eitaa logo
رویین دژ
11هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
914 ویدیو
196 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۷۶ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 3️⃣ آن‌گونه که مردم در شتاب گرفتن به سمت کفر رقابت می‌کنند، متأسّفانه در حرکت به سوی حق، رقابت ندارند --> (يسارعون في الكفر). 4️⃣ کفر، باتلاقی است که هرچه بیشتر دست و پا بزنی، بیشتر فرو می‌روی --> (في الكفر). 5️⃣ ولیِّ ما خداوند است. کفّار هر چه بیشتر شوند و هرچه کفرشان شدیدتر گردد، چون در برابر بی‌نهایت، هیچ‌اند، نمی‌توانند به او آسیبی برسانند. زمانی باید ناراحت باشیم که سرپرست ما آسیب ببیند --> (إنّهم لن يضرّوا الله شيئا). 6️⃣ گاهی لیاقت یک انسان، فقط این است که فرو رفتنش در کفر بیشتر شود، چون شایستگی گناهان سبک را ندارد. حقّ او یک پرونده‌ی سیاهِ سنگین است --> (يريد الله ألّا يجعل لهم حظّا في الآخره). 7️⃣ سرعت گرفتن مردم در کفر، یعنی بیشتر فرو رفتنِ آن‌ها در عذاب آخرت. بنابراین اصلا برای ما جای ناراحتی ندارد؛ فقط باید از آن ترسید که مسئولیّتِ «امر به معروف و نهی از منکرِ» ما فراموش شود --> (و لهم عذاب عظيم). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۷۶ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 3️⃣ آن‌گونه که
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ١٧۶ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹«لایحزنْ»: فعل نفی از مصدر و ریشه‌ی «حزن» به‌ معنی «اندوهگین نکند». 🔸 «یُسارِعونَ»: فعل مضارع از مصدر «مُسارعَت» از باب مفاعله، ریشه‌ی «سرع» به معنی «سرعت می‌گیرند نسبت به یکدیگر». 📌در این‌جا «مُسارعَه»، مفهوم مبالغه دارد، یعنی «سخت در شتابند». 🔹 «لَن یضرّوا»: فعل مضارع منصوب از ریشه‌ی «ضرر»، مصدر «ضُرّ» به معنی «هرگز زیان نمی‌رسانند». ⚠️ توجه❗️ «لن» از حروف ناصبه و دربردارنده‌ی مفهوم "نفی ابد" است که اگر به اول فعل مضارع بیاید، آن را منصوب می‌کند و معنی «هرگز نه...» به آن می‌دهد. 🔸 «یُرید»: فعل مضارع از مصدر «اراده» باب اِفعال، ریشه‌ی «رَوَدَ» به معنی «می‌خواهد، اراده کرده». 🔹 «لایجعلَ»: فعل نفیِ مضارعِ منصوب از ریشه و مصدر «جَعل» به معنی «قرار ندهد». 🔸 «حظّ»: مصدر ثلاثی مجرد به معنی «بهره بردن، نصیب داشتن». 🔹 «عَظیم»: صفت مُشبّهه از ریشه‌ی «عظم» به معنی «بزرگ». 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ مرحله‌ی قیامت بی‌شک خطیرترین مرحله برای انسان است و در قرآن به هیچ مرحله‌ای از زندگی انسان تا به این اندازه اشاره نشده است. نگاه به این مسئله، قطعاً مهم‌ترین عامل در جهت دادن به زندگی انسان است و هر جا کمرنگ می‌شود، بشر و جامعه‌ی بشری آسیب می‌بیند --> (يوم). 2️⃣ در قیامت، اعمال ما برای ما مجسّم می‌شوند --> (تجد). 