💢 استغنای به فقه!
🔻یک روایتی را رفقا آورده بودند در زمینه فقه و علم. تعبیر این بود که اگر اصحاب ما تفقه در دین نکنند احتیاج به دیگران پیدا می کنند و نتیجتاً در مسیر ضلالت آنها می افتند. روایت این است لَا خَيْرَ فِيمَنْ لَا يَتَفَقَّهُ مِنْ أَصْحَابِنَا هیچ خیری نیست در کسی که تفقه نمی کند از اصحاب ما... إِذَا لَمْ يَسْتَغْنِ بِفِقْهِهِ احْتَاجَ إِلَيْهِمْ نکته نکته ظریفی است. اگر ما نیازی داشته باشیم و این نیازمان با فقهمان به استغناء نرسد، ناچار میافتیم در دامن جریان های دیگر. راز اینکه میافتیم در دامن جریان های دیگر چیست؟ [رازش این است که] وقتی یک نیازی در انسان هست و در مسیر درستش نرود، و جواب درستش را نگیرد طبیعتاً جواب نادرستش را می گیرد. [لذا] اگر به فقه خودمان استغناء پیدا نکنیم گرفتاریم.
🔻حالا راز رسیدن به این استغناء چیست؟
رازش این است که شما به اضطرار برسید، یعنی ببینید نیاز دارید و جای دیگه جواب نمی دهند. هر جایی غیر این راه برویم ضلال است، و این یک ادعا نیست.
🔻هر جایی غیر از هدایت الهی، به دلیل اینکه پایه اش تجربه است و تجربه محدود است. تجربه نارسا است، به دلیل اینکه تاریخ نشان داده که تجربه دائم بن بست دیده، دائم خطاهایش را یافته و دوباره تکرار کرده، [لذا] آنها همه راه ضلال اند و راهی که می تواند چراغ روشن من باشد فقط راه وحی است. این را باید بفهمیم.
🔻البته همه اینها که میگوییم به این معنا نیست که تجربه را کنار بگذاریم، [نه!] ما با استغناء به تجربه مشکل داریم وگرنه تجربه وقتی ذیل چراغ وحی قرار گرفت کارکرد [صحیح ]خودش را خواهد داشت. همین روایت هم دارد که وقتی به فقهش استغناء نداشته باشد فَإِذَا احْتَاجَ إِلَيْهِمْ أَدْخَلُوهُ فِي بَابِ ضَلَالَتِهِمْ انسان نتواند نیازهایش را با فقه خودش پر کند، اگر این کار را نکند احتیاج به دیگران پیدا می کند. وقتی احتیاج به دیگران پیدا کردی تو حوزه ی فقهت -فقه نه به معنی فقه احکام، در حوزه فهم حیاتت، فهم زندگیت، فهم دینت- می افتی در طریق ضلالت آنها. این روایت یعنی اینکه شما اگر مسائلت را با اندیشه وحیانی حل نکنی، استغناء به دریافت روایات و آیات نداشته باشی، ناچار باید پای سفره فلاسفه دیگر -شرق و غرب- بنشینی و دیگر می افتی در آن طریقه. و این باز یک نکته ظریفی دارد که آن بحث توجه به طرح فکری و سازمان فکری است.
أَدْخَلُوهُ فِي بَابِ ضَلَالَتِهِمْ یعنی وقتی از یک جایی شروع می کنی یک گرهی را، یک مسئله ای را، دیگر در آن مسیر می افتی، دیگر باید بری تا تهش؛ باید بری...
🔻وقتی شما نتوانی نیازت را با فقه خودت تامین بکنی دیگران منتظرند که این نیاز را جواب بدهند و آنها از دریچه ی نیاز شما، شما را داخل می کنند در باب ضلال خودشان. همین کاری که فرهنگ غرب دارد با ما می کند، نیازهای موجودمان را محملی می گیرد و بر اساس همین نیازها آنچه که می خواهد را تحمیل می کند.
وَ هُوَ لَا يَعْلَمُ فکر می کنی هنوز شیعه ای، فکر می کنی هنوز مسلمانی، ولی نه! دیگر افتاده ای در یک مسیر دیگر.
🔻حالا ببینید این روایت هایی که خیلی راحت ما از [کنار]شان می گذریم، در حالی که راهبردند برای زندگی ما.
یک علت پایه ای و اساسی این که راحت از کنار امثال این روایات میگذریم این است که ما مسئله های مان را قبل از اینکه بیایم به سفره وحی ارجاع بدهیم با جاهای دیگه حل کرده ایم. من این مثال را زیاد تکرار کرده ام که بچه گرسنه ای، رفته است سر کوچه، یک فلافلی بوده، یکی دوتا فلافل خورده. حالا که آمده سر سفره مادر می نشیند، دیگر رودل کرده، دیگه هیچی نمیتواند بخورد. اصلا نیاز ندارد «این چی چیه درست کردی؟»
ما اینطوری هستیم، ما گرسنگی مان را می رویم جاهای دیگر. مثلاً همین تعبیر لا خیر مهم است. اگر ما بخواهیم بهش توجه بکنیم خیلی از ما میشویم لا خیر. یعنی فقه به آن معنایی که گفته شد اگر نباشد، هیچ خیری نیست.
🔆 متن روایت: أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَسَّانَ عَنْ إِدْرِيسَ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ الْكِنْدِيِّ عَنْ بَشِيرٍ الدَّهَّانِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ -علیه السلام- لَا خَيْرَ فِيمَنْ لَا يَتَفَقَّهُ مِنْ أَصْحَابِنَا يَا بَشِيرُ إِنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ إِذَا لَمْ يَسْتَغْنِ بِفِقْهِهِ احْتَاجَ إِلَيْهِمْ فَإِذَا احْتَاجَ إِلَيْهِمْ أَدْخَلُوهُ فِي بَابِ ضَلَالَتِهِمْ وَ هُوَ لَا يَعْلَمُ. الكافي، ج1، ص 33
#استادهادیزاده
#مهدویت
#تفسیر
#آینده_روشن
@Safaeiyeh
جلسه استاد هادی زاده- 24 اسفند.mp3
30.1M
💢 ماه رمضان فرصت بازبینی و بازیابی خودمان است
🔹 محور ارزیابی ساعت های رفته نیست!
؛این است که الان در کجا هستم؟!
🔶با دعا چطور میتوانیم خود را بازیابی کنیم؟
🎙 استاد محمدتقی #هادیزاده
⏰ اسفند ۱۴۰۲
@mojtahedeqomi
@Safaeiyeh
تربیت عقلانی استاد هادی زاده پاییز 02.pdf
437.1K
✅#تربیت_عقلانی
مباحثی پیرامون تقویت عقلانیت در کودک و نوجوان
🎙ارائه شده توسط استاد محمدتقی #هادیزاده
🗓پاییز و زمستان ۱۴۰۲
📝تقریر آقای محمدهادی قرهباغی
#مصباح_الهدی
@hadianeha
@Safaeiyeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙استاد #هادیزاده
🔺موضوع: تأملی پیرامون نماز(۱)
📆 سهشنبه ۷ فروردینماه ۱۴۰۳
🌙 پانزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵
📍 مشهد - مدرسه حضرت مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف -
@Meftah_2
@Safaeiyeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙استاد #هادیزاده
🔺موضوع: تأملی پیرامون نماز (۲)
📆 چهارشنبه ۸ فروردینماه ۱۴۰۳
🌙 شانزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵
📍 مشهد - مدرسه حضرت مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف -
@Meftah_2
@Safaeiyeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 استاد #هادیزاده
🔺موضوع: تأملی پیرامون نماز (۳)
📆 پنجشنبه ۹ فروردینماه ۱۴۰۳
🌙 هفدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵
📍 مشهد - مدرسه حضرت مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف -
@Meftah_2
@Safaeiyeh
مذهب اصیل استاد غنوی ۱۴۰۳۰۱۱۰- ۱۹رمضان.mp3
15.64M
🎙 استاد #غنوی
🔹 موضوع: مذهب اصیل
گفتگوهایی هایی پیرامون ریشه ها و درمان های مواجهه نسل امروز با دین
🔸 شب ۱۹ ماه مبارک رمضان (۱۴۰۳.۰۱.۱۰)
#هیئت_وارثان_عاشورا
#کانون_فرهنگی_انسان_جاری
@Ketabpardazan_ir
@Safaeiyeh
مذهب اصیل(۲).mp3
30.9M
🎙 استاد #غنوی
🔹 موضوع: مذهب اصیل(۲)
گفتگوهایی هایی پیرامون ریشه ها و درمان های مواجهه نسل امروز با دین
🔸 شب ۲۱ ماه مبارک رمضان (۱۴۰۳.۰۱.۱۲)
#هیئت_وارثان_عاشورا
#کانون_فرهنگی_انسان_جاری
@Ketabpardazan_ir
@Safaeiyeh
مذهب اصیل (۳).mp3
32.95M
🎙 استاد #غنوی
🔹 موضوع: مذهب اصیل(۳)
گفتگوهایی هایی پیرامون ریشه ها و درمان های مواجهه نسل امروز با دین
🔸 شب ۲۳ رمضان (۱۴۰۳.۰۱.۱۴)
#هیئت_وارثان_عاشورا
#کانون_فرهنگی_انسان_جاری
@Ketabpardazan_ir
@Safaeiyeh
هدایت شده از تاوان | پژوهشهای قرآنی و حدیثی
🔻قرآنبازی
فاجعه اين است كه ما قرآن را به بازى گرفتهايم. ما در ميان جو و همراه جريانى كه به قرآن و نهجالبلاغه روى آورده به اين بازى كشيده شدهايم تا خودى نشان بدهيم و وقتهاى بىكارى را با آن سرگرم باشيم. اين گناهى است كه ما را به سياهى كشانده و به خستگى و نفرت راه داده است. اين است گناه ما. بازى با كتابى كه براى رها كردن از بازىها آمده؛ و سرگرم شدن با نورى كه به خاطر روشن كردن قدر ما و راه دراز ما فرستاده شده است. ما به جاى اينكه با آن نور نگاه كنيم، به آن نگاه كردهايم و به جاى رفتن با آن، در خود آن ماندهايم. قرآن همچون پلى بود كه ما را مىرساند و اكنون همچون موضوعى شده كه به تحقيق علمى در آن قانع شدهايم.
زندهیاد علی صفایی
@tavanerejal
240308_003.mp3
23.96M
پیش نیازهای فقه مضاف: #فقهاخلاق
🎙 استاد #امیر_غنوی
📅دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
سوالات و موضوعات طرح شده در جلسه:
🔸تعریف فقه اخلاق و رابطه آن با فقه
🔹ضرورت پرداختن به #فقه_اخلاق
🔸ضرورت، میزان و نحوه تحصیل در فقه و اصول برای کار در فقه اخلاق
🔹 جایگاه فلسفه و عرفان در فقه اخلاق
🔸فلسفه اخلاق و فقه اخلاق
🔹 جایگاه مهارت تفسیر قرآن در فقه اخلاق
🔸جایگاه میراث اخلاقی مسلمانان در فقه اخلاق
🔹جایگاه علوم جدید (مانند روانشناسی) در فقه اخلاق
و...
@Safaeiyeh
رویداد فقه تربیت مصباحالهدی-استاد هادیزاده.mp3
35.48M
📌مهمترین نیاز جامعه چیست؟!
📌ملاکهای انتخاب رشته چیست؟
📌خلأهای میدان هدایتگری و تربیت چیست؟
🎙 سخنران: استاد محمدتقی #هادیزاده
⏰ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
⏺ سلسله نشستهای موسسه فقهی تربیتی مصباحالهدی
@feghhe_tarbiat_mesbah
@Safaeiyeh