eitaa logo
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
935 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
855 ویدیو
13 فایل
✍️ سیاه‌مشق 🕌 بستری برای تمرینِ طلبگیِ ترازِ انقلاب در فضای مجازی 💬 این‌جا با شما دربارۀ #دین، #معنویت، #دانش، #انقلاب و #زندگی حرف می‌زنم. ▪️ طلبۀ حوزۀ مشهد و مسئول قرارگاه مکتب توحید 🔸 سید محمدحسین دعائی 📩 درگاه ارتباط: @SmhDoaei
مشاهده در ایتا
دانلود
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
🔰 دخترهای آقا | آقای دخترها ▪️ هم‌زمانی شهادت دختران میناب با شهادت رهبر انقلاب و دلالت‌های استعاری
مریم، شهید... لاله و نرگس، هدیٰ، شهید... شبنم، شهید... مائده، زهره، صبا، شهید... حلما، غزل، سکینه، سمیه، نوا، نفس پروین، شهید... یاس و نگار و ندا، شهید... نورا، حدیث، عاطفه، رستا، مطهّره حلما، شهید... هانیه، لیلا، رها، شهید... ساغر، سحر، محدّثه، پروانه، آرزو رؤیا، شهید... فاطمه‌زهرا، حنا، شهید... باران، ستاره، فائزه، یلدا، طنین، بهار گندم، نیسم، مژده، عسل، کیمیا، شهید... دنیا، شکوفه، خاطره، معصومه، نازنین هستی، گلاره، نجمه، شمیم، آتنا، شهید... مه‌گل، سپیده، ساجده، شیوا، ثمین، پناه آوا، بهاره، پونه، ستایش، سما، شهید... هاجر، ترانه، لاله، رقیّه، نگین، صدف شادی، عطیّه، راضیه، تینا، مُنا، شهید... کوثر، غزال، هاله، طهورا و فائزه زینب، شهید... ماه‌ثنا، پرنیا، شهید... مژگان، یگانه، مرضیه، ژیلا و عارفه شبنم، ملیحه، مهدیه، نیکا، ثنا، شهید... دُرسا، زکیّه، طیّبه، محیا، منیره، یاس مهسا، شهید... هدیه، سُها، میترا، شهید... میناب، شنبه، وقت شروع کلاس‌ها موضوع درس بود چقدر آشنا: «شهید»! با خونِ پاک خود، همۀ این فرشته‌ها صدها کتاب تازه نوشتند با شهید... 🌻 @Smh_Doaei
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
🔰 نه افراط، نه تفریط؛ فقط همین! ▪️ مروری دوباره بر یک نقد درون‌گفتمانی چقدر تلخ و سخت است که مجبور
🔰 صورت مسئله گم نشود! اهل تحلیل بودن، کلیات اعلام‌شده از سوی رهبر انقلاب را بر مصادیق تطبیق‌کردن و واکنش به‌موقع داشتن، با بلندبلند فکرکردن و در شرائط سخت، پیچیده و ذاتا غبارآلود جنگی، بر تعداد احتمال‌ها و حجم ابهام‌ها افزودن و جامعه را بر موج تشخیص‌های شخصی سوار کردن، متفاوت است. به عبارت دیگر، مشکل آن‌جاست که افرادی با تمسک به گزاره‌های ذاتا درستی مثل «وظیفۀ رهرو با وظیفۀ رهبر متفاوت است» پیش می‌افتند، اما در ادامه معلوم می‌شود که کنش یا مطالبه‌شان هیچ نسبتی با مطلوب رهبر انقلاب ندارد. ما دست‌بوس کسانی‌که با تکیه بر فهمی درست و دقیق از منظومۀ فکری رهبر انقلاب، خودشان را خرج او کرده و همۀ تیرها و طعنه‌ها را هم به جان می‌خرند هستیم؛ اما نمی‌دانیم با آن‌هایی که به خیال ایجاد بسط ید برای ولیّ، طوری سخن می‌گویند و رفتار می‌کنند که از همان ولیّ تذکر