📸 #عکسنوشت
🔰 آزادی فلسطین وابسته به وحدت مسلمین است
🔻 مسلمانانی که نسبت به سرنوشت دیگر مسلمانان احساس مسئولیت میکنند و تا پای جان پای کار مذاهب و ملل اسلامی حاضر میشوند و برای برادر مسلمان خود جان میبازند و اختلافات را کنار میگذارند و به مشترکات حتی در جنبه های سلبی هم توجه دارند، دارای تقوا هستند.
💢 بریده ای از سخنرانی آیت الله رشاد در سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 تمایز احکام فردی و اجتماعی
🔻 حکم دارای چند رکن است و #حکم_فردی و اجتماعی در پاره ای از این ارکان با هم متفاوت هستند. نخست مبدأ و جاعل حکم، دوم غایت حکم یعنی آن مصالحی که حکم برای به دست آوردن آنها جعل شده است چرا که اگر در مقام اقتضا مصلحتی نبود چنین حکمی وضع نمی شد، سوم مکلف حکم است که حکم فردی و #حکم_اجتماعی در آن از هم جدا هستند، چهارم متعلق حکم است یعنی فعلی که به آن امر یا از آن نهی شده است.
🔻 گذشته از این ارکان ممکن است میان حکم فردی و اجتماعی در قیود و شروط نیز تفاوت باشد یا در ادله و مستمسکات نیز از هم جدا باشند و یا شاید گفته شود که این دو نوع حکم در مقام تطبیق و امتثال هم مانند هم نیستند.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
74.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #ببینید
◽️ آزادی #قدس_شریف در گرو وحدت مسلمانان جهان است
🎥 سخنرانی مجازی آیت الله #علی_اکبر_رشاد رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🏷 سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی
#همایش
#هفته_وحدت
🆔 @iictchannel
📸 #عکسنوشت
🔰 کارکردهای فقه حکومتی
🔻 #فقه_الحکومة بیان می کند که امام نسبت به مردم، مردم نسبت به امام، مردم نسبت به سرزمین، کارگزاران نسبت به مردم چه وظیفه و حقوقی دارند.
🔻 فقه الحکومة در درازنای تاریخ با نام های گوناگونی در میان بوده است و با نام هایی مانند #الاحکام_السلطانیه، فقه السیاسة، #فقه_الولایة، فقه الخلافه و فقه الدولة شناخته می شده است.
🔻#حکم_حکومی تدبیری از سوی ولی امر موقتاً و به مصلحتی صادر می شود و تا هنگامی که آن مصلحت رخت بر بندد یا ولی فقیه دیگری جای ولی فقیه پیشین را بگیرد این حکم نیز پابرجاست.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030702.mp3
11.21M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و شصت و چهارم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه اول سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 دوشنبه ۲ مهرماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 قواعد فقهیه
🔻 بر خلاف تصور شایع، #قواعد_فقهیه همگی از سنخ فقه و احکام عملی (فروع کلی) نیستند بلکه قواعد فقه ممکن است فطری، عقلی، نقلی و یا رویههای عرفی عُقلائی باشند. قواعد فقهی در هر قسم از اقسام فقه با فرضیات و پیشانگارههای نظری فقه، قواعد اصولی #قواعد_اخلاقی نسبت و ارتباط دارد.
🔻 هر باب جدیدی که در #فقه گشوده میشود باید قواعد اختصاصی آن را از مصادر و مناشی قواعد الفقه استنباط و اصطیادکرده و ارائه نمود.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_زیست_فناوری آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
⭕️ هم اکنون
🔰 آئین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع)
و مرکز تخصصی تفسیر و فلسفهی اِسرای تهران با سخنرانی آیت الله علی اکبر رشاد
🕌 تهران، میدان هروی، خیابان شهید موسوی، نبش خیابان شهید افشاری
🆔 @Rashad_ir
14030702.mp3
7.59M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه دویست و هشتاد و هشتم
📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه اول سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 دوشنبه ۲ مهرماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 راز بقاء
🔻 انسان هایی که در عصر حاضر زندگی می کنند با نسل هایی که در عصر آینده زندگی می کنند در «بهرهمندی از آن چه که خداوند در زمین برای بشر آفریده است» شریک هستند. تجاوز به منابع و #مواهب_الهی و انسان ساخت بیشتر و زیادتر از سهم و حق معلوم، منافات با این اصل دارد.
🔻 این که تصرفات بشر در طبیعت و توسعه منابع غذایی و دوایی تا آن جا که بشر از این جهات دچار مشکل نشود و احیانا بشریت به مخاطره نیفتد، به عنوان یک اصل تلقی می شود.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_زیست_فناوری آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از مدیریت حوزه علمیه استان تهران
💠 آئین رسمی آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ حوزه علميه استان تهران
✅ با حضور همه طلاب و اساتید مدارس علميه و مراکز تخصصی استان تهران
🎙 و با سخنرانی تصویری مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته
🗓 زمان: سه شنبه سوم مهرماه ساعت ۹ صبح
🕌 مکان: حرم مطهر حضرت امام خمینی ره
☫ روابط عمومی
مدیریت حوزه علمیه استان تهران
https://eitaa.com/howzehtehran
#طرّهی_عشق
📌 به بهانه سوم مهرماه سالگشت ارتحال ملکوتی میراثدار عرفان شیعی حضرت آیت الله علامه حسنزاده آملی(ره)
پیچ گیسوی تو رأس الفِتَن است،
کفر هندوی توام راهزن است.
بیت ابروی تو در دفتر حسن
شاه بیتِ غزلِ ذوالمِنَن است .
مطلع شعر قدت را نازم !
گر چه هندوست ولی تُرک فن است.
دوش عرشی نفسی میفرمود:
«طرّهی عشق شکن در شکن است»
دل این بیدل واله، عمری است
که اسیر خم آ ن پر شکن است.
شیخ ما راز حیات افشا کرد
دوش، تا دید خمار انجمن است.
تو که هر لحظه دو صد جلوه کنی
از چه پس پاسخ دیدار «لَن» است؟
خود صلیب قلم از عهد صِغَر
چون رشاد آخته بر دوش من است.
💢 #علی_اکبر_رشاد
تهران، زمستان يكهزار وسيصدوشصت و سه
🆔 @Rashad_ir
#برشی_از_یک_کتاب
📘 معرفی کتاب منطق فهم دین
🖌 به قلم آیت الله #علی_اکبر_رشاد
🔰 یکی از تفاوت های اساسی بین نظریه #اجتهادانگاری با نظریه #قرائت_پذیرانگاری در این است که نظریه های قرائت پذیرانگار، متن مدار و مفسر محورند، اما نظریه اجتهاد و منطق اکتشاف، مولف مدار است و مبتنی بر اصالت و تقدم مولف ماتن است. در نظریه اجتهاد، اصالت با مولف است، اجتهادگرایان می گویند: در مواجهه با یک متن باید ببینیم، مراد مولف و پدیدآورنده چه بوده است؟ عمده ی مباحث علم اصول و دانش تفسیر با این پیش انگاره طراحی شده است، ما نیز در پی تامین و افزایش ضمانت دستیابی به مرادات الهی کماهی هستیم و بر این باوریم که با الگوی پیشنهادی، متن مداری پنهان در #روش_شناسی رایج، از میان برخواهد خواست و با رواج آن دین فهمی به سوی مولف مداری مطلق و کامل میل خواهد کرد.
📌 برای خرید این کتاب هم اکنون اقدام کنید:
🌐 poiict.ir/product/k-13045
🆔 @Rashad_ir