eitaa logo
تماشاگه راز
280 دنبال‌کننده
4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
20 فایل
اینجاپاتوق 👇🏻 شعر قطعات لطیف ادبی عکس نوشته ها طنز های اجتماعی و اندکی موسیقی فاخر است اگه دوست داشتید مطالب ما رو با لینک کانال منتقل کنید ! از همکاری شما صمیمانه ممنونم✍🏻🍒✍🏻
مشاهده در ایتا
دانلود
♥️ هر زمانم جان و دل نزدیک دلبر می شود وز جمال حسن رویش هر دو کافر می شود پس میان جان و دلبر قالبم زحمت شده ست بی تن و قالب، مرادم خود میسر می شود عین القضات همدانی https://eitaa.com/TAMASHAGAH
ابوعلی رودباری - قدس سره - گفته است: تنگترین زندانها معاشرت اضداد است. گر چه زندان است بر صاحبدلان هر کجا بویی زِ وصلِ یار نیست هیچ زندان‌ْ عاشقِ مشتاق را تنگتر از صحبتِ اغیار نیست 🌹🍃 🌼بهارستان جامی https://eitaa.com/TAMASHAGAH
⭐️🕊 زندگی تو ، زندگی توست… مگذار در مَحبس تاریکِ تسلیم بماند. در نظاره باش در نظاره ی روزن ها... تردید نکن که نوری هست✨ چارلز بوکوفکسی https://eitaa.com/TAMASHAGAH
" یاد از یار حکایت می کند " هرگاه بنده پروردگارش را یاد کند، نشان آن است که پروردگارش او را یاد کرده است. در مثنوی حکایت زاهدی را می خوانیم که همه شب الله گفتی و لب به ذکر دوست شیرین کردی، تا شبی: گفت شیطانش که ای الله گو این همه الله را لبیک کو چند اَلله می زنی با روی سخت می نیاید یک جواب از پیش تخت زاهد از ذکر باز می ماند و به خواب می رود. در عالم رویا حضرت خضر را می بیند که با وی می گوید چرا از ذکر فرو مانده ای؛ می گوید: لبیکم را هیچ پاسخی نمی آید. و خضر از زبان خداوند با او می گوید: نی تو را در ذکر، من آورده ام؟ نی که من مشغول ذکرت کرده ام؟ و سخن بابا طاهر نیز همین است که وقتی آدمی به یاد پروردگار می افتد نشان آن است که پروردگار او را یاد کرده و به خود فرا خوانده است. ذکر کار دل است که از آنجا به زبان نیز می رسد. ذکر زبان و دل ،بردن نام معشوق است برگرفته از کتاب " ترانه های بابا طاهر عریان " تصحیح و پیشگفتار: دکتر الهی قمشه ای https://eitaa.com/TAMASHAGAH
♥️ می شود پردهٔ چشمم پرِ کاهی گـاهـــی دیده ام هر دو جهان را به نگاهی گـاهـــی وادی عــشـق بسی دور و دراز است ولی... طی شود جادهٔ صد ساله به آهی گـاهـــی https://eitaa.com/TAMASHAGAH
♥️ خود را به محیط خطر انداز و مترس سر در ره آن نگار در باز و مترس بر سوختگان دست ندارد دوزخ با آتشِ عشقِ دوست در ساز و مترس https://eitaa.com/TAMASHAGAH
⭐️ ای درویش ... خدای، با بنده است، بنده می باید که با خدای باشد تا دوستی خدای همگیِ دل بنده را فرو نگيرد، بنده با خدا نتواند بود. و چون بنده با خدا باشد اگر نماز گذارد، به حضور گذارد و اگر تسبیح گوید، به حضور گوید و اگر صدقه دهد به اخلاص دهـد. با خدای بودن هنرهای بسیار دارد... هر طاعتی که نه به حضور بُود، آن طاعت صورتی باشد بی جان و صورت بـی جـان را قـدری نباشد. کار