی به زن گفته است که استمرار بارداری احتمال خطر جانی برای او دارد و در صورتی که حاملگی ادامه پیدا کند، فرزندش ناقصالخلقه متولد خواهد شد و به همین دلیل پزشک دستور سقط جنین داده است، آیا این کار جایز است؟ و آیا سقط جنین قبل از دمیده شدن روح به آن جایز است؟
✅ ناقصالخلقه بودن جنين، مجوّز شرعی برای سقط جنين حتّی قبل از ولوج روح در آن محسوب نمیشود، ولی اگر تهديد حيات مادر بر اثر استمرار حاملگی مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمينان باشد، سقط جنين قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد.
❓پزشکان متخصص میتوانند از طریق استفاده از روشها و دستگاههای جدید، نواقص جنین در دوران بارداری را تشخیص دهند و با توجه به مشکلاتی که افراد ناقصالخلقه بعد از تولد در دوران زندگی با آن مواجه میشوند، آیا سقط جنینی که پزشک متخصص و مورد اطمینان آن را ناقصالخلقه تشخیص داده، جایز است؟
✅ سقط جنين در هر سنّی و به مجرّد ناقصالخلقه بودن آن و يا مشکلاتی که در زندگی با آن مواجه میشود، جايز نمیشود.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز:
«اسلام و تکریم معلولین»
روز شنبه، ١۴٠٠/٠٩/١٣
مناسبت روز: دیروز، سوم دسامبر از سوی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۲ میلادی به عنوان «روز جهانی معلولین» نامگذاری شده و در منشور سازمان ملل این روز برخاسته از نیازهای افرادی است که به رغم محدودیتهای حسی و حرکتی، میبایست مانند دیگران از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند و صرفنظر ازعلت، کیفیت، و شدت نقص و ناتوانیشان، دارای تمامی حقوق اساسی، مانند سایر مردم باشند؛
هرچند این تصمیم پسندیده سازمان ملل برای معلولین، قابل تقدیر و توجه است، اما نکته مهم این است که اگر سازمان ملل در حدود ٣٠ سال قبل، تازه به اهمیت این موضوع پی برده و بر آن تأکید نموده است، دین مترقی اسلام، در حدود هزار و چند صدسال قبل بر حقوق معلولين تأکید و از كرامت انسانی آنان دفاع نموده است!
در اسلام، نه تنها بر تعامل مثبت و انسانی و رفتار احترامآميز با معلولين و تکریم آنها تأكيد شده، بلكه حتی كسانی كه با ترشرويی با معلولين برخورد میکنند، مورد عتاب قرار گرفته و توبيخ شدهاند؛ چنانچه موضوعاتی همچون: «ملاك امتياز و برتری انسان؛ دفاع از حقوق اجتماعی معلولين؛ مسئوليت همه انسانها در جامعهسازی بدون تفاوت بين معلول و سالم؛ نفی هرگونه اذيت معلولين؛ منع استهزاء و مسخره كردن آنان» تنها بخشی از آیات قرآن کریم درباره معلولین را تشکیل میدهد؛ که در این مجال کوتاه به دو نمونه از این آیات اشاره مینمائیم:
1️⃣ ده آيه نخست «سوره عبس» را باید مهمترين گروه آيات قرآنی، در این زمینه دانست؛ خداوند متعال در اين آيات با بيانی بسيار محکم از حقوق معلولين حمايت كرده و «عبس و تولی» را همان کسی دانسته که رفتار ناپسند با نابینا داشته و او را محترم نشمردهاند که مفسرین شأن نزول این آیات را، درباره مردى از «بنى امیه» دانستهاند که نزد پیامبر نشسته بود و در همان حال «عبداللّه بن ام مکتوم» که نابینا بود، وارد شد، هنگامى که آن مرد، چشمش به این فرد معلول افتاد، خود را جمع کرد، مانند کسی که میترسد آلوده شود و قیافه در هم کشیده و صورت خود را برگردانید! لذا خداوند این آیات را نازل نموده و علاوه بر ملامت و سرزنش او، بر این حقیقت تأکید مینماید که ملاک تمایز مردم به سالم یا معلول بودن آنها نیست! بلکه به تقوا و رفتار انسانی و اخلاقیات نیک آنها است! بنابراین در اسلام، یک فرد نابینا و معلول میتواند به دلیل داشتن ویژگیهای مطلوب، از یک انسان سالم، برتر باشد!
2️⃣ دومین گروه از آیات مرتبط به معلولین «آیات ۴۱ و ۴۲ سوره ص» است که با توجه به اینکه بالاترين مدارج انسانی متعلق به انبياء و اولیای الهی است، لذا قرآن كريم با طرح معلوليت حضرت ایوب (ع)، درصدد فهماندن اين نكته است كه فرد معلول میتواند به بالاترين مدارج انسانيت برسد! (مجمع البیان، آیات فوقالذکر)
بنابر آنچه گذشت، معلولين عزیز باید بدانند که آنها نه تنها طبق برخی کَجفهمیها، آدمهای بدبخت و شوم، گناهکار، منزوی و ناتوان نيستند! بلكه انسانهایی هستند كه هر چند دارای یک نُقصانند ولی در عوض، خداوند به آنها تواناییهای بارز ديگری اعطاء نموده و حتی در برخی زمينهها از افراد سالم هم برترند!
چنانچه بسیاری از معلولين در جهان اسلام درخشیدهاند و در عصر رسالت، محدثان و قاريان بزرگی بودهاند كه به رغم فقدان بينایی يا توانایی حركتی، به دليل داشتن استعداد و هوش خارقالعاده، همچون یک «اَبَررایانه»، آیات قرآن و روايات رسول خدا را حفظ كرده و به نسلهای بعدی انتقال دادهاند!
در جوامع دیگر نیز، معلولینی هستند که خدمات بزرگی به بشریت ارائه نمودهاند، مانند: ادیسونِ ناشنوا که برق و لامپ را اختراع کرد و یا دهها نویسنده، پژوهشگر و مخترع دیگر که در جهان درخشیدهاند!
✍️ بنابراین دین اسلام، هزار و چند صد سال قبل از سازمان ملل و غربیها به حقوق اساسی و کرامت انسانی معلولین توجه ویژه نموده و این موضوع تلنگر بزرگی به ماست که بهعنوان پیروان اسلام ناب و مکتب اهلبیت عصمت و طهارت (ع)، در این زمینه، پیشرو و بهعنوان الگو و نمونه بشریت باشیم!
https://eitaa.com/ROOZBARG
1.15M
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «روز جهانی معلولین»
موضوع امروز: «اسلام و تکریم معلولین»
روز شنبه، ١۴٠٠/٠٩/١٣
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ یکشنبه - ١۴ آذر ١۴٠٠
🌙 الأحد، ٢٩ ربیعالثانی ١۴۴٣
🌲م Sunday 05 December 2021
👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)
🕋 اذکار روز:
- یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار)
- ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار)
- یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 مناسبت خاصی نداریم
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «روز بیمه»
موضوع: #احکام_بیمه
❓ بیمه عمر چه حکمی دارد؟
✅ شرعاً مانعی ندارد.
❓شرکت بیمه در ضمن قرارداد بیمه عمر که با بیمه گزار منعقد نموده، متعهد شده است که بعد از وفات بیمه گزار، مبلغی پول به کسانی که او معیّن میکند بپردازد، حال اگر این شخص بدهکار باشد و دارایی او برای پرداخت بدهیاش کافی نباشد، آیا طلبکاران حق دارند طلب خود را از مبلغی که شرکت بیمه پرداخت میکند بردارند؟
✅ اين امر تابع توافق آنان در قرارداد بيمه است، اگر قرار آنان بر اين باشد که شرکت بيمه مبلغ مقرر را بعد از وفات بيمهگزار به شخص يا اشخاصی که او مشخص کرده بدهد، در اين صورت آنچه شرکت میپردازد، حکم ترکه ميّت را ندارد، بلکه مختص کسانی است که برای دريافت اين مبلغ مشخص شدهاند.