3️⃣ هیچ عملی از پرونده‌ی انسان پاک نمی‌شود. هر حدیثی که چنین چیزی می‌گوید، یا جعلی است یا بد معنی شده است --> (تجد كلّ نفس ما عملت...). 4️⃣ انسانی که در دنیا از عملِ شرِّ خود لذّت می‌برده، در قیامت دوست دارد از آن فرار کند. حقیقتاً در دنیا هم کسانی که قیامتی می‌اندیشند، وقتی به گناهان گذشته‌ی خود می‌نگرند، دوست دارند از آن فراری باشند. پس اگر صحنه‌ی قیامت را بتوان به دنیا آورد، بین انسان و عمل بدِ او، فاصله‌ی زیادی می‌افتد. بنابراین آن‌چه در قیامت تصوّرش محال است، در دنیا تا فرصت داریم، شدنی است --> (تودّ لو أنّ بينها و بينه أمدا بعيدا). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ مرحله‌ی قیام
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔰 نکات آیه‌ی ٣٠ سوره‌ی آل‌عمران 🔖 قسمت اول: 🔹«یَوم»: به معنی «مرحله» است؛ اگر هم به صورت «روز» معنی می‌شود، مفهوم «مرحله» را می‌رساند. 📌 حتی در زبان فارسی هم گاهی کلمه‌ی «روز»، مفهوم مرحله دارد؛ مثلا وقتی شاعر می‌گوید: 🔘 «روزی که به کام مرگ افتد بدنم....» یا؛ 🔘 «... که روزی در اُفتی به پایش چو مور» 🔸ممکن است این اتفاق در شب بیفتد. پس «روز» در اینجا، یک مرحله یا یک مقطع زمانی را می‌رساند. ✳️ هر جا منظور از «روز»، فاصله‌ی بین طلوع تا غروب خورشید باشد، در زبان عربی از کلمه‌ی «نهار» استفاده می‌شود؛ نه «یوم». ✅ اگر هم برای «قیامت» در قرآن تعبیر «یوم» به کار رفته، چون قیامت یک «مرحله» است که برابر ۵٠ هزار سال دنیا طول می‌کشد. البته گذر زمان در آن عالم، با گذر آن در دنیا قابل مقایسه نیست. 🔹«تَجد»: فعل مضارع از مصدر و ریشه‌ی «وجد» به معنی «می‌یابد». 📌 فاعل این فعل، "نفس" است که مؤنث مجازی است. 🔸 «نفس»، دارای مفاهیم متعددی است از قبیل: خود، جان، شخص، نفس اماره و... که همه با هم در ارتباطند و هر کدام با توجه به جمله‌ای که در آن به کار رفته، درک می‌شود. 👇 ✅ در این جمله «نفس» در معنی «شخص» به کار رفته. 🔹 «ما»: موصول است به معنی «آنچه». 🔸 «عَمِلت»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «عمل» به‌ معنی «انجام داد». 🔹 «خیر»: صفت است به معنی «خوبی». 📌این صفت در حالت اسم تفضیل هم به همین صورت می‌آید؛ مانند صفت «بِه» در فارسی. 🔸 «مُحضَر»: اسم مفعول است از باب «افعال»، مصدر «احضار» به معنی «آماده‌شده». 🔹 «سوء»: مصدر ثلاثی مجرد است به معنی «بدی». 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید‌ | کلیپ زیبایی از سردار آسمانی‼️ 💠 شهید سلیمانی: دنبال تعلّقات پست نباشیم... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 5️⃣ مهربانی خداوند و محبّت او نسبت به بندگانش، در هشدارهایی است که می‌دهد. بلاتشبیه، مهربانی پلیس راهنمایی و رانندگی، در هشدار دادن از تصادفاتِ ناگوار است؛ نه زنده کردن کسانی که در تصادف مرده‌اند. ✅ پس هشدارهای خداوند یعنی نشانه‌های رأفت او نسبت به ما --> (و يحذّركم الله نفسه و الله رءوف بالعباد). 6️⃣ خداوند نسبت به همه‌ی بندگانش رئوف است --> (العباد). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 5️⃣ مهربانی خداو
