✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: ایام بیعتشکنی برخی از صحابه دنیاپرست با امیرالمؤمنین (ع) و آغاز جنگ جمل
موضوع: #احکام_مرجعیت_و_رهبری
❓حُکم یا فتوای ولی امر مسلمانان تا چه حد قابل اجرا میباشد؟ و در صورت تعارض با رأی مرجع تقلید اعلم، کدامیک مقدم است؟
✅ اطاعت از حکم ولى فقيه بر همگان واجب است و فتواى مرجع تقليد نمىتواند با آن معارضه کند.
❓اگر مقلد یکی از مراجع باشم و در این حال ولی امر مسلمین اعلان جنگ یا جهاد بر ضد کفّار ظالم نماید و مرجع تقلید من اجازه شرکت در جنگ را ندهد، آیا ملزم به رعایت نظر وی هستم؟
✅ در مسائل عمومى جامعه اسلامى که يکى از آنها دفاع از اسلام و مسلمين بر ضد کفّار و مستکبران متجاوز است، اطاعت از حکم ولىّامر مسلمين واجب است.
📚 اجوبهالاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز:
«جنگ جمل، عبرتی بزرگ (٢)»
روز چهارشنبه، ١۴٠٠/٠٩/٢۴
مناسبت روز: امروز دهم جمادیالاولی، سالروز آغاز یکی از تلخترین و دردناکترین وقایع روزگار در تاریخ اسلام بهنام «جنگ جمل» است، لذا سخن امروز را به این جنگِ عبرتآموز، اختصاص میدهیم؛
در روز گذشته عرض شد که پس از اصرار مردم و بیعت آنها با امیرالمؤمنین (ع)؛ روش حکومت حضرت علی (ع) بر اساس سیره پیامبر (ص) و ایجاد عدالت و تساوی حقوق بیتالمال برای همه مسلمانان، بر گروهى از صحابهی مستکبر، سخت و ناگوار آمد و در این میان «طلحه» و «زبیر» که خود را برتر از دیگر صحابه پیامبر میدانستند و چشم به خلافت مسلمین داشتند، پس از بیعت با امیرالمؤمنین (ع) درخواست حکومت بصره و کوفه را نمودند! اما پس از نرسیدن به جاه و مقام مورد نظر، سخت برآشفتند و با عنوان دروغین خونخواهیِ خلیفهی سوم، بیعت خود را شکستند و با نیرنگ و سوءاستفاده از جایگاه همسر پیامبر بهعنوان «اُمالمؤمنین»، بصره را تصرف کرده و با گمراه ساختن مردم، براى خود بیعت گرفتند و در این وضعیت، سعی و تلاش مضاعف و نامهها و سخنرانیهای متعدد امیرالمؤمنین (ع) نیز مؤثر واقع نشد و بالاخره لشگریان جمل، اولین جنگ رسمی میان مسلمانان را به راه انداختند!
هرچند سرانجام، جنگ جمل با شکست لشگر «طلحه» و «زبیر» و کشته شدن شتر سرخ مویِ «عایشه»، به پایان رسید! اما مورخین نوشتهاند که در این جنگِ سخت، علاوه بر کشته شدن «طلحه» و «زبیر»، متأسفانه حدود هجده تا بیست هزار نفر از مسلمانان (در لشگر طرفین) کشته شدند و مسئولیت این ضایعه عظیم، برگردن آتش افروزان جنگ جمل قرار گرفت! چنانچه «بلاذری» از برجستهترین تاریخنگاران اهلسنت در «انساب الاشراف» آورده: «بعد از جنگ جمل، زنی بر «عایشه» وارد شد و درباره عذابِ زنی که فرزند کوچکش را کشته بود، سؤال کرد؟ عایشه گفت: جهنم بر او واجب شده است! پس آن زن با اشاره به آیه ۶ سوره احزاب و «اُمالمؤمنين» دانستن همسران پیامبر، گفت: درباره زنی که باعث قتلِ بیش از بیست هزار نفر از فرزندان بزرگش (درجنگ جمل) شده، چه میگویی؟! (انساب الاشراف، ج ٢، ص ٢۶۶) و همچنین آوردهاند که بعد از این واقعه شرمآور، «عایشه»، بارها و بارها از این اقدام خود، اظهار ندامت و پشیمانی کرد! (انساب الاشراف، ج٢، ص ٢۴٩) و هرگاه روز جمل را به یاد میآورد، آرزو میکرد که ای کاش قبل از آن مرده بود و در آن حادثه، حضور نمییافت! [الفتوح، ج۲، ص۴۸۷.]
✍️ اما باید بدانیم که نقل این حکایت، تنها نقل یک واقعیت تلخ تاریخی نیست، بلکه دانشنامهای زنده و گویا و عبرتآموز، برای همه اعصار و دورانهاست! و یکی از نکات آموزنده این واقعه اسفناک، این است که متأسفانه اصحاب جمل، فریب عنوان «اُمالمؤمنين» و سوابق طلحه و زبیر را خوردند و در برابر ولیّزمان خود، ایستادند، در حالی که در اسلام، حال فعلی افراد، ملاک است نه گذشته و سوابق آنها؛ چنانچه رهبر فرزانه انقلاب دراینباره فرمودهاند: « امام بارها فرمود قضاوت در مورد اشخاص باید با معیار حال كنونی اشخاص باشد! گذشتهی اشخاص، مورد توجه نیست... این همان قضاوتی بود كه امیرالمؤمنین (ع) با جناب طلحه و جناب زبیر كردند! شما باید بدانید طلحه و زبیر افراد كوچكی نبودند! جناب زبیر سوابقی درخشان دارد كه نظیر آن را كمتر كسی از اصحاب حضرت داشت! بعد از به خلافت رسیدن ابوبكر، در همان روزهای اول، پای منبر خلیفه اول، چند نفر از صحابه، بلند شدند و اظهار مخالفت كردند و گفتند: حق با شما نیست؛ و حق با علیبنابیطالب (ع) است! اسم این اشخاص در تاریخ ثبت است؛ (و زبیر یکی از آنهاست)... اما امیرالمؤمنین با اینها چه كردند؟ جنگیدند... یعنی آن سوابق، (همه) محو و تمام شد!
(چنانچه) بعضیها (نیز) با امام راحل از پاریس در هواپیما بودند و آمدند ایران؛ اما در زمان امام به خاطر خیانت اعدام شدند! بعضیها از دورانی كه امام در نجف بود و بعد كه به پاریس رفت، با ایشان ارتباط داشتند، در اول انقلاب هم مورد توجه امام قرار گرفتند؛ اما بعد رفتار اینها، موضعگیریهای اینها، موجب شد كه امام اینها را طرد كردند، از خودشان دور نمودند! (زیرا) میزان، وضعی است كه امروز بنده دارم...» (سخنان معظمله ۱۳۸۹/۰۳/۱۴)
✍️ در پایان باید بدانیم که تاریخ و حوادث آن، فقط یک بار اتفاق نمیافتد، بلکه ممکن است در هر عصری، دوباره تکرار شود! و چنانچه غفلت کنیم و حُبّ جاه و مقام و دنیاپرستی در دل ما جای گیرد، شاید جنگ جملِ دیگری در عصر ما نیز رخ دهد! بنابراین اگر نمیخواهیم در لشگر زبیریان قرار گیریم، باید از تاریخ درس گرفته و اطاعت از ولیِّزمان را پیشهی خود سازیم!
https://eitaa.com/ROOZBARG
1.13M
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: « ایام بیعتشکنی برخی از صحابه دنیاپرست با امیرالمؤمنین (ع) و آغاز جنگ جمل»
موضوع امروز:
«جنگ جمل، عبرتی بزرگ (٢)»
روز سهشنبه، ١۴٠٠/٠٩/٢٣
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ پنجشنبه - ٢۵ آذر ١۴٠٠
🌙 الخمیس، ١١ جمادیالاولی ١۴۴٣
🌲م Thursday 16 December 2021
👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (علیه السلام)
🕋 اذکار روز:
-لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار)
- یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه)
- یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 روز پژوهش
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «روز پژوهش»
موضوع: #احکام_تعلیم_و_تعلم
❓امروزه کدامیک از تخصصهای علمی برای اسلام و مسلمین مفیدتر است؟
✅ شايسته است که علماء و اساتيد و دانشجويان دانشگاهها به همهی تخصصهای علمی مفيدی که مورد نياز مسلمانان است اهتمام بورزند تا از اجانب بهخصوص دشمنان اسلام و مسلمين بینياز شوند و تشخيص مفيدترين آنها با مسئولين ذیربط با درنظر گرفتن شرايط موجود میباشد.
❓آيا ترك وطن براى ادامه تحصيل و صرف تحقيق علمى در تحت نظارت كسانى كه دشمن بودن دولتشان با پيشرفتهای علمى ما ثابت شده جايز مىباشد؟
✅ اگر احتمال بدهيد به لحاظ خصومتشان، يا چيزى به شما نياموزند و يا در صدد انحراف شما باشند، حضور در مجامع آنها وجه شرعى ندارد.
❓اينجانب يکى از مخترعين ايران عزيز اسلامى مىباشم و از طرف دانشگاه هاى آمريکايى براى تحصيل و پژوهش دعوتنامههايى دريافت کردهام عنايت فرموده و بفرماييد اجابت اين دعوتنامهها چه حکمى دارد و در صورت جواز، برگشت و يا عدم برگشت از اين کشورها پس از پايان تحصيلات چه احکامى را دارا مىباشد؟
✅ با توجه به موضعگيرى کشورى مثل آمريکا در برابر اسلام و کشورهاى اسلامى و قيام با جنگ فيزيکى و فرهنگى عليه بلاد اسلامى، در دعوت مغزهاى متفکر براى تحصيل به آمريکا دو هدف وجود دارد:
1ـ جمع کردن نخبگان بشرى و مغزهاى متفکر عالم در کشور خود براى بهرهبرداراى از آنان؛
2ـ خالى کردن کشورهاى اسلامى از مغزهاى متفکر به منظور فلج کردن آنان از هرگونه پيشرفت علمى و صنعتى.
با اين حال پيداست که کشور دعوت کننده از شما قصد خير براى شما و کشور شما ندارد بلکه قصد خيانت دارد با اين وصف آيا باز مايليد که دعوت چنين کشور خيانتکار را اجابت کنيد! مگر آنکه تصميم جدّى براى حصول پيشرفت علمى براى خود و عزم قاطع به برگشتن به ايران عزيز جهت بکارگيرى معلومات بدست آمده در پيشرفت و سربلندى مسلمين و ايران اسلامى داشته باشيد.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «اسلام، دین علم و پژوهش»
روز پنجشنبه، ١۴٠٠/٠٩/٢۵
مناسبت روز: امروز در تقویم به عنوان «روز پژوهش» نامگذاری گردیده، لذا ضمن گرامیداشت این روز، سخن خود را آغاز مینمائیم؛
شکی نيست که تحقيق و پژوهش علمی در جهان معاصر از اهميت فراوانی برخوردار است و افکار، انديشهها و آثار محققان و پژوهشگران هر جامعه، زير ساختهای «تعالی و پیشرفت» آن جامعه را فراهم مینماید؛
اما بسیاری از مردم، فکر میکنند که پيشرفتهای ویژه علمی و پژوهشی مربوط به عصرجدید و ثمره تمدنهای معاصر است، در صورتی که با نیم نگاهی به تاریخ، متوجه میشویم که دینِ اسلام در هزار و چند صد سال پیش، بر ضرورت پژوهش و تحقیق علمی تأکید فراوان نموده، بهگونهای که میتوان نقطه عطفِ علم و پژوهش در جهان را در این دین مترقی ریشهیابی نمود!
اسلام در دورهای که بشریت و تمدنهای معاصر و مخصوصاً غربیان در جهل و نادانی و تاریکی بسر میبردند، آدمی را به دقت در دنیا و تفکر و علمآموزی دعوت نموده و با جمله «قُلِ انْظُرُوا» (یونس/١٠١)؛ باب تفکر و علم و دانش را به روی بشریت گشوده است!
در اهمیت علم و پژوهش در دین اسلام، همین نکته کافی است که بدانیم که در این مکتب متعالی، پذیرش اصل دین بدون تحقیق و پژوهش، ارزشی ندارد و بیش از ۳۰۰ آیه از قرآن کریم در زمینه علم و دانش و پژوهش نازل شده که در این مجال به چند دسته از این آیات اشاره مینمائیم:
1️⃣ «تشويق به علم و پژوهش»:
مانند آيه ٩ سوره زمر: «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ»: «بگو ای رسول، آنان كه اهل علم و دانشند با مردم جاهل نادان يكسانند؟ تنها خردمندان متذكر این مطلبند!»
