🌼🍃🌼🍃🌼
خداوند بشر را به دادن قوه و استعدادى كه بتواند حق را ببيند و بشنود و بپذيرد بر حيوانات برترى داد و كسى كه اين قوه را هدر داد از مقام انسانيت محروم و در همان حدّ بهيميت باقى است.
در دعاى نخستين صحيفۀ سجاديه (ع) است كه «اگر بشر خدا را نشناسد و او را منعم نداند و نعمتهاى او را صرف كند ولى شكر او را بجا نياورد هرآينه از مقام شامخ انسانيت بيرون رفته و در حد چهارپايان قرار گرفته است»
و نيز قرآن مجيد بىايمانان را مردگان ياد فرموده، مىفرمايد «تو نمىتوانى حق را به كسانى كه مردگانند بشنوانى و كسانى را كه گوش دلشان از دعوت حق كر است هنگامى كه روى دل خود را از حق برگرداندهاند».
(نمل ۸۰)✨
و بايد دانست كه ايمان براى روان به منزله غذاى مناسب براى بدن است همانطوركه اگر غذاى بدن نرسد تمام قواى نباتى و حيوانى ضعيف مىشود و از كار مىافتد تا بالاخره شخص مىميرد، همچنين روان بىايمان به بيماريهاى روانى دچار و در نتيجه جهت انسانيتش ضعيف و از زندگى پاكيزه و روحانى بىبهره مىگردد تا جائى كه از عالم انسانيت افتاده به هلاكت هميشگى و مرگ جاودانى مبتلا مىشود.
قرآن و حکمت🍃
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدایی کز کمان آید نذیریست
که اغلب با صدایش زخم تیریست
مؤثر را نگر در آب آثار
کاثر جستن عصای هر ضریریست
پس لا تبصرونت تبصرونیست
بصر جستن ز الهام بصیریست
تو هر چه داری نه جویانش بودی
طلبها گوش گیری و بشیریست
چنان کن که طلبها بیش گردد
کثیرالزرع را طمع وفیریست
مشو نومید از ظلمی که کردی
که دریای کرم توبه پذیریست
گناهت را کند تسبیح و طاعات
که در توبه پذیری بینظیریست
شکسته باش و خاکی باش این جا
که میجوید کرم هر جا فقیریست
کرم دامن پر از زر کرد و آورد
که تا وا میخرد هر جا اسیریست
عزیزی بخشد آن کس را که خواریست
بزرگی بخشد آن را که حقیریست
که هستی نیستی جوید همیشه
زکات آن جا نیاید که امیریست
ازیرا مظهر چیزیست ضدش
از این دو ضد را ضد خود ظهیریست
تو بر تخته سیاهی گر نویسی
نهان گردد که هر دو همچو قیریست
بود فرقی ز تری تا ترست خط
چو گردد خشک پنهان چون ضمیریست
خمش کن گر چه شرحش بیشمارست
طبیعتها عدو هر کثیریست
مولانا
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
تماشاگه راز
غيرت معشوقى آن اقتضا كرد كه عاشق غير او را دوست ندارد و بغير او محتاج نشود غيرتش غير در جهان نگ
محبوب در هرآينه هر لحظه رويى ديگر نمايد
و هر دم بصورتى ديگر برآيد، زيرا كه صورت،
بحكم آينه، هر دم دگرگون مى شود و آينه،
بحكم اختلاف صورت، هر نفس
بحسب احوال دگرگون مى گردد
و بر يك قرار نمى ماند
در هر آيينه روى ديگرگون
مى نمايد جمال او هر دم
گه برآيد به كسوت حوا
گه درآيد بصورت آدم
ازين جاست كه هرگز در يك صورت
دو بار روى ننمايد و در دو آينه
به يك صورت پيدا نيايد.
ابوطالب مكى، رحمة الله عليه مى فرمايد كه:
«لا يتجلى فى صورة مرتين
و لا يتجلى فى صورة لاثنين»،
چون جمالش صد هزاران روى داشت
بود در هر ذره ديدارى دگر
لاجرم هر ذره را بنمود باز
از جمال خويش رخسارى دگر
چون يكست اصل عدد از بهر آنك
تا بود هر دم گرفتارى دگر
لاجرم هر عاشقى ازو نشان ديگر دهد
و هر محبى عبارتى ديگر گويد
و هر محققى اشارتى ديگر كند
و سخن همه اينست
نظارگيان روى خوبت
چون درنگرند از كرانها
در روى تو روى خويش بينند
زينجاست تفاوت نشانها
لمعات
#لمعه_پنجم
#شیخ_فخرالدین_عراقی
ادامه دارد....
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
7.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
باری اگر روزی کسی از من بپرسد
چندی که در روی زمین بودی چه کردی؟
من میگشایم پیش رویش دفترم را
گریان و خندان برمیافرازم سرم را
آنگاه میگویم که بذری نوفشانده است
تا بشکفد تا بَر دهد بسیار مانده است
در زیرِ این نیلیسپهرِ بیکرانه
چندان که یارا داشتم در هر ترانه
نامِ بلند عشق را تکرار کردم
با این صدای خسته شاید خفتهای را
در چارسوی این جهان بیدار کردم
من مهربانی را ستودم
من با بدی پیکار کردم
پژمردنِ یک شاخهگل را رنج بردم
مرگِ قناری در قفس را غصه خوردم
وز غصهی مَردم شبی صدبار مُردم...
فریدون مشیری
https://eitaa.com/TAMASHAGAH