❓آیا استفاده از دفترچه بیمه درمانی برای کسی که جزء خانواده صاحب دفترچه نیست جایز است؟ و آیا جایز است صاحب دفترچه آن را در اختیار دیگران بگذارد؟
✅ استفاده از دفترچه بيمه درمانی فقط برای کسی جايز است که شرکت بيمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد کرده است و استفاده ديگران از آن موجب ضمان است.
📚 اجوبه الاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «بيمه و تدبير در اسلام»
روز یکشنبه، ١۴٠٠/٠٩/١۴
مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما روز گذشته، سیزدهم آذر بهعنوان «روز بیمه» نامگذاری گردیده، لذا سخن امروز را با موضوع «بيمه و تدبير در اسلام» آغاز مینمائیم؛
در اسلام، تدبير در معيشت و آسایش در زندگی، از عوامل سعادت انسان بهشمار مىرود؛ اما متأسفانه برخی افراد به دليل افراط و اشتباه در دین، از امور دنيايی خويش غافل شده و مراتب را برعهده قضا و قدر میگذارند و نقش تدبير و آیندهنگری را ضعيف قلمداد مىكنند! این افراد، دین را فقط متکفل امور آخرتی میدانند و رسيدگی به امور دنيا را غيرموجه میشمارند! در حالی که در روایات اسلامی، دین بهعنوانِ ضامن سعادت در دنیا و آخرت معرفی شده و ترک هر یک را، امری ناپسند و غیر دینی دانستهاند! چنانچه امام صادق(ع) میفرمایند: «هر كس دنيای خود را به خاطر آخرت و يا آخرت را بهخاطر دنيای خود ترك نمايد از ما نيست!» (وسائل الشيعه، ج١٢، ص۴٩)؛ و همچنين از امیرالمؤمنین (ع) نقل شده است كه فرمودند: «برای دنيای خود چنان (تدبير و) كار كن كه گويی هميشه زندهای و برای آخرت خود چنان (تدبیر و کار) كن كه گويی، فردا وقت مردن تو است!» (مستدرك الوسائل، ج١، ص١۴۶)
در مکتب اهلبیت (ع)، انسان مؤمن، فردی است که علاوه بر طلب سعادت در آخرت، از خداوند متعال درخواست آسایش و زندگی نيكو در دنیا نماید، چنان كه امام باقر(ع) فرمودند: «خداوندا؛ رفاه و آسايش در زندگی را تا زمانی كه زندهام نصيب من ساز!» (بحارالانوار، ج٧٩، ص٣٧٩)
همچنین براساس تعاليم اسلامی، یکی از اهداف عالی تشکیل حكومت اسلامی، ایجاد رفاه اجتماعی و آسایش عمومی برای همهی مردم است، لذا در آيات و روايات به استفاده از مواهب و نعمتهای الهی، تأمين مسكن مناسب و فراهم نمودن وسايل رفاهی در حد كفايت (و بدون اسراف)، اشاره شده و دين مبين اسلام درصدد ايجاد جامعهای متشكل از افرادی متدين و دارای سلامت جسمى و فکری است؛
البته همانطور که در اسلام به زندگی همراه با آسایش و سعادتمندی در دنیا تأکید شده، به تدبير و آيندهنگری برای حفظ این آسایش نیز توصیه گردیده تا انسان در مدار زندگى هرگز در حوادث و خطرها غافلگیر نشود! چنانچه اميرالمؤمنان (ع) میفرمایند: «وارث و حوادث روزگار، دو شريك در اموال و زندگی هر شخص میباشند!» (نهجالبلاغه، قصارالحكم، ش٣٣۵)