می‌گیرند چه کنیم. البته تذکرگرفتنی که به اصلاح و ارتقاء بینجامد، خیلی هم خوب است؛ ولی درد آن‌جاست که بسیاری از این پیش‌افتاده‌ها و پیش‌رفته‌ها، همچنان در همان مسیر غلط پیش می‌روند و به روی مبارک هم نمی‌آورند که این دیگر خرس‌خاله‌بازی است، نه کنش‌گری تراز انقلاب. بنابراین اگر هم در جایی سکوت و سکونی دیده می‌شود و جملۀ «نباید از رهبری جلو افتاد» به گوش می‌رسد، قاعدتا و غالبا نتیجۀ به‌قطع‌نرسیدن و حجت‌نداشتن برای اظهارنظرهای عمومی و باور به این واقعیت است که کنشگری و روشنگری، غیر از همیشه‌گویی، پُرگویی و زودگویی است. به‌علاوه آن‌که گاهی همین صبر و سکوت، نه به معنای دست روی دست گذاشتن و در انتظار تصریح رهبری ماندن، بلکه به‌معنای حرکت در مسیر از پیش تعیین‌شده توسط ایشان است: «یکی از توصیه‌های من این است؛ بعضی از ایرادها و انتقادهای دانشجویان به مسئولان، بر اثر بی‌اطّلاعی است. مثلاً فرض کنید چرا وعده‌ی صادق ۲ در فلان‌وقت انجام نگرفت، فلان‌وقت انجام گرفت؛ اگر در فلان‌وقت انجام می‌گرفت، فلان‌حادثه اتّفاق نمی‌افتاد! خب این درست نیست. آن کسانی که متصدّی این کارها هستند، دلبستگی‌شان، وابستگی‌شان و عشقشان به انقلاب کمتر از من و شما نیست؛ آن‌ها را نمی‌شود متّهم کرد؛ محاسبه دارند، با محاسبه کار می‌کنند؛ آن‌چه انجام می‌دهند، اگر شما هم جای آن‌ها بودید همین کار را انجام می‌دادید. این احتمال را همیشه در ذهنتان داشته باشید و متّهم نکنید افراد را؛ یعنی در حوادثی که مشاهده می‌کنید احیاناً یک ابهامی برای شما دارد، احتمال یک محاسبه‌ی درست را همیشه بدهید که ممکن است پشت این تصمیم‌گیری، یک محاسبه‌ی درستِ واقعی‌ای وجود داشته باشد. در نقد کردن، من سال گذشته یکی از توصیه‌هایم این بود که انتقاد کنید، نقد اشکال ندارد. سؤالاتی در این زمینه مطرح شده که خب چه‌جوری نقد کنیم؟ مثلاً در وضع جنگی، در وضعیّت معارضه‌ی دشمنان، چه‌جوری نقد کنیم که به این‌ها برنخورد؟ نقد اشکال ندارد؛ منتها نقدکردن با تهمت‌زدن فرق می‌کند. مراقب باشید وقتی نقد می‌کنید، کسی را متّهم نکنید. سؤال مطرح بشود؛ اشکال ندارد، سؤال مطرح بشود، ابهام مطرح بشود و فرصت جواب‌دادن به وجود بیاید. گاهی هست که طرف [مقابل] بعضی از سؤالات را هم نمی‌تواند جواب بدهد؛ یعنی فرصت جواب ندارد یا امکان جواب‌دادن نسبت به این قضیّه نیست؛ در این‌طور موارد حتّی ابهام را هم مطرح نکنید. با یک چنین شیوه‌هایی، فرضیّات احتمالی را مسلّم ندانید. به نظر من در انتقادها مراقب باشید بن‌بست‌نمایی نشود؛ یعنی جوری انتقاد نکنید که وقتی مردم عادی می‌شنوند احساس بن‌بست بکنند؛ نه، گاهی اوقات اشکالی که بیان می‌شود جوری است که وقتی انسان آن را می‌شنود، احساس می‌کند واقعاً دیگر هیچ راهی وجود ندارد؛ خب این غلط است. اینکه وانمود بشود که در فلان مسئله‌ی اقتصادی یا فلان مسئله‌ی فرهنگی یا فلان