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔰 نکات آیه‌ی ٣٠ سوره‌ی آل‌عمران 🔖 قسمت دوم: 🔹 «تودُّ»: فعل مضارع از مصدر «وُدّ»، ریشه‌ی «ودد» به معنی «دوست دارد». 🔸 «لَو»: حرف شرطِ محال است. 🔹 «اَنَّ»: همان «اِنَّ» می‌باشد در وسط جمله. 🔸 «اَمد»: به معنی «فاصله‌ی زمانی» و «زمان محدود» است، 👈 در مقابل «ابد» که زمان بی‌انتهاست. 🔹 «بعید»: صفت مشبهه از ریشه و مصدر «بُعد» به معنی «دور». 🔸 «یُحَذِّرُ»: فعل مضارع است از مصدر «تحذیر» باب تفعیل، ریشه‌ی «حذر» به معنی «بر حذر می‌دارد». 🔹 «رءوف»: صیغه‌ی مبالغه از مصدر «رأفت»، ریشه‌ی «رءف» به معنی «بسیار مهربان». 🔸 «عباد»: به معنی «بندگان»، هم می‌تواند جمع «عبد» باشد و هم جمع «عبید». ⚠️ نکته❗️ بر خلاف تصور ما، «عبد» یا «عبید» به معنی «بنده» است و «بنده» یعنی «غلام، نوکر و فرمانبردار». ✳️ بنابراین هر کسی را نمی‌توان بنده‌ی خدا حساب کرد. ما متاسفانه افراد گنهکار، بی‌دین و خلافکار را بنده‌ی خدا حساب می‌کنیم، در صورتی که آنها مخلوق خدایند، بنده‌ی او نیستند. 💎 خداوند هم فقط نسبت به بندگان واقعی خود رأفت و مهربانی دارد، نه نسبت به مخلوقاتی که مخالف احکام و دستورات او عمل می‌کنند و حتی به احکام او دهن‌کجی می‌کنند. 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 5️⃣ مهربانی خداو
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷 🔖 آرایه‌ها و نکات ادبی آيه‌ی ٣٠ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹تکرار در کلمات «بین»، «الله»، «مِن»، «نفس»، ضمیر «هُ» و عبارت «ما عملت» 👈 هر کدام دوبار. 🔸حذف به قرینه‌ی لفظی در کلمه‌ی «محضرٱ» بعد از عبارت «ما عملت من سوء». 🔹نغمه‌ی حروف «م، ل، ن، د». 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اول: 1⃣ ارزش همه چیز برابر نیست و ما انسان‌ها متأسّفانه در ارزش‌گذاری‌ها اشتباه می‌کنیم. شیطان است که برای ما، کم‌ارزش را پر ارزش نشان می‌دهد و اولویّتِ آن را در زندگی جابجا می‌کند --> (زیّن). 2⃣ شیطان برای همه، خواسته‌های دنیایی را زینت می‌دهد --> (للنّاس). امّا همه، تأثیر نمی‌پذیرند. آن‌هایی هم که تأثیر می‌پذیرند، به یک اندازه تأثیر نمی‌پذیرند. 3⃣ خواسته‌های دنیایی، بیجا نیستند؛ دلبستگی به آن‌ها غلط است --> (حبّ الشّهوات). 4⃣ نگاه غیرمنطقی در ارزش‌گذاری به زن و فرزند، نگاهی دینی نیست. زن‌سالاری و فرزندسالاری، از نشانه‌های مهمّ انحراف از دین است --> (حبّ الشّهوات من النّساء و البنین). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اول: 1⃣ ارزش همه چیز