از این رو طبیعی است که انسان در راستاى تلاش براى کسب و بقاى سعادت و آسایش خود، به آينده میانديشد؛ لذا براى چارهجویی پيش از وقوع حوادث تلاش مىكند و مىداند كه در مال و زندگی او «حوادث» نيز شريك او هستند و برهمین اساس، آدمی سعى مىكند با تدبير به گونهای عمل نمايد كه بار حوادث را کنترل و قابل تحمل نموده و از اختلال در زندگی خود و فشارهای عظیم اقتصادی و اجتماعی جلوگیری نماید تا با حفظ عزت نفس، خود و خانوادهاش را از هرگونه فقر و ذلت احتمالی و احتیاج به دیگران نجات دهد! چنانچه امام صادق (ع) فرمودند: «خداوند تمام كارهای شخص با ايمان را به خود او واگذار كرده و بهاو اجازه نداده است كه ذليل شود!» (بحارالانوار، ج١٠٠، ص٩٣)
✍️ و سخن امروز را با کلام ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب در این زمینه به پایان میبریم که فرمودند: «طبيعی است كه حوادث هميشه در كمين اشخاص است! در كمين عمرها (در كمين) زندگیهای آرام و سالم، و هم در كمين فعاليتهای اقتصادی و تجاری! كسی نمىتواند اين طور فرض كند كه در هر شرايطى در كشور باشد، با هر نظمی و با هر دقتی در اداره امور، حادثهای پيش نخواهد آمد... بيمه اين خصوصيت را دارد! اگر چه برای بيمهگذار يك خرجی دارد، اما اين بيمهگذار در واقع با يك خرج قابل برنامهريزی از یک خسارت غيرقابل برنامهريزی جلوگيرى مىكند! نكته اساسى در كار بيمه اين است كه آنچه حوادث به ما تحميل مىكنند... در خسارتهایی كه گاه يك زندگی را بهخاك سياه مینشاند... بيمهگر را وادار مینماید كه از ما حمايت كند... اين يك مسئله عقلايی است... بیمه، پدیده بسیار خوبی است که به کارهای اقتصادی جامعه نظم میدهد، از افراد ضعیف حمایت میکند و خسارتهای غیرقابل محاسبه، ناگهانی و سنگین را نیز جبران میکند، بنابراین مردم باید مسأله بیمه را جدی بگیرند و آن را برای حال و آینده خود مفید بدانند...» (١٣٧۶/١٢/١٨)
https://eitaa.com/ROOZBARG
1.15M
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «روز بیمه»
موضوع امروز: «بیمه و تدبیر در اسلام»
روز یکشنبه، ١۴٠٠/٠٩/١۴
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ دوشنبه - ١۵ آذر ١۴٠٠
🌙 الإثنين، ٠١ جمادیالاولی ١۴۴٣
🌲م Monday 06 December 2021
👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهما السّلام
اذکار روز:
- یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه)
- سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه)
- یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 روز حسابدار و حسابداری
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✍️ #یادآوری_فرصتی_استثنایی
در این ماه که با روز دوشنبه آغاز شده است!
✅ #ختم_بسیار_مجرب_سوره_واقعه
ختم سوره واقعه، از ختمهای مأثوره و بسیار مجرب برای برآورده شدن حاجات و وسعت رزق است که مورد توصیه علماء و بزرگان بوده است و حضرت آیتالله بهجت هم مطابق اساتید معظمشان، بدان تأکید ویژه داشتهاند!
