eitaa logo
کانال اَحکام شرعی
29.3هزار دنبال‌کننده
15.1هزار عکس
2.8هزار ویدیو
52 فایل
‍‍ ﷽ جهت پاسخگویی به سوالات شرعی @HosseiniMadras آیدی استاد حسینی تبلیغات با قیمت مناسب 🤩👇 https://eitaa.com/joinchat/4031513195Cc2c5e9c9df
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️ اجاره دادن محوطۀ مسجد 🔷 س ۵۶۸۷: آیا می توان محوطه مسجد را (که بدون استفاده است و در آنجا نماز خوانده نمی شود) برای کسب درآمد مسجد اجاره داد؟ ✅ ج: اگر محوطۀ مسجد نیز به عنوان مسجد وقف شده باشد (هر چند محل اقامۀ نماز نباشد) اجارۀ آن جایز نیست؛ در غیر این صورت اگر وقف منفعت باشد، اجارۀ آن جایز است و اگر وقف انتفاع باشد، جایز نیست. 🔷 وقف منفعت، وقفی است که مال موقوفه برای بهره برداری از منفعت و فایده آن، در موردی که واقف تعیین کرده، وقف شده است. 🔶 وقف انتفاع، وقفی است که مال موقوفه برای بهره برداری از خود آن در موردی که واقف تعیین کرده است، وقف شده است. ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
‼️ وطن اتخاذی 🔷س ۵۶۸۹: قصد دارم تا یکی دو ماه آینده برای زندگی به شهر دیگری منتقل شوم و آنجا را به عنوان وطن انتخاب کنم؛ آیا از اکنون ـ که هنوز در آن شهر مستقر نشده ام ـ در سفرهای کمتر از 10 روز، می توانم در آنجا نماز را کامل بخوانم؟ ✅ ج: تا زمانی که به عنوان زندگی در آنجا مستقر نشده اید، نماز شکسته است. ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
‼️ نماز و روزه در محل سکونت موقت 🔷 س ۵۶۷۹: به دلیل عمل قلب و شرایط خاص تنفسی بعد از آن، به مدت یک سال به شهری خوش آب و هوا، انتقالی موقت گرفتم و در صورت بهبود شرایط قصد دارم که به وطن برگردم، آیا در حال حاضر، نماز من و همسرم در محل سکونت موقت کامل است یا شکسته؟ ✅ ج: هر چند آنجا حکم وطن را ندارد اما اگر حداقل یک سال، قصد سکونت داشته باشید، مسافر محسوب نمی شوید و ـ حتی بدون قصد اقامت ده روزه نیزـ نماز، تمام بوده و روزه صحیح است. ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
📚 یک غسل با چند نیت ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
‼️ خمس کالایی که نسیه فروخته شده 🔷س ۵۶۸۰: اگر کالایی را که از درآمد بین سال تهیه کرده ام نسیه بفروشم و موعد دریافت قیمت آن، بعد از سال خمسی باشد، حکم خمس درآمد آن چیست؟ ✅ج: قیمت نقدی کالا در زمان معامله جزء درآمد سال معامله و سود فروش نسیه جزء درآمد سال دریافت می باشد. ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
✏️🖌✏️🖌✏️🖌✏️🖌 ﷽ ✏️🖍✏️🖍✏️🖍✏🖍 ❓لمس خط قرآن بدون وضو چه حکمى داره؟ 📚 همه مراجع: هرگونه تماس بدن با خط قرآن بدون وضو حرامه. ⭕️ نکته: لمس خط قرآن در ایام عادت ماهیانه و حالت جنابت هم دقیقاً همین حکم رو داره. 🔺 توضیح‌المسائل، م۳۱۷؛ وحید، توضیح‌المسائل، م۳۲۳؛ خامنه‏‌اى، اجوبة، س۱۵۴. ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
‼️اطاعت از والدین 🔷س ۵۶۷۸: اطاعت از والدین تا چه حدی شرعاً واجب است؟ آیا در همه امور حتی در زندگی شخصی مثل انتخاب رشته تحصیلی و... هم باید از آنان اطاعت کرد؟ ✅ ج: اطاعت از والدین به خودی خود واجب نیست ولی نباید مخالفت با پدر و مادر، ناراحتی و اذیت قابل توجه آنان را موجب شود مثلاً با اظهار انزجار، راندن و طرد کردن از طرف آنها همراه گردد. ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
عطسه صبر برخی از مردم تصور می کنند در موقع تصمیم بر انجام کاری، اگر خود یا کسی عطسه کند، باید صبر نمود. در حالی که در این باره دستوری در اسلام وارد نشده است و اساسا روح اسلام با این گونه مطالب سازش ندارد، تا آن جا که دستور می دهد هنگامی که به کاری تصمیم گرفتید، اگر کسی فال بد زد، اعتنا نکنید و بر خدا توکل کرده و به دنبال هدف روان شوید. در مورد عطسه وارد شده که هر گاه یکی از شما عطسه کرد، در حق او دعا کنید و بگویید "يَرْحَمْكُم الله" خداوند شما را رحمت کند و طرف مقابل هم بگوید "یَغفِرُ اللهُ لَکُم" خداوند شما را بیامرزد.1 اما صبر کردن و قدری مکث نمودن و یا فرق گزاردن بین یک و دو عطسه همگی از خرافات است. 1. بحارالانوار ج81 ص283 ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
📚 🔻🔻🔻🔻🔻 🦋 ملاک و معیار در تحقق تقلید🦋 متن : ملاک و معیار تحقق تقلید چیست؟ ⤵️⤵️⤵️ ✅امام (رحمة الله علیه) تقليد، عملي است كه مستند به فتواي فقيه معيني باشد. ✅آیت الله (رحمة الله علیه) تقليد يعني طبق فتاوي و نظريات مجتهدي كه واجد شرايط است، عمل كند. ✅امام (دام ظله العالی) باسمه تعالي، تقليد يعني اينكه مكلف اعمال شرعي خود را طبق تشخيص و فتواي مجتهد معين بجا آورد. ✅آیت الله (دام ظله العالی) تقليد عمل كردن به دستور مجتهد است. ✅آیت الله (دام ظله العالی) ملاك عمل به فتواي مجتهد است. ✅آیت الله (دام ظله العالی) تقليد، ياد گرفتن فتواي مجتهد معين است با التزام به عمل به آن، و با ياد گرفتن مسائل، تقليد محقق مي شود گرچه عمل هم نكرده باشد. ✅آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) حقيقت تقليد در احكام،‌ استناد عملي به دستور مجتهد است يعني انجام عمل خود را موكول به دستور مجتهد كند. ✅آیت الله همدانی (دام ظله العالی) تقليد،‌ عمل كردن به دستور مجتهد است و تنها به نيّت،‌ تقليد محقّق نمي شود. ✅آیت الله (دام ظله العالی) تقليد، عمل كردن به دستور مجتهد است. 🔹منبع: مرکز پاسخ به سؤالات جامعه الزهراء ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
📿📖 📕سؤال دعا و یا نفرین به ناحق پدر چه حکمی دارد. آیا باید به خاطر راضی شدن به ناحق پدر خواسته او را تمکین کرد؟ 📗پاسخ در صورتی که خواسته پدر از امور غیر شرعی است تمکین لازم نیست. ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 〰〰〰🖍 〰〰🖍 〰🖍 📚 وضو با وجود لاک دائم☝️ ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
پاسخ: رطوبتی که زنان در موقع ملاعبه یا تصوّرات شهوت ‌انگیز در خود موضع احساس می‌کنند و آن رطوبت به ‌اندازه‌ای زیاد نیست که جاهای دیگر را آلوده کند، پاک است و غسل ندارد و وضو را نیز باطل نمی‌کند و امّا اگر زیاد باشد – به حدّی که صدق انزال کند – و لباس را آلوده نماید در صورتی که همراه با رسیدن زن به اوج لذّت جنسی و ارضای کامل (ارگاسم) باشد، نجس و موجب جنابت است، بلکه اگر همراه با آن هم نباشد ـ بنا بر احتیاط لازم ـ نجس و موجب جنابت می‌باشد، و در مواردی که زن شک داشته باشد رطوبت به این حد از زیادی رسیده یا نه و یا شک در اصل خروج رطوبت داشته باشد، غسل واجب نیست و وضو و غسل هم باطل نمی‌شود. پس نسبت به گذشته اگر مطمئن هستید که غسل بر شما واجب شده و نمازها را در این حال خوانده بودید نمازهایى را که بعد از جنابت خوانده اید باید قضا کنید مگر آنچه بعد از انجام یک غسل مشروعى بوده ، چه غسل واجب باشد مانند غسل حیض و چه مستحب مانند غسل جمعه ، و اگر تعداد نمازهایى را که باید قضا کنید ندانید کافى است مقدارى را که یقین دارید باطل بوده است قضا کنید و روزه ها را در فرض جهل لازم نیست قضا کنید.اگر در جهل معذور بوده اید و در غیر این صورت قضا لازم است ولى کفاره ندارد . منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی. ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━