eitaa logo
کارگروه علمی إحیاء
1.3هزار دنبال‌کننده
220 عکس
60 ویدیو
16 فایل
✅ تبیین هویت طلبگی ✅ بررسی وظایف طلبه در عصر حاضر ✅ بیان زندگینامه و سیرهٔ علماء ✅ تدریس میراث سلف با روش ساختارگرایانه و تحلیل دقیق متن کتاب 🔻دوره های در حال برگزاری 👇 🔸تدریس کتاب «مراح الأرواح» 🔸تدریس کتاب «تدریج الأداني» 🔻 ادمین: @Mh_R_110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢إحیاگر نام حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها)💢 🔰آیت‌الله مصباح یزدی (رحمه‌الله): «تا پیش از انقلاب، عنوان دهه فاطمیه و احیاءنام فاطمه زهرا (سلام الله علیها) آنچنان برجستگی نداشت. یکی از برکات این انقلاب، زنده شدن نام حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در جامعه ما بود. از عواملی که من می‌شناسم، بیانات حضرت امام (رضوان‌الله‌علیه) درباره حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بود که مشابهش را کمتر کسی بیان کرده بود. ایشون از کسانی بودند که نام حضرت زهرا [سلام‌الله‌علیها] را در این عصر و زمان، کردند.» _____ 🏴 شهادت حضرت صدّیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) را به محضر امام زمان (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و تمام شیعیان، تسلیت عرض می‌نماییم. 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢تکمیل "مسالک" در تعقیب‌و‌گریز 💢 🔰آیت الله العظمی شبیری زنجانی (دام‌عزّه): «این شرایطی که برای طلبه های نجف و قم فراهم است برای علمای سابق فراهم نبوده است. از این نعمت و از نعمت جوانی خود استفاده کنید. پیشینیان ما با زحمات زیادی علوم فقه و اصول و رجال و غیره را در اختیار ما گذاشتند. باید شرایط کنونی را قدر بدانیم. نسخه‌ای از مسالک شهید ثانی در کتابخانه ملی تهران موجود است. دیدم کسی که شاگرد شهید بوده و با او زندانی شده، راجع به این نسخه نوشته که این نسخه را شهید در شرایطی که از ترس دشمنان از کوهی به کوهی و از روستایی به روستایی دیگر می رفت تکمیل کرد، یعنی در همین تعقیب و گریز. اجازه شهید ثانی به شخصی در بحارالأنوار موجود است که آنجا در سال 964 قمری می گوید مسالک ناقص است. ایشان در سال 965 شهید شده است. یعنی شهید در همین یک سال آخر و در آن شرایط سخت این کتاب ارزشمند را تکمیل کرده است.» 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
کارگروه علمی إحیاء
💢 کارمند طلبه نباشید 🔻با تحصیل زندگی کنید! 📜اول امتحان می‌دادم، بعد می‌خواندم! ـ نه مدرک حوزه گر
💢کارمندی و خروج از راه حق ... 🔰 آیت الله مرعشی نجفی(رحمه الله تعالی) : 🔸هزاران نفر از دانش‌پژوهان در علوم فقه، اصول، تفسیر، کلام و دیگر شاخه‌ها از حلقه درس من فارغ‌التحصیل شده‌اند، و من از بیشتر آن‌ها راضی هستم، 🔻و تعداد اندکی از آنان، شیطان بر آنان چیره و مسلّط شده و یاد خداوند متعال را از خاطرشان برده است، آنان از هیئت و لباس روحانی خود خارج شده و در صف کارمندان دولتی قرار گرفته‌اند. خداوند متعال آنان را به زشتی کردارشان آگاه سازد. 💢کار گروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢گذر از آب برای درس💢 🔰آیت‌الله‌العظمیٰ بهجت (رحمه‌الله): « جدّیت علما در اشتغال به بحث و درس، به‌حدّی عجیب و غریب بوده که نمی‌شود بیان کرد. گفتن آن خیلی مشکل است، مخصوصاً محققین آنها. 