eitaa logo
رویین دژ
12.7هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
928 ویدیو
198 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت اول: ⭕️ نکته: شأن نزول این آیه، حسادت اهل کتاب(به ویژه یهودیان) نسبت به پیامبر اسلام(ص) است. امام صادق(ع) ذیل این آیه می‌فرمایند: «نحن المحسودون»؛ یعنی «ماییم که مورد حسادتِ دشمنان اسلام واقع شده‌ایم». 1⃣ حسد، سومین گناهی است که در هستی انجام شد؛ توسّط قابیل نسبت به هابیل(گناه اوّل «کبر» بود که شیطان انجام داد و گناه دوم، «حرص» بود که آدم و حوّا گرفتار آن شدند) و اوّلین گناهی است که زمینه‌ی بروز اختلاف‌ها شد و این حسادت، حتّی اصلی‌ترین عامل در اختلافات دینی هم شده است. یهود و به پیرویِ آن، نصارا، اصلی‌ترین دلیل گمراهیِ‌شان، حسادت بر پیامبر(ص) بود. 🔱 شاید داستان هابیل و قابیل در قرآن، یک نوع براعتِ استهلال یا پیش‌درآمدی باشد در اوّل‌الزّمان برای آیینِ آخرالزّمان که در آن، قابیلیان به جانِ هابیلیان می‌افتند --> (يحسدون النّاس)! 2⃣ حسادت به دیگران، شاخه‌ای از ظلم است. امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند: «هیچ ظالمی را به اندازه‌ی حسود، شبیهِ مظلوم ندیدم» --> (يحسدون النّاس على...). 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم: 3⃣ حسادت یعنی در مقابل اراده‌ی خداوند قرار گرفتن؛ یعنی حسود گمان می‌کند در مقابلِ مَحسود ایستاده است؛ ولی در اصل، در مقابل خداوند ایستاده است، و این موضوع، حماقتی است که فقط بعضی از انسان‌ها و اَجِنّه به آن مبتلا می‌شوند --> (يحسدون النّاس على ما آتاهم الله). 4⃣ پیامبر(ص) هم از آل ابراهیم(ع) است. چرا بنی‌اسرائیل که به ابراهیم(ع) افتخار می‌کنند، به او ایمان نیاوردند؟ چون ابراهیم(ع)، بهانه‌ای بود برای حسادت آن‌ها. حتّی اگر پیامبر از نسل اسحاق و فرزند یعقوب(ع) هم می‌بود(یعنی از خودِ بنی-‌اسرائیل می‌بود)، برادرانش از روی حسادت، کمر به قتل او می‌بستند(مانند سرگذشت حضرت یوسف(ع)). حسادت بیش از هر قومی، بنی‌اسرائیل را گرفتار اختلافات کرده است --> (فقد آتينا آل إبراهيم). 5⃣ دعا کنیم اگر اهل کتاب شده‌ایم، اهل حکمت هم بشویم. صرفاً با داشتن کتاب، خیری نصیب ما نخواهد شد(و من یؤت الحکمه فقد أوتی خیرا کثیرا). یکی از معانی حکمت، قدرت بهره‌وری از کتاب خداوند است --> (الكتاب و الحكمه). 6⃣ هرچه نسبت به کسی که مورد عنایت خدا قرار گرفته، حسادت ما بیشتر شود، بهره‌ی او از عنایت خداوند بیشتر می‌شود --> (یحسدون النّاس علی... -> و آتيناهم ملكا عظيما). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم: 3⃣ حسادت یعنی در مقا
