eitaa logo
رویین دژ
11.5هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
924 ویدیو
197 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۷۶ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 3️⃣ آن‌گونه که
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ١٧۶ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹«لایحزنْ»: فعل نفی از مصدر و ریشه‌ی «حزن» به‌ معنی «اندوهگین نکند». 🔸 «یُسارِعونَ»: فعل مضارع از مصدر «مُسارعَت» از باب مفاعله، ریشه‌ی «سرع» به معنی «سرعت می‌گیرند نسبت به یکدیگر». 📌در این‌جا «مُسارعَه»، مفهوم مبالغه دارد، یعنی «سخت در شتابند». 🔹 «لَن یضرّوا»: فعل مضارع منصوب از ریشه‌ی «ضرر»، مصدر «ضُرّ» به معنی «هرگز زیان نمی‌رسانند». ⚠️ توجه❗️ «لن» از حروف ناصبه و دربردارنده‌ی مفهوم "نفی ابد" است که اگر به اول فعل مضارع بیاید، آن را منصوب می‌کند و معنی «هرگز نه...» به آن می‌دهد. 🔸 «یُرید»: فعل مضارع از مصدر «اراده» باب اِفعال، ریشه‌ی «رَوَدَ» به معنی «می‌خواهد، اراده کرده». 🔹 «لایجعلَ»: فعل نفیِ مضارعِ منصوب از ریشه و مصدر «جَعل» به معنی «قرار ندهد». 🔸 «حظّ»: مصدر ثلاثی مجرد به معنی «بهره بردن، نصیب داشتن». 🔹 «عَظیم»: صفت مُشبّهه از ریشه‌ی «عظم» به معنی «بزرگ». 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ مرحله‌ی قیامت بی‌شک خطیرترین مرحله برای انسان است و در قرآن به هیچ مرحله‌ای از زندگی انسان تا به این اندازه اشاره نشده است. نگاه به این مسئله، قطعاً مهم‌ترین عامل در جهت دادن به زندگی انسان است و هر جا کمرنگ می‌شود، بشر و جامعه‌ی بشری آسیب می‌بیند --> (يوم). 2️⃣ در قیامت، اعمال ما برای ما مجسّم می‌شوند --> (تجد). 3️⃣ هیچ عملی از پرونده‌ی انسان پاک نمی‌شود. هر حدیثی که چنین چیزی می‌گوید، یا جعلی است یا بد معنی شده است --> (تجد كلّ نفس ما عملت...). 4️⃣ انسانی که در دنیا از عملِ شرِّ خود لذّت می‌برده، در قیامت دوست دارد از آن فرار کند. حقیقتاً در دنیا هم کسانی که قیامتی می‌اندیشند، وقتی به گناهان گذشته‌ی خود می‌نگرند، دوست دارند از آن فراری باشند. پس اگر صحنه‌ی قیامت را بتوان به دنیا آورد، بین انسان و عمل بدِ او، فاصله‌ی زیادی می‌افتد. بنابراین آن‌چه در قیامت تصوّرش محال است، در دنیا تا فرصت داریم، شدنی است --> (تودّ لو أنّ بينها و بينه أمدا بعيدا). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ مرحله‌ی قیام
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔰 نکات آیه‌ی ٣٠ سوره‌ی آل‌عمران 🔖 قسمت اول: 🔹«یَوم»: به معنی «مرحله» است؛ اگر هم به صورت «روز» معنی می‌شود، مفهوم «مرحله» را می‌رساند. 📌 حتی در زبان فارسی هم گاهی کلمه‌ی «روز»، مفهوم مرحله دارد؛ مثلا وقتی شاعر می‌گوید: 🔘 «روزی که به کام مرگ افتد بدنم....» یا؛ 🔘 «... که روزی در اُفتی به پایش چو مور» 🔸ممکن است این اتفاق در شب بیفتد. پس «روز» در اینجا، یک مرحله یا یک مقطع زمانی را می‌رساند. ✳️ هر جا منظور از «روز»، فاصله‌ی بین طلوع تا غروب خورشید باشد، در زبان عربی از کلمه‌ی «نهار» استفاده می‌شود؛ نه «یوم». ✅ اگر هم برای «قیامت» در قرآن تعبیر «یوم» به کار رفته، چون قیامت یک «مرحله» است که برابر ۵٠ هزار سال دنیا طول می‌کشد. البته گذر زمان در آن عالم، با گذر آن در دنیا قابل مقایسه نیست. 🔹«تَجد»: فعل مضارع از مصدر و ریشه‌ی «وجد» به معنی «می‌یابد». 📌 فاعل این فعل، "نفس" است که مؤنث مجازی است. 🔸 «نفس»، دارای مفاهیم متعددی است از قبیل: خود، جان، شخص، نفس اماره و... که همه با هم در ارتباطند و هر کدام با توجه به جمله‌ای که در آن به کار رفته، درک می‌شود. 👇 ✅ در این جمله «نفس» در معنی «شخص» به کار رفته. 🔹 «ما»: موصول است به معنی «آنچه». 🔸 «عَمِلت»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «عمل» به‌ معنی «انجام داد». 🔹 «خیر»: صفت است به معنی «خوبی». 📌این صفت در حالت اسم تفضیل هم به همین صورت می‌آید؛ مانند صفت «بِه» در فارسی. 🔸 «مُحضَر»: اسم مفعول است از باب «افعال»، مصدر «احضار» به معنی «آماده‌شده». 🔹 «سوء»: مصدر ثلاثی مجرد است به معنی «بدی». 🔺 @RooyinDezh
12.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید‌ | کلیپ زیبایی از سردار آسمانی‼️ 💠 شهید سلیمانی: دنبال تعلّقات پست نباشیم... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 5️⃣ مهربانی خداوند و محبّت او نسبت به بندگانش، در هشدارهایی است که می‌دهد. بلاتشبیه، مهربانی پلیس راهنمایی و رانندگی، در هشدار دادن از تصادفاتِ ناگوار است؛ نه زنده کردن کسانی که در تصادف مرده‌اند. ✅ پس هشدارهای خداوند یعنی نشانه‌های رأفت او نسبت به ما --> (و يحذّركم الله نفسه و الله رءوف بالعباد). 6️⃣ خداوند نسبت به همه‌ی بندگانش رئوف است --> (العباد). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 5️⃣ مهربانی خداو
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔰 نکات آیه‌ی ٣٠ سوره‌ی آل‌عمران 🔖 قسمت دوم: 🔹 «تودُّ»: فعل مضارع از مصدر «وُدّ»، ریشه‌ی «ودد» به معنی «دوست دارد». 🔸 «لَو»: حرف شرطِ محال است. 🔹 «اَنَّ»: همان «اِنَّ» می‌باشد در وسط جمله. 🔸 «اَمد»: به معنی «فاصله‌ی زمانی» و «زمان محدود» است، 👈 در مقابل «ابد» که زمان بی‌انتهاست. 🔹 «بعید»: صفت مشبهه از ریشه و مصدر «بُعد» به معنی «دور». 🔸 «یُحَذِّرُ»: فعل مضارع است از مصدر «تحذیر» باب تفعیل، ریشه‌ی «حذر» به معنی «بر حذر می‌دارد». 🔹 «رءوف»: صیغه‌ی مبالغه از مصدر «رأفت»، ریشه‌ی «رءف» به معنی «بسیار مهربان». 🔸 «عباد»: به معنی «بندگان»، هم می‌تواند جمع «عبد» باشد و هم جمع «عبید». ⚠️ نکته❗️ بر خلاف تصور ما، «عبد» یا «عبید» به معنی «بنده» است و «بنده» یعنی «غلام، نوکر و فرمانبردار». ✳️ بنابراین هر کسی را نمی‌توان بنده‌ی خدا حساب کرد. ما متاسفانه افراد گنهکار، بی‌دین و خلافکار را بنده‌ی خدا حساب می‌کنیم، در صورتی که آنها مخلوق خدایند، بنده‌ی او نیستند. 💎 خداوند هم فقط نسبت به بندگان واقعی خود رأفت و مهربانی دارد، نه نسبت به مخلوقاتی که مخالف احکام و دستورات او عمل می‌کنند و حتی به احکام او دهن‌کجی می‌کنند. 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 5️⃣ مهربانی خداو
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷 🔖 آرایه‌ها و نکات ادبی آيه‌ی ٣٠ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹تکرار در کلمات «بین»، «الله»، «مِن»، «نفس»، ضمیر «هُ» و عبارت «ما عملت» 👈 هر کدام دوبار. 🔸حذف به قرینه‌ی لفظی در کلمه‌ی «محضرٱ» بعد از عبارت «ما عملت من سوء». 🔹نغمه‌ی حروف «م، ل، ن، د». 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اول: 1⃣ ارزش همه چیز برابر نیست و ما انسان‌ها متأسّفانه در ارزش‌گذاری‌ها اشتباه می‌کنیم. شیطان است که برای ما، کم‌ارزش را پر ارزش نشان می‌دهد و اولویّتِ آن را در زندگی جابجا می‌کند --> (زیّن). 2⃣ شیطان برای همه، خواسته‌های دنیایی را زینت می‌دهد --> (للنّاس). امّا همه، تأثیر نمی‌پذیرند. آن‌هایی هم که تأثیر می‌پذیرند، به یک اندازه تأثیر نمی‌پذیرند. 3⃣ خواسته‌های دنیایی، بیجا نیستند؛ دلبستگی به آن‌ها غلط است --> (حبّ الشّهوات). 4⃣ نگاه غیرمنطقی در ارزش‌گذاری به زن و فرزند، نگاهی دینی نیست. زن‌سالاری و فرزندسالاری، از نشانه‌های مهمّ انحراف از دین است --> (حبّ الشّهوات من النّساء و البنین). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اول: 1⃣ ارزش همه چیز
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔰 نکات آیه‌ی ١۴ سوره‌ی آل‌عمران 🔖 قسمت اول: 🔹«زُیّنَ»: فعل ماضی مجهول از باب تفعیل، مصدر «تزیین»، ریشه‌ی «زَین» به معنی «زینت شد». ⚠️ توجه❗️ تزئین، زیبا کردن چیزی است که خودش زیبایی ندارد. 🔸 «حُبّ»: مصدر ثلاثی مجرد از ریشه‌ی «ح ب ب» به معنی «دوست داشتن». 🔹 «شهوات»: جمع شهوت (مصدر است که در معنی اسم مفعول یعنی «مشتَهَیات» به کار رفته)، به معنی «خواسته‌ها، تمایلات، خواهش‌های نفس». 🔸 «نساء»: زنان 🔹 «بنین»: جمع مذکر سالم از کلمه‌ی «ابن» که مخفف شده به معنی «پسران» ✅ البته چون در زبان عربی هرگاه بخواهیم برای مذکر و مؤنثِ یک کلمه، جمع بسازیم اولویت با صورت مذکر کلمه است که تای تأنیث ندارد.👇 در اینجا «بنین»، هم جمع «ابن» است و هم جمع «بنت»؛ بنابراین معنی درست آن در این آیه، «فرزندان» است. 🔸«قناطیر»: جمع «قنطار» به معنی «چیزهای محکم». 🔹 «قَنطَرَه»: به معنی «پل» و «قِنطِر» به معنی «فرد باهوش» نیز مفهوم «استحکام بنا» و «استحکام فکر» را دارند. 💎 از امام باقر (علیه السلام) نقل شده که «قنطار» معادل یک پوست گاو پر شده از طلاست ولی به طور کلی «قنطار» معنی مال زیاد را دارد. 🔸 «مقنطره»: اسم مفعول از همان ریشه‌ی «قنطر» است و برای تأکید بیشتر، پشت سر کلمه‌ی «قنطار» آمده است. 🔹اگر با توجه به کلام امام باقر(ع)، بخواهیم عبارت «قناطیر المقنطره» را معنی کنیم، می‌شود «کیسه‌های پرشده‌ی آن چنانی از سکه یا طلا» که معادل امروزی آن، «حساب‌های پر از پول» است. 🔸 «ذهب»: طلا 🔹 «فضّه»: نقره 🔸 «خیل»: اسم جمع است به معنی «گروه اسبان»، اما گاهی مجازٱ در معنی «اسب‌سواران» هم به کار می‌رود. 🔹 «مسوّمه»: اسم مفعول مؤنث است از مصدر «تسویم»، ریشه‌ی «سَوَمَ» به معنی «نشانه زده شده، نشانه‌دار، مُهردار، ممتاز». 🔸 «خیل المسوّمه»: یعنی «مرکب‌های ممتاز بسیار» که معادل امروزی آن، «ماشین‌های مدل بالای بسیار» است. 🔺 @RooyinDezh
20.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | عبارت «دوست دختر» و «دوست پسر» از کجا وارد فرهنگ ما شد⁉️ 💠 ببینید از تاثیر واژه‌ها بر فرهنگ و سبک زندگی 🔺 @RooyinDezh
مدح حضرت زهرا (س).mp3
11.72M
🎧 بشنویم | مدح حضرت زهرا(س)‼️ 🖤 شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) تسلیت باد. 🔺 @RooyinDezh
10.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | مادرِ پدرش‼️ 💠 تا به حال به این فکر کردید که چرا به حضرت زهرا سلام الله علیها، أُمِّ أبیها می گویند⁉️ 🔘 به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🔺 @RooyinDezh