🔻استاد ما نقل می‌کرد که: " تنها یک بار در درس مرحوم آخوند خراسانی شرکت ننمودم. علت آن هم این بود که باران شدیدی آمده بود و من یقین کردم که آن مرحوم برای تدریس نمی‌آید؛ زیرا هنگام باریدن باران، در جلوی خانه ایشان آب فراوان جمع می‌شد و لذا عبور و مرور از آن قطع می‌شد، ولی بعد معلوم شد که یکی از اهل علم، پایش را بالا می‌زند و مرحوم آخوند را پشت می‌گیرد و از آب عبور می‌دهد! " با چه مشقت‌ها و سختی‌ها، عمری در راه درس و تدریس و بحث، گذراندند و هیچ احساس خستگی و فتور نکردند! » 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢«محصّل کو ؟؟»💢 🔰علّامه حسن‌زاده آملی (رحمه‌الله) : «چون جناب استاد الهی قمشه‌ای، حکمت منظومه را شروع به تدریس کرد، به این و آن اطّلاع دادیم که هرکس بخواهد از این خرمن خوشه بردارد و از این مخزن توشه بگیرد، مقتضی موجود است و مانع، مفقود. به مدّت قلیلی، جمع کثیری در حدود پنجاه تا شصت نفر شرکت کردند؛ یک هفته، دو تا نشد که حسن‌زاده یکّه و تنها شد. نماز مغرب و عشاء را به مرحوم الهی اقتدا کردم؛ بعد از ادای فریضه، رو به من کرد و گفت: "آقا! منظومه را نیاوردی؟" عرض کردم: "چرا؛ ولی کسی نیامد." فرمود: "همیشه همین‌طور بود؛ محصّل کو؟ مگر حوزهٔ درس ما در محضر‌ استاد آقا بزرگ حکیم، غیر از این نحو بود؟ منظومه را بده؛" باز کرد و شروع به تدریس فرمود. تا پس از مدّت مدیدی بعضی از یاران باوفا، رفیق راه شدند. به همین روش بود درس‌هایی که با استاد شعرانی و با دیگر اساتید داشتیم. آری؛ مگر هرکس موفق است که از ابتدای طلوع فلق تا انتهای غروب شفق، بلکه تا ماورای غسق، دفتر دانش را ورق زند. ﴿ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء﴾ » 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢طلبگی را بالاترین افتخار می‌دانست💢 🔰شهید آیت‌الله رئیسی (رحمه‌الله): «جایگاه طلبگی برایم افتخار بزرگی است‌... عنوان طلبگی خودم، بر همهٔ عناوین، می‌چربد» 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢تحمیل بحران روحی بر حوزه علمیه💢 🔰مقام معظّم رهبری (مدّظلّه‌العالی): «بحران‌ها گاهی از درون یک مجموعه بروز می‌کند. در درون حوزهٔ علمیه، هیچ چیزی که موجب بحران بشود، وجود ندارد. نه دعواهای مادی. هست...نه تعارض در مناصب هست؛ ⚠️ اما تحمیل بحران بر حوزه، متصوّر است و کوشش می‌شود که این بحران تحمیل شود! 🔻چه بحرانی؟ ! این یک بحران عملی نیست؛ اما یک است که حوزه به آن دچار نیست؛ کسانی سعی می‌کنند به زور، حوزه را به این بحران دچار کنند.بحران هویت یعنی چه؟ 🔻یعنی یک مجموعه نداند که کیست و به چه درد می‌خورد! کوشش می‌شود به حوزه تفهیم کنند که شما برای نظام زندگی مردم، لازم نیستید.» [1376/04/22] 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢درس و بحثی که عبادت است💢 🎙آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی (دام‌عزّه): «عمده این است که ما که در حوزه هستیم، باید باور کنیم درس و بحث ما الهی است؛ یعنی باید باشد، یعنی طرزی درس بخوانیم که مثل نماز باشد؛ مثل زیارت باشد؛ البته این کارها جای نماز واجب را نمی‌گیرد؛ اما جای مستحبات را می‌گیرد. جای دعاهای مستحب را می‌گیرد. اینها به هر حال واجب کفایی است. اگر «للّٰه» آدم درس و بحث داشته باشد، این عبادت نیست؟! این ذکر خدا نیست؟! اگر این زمخشری می‌گوید «دراسة علم» ذکر خداست، چرا ما نگوییم؟ ما که اُولیٰ هستیم؛ پس می‌شود این کار را کرد.» [درس تفسیر؛ ٩٨/١/٢۵] 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
استاد عشایری(2).mp3
197.2K
💢دیگر بلاغت رشد نکرد 🔻سید علی خان مدنی نابغه تحلیل دقّی متون (تحلیل دلیلی) است . 🔸آنچه را دارم از ریاض السالکین دارم ... 💢کار گروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢تأثیر بلاغت در استنباط💢 از این قبیل بسیار است که صاحب ذوق می‌فهمد، نه فاقد ذوق... 🔰 آیت‌الله حجّت هاشمی خراسانی (دامت‌برکاته) : «📚 قهراً خواندن این کتب (بلاغت) و خدمت استاد ماهر صاحب ذوق سلیم، در حصول استنباط، کمک می‌کند... 🔻خواندن کتاب "مطوّل"، "مختصر" و مانند آنها که با عشق وافر در نزد استاد کامل بخواند، تا صاحب ذوق صحیح و فهم مستقیم گردد و نیکو استنباط کند و مناسبات مقام و حال را رعایت نماید. ✖️ و اگر ذوق کسبی نداشته باشد یا اینکه فاقد ذوق فطری است، در بسیاری از موارد، نیکو از کار در نمی‌آید و بر خلاف طبع مستقیم خواهد بود و در مانند: «حبّ علیّ حسنة و بغض علیّ سیّئة» نمی‌داند تنکیر «حسنة» و «سیّئة» برای تعظیم است یا تحقیر؛ و در مانند «طلب العلم فریضة علی کلّ مسلم» نمی‌داند الف و لام برای فرد است و عهد یا برای جنس یا استغراق است؛ 🔹و از این قبیل بسیار است که صاحب ذوق می‌فهمد، نه فاقد ذوق. » 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢جایگاه تحقیق در حوزه و دانشگاه💢 🔰آیت‌الله‌ سیّد محمدحسین طهرانی (رحمه‌الله): «محقّقین بزرگ و ارزشمندی که هرکدام افتخار عالم اسلام بوده و جهان تشیع را به نور علم خود در زمان اخیر روشن کرده‌اند همچون شیخ جواد بلاغی نجفی و...، همگی تربیت شده این حوزه‌ها بوده‌اند که در فنّ خود، و بوده‌اند.علّامه طباطبایی، محقّقی عظیم و صاحب نظر بود..و در مقابل آراء سابقین خودش، تحقیق می‌نمود و نظر می‌داد. در برابر حکمت متعالیه ملّاصدرا با آنکه بسیار به نظر اهمیت بر آن می‌نگریست، مع ذلک نظر می‌داد و بعضی آراء او را ردّ می‌نمود. ✖️...اما استادان دانشگاه فقط به کتاب‌های خارجیان پرداختند و ترجمه را درس شاگردان نمودند. ⁉️آیا شما دیده‌اید یک استاد، تحقیقی کند و اکتشافی به‌عمل آرد؟ 🔻...سخن، فقط به طور تکرار مداوم، از "بازگو کردن اختراعات و اکتشافات خارجیان" است. نمی‌خواهم بگویم در ایرانی این نبوغ و تحقیق نیست؛ بلکه بیشتر است می‌خواهم بگویم: استعمار بیدار، نخواسته است، در دانشگاه، محقّق تربیت شود. فلهذا طرز برداشت و تعلیم و تعلم و تربیت شدن اساتید، در دانشگاه‌های خارج، بطوری بوده که محقق و صاحب‌نظر مستقل تربیت نمی‌کند؛ بنابراین به همان دروس سطحی و حفظی از روی ترجمه کتب خارجی اکتفا شده است. ⚠️ استعمار برای در هم شکستن علم و تحقیق، دانشگاه‌ها را در برابر مدارس علمیه گشود. هم مدارس علمیه را بست و هم در دانشکده‌ها، محصلین را به فرمول‌خوانی و جزوه‌نویسی، از استادانی کم‌سواد، با هدف اخذ گواهینامه مشغول کرد تا ریشه تحقیق را براندازد.» 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110