12.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | کلیپ زیبایی از سردار آسمانی‼️
💠 شهید سلیمانی: دنبال تعلّقات پست نباشیم...
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۳۰ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت دوم:
5️⃣ مهربانی خداوند و محبّت او نسبت به بندگانش، در هشدارهایی است که میدهد. بلاتشبیه، مهربانی پلیس راهنمایی و رانندگی، در هشدار دادن از تصادفاتِ ناگوار است؛ نه زنده کردن کسانی که در تصادف مردهاند.
✅ پس هشدارهای خداوند یعنی نشانههای رأفت او نسبت به ما --> (و يحذّركم الله نفسه و الله رءوف بالعباد).
6️⃣ خداوند نسبت به همهی بندگانش رئوف است --> (العباد).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۳۰ سورهی آلعمران: 🔖 قسمت دوم: 5️⃣ مهربانی خداو
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔰 نکات آیهی ٣٠ سورهی آلعمران
🔖 قسمت دوم:
🔹 «تودُّ»: فعل مضارع از مصدر «وُدّ»، ریشهی «ودد» به معنی «دوست دارد».
🔸 «لَو»: حرف شرطِ محال است.
🔹 «اَنَّ»: همان «اِنَّ» میباشد در وسط جمله.
🔸 «اَمد»: به معنی «فاصلهی زمانی» و «زمان محدود» است، 👈 در مقابل «ابد» که زمان بیانتهاست.
🔹 «بعید»: صفت مشبهه از ریشه و مصدر «بُعد» به معنی «دور».
🔸 «یُحَذِّرُ»: فعل مضارع است از مصدر «تحذیر» باب تفعیل، ریشهی «حذر» به معنی «بر حذر میدارد».
🔹 «رءوف»: صیغهی مبالغه از مصدر «رأفت»، ریشهی «رءف» به معنی «بسیار مهربان».
🔸 «عباد»: به معنی «بندگان»، هم میتواند جمع «عبد» باشد و هم جمع «عبید».
⚠️ نکته❗️
بر خلاف تصور ما، «عبد» یا «عبید» به معنی «بنده» است و «بنده» یعنی «غلام، نوکر و فرمانبردار».
✳️ بنابراین هر کسی را نمیتوان بندهی خدا حساب کرد. ما متاسفانه افراد گنهکار، بیدین و خلافکار را بندهی خدا حساب میکنیم، در صورتی که آنها مخلوق خدایند، بندهی او نیستند.
💎 خداوند هم فقط نسبت به بندگان واقعی خود رأفت و مهربانی دارد، نه نسبت به مخلوقاتی که مخالف احکام و دستورات او عمل میکنند و حتی به احکام او دهنکجی میکنند.
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۳۰ سورهی آلعمران: 🔖 قسمت دوم: 5️⃣ مهربانی خداو
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷
🔖 آرایهها و نکات ادبی آيهی ٣٠ سورهی آلعمران:
🔹تکرار در کلمات «بین»، «الله»، «مِن»، «نفس»، ضمیر «هُ» و عبارت «ما عملت» 👈 هر کدام دوبار.
🔸حذف به قرینهی لفظی در کلمهی «محضرٱ» بعد از عبارت «ما عملت من سوء».
🔹نغمهی حروف «م، ل، ن، د».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۴ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت اول:
1⃣ ارزش همه چیز برابر نیست و ما انسانها متأسّفانه در ارزشگذاریها اشتباه میکنیم. شیطان است که برای ما، کمارزش را پر ارزش نشان میدهد و اولویّتِ آن را در زندگی جابجا میکند --> (زیّن).
2⃣ شیطان برای همه، خواستههای دنیایی را زینت میدهد --> (للنّاس). امّا همه، تأثیر نمیپذیرند. آنهایی هم که تأثیر میپذیرند، به یک اندازه تأثیر نمیپذیرند.
3⃣ خواستههای دنیایی، بیجا نیستند؛ دلبستگی به آنها غلط است --> (حبّ الشّهوات).
4⃣ نگاه غیرمنطقی در ارزشگذاری به زن و فرزند، نگاهی دینی نیست. زنسالاری و فرزندسالاری، از نشانههای مهمّ انحراف از دین است --> (حبّ الشّهوات من النّساء و البنین).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۴ سورهی آلعمران: 🔖 قسمت اول: 1⃣ ارزش همه چیز
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔰 نکات آیهی ١۴ سورهی آلعمران
🔖 قسمت اول:
🔹«زُیّنَ»: فعل ماضی مجهول از باب تفعیل، مصدر «تزیین»، ریشهی «زَین» به معنی «زینت شد».
⚠️ توجه❗️
تزئین، زیبا کردن چیزی است که خودش زیبایی ندارد.
🔸 «حُبّ»: مصدر ثلاثی مجرد از ریشهی «ح ب ب» به معنی «دوست داشتن».
🔹 «شهوات»: جمع شهوت (مصدر است که در معنی اسم مفعول یعنی «مشتَهَیات» به کار رفته)، به معنی «خواستهها، تمایلات، خواهشهای نفس».
🔸 «نساء»: زنان
🔹 «بنین»: جمع مذکر سالم از کلمهی «ابن» که مخفف شده به معنی «پسران»
✅ البته چون در زبان عربی هرگاه بخواهیم برای مذکر و مؤنثِ یک کلمه، جمع بسازیم اولویت با صورت مذکر کلمه است که تای تأنیث ندارد.👇
در اینجا «بنین»، هم جمع «ابن» است و هم جمع «بنت»؛ بنابراین معنی درست آن در این آیه، «فرزندان» است.
🔸«قناطیر»: جمع «قنطار» به معنی «چیزهای محکم».
🔹 «قَنطَرَه»: به معنی «پل» و «قِنطِر» به معنی «فرد باهوش» نیز مفهوم «استحکام بنا» و «استحکام فکر» را دارند.
💎 از امام باقر (علیه السلام) نقل شده که «قنطار» معادل یک پوست گاو پر شده از طلاست ولی به طور کلی «قنطار» معنی مال زیاد را دارد.
🔸 «مقنطره»: اسم مفعول از همان ریشهی «قنطر» است و برای تأکید بیشتر، پشت سر کلمهی «قنطار» آمده است.
🔹اگر با توجه به کلام امام باقر(ع)، بخواهیم عبارت «قناطیر المقنطره» را معنی کنیم، میشود «کیسههای پرشدهی آن چنانی از سکه یا طلا» که معادل امروزی آن، «حسابهای پر از پول» است.
🔸 «ذهب»: طلا
🔹 «فضّه»: نقره
🔸 «خیل»: اسم جمع است به معنی «گروه اسبان»، اما گاهی مجازٱ در معنی «اسبسواران» هم به کار میرود.
🔹 «مسوّمه»: اسم مفعول مؤنث است از مصدر «تسویم»، ریشهی «سَوَمَ» به معنی «نشانه زده شده، نشانهدار، مُهردار، ممتاز».
🔸 «خیل المسوّمه»: یعنی «مرکبهای ممتاز بسیار» که معادل امروزی آن، «ماشینهای مدل بالای بسیار» است.
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
20.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | عبارت «دوست دختر» و «دوست پسر» از کجا وارد فرهنگ ما شد⁉️
💠 ببینید از تاثیر واژهها بر فرهنگ و سبک زندگی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
#نشر_حداکثری
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
مدح حضرت زهرا (س).mp3
11.72M
🎧 بشنویم | مدح حضرت زهرا(س)‼️
🖤 شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) تسلیت باد.
#حاج_محمد_رضا_روحانی
🔺 @RooyinDezh
10.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | مادرِ پدرش‼️
💠 تا به حال به این فکر کردید که
چرا به حضرت زهرا سلام الله علیها،
أُمِّ أبیها می گویند⁉️
🔘 به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
#نشر_حداکثری
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۴ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت دوم:
5⃣ زنسالاری، مقدّمهی فرزندسالاری است؛ چون معمولاً مادر، محبّتی خارج از منطق نسبت به فرزند دارد --> (النّساء و البنین).
6⃣ این نگاه غیرمنطقی به زن و فرزند و رشد فرهنگِ زنسالاری و فرزندسالاری، جامعه را تجمّلگرا میکند --> (و القناطیر المقنطره).
7⃣ خواستههای دنیایی، یکی دوتا نیستند که پایانپذیر و قانعکننده باشند. هم، گونههای متفاوتاند و هم، حدّ و حساب ندارند. همانگونه که امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: «در دنیا چیزی نیست، مگر آنکه صاحبش بهزودی از آن سیر و از داشتن آن دلگیر میشود --> (النّساء و البنین و القناطیر المقنطره من الذّهب و الفضّة و الخیل المسوّمه و الأنعام و الحرث).
8⃣ متأسّفانه آنچه از نظر خداوند، پَست است، در دیدگاه ما باارزش شده است. اگر بهرههای دنیایی و زندگیِ دنیا، نسبت به آخرت و معنویات، کمارزش نمیبود، خداوند به آن، صفت «دنیا» (یعنی پَست و کمارزش) نمیداد --> (الحیاه الدّنیا).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۴ سورهی آلعمران: 🔖 قسمت دوم: 5⃣ زنسالاری، مق
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔰 نکات آیهی ١۴ سورهی آل عمران
🔖 قسمت دوم:
🔹 «انعام»: چهارپایان
♦️البته در اینجا چون صحبت از چهارپایان سواری در «خیل المسومه» شده، منظور از انعام میتواند چهارپایان گوشتی و مجازٱ دامداری باشد.
🔸 «حرث»: یعنی «کشتزار» و مجازٱ یعنی «کشاورزی».
🔹 «متاع»: یعنی «بهره مندی».
🔸 «حیات»: مصدر است به معنی «زندگی».
🔹 «دنیا»: اسم تفضیل مؤنث است از ریشه و مصدر «دُنُو» به معنی «پستتر» و «نزدیکتر».
🔸«الحیوه الدنیا»: یعنی «زندگی پستتر و کمارزشتر» که همان «زندگی در عالم ماده» است.
🔹 «حُسن»: یعنی «نیکویی و زیبایی».
🔸 «مآب»: اسم مکان یا زمان است از ریشهی «اَوَبَ» که اصل آن «مَأوَب» بوده است. این کلمه در مفهوم «سرانجام» و «آخر کار» به کار میرود.
🔹 «حسن المآب»: یعنی «سرانجام نیکو».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۴ سورهی آلعمران: 🔖 قسمت دوم: 5⃣ زنسالاری، مق
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷
🔖 آرایهها و نکات ادبی آيهی ١۴ سورهی آلعمران:
⚠️ نکته❗️
فعل مجهول، معمولا به سه دلیل در زبان به کار میرود؛
1⃣ وقتی که فاعل، مشخص نیست 👈 مثل «فلانی کشته شد».
2⃣ وقتی که فاعل برای همه مشخص است 👈 مثل «در دانشکدهی افسری پذیرفته شدم».
3⃣ وقتی که میخواهیم فاعل، شناخته نشود 👈 مثل «متاسفانه گوشیام خاموش شده بود» خطاب به کسی که نمیخواسته.اید جوابش را بدهید و عمدا گوشي را خاموش کردهاید.
🔹 در این آیه، فعل «زُیِّنَ» مجهول است از نوعی که فاعل آن مشخص است. فاعل این فعل به استناد آیات دیگر قرآن، شیطان است (و زَیَّنَ لهم الشیطان ما کانوا یعملون).
🔸آرایهی جمع در «نساء، بنین، قناطیر المقنطره، خیل المسومه، انعام، حرث» که همه، بهرهمندیهای ناچیز دنیایند و به هم عطف شدهاند و کلمهی «ذلک»، آنها را در یک دسته قرار میدهد.
🔹جناس اشتقاق در «قناطیر» و «مقنطره».
🔸تکرار در کلمهی «مِن».
🔹جناس قلب در «ناس» و «نسا» بدون در نظر گرفتن همزهی «نساء» که جزء ریشهی این کلمه نیست.
🔸مراعات نظیر در «نساء، بنین»، «ذهب، فضّه» و «خیل، انعام».
🔹تناسب در «انعام، حرث» و «نساء، ذهب، فضّه».
🔸سجع متوازی در «مقنطره» و «مسوّمه».
🔹ایهام در عبارت «حیات الدنیا»👇
🔘یکی به معنی «زندگی دنیا»،
🔘دیگری به معنی «زندگی پستتر».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh