eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ١٢ ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ٣٠ ١۴۴۶ 🌲 دسامبر 2024 02 Monday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز جمهوری اسلامی ایران ( ١٣۵٨‌ ه‌ش) ☀️ 💠 حدیث روز 💠 💎 پیامبراکرم (ص):« مَنْ‏ أَعَانَ‏ ضَعِیفاً فِی بَدَنِهِ عَلَی أَمْرِهِ أَعَانَهُ اللَّهُ عَلَی أَمْرِهِ وَ نَصَبَ لَهُ فِی الْقِیَامَةِ مَلَائِکَةً یُعِینُونَهُ عَلَی قَطْعِ تِلْکَ الْأَهْوَالِ وَ عَلَی عُبُورِ الصِّرَاطِ إِلَی الْجَنَّةِ سَالِماً آمِنا» «کسی‌که ناتوانی را در کارهایش یاری دهد، خداوند او را یاری می‌کند و در روز قیامت بر او فرشتگانی می‌گمارد که او را از خطرات منازل آخرت محافظت نمایند و او را سالم و در امان از پل صراط عبور داده و به بهشت برسانند» 📚بحار الانوار، ج ۱۰۱، ص ۳۰۵ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
202.5K
💠 مناسبت: «» موضوع: ❓‪بعضی از برادران معلول مجبورند روی تخت یا چرخ نماز بخوانند؛ آیا این امور موجب به هم خوردن اتصال صف‌های نماز جماعت می‌شود؟ ✅ [خیر] موجب قطع اتصال نیست. ❓آیا فرد ناتوان و معلول هم جهت غسل کردن، لازم است آب را به همه جای بدن خود برساند؟ ✅ [بله] لازم است آب به همه جاى بدن برسد و در صورت عدم امکان باید به نحوى نایب بگیرید که آب را به بدن شما برساند و در غیر این صورت، غسل صحیح نیست و هر مقدارى از نمازهایى که یقین دارد با چنین غسلى خوانده‌، اعاده نماید. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: مناسبت روز: امروز سالروز تصویب نظام جمهوری اسلامی ایران در سال ١٣۵٨ شمسی است؛ این قانون که بر اساس اصول و ضوابط اسلامی و بر پایه پیوند ناگسستنی دین و سیاست تنظیم شده، مُبَیِّن تمامی راهبردهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران است که به فاصله کمتر از دو ماه از پیروزی انقلاب اسلامی، با رأی قاطع ٩٨/٢ درصدی ملت بزرگ ایران به تصویب رسید؛ لذا ضمن گرامیداشت روز قانون اساسی، سخن امروز را با موضوع «اسلام و قانون‌مداری» آغاز می‌نمائیم؛ «قانون» در اصطلاح به معنی قاعده و ترتيبی است که شیوه رفتار انسان را در زندگی فردی و اجتماعی تعیین می‌کند و «قانون‌مداری» به معنای حفظ و اجرای قوانین به طور کامل و با رعایت حقوق همه افراد جامعه است؛ بنابراین، جامعه‌ای قانون‌مدار و قانون‌گرا محسوب می‌شود که همه آحاد آن، به قانون عمل کرده و رهبران آن، قانون‏ پذیرترین افراد در جامعه باشند؛ ضرورت وجود قانون و قانون‌مداری از آغازین روزهای حیات بشر، همواره مورد توجه انسان بوده و در طول تاریخ، افرادی به منظور ایجاد نظم در جامعه و هدایت آن، اقدام به وضع قانون و حاکمیت بخشیدن به قانون نموده‌اند؛ اما متأسفانه هیچ یک از قوانین بشری در بلندای تاریخ، خالی از اشکال و اشتباه نبوده و نتوانسته بشریت را به سوی عدالت و سعادت همه‌جانبه، سوق دهد و به همین دلیل هر بار پس از مدتی قانون‌گذاران و مجریان اصلی این قوانین نیز به این حقیقت پی برده، و با وضع قوانین جدید، قانون‌های قبلی خود را لغو و نقض نموده‌اند؛ بنابراین آدمی پس از سال‌ها آزمون و خطاء در این زمینه، بالاخره دریافت که تنها قوانینی، در بین بشریت همواره پایدار و ضامن عدالت و سعادت آنها است که نشأت گرفته از اصول و دستورالعمل‌های الهی باشد و در این میان، کاملترین قوانین، مربوط به مکتب حیات‏بخش اسلام است که توسط حضرت خاتم‌الانبیاء (ص) به عنوان آخرین دین الهی به مردم عرضه و ابلاغ شده است؛ قوانینی که، در مدت حکومت پیامبر اسلام، علاوه بر گفتار آن حضرت، در سیره عملی ایشان نیز تبلور کامل یافته و در ادامه احکام و جزئیات آن قوانین نیز به‌وسیله‌ی اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) برای بشریت تبیین گردیده است؛ ✍️ و امروز، پس از قرن‌ها، ملت بزرگ ایران مفتخر است که قانون اساسی جمهوری اسلامی، به‌عنوان اولین کشور در جهان معاصر بر اساس اصول مترقی دین اسلام و مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) شکل گرفته و از این رو می‌توان ادعا نمود که حفاظت و صیانت از جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن، به‌منزله کوشش در راه تحقق آرمان‌های الهی و گسترش حاکمیت قوانین الهی است؛ چنانچه امام راحل (ره) فرمودند: «حکومت اسلام، حکومت قانون است...» (ولایت فقیه، ص۵۵) رهبر فرزانه انقلاب نیز در این رابطه فرمودند: «امام (ره) یک قاعده‌ی محکم و مستحکمی به نام قانون اساسی را به وجود آوردند که بر اساس این قاعده می‌شود تمدن عظیم اسلامی را بنا نهاد...» (١٣٩٠/۰۳/١۴) و در سخن دیگری فرمودند: «حکومت اسلامی و انقلاب اسلامی، این حرف نو را مطرح کرد که حاکم و حکومت و قدرت سیاسی باید مبتنی بر پرهیزگاری، عدالت و حقیقت باشد و قانون اساسی بر این مبنا شکل گرفت...» (١٣٧٩/۱۱/٢٧) بر همین اساس، رهبر فرزانه انقلاب همواره بر پاسداشت قانون اساسی و اجرای دقیق آن تأکید داشته و فرمودند: «دشمنان، قانون اساسی ما را آماج حملات خود قرار داده‌اند؛ چون این قانون اساسی با این خصوصیات... می‌تواند کشور را به سامان برساند و جامعه را پیش ببرد...» (١٣٨۴/۰۲/١١) و سخن امروز را با کلام ارزشمند دیگری از رهبر فرزانه انقلاب به پایان می‌بریم که فرمودند: «قانون اساسی، میثاق بزرگ ملی و دینی و انقلابی ماست...»،«و عمل به آن، علاج دردهای کشور است...» (١٣٧٩/۰۴/١٩) و (١٣٧٩/٠٣/٢٩) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ١٣ ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ٠١ ١۴۴۶ 🌲 دسامبر 2024 03 Tuesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ☀️ روز 💠حدیث روز 💠 💎 پیامبر اکرم (ص) :«يَا سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ ابْنَتِي فَهُوَ فِي الْجَنَّةِ مَعِي وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِي النَّار» «ای سلمان! هر که دخترم فاطمه را دوست بدارد در بهشت در کنار من خواهد بود، و هرکه او را دشمن بدارد در آتش جهنم خواهد بود» 📚 بحارالانوار، ج٢٧، ص١١۶ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
251.1K
مناسبت: موضوع: ❓زنان زيادى را ديده‌ام كه حجاب‌هاى متفاوتى دارند حال مى‌خواهم بدانم پوشش شرعی زنان چگونه بايد باشد؟ ✅ زنان بجز صورت، به مقدارى که شستن آن در وضو واجب است و دست‌ها، از سر انگشتان تا مچ، بقيّه اعضاى بدن خود را بايد از نامحرم بپوشانند. ❓آيا چانه جزو محدوده حجاب زنان به حساب مى‌آيد؟ اگر به حساب مى‌آيد لطفاً محدوده آن را (دقیقاً) مشخص كنيد؟ ✅ چانه جزو صورت زن محسوب شده و برای مقدارى از آن كه در ظاهر صورت قرار گرفته پوشش لازم نيست ولى زير چانه بايد پوشانده شود. ❓آن مقدار از زيور زنان كه ظاهر است (مثل حلقه نامزدى، آرايش معمولى ابروان و ...) آيا واجب است پوشانده شود؟ ✅ هر آنچه عرفاً زينت محسوب مى‌شود بايد از نگاه نامحرم پوشانيده شود. 📚منبع:  https://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَنِ‌الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم عنوان: (١) مناسبت روز: در ایام قرار داریم و چه ایامی مناسبتر از این روز‌ها برای پرداختن به ؛ لذا انشاالله از امروز به مدت ١٠ روز در رابطه با این سیره نورانی با شما سخن می‌گوییم و محتوای لازم برای ١٠ منبر کوتاه را در اختیار عزیزان قرار می‌دهیم؛ اما برای پرداختن به این موضوع، ابتدا باید «الگوی انسانی» را تعریف کنیم؛ «الگوی انسانی» عبارت از آن چهارچوبی است که بر فکر و گرایش و رفتار آدمی اثر بگذارد و انسان با تأسی به آن، مسیر زندگی خود را طی نماید و بدیهی است که این الگو نباید خارج از دسترس بوده و به عبارت دیگر می‌بایست «الگویی دست‌‌یافتنی» باشد. همچنین باید بدانیم که معنای ، تشابه کامل و دقیق به الگو نیست! بلکه منظور نزدیک‌شدن به آن و در مسیر الگو قرارگرفتن است؛ لذا دربارۀ الگوی فاطمی این تعریف صدق می‌کند که حضرت فاطمه (س)، آن شخصیت والایی است که تمامی مسلمانان و غیرمسلمانان اعم از زن و مرد می‌توانند با شناخت این قله، خود را از دره فاصله داده و به اوج نزدیک گردانند؛ در نتیجه برای طرح الگوی فاطمی، باید از ابعاد دست‌یافتنی آن حضرت، سخن بگوییم. پرداختن ما به الگوی انسانی از جمله الگوی فاطمی، به‌گونه‌ای باید یک نوع ورزش ذهنی باشد و آدمی را برای تبدیل شدن به یک «قهرمان» آماده نماید. تصور کنید که شما مثلاً قهرمان شدن در یک ورزش را دوست دارید، برای رسیدن به آن، ابتدا مدتی آن ورزش را دنبال می‌کنید، بعد شروع به تمرین می‌کنید؛ مثلاً اگر دوست دارید یک بوکسور شوید، آنقدر روی دستتان کار می‌کنید تا یک دست ضعیف را به یک مشت قوی تبدیل کنید؛ بطوری‌که اگر از روز اول به شما می‌گفتند که دست شما چنین قدرتی دارد، باور نمی‌کردید! البته مسلماً این حرکت تا رسیدن به قهرمانی، نیاز به مربی و برنامه‌ریزی دارد و این فرآیند در الگوگیری هم باید لحاظ شود. ❓اینجا شاید یک سؤال مهم مطرح شود که حضرت زهرا (س) در هزار و چند صد سال پیش زندگی میکردند پس چگونه «الگوی فاطمی» می‌تواند متناسب با این دوره و زمانه باشد؟ ✅ در پاسخ به این سؤال باید بدانیم که: 🔹اولاً همه‌ی بزرگان و علمای معاصر و در رأس آنها امامین انقلاب همواره بر الگوگیری از حضرت زهرا (س) در این دوران تأکید فراوان نموده‌اند؛ چنانچه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: نمایاندن نمونۀ یک بانوی مسلمان، باتوجه به بحران جهانی در مسئلۀ زن ضرورت و فوریت دارد؛ چنانکه فرهنگ غرب در الگوسازی برای مسئله زن، فعالیت‌ها و برنامه‌های متعددی تا به امروز داشته است؛ ولی با این وجود، جامعۀ جهانی در مسئلۀ زن دچار خلا و تشتت است؛ بنابراین باتوجه به عقب‌ماندگی جهان اسلام از صدور الگوی زن مسلمان به دنیا، نشان‌دادن الگویی عینی همچون حضرت زهرا (س) به جهان، ضرورت قابل‌توجهی دارد. 🔹ثانیاً حضرت مهدی (عج) که امام حیّ در عصر حاضر هستند، مطابق با روایت «إنَّ لِي في إبنَةِ رَسولِ اللّه ِاُسوَةٌ حَسَنةٌ» الگوی فاطمی را بهترین الگو برای خود در این زمان دانسته‌اند. 🔹ثالثاً خداوند متعال در قرآن کریم که متعلق به همه‌ی اعصار و زمان‌هاست، نوعاً در ترسیم الگو از زنان گذشته همچون حضرت مریم و آسیه (س) نام برده؛ چنانچه در آیات ١٠ تا ١٢ سوره تحریم می‌فرماید: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ کَفَرُوا امْرَاَتَ نُوحٍ وَ امْرَاَتَ لُوطٍ...؛ وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَاَتَ فِرْعَوْنَ اِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی‌ عِنْدَکَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ...؛ وَ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتی‌ اَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فیهِ مِنْ رُوحِنا وَ صَدَّقَتْ بِکَلِماتِ رَبِّها وَ کُتُبِهِ وَ کانَتْ مِنَ الْقانِتینَ» لذا بنابر این مثل‌های قرآنی، حضرت فاطمه (س) که به مراتب از حضرت مریم و آسیه (س) والاترند، الگویی مناسب در تمامی اعصار و برای همه‌ی جوامع هستند. ✍️این مبحث ادامه دارد..... 🏴 شهادت: بی‌شک تشییع و تدفین حضرت فاطمه (س)، به‌ صورت مخفیانه (امالی مفید، ص٢٨١) یکی از مهمترین حرکت مبارزاتی حضرت زهرا (س) در دفاع از ارزش‌هاست که پرده از شدت ظلم و دشمنی علیه ایشان و حضرت علی(ع) در تاریخ برداشته است. هرچند که این تشییع مخفیانه چه حال جانسوزی برای أميرالمومنين (ع) و فرزندان عزیز آن حضرت ایجاد کرد که زبانحال آن بزرگواران تأثیر زیادی در مخاطبین ایجاد می‌نماید. 📚 تهیه شده در مؤسسه طلایه‌داران راه سوم👇 https://eitaa.com/rahesevvom ✍️ با ما همراه شوید👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ١۴ ١۴٠٣ 🌙 الأربعاء ٠٢ ١۴۴۶ 🌲 دسامبر 2024 04 Wednesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 💠 حدیث روز 💠 💎 پیامبر اکرم (ع) : «إنَّما سُمِّيَت ابنَتی فاطِمَةُ لأنَّ اللّه عزّوجلّ فَطَمَها وفَطَمَ مَن أحَبَّها مِنَ النَّارِ» «دخترم به اين دليل فاطمه ناميده شده است كه خداوند عزوجل او و دوستدارانش را از آتش (دوزخ) به دور داشته است» 📚 أمالی طوسی، ص ٣٠٠ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
314.2K
مناسبت: ایام و سوگواری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) موضوع: ❓حکم پوشیدن ساپورت و شلوار لی یا شلوار جین و روسری و کفش رنگی و مانتوی کوتاه در زیر چادر چیست؟ ✅ برای پوشش اسلامی شرایطی ذکر شده، ازجمله اینکه برجستگی‌های بدن مشخص نباشد؛ اما در مورد ساپورت، این‌گونه است که تمام هندسه‌ی بدن مشخص است، بنابراین حجاب کاملی نیست؛ اما نسبت به نوع‌های رنگی شلوار جین و لی، اگر زیر چادر باشد و پیدا نباشد، حکم خاصی ندارد و به فرض اینکه پیدا هم باشد اگر به‌قدری چسبان نباشد که هندسه‌ی بدن مشخص باشد - یعنی یک مقداری گشاد باشد که برجستگی های بدن مشخص نباشند - و اینکه رنگش به‌گونه‌ای نباشد که فرد انگشت‌نما شود و به‌اصطلاح لباس شهرت نباشد، اشکالی ندارد. ❓اگر همسر حجاب اسلامی را رعايت نکند آيا بايد شوهر، او را با دعوا و درگيرى به رعايت حجاب وادار کند؟ ✅ در رعايت حجاب واجب و انجام ساير تکاليف شرعيه، شوهر حق دعوى و درگيرى و کتک کارى ندارد، و فقط مجاز است با ملايمت، امر به معروف و نهى از منکر زبانى نمايد. 📚منبع:  https://farsi.khamenei.ir ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَنِ‌الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم عنوان: ! (٢) مناسبت روز: در ایام قرار داریم و به همین مناسبت از روز گذشته مبحثی را درباره و تناسب آن با زمان حاضر تقدیم نمودیم و سپس با عنایت به آیات و روایات و کلام بزرگان و امامین انقلاب، اثبات نمودیم که این الگو در آخرالزمان بسیار کارآمد و کارساز است تا جایی که امام زمان (عج) آن را برگزیده و دختر رسول خدا را اسوه حسنه برای خود نامیده‌اند. ✍️ امروز نیز در ادامه این مبحث به چگونگی الگوگیری از حضرت فاطمه (س) خواهیم پرداخت و این الگوگیری را به دو بخش تقسیم می‌نمائیم: 1️⃣ «الگوبرداری همه‌‌جانبه»: آنچه در الگوگیری فاطمی ضروری و قطعی می‌باشد، این است که عملکرد و سیره آن حضرت در تمامی ابعاد زندگی، اعم از فردی و خانوادگی و اجتماعی را مدنظر قرار داده و دقت کامل نمائيم تا هیچ یک از ابعاد زندگی نورانی آن حضرت مورد غفلت قرار نگیرد، یا به عبارت دیگر می‌بایست الگوبرداری از آن اسوه حسنه، همه‌جانبه باشد؛ مثلاً اگر ما از مبارزات اجتماعی آن حضرت، غفلت کنیم، آن وقت بیت‌الاحزان زهرای مرضیه (س) منحصر در گریه‌های منفعل و صرفاً احساسی خواهد شد. 2️⃣ «الگوبرداری نو و دقیق»: برای دست‌یابی به این نوع الگو، ابتدا باید خود را در موقعیت‌هایی ببینیم که حضرت زهرا (س) در طول عمر شریفشان، در آن موقعیت‌ها قرار داشتند؛ سپس به‌صورت جزء به‌ جزء و دقیق آن موقعیت‌ها را موشکافی کرده و درباره‌ آنها تأمل نمائیم؛ لذا جامعۀ ما، چه در مقام روایت فاطمه و فاطمیه، و چه در مقام تأثیرپذیری از آن الگوی بی‌نظیر، نیاز به بازنگری و نگاهی نو و دقیق دارد. ✍️ در این راستا اگر بخواهیم نخ تسبیح و محور اصلی الگوی فاطمی را پیدا کنیم تا همه ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی آن حضرت را به هم متصل کند، بی‌شک باید به اشاره نمائیم؛ چراکه سراسر مبارزه و جهاد در راه خداست؛ لذا در طول زندگی کوتاه آن حضرت، شاهد عظمتی بیکران از ، ، و هستیم؛ به‌گونه‌ای که باید آن حضرت را مصداق واقعی آیه ٧٨ سوره حج دانست که در راه خدا چنان که شایسته است، جهاد نموده‌اند: «وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ». ❓اما برای ورود به مبحث ابتدا باید معنای جهاد در نگرش اسلامی را بدانیم؛ جهاد به‌ تعبیر رهبر معظم انقلاب، حرکتی برگرفته از اعتقاد و باور قلبی و ایمان و به‌کارگیری توانایی‌ها در میدان مبارزه با دشمن است که برای آن پایانی نیست: «حَقَّ جِهادِهِ»، چراکه توانایی‌های انسان تمامی ندارند! به تعبیر دیگر، «جهاد یعنی خسته نشدن، یعنی با فکر درست و منطقِ درست، راهی را طی کردن و ایمان به آن راه پیدا کردن و آن را با همه‌ی سختی‌هایش، با همه‌ی موانعش دنبال کردن و پیش رفتن»، ✍️ در پایان این بخش به بانو به عنوان نمونه‌ای ملموس از جهاد فاطمی، در زمان رژیم ستمشاهی اشاره می‌نماییم؛ چنانچه ایشان روایت می‌کند که وقتی "حدود ١۶ روز، بدترین و وحشتناک‌ترین شکنجه‌ها را تحمل کردم، ولی هنوز چیزی یا مطلب درخور و با اهمیتی به مأموران نگفته بودم، این امر سخت، بر مأموران و بازجوها گران آمده بود! از این رو سعی کردند با اقدامات غیر انسانی و ایجاد فشارهای عظیم روحی و روانی، مقاومت مرا در هم شکسته و مرا به حرف درمی‌آورند؛ اما زهی خیال باطل! این مبحث ادامه دارد.... 🏴«سوزبرگ شهادت»: یکی از نکات مهم در مصیبت‌خوانی فاطمی این است که باید دقت کنیم فقط به جنبه احساسی مصائب فاطمی نپردازیم، بلکه در رابطه با علل و فلسفه جهاد فاطمی معرفت‌افزایی کنیم؛ و بدانیم که در جهاد فاطمی، حضرت زهرا (س) جانشان را فدا می‌کنند برای دفاع از ولایت، و برای اینکه حکومت به دست نااهلان نیفتد! لدا اگر حضرت فاطمه (س) همسر امیرالمؤمنین (ع) هم نبودند، حکایت بازهم تغییری نمی‌کرد چون اصلاً در اینجا مسئله زن و شوهری نیست! مسئله تکلیف و وظیفه است! مسئله ولایت‌باوری و ولایت‌یاوری و استکبارستیزی است! بنابراین هیچ تهدید و لطمه‌ای بر آن حضرت اثر نمی‌گذاشت! به‌گونه‌ای که حتی در دوران بارداری هم دست از جهاد فاطمی برنداشته و تا جایی پیش می‌روند که طاغوتیان شدیدترین لطمه‌ها را بر جسم و جان و فرزند داخل شکم آن حضرت وارد می‌کنند، اما باز هم حضرت با همان حال، دست از حمایت از ولیّ زمان خود برنمی‌دارند! 📚 تهیه شده در مؤسسه طلایه‌داران راه سوم👇 https://eitaa.com/rahesevvom ✍️ با ما همراه شوید👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ١۵ ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ٠٣ ١۴۴۶ 🌲 دسامبر 2024 05 Thursday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ☀️ روز 💠 حدیث روز 💠 💎 حضرت فاطمه‌ (س): «إذا حُشِرتُ یَومَ القِیامَةِ أشفَعُ عُصاةَ اُمَّةِ النَّبِیّ‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله» «آن‌گاه که در روز قیامت برانگیخته شوم، گناهکاران امّت پیامبر اسلام را خواهم کرد» 📚 إحقاق الحقّ ، ج ۱۹ ، ص ۱۲۹ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
349.9K
مناسبت: سالروز (س) موضوع: ❓آیا پوشاندن «پا» از نگاه نامحرم برای خانم‌ها واجب است یا خیر؟ و حکم پوشش پا، برای خانم‌ها در هنگام نماز در صورتی که نامحرم در آنجا نباشد، چیست؟ ✅ خانم‌ها در مقابل نامحرم باید پاها را بپوشانند؛ تنها دو موضع برای پوشش خانم‌ها در حضور نامحرم استثناء شده است: «گردی صورت و دست‌ها تا مچ» البته به شرط اینکه آرایش و زیوری که جلب توجه کند و چشمگیر باشد نداشته باشند؛ ⬅️ اما در نماز سه موضع استثناء شده که پوشاندن آنها واجب نیست: «گردی صورت» به مقداری که در وضو شسته می‌شود، «دست‌ها تا مچ» و «پاها تا مچ»، به شرط اینکه نامحرمی او را نبیند». ❓آیا پوشیدن جوراب نازک برای خانم­‌ها به‌طوری که پا در مقابل نامحرم مشخص باشد جایز است؟ ✅ از جمله شرایط پوشش شرعی این است که بدن­‌نما و نازک نباشد که پوست بدن پیدا باشد! بنابراین پا باید از نگاه نامحرم پوشانده شود، لذا اگر خانمی جوراب نازک بپوشد که پای او دیده شود، حجابش کامل نیست و جوراب باید در حدی باشد که پا پیدا نباشد. 📚منبع:  https://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَنِ‌الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم عنوان: ! (٣) مناسبت روز: در ایام قرار داریم و در چند روز گذشته مباحثی را درباره چگونگی الگوگیری از حضرت فاطمه (س) بیان داشتیم و عرض کردیم که ما نیاز به یک روایت همه جانبه و نو و دقیق از زندگی ایشان داریم و در این روایت نو باید به‌دنبال نخ تسبیحی که تمامی ابعاد را به هم متصل می‌کند، باشیم و سپس به این نتیجه رسیدیم که بی‌شک این نخ تسبیح است؛ در ادامه نیز جهاد را از نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب معنا کردیم و عرض شد که جهاد دارای ویژگی‌هایی از جمله: ایمان، مقاومت، خستگی‌ناپذیری، هوشمندی و موقعیت‌شناسی، صراحت، قدرت، شجاعت، قاطعیت، صلابت و محنت‌پذیری است. ✍️ اما در روزبرگ امروز به سراغ این خصوصیات رفته و اول از «شجاعت» آغاز می‌کنیم؛ برخی فکر می‌کنند «شجاعت» به معنای بی‌گدار به آب زدن و اقدامات جسورانه و بدون فکر است! اما پیر خردمند انقلاب پاسخ این افراد را داده و فرموده‌اند: «شجاعت به معنای بی‌گدار به آب زدن نیست! بررسی‌ها باید انجام بگیرد، فکر صحیح باید بشود، اما وقتی به نتیجه رسیدیم، بدون تردید و تزلزل بایستی اقدام کنید... تکرار میکنم این شجاعت به معنای گز نکرده پاره کردن (یعنی بدون تفکر و سنجیدن، کاری را انجام دادن) نیست و نباید باشد؛ بفهمیم چه کار می‌کنیم، ملتفت باشیم چه اقدامی داریم انجام می‌دهیم؛ محاسبه‌ی لازم را بکنیم و بعد قدم را محکم برداریم...» (١٣٨۶/۴/٩) بنابر آنچه گذشت، صفت شجاعت از صفات مشترک میان زن و مرد است؛ چنانکه طبق آیه ١١ سوره تحریم، جناب آسیه (س) همسر فرعون آنقدر شجاعت دارد که از او و جریان طاغوت ابراز انزجار می‌کند، در حالی که مردان قدرتمند آن زمان، تاب چنین کاری را نداشتند! لذا در اینجا باید اذعان نمود که اگر می‌خواهیم زن و مرد جریان‌ساز در جامعه داشته باشیم، باید صفت را در خودمان پرورش دهیم. ❓نکته دیگر در این زمینه این است که آیا اقسام جهاد همان است که در اذهان عمومی و در برخی روایات وجود دارد؟ یعنی «جهاد اکبر» و «جهاد اصغر»؟ ✅ در پاسخ به این سؤال باید گفت، با توجه به آیات و روایات، سه مدل جهاد بر ما وارد شده است؛ «»، «» و «» که والاترین آن، جهاد اکبر یا همان مبارزه با نفس است که جهاد کبیر و اصغر بر پایۀ آن شکل می‌گیرد. براین اساس باید اذعان کنیم که جهاد اکبر، فقط یک جهاد شخصی نیست! بلکه یک جهاد اجتماعی هم هست؛ به‌طور مثال دولت‌هایی که در برابر قدرت‌های استکباری سکوت می‌کنند و از ملت‌های خود دفاع نمی‌کنند؛ در واقع اسیر نفس خود، برای بقای بیشتر بر اریکۀ قدرت هستند. همچنین توده‌های مردمی که برای امرار معاش راحت‌تر، در برابر دولت‌های ظالم و طاغوتی، ساکت می‌مانند، پیرو نفس راحت‌طلب خود شده‌اند. ✍️ در تعریف جهاد کبیر نیز باید بگوییم گونۀ دیگری از جهاد است که آن هم به‌نوعی عدم‌تبعیت از دشمن را به‌همراه دارد؛ اما در آن مبارزه، مسلحانه نیست در عین اینکه یک جهاد اجتماعی است که برخی گونه‌های آن عبارتند از: ، ، ، و و... جهاد کبیر مبتنی بر آیه ۵٢ سوره فرقان است که خداوند می‌فرماید: « فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً». ✍️ اما جهاد اصغر گونۀ سخت جهاد است که پیکار مستقیم و مسلحانه با دشمن را در بر می‌گیرد. البته از محاسن این جهاد، وضوح وجود دشمن است، چنانچه در جهاد اکبر این وضوح وجود ندارد؛ لذا در روایات جهاد اکبر را سخت‌تر دانسته‌اند؛ چراکه این جهاد به درایت و شجاعت بیشتری نیاز دارد، چون دشمن در وجود خودمان پنهان شده است. ✍️ این مبحث ادامه دارد... 🏴«سوزبرگ شهادت»: حکایت جانسوز امیرالمؤمنین (ع) در فقدان حضرت زهرا (س)، فقط قصه‌ی یک همسر عاشق نیست! فقط قصه‌ی رفتن یک مادر مهربان و یتیم شدن فرزندان نیست! بلکه حکایت از دست دادن یک هم رزم است؛ «فَلَمَّا نَفَضَ يَدَهُ مِنْ تُرَابِ الْقَبْرِ هَاجَ بِهِ الْحُزْنُ» (امالی مفید،ص٢٨١)؛ امیرالمؤمنین یار و هم رزم و همگامی نزدیکتر از آن حضرت ندارند؛ لذا برای علی (ع) از دست دادن حضرت زهرا (س) بسیار سخت بود و از آن پس، یار و همدرد و همراز او، دل چاه است. 📚 تهیه شده در مؤسسه طلایه‌داران راه سوم👇 https://eitaa.com/rahesevvom ✍️ با ما همراه شوید👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ جمعه ١۶ ١۴٠٣ 🌙 الجمعة ٠۴ ١۴۴۶ 🌲 دسامبر 2024 06 Friday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ☀️ 💠 حدیث روز 💠 💎 امام صادق (ع): «اِتَّقُوااللّهَ و كونوا إخوَةً بَرَرَةً، مُتَحابّينَ فِي اللّهِ مُتَواصِلينَ مُتَراحِمينَ، تَزاوَروا وتَلاقَوا و تَذاكَروا أمرَنا وأحيوهُ» «از خدا پروا كنيد و برادرانى نيكوكار باشيد، به‌خاطر خدا يكديگر را دوست بداريد، با هم ارتباط داشته‌باشيد، به هم مهر بورزيد، به ديدار و ملاقات يكديگر برويد و درباره امر ما (و امامت و ولايت ما) گفتگو كنيد وآن را زنده بداريد» 📚 الكافی، ج٢، ص١٧٥، ح١ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
277.5K
مناسبت: موضوع: ❓چه نوع پوششی از حیث رنگ، جنس و نوع برای خانم‌ها در مقابل نامحرم اشکال دارد؟ ✅ به‌طورکلی اگر لباس به‌گونه‌ای باشد که فرد را در نگاه دیگران، انگشت‌نما نموده و یا جلب توجه نامحرم کند، (حتی در کیفیت پوشیدن) پوشیدن آن جایز نیست! ⬅️ البته در پوشش در برابر نامحرم، فقها شرایطی را برای لباس فرموده‌اند: 🔹بدن را به مقدار کامل (شرعی) بپوشاند؛ 🔹نازک نبوده و بدن‌نما نباشد؛ 🔹از نظر حجم، تنگ و چسبان نباشد و طوری باشد که برجستگی‌ها و برآمدگی‌های بدن را بپوشاند؛ 🔹مُروّج فرهنگ ابتذال و یا فرهنگ دشمنان نباشد... ❓آیا استفاده از چادر براق و رنگارنگ در برابر نامحرم اشکال دارد؟ ✅ نه، اشکالی ندارد، مگر اینکه به‌گونه‌ای باشد که جلب توجه نامحرم کند یا در حدی باشد که فرد انگشت‌نما شود. 📚منبع:  https://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَنِ‌الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم عنوان: ! (۴) مناسبت روز: در ایام قرار داریم، و در روزهای گذشته از جهاد فاطمی به عنوان مهمترین سیره حضرت زهرا (س) سخن گفتیم و پس از تعریف جهاد، اقسام آن را مورد بررسی قرار دادیم و تفاوت‌های ، و را برشمردیم. ✍️ انشاالله در روزبرگ امروز نیز به ادامه مبحث می‌پردازیم و عرض می‌کنیم که باتوجه به تعریف جهاد و فهمیدن انواع و اقسام آن، این نکته برای ما محرز می‌شود که انجام انواع جهاد، به جنسیت ارتباطی ندارد و امر مشترک انسانی میان تمامی زنان و مردان است؛ و تنها استثناء در جهاد بانوانه، جهاد ابتداییِ تعرضی است که از عهدۀ زنان خارج است؛ اما بقیه انواع جهاد (جهاد اصغر دفاعی، جهاد کبیر و جهاد اکبر) به عهده هر زن و مرد مسلمانی می‌باشد؛ لذا در مشخصات حرکات جهادی نیز عمدتاً زنان و مردان برابرند؛ مواردی همچون: خستگی‌ناپذیری، محنت‌پذیری، شجاعت، مقاومت و... البته قطعاً تفاوت‌هایی نیز در مدل اجرای جهاد در دو جنس مردانه و زنانه وجود دارد؛ مثلاً در مدل جهاد بانوانه، استفاده تلفیقی از عنصر عقل و عاطفه و قدرت روحی وجود دارد، اما در مدل جهاد مردانه، عمدتاً ترکیب عقل و قدرت جسمی را بیشتر مشاهده می‌کنیم؛ چنانچه رهبر فرزانه انقلاب، قوت روحی بانوان در عرصه انقلاب و دفاع مقدس را پررنگتر دانسته‌اند که نشانه آن را می‌توان در داستان زندگی شهدا و تاثیرگذاری مادران و همسران شهدا بخوبی مشاهده نمود. همچنین رهبر معظم انقلاب، بانوان را به‌دلیل لطافت بیشتر، دارای آمادگی بیشتری برای دریافت انوار الهی می‌دانند، و از سوی دیگر صلابت و قاطعیت زنان را نیز می‌ستایند، و به‌دلیل این خصوصیات، آنها را جامع اضداد می‌دانند که این موضوع در مدل مجاهدت بانوانه، کارآمدی خاص را ایجاد می‌کند. ثانیاً در جهاد زنانه، اگر تعارضی بین انواع جهاد کبیر از نوع اجتماعی و خانوادگی به وجود آید، معمولاً ساحت خانوادگی در اولویت قرار می‌گیرد؛ مگر اینکه فریضه بزرگ اجتماعی همچون دفاع از ولایت و دفاع از اسلام وجود داشته باشد که در این صورت انجام فريضه اجتماعی در اولویت قرار می‌گیرد؛ چنانچه حضرت زینب (ع) در ماجرای کربلا، خانه و همسر خود را (با اجازه ایشان) رها کرده و به یاری امام زمان خود می‌روند. ثالثاً در جهاد بانوانه، مجاهدت همراه با حفظ عفت و عزت است، لذا حجاب و عفت نه تنها زن را به انزوا نمی‌کشاند و او را محدود نمی‌نماید بلکه در واقع لباس رزم و حرکت فی سبيل‌الله است. رابعاً در بعضی از اقسام جهاد کبیر، نقش بانوان بسیار پررنگ‌تر است؛ از جمله جهاد در عرصه جنگ روانی؛ خطبه‌خوانی‌های حماسی، جهاد عاطفی و احساسی که از اقسام جهاد تبیین هستند، چنانچه اولین روضه‌خوان کربلا، حضرت زینب (س) بودند. خامساً اثرگذاری جهاد بانوانه نیز در بسیاری از موارد از تأثیر جهاد مردانه بیشتر است؛ به‌دلیل اینکه بانوان، علاوه بر حضور مستقیم در جهاد، می‌توانند با توجه به نقش همسری و مادری خود، دیگر اعضای خانواده را نیز به میدان مبارزه آورند که این موضوع بر نقش بی‌بدیل بانوان در عرصۀ جهاد دارد؛ چنانچه رهبر معظم انقلاب فرمودند: «در همه جای دنیای اسلام اگر زن‌ها حرکت نکنند، حرکت عمومی و همگانی و موفق امکان ندارد انجام بشود...» (١٣۶۴/١٢/١٠) ✍️ این مبحث ادامه دارد... 🏴«سوزبرگ شهادت»: حضرت زهرا (س) در آن ایام که انواع فتنه‌افکنی‌ها برای تیره کردن فضا توسط غاصبین خلافت انجام می‌شد، همه وجود خود را برای روشنگری فدا نمودند و چهل شب با پهلوی شکسته و بدن مجروح بر درب خانه بزرگان انصار و مهاجرین رفتند و جهاد تبیین انجام دادند؛ اما آیا این جهاد کبیر بر آن مخاطبانی که فهمشان دچار اختلال شدید شده بود و ترس و دنیاپرستی بر آنها غلبه کرده بود، اثر می‌گذاشت؟! پس باید احتمال بدهیم که حضرت فاطمه (س) در این حرکت جهادی فقط به فکر مخاطبان در آن زمان نبوده‌اند! بلکه ما نیز جزو مخاطبین روشنگری‌های حضرت زهرا (س) بوده‌ایم؛ لذا باید بدانیم که حضرت مادر، همه‌ی وجودشان را فدای تبیین‌گری و هدایت ما نمودند! 📚 تهیه شده در مؤسسه طلایه‌داران راه سوم👇 https://eitaa.com/rahesevvom ✍️ با ما همراه شوید👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ١٧ ١۴٠٣ 🌙 السبت ٠۵ ١۴۴۶ 🌲 دسامبر 2024 07 Saturday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 🌲 💠 حدیث روز 💠 💎 امام صادق (ع): «تَسْبِيحُ فَاطِمَةَ اَلزَّهْرَاءِ عَلَيْهَا السَّلاَمُ فِي كُلِّ يَوْمٍ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلاَةٍ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ صَلاَةِ أَلْفِ رَكْعَةٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ» «تسبیح فاطمه (س) در هر روز بعد از نماز، نزد من از هزار رکعت نماز در هر روز پسندیده‌تر است» 📚 مکارم‌الاخلاق، ص٢٨١ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
415.3K
✍️ ❓حكم حضرتعالى درباره تاتو كردن ابرو براى زنان چيست؟ ✅ مانع ندارد، ولی اگر در نظر عرف، زينت محسوب مى‌شود بايد از نامحرم بپوشانند. ❓آیا استفاده از بعضی مواد آرایشی که رنگ آن دیده نمی‌شود (مانند رُژ کم‌رنگ) در حضور نامحرم جایز است؟ ✅ به هر حال اگر به گونه‌ای باشد که عرفاً زینت محسوب شود، و یا باعث جلب توجه نامحرم می‌گردد، لازم است از نگاه نامحرم پوشانده شود. ❓از کرم روشن کننده ی پوست به مقدار کم، که فقط لکه های پوست را بپوشاند (نه برای زیبایی بلکه برای پوشاندن عیب) استفاده کنیم اشکال دارد؟ ✅ اگر آرایش و زینت حساب شود باید از نامحرم پوشانده شود، و کم و زیادش در حُکم تأثیری ندارد. 📚 khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG