💢إحیاگران💢
📍"کانَ أُمّةً قانِتاً للّٰه"
🔴 ابن إدریس حِلّی
🔹 وی، بزرگترین دانشمند فقیه و نابغهٔ نامی شیعه در قرن ششم هجری است.
در نیمه دوم این قرن، در شهر حلّه واقع در عراق، چشم گشود.
🔸 جهاد علمی:
🔻 رکودی صد ساله در اجتهاد
مبانی علمی "شیخ طوسی" و مکتب متین و تصنیفات نفیس او، به قدری جامع، استوار و پراهمیت بود که فقهای ما تا حدود ۱۰۰ سال خود را از ابراز رأی جدید، بینیاز میدانستند و در هر مورد به فتاوی و آراء شیخ اکتفا میکردند و تنها ناقل آنها بودند.
کما اینکه شیخ طوسی را "شیخ الطائفة" میگفتند.
🔻سنّتشکنی ابنادریس
تا اینکه این ادریس، در سایهٔ استعداد قوی و شهامت بیمانند، نخست بر علمای معاصر خود، خرده گرفت که چرا فقیه و مجتهد، آزادی فکر را رها کند و ناقل آراء و مقلّد افکار گذشتگان باشد؟
سپس به بررسی آراء شیخ الطائفه پرداخت و در کتب خود، آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد؛ بطوری که برخی را پذیرفت و برخی دیگر را تخطئه کرد.
به عبارتی میتوان او را "حیاتبخش اجتهاد در شیعه" دانست.
🔸 تألیفات:
دانشمندان شیعه و سنی او را صاحب تصنیفات بسیار دانستهاند؛ از قبیل:
1⃣ السّرائر الحاوي لِتحریر الفتاوی :
سرائر او، یک دوره کامل فقه استدلالی با روش ابتکاری.
این کتاب مدتها جزو برنامه درسی حوزههای علمی شیعه بوده است.
2⃣ تعلیقات:
حواشی و ایرادات ایشان بر تبیان شیخطوسی میباشد.
🔸 وفات و مرقد:
در حدود ۵۵ سالگی از دنیا رفت و در حله دفن گردید.
مرقد او، زیارتگاه شیعیان آن دیار است.
📚منبع:
• مفاخر اسلام_ جلد۴_استاد علی دوانی
💢کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده پانزدهم
🔴 گردآوری اصطلاحات علوم
🔸 پس از انشعاب علوم و گسترش آنها، نیازهای علمی و فرهنگی نیز پدید میآید.
از جمله آنها "گردآوری و مشخص ساختن اصطلاحات علوم" است که در آن چند کار باید انجام گیرد:
1⃣نشان دادن سیر لغوی
2⃣عرف عامی (آنچه عموم مردم، بکار میبرند.)
3⃣ عرف خاصی واژهها (تعبیراتی که در علوم به عنوان «اصطلاح» بکار میرود.)
4⃣تعیین محدوده کاربرد، برای واژههایی که در دو یا چند علم بکار میروند. مثل واژهی "کلمه" در علم نحو و منطق.
🔹 در فرهنگ اسلامی این کار نیز صورت گرفته است. برخی از عالمان و متتبعان، از قدیم به تدوین و تعیین اصطلاحات علوم پرداختهاند و کتابهایی در این رشته نوشتهاند؛
مانند:
• ٱلتعریفات ... میر سید شریف جرجانی (۸۱۶)
• کشّاف اصطلاحات الفنون ... محمد بن علی تهانوی (سدهٔ ۱۴)
📚منبع:
کتاب دانش مسلمین (علامه حکیمی)
💢کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
May 11
37.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 معرفی ریاضیدانان مسلمان
🔶 قسمت دوم:
🟡 محمّد بن موسیٰ خوارزمی
◽️شخصیتی که از نام او برای نامگذاری اعداد در اروپا استفاده میشد
◽️واضع علم جبر
◽️ مبدع عدد صفر به صورت دایره
#مفاخر_اسلام
📽 مشاهده در آپارات
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
May 11
⛔️دغدغه معیشت⁉️
🔸آیتاللّٰه بنابی:
« طلبه بهجای اینکه به آیندهاش فکر بکند، به وظیفه فعلیاش توجه کند.
متأسفانه گاهی به آینده فکر میکند، سستی و رخوت در وجودش حاکم میشود و نهتنها در خود، بلکه در دوستان و نزدیکانش نیز، تأثیر منفی میگذارد!
چنین شخصی بهجای اینکه به رحمت الهی امیدوار باشد، چشمش به دست دیگران است؛ و وقتی از جهت معاش تأمین نمیگردد، کاسه صبرش لبریز شده، به زمین و زمان بدبین میشود!
وی باید بهجای فکر کردن به آینده، به خودش چنین بگوید:
"یک دولت، همواره به فکر کارمند خویش است؛ ماهبهماه، در پی آناست که حقوق کارمندش را تأمین کند؛ حتی برای دوران بازنشستگی او نیز قانون وضع میکند که خانوادهاش خیلی اذیت نشوند... آیا گرداننده دستگاه خلقت و خالق هستی، نسبت به مخلوقاتش چنین حمایتی نخواهد داشت؟! مخصوصاً نسبت به خودیها، کسانی که بزرگترین سرمایهشان(عمر) را در راه او صرف میکنند؟!
آیا خداوند به مقدار یک دولت قدرت ندارد؟!"
نعوذ بٱللّٰه از اینکه خدا را به دولت تشبیه میکنیم. اراده او، عین عمل اوست.
اگر طلبه به خدا اعتماد و توکل داشته باشد، خیلی از افکار و وسوسهها به سراغ او نخواهد آمد و تنها همّ و غمّش، وظیفه امروزیاش خواهد بود.»
#منش_طلبگی
📚منبع:
کتاب زیّ طلبگی(مهدی مطهری)
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢وجوبتحصیلعلم و فارغالتحصیلی💢
🔰در دین اسلام و در فرهنگ قرآن، به بیانات گوناگون، وجوب طلب علم و تفقّه و تدبّر، گوشزد شده و به صورت تکلیف شرعی و دینی طرح گردیده است.
🔻به طور مثال، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) میفرمایند:
" طَلَبُ العلمِ فَریضةٌ عَلیٰ کُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمةٍ "
(ترجمه: فراگرفتن دانش، بر هر مرد و زن مسلمانی، واجب است.)
❓اما سؤالی مطرح میشود که چه مقدار باید تحصیل کرد و تا چه زمانی باید به تحصیل ادامه داد؟ به عبارتی، چه زمانی از تحصیل علم، فارغ میشویم؟
◽️عالم اسلامی معروف، ملّا محسن فیض کاشانی در شرح این حدیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در کتاب الشّافي مینویسد:
«انسان به هر مرتبهای از دانش برسد و آن را به دست آورد، واجب است که مرتبهی بالاتر از آن را تحصیل کند. و این وجوب تحصیل(تا آدمی زنده است)، پایان نمییابد و نهایتی ندارد.»
◽️مطلب را با نقل کلامی از آیتاللّٰه جوادی آملی، بیشتر توضیح میدهیم:
« اگر کسی فارغالتحصیل شد، معنایش این نیست که از علم فاصله بگیرد؛ بخاطر اینکه در اسلام بحث بازنشستگی و فارغالتحصیلی راه ندارد.»
همچنین میفرمایند :
«وقتی اهل علم که در مسیر کسب دانش و تحصیل هستند، مدعی شوند که فارغالتحصیل شدند، آن روز، روز اول مرگشان خواهد بود.»
📎 #سیره_علماء نیز حاکی از همین مسأله است. اینکه آنها در هیچ دورهای از زندگانیشان، در تحصیل علم متوقف نشدند. در این باب، به مناسبت، نمونههایی را نقل خواهیم کرد انشاءالله.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢هویّت حوزه علمیه و چیستی آن💢
فقیه شوید تا بتوانید به اسلام خدمت کنید
🔸 حوزه مرکز اسلامشناسی است
و طالب علوم حوزوی پس از تحصیل موفق و کاربردی، اسلامشناس خواهد بود.