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔰 نکات آیه‌ی ١۴ سوره‌ی آل‌عمران 🔖 قسمت اول: 🔹«زُیّنَ»: فعل ماضی مجهول از باب تفعیل، مصدر «تزیین»، ریشه‌ی «زَین» به معنی «زینت شد». ⚠️ توجه❗️ تزئین، زیبا کردن چیزی است که خودش زیبایی ندارد. 🔸 «حُبّ»: مصدر ثلاثی مجرد از ریشه‌ی «ح ب ب» به معنی «دوست داشتن». 🔹 «شهوات»: جمع شهوت (مصدر است که در معنی اسم مفعول یعنی «مشتَهَیات» به کار رفته)، به معنی «خواسته‌ها، تمایلات، خواهش‌های نفس». 🔸 «نساء»: زنان 🔹 «بنین»: جمع مذکر سالم از کلمه‌ی «ابن» که مخفف شده به معنی «پسران» ✅ البته چون در زبان عربی هرگاه بخواهیم برای مذکر و مؤنثِ یک کلمه، جمع بسازیم اولویت با صورت مذکر کلمه است که تای تأنیث ندارد.👇 در اینجا «بنین»، هم جمع «ابن» است و هم جمع «بنت»؛ بنابراین معنی درست آن در این آیه، «فرزندان» است. 🔸«قناطیر»: جمع «قنطار» به معنی «چیزهای محکم». 🔹 «قَنطَرَه»: به معنی «پل» و «قِنطِر» به معنی «فرد باهوش» نیز مفهوم «استحکام بنا» و «استحکام فکر» را دارند. 💎 از امام باقر (علیه السلام) نقل شده که «قنطار» معادل یک پوست گاو پر شده از طلاست ولی به طور کلی «قنطار» معنی مال زیاد را دارد. 🔸 «مقنطره»: اسم مفعول از همان ریشه‌ی «قنطر» است و برای تأکید بیشتر، پشت سر کلمه‌ی «قنطار» آمده است. 🔹اگر با توجه به کلام امام باقر(ع)، بخواهیم عبارت «قناطیر المقنطره» را معنی کنیم، می‌شود «کیسه‌های پرشده‌ی آن چنانی از سکه یا طلا» که معادل امروزی آن، «حساب‌های پر از پول» است. 🔸 «ذهب»: طلا 🔹 «فضّه»: نقره 🔸 «خیل»: اسم جمع است به معنی «گروه اسبان»، اما گاهی مجازٱ در معنی «اسب‌سواران» هم به کار می‌رود. 🔹 «مسوّمه»: اسم مفعول مؤنث است از مصدر «تسویم»، ریشه‌ی «سَوَمَ» به معنی «نشانه زده شده، نشانه‌دار، مُهردار، ممتاز». 🔸 «خیل المسوّمه»: یعنی «مرکب‌های ممتاز بسیار» که معادل امروزی آن، «ماشین‌های مدل بالای بسیار» است. 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | عبارت «دوست دختر» و «دوست پسر» از کجا وارد فرهنگ ما شد⁉️ 💠 ببینید از تاثیر واژه‌ها بر فرهنگ و سبک زندگی 🔺 @RooyinDezh
مدح حضرت زهرا (س).mp3
11.72M
🎧 بشنویم | مدح حضرت زهرا(س)‼️ 🖤 شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) تسلیت باد. 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | مادرِ پدرش‼️ 💠 تا به حال به این فکر کردید که چرا به حضرت زهرا سلام الله علیها، أُمِّ أبیها می گویند⁉️ 🔘 به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 5⃣ زن‌سالاری، مقدّمه‌ی فرزندسالاری است؛ چون معمولاً مادر، محبّتی خارج از منطق نسبت به فرزند دارد --> (النّساء و البنین). 6⃣ این نگاه غیرمنطقی به زن و فرزند و رشد فرهنگِ زن‌سالاری و فرزندسالاری، جامعه را تجمّل‌گرا می‌کند --> (و القناطیر المقنطره). 7⃣ خواسته‌های دنیایی، یکی دوتا نیستند که پایان‌پذیر و قانع‌کننده باشند. هم، گونه‌های متفاوت‌اند و هم، حدّ و حساب ندارند. همان‌گونه که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «در دنیا چیزی نیست، مگر آن‌که صاحبش به‌زودی از آن سیر و از داشتن آن دلگیر می‌شود --> (النّساء و البنین و القناطیر المقنطره من الذّهب و الفضّة و الخیل المسوّمه و الأنعام و الحرث). 8⃣ متأسّفانه آن‌چه از نظر خداوند، پَست است، در دیدگاه ما باارزش شده است. اگر بهره‌‌های دنیایی و زندگیِ دنیا، نسبت به آخرت و معنویات، کم‌ارزش نمی‌بود، خداوند به آن، صفت «دنیا» (یعنی پَست و کم‌ارزش) نمی‌داد --> (الحیاه الدّنیا). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 5⃣ زن‌سالاری، مق
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔰 نکات آیه‌ی ١۴ سوره‌ی آل عمران 🔖 قسمت دوم: 🔹 «انعام»: چهارپایان ♦️البته در اینجا چون صحبت از چهارپایان سواری در «خیل المسومه» شده، منظور از انعام می‌تواند چهارپایان گوشتی و مجازٱ دامداری باشد. 🔸 «حرث»: یعنی «کشتزار» و مجازٱ یعنی «کشاورزی». 🔹 «متاع»: یعنی «بهره مندی». 🔸 «حیات»: مصدر است به معنی «زندگی». 🔹 «دنیا»: اسم تفضیل مؤنث است از ریشه و مصدر «دُنُو» به معنی «پست‌تر» و «نزدیکتر». 🔸«الحیوه الدنیا»: یعنی «زندگی پست‌تر و کم‌ارزش‌تر» که همان «زندگی در عالم ماده» است. 🔹 «حُسن»: یعنی «نیکویی و زیبایی». 🔸 «مآب»: اسم مکان یا زمان است از ریشه‌ی «اَوَبَ» که اصل آن «مَأوَب» بوده است. این کلمه در مفهوم «سرانجام» و «آخر کار» به کار می‌رود. 🔹 «حسن المآب»: یعنی «سرانجام نیکو». 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 5⃣ زن‌سالاری، مق
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷 🔖 آرایه‌ها و نکات ادبی آيه‌ی ١۴ سوره‌ی آل‌عمران: ⚠️ نکته❗️ فعل مجهول، معمولا به سه دلیل در زبان به کار می‌رود؛ 1⃣ وقتی که فاعل، مشخص نیست 👈 مثل «فلانی کشته شد». 2⃣ وقتی که فاعل برای همه مشخص است 👈 مثل «در دانشکده‌ی افسری پذیرفته شدم». 3⃣ وقتی که می‌خواهیم فاعل، شناخته نشود 👈 مثل «متاسفانه گوشی‌ام خاموش شده بود» خطاب به کسی که نمی‌خواسته.اید جوابش را بدهید و عمدا گوشي را خاموش کرده‌اید. 🔹 در این آیه، فعل «زُیِّنَ» مجهول است از نوعی که فاعل آن مشخص است. فاعل این فعل به استناد آیات دیگر قرآن، شیطان است (و زَیَّنَ لهم الشیطان ما کانوا یعملون). 🔸آرایه‌ی جمع در «نساء، بنین، قناطیر المقنطره، خیل المسومه، انعام، حرث» که همه، بهره‌مندی‌های ناچیز دنیایند و به هم عطف شده‌اند و کلمه‌ی «ذلک»، آنها را در یک دسته قرار می‌دهد. 🔹جناس اشتقاق در «قناطیر» و «مقنطره». 🔸تکرار در کلمه‌ی «مِن». 🔹جناس قلب در «ناس» و «نسا» بدون در نظر گرفتن همزه‌ی «نساء» که جزء ریشه‌ی این کلمه نیست. 🔸مراعات نظیر در «نساء، بنین»، «ذهب، فضّه» و «خیل، انعام». 🔹تناسب در «انعام، حرث» و «نساء، ذهب، فضّه». 🔸سجع متوازی در «مقنطره» و «مسوّمه». 🔹ایهام در عبارت «حیات الدنیا»👇 🔘یکی به معنی «زندگی دنیا»، 🔘دیگری به معنی «زندگی پست‌تر». 🔺 @RooyinDezh
🔆 رسول اکرم(ص): ❇️ آنچنان نماز بگزار، که گویا آخرین نماز توست! 📚 بحارالانوار، ج ۸۴، ص ۲۸۴ 🔺 @RooyinDezh
✍🏻 شهید سید مرتضی آوینی: 💠 و تو ای آن که در سال شصت‌ویکم هجری قمری هنوز در ذخایر تقدیر نهفته بوده‌ای و اکنون، در این دوران جاهلیت ثانی و عصر توبه بشریت، پای به سیاره زمین نهاده‌ای، نومید مشو که تو را نیز عاشورایی است و کربلایی که تشنه خون توست و انتظار می‌کشد تا تو زنجیر خاک از پای اراده‌ات بگشایی و از خود و دلبستگی‌هایش هجرت کنی و به کهف حَصینِ لازمان و لامکان ولایت ملحق شوی و فراتر از زمان و مکان، خود را به قافله سال شصت‌ویکم هجری قمری برسانی و در رکاب امام عشق به شهادت می‌رسد. 💯 ای دل، نیک بنگر تا قلاده‌ی دنیا را بر گردنشان ببینی و سر رشته‌ی قلاده را که در دست شیطان است آنان می‌انگارند که این راه را به اختیار خویش می‌روند...غافل که شیطان اصحاب دنیا را با همان غرایزی که در نفس خویش دارند، می‌فریبد!! 📚 کتاب فتح خون، ص۵۱ 🔺 @RooyinDezh
4_5841357995908270265.mp3
19.43M
🎧 بشنویم | زیارت آل یاسین‼️ 🌧 امام زمان(عج): هر زمان قصد کردید به سبب ما، به سوی خداوند و به سوی ما توجه کنید، بگوئيد: سَلامٌ عَلی آلِ یاسین... 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اول: 📌 نکته: این آیه پس از جنگ احد و در نقدِ مسلمانانی که در اطاعت از پیامبر(ص) کوتاهی کردند و جنگِ بُرده را باختند، و نیز در تقویّت روحیّه‌ی مؤمنانی که تا پای جان، جنگیدند و از شکست قطعی مسلمانان جلوگیری کردند، نازل شده است. 1️⃣ دشمن را به حساب آورید امّا از او حساب نبرید[مقام معظم رهبری] --> (إن يمسسكم قرح فقد مسّ القوم قرح مثله). 2️⃣ شیطان ما را بیشتر جایی می‌ترساند که هنوز اتّفاقی نیفتاده است، یعنی وحشت نسبت به آینده --> (إن يمسسكم قرح: اگر برسد به شما جراحتی). چون اگر اتّفاقی بیفتد و ما صبر و تقوا داشته باشیم، به استناد آیه‌ی ۱۲۵ همین سوره، خداوند با ملکوتش ما را یاری خواهد کرد --> (إن). 3️⃣ اتّفاقات تاریخی، برای مردم زمان و مکان خود، امتحان است و برای مردمِ پس از خود، عبرت. مولا علی(ع) نیز می‌فرمایند: «وقتی فتنه رو به شما می‌کند، شما را به اشتباه می‌اندازد، و وقتی به شما پشت می‌کند، به شما عبرت می‌دهد» --> (فقد مسّ القوم قرح مثله: فعل ماضی به کار رفته و بر زمان گذشته دلالت دارد). 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ اگر بخواهیم مثل گذشتگان، روزگار را در حال گردش فرض کنیم، گرداندن آن را نباید به آسمان نسبت بدهیم. گرداننده‌ی آن، خداست --> (تلك الأيَّام نداولها). خاقانی چه زیبا فرموده: 🔸گویی که نگون کرده است ایوان فلک وَش را؟ 🔹حکمِ فلکِ گردان؟ یا حکمِ فلک‌گردان؟ 5️⃣ مخاطب قرآن و موردِ امتحانِ خداوند، همه‌ی انسان‌ها هستند، نه فقط مسلمانان. چون قرآن برای هدایتِ جمعیِ همه‌ی جوامع بشری آمده است --> (النّاس). 6️⃣ اگر خداوند خیلی از چیزها را به ما نشناساند، در شناخت خود و در انتخاب‌های خود اشتباه می‌کنیم --> (ليعلم الله الّذين آمنوا). 7️⃣ مؤمن واقعی در فتنه‌ها شناخته می‌شود. جایی که همه از ارزش‌های خود می‌گریزند، آن که پای ارزش‌های خود می‌ایستد، مؤمن واقعی است --> (ليعلم الله الّذين آمنوا و يتّخذ منكم شهداء). 8️⃣ کسی که بسیار به عنوان شاهد گرفته شود، مقام بالایی دارد و شهید محسوب می‌شود --> (شهداء). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ اگر بخواهیم
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ١۴٠ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹 «یمسسْ»: فعل مضارع مجزوم(به خاطر شرط)، از مصدر «مسّ»، ریشه‌ی «مَسَسَ» به معنی «برسد، برخورد کند». 🔸 «قرح»: جراحت، زخم، آسیب. 🔹 «مسَّ»: فعل ماضی از مصدر «مسّ» به معنی «رسید، برخورد کرد». 🔸 «نداولُ»: فعل مضارع از مصدر «مداوله» باب «مفاعله»، ریشه‌ی «دَول» به معنی «می‌گردانیم». 🔹 «یعلمَ»: فعل مضارع منصوب از ریشه و مصدر «علم» به معنی «بشناساند، معلوم کند». 🔸 «یتخذَ»: فعل مضارع منصوب از باب افتعال، مصدر «اتخاذ»، ریشه‌ی «اخذ» به معنی «بگیرد». 🔹 «شهداء»: جمع «شهید» به معنی «گواهان». ⚠️ نکته❗️ فرق «شهید» و «شاهد» در زبان عربی، در این است که «شاهد» به صورت اتفاقی، صحنه را دیده است ولی «شهید»، به قصد دیدن، در صحنه حضور یافته. 🔺 @RooyinDezh
🌷 حضرت على (ع): ☀️ از كسى كه تو را بى‌جهت مدح و ستايش مى‌كند، پرهيز كن؛ زيرا زود باشد كه بى‌جهت نيز [توسط او] بى‌حرمت و آبرو شوى... 📚 ميزان‌الحكمه، ج۱۰، ص۴۴۱ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | زن قوی‌تر از مرد است‼ ✅ این حرفارو به جوونا یاد بدید، بعد بفرستیدشون خونه بخت... 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | ساواکی بهتر است از آخوند فاسد‼ 💯 ما طرفداری از عمامه نمی‌کنیم؛ ما طرفداری از اسلام می‌کنیم! 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت سوم: 9️⃣ خداوند در آیه‌ی ۴۱ سوره‌ی نساء می‌فرماید: «چگونه خواهند بود روزی که از هر گروهی شاهدی می‌آوریم و تو را به عنوان شاهد این گروه خواهیم آورد؟». بر این اساس در هر صحنه‌ای که آزمایش می‌شویم، دو حالت پیش می‌آید: یا بهترین نمره را گرفته‌ایم و خداوند، ما را علیه دیگران به شهادت خواهد گرفت؛ و یا ضعیف عمل کرده‌ایم و خداوند، دیگران را علیه ما به شهادت خواهد گرفت. ✅ عدّه‌ای که خبر شهادت پیامبر(ص) را شنیدند امّا در صحنه‌ی جنگ ماندند و تا آخرین حدِّ توان جنگیدند، شاهد گرفته شده‌اند بر کسانی که کوتاهی نموده و فرار کردند --> (و يتّخذ منكم شهداء). 🔟 اگر انسان اهل ایمان نباشد یا در رتبه‌ی شهیدان قرار نگیرد، جزء ظالمان است، و خداوند در جای‌جای قرآن تأکید کرده که لعنتش بر ظالمان است، و هر کس را خداوند لعنت کند، برایش یاری‌گری نخواهد بود --> (و الله لايحبّ الظّالمين --> ألا لعنه الله على الظّالمين --> و من يلعن الله فلن تجد له نصيرا). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت سوم: 9️⃣ خداوند در آ
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷 🔖 آرایه‌های ادبی آيه‌ی ١۴٠ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹تکرار در کلمات «قرح» و «الله». 🔸جناس اشتقاق در «یَمسَسکُم» و «مَسّ». 🔹مَجاز در «قَرح»: این واژه به معنی «زخم و جراحت» است اما در معنای «تمام آسیب‌های جسمی و روحی ناشی از جنگ» به کار رفته.👇 ♦️بنابراین واژه‌ی «قَرح» در این‌جا «مَجاز با علاقه‌ی جزء به کل» است؛ یعنی جزئی از آسیب‌های جنگ، در معنی کلّ آن آسیب‌ها به کار رفته است. 🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین(ع): ✳️ شفاى دردهاى خود را از قرآن بجوييد و در سختی‌ها و گرفتاری‌هايتان، از آن كمک بخواهيد؛ چرا كه در آن، درمان بزرگ‏ترين دردهاست که درد كفر و نفاق و انحراف و گم‏راهى است... 💯 هر كس كه قرآن در روز قيامت، برايش شفاعت كند، شفاعت می‌شود و هر كس كه قرآن در روز قيامت، از او شكايت كند، محكوم می‌گردد 📚 از خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۹ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ خلقت عیسی(ع) بدون پدر هم برای خداوند محال نیست؛ به‌ویژه که نمونه‌ی دیگری هم در تاریخ دارد --> (إنّ مثل عيسى عند الله كمثل آدم). 2️⃣ برای توجیه دیگران در اصلاح تصوّرات غلطِ‌‌شان، از نقاط مشترک عقیدتی خودتان با آن‌ها استفاده کنید --> (إنّ مثل عيسى عند الله كمثل آدم). 3️⃣ قطعاً خلقت عیسی(ع)، سخت‌تر از آفرینش آدم(ع) نیست، چون حضرت آدم(ع) نه پدر داشت و نه مادر. و آن‌چه عجیب است، این که یهودیانی که بر اساس تورات خودشان، خلقت آدم(ع) بدون پدر و مادر را باور کرده بودند، خلقت عیسی(ع) بدون پدر را نپذیرفتند و به حضرت مریم(س) تهمت زدند. به پیروی از آن‌ها، مسیحیان هم خدا را پدر حضرت عیسی(ع) قرار دادند و گرفتار تثلیث شدند. 🌀 جبهه‌گیری یهودیان و مسیحیان در مقابل اسلام(به استناد آیات قرآن) در اغلب موارد، این‌گونه است: اوّلین انحراف را یهود ایجاد می‌کند، امّا مسیحیّت هم از آن پیروی می‌کند --> (إنّ مثل عيسى عند الله كمثل آدم). 4️⃣ حضرت آدم(ع) بدون شک از خاک آفریده شده و قبل از آن، هیچ نبوده است --> (خلقه من تراب). 🔺 @RooyinDezh