مسئله‌ی آموزشی و دانشگاهی بن‌بست وجود دارد، غلط است؛ این ناامید می‌کند مردم را؛ از این به‌جدّ باید پرهیز بشود. اختلاف‌افکنی، دوقطبی‌سازی، ناامیدسازی، بدبین‌سازی به مسئولان تصمیم‌گیر، اینها نباید در انتقادات باشد.» خلاصه آن‌که: اگر از «ایمان ابوذری» می‌گوییم، مراقب باشیم طوری آن را تفسیر و اجراء نکنیم که با «ایمان سلمانی» و «ایمان مقدادی» ناسازگار باشد؛ و اگر بر روی «السابقین الی إرادته» تأکید می‌کنیم، مبادا «لا یسبقونه بالقول و هم بأمره یعملون» را نادیده بگیریم. به‌قول امیرالمؤمنین علیه‌السلام: الیمین و الشّمال مضلّة و الطّریق الوسطی هی الجادّة. و اما نکتۀ آخر: این‌که در مقام نظر، به همۀ قیود کار توجه داشته و بر ضرورت خودداری از افراط و تفریط تأکید کنیم خوب است؛ اما مشکل آن‌جاست که متأسفانه در مقام عمل، خیلی خبری از این مراقبت‌ها و تحفظ‌ها نیست؛ و دقیقا به همین دلیل، اگر بعضی‌ها سکوت کنند، بی‌خیال پیش‌افتادن بشوند و پشت سر ولیّ قدم بردارند، خیلی بهتر است. 🌻 @Smh_Doaei | سید محمدحسین دعائی
◼️مراسم شهادت حضرت امام صادق علیه السلام 🎙سخنران: حجت الاسلام آقای سید محمد حسین دعائی ⏰دوشنبه ۲۴ فروردین بعد از نماز مغرب و عشاء 🕌امامت ۴۶ نبش چهارراه اول مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام      •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🌴بنیاد فرهنگی تربیتی رشد @bonyad_roshd 💠مجموعه فرهنگی تربیتی امام حسن مجتبی علیه السلام @masjede_emamhasan 📚موسسه ترویج فرهنگ کتاب وکتابخوانی میان‌بُر @roshd_miyanbor 🌱ارگانیک_جوانه @organic_javane میوه سرای جوانـــــ🍏ــــــه @fruits_javane 🪴موسسه تربیتی حرکت @roshd_harekat
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا
لشگری گرد آوری از عالمان در نبردی بی‌امان تا این زمان 🌻 @Smh_Doaei
🔰 امام صادق علیه السلام؛ مرد دانش، تشکیلات و مبارزه ... 🌻 @Smh_Doaei
⚠️ دقت کنید! 🔥 «[نه فقط سیدالشهداء، بلکه] امام صادق علیه‌السلام، تفکر انقلابی اسلامی [نه صرفا تفکر علمی و دینی] را میان مسلمانان [نه فقط شیعیان خاص] رایج کرد [نه این‌که صرفا مطرح ساخت].» 💡 وقتی از اثر «بینش و شاکلهٔ انقلابی» در «فهم دین» سخن می‌گوییم یعنی این. یعنی حتی تمایز در «روایت تاریخ»؛ روایتی که اثبات می‌کند: ▪️ بدون برخورداری از تفکر انقلابی، نمی‌توان تحلیل جامع و مانعی از سیره و صراط معصومان علیهم‌السلام ارائه داد. ▪️ این سخن سکولارهای ترسو که انقلابی‌گری از اختصاصات امام حسین علیه‌السلام بوده و قیام ایشان یک استثناء در تاریخ حیات امامان است، دروغی بیش نیست. ▪️ حوزهٔ سکولار هیچ نسبتی با امام صادق علیه‌السلام نداشته و یکی از مهم‌ترین شئون طلاب حوزه‌های علمیه، به‌عنوان شاگردان مکتب آن حضرت، رواج‌دادن تفکر انقلابی و اسلام سیاسی در جامعه است. ▪️ و این‌که برای تربیت عالم دینی، هیچ چاره‌ای جز اشراب جهت‌گیری انقلابی در همهٔ برنامه‌های علمی و معنوی طلاب نیست. انقلابی‌گری سنجاق‌شده به علمیت و معنویت، حتی اگر دغدغه‌مندانه و وظیفه‌شناسانه باشد، اصیل و اثربخش نیست. 📌 فیلم سخنان رهبر حکیم انقلاب درباره مبارزات امام صادق علیه‌السلام 🌻 @Smh_Doaei
منبر و روضه خانگی شهادت امام صادق علیه‌السلام - شوال ۱۴۴۷.mp3
زمان: حجم: 36.3M
🔰 درس‌هایی از سیرهٔ امام صادق علیه‌السلام برای وضعیت امروز 🎙 سید محمدحسین دعائی 🗓 شوال ۱۴۴۷ قمری / فروردین ۱۴۰۵ شمسی 📍 روضۀ خانگی 🏷 🌻 @Smh_Doaei
✅ شکر نعمت نعمتت افزون کند! ❌ کفر نعمت از کفت بیرون کند! این یکی از مهم‌ترین هنرهای رهبر شهید انقلاب بود که علاوه بر زمینه‌سازی برای رشد آحاد مردم، عیار مسئولان جمهوری اسلامی را هم به‌مرور بالا برده و در آخرین مرحله از این پروژۀ بی‌نظیر تربیتی، با شهادت خود، هم مردم و هم دولتمردان را به یک بعثت بی‌سابقه رساندند. فلذا اگر از فضیلت مردم و تأثیر آنان در رقم‌خوردن پیروزی‌ها می‌گوییم، حتما باید در کنار آن از رشد وضعیت حکمرانی و نقش‌آفرینی‌های مسئولان هم بگوییم تا بتوانیم حق واقعیت را ادا کنیم و در مسیر شکر قدم برداریم. رهبر شهید انقلاب بعد از حادثۀ مربوط به سیزدهمین روز جنگ دوازده‌روزه ـ یعنی کودتای آمریکایی دی‌ماه ۱۴۰۴ ـ با صراحت تمام فرمودند: «مسئولین هم ـ مسئولین ذی‌ربط در بخش‌های مختلف هم ـ حقیقتاً کار کردند. رئیس‌جمهور محترم و دیگر رؤسای کشور، فعّالیّت کردند؛ وسط میدان بودند و کار کردند. این‌جور نباشد که چون بنده خبر ندارم از کاری که دیگری کرده، همین‌طور مدام ایراد کنم که آقا چرا چنین و چرا فلان [است]؛ نه؛ همه کار کردند. من از این‌که به رؤسای کشور، به رئیس‌جمهور و دیگران در یک ‌چنین شرایط مهمّ بین‌المللی و داخلی اهانت بشود، به‌شدّت پرهیز می‌کنم و نمی‌گذارم و منع می‌کنم، نهی می‌کنم کسانی را؛ حالا ممکن است در مجلس باشد، ممکن است بیرون مجلس باشد، ممکن است هر جا باشد. قدر این‌ها را ما بدانیم؛ قدر مسئولینی که وقتی یک ‌چنین حادثه‌ای برای کشور پیش می‌آید، از مردم کناره نمی‌گیرند. گاهی ما در گذشته داشته‌ایم که مردم وسط میدان بودند، مسئولین تماشا می‌کردند، گاهی هم علیه مردم یک حرفی می‌زدند. این دفعه، نخیر؛ مسئولین در کنار مردم بودند، در بین مردم بودند، با مردم حرکت کردند، با همان هدف تلاش کردند، کار کردند. این باید قدرشناسی بشود؛ این خیلی مهم است. توصیه‌ی مؤکّد من نسبت به شخص رئیس‌جمهور و مسئولین قوا، رؤسای دیگر قوا و رؤسای فعّال کشور است؛ بگذارید این‌ها کارشان را بکنند، تلاششان را بکنند و خدمت بزرگی را که بر عهده دارند انجام بدهند.» رهبر جدید انقلاب هم در اولین پیام خود، از «مسئولان قوای ثلاثه و شورای موقت رهبری» به‌خاطر «حُسن تدابیر و اقدامات» تشکر کردند؛ در دومین پیام خود، از «رئیس‌جمهور شجاع، صادق و مردمی و دیگر مسئولان» به‌خاطر انسجام‌بخشیدن به رابطۀ ملت و حکمرانان و تقویت وحدت ـ به‌عنوان عامل شکست دشمن ـ قدردانی کردند؛ و در سومین پیام خود، از «برادران و خواهران ما مردم در دولت و نهادهای دیگر» به‌خاطر تلاش برای مدیریت کمبودهای ناشی از طبیعت جنگ تمجید کردند. همچنین در پیام‌های جداگانۀ خود به‌مناسبت شهادت دولتمردانی مثل شهید لاریجانی و شهید خطیب، با تأکید بر نقش‌آفرینی‌های مؤثر آن‌ها در میدان جنگ، مدال‌های ارزشمندی را بر سینۀ آنان آویختند. ضمن این‌که وقتی رهبر شهید و رهبر جدید از پیروزی بر دشمن در جنگ دوازده‌روزه و جنگ رمضان سخن می‌گویند، باید توجه داشت که این پیروزی، بدون مساعدت و میدان‌داری مجموعۀ نهادهای نظام مقدس جمهوری اسلامی قطعا قابل تحصیل نبوده است. رهبر جدید و عزیز انقلاب، در دومین پیام خود، بعد از اشارۀ تمجیدآمیز به حضور شجاعانه و صادقانۀ مسئولان در راهپیمایی روز قدس می‌فرمایند: «این قِسم کار و تظاهر به آن، فی نفسه می‌تواند امری بسیار مستحسن باشد که انسجام بین ملت و حکمرانان را هر چه بیشتر قوت می‌بخشد. در حال حاضر در اثر وحدت عجیبی که بین شما هموطنان با همۀ تفاوت خاستگاه‌های مذهبی، فکری، فرهنگی و سیاسی ایجاد شده، در دشمن شکستگی به وجود آمده است. این را باید نعمتی خاص از ناحیه حضرت حق جلّ و علا دانست و بسیار بر آن با زبان و در دل و هم در مقام عمل، شکر به جا آورد. یکی از قواعد تخلف‌ناپذیر این است که هرگاه نعمتی مورد شکر قرار گیرد، به تناسب مقدار شکر، ریشه‌اش استوارتر شده یا ارتقاء می‌یابد و عنایات بیشتری روانۀ فرد شاکر می‌گردد. آن‌چه فعلا در مقام اقدام به شکر عملی لازم است این است که ما این نعمت عظمی را صرفا رحمتی از ناحیۀ حضرت حق جلّ و علا بدانیم و تا حد ممکن از آن خوب استفاده کنیم. این‌طور حتما این انسجام بیشتر و پولادین‌تر شده و دشمنانتان خوار و خفیف‌تر خواهند شد.» امید آن‌که همۀ ما توفیق شکر این نعمت را داشته و بتوانیم خود و دیگران را از دام کفران آن برهانیم؛ و البته امید آن‌که مسئولان نیز قدر نعمت‌های خدا و حمایت‌های ولی خدا را بدانند، در صراط مستقیم انقلاب اسلامی ثابت‌قدم باشند و با عمل به راهبردهای رهبر شهید و رهبر جدید، زمینه‌های لازم برای پیروزی نهایی بر دشمن در دو عرصۀ نظامی و دیپلماسی را فراهم آورند، ان‌شاءالله. 🌻 @Smh_Doaei
15.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برای مسئولان محترم نظام مقدس جمهوری اسلامی دعا می‌کنیم؛ قدردان زحمات آن‌ها هستیم؛ و از رهبر شهید و دیگر شهدای عزیزمان ـ که حالا دست بازتر و ارادۀ مؤثرتری دارند ـ می‌خواهیم که دست‌گیر و کمک‌کار همۀ کارگزاران نظامی و سیاسی ایران عزیز باشند و آن‌ها را در عمل به وظائفشان یاری دهند، ان‌شاءالله. 🌻 @Smh_Doaei
همۀ امید ما به این هدایت‌های معنوی و حمایت‌های ملکوتی است ... 🌻 @Smh_Doaei