2️⃣ «تعظيم عالمان و دانشمندان»:
مانند آيه ١١ سوره مجادله: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ دَرَجَـَت»: «خداوند كسانی را كه ايمان آوردهاند و علم به آنان داده شده است را درجات عظيمی میبخشد!»
3️⃣ «مذمت و نکوهش جهل و برابری آن با پیروی از شیطان»:
مانند آيه ٣ سوره حج: «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يُجَـَدِلُ فِی اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطَـَنٍ مَّرِيدٍ»: «گروهی از مردم، بدون هيچ علم و دانشی به مجادله درباره خدا بر میخیزند و از هر شيطان سركشی پيروی میكنند! »
همچنین در روایات فراوانی از اهلبیت عصمت و طهارت (ع) نیز به اهمیت علمآموزی و پژوهش اشاره شده، چنانچه رسول خدا (ص) فرمودند: «اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّينِ»: «دانش را فرا گيريد، گرچه در دورترین مکانها مانند چين باشد...» و فرمودند: «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ»: «تحصيل علم و دانش بر هر مرد و زن مسلمان واجب و لازم است...» (بحار الأنوار، ج۶۷، ص۶۸)
✍️ در پایان نباید فراموش کرد که امروزه، که زمینه و ظرفیت تحقیق و پژوهش، بیش از هر زمانی فراهم است و انسان به وسیلۀ انواع نرمافزارها و اینترنت و فضای مجازی میتواند به آسانی بر جهانی از دانش و افکار دست یابد، وظيفه مسلمانان و مخصوصاً پیروان مکتب اهلبیت (ع) در زمینه تحقیق و پژوهش علمی، صدچندان گردیده و باید تمامی سعی و تلاش خود را در این زمینه بهکار گیرند و بدیهی است که ترقی و پیشرفت جوامع اسلامی در گرو عمل به دستورات دینی در زمینه تحقیقات علمی و پژوهشی است و اگر جامعهای در این زمینه، کاهلی نماید، مسلماً محکوم به فنا و نابودی است! و چه زیبا فرمود امیر بیان (ع): «بِقَدْرِ الکدِ تُکتَسَبُ المَعَالِی، ومَنْ طَلَبَ العُلی سَهِرَ الليالی، فمن طلب العلوم بغیر کدّ، کمن طلب المحال من المحال»: «به اندازۀ تلاش و کوشش، ترقی و پیشرفت به دست میآید! و آن کس که خواهان دانش بدون رنج است، گویی محالی را از محالی میطلبد!» (مجمع الامثال، ج١، ص٣۵٧)
https://eitaa.com/ROOZBARG
993.9K
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «روز پژوهش»
موضوع امروز:
«اسلام، دین علم و پژوهش»
روز پنجشنبه، ١۴٠٠/٠٩/٢۵
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ جمعه - ٢۶ آذر ١۴٠٠
🌙 الجمعة، ١٢ جمادیالاولی ١۴۴٣
🌲م Friday 17 December 2021
👈 امروز متعلق است به صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی (عج)
🕋 اذکار روز:
- اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (١٠٠ مرتبه)
- یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه)
- یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 روز حمل و نقل و رانندگان
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «روز حمل و نقل و رانندگان»
موضوع: #احکام_سفر
❓کسی که سفر مقدمهی شغل اوست، آیا در سفر نمازش تمام و روزهاش صحیح است یا آن که این حکم اختصاص به کسی دارد که اصل شغل او مسافرت باشد؟ و این گفته مراجع تقلید که میفرمایند: کسی که شغل او مسافرت است چه معنایی دارد؟ آیا اصلاً کسی یافت میشود که خود سفر، شغل او باشد؟ زیرا چوپان و راننده و ملوان و غیر آنها هم کارشان چوپانی و رانندگی و کشیترانی است نه سفر!؟
✅ کسى که سفر مقدمه کار او است، اگر در خلال هر ده روز، حداقل يک بار براى کار به محل کارش رفت و آمد نمايد، نمازش تمام و روزهاش صحيح است، و در کلمات فقها، مراد از کسى که شغل او مسافرت است، کسى است که قوام کار او به سفر است مانند شغلهایی که در سؤال ذکر شده است.
❓در رساله عمليه امام خمينى (ره) در بحث نماز مسافر آمده است: «واجب است راننده در غير از سفر اول، نماز خود را تمام بخواند، ولی در سفر اول نمازش شکسته است، هرچند طولانی باشد»، آيا مقصود از سفر اول همان شروع حرکت از وطن تا بازگشت به آن است يا با رسيدن به مقصد اول، سفر اول تمام میشود؟
✅ اگر رفت و برگشت در نظر عرف، يک سفر محسوب شود مثل رانندهای که یک مقصدِ واحدی دارد، و مثلاً میخواهد باری را به شهری ببرد و برگردد در اين صورت، رفت و برگشت (باهم) سفر اول محسوب میشود؛ ولی در صورتی که عرفاً يک سفر نباشد، مثل رانندهای که برای حمل کالا به مقصدی حرکت کرده و از آنجا به مکان ديگری برای حمل مسافر يا کالای جديد سفر مینمايد یا از ابتدا قصدش چنین میباشد و سپس به وطن مراجعت میکند که در اين فرض، سفر اوّل با رسيدن به مقصد اول، تمام میشود.
❓کسی که رانندگی، شغل ثابت و دائمی او نیست، ولی برای مدت کوتاهی وظیفه رانندگی به او محول میشود مثل سربازانی که وظیفه رانندگی را در پادگانها و پاسگاهها و غیر آنها بر عهده میگیرند، آیا این افراد حکم مسافر را دارند یا آنکه (مانند بقیهی رانندگان) واجب است نماز خود را در سفر تمام خوانده و روزه بگیرند؟
✅ اگر از نظر عرف، رانندگى ماشين در آن مدت موقت شغل آنها محسوب شود، حکم ساير رانندگان را خواهند داشت.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز:
«اسلام و اهمیت حمل و نقل»
روز جمعه، ١۴٠٠/٠٩/٢۶
مناسبت روز: امروز در تقویم، به پاس زحمات طاقت فرسای رانندگان خستگیناپذیر و ناوگان حمل و نقل کشور، و برای آشنایی هرچه بیشتر جامعه، با نقش و جایگاه ویژه این عزیزان، به عنوان «روز حمل و نقل» نامگذاری شده است، لذا ضمن سپاس از خدمات شبانهروزی تمامی دستاندرکاران ناوگان حمل و نقل کشور، سخن امروز را آغاز می نمائیم؛
در چنین ایامی در سال ١٣۶١ شمسی، کشور در بحبوحه جنگ تحمیلی، در معرض بحران شدید ناشی از اتمام ذخایر کالاهای اساسی قرار گرفت! و در همان زمان، حدود یکصد کشتی حامل کالا که در بنادر جنوبی کشور، در انتظار تخلیه بار بودند، با تهدید و حملات دولت بعثی عراق و بیمههای سنگین جنگی مواجه شده بودند، لذا در صورت عدم تخلیه سریع کالاها، مجبور به ترک بنادر ایران میشدند و این امر باعث نگرانی شدیدِ مردم و مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران شده بود!
رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) برای حل این مشکل، در پیامی تاریخی، رانندگان و کامیونداران کشور را به مشارکتِ جهادی در تخلیه هر چه سریع تر کشتیها فراخواندند و با بسیج عمومی و حماسهای کم نظیر از فداکاری، ایثار و تلاش شبانه روزی رانندگان عزیز و همت آن دلیرمردان، در مدت کوتاهی تمامی کالاها تخلیه، و کشور از بحران بزرگی نجات یافت و به دلیل همین حرکت جهادی، شورای فرهنگ عمومی، «٢۶ آذر» را بهعنوان «روز حمل و نقل» نامگذاری نمود!
✍️ بی گمان ایجاد و توسعه راهها و حمل و نقل، و سیر و سفر، در تکامل و پیشرفت تمدنی و فرهنگی بشر، نقش اساسی دارد؛ لذا در اسلام، که آخرین و کاملترین دین الهی است، آداب و احکام شرعی بسیاری در این راستا بیان شده است؛
خداوند متعال در آیات بسیاری از قرآن کریم به مسئله حمل ونقل و راه، به عنوان یک نعمت خدادادی توجه کرده؛ مانند آیه ۵٣ سوره طه: «الَّذی جَعَلَ لَكُمُ الأرضَ مَهداً و سَلَكَ لَكُم فِیها سُبُلاً»: «همان خداست كه زمین را گاهواره شما قرار داد و راهها را برای شما در آن پدید آورد» و سپس از مردمان میخواهد که خداوند را به سبب این نعمت الهی، شکر و سپاس گویند؛
از جمله این آیات در قرآن کریم میتوان به موضوعاتی همچون: «ایجاد راهها برای بشر به عنوان نشانهای از قدرت خداوند» (فاطر، آیه ٢٧)؛ «ایجاد راههای مختلف بهعنوان عاملی مهم برای دستیابی بشر به مقاصد و منافع مورد نظرش» (نحل/١۵ و انبیاء/٣١ و طه۵٣)؛ «نعمت ستارگان برای تأمین امنیت راهها» (نحل آیه ١۶)؛ «آفرینش چارپایان به عنوان وسیله برای حمل و نقل» (نحل، آیات ۵،۶و٧)؛ «ساخت کشتی برای حمل و نقل دریایی و نعمت باد، بهعنوان موتور متحرکِ کِشتیها» (شوری،آیه ٣٢و٣٣) و... اشاره نمود؛
همچنین خداوند در آیات ١۵ تا ١٨ سوره سبا، به ضرورت مسأله امنیت شبانهروزی راهها اشاره میکند و در حقیقت از دولتمردان می خواهد تا به این مسئله مهم توجه کنند؛ زیرا توسعه راهها و فراهم آوری امنیت شبانه روزی آنها به معنای توسعه و آسایش و آرامش برای عموم مردم خواهد بود؛ لذا دولت اسلامی، افزون بر ایجاد و توسعه جادهها و راهها باید همواره به فکر تأمین امکانات امنیتی و رفاهی و مانند آن نیز باشد تا مردم و رانندگان در سفرهای کاری و تجاری، و گردشگری خود، بتوانند به سادگی و با آرامش و آسایش و امنیت در جادهها، تردد نموده و امکان دسترسی به تمامی مناطق شهری و روستایی را داشته باشند تا عدالت و توسعه فرهنگی و اجتماعی به معنای واقعی تحقق یابد!
و مردم نیز طبق سوره قریش، وظيفه دارند تا قدر امنیت را بدانند (وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ) و ضمن بهرهبرداری درست، خدای متعال را برای این نعمت الهی، سپاسگزار باشند و با سیر در زمين، نعمتهای الهی و شگفتیهای آفرینش را ببینند و در بيانديشند: «قُلْ سِيرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ...» (عنکبوت/٢٠)
https://eitaa.com/ROOZBARG
1.23M
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «روز حمل و نقل و رانندگان»
موضوع امروز:
«اسلام و اهميت حمل و نقل»
روز جمعه، ١۴٠٠/٠٩/٢۶
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ شنبه - ٢٧ آذر ١۴٠٠
🌙 السبت، ١٣ جمادیالاولی ١۴۴٣
🌲م Saturday 18 December 2021
👈امروزمتعلق استبه پیامبراکرم(ص)
🕋 اذکار روز:
- یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه)
- یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه)
- يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 سالروز شهادت حضرت زهرا (س) بنابر برخی روایات (١١ هق)
🔹 شهادت آيه الله دكتر محمد مفتح (١٣۵٨ شمسی)
🔹 روز وحدت حوزه و دانشگاه
🔹 روز جهان عاری از خشونت و افراطیگری
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «روز وحدت حوزه و دانشگاه»
موضوع: #احکام_سفر_تحصیلی
❓کسانی که مدت غیر معیّنی مسافرت میکنند مانند طلاب علوم دینی که برای درس خواندن به حوزه علمیه میروند (و یا دانشجویی که برای تحصیل به دانشگاهی میرود) و یا کارمندان دولت که برای کار به مدت غیر معیّنی به شهری اعزام میشوند، نماز و روزه این افراد (در شهری که ساکن میشوند) چه حکمی دارد؟
✅ در فرض مرقوم اگر بنا دارند مدت یکی دوسال در آنجا بمانند، نمازشان تمام و روزهشان صحیح است.
❓طلبه يا دانشجويانی که هر هفته حداقل دو روز برای تحصيل مسافرت میکنند و يا کارمندانی که هر هفته برای کارشان سفر میکنند، چه حکمی دارند؟ وبا توجه به اينکه آنها هر هفته مسافرت مینمايند، ولی امکان دارد به خاطر تعطيلی دانشگاه يا کارشان به مدت يک ماه در وطن اصلی خود بمانند و در خلال آن مدت مسافرتی نمیکنند، آيا بعد از گذشت يک ماه که سفر خود را دوباره آغاز میکنند، نمازشان در سفر اول طبق قاعده شکسته و بعد از آن تمام است؟ اگر پیش از این سفر کاری، سفر شخصی رفته باشد چطور؟
✅ در سفر برای تحصيل علم، اعم از اين که سفرشان هفتگی باشد يا روزانه، حكم نماز و روزه، مبنی بر احتياط است؛ (یعنی افرادی که چنین وضعیتی دارند، با رعایت شرایط میتوانند به فتوای مجتهد دیگر رجوع کنند و در صورت عدم رجوع، مقتضای احتیاط جمع بین نماز قصر و تمام است و در ماه رمضان باید احتیاطاً روزه بگیرند و بعداً قضای آن روزه را نیز بگیرند)
🔹ولی کسی که برای کار آزاد يا اداری، مسافرت میکند، اگر بين وطن يا محل سکونت و محل کارش هر ده روز حداقل یک مرتبه رفت و آمد نماید، بايد نماز خود را تمام بخواند و روزه او هم صحيح است، و اگر بين دو سفری که برای کار کردن میرود، ده روز در وطن يا جای ديگری بماند، در سفر اولی که بعد از اقامت ده روزه برای کار کردن می رود، نمازش شکسته است و نمیتواند روزه بگيرد؛ ولی چنانچه قبل از این سفر کاری، یک سفر شخصی رفته باشد، نماز در سفر شخصی شکسته و در سفر کاری پس از آن تمام است ولی با این حال، احتیاط به جمع بین قصر و تمام، در این سفر کاری است.
📚 أجوبةالاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز:
«فاطمه (س)، الگوی هستی»
روز شنبه، ١۴٠٠/٠٩/٢٧
مناسبت روز: امروز به روایتی سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، سخن امروز را با سلام و صلوات به روح مطهر بانوی دو عالم حضرت صدیقه کبری (س) آغاز مینمائیم؛
یکی از مهم ترین شیوههای تعلیم و تربیت، در تمامی مجامع، روشِ الگوگیری است که دین مبین اسلام نیز، بر این اصل مهم برای تربیت و تعالی آدمی تأکید نموده؛ زیرا شخصیت الگو، به عنوان یک نقطهی کانونی در محور رشد و هدایتهای اخلاقی تربیتی قرار گرفته و در شکلگیری رفتار فرد الگوگیرنده، آثار زیادی بر جای میگذارد!
از سوی دیگر، آدمی فطرتاً به دنبال الگو میگردد تا رفتار و کردار خویش را با توجه به ویژگیهای رفتاری و اخلاقی الگو، تنظیم نماید! به همين دلیل خداوند متعال در قرآن کریم به برخی از افرادِ الگو، به صورت مستقیم و به برخی از الگوها بهصورت غیر مستقیم اشاره و بر پیروی و الگوگیری از آنها سفارش مینماید! چنانچه در آیه ٢١ سوره احزاب، رسول گرامی اسلام(ص) را بهعنوان والاترین الگوی شایسته و اُسوه حسنه معرفی کرده است: «لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ...»؛
در روایات اسلامی نیز بر الگوگیری از پیامبر و اهلبیت عصمت و طهارت (ع) تأکید شده و علاوه بر مردان الگو به برخی از زنان الگو و در رأس آنها به حضرت زهرا (س) اشاره شده تا زنان به دلیل خُلق و خوی، ویژگیها و مسئولیتهای خاص زنانه، الگویی خاص از جنس خود نیز داشته باشند تا از نظر مصادیق اسوه پذیری، به راه و رسم و سیرهی اخلاقی و خانوادگی او اقتدا کنند!
بر همین اساس، حضرت زهرا (س) به عنوان پارهی تن و جلوهی تمام عیار سیرهی گفتاری و رفتاری پیامبر اعظم (ص)؛ اسوه و الگویی ملموس برای همهی بشریت، مخصوصاً بانوان عزیز، در همهی زمینهها از جمله عبادت و بندگی خدا، تقوا، حجاب و عفاف، و الگوی چگونه زیستن و معاشرت کردن با والدین، همسر و فرزندان میباشند! چنانچه حُجّت الهی، حضرت صاحبالزمان (عج)، وجود مقدس حضرت زهرا (س) را، اُسوه نیکو و الگوی خویش دانستهاند: «إنَّ لِی فی إبنَةِ رَسولِ اللّهِ اُسوَةٌ حَسَنةٌ» (بحارالأنوار، ج ۵٣، ص ١٧۵)
✍️ بنابراین در این مجال کوتاه، به گوشهای از سیره فاطمی برای الگوگیری اشاره مینماییم:
1️⃣ بهترین فرزند:
حضرت زهرا (س) دختری بینظیر برای مادر و پدر گرامیشان بودند تا آنجا که بعد از رحلت حضرت خدیجه (س)، پیامبر (ص) ایشان را «امابیها» نامیدند؛ چراکه فاطمه(س) همچون مادر به پیامبر(ص) محبت میورزیدند و از ایشان نگهداری کرده و زخمها و درد و رنجهای حضرت را درمان مینمودند! [فاطمة الزهرا(س) بضعة قلب مصطفی(ص)، ج۱، ص۲۰۴]
2️⃣ بهترین همسر:
حضرت فاطمه (س) در آیین همسرداری نیز یگانه روزگار و به معنای واقعی شریک و همراه و همراز همسر گرامیشان بودند؛چنانچه گاهی به علت وضعیت مهاجرت و دوران و شرایط تنگنای اقتصادی حاکم بر مسلمانان و جنگهای پیدرپی، در خانهی امیرالمؤمنین (ع) حتی غذای اندکی وجود نداشت و حضرت فاطمه (س) و فرزندان کوچکشان گرسنه میماندند! اما هرگز چیزی به همسر گرامیشان نمیگفتند و از ایشان کوچکترین گلایه و درخواستی نمیکردند و حتی به پدر بزرگوارشان نیز در این موارد، سخنی نمیفرمودند! زیرا بیمِ آن داشتند که همسر عزیزتر از جانشان، نتواند خواسته ایشان را برآورده نموده و شرمنده شود!
سیرهی حضرت زهرا (س) در همسرداری چنان بود که امیرالمومنین (ع) فرمودند: «سوگند به خدا ،که فاطمه (س) هیچگاه مرا خشمگین نکرد و در هیچ کاری از من سرپیچی ننمود و من هرگاه به فاطمه نگاه می کردم، غم و اندوه از دلم زدوده میشد!» (بحارالانوار،جلد۴٣، صفحه ١٣۴»
✍️ این مبحث ادامه دارد...
🏴«سوزبرگ شهادت»:
روزهای آخر عمر حضرت فاطمه بود! امیرالمؤمنین (ع)، كنار بستر همسر، خودشان از بیبی پرستاری میکردند! شیخ مفید و شیخ طوسی هر دو در اَمالی خودشان نقل كردند: «و كان یمرضها بنفسه» حضرت شخصاً پرستاری میكرد! و از بین مردم مدینه، فقط اسماء به حضرت كمك میكرد، «وتعینه على ذلك أسماء بنت عمیس»؛ لذا شبی هم كه میخواستند، فاطمه را درون قبر بگذارند، مَحرمی نبود که به امیرالمؤمنین (ع) کمک کند! ناگهان حضرت دیدند، دو دست شبیه به دستهای رسول خدا(ص) از میان قبر پیدا شد تا فاطمه را تحویل گرفته و به درون قبر برد! اما امیرالمؤمنین (ع) چطور امانت را به پدر برگرداند! امانتی که سالم تحویل گرفتند، اما امروز باید با صورت نیلی، پهلوی شکسته و بازوی ورم کرده تحویل پدر دهند... «ألا لعنت الله علی القوم الظالمین من الأولین و الأخرين»
📚 جلاءالعيون علامه مجلسی، ص ١۴۵ و مناقب ابن شهر آشوب، ج ٣، ص ٣۶۵.
https://eitaa.com/ROOZBARG