🔆 امام کاظم(ع):
🌧 اهل زمین مورد رحمت الهی هستند مادامی که خوف از گناه داشته باشند.
📚 تهذیب الاحکام، ج ۶، ص ۳۵۰
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت اول:
1️⃣ دین یکی از کلماتی است که در قرآن به صورت مفرد آمده و هم اسم و هم محتوای آن، اسلام است؛ یعنی تسلیم بودن در برابر خداوند و آخرین رسول یا ولیّ او در هر زمان --> (إنّ الدّين عند الله الاسلام).
2️⃣ هر آیینی در صورتی نزد خداوند پذیرفته است که تسلیم پیامبر و آیین بعدی شود --> (إنّ الدّين عند الله الاسلام).
3️⃣ دیندار واقعی، تسلیمکنندهی خود است به خداوند --> (الاسلام).
4️⃣ اهل کتاب بودن مهم نیست، اهل فهم بودن مهم است. هر کتابداشتن و کتابخواندنی، به عالِم شدن منتهی نمیشود --> (أوتوا الكتاب).
5️⃣ اسلام و کتاب آن، قرآن، عین علم است --> (العلم).
6️⃣ همهی اختلافات اهل کتاب و انحرافاتی که در آیینهای الهی به وجود آمد، آگاهانه و از روی کینه و دشمنی بوده است --> (جاءهم العلم بغيا بينهم).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹ سورهی آلعمران: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ دین یکی از ک
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ١٩ سورهی آلعمران:
🔹 «دین»: آیین یا روش یا برنامهای که خداوند متناسب با هر دورهای، برای هدایت انسانها توسط پیامبر خود ارائه میکند.
🔸 «اسلام»: مصدر باب اِفعال از ریشهی «سَلَمَ» به معنی «تسلیم کردن»👇
یعنی «تسلیم کردن خود در برابر خداوند و آخرین پیامبرش در هر زمانی».
💎 بر این اساس، نام و محتوای تمام آیینهای الهی، «اسلام» بوده است(که قبلا هم به آن اشاره شد) و آیینهایی به نام «مسیحیت»، «یهود»، «زرتشت» و...، دین خدا نیست؛ بلکه روش کسانی است که به بهانهی پیروی از یک پیامبر، بر آیین قبلی خود ماندهاند و تسلیم خدا و آخرین پیامبرش نشدهاند، یعنی اسلام نیاوردهاند.
🔹 «مَااختلفَ»: فعل ماضی منفی از ریشهی «خلف» باب اِفعال، مصدر «اختلاف» به معنی «پشت به چیزی کردن، نپذیرفتن چیزی».
🔸 «الذین اوتوا الکتاب»: همان گونه که قبلا گفته شد، یعنی «یهودیان و مسیحیان».
🔹 «جاء»: فعل ماضی به معنی «آمد».
🔸 «جاءهم»: یعنی «آمد برایشان».
🔹 «العلم»: مصدر است به معنی «آگاهی، دانش و اطلاعات صحیح».
🔸 «بَغی»: مصدر ثلاثی مجرد به معنی «طلبِ توأم با تجاوز، کینهجویی، حسد».
🔹 «یکفر»: فعل مضارع از ریشه و مصدر «کفر» به معنی «بپوشاند».
🔸 «آیات»: یعنی «نشانهها».
🔹 «سریع»: صفت مشبهه از مصدر «سرعت»، ریشهی «سَرَعَ» به معنی «تند، زود».
🔸 «حساب»: مصدر باب «مفاعله» از ریشهی «حَسِبَ» به معنی «محاسبه».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
🔆 حضرت عيسى(ع):
💠 حقيقتى را به شما بگويم: همانگونه كه شخص بيمار به خوراک خوب و خوش مزه مىنگرد، اما به سبب درد شديدى كه دارد از آن لذّتى نمىبرد، دنيادار نيز به سبب مال دوستیاش، از عبادت لذّت نمىبرد و طعم شيرين آن را نمىچشد!
📚 تحف العقول، ص ۵۰۲
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | شیعهی قالتاق‼️
❌ امام زمان(عج) حامی یک مشت شیعهنمایی که قالتاقترین مردم دنیا هستند، نیست!
#استاد_رحیم_پور
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
4_6044198920362396180.mp3
4.32M
🎧 بشنویم | آرزوی من یا صاحبالزمان(عج)‼️
🌧 کی میشه صبح فرج یابن فاطمه(س)...
🤲🏻 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#پویانفر
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت دوم:
7️⃣ زمانی انسان آگاهانه خطا میکند که کینه، حسادت یا انحرافی در دل داشته باشد --> (بغيا بينهم).
8️⃣ اختلافات و کینههای بین اهل کتاب، باعث پشت کردن آنها به قرآن و پیامبر شد --> (و من يكفر بآيات الله...).
9️⃣ یکی از چیزهایی که سریعا در نامهی اعمال ما نوشته شده و فرصت اصلاح داده نمیشود، پوشاندن حق است --> (و من يكفر بآيات اللّه فإنّ اللّه سريع الحساب).
🔟 خداوند بلافاصله حساب میکند، هرچند بلافاصله عِقاب نکند --> (فإنّ الله سريع الحساب).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹ سورهی آلعمران: 🔖 قسمت دوم: 7️⃣ زمانی انسان
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷
🔖 آرایههای ادبی آيهی ١٩ سورهی آلعمران:
🔹جناس تام در «ما» و «ما».👇
1⃣ اولی در کلمهی «مااختلف»، نافیه یا منفیکننده است، و
2⃣ دومی در عبارت «ما جاءهم»، موصول است به معنی «آنچه».
🔸جناس اختلافی در کلمات «مِن» و «مَن».
🔹تضاد در کلمات «اسلام» و «یکفر».
🔸تکرار در کلمهی «الله».
🔹موسیقی حروف «ل، م، ب».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
🔆 پيامبر اکرم(ص):
⭕️ كسى كه با معصيت خدا به دنبال كارى باشد، از مطلوب خود دورتر و به آنچه از آن مىترسيده است نزديكتر گردد!
📚 بحارالأنوار، ج ۷۷، ص ۱۷۸
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۱۰ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت اول:
1⃣ با همهی مشکلات و انحرافاتی که در جامعهی اسلامی پیش آمده است، باز هم اگر قرار باشد بهترین الگوی جامعهشناسی به دنیا معرّفی شود، الگوی اسلامی آن است --> (كنتم خير أمّه).
2⃣ تنها شرط لازم برای این که یک جامعهی اسلامی بتواند خود را به عنوان بهترین الگو، به جامعهی جهانی ثابت کند، این است که در آن، امر به معروف و نهی از منکر نهادینه شود --> (تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنكر).
3⃣ آنچه ایمان را کامل میکند، امر به معروف و نهی از منکر است --> (تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنكر و تؤمنون بالله).
4⃣ این آیه اثبات میکند که بخش اعظمی از اهل کتاب(یهودیان، مسیحیان و...)، تصمیم به ایمان آوردن ندارند، مگر در زمانی که سیطرهی دین خداوند بر هستی متفاوت شود، یعنی هنگام ظهور --> («لَو» حرفِ شرط مُحال است).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۱۰ سورهی آلعمران: 🔖 قسمت اول: 1⃣ با همهی مشک
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ١١٠ سورهی آلعمران:
🔰 قسمت اول:
🔹 «کُنتُم»: فعل ماضی از ریشهی «کَوَنَ»، مصدر «کَوْن» به معنی «بودید»؛ که در جملات شرطی، «هستید» هم معنا میشود.
♦️ در اینجا، ژرفساخت یا زیربنای جمله، یک جملهی شرطی بوده، مثلا به این صورت: "کنتم خیر امه اخرجت للناس ان کنتم تامرون بالمعروف و... ".
🔸 «خَیر»: اسم تفضیل که اصل آن «اخیَر» بوده، به معنی «بهتر، بهترین».
⚠️ توجه❗️
در زبان عربی، صفت تفضیلی و صفت عالی هر دو یک ساخت دارند و تفاوت آنها را از روی جملهای که در آن به کار میروند، باید دریافت.