حضور دل دارد: «لا صلوة الا بحضور القلب» هرکه در مدت عمر سجده ای به حضور کـرد کـار خـود تمام کرد و هرکه در مدّت عمر هر روز هزار رکعت نماز بی حضور کـرد، هـیچ کـار نکـرد. طریـق به دست آوردن حضور هیچ طریقی دیگر نیست الا دوستی خدای. شیخ عزیزالدین نسفی انسان کامل https://eitaa.com/TAMASHAGAH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نجوای عاشقانه امام حسین (ع) با معبود در رهت ای شاهد زیبای من شمع صفت،سوخت سراپای من استاد مهدی الهی قمشه ای (پدر بزرگوار استاد حسین الهی قمشه ای) https://eitaa.com/TAMASHAGAH
مصطفی(ص) گفت: دلهای عاشقان امت جامهای شرابِ مِهر ربوبیّت است هر دل که از مکوّنات صافی‌تر و بر مؤمنان رحیم‌ تر آن دل به حضرتِ عزت عزیزتر زینهار تا عزیز داری و روی وی از کدورات هوا و شهوت نگاه‌داری که آن لطیفه است ربّانی و نظر گاه سبحانی کشف الاسرار https://eitaa.com/TAMASHAGAH
🌻♥️ گل آفتابگردان و نمازِ آفتابش به شب و به ابر و ظلمت نشود دَمی بر او گُم دل اوست قبله یابش https://eitaa.com/TAMASHAGAH
محبوب من... ما را از آنانی قرارده که درختهای اشتیاق در باغ‌های سینه‌هایشان ریشه دوانده و شعله‌های عشق تو آتش به دل‌هایشان زده و رایحه جمال تو پرنده افکارشان را اوج تازه بخشیده آنان که در مزارع قرب تو به چراگاه مکاشفه آمده‌اند و از چشمه عشق تو با جام‌های لطف تو می‌نوشند امام سجاد(ع) مناجات العارفین https://eitaa.com/TAMASHAGAH
✨بسم الله النور✨
با خدای خویش آشنا گرد، که غریبی که به شهر آشنائی دارد با کسی، آنجا قوی دل‌تر بُود.
بر در میخانه رفتن کار یکرنگان بود خودفروشان را به کوی می فروشان راه نیست هر چه هست از قامت ناساز بی اندام ماست ور نه تشریف تو بر بالای کس کوتاه نیست بنده پیر خراباتم که لطفش دایم است ور نه لطف شیخ و زاهد گاه هست و گاه نیست حضرت حافظ https://eitaa.com/TAMASHAGAH
💚 از وفایِ حقّ تو بسته دیده‌ای اُذْکُروا اَذْکُرْکُمْ نشنیده‌ای اما تو از وفای به عهد الهی صرف‌نظر کرده‌ای ، زیرا حقیقتِ آیه‌ی قرآن « یادم کنید تا یادتان کنم » را به گوش جان نشنیده‌ای . مثنوی دفتر پنجم استاد کریم زمانی اشاره به آیه‌ی ۱۵۲ سوره‌ی بقره : فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و مرا سپاس گزارید و کفران نعمت نکنید. بعد از آن كه خداى تعالى بر پيامبر اسلام و امت مسلمان منت نهاد، نخست پيامبر بزرگوار را كه از خود مردم بود بسوى ايشان گسيل داشت و اين خود نعمتى بود كه با هيچ مقياسى اندازه گيرى نميشود، نعمتى كه منشاء هزاران نعمت شد - و فهماند خدا از ياد بندگانش غافل نيست - آرى خدا بشر را از اينكه بسوى صراط مستقيم هدايت كند و به اقصى درجات كمال سوق دهد، فراموش نكرده بود. در مرحله دوم قبله را كه مايه كمال دين و توحيد در عبادت و تقويت فضائل دينى و اجتماعيشان بود، تشريع فرمود. اينک در اين آيه متفرع بر آن دو نعمت ، دعوتشان مى‌كند به اينكه بياد او باشند و شكرش بگذارند، تا او هم در مقابل ياد بندگان به عبوديت و طاعت ، ايشان را بدادن نعمت ياد كند و در پاداش شكرگزارى و كفران نكردن ، نعمتشان را بيشتر كند. در آيه مورد بحث امر به «يادآورى» متعلق به (ياء) متكلم شده ، فرموده : مرا ياد بياور، اگر ياد آورى خدا را، عبارت بدانيم از حضور خدا در نفس ، ناگزير بايد قائل به تجوز شويم ، و بگوئيم : منظور ياد نعمتها و يا عذاب‌هاى خداست ، و اما اگر تعبير نامبرده را تعبيرى حقيقى بدانيم ، آن‌وقت آيه شريفه دلالت ميكند بر اينكه آدمى غير از آن علمى كه معهود همه ما است ، و آن‌را مى شناسيم ، كه عبارتست از حضور معلوم در ذهن عالم ، يک نسخه ديگرى از علم دارد ، چون اگر مراد همان علم معمولى باشد، سر به تحديد خدا در مى آورد، چون اين قبيل علم عبارت است از تحديد و توصيف عالم معلوم خود را ، و ساحت خداى سبحان منزه از آنست كه كسى او را تحديد و توصيف كند، همچنانكه خودش فرمود: «سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ ، اِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ ، منزه است خدا از هر توصيفى كه اينان برايش می‌كنند، مگر توصيف بندگان مخلص ». تفسیر المیزان علامه طباطبائی https://eitaa.com/TAMASHAGAH
هر قدم به سمت آفرینش دنیایی بهتر ، از حرکت گام به گام به سمت دنیای درون آغاز می شود ... و از سوی نیروهای خیر و راستی حمایت می شود . و هر قدم خلاف کمال و معرفت و درستی بر رنج های بی شمار بشری خواهد افزود ... در هر کاستی و نقصی در رفتار جهانیان با هم سهم تقصیرت را بیاب ... و در هر آرامش و صلحی که در رگ های کردار مردمان جاری میشود ، بخشی از روح کمال جویت را دریاب . https://eitaa.com/TAMASHAGAH
هوالعزیز💐 چه مستیست ندانم که رو به ما آورد که بود ساقی و این باده از کجا آورد رسیدن گل و نسرین به خیر و خوبی باد بنفشه شاد و کش آمد سمن صفا آورد حضرت حافظ 🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼 درود بر صاحبدلان خردانديش مهر و صلح و دوستى سرلوح وجود نازنينتان هنگامتان شاد عمرتان به گوهر و لعل صافى متبلور از عشق و معرفت ...✋ https://eitaa.com/TAMASHAGAH
✅ انسانم آرزوست ! 🔶 دیوجانس را دیدند که در میان روز با فانوس روشن می گردید. سبب پرسیدند ، گفت : انسان می جویم ! عارف رومی (حضرت مولانا) در این بیت نظر به وی دارد که فرمود : دی شیخ با چراغ همی‌گشت گرد شهر کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست ✍ محمد علی فروغی ، 📚 سیر حکمت در اروپا ، ص ۴۲ https://eitaa.com/TAMASHAGAH
پنداشتی که کورۀ سوزان عشق من دور از نگاه گرم تو خاموش می‌شود؟ پنداشتی که یاد تو، این یاد دلنواز در تنگنای سینه فراموش می‌شود!؟ [ *روستای دَرَک، زرآباد، کنارک، سیستان و بلوچستان]
در واقعه عاشورا هرکس عقلشان سالم بود و خالص بود، عاشورا و حرکت امام حسین را فهمیدند. اصلاً امام حسین (ع) را "تجسم عقل" می‌دانم اولیاء و انبیاء تجسم عقل هستند. اگر عقل بخواهد به جسمانیت بیاید در انبیاء و اولیاء پیاده می‌شود، و پیاده شده است. این حرف را با دو حدیث تأیید می‌کنم که هر دو در اصول کافی آمده است، یکی اینکه "اول ما خلق‌الله العقل" نخستین مخلوق عقل است. حدیث دیگر می‌گوید: "اول ما خلق الله نوری" اولین مخلق نور من است. این دو حدیث با هم تفاوت دارند؟ عاشورا زمان حادثه بزرگ تلاقی عشق و عقل است که عقل، عشق می‌شود و عشق، عقل اگر انسان به اینجا برسد به کمال کافی رسیده است....... دینانی https://eitaa.com/TAMASHAGAH
⭐️ وزیر ، مَلک را پرسید: هیچ توان دانستن، که فریدون که گنج و ملک و حشم نداشت؛ چگونه بر او، مملکت مقرر شد؟ گفت: آن چنان که شنیدی خلقی بر او به تعصب گِرد آمدند و تقویت کردند و پادشاهی یافت، گفت: ای ملک! چو گِردآمدن خلقی موجب پادشاهیست؛ تو مَر خلق را، پریشان برای چه می‌کنی؟! مگر سرِ پادشاهی کردن نداری؟ همان به! که لشکر به جان‌پروری که سلطان، به لشکر کُند سروری مَلک گفت: موجب گردآمدن سپاه و رعیت چه باشد؟ گفت: پادشه را کَرَم باید تا بر او گِرد آیند، و رحمت تا در پناهِ دولتش، ایمن نشینند و تو را این هر دو نیست! نکند جورْ پیشه سلطانی که نیاید، ز گرگْ چوپانی پادشاهی که طرحِ ظلم افکند پایِ دیوارِ مُلک خویش بِکند https://eitaa.com/TAMASHAGAH
♥️ محبوب من... شما دل مرا ربوديد در حالی كه دل من جزئی از من است برای شما چه ضرری داشت اگر "همه" وجود مرا می برديد و آن نزد شما می ماند؟! ابن فارض https://eitaa.com/TAMASHAGAH
⭐️ عـشـق، عالی‌ترین و نهایی‌ترین هدفی در زندگی است که بشر در آرزوی رسیدن به آن است. نجات بشر در عشق و با عشق است. اگر همه‌چیز را از انسان بگیرند، باز هم حتی اگر یک لحظه و یک دم هم که شده می‌تواند خوشبخت بماند و آن زمانی است که به محبوب خویش بیندیشد. انسان در حالی که خلاء کامل را تجربه می‌کند و نمی‌تواند نیازهای درونی‌اش را به شکل عملی و قابل‌پذیرش ابراز دارد، کاری جز پذیرا شدن رنج‌ها و گرفتاری‌هایش به طرزی شرافتمندانه از او ساخته نیست. در این جاست که می‌تواند از راه اندیشیدن به محبوب و تجسم خاطرات خوشی که از او دارد خویشتن را خرسند و شاد سازد. عشق از وجود مادی معشوق برتر و بالاتر است و معنی حقیقی و ژرف خود را در هستی و وجود روحانی او می‌یابد، حال دیگر تفاوتی نمی‌کند که محبوب حضور داشته باشد یا نداشته باشد، زنده باشد یا نباشد! برای عاشق،محبوب همواره زنده و حاضر است 📖 🖋️ 🔄 https://eitaa.com/TAMASHAGAH
دل را صورتی است، گوشت پاره ای که جملهٔ خلایق را هست ؛ آن گوشت پاره را جانی است روحانی که دلِ آدمی راست ولیکن در مقامِ صفا از نور محبت دلی دیگر هست که آن دل را هر آدمی ای نیست دلِ حقیقی میخواهد که آن را جانِ دل می خوانیم سر نشترِ عشق بر رگ روح زدند یک قطره فروچکید، نامش دل شد مرصاد العباد شیخ نجم الدین رازی https://eitaa.com/TAMASHAGAH