حوزه علمیه واقعی، اسلام شناس پرورش میدهد و طالب علم در حوزه، به دنبال شناخت اسلام و نظرات اسلام در جوانب مختلف زندگی است.
مثلاً اگر بخواهیم نظرات اقتصادی دانشمندان غربی را درباره بانک بدانیم، باید به یک اقتصاددان دانشگاهی مراجعه کنیم و اگر بخواهیم نظر اسلام را در اینباره بدانیم باید به یک فاضل حوزوی مراجعه کنیم.
▫️در بیان هویت حوزهعلمیه، برخی افراد، اسلامشناسی را مخصوص نخبگان حوزوی معرفی میکنند و عقیده دارند در انجام امور تبلیغی و تحقق دین، بینیاز از کسب شناخت جامع و عمیق نسبت به دین هستند.
در اینباره، سخنی را از امام خمینی (رحمةاللّٰهعلیه) نقل مینماییم:
« لازم است درس بخوانید، فقیه شوید، جدیت در فقاهت کنید. نگذارید این حوزهها از فقاهت بیفتد. تا فقیه نشوید، نمیتوانید به اسلام خدمت کنید.»
اگرچه تبلیغ در برخی ایام تحصیل، از سنّتهای حوزه علمیه است اما طلاب باید توجه داشته باشند که در ایفای نقش تبلیغی، خود را بینیاز از اسلامشناسی ندانند و اکتفا به انتقال مطالب علماء پیشین ننمایند. بلکه اسلامشناسی را شرط انذار و تبلیغ بدانند کما اینکه در قرآن کریم، در آیه نَفْر، تفقّه بر انذار مقدّم گشته است.
#هویت_طلبگی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢اغتنام فرصت💢
«هرکس کتابی در آستین نداشته باشد، حکمت در قلب او جای نمیگیرد»
🔸مطالعه آزاد:
بسنده طالبان علم به کلاس و مطالعه و مباحثه، موجب محدودیت رشد در همان زمینه میگردد.
حال آنکه مطالعه آثاری که درسی نیستند و یا جدید نگاشته شدهاند، انسان را در مسیر جریان علم قرار میدهد.
ضمن اینکه کتب بسیاری هست که طلاب و روحانیون برای ایفاء نقش خود در جامعه به آنها نیاز دارند اما در سیر مطالعات تحصیلی آنها قرار ندارد.
🔸شیوه:
حتی در میان فعالیتها و مشغلههای فروان، میتوان این مهم را انجام داد.
اگر همواره کتابی که ویژه مطالعه آزاد است، در دسترس داشته باشیم، میتوانیم از این فرصتهای اندک، به نفع مطالعه آزاد بهره ببریم.
کما اینکه رهبر معظم انقلاب میفرمایند: « بنده دورههای بیست جلدی و بیست و چند جلدی را در همین فاصلههای ده دقیقه، بیست دقیقه و یک ربع ساعت خواندهام...شاید صدها جلد کتاب را همینطور در این فاصلههای کوتاه چند دقیقهای خواندهام.»
همراه داشتن کتاب، بسیار اهمیت دارد. حکیم طوسی در رسالهٔ آداب المتعلّمین میفرمایند: «بایسته است که در هرحال کتابی با خود بههمراه داشته باشد، تا آنکه به مطالعه بپردازد و گفته شده است که هرکس کتابی در آستین نداشته باشد، حکمت در قلب او جای نمیگیرد.»
🔹پیشنهاد ما:
بهتر است برای مأنوس شدن با کتاب و همراه داشتن مداوم آن، از کتب رمان بخصوص رمان زندگینامه علماء استفاده کرد.
چون سرعت مطالعه آنها بیشتر است و نیاز به دقت فراوان ندارد و موجب انس گرفتن تدریجی با کتب سنگین و پرحجم خواهد شد.
#هدایت_تحصیلی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110