✅ دستورالعمل این ختم، آنچنانکه در روایات وارد شده، بدینصورت است که: چون اول ماه برابر با روز دوشنبه باشد، شروع کند به خواندن سورۀ مبارکه واقعه با طهارت و رو به قبله، روز اول یک مرتبه، روز دوم دو مرتبه، و روز سوم سه مرتبه و همچنین تا روز چهاردهم، چهارده مرتبه بخواند؛ و هرروز بعد از اتمام تلاوت سورههای مبارکه آنروز، این دعا را بخواند:
«يا مُسَبِّبَ الاَسْبابِ وَ يا مُفَتِّحَ الاَبْوابِ اِفْتَحْ لَنا الْاَبْوابَ وَ يَسِّرْ عَلَيْنَا الْحِسابَ وَ سَهِّلْ عَلَيْنَا الْعِقابَ [الصِّعابَ]، اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي و رِزْقُ عِیالي فِی السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ بَعِيداً فَقَرِّبْهُ وَ إِنْ كَانَ قَرِيباً فَيَسِّرْهُ وَ اِنْ كانَ يَسِيراً فَكَثِّرْهُ وَ اِنْ كانَ كَثِيراً فَخَلِّدْهُ وَ اِنْ كانَ مُخَلَّداً فَطَيِّبْهُ وَ اِنْ كانَ طَيِّباً فَبارِكْ لي فيهِ وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ يا رَبِّ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ وَ وَحْدانِيَّتِكَ اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ وَ اِنْ كانَ عَلي اَيْدِي شِرارِ خَلْقِکَ فَانْزِعْهُ وَانْقُلْهُ اِلَيَّ حَيْثُ اَكونُ وَ لا تَنْقُلْنِي اِلَيهِ حَيْثُ يَكُونُ»
«ای سببساز اسباب و ای گشاینده درها، بگشای برای ما درها را و آسان گردان بر ما حساب را و آسان کن بر ما عقاب [سختیها] را، خداوندا اگر روزی من و روزی عیالم در آسمان است پس فرودش آور و اگر در زمین است پس خارجش گردان و اگر در زمین و در جای دوری است نزدیکش گردان و اگر نزدیک است آسانش گردان و اگر آسان است پس زیادش گردان و اگر زیاد است پس جاودانهاش گردان و اگر جاودانه است پس پاکیزهاش گردان و اگر پاک است پس برای من در آن برکت قرار ده و اگر موجود نیست موجودش گردان، با وجودبخشی خود و یکتایی خود که همانا بر هر چیزی توانایی و اگر در دستان خلق شرور توست آن را از دستش بگیر و آن را به من منتقل کن هر جا که باشم و مرا بهسوی آن منتقل نکن آنجا که آن هست.»
👈 علامه مجلسی (ره) نیز به نقل از امام سجاد (ع) بر این ختم تأکید نموده، با این تفاوت که در روزهای پنجشنبه میان این چهارده روز، پس از اتمام سورهها به جای دعای فوق، دعای زیر خوانده شود:
«يا ماجِدُ يا واحِدُ، يا جَوادُ يا حَليمُ، يا حَنّانُ يا مَنّانُ يا كَريمُ، اَسْئَلُكَ تُحْفَةً مِنْ تُحَفاتِكَ تَلُمُّ بِها شَعْثى، وَ تَقْضى بِها دَيْنى، وَ تُصْلِحُ بِها شَأْنى بِرَحْمَتِكَ يا سَيِّدى. اَللَّهُمَّ اِنْ كانَ رِزْقى فِى السَّماءِ فَاَنْزِلْهُ، وَ اِنْ كانَ فِى الاَرْضِ فَاَخْرِجْهُ، وَ اِنْ كانَ بَعيداً فَقَرِّبْهُ، وَ اِنْ كانَ قَريباً فَيَسِّرْهُ، وَ اِنْ كانَ قَليلاً فَكَثِّرْهُ، وَ اِنْ كانَ كَثيراً فَبارِكْ لى فيهِ، وَ اَرْسِلْهُ عَلى اَيْدى خِيارِ خَلْقِكَ، وَ لا تُحْوِجْنى اِلى شِرارِ خَلْقِكَ، وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ (بِكَيْنُونَتِكَ) وَ وَحْدانِيَّتِكَ. اَللًّهُمَّ انْقُلْهُ اِلَىَّ حَيْثُ اَكُونُ، وَ لا تَنْقُلْنى اِلَيْهِ حَيْثُ يَكُونُ، اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَديرٌ، [يا حَىُّ يا قَيُّومُ يا واحِدُ يا مَجيدُ يا بَرُّ يا كَريمُ] يا رَحيمُ يا غَنِىُّ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَمِّمْ عَلَيْنا نِعْمَتَكَ، وَ هَیِّنَا [هَنِّئْنا-هَيِّئْنا] كَرامَتَكَ وَ اَلْبِسْنا عافِيَتَكَ.»
«ای یکتا، ای صاحب مجد، ای بخشنده، ای بردبار، ای بسیار مهربان، ای بسیار عطاکننده، ای کریم؛ از تو میخواهم هدیهای از هدایایت که بدان آشفتگیام را سامان دهی و بدان قرضم ادا کنی و کارم را با آن اصلاح گردانی به رحمت خود ای سرورم. خداوندا اگر روزی من در آسمان است، پس فرودش آر، و اگر در زمین است پس خارجش گردان، و اگر دور است، نزدیکش گردان و اگر نزدیک است آسانش گردان و اگر کم است زیادش گردان و اگر زیاد است برای من مبارکش گردان آن را بفرست به دستان بهترین آفریدگانت و مرا به بدترین مخلوقاتت محتاج مکن. و اگر موجود نیست پس موجودش کن به هستیبخشی و یکتایی خود خداوندا آن را منتقل کن به آنجا که من هستم و مرا منتقل مکن بهسوی آن آنجا که هست همانا بر هر چیزی توانا هستی [ای زنده، ای پاینده، ای یکتا، ای گرامی، ای نیکو، ای کریم] ای بخشایشگر، ای بینیاز، درود فرست بر محمد و خاندان محمد و نعمت خود را بر ما تمام کن و بچشان بر ما کرامتت را و عافیتت را بر ما بپوشان.»
📚 بهجتالدعا، ص٣۶٢-٣۶۴
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «روز حسابدار و حسابداری»
موضوع: #احکام_بیتالمال
❓اینجانب اقدام به استفاده شخصی از بیتالمال کردهام، وظیفه من برای برئالذمّه شدن چیست؟ ضمناً بفرمائید که استفاده شخصی از امکانات بیتالمال تا چه حدّی برای کارمندان جایز است؟ و در صورتی که با اذن مسئولین مربوطه باشد، چه حکمی دارد؟
✅ استفاده کارمندان از امکانات بيتالمال در ساعات رسمی کار به مقدار متعارفی که مورد ضرورت و نياز است و شرايط کاری بيانگر اذن به کارمندان در اين مقدار از استفاده است، اشکال ندارد و همچنين استفاده از امکانات بيتالمال با اذن کسی که از نظر شرعی و قانونی حق اذن دارد، بدون اشکال است؛ در نتيجه اگر تصرّفات شخصی شما در بيتالمال به يکی از دو صورت مذکور باشد، چيزی در اين رابطه به عهده شما نيست؛ ولی اگر از اموال بيتالمال استفاده غير متعارف کرده باشيد و يا بدون اذن کسی که حق اذن دارد، بيشتر از مقدار متعارف استفاده نمودهاید، ضامن آن هستيد و بايد عين آن را اگر موجود باشد به بيتالمال برگردانيد و اگر تلف شده باشد، بايد عوض آن را بدهيد و همچنين بايد اجرت المثل استفاده از آن را هم در صورتی که اجرت داشته باشد به بيتالمال بپردازيد.
❓چندین سال است که مقداری از اموال مربوط به بیتالمال نزد من است و اکنون میخواهم خود را برئالذمّه نمایم، وظیفه من چیست؟
✅ اگر آنچه که از اموال بيتالمال نزد شماست، از اموال دولتی مختص به اداره خاصی از ادارههای دولتی باشد بايد در صورت امکان به همان اداره برگردانيد و الا بايد به خزانه عمومی دولت تحويل بدهيد.
📚 اجوبه الاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG