هو الحق الحقیق
در ضیافت اربعین کلیمی (۱۶)
🔷🔷🔷🔷🌼🔷🔷🔷
✅ مظهر خشم الهی (2)
قبطيان به دلیل حمایت دربار فرعونی نسبت به قوم بنی اسرائیل ستم میکردند
مرد اسرائيلی که خود را گرفتار قبطی یافت از موسى یاری خواست
((فوكزه موسى فقضى عليه)) -
موسى (ع ) آن دشمن را با تمام كف دست و مشت دفع كرد و او هم مرد.
🌸علامه طباطبایی میفرماید: از همين تعبیر (وکزه) استفاده مى شود كه قتل مزبور عمدى نبوده ، زيرا اگر عمدى بود به جاى ((وكزه)) مى فرمود: ((فقتله))
این سخن علامه ناتمام است زیرا در سوره طاها خدا در باره همین واقعه میفرماید
وَقَتَلْتَ نَفْسًا فَنَجَّيْنَاكَ مِنَ الغم(40)
همچنین از منظر عرف هم قتل بود اگرچه عمد نبود لذا در ادامه حکایت موسی قبطی دیگر به او میگوید دیروز مرتکب قتل شدی
قَالَ يَا مُوسَىٰ أَتُرِيدُ أَن تَقْتُلَنِي كَمَا قَتَلْتَ نَفْسًا بِالْأَمْسِ (قصص 19)
پس قرآن موسی ع را قاتل آن مشرک ستمکار میداند اما انر عملی از عمد و قصد نمیداند لذا هیچ عاقلی آنرا گناه نمیداند تا مانع مقام نبوت بداند
🌸 اگر قتل قبطی گناه نبود چرا موسى (عليه السلام ) بعد از قتل (خطاءى ) مرد قبطى چرا گفت :
((هذا من عمل الشيطان انه عدو مضل مبين))
*⃣مرحوم علامه طباطبایی ره میفرماید ((هذا)) اشاره به قتل بدست موسی ع نیست اشاره به آن كتك كارى است ، كه در ميان قبطی و اسرائیلی واقع شده ، و منجر به مرگ آن قبطی گردید و اينكه آن را به نوعى نسبت به عمل شيطان نسبت داد
و البته صريحا نفرمود ((اين عمل شيطانست)) بلكه فرمود:
(اين کتک کاری از عمل شيطانست)) یعنی اين كتك كارى كه در ميان آن دو اتفاق افتاده بود، از جنس عملى است كه به شيطان نسبت داده مى شود، و يا از عمل شيطان ناشى مى گردد، چون شيطان است كه در ميان آن دو عداوت و دشمنى افكنده و به كتك كارى يكديگر وادارشان كرده است
موسی ع میدانست با این عمل شیطانی اقدام او پنهان نمى ماند، و به زودى قبطيان عليه او مى شورند و با تحریک فرعونیان شديدترين انتقام را خواهند گرفت
و اين عمل (كشتن قبطى ) هر چند نافرمانى موسى نسبت به خداى تعالى نبود، در عين حال اين طور هم نبوده كه شيطان در آن هيچ مداخله اى نداشته باشد، یعنی شیطان با تحریک آن قبطی و ایجاد درگیری برای موسی دردسر درست کرد
#اربعین_کلیمی
*⃣*⃣*⃣*⃣✳️*⃣*⃣*⃣
شانزدهم 144۵
سید کمال الدین عمادی
https://eitaa.com/S_Kamaloddinemadi
هدایت شده از افوض امری الی الله
✳️ تصریح به خروج سفیانی از شام:
محمد بن مسلم می گوید: خدمت امام باقر علیه السلام رسیدم و میخواستم از ایشان درباره قائم آل محمّد صلی ﷲ علیه و آله بپرسم که خود ایشان ابتدا به سخن نموده، به من فرمودند: ای محمد بن مسلم... از علامتهای خروج قائم علیه السلام، خروج سفیانی از شام و خروج یمانی از یمن و صیحهای از آسمان در ماه رمضان و ندا دهندهای است که از آسمان به اسم او و اسم پدرش ندا میدهد.
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ اَلثَّقَفِيِّ اَلطَّحَّانِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنِ اَلْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ لِي مُبْتَدِئاً يَا مُحَمَّدَ بْنَ مُسْلِمٍ... إِنَّ مِنْ عَلاَمَاتِ خُرُوجِهِ خُرُوجَ اَلسُّفْيَانِيِّ مِنَ اَلشَّامِ وَ خُرُوجَ اَلْيَمَانِيِّ مِنَ اَلْيَمَنِ وَ صَيْحَةً مِنَ اَلسَّمَاءِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ وَ مُنَادٍ يُنَادِي مِنَ اَلسَّمَاءِ بِاسْمِهِ وَ اِسْمِ أَبِيهِ.
📗کمال الدين ، ج 1، ص 327
محمّد بن مسلم گويد: به امام باقر عليه السلام گفتم: ای فرزند رسول خدا کی قائم شما خروج خواهد کرد؟ فرمودند: زمانی که مردان به زنان شباهت رسانند و زنان به مردان... و خروج سفیانی از شام و یمانی از یمن و خسفی در بیداء رخ دهد و کشته شدن جوانی از آل محمد بین رکن و مقام اتفاق اُفتد که نامش محمد بن حسن نفس زکیّه است و صیحهای از آسمان بیاید...
...قُلْتُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ مَتَى يَخْرُجُ قَائِمُكُمْ قَالَ إِذَا تَشَبَّهَ اَلرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ وَ اَلنِّسَاءُ بِالرِّجَالِ... وَ خُرُوجُ اَلسُّفْيَانِيِّ مِنَ اَلشَّامِ وَ اَلْيَمَانِيِّ مِنَ اَلْيَمَنِ وَ خَسْفٌ بِالْبَيْدَاءِ وَ قَتْلُ غُلاَمٍ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بَيْنَ اَلرُّكْنِ وَ اَلْمَقَامِ اِسْمُهُ مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ اَلنَّفْسُ اَلزَّكِيَّةُ وَ جَاءَتْ صَيْحَةٌ مِنَ اَلسَّمَاءِ...
📗کمال الدين، ج 1، ص 330
هو الحکیم
در ضیافت اربعین کلیمی (۱۷)
🌼🌼🌼🌼✳️🌼🌼🌼
✅یاران دردسر ساز
موسی کلیم ع بعد از حادثه قتل قبطی شب پر از بیم را سپری کرد و پیوسته از ناحیه قبطيان دربار فرعون احساس خطر میکرد اما حادثه به گونه دیگر رقم خورده است
فَأَصْبَحَ فِي الْمَدِينَةِ خَائِفًا يَتَرَقَّبُ فَإِذَا الَّذِي اسْتَنصَرَهُ بِالْأَمْسِ يَسْتَصْرِخُهُ قَالَ لَهُ مُوسَىٰ إِنَّكَ لَغَوِيٌّ مُّبِينٌ (قصص 18)
ﭘﺲ [ ﻣﻮﺳﻲ ﺁﻥ ﺷﺐ ﺭﺍ ] ﺩﺭ ﺁﻥ ﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﺣﺎﻟﺖ ﻧﮕﺮﺍﻧﻲ ﺻﺒﺢ ﻛﺮﺩ ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ [ ﺁﺛﺎﺭ ﻭ ﻋﻮﺍﻗﺐ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺭﺍ ]ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣﻰ ﻛﺸﻴﺪ ; ﭘﺲ ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﺩﻳﺪ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﻳﺮﻭﺯ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻳﺎﺭﻱ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺑﻮﺩ ، ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﻭﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻓﺮﻳﺎﺩﺭﺳﻲ ﻣﻰﺧﻮﺍﻧﺪ،[ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ ] ﮔﻔﺖ : ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺗﻮ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻫﺴﺘﻲ ،
موسی کلیم الله ع از این تندروی غیر خردمندانه طرفدار اسرائیلی خود که مایه دردسر شده بود بر آشفت
و او را گمراه خواند حادثه روز قبل را پیامد شیطانی بیشتر از ناحیه قبطی میدانست ولی درگیری امروز آن اسرائیلی را حاصل نادانی و تندروی او در برخورد با قبطيان دانست زیرا که شرایط اجتماعی قیام علیه نظام ستمکار فرعونی برای موسی فراهم نشده بود و با این اقدام عجولانه و ناپخته آن فرد به نظر میرسد زمان قیام به تاخیر افتاده است زیرا که موسی هنوز اقدام موثری نکرده بود خودش به خطر عظیم افتاده بود و ناچار شد از آن سر زمین بگریزد مدتها دور از وطن زندگی جدید آغاز کند
#اربعین_کلیمی
🌸🌸🌸🌸✳️🌸🌸🌸
هفدهم ذی القعده 144۵
سید کمال الدین عمادی
هو المستعان
در ضیافت اربعین کلیمی(۱۸)
🌼🌼🌼🌼✳️🌼🌼🌼
فرار و وصال
تمام حوادث دارای دو چهره بر اساس تدبیر ما است یک چهره برای تدبیر خداست گاهی ما با کراهت و نفرت در کاری میرویم اما در پایان میبینیم بر اساس یک تدبیر دیگر بر خلاف انتظار سرانجام خوش بروز میکند
موسی بر اساس قتل قبطی نگران و هراسان بود خبر رسید درباریان فرعون در باره قتل تو رایزنی میکردند فرار کن خودت را نجات بده.
وَجَاءَ رَجُلٌ مِّنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ يَسْعَىٰ قَالَ يَا مُوسَىٰ إِنَّ الْمَلَأَ يَأْتَمِرُونَ بِكَ لِيَقْتُلُوكَ فَاخْرُجْ إِنِّي لَكَ مِنَ النَّاصِحِينَ(قصص20)
فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا يَتَرَقَّبُ قَالَ رَبِّ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (قصص21)
ﻭ ﻣﺮﺩﻱ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﺗﺮﻳﻦ [ ﻧﻘﻄﻪ ] ﺷﻬﺮ ﺷﺘﺎﺑﺎﻥ ﺁﻣﺪ [ ﻭ ]ﮔﻔﺖ : ﺍﻱﻣﻮﺳﻲ ! ﺍﺷﺮﺍﻑ ﻭ ﺳﺮﺍﻥ [ ﻓﺮﻋﻮﻧﻲ ]ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺗﻮ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻜﺸﻨﺪ ! ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ [ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺮ ]ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺑﺮﻭ ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻣﻦ ﺍﺯﺧﻴﺮﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺗﻮﺍم .
ﭘﺲ ﻣﻮﺳﻲ ﺗﺮﺳﺎﻥ ﻭ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ [ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺗﻠﺨﻲ ﺭﺍ ]ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣﻰ ﻛﺸﻴﺪ ﺍﺯ ﺷﻬﺮ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻓﺖ ، [ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺣﺎﻝ ]ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩم ﺳﺘﻤﻜﺎﺭ ﻧﺠﺎﺕ ﺑﺪﻩ .
موسی ناراحت از حوادث بوجود آمده ناچار شد ترک وطن کند و به دور دست و امن از حرامیان فرعونی باشد
حال این خوف و خطر فرعونی را با همان خوف و خطر مادرش از ترس فرعون مقایسه کنید
در فرار اول موسی در کودکی از فرعون گریخت به دامن فرعون پناه گرفت
حال از فرعون میگریزد در کجا پناه خواهد گرفت
در سرزمینی دور به نام مدین انسانی کامل منتظر قدوم موسی است عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد
نکته در همه موارد فرار یک حرکت است هر حرکتی ریشه در عشق و محبت دارد اگرچه در مواردی ظاهر در نفرت است لذا فرار دارای دو چهره سطحی و زیرین است
آنچه در چهره سطحی و لایه بیرونی مشاهده میشود نفرت و خوف و خطر است یعنی هر فرار کننده از خوف و خطر نفرت دارد و گریزان است
ولی این نفرت حقیقتی بالاصاله نیست امر عرضی و ثانوی و لایه سطحی است
هر امر بالعرض باید بر اساس حقیقتی بالاصاله و اصیل باشد و آن عشق و محبت است یعنی حب بقاء عامل نفرت خطر زوال است
لذا وقتی آهوی از گرگ میگریزد از خطر زوال از ناحیه گرگ به دلیل عشق به زندگی گریزان است و فراری و تمام محبت های عالم اگرچه ظاهر حب بقا ولی حب بقاء خود ریشه در حب جمیل باقی دارد
اما سجاد در دعای اول صحيفه یه این حقیقت اشاره میکند و میفرماید
بعثهم فی سبیل محبته
همه موجودات عالم هستی را بر اساس محبت خود به سیر و سلوک وا داشته است
🔶🔶🔶🔶✳️🔶🔶🔶
هیجدهم ذی القعده 144۵
سید کمال الدین عمادی
☘سلام بر ابراهیم یتیم خراسان
◾️◾️◾️✳️🌷🌷🌷
این روزها هر محفلی سخن از عظمت و شکوه و کمالات انسانی و دینی شهید خدمت آیت الله رئیسی رضوان الله تعالی علیه و همراهان اوست به حق هم است لکن در نگاه عمیق در واقع این عظمت و شکوه نظام اسلام ایران است که با بر چیدن نظام فاسد شاهنشاهی و طاغوت پهلوی زمینه بروز استعداد های فرزندان این ملت بزرگ را فراهم کرد و یک یتیم فقیر را به عالی ترین منصب اجرایی رسانده است این نکته شایسته تامل است و در باره آن مقالات نوشته شود
دوم اینکه هر انقلابی بعد یک دهه یا بیشتر فرزندان آن از آرمانهای انقلاب خود فاصله می گیرند و آن را از درون تهی می کنند اما نظام اسلامی ایران به رهبری یک فقیه سترگ (امامین انقلاب) گام اول آن را با بحران های طبیعی فراوان و توطئههای پیچیده بسیار خطرناک دشمنان خصوصا آمریکا جنایتکار، پشت سر گذاشته وارد گام بلند و شکوهمند دوم آن شده به همین سبب دشمنان که از عبور موفقیت آمیز نظام از چالشهای پیشرو هراسان شده بودند سال ۱۴۰۱ ناچار شدند عداوت و کینه خود را به اصل نظام و روحانیت به هر نحوی بروز دهند تا بتوانند در این گام دوم ایجاد خلل کنند لذا با وجود شکاف های بوجود آمده که حاصل برخی بی تدبیری مسئولان همچنین خیانت عده ای وطن فروش که قصد براندازی داشتند طمع کنند چون از عموم مردم ناامید بودند عده ای زنان بدنام گروهی جوانان خام را بکار گرفته و برای ترویج فرهنگ برهنگی علیه اساس نظام دینی وارد عمل شدند با همکاری چند کشور خصوصا اسرائیل با غوغاسالار بقدری در بوق آشوب دمیدند عده ای خام باور کرده بودند که نظام در آستانه سقوط و روحانیت از چشم مردم افتاد
در چنین شرایطی پاکی و صداقت و خدمت خالصانه این سید شریف این یتیم متعالی خراسان و همراهان خوب و دوست داشتنی ایشان در این حادثه سبب شد پدیده شگفت انگیز را برای جهانیان به نمایش بگذارند دوستان انقلاب در سراسر جهان امیدوارتر و دشمنان نه تنها مایوس بلکه خود را ورشکسته یافتند دروغ سقوط نظام اسلام تبدیل به عیان شدن افول تمدن دروغین غرب گردید
حضور میلیونها ایرانی با شرافت در تشییع پیکر شهید جمهور و یارانش همانند یک واقعیت بزرگ تاریخ بشریت است و آن جمله نورانی رسول اکرم ص که در شکوه و عظمت قیام سبط شهیدش حسین بن علی سلام الله علیه فرمود «حسین منی و انا من حسین »
آری شهید والامقام رئیسی رضوان الله تعالی علیه بر آمده از انقلاب بود و انقلاب از خدمات صادقانه و خالصانه او حیات دیگر گرفت. این بود که دنیا در شکوه عظمت تشییع پیکر او و عزادارای یکپارچه ملت شریف ایران در سراسر کشور چشم جهانیان را خیره کرد.
رضوان الله تعالی علیه و علیهم
#یتیم_خراسان
#شهید_جمهور
سید کمال الدین عمادی
طلبه قم نماینده طلاب و فضلای ساروی مقیم قم
۷/۳/۱۴۰۳
10.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکی می گفت شما مگر زبان دنیا را بلدی شما سواد نداری
یکی می گفت میدان مانع دیپلماسی ما بود
حالا از زبان دشمنان نظام و انقلاب و ایران بشنوید یک روحانی شش کلاس بقول خودشان چه کرد آن روحانی دارای دکتری از انگلستان نتوانست قدمی بردارد
کور با آن چشمی که داشته های خود را نمی بیند عزت خود را رضایت دشمنان جستجو می کند.✅
هوالحکیم
در ضیافت اربعین کلیمی (۱۹)
☀️☀️☀️☀️☀️✳️☀️☀️☀️☀️
🌸 فرار و وصال(2)
در ادامه فرار موسی آن حضرت رو به سرزمین مدین کرد
🔷مردمان بی لیاقت
موسی علیه السلام دانست برای نجات باید به سمت سرزمین مدین هجرت کند لذا آهنگ مدین کرد
وَلَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَاءَ مَدْيَنَ قَالَ عَسَىٰ رَبِّي أَن يَهْدِيَنِي سَوَاءَ السَّبِيلِ
وَلَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأَتَيْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِي حَتَّىٰ يُصْدِرَ الرِّعَاءُ وَأَبُونَا شَيْخٌ كَبِيرٌ(قصص22_ 23)
ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﺪﻳﻦ ﺭﻭﻱ ﺁﻭﺭﺩ ، ﮔﻔﺖ : ﺍﻣﻴﺪ ﺍﺳﺖﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺭﺍﺳﺖ منتهی به هدف ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻛﻨﺪ .
ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﺏ ﻣﺪﻳﻦ ﺭﺳﻴﺪ ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻳﺎﻓﺖ ﻛﻪ ﺩﺍم ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﺏ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﻭ ﻏﻴﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻭ ﺯﻥ ﺭﺍ ﺩﻳﺪ ﻛﻪ [ ﺩﺍم ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺁﺏ ] ﺑﺎﺯﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ ; ﮔﻔﺖ : ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﺎﺯﺩﺍﺷﺘﻦ [ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﺍﻥ ] ﻭﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻣﺎ [ ﺍﻳﻦ ﺩﺍم ﻫﺎﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ]ﺁﺏ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﺗﺎ [ ﺍﻳﻦ ] ﺷﺒﺎﻧﺎﻥ [ ﺩﺍم ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ] از آب ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﭘﺪﺭ ﻣﺎ ﭘﻴﺮﻱ ﻛﻬﻨﺴﺎﻝ ﺍﺳﺖ
*⃣امشب سخن تفسیری و قرآنی ندارم امشب بقدری از این مردم مدین بیزارم شدم قابل توصیف نیست
چرا باید دو زن محترم حتی غیر محترم در میان این همه آدم این چنین هراسان و بیمناک باشند
چرا آنان به این بانوان محترم کمک نکردند پیش از دیگران به کار خود برسند آیا براستی زشت نیست ما نسبت به زنان جامعه خود چنین نگاه حقارت داشته باشیم آنگاه از سرزمین دیگر جوانمردی بیاید ناموس ما را یاری کند
آیا این ننگ یک ملت نیست
چقدر آنان بی لیاقت بودند پیامبر یا دانشمند شهرشان در کهنسالی زمینگیر شود دختران او ناچار شوند برای امرار معاش در جمع مردان نامرد چوپانی کنند
این حادثه تلخ نشان از مظلومیت پیامبر آن سرزمین است
*⃣*⃣*⃣*⃣✳️*⃣*⃣*⃣
ذی القعده 144۵
سید کمال الدین عمادی
هو الحکیم
در ضیافت اربعین کلیمی (۲۰)
🌺🌺🌺🌺🍀🌺🌺🌺
✳️فرار و وصال(3)
در شماره پیشین جریان فرار کلیم الله علیه السلام گفته شد هر حرکتی دو تدبیر دارد تدبیری از ما و تدبیری از خدا بسیاری از ناکامی های ما در واقع تدبیر کامیابی ما از جانب خداست
این سخن تحت حکمت الهی بیان شد و فرمود
وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ (بقره 216)
فَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا(نساء 19)....... ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪ ﺷﻤﺎﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺧﻴﺮ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ .
مولوی این حکمت را ضمن حکایتی اینگونه ترسیم میکند
جوانی عاشقِ زنی شد و شور عشق ، خواب و خور از او در ربود عده ای مانع وصال این دو بودند هر بار با تغییر مکان معشوق او را از وصل محروم میکردند هفت سال بدین منوال گذشت تا اینکه شبی داروغۀ شهر در کوچه ای خلوت و تاریک جوانِ عاشق در دل قصد خانه معشوق داشت را می بیند و به خیالِ آنکه دزدی یافته ، فرمان ایست می دهد . امّا جوان از ترس می گریزد و داروغه به تعقیب او می پردازد . جوان سراسیمه به باغی پناه می برد . غافل از آنکه معشوقِ او در همانجا حضور دارد . زیرا او در آن لحظه ، فانوس به دست در کنار جوی آب ، مشغولِ جُستن انگشتری گمشده خود بود . وقتی جوان ، محبوب خود را بر حسبِ تصادف می بیند از فرطِ خوشحالی و هیجان رو به حضرت مسبب الاسباب می کند و از صمیمِ دل می گوید
« ای خدا تو رحمتی کن بر عَسَس » .
کان جوان در جست و جو بد هفت سال
از خیال وصل گشته چون خیال
سایهٔ حق بر سر بنده بود
عاقبت جوینده یابنده بود
جست از بیم عسس شب او به باغ
یار خود را یافت چون شمع و چراغ
گفت سازندهٔ سبب را آن نفس
ای خدا تو رحمتی کن بر عسس
ناشناسا تو سببها کردهای
از در دوزخ بهشتم بردهای
بهر آن کردی سبب این کار را
تا ندارم خوار من یک خار را
پس در ضمن تدبیر خود به تدبیر خدا اعتماد کنیم آنچه واقع میشود تدبیر اوست گرچه گاهی با تدبیر ما هم آواز گردد.
این نکته اگر تامل گردد برکات فراوان در پی خواهد داشت.
به دلیل اهمیت این نکته #فرار و #وصال 4 هم خواهد بود
#اربعین #کلیمی
🍀🍀🍀🍀🌺🍀🍀🍀
بیستم ذی القعده 144۵
سیدکمال الدین عمادی
هو الحکیم القدیر
در ضیافت اربعین کلیمی (۲۱)
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
✳️فرار و وصال(4)
در ذیل فرار حضرت موسی کلیم الله علیه السلام از سرزمین مصر و ناراحت بودن آن حضرت در باب حکمت الهی فرار که به ظاهر برخواسته از نفرت است در باطن و مقام واقع امر تحت تدبیر حکیمانه الهی این فرار سبب وصال ماست ولی ما چون بیخبر از متن واقع هستیم آنرا ناخوش داریم لکن خدا فرمود
((... فَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا)) (نساء 19)
....... ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪ ﺷﻤﺎﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ برای شما ﺩﺭ ﺁﻥ ﺧﻴﺮ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ .
در این مقام تمثیل دیگری از شاعره گرانقدر سرزمین ما پروین که من نمونه های فراوانی از این حقیقت در زندگی خود و اطرافیانم دیده ام
پیرمردی فقیر از گدایی در شهر خسته و ناامید میشود به روستای همجوار به آسیابانی میرود بقیه حکایت....
پیرمردی، مفلس و برگشته بخت
روزگاری داشت ناهموار و سخت
صبحگاهی رفت و از اهل کرم
کس ندادش نه پشیز و نه درم
رفت سوی آسیا هنگام شام
گندمش بخشید دهقان یک دو جام
زد گره در دامن آن گندم، فقیر
شد روان و گفت کای حی قدیر
گر تو پیش آری بفضل خویش دست
برگشائی هر گره کایام بست
بس گره بگشودهای، از هر قبیل
این گره را نیز بگشا، ای جلیل
دید گفتارش فساد انگیخته
وان گره بگشوده، گندم ریخته
بانگ بر زد، کای خدای دادگر
چون تو دانائی، نمیداند مگر
سالها نرد خدائی باختی
این گره را زان گره نشناختی
الغرض، برگشت مسکین دردناک
تا مگر برچیند آن گندم ز خاک
چون برای جستجو خم کرد سر
دید افتاده یکی همیان زر
سجده کرد و گفت کای رب ودود
من چه دانستم ترا حکمت چه بود
هر بلائی کز تو آید، رحمتی است
هر که را فقری دهی، آن دولتی است
گندمم را ریختی، تا زر دهی
رشتهام بردی، تا که گوهر دهی
در تو، پروین، نیست فکر و عقل و هوش
ورنه دیگ حق نمیافتد ز جوش
آری اگر ما حبیب او باشیم تمام خارهای گلستان را بهتر از گل خیر ما قرار دهد که آنرا بهتر از گل دوست داشته باشیم
#فرار #وصال
#اربعین #کلیمی
🔶🔶🔶🔶✳️🔶🔶🔶
21 ذی القعده 144۵
سید کمال الدین عمادی
از این عکس این طور به نظر می رسد
یکی از وزرای اروپا از ظریف می پرسد تو که بر اساس منافع ملی غرب در برجام نظر می دادی پس چرا دارای مدال درجه یک دولتی ایران شدی یکصد سکه جایزه گرفتی
ظریف از شدت خنده نتوانست خود را کنترل کند در یک کنفرانس خبری بین المللی اینچنین به ریش ملت می خندد
من منتظرم ظریف از من بابت این سخن شکایت کند.
اگر مدعی العموم بودم از ایشان و ریاست جمهور وقت بابت سکه های مذکور شکایت می کردم آن را به خزانه بر می گرداندم
هو الجمیل
در ضیافت اربعین کلیمی (۲۲)
💚💚💚💚❤️💚💚💚
🌸زن عطر عاطفه جوامع
موسی کلیم ع وقتی به سرزمین مدین رسید در آب دهی گله به دختران کمک کرد خبر جوانمردی او به حضرت شعیب رسید او یکی از دختران خود را جهت دعوت از موسی به نزدش فرستاد
فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ لَنَا فَلَمَّا جَاءَهُ وَقَصَّ عَلَيْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ(قصص25)
ﭘﺲ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩختران شعیب ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺣﺎﻟﺖ ﺷﺮم ﻭ ﺣﻴﺎ ﮔﺎم ﺑﺮﻣﻰ ﺩﺍﺷﺖ ، ﻧﺰﺩ ﺍﻭ ﺁﻣﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ : ﭘﺪﺭم ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﻰ ﻃﻠﺒﺪ ﺗﺎ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺍم ﻫﺎﻱ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺁﺏ ﺩﺍﺩﻱ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺑﺪﻫﺪ . ﭼﻮﻥ موسی ﻧﺰﺩ شعیب ﺁﻣﺪ ﻭ ﺩﺍﺳﺘﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩ ، ﮔﻔﺖ : ﺩﻳﮕﺮ ﻧﺘﺮﺱ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﮔﺮﻭﻩ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭ ﻧﺠﺎﺕ ﻳﺎﻓﺘﻲ
در این آیه کوتاه یک کتاب پرحجم مطلب بنیادی و سازنده در عظمت و جایگاه زن آمده که با تامل فرزانگان قابل دست یابی است.
آنچه در تاریخ از ستم سیاه بر زن و زنده به گور کردن دختران سخن گفته شد حاصل دوری از آموزه های وحیانی و جامعه شرک آلود بود
آنچه اکنون هم به نام آزادی ستمی مدرن بر زنان مشاهده میشود باز هم حاصل این دوری و مدرنیسم شرک آلود است زیرا
آنچه را که خدا به فطرت و روح زن عطا کرده ریحانگی است که به عنوان يك فضيلت او محسوب میشود،(( فاِنّ المرأة ريحانة/ از امیر مومنان ع نامه 31 نهج البلاغه))
در نگاه اسلام و ادیان الهی زن آزاد و آزاده و جامعه مسخّر عواطف اوست، لذا دین در صدد ایجاد جامعه عاطفي است، که رأفت و رحمت در جامعه اسلامي برقرار باشد. اين كه ديده مي شود در بعضي جوامع، هيچ عاطفه اي نيست یا کمرنگ است برای آن است که زن در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و دنياپرستان، زن را در معرض نمايش غرايز آورده و بر درندگي جامعه افزوده است .
لذا جامعه ای كه نتوانسته اند با زنان جامعه معاشرت پسندیده داشته باشند و از عواطف آنان مدد بگیرند زنان را
آزاد كرده ولی آزادگی وی را سلب کردند و خود نیز بجای مسخر عواطف باشند اسیر غرايز شده اند
لذا گاهي مشاهده میشود بيش از دويست و نود نفر مسافر هواپیما بين آسمان و زمين به وسيله همين ابرقدرتهاي غرب مدعی آزادی زن می سوزند يا ديده مي شود مناطقي نظير حلبچه و مانند آن را با بدترين وضع با بمب هاي شيميايي مسموم مي كنند و زن و مرد را يكجا از بين مي برند، یا در بوسنی و میانمار مسلمان کشی گسترده راه میاندازند و از عواطف بشری در این جوامع خصوصا در بین زمامداران مشاهده نمیشود حتی گاهی مفتخر به دریافت جایزه صلح نوبل هم شدند با اين که مدّعي آن هستند كه زن را به صحنه آورده اند،
این تعارض براي آن است كه چنین جامعه ای مسخّر غريزه و طبيعت زن شده اند نه مسخّر عاطفه او، يعني آن هنر و فضيلت و جمالي كه خدا به نام عاطفه، رحم و رقّت، به زن داده از آن محرومند و آنچه را كه خدا به طبيعت زن داده آن را بر خود مسلّط كرده اند.
(رک :زن در آیینه جمال و جلال تالیف علامه جوادی آملی دامت برکاته)
#اربعین #کلیمی
#زن #عاطفه
❤️❤️❤️❤️💚❤️❤️❤️
22 ذی القعده 1443
سید کمال الدین عمادی
.
هدایت شده از 🇮🇷خادمان شهدا سربازان ولایت🇮🇷
8.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗣کلیپ ویژه🗣
اسکای نیوز درباره نامه رهبر ایران به دانشجویان آمریکا و غرب می گوید.