🔹 «اُمَّه»: منسوب به «اُمّ» به معنی «گروهی که زبان مادری یکسان دارند یا دارای فرهنگ و عقیدهی یکسان هستند».👇
✅ چون فرهنگ و عقیدهی مشترک، جامعه را به یک خانواده تبدیل میکند، یعنی کاری میکند افراد، آن قدر به هم شبیه شوند که احساس کنیم همه، فرزندان یک مادرند.
♦️این حقیقت را خود قرآن هم بیان فرموده(اِنّما المُؤمِنونَ اِخوَه). انشاءالله بعد از ظهور امام زمان(عج) که افکار و گفتار و رفتار همهی مردم با معیار قرآن، کوک میشود، جامعه به یک خانوادهی بسیار صمیمی تبدیل میشوند؛ چون فرهنگ همه، یکی میشود؛ 👇
✅ آن هم فرهنگی بینقص، متأثر از یک کتاب و برنامهی بینقص و تحت مدیریت یک مدیر بینقص که همان امام معصوم(ع) است.
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
بهترین مداحی های ترکی و فارسی و آهنگهای روز در کانال #آوای_ماندگار
تقدیم به شما دوستان گرامی
حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔴جدیدترین #مداحی ها و آهنگهای روز
🔊#اوای_ماندگار
🎧 @avai_mandagar 👈
✨ وَ لا مُتّخِذِی اَخدَانِِ✨
❇️ و دوست پنهانی نگیرید‼️
📔 بخشی از آیه ۵ سوره مائده
🛑 آنچه در جامعهی امروز، پاکدامنی جوانان را قبل از ازدواج، از بین میبرد و باعث میشود که آنها در آینده، خانوادهای سالم نداشته باشند یا اصلاً صاحب خانوادهای نشوند، "عادی شدن روابط حرام دختر و پسر" است با نام «دوستی و آشنایی قبل از ازدواج»! و آن که بیشترین آسیب را در این مهلکه میبیند، دختر است‼️
💢 وقتی که براساس آیات قرآن، «هرکس از حدود الهی تجاوز کند، مورد لعن خداوند قرار میگیرد و روی خیر و خوبی را نخواهد دید»، چگونه ممکن است دختر و پسری قبل از ازدواج، درحالی که مرز خطرناکترین حرامها را درنَوَردیدهاند، ازدواج موفّقی داشته باشند و صاحب خانواده شوند و با خوشبختی [و عاشقانه] زندگی کنند⁉️
#آیه_گرافی
#بخشی_از_کتاب_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۱۰ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت دوم:
5⃣ این آیه، همچنین ثابت میکند که اهل کتاب اگر بر اهل کتاب بودنِ خود، یعنی پیروی از تورات و انجیلِ تحریفشده باقی- بمانند، مؤمن محسوب نمیشوند --> (و لو آمن أهل الكتاب).
6⃣ مشکل اصلی اهل کتاب در تقابل با اسلام، این است که منفعت خود را در اهل کتاب ماندنِ خود میبینند، در صورتی که خیر آنها در اسلام آوردنِ آنهاست. و هر کس فرق منفعت و خیر را نفهمد، از مضرّاتِ شَر در امان نمیماند --> (لكان خيرا لهم)
7⃣ از زمان پیامبر اینگونه بوده و تا ظهور امام زمان(عج) هم اینگونه خواهد بود که؛ فقط اقلّیّتِ اهلِ کتاب را میتوان به سمت اسلام دعوت کرد، ولی همین اقلّیّتِ ایمان آورنده، از آن اکثریّتِ کافر مهمترند --> (منهم المؤمنون و أكثرهم الفاسقون).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۱۰ سورهی آلعمران: 🔖 قسمت دوم: 5⃣ این آیه، هم
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ١١٠ سورهی آلعمران:
🔰قسمت دوم:
🔹 «اُخرِجَت»: فعل ماضی مجهول از باب اِفعال، مصدر «اخراج»، ریشهی «خرج» به معنی «خارج شد، بیرون آورده شد، پدیدار شد».
🔸 «ناس»: مردم
🔹 «النّاس»: همهی مردم
🔸 «لِلنّاس»: برای همهی مردم
🔹 «تامُرون»: فعل مضارع از مصدر و ریشهی «امر» به معنی «امر میکنید».
🔸 «معروف»: اسم مفعول از ریشه و مصدر «عرف» به معنی «شناختهشده به خوبی، چیزی که مورد پسند و مطلوبِ فطرت انسانها قرار گرفته باشد، نیت یا رفتار یا گفتاری که از نظر انسانهای پاک مورد تایید باشد».
🔹 «تَنهَونَ»: فعل مضارع از مصدر و ریشهی «نهی» به معنی «نهی میکنید، باز میدارید، بر حذر میدارید».
🔸 «مُنکر»: اسم مفعول باب اِفعال از مصدر «انکار»، ریشهی «نَکَرَ» به معنی «انکار شده، تأیید نشده، ناپسند، زشت، چیزی که فطرت انسانها آن را نپذیرد، نیت یا گفتار یا رفتاری که انسانهای پاک آن را تأیید نکنند».
🔹 «لَو»: حرف شرط محال.
🔸 «ءامنَ» : فعل ماضی از ریشهی «ءَ مَ نَ» و مصدر «ایمان» به معنی «ایمان آورد» که در جملهی شرطی به صورت مضارع یعنی «ایمان بیاورد» معنی میشود.
🔹 «اهل کتاب»: عموما یهودیان و مسیحیان.
🔸 «کانَ»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «کَوْن» به معنی «بود» که در جملات شرطی به صورت «است» معنی میشود.
🔹 «اَکثر»: اسم تفضیل از ریشهی «کَثَر» و مصدر «کثرت» به معنی «بیشتر».
🔸 «فاسقون»: جمع «فاسق»، اسم فاعل از ریشه و مصدر «فسق» به معنی «کسی که از اطاعتپذیری خداوند و از شخصیت انسانی خود خارج شده باشد».
⚠️ توجه❗️
در زبان عربی، به مرحلهای از رسیدن خرما که خرما از درخت بیفتد و دانهاش از داخل میوهاش خارج شود، «فسق النّواه» میگویند. چون در این مرحله، دانهی خرما ارزش خود را از دست میدهد، در صورتی که اگر درون خرما میبود، همراه آن به فروش میرفت.👇
✅ بنابراین «فاسق»، به کسی میگویند که از اطاعت خداوند و از لایهی شخصیت انسانی خود خارج شود و همهی ارزشهای خود را از دست بدهد.
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | ترس از خدا‼️
💠 هر کس از خدا ترسید، خدا همه چیز را از او میترساند...
#سردار_آسمانی
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۱۰ سورهی آلعمران: 🔖 قسمت دوم: 5⃣ این آیه، هم
🌷یک آیه، یک دنیا معرفت🌷
🔖 نکات ادبی آیهی ١١٠ سورهی آلعمران:
🔹تضاد در «تامُرونَ_تَنهَونَ»، «بِ_ عَن» «معروف_منکر» و «مؤمنون _فاسقون».
⚠️ توجه❗️
اگر در دو جمله، اجزای آنها دو به دو با هم تضاد داشته باشند، آرایهی «مطابقه» وجود دارد. دو جملهی «تامرون بالمعروف» و «تنهون عن المنکر» این گونهاند.
🔸تکرار در ضمیر «هم».
🔹جناس اشتقاق در «کنتم_کان» و «تؤمنون _ءامن_مؤمنون».
🔸جناس اختلافی در «مؤمنون _تؤمنون».
🔹نغمهی حروف «م، ن، ت، ه، ل».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | مگه عشق گناهه⁉️
♨️ عشق یک ودیعهی پاک الهیه و با هوس فرق داره
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۱۸ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت اول:
1️⃣ شأن نزول این آیه، ارتباط نزدیک بعضی مسلمانانِ سادهلوح با یهودیانِ کینهشتری است که از هیچ تلاشی برای آسیب زدن به اسلام و مسلمین فروگذار نمیکردند.
2️⃣ یکی از شروط مؤمن بودن، رازداری است؛ چون مؤمن، مشاور و سنگ صبور مردم حساب میشود و مردم با اعتماد به ایمانِ او، او را مَحرم اسرار خود میدانند و خصوصیترین مسائل زندگیشان را پیش او مطرح میکنند --> (لاتتَّخذوا بطانة من دونكم).
3️⃣ آنچه زمینهی افشای راز را فراهم میکند، صمیمیشدن با کسانی است که کینهی آنها با ما دیرینه است --> (لايألونكم خبالا).
4️⃣ وقتی کسی یا گروهی رنج ما را دوست دارد، چگونه میتوان با او یا آنها دوستِ صمیمی شد؟ اگر واقعاً صهیونیسم و آمریکا دلسوز ما هستند، چرا مردمِ ما را زیر فشار تحریمهای ظالمانه قرار دادهاند؟! --> (ودّوا ما عنتّم).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۱۸ سورهی آلعمران: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ شأن نزول ای
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ١١٨ سورهی آلعمران:
🔰 قسمت اول:
🔹 «لاتَتَّخِذوا»: فعل نهی است از باب افتعال، ریشهی «اخذ» به معنی «نگیرید، انتخاب نکنید».
🔸 «بِطانَه»: از ریشهی «بطن» و در اصل به معنی «لباس زیرین» است، چون با شکم (بطن) مجاورت دارد.👇
✅ مفهوم اصطلاحی آن، «همراز» و «محرم اسرار» است؛ یعنی کسی که به دنیای درون ما نزدیکتر از دیگران است(رفیق صمیمی).
🔹 «دون»: غیر
🔸 «من دونِکم»: از غیر خودتان، از غیر مسلمانان.
🔹 «لا یَالونکُم»: فعل نفی، از ریشه و مصدر «اَلْوْ» به معنی «کوتاهی نمیکنند».
🔸 «خَبال»: مصدر است از ریشهی «خبل» به معنی «فساد» و «تباهی» 👈 چه در بدن باشد و چه در عقل و فکر.
🔹 «ودّوا»: فعل ماضی از مصدر «وُدّ» و ریشهی «ودد» به معنی «دوست دارند، میخواهند» 👈 البته دوست داشتن و خواستنی که آشکار شود.
🔸 «ما»: موصول است به معنی «آنچه»
🔹 «عَنِتُّم»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «عَنَت» به معنی «به مشقت بیفتید».
🔸 «ما عنتّم»: یعنی «آنچه شما را به رنج و مشقت بیندازد.
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
✨ ومَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ
❇️ و هر آسیبی به شما رسد به سبب اعمالی است که مرتکب شدهاید!
📔 آیهی ۳۰ سوره شوری
#آیه_گرافی
🔺 @RooyinDezh
📝 توی اسارت، عراقیها برا تضعیف روحیهی ما، فیلمای زننده پخش میکردن.
💢 ﯾﻪ ﺭﻭﺯ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﭽﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻥ ﺭﻭ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﮐﺮﺩ، ﻋﺮﺍﻗﯽﻫﺎ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻭ ﺑﺮﺩﻧﺶ ﺑﯿﺮﻭﻥ؛ ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﺍﺯﺵ ﺧﺒﺮ ﻧﺪﺍﺷﺖ...
♻️ ﺑﺮﺍ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﻣﺎ ﺭﻭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻥ ﺑﻪ ﺣﯿﺎﻁ ﺍﺭﺩﻭﮔﺎﻩ، ﻭﺍﺭﺩ ﺣﯿﺎﻁ ﮐﻪ ﺷﺪﯾﻢ، ﺍﻭﻥ ﺑﺴﯿﺠﯽ ﺭﻭ ﺩﯾﺪﯾﻢ. ﯾﻪ ﭼﺎﻟﻪ ﮐﻨﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺗﺎ ﮔﺮﺩﻥ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺶ داخل چاله فقط سرش پیدا بود!
❣ ﺷﺐ ﮐﻪ ﺷﺪ ﺻﺪﺍﯼ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﮐﺒﺮ ﻭ ﻧﺎﻟﻪﻫﺎﯼ ﺍﻭﻥ ﺑﺴﯿﺠﯽ ﺑﻠﻨﺪ ﺷﺪ؛ ﻫﻤﻪ ﻧﮕﺮﺍﻧﺶ ﺑﻮﺩﯾﻢ. ﺻﺒﺢ ﮐﻪ ﺷﺪ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺷﻬﯿﺪ ﺷﺪﻩ، ﺧﯿﻠﯽ دنبال بودیم ﻋﻠﺖ ﻧﺎﻟﻪ ﻭ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﺩﯾﺸﺒﺶ ﺭﻭ ﺑﺪﻭﻧﯿﻢ.
