⭐️
اگر در همه ی روز
عطر خویش را نهان می دارم
و چون شب در رسد
بوی خوش خویش را آشکار می کنم
از این روست
که شب خلوت عاشقان است
و تجلی گاه مشتاقان،
حضور حبیب است و غیاب رقیب...
شیخ ابن عربی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
کشتی شکست خوردهٔ طوفان کربلا
در خاک و خون طپیده میدان کربلا
گر چشم روزگار بر او زار میگریست
خون میگذشت از سر ایوان کربلا
نگرفت دستِ دهر،گلابی به غیر اشک
زآن گل که شد شکفته به بستان کربلا
از آب هم مضایقه کردند کوفیان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلا!😭
بودند دیو و دد همه سیراب و میمکید
خاتم ز قحط آب سلیمان کربلا
زان تشنگان هنوز به عیوق میرسد
فریاد العطش ز بیابان کربلا
آه از دمی که لشگر اعدا نکرد شرم
کردند رو به خیمهٔ سلطان کربلا
آن دم فلک بر آتشِ غیرت سپند شد
کز خوفِ خصم در حرم،افغان بلند شد
ترکیب بند #محتشم_کاشانی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
♥️
هر زمانم جان و دل
نزدیک دلبر می شود
وز جمال حسن رویش
هر دو کافر می شود
پس میان جان و دلبر
قالبم زحمت شده ست
بی تن و قالب، مرادم
خود میسر می شود
عین القضات همدانی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
ابوعلی رودباری - قدس سره - گفته است:
تنگترین زندانها معاشرت اضداد است.
گر چه زندان است بر صاحبدلان
هر کجا بویی زِ وصلِ یار نیست
هیچ زندانْ عاشقِ مشتاق را
تنگتر از صحبتِ اغیار نیست
🌹🍃
🌼بهارستان جامی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
⭐️🕊
زندگی تو ، زندگی توست…
مگذار در مَحبس تاریکِ تسلیم بماند.
در نظاره باش
در نظاره ی روزن ها...
تردید نکن که نوری هست✨
چارلز بوکوفکسی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
" یاد از یار حکایت می کند "
#باباطاهر
هرگاه بنده پروردگارش را یاد کند،
نشان آن است که
پروردگارش او را یاد کرده است.
در مثنوی حکایت زاهدی را می خوانیم
که همه شب الله گفتی
و لب به ذکر دوست شیرین کردی، تا شبی:
گفت شیطانش که ای الله گو
این همه الله را لبیک کو
چند اَلله می زنی با روی سخت
می نیاید یک جواب از پیش تخت
زاهد از ذکر باز می ماند و به خواب می رود.
در عالم رویا حضرت خضر را می بیند که
با وی می گوید چرا از ذکر فرو مانده ای؛
می گوید: لبیکم را هیچ پاسخی نمی آید.
و خضر از زبان خداوند با او می گوید:
نی تو را در ذکر، من آورده ام؟
نی که من مشغول ذکرت کرده ام؟
و سخن بابا طاهر نیز همین است
که وقتی آدمی به یاد پروردگار می افتد
نشان آن است که پروردگار
او را یاد کرده و به خود فرا خوانده است.
ذکر کار دل است که از آنجا به زبان نیز می رسد.
ذکر زبان و دل ،بردن نام معشوق است
برگرفته از کتاب " ترانه های بابا طاهر عریان "
تصحیح و پیشگفتار: دکتر الهی قمشه ای
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
♥️
می شود پردهٔ چشمم پرِ کاهی گـاهـــی
دیده ام هر دو جهان را به نگاهی گـاهـــی
وادی عــشـق بسی دور و دراز است ولی...
طی شود جادهٔ صد ساله به آهی گـاهـــی
#اقبال_لاهوری
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
♥️
خود را به محیط خطر انداز و مترس
سر در ره آن نگار در باز و مترس
بر سوختگان دست ندارد دوزخ
با آتشِ عشقِ دوست در ساز و مترس
#فیض_کاشانی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
⭐️
ای درویش ...
خدای، با بنده است،
بنده می باید که با خدای باشد
تا دوستی خدای همگیِ دل بنده را فرو نگيرد،
بنده با خدا نتواند بود.
و چون بنده با خدا باشد
اگر نماز گذارد، به حضور گذارد
و اگر تسبیح گوید، به حضور گوید
و اگر صدقه دهد به اخلاص دهـد.
با خدای بودن هنرهای بسیار دارد...
هر طاعتی که نه به حضور بُود،
آن طاعت صورتی باشد بی جان و
صورت بـی جـان را قـدری نباشد.
کار حضور دل دارد:
«لا صلوة الا بحضور القلب»
هرکه در مدت عمر سجده ای به حضور کـرد
کـار خـود تمام کرد
و هرکه در مدّت عمر
هر روز هزار رکعت نماز بی حضور کـرد،
هـیچ کـار نکـرد.
طریـق به دست آوردن حضور
هیچ طریقی دیگر نیست
الا دوستی خدای.
شیخ عزیزالدین نسفی
انسان کامل
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نجوای عاشقانه امام حسین (ع) با معبود
در رهت ای شاهد زیبای من
شمع صفت،سوخت سراپای من
استاد مهدی الهی قمشه ای
(پدر بزرگوار استاد حسین الهی قمشه ای)
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
مصطفی(ص) گفت:
دلهای عاشقان امت
جامهای شرابِ مِهر ربوبیّت است
هر دل که از مکوّنات صافیتر
و بر مؤمنان رحیم تر
آن دل به حضرتِ عزت عزیزتر
زینهار تا عزیز داری
و روی وی از کدورات هوا
و شهوت نگاهداری
که آن لطیفه است ربّانی
و نظر گاه سبحانی
کشف الاسرار
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
🌻♥️
گل آفتابگردان و نمازِ آفتابش
به شب و به ابر و ظلمت
نشود دَمی بر او گُم
دل اوست قبله یابش
#شفیعی_کدکنی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
محبوب من...
ما را از آنانی قرارده
که درختهای اشتیاق
در باغهای سینههایشان ریشه دوانده
و شعلههای عشق تو آتش به دلهایشان زده
و رایحه جمال تو
پرنده افکارشان را اوج تازه بخشیده
آنان که در مزارع قرب تو
به چراگاه مکاشفه آمدهاند
و از چشمه عشق تو
با جامهای لطف تو مینوشند
امام سجاد(ع)
مناجات العارفین
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
با خدای خویش آشنا گرد،
که غریبی که به شهر آشنائی دارد با کسی، آنجا قوی دلتر بُود.
#ابوالحسن_خرقانی
بر در میخانه رفتن کار یکرنگان بود
خودفروشان را به کوی می فروشان راه نیست
هر چه هست از قامت ناساز بی اندام ماست
ور نه تشریف تو بر بالای کس کوتاه نیست
بنده پیر خراباتم که لطفش دایم است
ور نه لطف شیخ و زاهد گاه هست و گاه نیست
حضرت حافظ
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
💚
از وفایِ حقّ تو بسته دیدهای
اُذْکُروا اَذْکُرْکُمْ نشنیدهای
اما تو از وفای به عهد الهی صرفنظر کردهای ، زیرا حقیقتِ آیهی قرآن « یادم کنید تا یادتان کنم » را به گوش جان نشنیدهای .
مثنوی دفتر پنجم
استاد کریم زمانی
اشاره به آیهی ۱۵۲ سورهی بقره :
فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ
پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و مرا سپاس گزارید و کفران نعمت نکنید.
بعد از آن كه خداى تعالى بر پيامبر اسلام و امت مسلمان منت نهاد، نخست پيامبر بزرگوار را كه از خود مردم بود بسوى ايشان گسيل داشت و اين خود نعمتى بود كه با هيچ مقياسى اندازه گيرى نميشود، نعمتى كه منشاء هزاران نعمت شد - و فهماند خدا از ياد بندگانش غافل نيست - آرى خدا بشر را از اينكه بسوى صراط مستقيم هدايت كند و به اقصى درجات كمال سوق دهد، فراموش نكرده بود.
در مرحله دوم قبله را كه مايه كمال دين و توحيد در عبادت و تقويت فضائل دينى و اجتماعيشان بود، تشريع فرمود.
اينک در اين آيه متفرع بر آن دو نعمت ، دعوتشان مىكند به اينكه بياد او باشند و شكرش بگذارند، تا او هم در مقابل ياد بندگان به عبوديت و طاعت ، ايشان را بدادن نعمت ياد كند و در پاداش شكرگزارى و كفران نكردن ، نعمتشان را بيشتر كند.
در آيه مورد بحث امر به «يادآورى» متعلق به (ياء) متكلم شده ، فرموده : مرا ياد بياور، اگر ياد آورى خدا را، عبارت بدانيم از حضور خدا در نفس ، ناگزير بايد قائل به تجوز شويم ، و بگوئيم : منظور ياد نعمتها و يا عذابهاى خداست ، و اما اگر تعبير نامبرده را تعبيرى حقيقى بدانيم ، آنوقت آيه شريفه دلالت ميكند بر اينكه آدمى غير از آن علمى كه معهود همه ما است ، و آنرا مى شناسيم ، كه عبارتست از حضور معلوم در ذهن عالم ، يک نسخه ديگرى از علم دارد ،
چون اگر مراد همان علم معمولى باشد، سر به تحديد خدا در مى آورد، چون اين قبيل علم عبارت است از تحديد و توصيف عالم معلوم خود را ، و ساحت خداى سبحان منزه از آنست كه كسى او را تحديد و توصيف كند، همچنانكه خودش فرمود:
«سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ ، اِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ ، منزه است خدا از هر توصيفى كه اينان برايش میكنند، مگر توصيف بندگان مخلص ».
تفسیر المیزان
علامه طباطبائی
#قرآن_در_مثنوی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
هر قدم به سمت آفرینش دنیایی بهتر ، از حرکت گام به گام به سمت دنیای درون آغاز می شود ...
و از سوی نیروهای خیر و راستی حمایت می شود .
و هر قدم خلاف کمال و معرفت و درستی بر رنج های بی شمار بشری خواهد افزود ...
در هر کاستی و نقصی در رفتار جهانیان با هم سهم تقصیرت را بیاب ...
و در هر آرامش و صلحی که در رگ های کردار مردمان جاری میشود ،
بخشی از روح کمال جویت را دریاب .
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
هوالعزیز💐
چه مستیست ندانم که رو به ما آورد
که بود ساقی و این باده از کجا آورد
رسیدن گل و نسرین به خیر و خوبی باد
بنفشه شاد و کش آمد سمن صفا آورد
حضرت حافظ
🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼
درود بر صاحبدلان خردانديش
مهر و صلح و دوستى سرلوح وجود نازنينتان
هنگامتان شاد
عمرتان به گوهر و لعل صافى
متبلور از عشق و معرفت ...✋
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
✅ انسانم آرزوست !
🔶 دیوجانس را دیدند که در میان روز
با فانوس روشن می گردید.
سبب پرسیدند ، گفت :
انسان می جویم !
عارف رومی (حضرت مولانا)
در این بیت نظر به وی دارد که فرمود :
دی شیخ با چراغ همیگشت گرد شهر
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
✍ محمد علی فروغی ،
📚 سیر حکمت در اروپا ، ص ۴۲
https://eitaa.com/TAMASHAGAH