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ۵۴ سوره‌ی نساء: 🔹 «أَم»: به تنهایی حرف فصل است و معنای «یا» می‌دهد. اما اگر همراه با حرف استفهام «أ» به کار برود(به صورت «أَ.... أَم....») حرف استفهام است و مفهوم سوالی دارد به صورت «آیا.... ؟ یا....؟». 📍گاهی نیز مانند این جمله «أ» در تقدیر جمله است و به قرینه‌ی معنوی حذف شده است. لذا خود حرف «أم» به تنهایی به صورت «آیا.....؟» ترجمه می‌شود. 🔸 «یحسدون»: فعل مضارع از ریشه و مصدر «حسد» به معنی «حسادت می‌ورزند». 🔹«ءاتی»: فعل ماضی از باب افعال، مصدر «ایتاء» به معنی «داد، آورد، بخشید». 🔸 «فضل»: در لغت به معنای «زیاده‌ی یک چیز» است اما در ادبیات به معنی «بخشیدن چیزی که پایان‌پذیر نیست» به کار می‌رود. ✅ نعمت‌های خداوند همه «فضل» حساب می‌شوند. 🔹 «ءاتینا»: فعل ماضی از باب افعال، مصدر «ایتاء»، ریشه‌ی «أتی» به معنی «دادیم، بخشیدیم». 🔸 «آل»: جمع «اهل» به معنی «خاندان». 🔹«حکمت»: سخن محکم، اندیشه‌ی محکم و بی‌نقص، قدرت درک درست از علوم، قدرت فهم صحیح کتاب خدا. 🔸 «مُلک»: فرمانروایی، حکومت. 🔹 «عظیم»: صفت مشبّهه از ریشه‌ی «عظم» به معنی «بزرگ». 🔺 @RooyinDezh
♨️ شیطان قدم به قدم به انحراف می‌کشاند! ✨لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَان✨ 💢 از گام‌های شیطان پیروی نکنید... 📔 آیه ۲۱ سوره نور 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اولویت‌ها در جهاد تبیین‼️ ♨️ دو موضوع مهمّی که رهبری به تبیین آن تأکید کرده‌اند... 🔺 @RooyinDezh
♨️ می گویند: کی گفته باید با آمریکا و اسراییل دشمن باشیم! 🐩 چرا میگن سگ نجسه! 🥂 کی گفته شراب بده و حرومه؟ ❌ اصلا واسه چی میگن رابطه دوستی داشتن با نامحرم ممنوع! روزه و خمس و زکات که جای خود دارد. باور کن اینا همش ساخته آخونداست... ✅ با اطمینان و در کمال ادب بگو: اجالتاً، شما تا حالا چند بار، کتاب دینی‌تان، قرآن را خوانده‌اید؟ چقدر از آن فهمیده‌اید؟! چقدر به آن ایمان دارید؟ 📖 قرآن را که دیگر ۱۴۰۰ سال پیش، آخوندها نازل نکرده‌اند! 💠 اگر ایمان به خدای خالق خود دارید، در همین کتاب "راهنمایش" موضع ما را نسبت به ظالمین و یهود و نصارا مشخص کرده؛ خودش امر کرده که سگ نجس است؛ که شراب نجس است و برای مؤمن حرام؛ که رابطه با نامحرم نداشته باشید؛ که... ❇️ و تمام این امرها هم فقط و فقط، به سود خود انسان و در جهت رشد و سعادت اوست. 🔺 @RooyinDezh
8.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | همدمی به نام سگ‼️ ♨️ تأثیرات نگهداری سگ در خانه بر سلامت انسان... 🔺 @RooyinDezh
5.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | امام تو، منتظر توست‼️ ♨️ وقتی کسی بی‌خیال امام زمانش میشه، یعنی سقوط کرده تو جهنّم... 🔺 @RooyinDezh
💎 «مِثقالَ ذَرّه» ♨️ در قیامت، نوبت حساب و کتاب «مِثقالَ ذَرّه‌»هاست! ✅ «مِثقالَ ذَرّه» که می‌گویند؛ یعنی همان چند لحظه‌ای که بوی عطر زنی، تمام مردی را به‌هم می‌ریزد! ✅ «مِثقالَ ذَرّه» که می‌گویند؛ یعنی همان چند لحظه‌ای که شخصی به نامحرمی لبخند می‌زند ولی فکرش ساعت‌ها درگیر همان یک لبخند است! ✅ «مِثقالَ ذَرّه» که می‌گویند؛ یعنی حساب و کتابِ زمانی که فردی با همسرش بلند می‌خندد و جوان مجردی هم در همان حوالی، آن‌ها را با حسرت نگاه می‌کند. ✅ «مِثقالَ ذَرّه» که می‌گویند؛ یعنی حساب کردن زمانی که فردی در پایان صحبت‌هایش با نامحرم، به خیال خودش از روی ادب، "جانم" و "قربانت" می‌گوید و رابطه‌ای را به همین اندازه سرد می‌کند! ✅ «مِثقالَ ذَرّه» که می‌گویند؛ یعنی همان چند لحظه‌ای که شخصی با فروشنده‌ای نامحرم، احساس صمیمیت می‌کند. و... ⚠️ قدر این‌ها پیش ما خیلی کوچک است و به حساب نمی‌آید؛ 🔴 اما «مِثقالَ ذَرّه» که می‌گویند، امثال همین‌هاست، همین کارهای کوچکی که مثل ضربه‌ی اول دومینو، خیلی کوچک است اما انتهایش را روزی که پرده‌ها کنار رفت، خواهیم دید! 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت اول: ✅ نکته: الف) در آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره قصص، ماجرای برخورد حضرت موسی(ع) (در شرایطی که جوانی مجرّد بوده و هنوز به پیامبری نرسیده) با دختران حضرت شعیب(ع) گفته شده، که نکات خوبی درباره‌ی حیا می‌توان در آن دید. وقتی حضرت موسی(ع) به سرِ چاه آبی در اطراف شهر مدین می‌رسد، آن‌جا گروهی از مردم را می‌بیند که برای گوسفندان خود، از چاه آب می‌کشند و در فاصله‌ای دور از این مردان، دو زن را می‌بیند که دور گوسفندان خود را گرفته‌اند تا پراکنده نشوند. 🌀 از آن‌ها می‌پرسد: «این‌جا چه کار مهمّی دارید؟» می‌گویند «تا بقیّه‌ی چوپانان نروند، ما گوسفندانمان را آب نمی‌دهیم و ضمناً پدر ما پیری سالخورده است». موسی(ع) برای آن‌ها آب می‌کشد و بعد رویش را بر می‌گرداند و به سایه‌ای می‌رود و به دعا و راز و نیاز می‌پردازد. ❇️ دختران حضرت شعیب(ع) به خانه می‌روند و حکایت را برای پدر تعریف می‌کنند و پدرشان یکی از آن دو را می‌فرستد تا موسی(ع) را برای پاداش گرفتن به نزد او بیاورد. این دختر با کمالِ حیا و وقار به سمت موسی(ع) می‌آید (تمشی علی استحیاء – آیه‌‌ی ۲۵ همین سوره) و او را به سمت پدر فرا می‌خواند. 💠 ب) در روایات معصومین(ع) آمده که: موسی(ع) جلو حرکت می‌کرد و دختر حضرت شعیب(ع)، با فاصله‌ی زیادی، پشت سر او می‌آمد و چون موسی(ع) راه را بلد نبود و آن دو نامحرم نمی‌خواستند صحبت غیرضروری داشته باشند، دختر شعیب(ع) با پرتاب سنگ، راه را به موسی(ع) نشان می‌داد! 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ٢٣ سوره‌ی قصص 🔰 قسمت اول: 🔹 «لمّا»: زمانی که، هنگامی که 🔸 «ورد»: فعل ماضی از مصدر «ورود»، ریشه‌ی «وَرَدَ» به معنی «وارد شد، رسید». 🔹 «ماء»: آب، در این‌جا مَجاز از چاهی است که از آن آب می‌کشیدند. 🔸 «مَدیَن»: شهری سرسبز و خرم بوده در شرق خلیج عقبه، شمال حجاز و جنوب شامات، که مردمش از نسل حضرت اسماعیل(ع) بوده‌اند. حضرت شعیب به عنوان پیامبر برای هدایت آن قوم فرستاده شد. نافرمانی از پیامبر باعث شد گرفتار عذاب شوند. 🔺 @RooyinDezh