🌀 ﻭﻗﺘﯽ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻧﮕﻬﺒﺎﻧﺎن ﻋﻠﺘﺶ ﺭﻭ ﮔﻔﺖ، ﻣﻮ ﺑﻪ ﺗﻨﻤﻮﻥ ﺭﺍﺳﺖ ﺷﺪ! ﻣﯽﮔﻔﺖ: ﺯﯾﺮ ﺧﺎﮎ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻣﻮشهاﯼ ﺻﺤﺮﺍﯾﯽ ﮔﻮﺷﺖﺧﻮﺍﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻩ! ﻣﻮشها ﺣﺲ ﺑﻮﯾﺎﺋﯽ ﻗﻮﯼ ﺩﺍﺭﻥ، ﻭﻗﺘﯽ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺩﻭﺳﺘﺘﻮﻥ ﺷﺪﻥ ﺑﻬﺶ ﺣﻤﻠﻪ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﮔﻮشت ﺑﺪﻧﺶ ﺭﻭ ﺧﻮﺭﺩﻥ. ﻋﻠﺖ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻭ ﻧﺎﻟﻪﻫﺎﺵ ﻫﻢ ﻫﻤﯿﻦ ﺑﻮﺩﻩ...
😔 ﺻﺒﺢ ﮐﻪ ﺑﺪﻧﺶ ﺭﻭ ﺁﻭﺭﺩﯾﻢ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺗﮑﻪ ﺗﮑﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ...
💯 اینطوری شهید دادیم و حالا بعضیا راحت پای کانالهای ماهواره نشستن و صحنههای زننده رو تماشا میکنن و گاهی با خانواده هم همراهی میکنن و نمیدانیم یه روز همان شهید رو میارن تا توضیح بده به چه قیمتی چشم خود رو از گناه حفظ کرده و غصهی دوستان هم اسارتی خود رو داشته و شهادت رو به جون خریده تا خود و دوستانش مبتلا به دیدن صحنههای زننده نشن!
📚 وصیتنامه شهید مجید محمودی
#شهیدانه
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۱۸ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت دوم:
5️⃣ مولا علی(ع) میفرمایند: «ما اضمر احد شیئا الّا ظهر من صفحات وجهه و فلتات لسانه»، یعنی: «هیچ کس مخفی نمیکند چیزی را مگر این که آشکار است از رنگ چهرهاش و سخنان پراکنده و بیتوجّه او».
✅ بنابراین از شیوهی سخن گفتن یک شخص میتوانیم آنچه در دل دارد، کشف کنیم. پراکندهگوییِ یهود نسبت به جامعهی اسلامی، به خوبی کینهی آنها را نسبت به اسلام نشان میدهد --> (قد بدت البغضاء من أفواههم).
6️⃣ اگر از ظاهر برخورد صهیونیسم و استعمار با مسلمین، اندک کینهای فهمیده میشود، اینها شعلههایی است که نتوانستهاند به خوبی، زیر خاکستر مخفی کنند و قطعاً کینهی آنها در پشت صحنه، شدیدتر است --> (و ما تخفي صدورهم).
7️⃣ خداوند در موارد بسیار و به تکرار در قرآن تأکید میکند نشانههای راه را برای ما به وضوح و روشنی قرار داده است. اگر ما درک نمیکنیم، مشکل از عقل ناقص ماست --> (قد بیّنّا لكم الآيات إن كنتم تعقلون).
🔸راه است و چاه و دیدهی بینا و آفتاب
🔹تا آدمی نگاه کند پیش پای خویش
🔸چندین چـراغ دارد و بیراهه میرود
🔹بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۱۸ سورهی آلعمران: 🔖 قسمت دوم: 5️⃣ مولا علی(ع)
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ١١٨ سورهی آلعمران:
🔰 قسمت دوم:
🔹 «بَدَت»: فعل ماضی از ریشهی «بَدَوَ» به معنی «آشکار شد».
🔸«قَد بَدَت»: یعنی «حقیقتا آشکار شده است، ٱشکار است».
📌 آمدن «قَد» به اول فعل ماضی، هم آن را به ماضی نقلی تبدیل میکند، هم آن را موکد میکند.
🔹 «البَغضاء»: کینه و دشمنیِ شَدید، شدیدتر از بغض.
🔸 «اَفواه»: جمع «فَم» به معنی «دهانها» که در این جا مَجاز از «زبانها» میباشد.👇
♦️ مَجاز با علاقهی جزء به کل؛ یعنی «دهان» به جای «زبان» به کار رفته که جزئی از آن است.
🔹 «تُخفی»: فعل مضارع از مصدر «اخفا» و ریشهی «خَفِیَ» به معنی «مخفی میکند».
🔸 «صدور»: جمع «صَدر» به معنی «سینهها» که مَجاز از «دلها» است؛ با علاقهی حالّ و محل؛ یعنی سینه به جای «دل» به کار رفته که درون آن است.
🔹 «اکبر»: اسم تفضیل از ریشهی «کَبَرَ» به معنی «بزرگتر».
🔸 «قد بیّنّا»: فعل ماضی نقلی از مصدر «تبیین»، باب «تفعیل»، ریشهی «بَین» به معنی «روشن کردهایم، به وضوح گفتهایم».
🔹 «آیات»: جمع «آیه» به معنی «نشانههای حق».
🔸 «کنتم تعقلون»: فعل ماضی استمراری از ریشه و مصدر «عقل» به معنی «تعقل میکردید، اندیشه میکردید» که در جملات شرطی میتوان آن را به صورت مضارع هم معنا کرد.
⚠️ نکته❗️
«فم» به معنی «دهان»، یکی از «اسماء ستّه» است؛ یعنی یکی از اسمهای ششگانهی عربی که در هر یک از حالتهای مرفوع، منصوب و مجرور، صورت متفاوتی پیدا میکنند.👇
1⃣ واژهی «فم» در حالت مرفوع به «فو»،
2⃣ در حالت منصوب به «فا»،
3⃣ و در حالت مجرور به «فی» تبدیل میشود.
✳️به همین خاطر، جمع این کلمه بر خلاف ظاهر مفرد آن، میشود: «افواه»!
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۷۶ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت اول:
1️⃣ هرچند مخاطب اوّلیهی این آیه، پیامبر(ص) بوده است امّا بهکارگیری افعال مضارع در آن، نشان میدهد که این پدیده به سمت آینده شدّت میگیرد و قطعاً اوج آن در انتهای رسالت پیامبر(ص)، یعنی در اواخر غیبت کبرای امام زمان(عج) است و احادیث بسیاری در این زمینه از معصومین(ع) نقل شده است.
🌀 هرگاه از بسیاریِ کسانی که اندیشهی کافرانه پیدا کردهاند نگران شدیم، این آیه را مرور کنیم و چنین برداشت کنیم که کفر، یک بیماری است و زیاد شدنِ بیماران نباید در افراد سالم، شوق بیمار شدن به وجود آورد. زیاد شدن کافران یعنی زیاد شدن طاعونزدگانِ آخرالزّمان. لذا در چنین شرایطی ابتدا شکر کنیم که ما جزء سالمها هستیم، سپس تلاش کنیم تا جایی که میتوانیم دیگران را نجات دهیم --> (لايحزنك- يسارعون- لنيضرّوا- يريد- ألّا يجعل).
2️⃣ ناراحتی از اینکه تعداد کافران در حال زیاد شدن است، غم نیست، غصّه است و امری است منفی؛ ولی دغدغه داشتن برای اینکه چگونه میتوان آنها را نجات داد و نکند ما در این مورد کوتاهی میکنیم، غم است و امری مثبت(در قرآن کریم «حزن» معمولا برای غصّه و اندوه دنیایی به کار رفته، و «غم» برای دغدغههای معنوی! نمونهاش آیه ۱۵۳ همین سوره). مولا علی(ع) هم میفرمایند: «در مسیر هدایت، هرگز از کم بودنِ پیروانش اندوهگین مباش» --> (و لايحزنك).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh