فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوباره، تو
دوباره ،من
شناوری
شناورم...
شنیدهام ز پنجره سراغ من گرفتهای؟
هنوز مثل قاصدک، میانِ کوچه پرپرم
#حسین_منزوی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
"در آب افتادن عاشق ومعشوق"
چون معشوقی در آب افتاد عاشق نیز خود را به آب افکند ودر پی او روان شد,
پس چون یکدیگر را یافتند معشوق راز کار عاشق پرسید که ،من در آب افتادم تو چرا خویشتن را در آب افکندی؟
گفت :من خود را از تو جدا ندیدم ,که
چون در آب افتادی پنداشتم که من توام,پس بی خویشتن شدم وخود به آب افکندم.
تومنی یا من توام چند از دویی
با توام من, یا توام,یا تو تویی ؟!
چون تو من باشی ومن تو بر دوام
هر دو تن باشیم یک تن والسلام !!
پس ای یار دوگانگی بگذار
وجز او مبین که تا در جستنش ,
خویشتن بینی جز شرک نورزی وچون ترک خویش کنی ودر اوگم شوی به توحید رسی.
#عطار_نیشابوری
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
"کوچیدن_ پرکشیدن"
پیامبر اکرم (ص)
"هشیارترین مردم کسی است که بیشتر یاد مرگ کند و زیادتر مهیای آن شده باشد."
"مرگ را بسیار یاد کنید زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا میکاهد."
"برترين بیرغبتی به دنيا، ياد مرگ است. برترين عبادت، ياد مرگ است و برترين انديشيدن، ياد مرگ است.
پس هر كه ياد مرگ وجودش را پر كند، گور خود را باغى از باغهای بهشت بيابد."
حضرت عیسی (ع)
"دوستان خدا یاد مرگ را دوست دارند و یاد زندگی را رها میکنند."
امام علی (ع)
"زیاد به یاد مرگ باشید تا مصیبتها و سختیهای روزگار بر شما آسان شود."
"شما را سفارش میکنم كه به ياد مرگ باشيد و از آن كمتر غفلت ورزيد.
چگونه از چيزى غافليد كه او از شما غافل نيست و چگونه به كسى چشم طمع دوختهاید كه به شما مهلت نمیدهد! مردگانى كه مشاهده کردهاید خود واعظانى هستند كه شما را از هر واعظى بینیاز میکنند."
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
مولانا چون دیگر عارفان و دانایان شنیدن را نکوتر از گفتن می داند و اصل دانایی را در نکو شنیدن می داند و آنچه باعث گفتار نیکو و افزایش علم ودانایی است ، خوب شنیدن است یا در واقع خوب ”گوش دادن” نه خوب سخن گفتن.
چنین است که مولانا شنیدن را نشان سخن گفتن می داند:
کر اصلی کش نبود آغاز گوش
لال باشد کی کند در نطق جوش
زانکه اول سمع باید نطق را
سوی منطق از ره سمع اندرآ
ترک گفتار باعث رسیدن به مراحلی می شود که بی کلام می توان خواسته ها را مطرح کرد و این اصلا عجیب و غیرممکن نیست.
چرا که گذشتن از کثرت کلمات،آدمی را به وحدت افکار می رساند.
رهایی از پریشانی سخن و کلمه باعث تمرکز و تجمع افکار می شود وبه اتحاد منجر می گردد:
بس بود ای ناطق جان،چند از این گفت و زبان
چند زنی طبل بیان،بی دم و گفتار بیا
https://eitaa.com/TAMASHAGAH