✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: ایام شهادت حضرت جعفر طیار (ع)
موضوع: #نماز_جعفر_طیار
✅ فضیلت نماز جعفر طیار:
💠 در دین مقدس اسلام نمازهای مستحبی زیادی وارد شده که از آنها به نوافل تعبیر میشود، یکی از نمازهای مستحبی که به آن تأکید و سفارش فراوان شده، «نماز جعفر طیار» است که این نماز، هدیهای از سوی پیامبر اسلام (ص) به پاس خدمات و مجاهدتهای حضرت جعفر بن ابیطالب (ع) بوده و در روایت آمده که حضرت به او فرمودند: «اگر توانستی این نماز را هر روز، و اگر نتوانستی هر هفته، و اگر نتوانستی هر ماه، و اگر نتوانستی هر سال، و اگر نتوانستی حداقل در عمر خود یک بار این نماز را بخوان! اگر این نماز را خواندی، خداوند گناهان بزرگ و کوچک، قدیم و جدید و گناه عمدی و اشتباهی تو را میبخشد!» [النوادر، راوندی کاشانی، ص ۲۸]
همچنین امام کاظم (ع) فرمودند: «کسی که نماز جعفر را بخواند، اگر گناه او به عدد ریگهای درهم فشرده بیابان و به اندازه کفهای دریا باشد، خداوند همه آنها را میبخشد!» [من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۵۵۳]
✅ اعمال و چگونگی نماز جعفر طیار:
در روایات، سه روش برای خواندن نماز جعفر طیار بیان شده است که به هر روشی خوانده شود کفایت میکند هر چند روش اول مشهورتر است:
1️⃣ چهار رکعت نماز (دو تا دو رکعتی) خوانده شود که در رکعت اول، بعد از تکبیرة الاحرام، سوره حمد و سپس سوره زلزال خوانده شود و بعد پانزده مرتبه گفته شود: «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ» سپس به رکوع رفته ده بار همین ذکر، تکرار گردد و سر از رکوع بر داشته ده بار این ذکر را بگوید، آنگاه به سجده رفته ده بار آن ذکر را تکرار نموده، سپس سر از سجده برداشته در حال نشسته ده بار آن ذکر گفته شود، دوباره به سجده رفته ده بار آن ذکر را تکرار کند و سر از سجده بردارد و در حالت نشسته ده بار دیگر آن ذکر را گفته، سپس بلند شده و رکعت دوم را شروع کرده و در آن حمد و سپس سوره عادیات را خوانده، و قبل از رکوع پانزده مرتبه همان ذکر را تکرار کرده، و سپس مانند رکعت اول نماز را ادامه دهد تا تشهد و سلام؛ و بعد دو رکعت دیگر را با تکبیرة الاحرام آغاز نموده که در رکعت اول، بعد از حمد، سوره نصر و در رکعت دوم، بعد از حمد، سوره توحید خوانده شود و مانند دو رکعت اول ذکرها را بعد از اتمام سوره قبل از رکوع و هنگام رکوع بعد از رکوع، در حال سجده، بعد از هر سجده به همان ترتیب و تعداد بگوید و نماز دوم را نیز با تشهد و سلام به اتمام رساند. [من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۵۳]
2️⃣ مانند روش اول است تنها فرقش این است که در هر چهار رکعت بعد از حمد، سوره «توحید» خوانده میشود. [همان]
3️⃣ در این روش، مانند روش دوم در هر چهار رکعت بعد از حمد، سوره «توحید» خوانده میشود، اما نوع ذکر و محل گفتن ذکر اندکی با دو روش قبلی متفاوت است و آن اینکه نماز با تکبیرة الاحرام شروع میشود، آنگاه قبل از خواندن حمد، پانزده مرتبه گفته میشود: «اللَّهُ أَکْبَرُ» و «سُبْحَانَ اللَّهِ» و «الْحَمْدُ لِلَّهِ» و «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» سپس حمد و سوره «توحید» خوانده میشود بعد از اتمام سوره بدون گفتن ذکر به رکوع رفته، و مانند دو روش دیگر در رکوع و بعد از رکوع، در سجود و بعد از سجود همین ذکری که قبل از حمد گفته شد ده بار تکرار میشود و به همین روش و ترتیب در رکعت دوم و سوم و چهارم عمل میگردد و نماز به صورت دو تا دو رکعتی خوانده بشود و به اتمام برسد. [همان]
همچنین در روایتی از حسن بن محبوب نقل شده است که در سجده آخر نماز جعفر طیار بگویید: «یَا مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ الْوَقَارَ یَا مَنْ تَعَطَّفَ بِالْمَجْدِ وَ تَکَرَّمَ بِهِ یَا مَنْ لَا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلَّا لَهُ یَا مَنْ أَحْصی کُلَّ شَیْءٍ عِلْمُهُ یَا ذَا النِّعْمَةِ وَ الطَّوْلِ یَا ذَا الْمَنِّ وَ الْفَضْلِ یَا ذَا الْقُدْرَةِ وَ الْکَرَمِ أَسْأَلُکَ بِمَعَاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِکَ وَ مُنْتَهَی الرَّحْمَةِ مِنْ کِتَابِکَ وَ بِاسْمِکَ الْأَعْظَمِ الْأَعْلَی وَ کَلِمَاتِکَ التَّامَّاتِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ- وَ أَنْ تَفْعَلَ بِی کَذَا وَ کَذَا (به جای کذا و کذا حاجت خود را بگویید). [همان]
البته برخی علماء نیز روش سادهای را ذکر کردهاند که چنین است که دو نماز دو رکعتی مثل نماز صبح بخوانند و بعد از نماز بنشینند و ۳۰۰ مرتبه تسبیحات اربعه را گفته و سپس در صورت امکان دعاهای بعد از نماز که گذشت را بخوانند؛
💠 امام جعفر صادق (ع) فرمودند: «ای مفضل اگر حاجت مهمی داری این نماز را بهجا آور... و حاجتت را (از خدا) بخواه که خدا انشاالله برآورده میکند و به آن اطمینان است.»
📚 تحریر الوسیله، ج ۱، ص ۲۴۴.
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز:
«جعفرطیار (ع)»
روز یکشنبه، ١۴٠٠/٠٩/٢١
مناسبت روز: در ایام شهادت حضرت جعفر بن ابیطالب بن عبدالمطلب (ع) مشهور به «جعفر طیار» سومین فرزند حضرت ابوطالب (ع) و حضرت فاطمه بنت اسد (س) و برادر بزرگ امیرالمؤمنین (ع) و پسر عموی پیامبر اکرم (ص)، که از صحابه و شهدای بزرگ صدر اسلام است، لذا سخن امروز را به این شخصیت ارزشمند که مصداق «السابقون السابقون» است، اختصاص میدهیم؛
جعفر بن ابیطالب (ع) در سال اول بعثت، بلافاصله پس از برادر گرامیشان امیرالمؤمنین (ع) اسلام آوردند و بنا بر برخی روایات، ایشان پس از حضرت علی (ع) و حضرت خدیجه (س)، سومین مسلمان و بیعت کننده با پیامبر اکرم (ص) بودند! (اسد الغابة، ج۱، ص٢٨٧)
مورخین و مفسرین، جناب جعفر را مردی خطیب، سخاوتمند، بردبار، متواضع و دارای مقامی بزرگ و سید شهیدان و مجاهدان معرفی نموده و ایشان را مصداق برخی از آیات قرآن از جمله آیه ۲۳ سوره احزاب دانستهاند: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن ینتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»: «در میان مؤمنان، مردانی هستند که به آنچه با خدا عهد بستند، صادقانه وفا کردند، برخی از آنان به شهادت رسیدند و برخی از آنها در انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند»؛ چنانچه امام باقر(ع) در تفسیر این آیه فرمودند: مراد از کسانی که بر عهد خویش وفادار ماندند و جان خویش را فدا کردند، حمزه و جعفربن ابیطالب است. [تفسیر قمی، ج۲، ص۱۸۸]
بنابر آن چه در منابع و متون اسلامی آمده، ایشان از مرتبت و منزلت بسیار والایی نزد رسول خدا برخوردار بودند؛ چنانچه پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «مردم از درختهای مختلف خلق شدهاند، اما من و جعفر مانند یک درخت هستیم و از یک گِل آفریده شدیم!» [شرح الاخبار، ج۳، ص۲۰۵] و خطاب به او فرمودند: «جعفر! تو در صورت و سیرت شبیه من هستی!» [بحارالانوار، ج۲۲، ص۲۷۶] این شباهت به گونهای بوده که بسیاری وقتی جناب جعفر را میدیدند، سلام بر رسول خدا میدادند! و ایشان در پاسخ میگفتند: من جعفر پسر عموی پیامبر هستم! [اعیان الشیعه، ج۴، ص۱۲۵]
پیامبر (ص)، جناب جعفر (ع) را «صاحبالهجرتین) نامیدهاند! چرا که به دستور رسول خدا، دوبار هجرت نمودند! ابتدا در سال پنجم بعثت بهعنوان امیر و سرپرست مسلمانان مهاجر، به همراه همسر گرامیشان اسماء بنت عمیس (س) به حبشه رفته و سپس در سال ششم هجرت، به دستور مجدد رسول خدا به مدينه هجرت نمودند؛ (الطبقات الکبری، ج۴، ص١٠۶)
مورخین آوردهاند که وقتی جعفر طیار (ع) به مدينه رسید، غزوه خیبر با شجاعت بینظیر امیرالمؤمنین (ع) و پیروزی مسلمانان به پایان رسیده بود؛ پیامبر (ص) چون جناب جعفر را دیدند، میان دو چشمش را بوسیده و او را در آغوش گرفتند و با شادی بسیار فرمودند: «به خدا قسم نمیدانم برای کدام یک خوشحالتر باشم! از آمدن و دیدار تو یا از فتح خیبر!» (انساب الاشراف، ج۲، ص۴۳)، سپس حضرت در کنار مسجدالنبی، خانهای را به او اختصاص داده و از غنایم غزوه خیبر سهمی نیز به او عطا فرمودند و برای قدردانی از زحمات ایشان، به عنوان هدیه، نمازی بسیار پرفضیلت به او آموختند که به «نماز جعفر طیار» مشهور است. (الطبقات الکبری، ج۴، ص۳۵)
همچنین در روایات اسلامی به عقل و درایت و هوش سرشار و اراده راسخ جعفر طیار اشاره شده و او را شخصیت و سرداری برجسته و آشنا به فنون و اصول جنگی دانستهاند؛ (سیر اعلام النبلاء، ج١، ص٢٠۶) بر همین اساس در سال هشتم هجرت هنگامی که رومیان، حارث بن عمیر، فرستاده پیامبر (ص) نزد پادشاه بُصری را در، روستای موته کُشتند! پیامبر اکرم (ص) بسیار ناراحت شدند و سپاهی سه هزار نفری تدارک دیده و فرماندهی آن را به جعفر بن ابیطالب (ع) واگذار نمودند؛ [تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۶۵]
در این نبرد نابرابر که شمار لشگر رومیان حدود دویست هزار نفر ثبت شده، حضرت جعفر طیار پس از جنگی شجاعانه، هر دو دست خویش را از دست داده و به شهادت رسیدند؛ از اینرو، پیامبر فرمودند: «خداوند به جعفر، به جای دستهایش، دو بال از یاقوت داده است و او با فرشتگان در بهشت به هر جا که میخواهد پرواز میکند» و به همین سبب، او را «جعفر طیار» و «ذوالجناحین» نامیدهاند. [السیرة النبویة، ج۱، ص۵۰۵]
✍️ در پایان بدیهی است که بر همه امت اسلامی لازم است که قدردان خاندان شریف حضرت ابوطالب (ع) بوده و خدمات و رنج و مصائب این خاندان شریف را در یاری پیامبر (ص) و نصرت اسلام و اعتلای کلمه توحید، هرگز فراموش ننمایند!
https://eitaa.com/ROOZBARG
1.12M
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «ايام شهادت حضرت جعفر بن ابیطالب (ع)»
موضوع امروز: «جعفر طيار (ع)»
روز یکشنبه، ١۴٠٠/٠٩/٢١
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ دوشنبه - ٢٢ آذر ١۴٠٠
🌙 الإثنين، ٠٨ جمادیالاولی ١۴۴٣
🌲م Monday 13 December 2021
👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهما السّلام
اذکار روز:
- یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه)
- سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه)
- یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 سالروز رحلت حضرت آیتالله العظمی سید محمدباقر خوانساری چهارسوقی (ره)
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_پزشکی
❓برخی از افراد به پزشک مراجعه میکنند و از او تقاضای گواهی پزشکی برای محل کار و... می نمایند؛ مثلاً میگویند که به علت سرماخوردگی دو روز به اداره نرفتهاند؛ آیا در صورت اطمینان به صحت گفتار آنها میتوان گواهی برایشان صادر کرد؟
✅ در فرض مرقوم که پزشک اطمینان به بیماری آنها دارد، اگر خلاف قانون و مقرّرات مربوطه نباشد، صدور گواهی مانعی ندارد.
❓صدور گواهی نادرست از طرف پزشک برای بیمار، سهواً یا عمداً، چه حکمی دارد؟
✅ عمداً جایز نیست و در صورت سهو باید در صورت امکان آن را تدارک و جبران کند؛ (یعنی باید ضرری را که با دادن گواهی نادرست به شخص یا موسسهای وارد کرده است جبران نماید.)
📚استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «صاحب روضات»
روز دوشنبه، ١۴٠٠/٠٩/٢٢
مناسبت روز: امروز سالروز رحلت عالم ربانی، فقیه پارسا، ادیب و محقق بزرگ رجالی شیعه در قرن چهاردهم هجری قمری، صاحب کتاب ارزشمند «روضات الجنات»، فرزند عالم برجسته میرزا زینالعابدین موسوی خوانساری (ره) و از شاگردان بزرگ سید محمدباقر شفتی (ره)، «حضرت آیتاللهالعظمی سید محمدباقر خوانساری چهارسوقی (ره)» است؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این مرجع عالیقدر جهان تشیع آغاز مینمائیم؛
آیتالله خوانساری پس از سالها تحصیل علوم دینی در اصفهان و سپس در نجف اشرف و کسب اجازه روایت و اجتهاد از نه نفر از آیات بزرگ جهان تشیع از جمله علامه کاشفالغطاء (ره) به اصفهان بازگشتند و شاگردان بزرگی را همچون حضرات آیات سید محمدباقر درچهای، شیخ الشریعه اصفهانی، سید ابوتراب خوانساری و سید محمدکاظم یزدی (ره) را تربیت نمودند؛
علامه چهاسوقی بیشتر سنوات عمر شریفشان را صرف تحقیقات علمی و مخصوصاً شناخت رجال بزرگ نمودند و کتاب ارزشند «روضات الجنات فی احوال العلماء و السادات» را در این زمینه نگاشتند؛
«صاحب روضات» از معدود دانشوران اسلامی هستند که در اکثر علوم اسلامی، از قبیل فقه و اصول، کلام و حدیث، رجال و منطق، ادبیات و تاریخ، تخصص و تبحر ویژه داشتند و در نزد علمای اسلام از مقام و منزلت خاصی برخوردار بوده و دارای شهرت جهانی میباشند، بهگونهای که اکثر صاحب تراجم علماء اعم از شیعه و سنی، مستشرقین شرق و غرب و تاریخنویسان و اُدبای جهان، نام ایشان را در آثار خویش به بزرگی یادآور شدهاند!
آیتالله خوانساری در عهد خود، مرجعیت و زعامت شیعه را نیز برعهده داشته و مورد احترام ویژه مردم بودهاند، بهگونهای که حتی شاهان قاجار و حاکمان وقت نیز همواره به دنبال تحصیل رضایت و کسب تأییدیه ایشان بودهاند، چنانچه آوردهاند که «ظلالسلطان» پسر بزرگ ناصرالدین شاه و حاکم وقت اصفهان به جهت احترام و تجلیل از مقام برجستهی «صاحب روضات» به نزد ایشان رفت و میخواست زمینهای قریهای را به محضر علامه پیشکش نماید، ولی ایشان نپذیرفته و فرمودند: همین قریهی «توکل آباد»، برای کفاف مخارج زندگی من و همهی خاندانم کافی است! ظلالسلطان نیز تصور کرد که «توکل آباد» یکی از روستاهای آباد اصفهان است که کل آن متعلق به علامهی چهارسوقی است! ولی پس از پرس و جو، متوجه شد که مقصود ایشان، توکل به خداوند قادر و متعال بوده و به همین دلیل نیز از کمک سلاطین بینیاز هستند!
آیتالله خوانساری همواره مردم را بر توکل به خدا دعوت کرده و آن را بهترین تکیهگاه و رکن ایمان، وسیلهی رهایی از رنج و اضطراب، عامل کفایت و بینیازی از خلق، و دستیابی به عزت، کرامت و قدرت معرفی مینمودند؛ و بر این حدیث نبوی تأکید داشتند که اگر: «کسی دوست دارد پرقدرتترین مردم باشد باید بر خدا توکّل کند». (بحارالأنوار، ج٧، ص١۴٣)
سید محمدباقر چهارسوقی (ره)، سرانجام در هشتم جمادیالاولی سال ۱۳۱۳ هجری قمری پس از ٨٧ سال عمر با برکت، دار فانی را وداع گفته و بنا بر وصیت خودشان در «تخت فولاد» اصفهان به خاک سپرده شدند و علماء و مردم اصفهان به جهت احترام و تجلیل از مقام برجستهی ایشان، بقعهای زیبا بر سر مقبرهی این عالم ربانی بنا نمودند.
✍️ و سخن امروز را با فرازی از وصیتنامه علامه چهارسوقی به پایان میبریم: «عزیز من! نماز را به وقت، ادا کن، در خانه اذان را بلند بگو که باعث رفع همه ناخوشیهاست و دعاهای صباح و مساء را بخوان و به جمیع اهل خانه امر کن که بخوانند؛
روزها مشغول مطالعه و علم باش و بیکار کنندگان (کسانی که برای وقت تلف کردن نزد تو میآیند) را به خود راه مده!
هر روز (حداقل) یک حزب از قرآن تلاوت نما که باعث اصلاح امر معاش و رسیدن به مراد میباشد...»
روحشان شاد و یاد و نامشان همواره جاودان باد.
📚 دانشنامه اسلامی، واژه سید محمدباقر خوانساری چهارسوقی (ره)
https://eitaa.com/ROOZBARG
1.1M
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «سالروز رحلت عالم ربانی حضرت آیتاللهالعظمی سید محمدباقر خوانساری چهارسوقی (ره)»
موضوع امروز:
«صاحب روضات»
روز دوشنبه، ١۴٠٠/٠٩/٢٢
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ سهشنبه - ٢٣ آذر ١۴٠٠
🌙 الثلاثاء، ٠٩ جمادیالاولی ١۴۴٣
🌲م Tuesday 14 December 2021
👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق عليهم السلام
🕋 اذکار روز:
- یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه)
- یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه)
- یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 مناسبت خاصی نداریم.
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: ایام بیعتشکنی برخی از صحابه دنیاپرست با امیرالمؤمنین (ع) و آغاز جنگ جمل
موضوع: #احکام_مرجعیت_و_رهبری
❓در صورت تعارض فتوای ولی امر مسلمین با فتوای مرجعی در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وظیفه شرعی مسلمانان چیست؟ آیا معیاری برای تفکیک احکام صادره از طرف مراجع تقلید و ولی فقیه وجود دارد؟ مثلاً اگر نظر مرجع تقلید با نظر ولیفقیه در مسأله موسیقی اختلاف داشته باشد، متابعت از کدامیک از آنان واجب و مجزی است؟ و بهطور کلی احکام حکومتی که در آن نظر ولی فقیه بر فتوای مراجع تقلید برتری دارد، کدام است؟
✅ در مسائل مربوط به اداره کشور اسلامى و امورى که به عموم مسلمانان ارتباط دارد، نظر ولى امر مسلمين بايد اطاعت شود؛ ولى در مسائل فردى محض، هر مکلفى بايد از فتواى مرجع پيروى نمايد.
📚 اجوبهالاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز:
«جنگ جمل، عبرتی بزرگ (١)»
روز سهشنبه، ١۴٠٠/٠٩/٢٣
مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما فردا دهم جمادیالاولی، سالروز آغاز جنگ جمل، اولین جنگ رسمی میان مسلمانان است، لذا سخن امروز را به این جنگِ عبرتآموز، اختصاص میدهیم؛
بیشک جنگ جمل، یکی از تلخترین و دردناکترین وقایع روزگار برای جهان اسلام است؛ زیرا برای نخستین بار در تاریخ، دو لشکری در مقابل هم صف کشیدند که همگی به وحدانیت خداوند متعال، رسالت پیامبر اعظم (ص) و حقانیت معاد گواهی میدادند، همه آنها رو به یک قبله نماز میخواندند و شعار پرچم همهی آنها «اللّه اکبر» بود!
در یک سوی میدان، همسر پیامبر، عایشه که بر اساس آیه ۶ سوره احزاب او را «اُمالمؤمنین» مینامیدند، به همراه صحابه بزرگی همچون طلحه و زبیر؛ و در سوی دیگر میدان، امیرالمؤمنین (ع) جانشین و نَفْس و جانِ پیامبر (ص) و جمعی از یاران با صدیق رسول خدا، همچون عمار یاسر، مالک اشتر قرار داشتند! به همین دلیل، این واقعه، برای حضرت علی (ع) بسیار تلخ و ناگوار بود و حضرت، تمام سعی و تلاش خود را صرف جلوگیری از وقوع جنگ و خونریزی نمودند، اما متأسفانه حُب جاه و مقام و دنیاپرستی و زیادهخواهی، چشمها و گوشهای لشگریان شتر سرخ موی را به شنیدن صدای حق، بسته بود و بالأخره حادثه تلخ جمل در تاریخ اسلام رقم خورد! که در این مجال کوتاه به گوشهای از این واقعهی شرمآور اشاره مینمائیم:
✍️ پس از حکومت و خلافت خلفای سهگانه، برخلاف دستور و توصیه مکرر پیامبر اکرم (ص) برای جانشینی امیرالمؤمنین (ع)، بالأخره مسلمانان به همراه صحابه بزرگ از جمله طلحه و زبیر از امیرالمؤمنین (ع) درخواست نمودند که حکومت را بپذیرند و با اصرار زیاد با حضرت بیعت نمودند؛ اما بیش از سه ماه از بیعت آنها با حضرت على(ع) نگذشته بود که عدالت علوی بر گروهى از صحابهی مستکبر، سخت و ناگوار آمد و مخالفتها از سوى آنان آغاز شد!
از طرفی «معاویه» در شام، پرچم مخالفت را برافراشت و حاضر به پذیرش بیعت با امیرالمؤمنین (ع) نشد و براى رویارویی با حضرت، آماده جنگ شد!
و از طرفی دیگر «طلحه» و «زبیر» که خود را برتر از دیگر صحابه پیامبر میدانستند و درخواست حکومت بصره و کوفه را داشتند! از نرسیدن به جاه و مقام و عدالت علوی و تساوی حقوق بیتالمال برای همه مسلمانان، به شدت ناراحت شده و به بهانه سفر عمره، راهى «مکّه» شدند و در آنجا با «عایشه» که او نیز از بیعت با امیرالمؤمنین (ع) سر باز زده بود، دیدار و گفتگو کردند و سپس با عنوان دروغین خون خواهیِ خلیفهی سوم، به سمت «بصره» حرکت نمودند!
هرچند تمامی مورخین شیعه و سنی شهادت میدهند که «طلحه و زبیر» خود از سران مبارزان بر ضدّ «عثمان» بودند! و به درستی میدانستند که حضرت علی (ع) کوچکترین نقشی در قتل عثمان نداشتند! اما بهانهی بهتری برای شکستن بیعت و لشگرکشی در برابرِ امیرالمؤمنین (ع) نداشتند! لذا آنها با نیرنگ و سوءاستفاده از جایگاه همسر پیامبر بهعنوان «اُمالمؤمنین»، بصره را تصرف کرده و با گمراه ساختن مردم، براى خود بیعت گرفتند و اولین فتنه و شکاف بزرگ را در جهان اسلام ایجاد نمودند!
چون خبر این خیانت بزرگ به امیرالمؤمنین (ع) رسید، ایشان علیرغم میل باطنی خود با لشگری به سوى «بصره» حرکت کردند و بالاخره دو لشکر با هم روبه رو شدند و سعی و تلاش مضاعف و سخنرانیهای متعدد امیرالمؤمنین (ع) مؤثر واقع نشد و لشگریان جمل، در روز دهم جمادیالاولی سال ٣۶ هجری قمری، اولین جنگ رسمی میان مسلمانان را به راه انداختند!
✍️ این مبحث ادامه دارد...
https://eitaa.com/ROOZBARG
1M
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: « ایام بیعتشکنی برخی از صحابه دنیاپرست با امیرالمؤمنین (ع) و آغاز جنگ جمل»
موضوع امروز:
«جنگ جمل، عبرتی بزرگ (١)»
روز سهشنبه، ١۴٠٠/٠٩/٢٣
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ چهارشنبه - ٢۴ آذر ١۴٠٠
🌙 الأربعاء، ١٠ جمادیالاولی ١۴۴٣
🌲م Wednesday 15 December 2021
👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، جواد الائمه، امام هادی (علیهمالسلام)
🕋 اذکار روز:
- یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه)
- حسبی الله و نعم الوکیل (١٠٠٠ بار)
- یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 سالروز آغاز جنگ جمل (٣۶هق)
🔹 سالروز صدور فرمان هشت مادهای «حقوق خصوصی و شهروندی» توسط امام خمینی (ره) در سال ١٣۶١ شمسی
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: ایام بیعتشکنی برخی از صحابه دنیاپرست با امیرالمؤمنین (ع) و آغاز جنگ جمل
موضوع: #احکام_مرجعیت_و_رهبری
❓حُکم یا فتوای ولی امر مسلمانان تا چه حد قابل اجرا میباشد؟ و در صورت تعارض با رأی مرجع تقلید اعلم، کدامیک مقدم است؟
✅ اطاعت از حکم ولى فقيه بر همگان واجب است و فتواى مرجع تقليد نمىتواند با آن معارضه کند.
❓اگر مقلد یکی از مراجع باشم و در این حال ولی امر مسلمین اعلان جنگ یا جهاد بر ضد کفّار ظالم نماید و مرجع تقلید من اجازه شرکت در جنگ را ندهد، آیا ملزم به رعایت نظر وی هستم؟
✅ در مسائل عمومى جامعه اسلامى که يکى از آنها دفاع از اسلام و مسلمين بر ضد کفّار و مستکبران متجاوز است، اطاعت از حکم ولىّامر مسلمين واجب است.
📚 اجوبهالاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز:
«جنگ جمل، عبرتی بزرگ (٢)»
روز چهارشنبه، ١۴٠٠/٠٩/٢۴
مناسبت روز: امروز دهم جمادیالاولی، سالروز آغاز یکی از تلخترین و دردناکترین وقایع روزگار در تاریخ اسلام بهنام «جنگ جمل» است، لذا سخن امروز را به این جنگِ عبرتآموز، اختصاص میدهیم؛
در روز گذشته عرض شد که پس از اصرار مردم و بیعت آنها با امیرالمؤمنین (ع)؛ روش حکومت حضرت علی (ع) بر اساس سیره پیامبر (ص) و ایجاد عدالت و تساوی حقوق بیتالمال برای همه مسلمانان، بر گروهى از صحابهی مستکبر، سخت و ناگوار آمد و در این میان «طلحه» و «زبیر» که خود را برتر از دیگر صحابه پیامبر میدانستند و چشم به خلافت مسلمین داشتند، پس از بیعت با امیرالمؤمنین (ع) درخواست حکومت بصره و کوفه را نمودند! اما پس از نرسیدن به جاه و مقام مورد نظر، سخت برآشفتند و با عنوان دروغین خونخواهیِ خلیفهی سوم، بیعت خود را شکستند و با نیرنگ و سوءاستفاده از جایگاه همسر پیامبر بهعنوان «اُمالمؤمنین»، بصره را تصرف کرده و با گمراه ساختن مردم، براى خود بیعت گرفتند و در این وضعیت، سعی و تلاش مضاعف و نامهها و سخنرانیهای متعدد امیرالمؤمنین (ع) نیز مؤثر واقع نشد و بالاخره لشگریان جمل، اولین جنگ رسمی میان مسلمانان را به راه انداختند!
هرچند سرانجام، جنگ جمل با شکست لشگر «طلحه» و «زبیر» و کشته شدن شتر سرخ مویِ «عایشه»، به پایان رسید! اما مورخین نوشتهاند که در این جنگِ سخت، علاوه بر کشته شدن «طلحه» و «زبیر»، متأسفانه حدود هجده تا بیست هزار نفر از مسلمانان (در لشگر طرفین) کشته شدند و مسئولیت این ضایعه عظیم، برگردن آتش افروزان جنگ جمل قرار گرفت! چنانچه «بلاذری» از برجستهترین تاریخنگاران اهلسنت در «انساب الاشراف» آورده: «بعد از جنگ جمل، زنی بر «عایشه» وارد شد و درباره عذابِ زنی که فرزند کوچکش را کشته بود، سؤال کرد؟ عایشه گفت: جهنم بر او واجب شده است! پس آن زن با اشاره به آیه ۶ سوره احزاب و «اُمالمؤمنين» دانستن همسران پیامبر، گفت: درباره زنی که باعث قتلِ بیش از بیست هزار نفر از فرزندان بزرگش (درجنگ جمل) شده، چه میگویی؟! (انساب الاشراف، ج ٢، ص ٢۶۶) و همچنین آوردهاند که بعد از این واقعه شرمآور، «عایشه»، بارها و بارها از این اقدام خود، اظهار ندامت و پشیمانی کرد! (انساب الاشراف، ج٢، ص ٢۴٩) و هرگاه روز جمل را به یاد میآورد، آرزو میکرد که ای کاش قبل از آن مرده بود و در آن حادثه، حضور نمییافت! [الفتوح، ج۲، ص۴۸۷.]
✍️ اما باید بدانیم که نقل این حکایت، تنها نقل یک واقعیت تلخ تاریخی نیست، بلکه دانشنامهای زنده و گویا و عبرتآموز، برای همه اعصار و دورانهاست! و یکی از نکات آموزنده این واقعه اسفناک، این است که متأسفانه اصحاب جمل، فریب عنوان «اُمالمؤمنين» و سوابق طلحه و زبیر را خوردند و در برابر ولیّزمان خود، ایستادند، در حالی که در اسلام، حال فعلی افراد، ملاک است نه گذشته و سوابق آنها؛ چنانچه رهبر فرزانه انقلاب دراینباره فرمودهاند: « امام بارها فرمود قضاوت در مورد اشخاص باید با معیار حال كنونی اشخاص باشد! گذشتهی اشخاص، مورد توجه نیست... این همان قضاوتی بود كه امیرالمؤمنین (ع) با جناب طلحه و جناب زبیر كردند! شما باید بدانید طلحه و زبیر افراد كوچكی نبودند! جناب زبیر سوابقی درخشان دارد كه نظیر آن را كمتر كسی از اصحاب حضرت داشت! بعد از به خلافت رسیدن ابوبكر، در همان روزهای اول، پای منبر خلیفه اول، چند نفر از صحابه، بلند شدند و اظهار مخالفت كردند و گفتند: حق با شما نیست؛ و حق با علیبنابیطالب (ع) است! اسم این اشخاص در تاریخ ثبت است؛ (و زبیر یکی از آنهاست)... اما امیرالمؤمنین با اینها چه كردند؟ جنگیدند... یعنی آن سوابق، (همه) محو و تمام شد!
(چنانچه) بعضیها (نیز) با امام راحل از پاریس در هواپیما بودند و آمدند ایران؛ اما در زمان امام به خاطر خیانت اعدام شدند! بعضیها از دورانی كه امام در نجف بود و بعد كه به پاریس رفت، با ایشان ارتباط داشتند، در اول انقلاب هم مورد توجه امام قرار گرفتند؛ اما بعد رفتار اینها، موضعگیریهای اینها، موجب شد كه امام اینها را طرد كردند، از خودشان دور نمودند! (زیرا) میزان، وضعی است كه امروز بنده دارم...» (سخنان معظمله ۱۳۸۹/۰۳/۱۴)
✍️ در پایان باید بدانیم که تاریخ و حوادث آن، فقط یک بار اتفاق نمیافتد، بلکه ممکن است در هر عصری، دوباره تکرار شود! و چنانچه غفلت کنیم و حُبّ جاه و مقام و دنیاپرستی در دل ما جای گیرد، شاید جنگ جملِ دیگری در عصر ما نیز رخ دهد! بنابراین اگر نمیخواهیم در لشگر زبیریان قرار گیریم، باید از تاریخ درس گرفته و اطاعت از ولیِّزمان را پیشهی خود سازیم!
https://eitaa.com/ROOZBARG