🔴 آشنایی با سورهی ذاریات / ۲۰
❇️ از پيامهای آیات ۳۱ تا ۳۷
▫️پرسیدن عیب نیست، انبیا هم آنچه را نمىدانستند، مىپرسیدند. «ما خطبكم...»
▫️كیفر مجرمان، تنها در آخرت نیست. «أرسلنا الى قوم مجرمین»
▫️گاهى مأمور كیفر مجرمان در دنیا نیز فرشتگان هستند. «لنرسل علیهم حجارة من طین»
▫️در قهر یا مهر الهى، همه چیز حساب و نشان دارد. «مسومة عند ربّک»
▫️ایمان، كلید نجات است. «فاخرجنا من كان فیها من المؤمنین»
▫️اگر در منطقهاى فقط یک خانواده مسلمان باشد، باید به آنان توجّه شود. «غیر بیت من المسلمین»
▫️گرچه جامعه فاسد، بستر فساد را فراهم مىكند، امّا انسان را مجبور به فساد نمىكند و مىتوان در منطقه فاسد، خانواده سالم داشت. «غیر بیت من المسلمین»
▫️گاهى فساد به قدرى فراگیر مىشود كه پیامبر عزیزى مثل حضرت لوط، تنها یک خانواده طرفدار دارد، «غیر بیت من المسلمین» آن هم نه تمام خانواده، بلكه خانواده بدون همسر. «فانجیناه و اهله الا امرأته»(اعراف/۸۳)
▫️هم نعمتهاى الهى آیه و نشانه هستند و هم قهر الهى. «و تركنا فیها آیة»
▫️كسانى از حوادث تلخ عبرت مىگیرند، كه از عذاب قیامت، خوف داشته باشند. «آیة للّذین یخافون العذاب»
▫️خوف دائمى از عذاب الهى، یک ارزش است. «یخافون العذاب الالیم»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ هر شب؛ یک نکته اخلاقی از امام خمینی (رحمة الله علیه) خواهیم شنید.
🔴 آشنایی با سورهی ذاریات / ۲۱
✅ وَ فِى مُوسَى إِذْ أَرْسَلْنَاهُ إِلَى فِرْعَوْنَ بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ. فَتَوَلَّى بِرُكْنِهِ وَ قَالَ سَاحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ. فَأَخَذْنَاهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِى الْيَمِّ وَ هُوَ مُلِيمٌ (۳۸-۴۰)
🔹و در (سرگذشت) موسى (نیز نشانه و عبرتى است)، آنگاه كه او را همراه با حجّتى روشن و آشكار به سوى فرعون فرستادیم. پس فرعون با تكیه بر قدرت و سپاهى كه داشت، روى برگرداند و گفت: او یا جادوگر است یا جن زده. پس ما او و سپاهیانش را (به قهر) گرفتیم و آنان را در دریا افكندیم، در حالى كه او سزاوار سرزنش بود.
🔸مراد از «سلطان مبین»، دلیل و برهان روشنى است كه بتوان با دیگران احتجاج كرد و از راه منطقى، حجّت خود را ارائه داد. «نبذ» به معناى پرتاب چیزهاى حقیر و ناچیز است، «ملیم» از «لوم» و «ملامت» به كسى گفته مىشود كه در خور سرزنش باشد. مقصود از «رُكنه»، قدرت، لشکر، ثروت، سابقه و تبلیغات فرعون است. یعنى فرعون با اتكا به قدرت خود، به مبارزه با موسى(ع) پرداخت و از پذیرش دعوت او سر باز زد.
❇️ از پيامهای آیات
▫️در تاریخ انبیا، عبرتهاى فراوانى است. «و فى موسى»
▫️براى اصلاح جامعه، باید به سراغ سرچشمهها رفت. «أرسلناه الى فرعون»
▫️سلاح انبیا در برابر مخالفان، منطق قوى و معجزه آشكار است. «سلطان مبین»
▫️اركان نظامى، اقتصادى و تبلیغاتى، سبب استكبار و بىاعتنایى جبّاران و طاغوتها به نداى حق مىشود. «فتولّى بركنه»
▫️منحرفان سعى مىكنند با زور و قدرت حقطلبان را ساكت كرده و آنان را منحرف، ساحر یا مجنون معرّفى كنند. «ساحرٌ او مجنون»
▫️قهر الهى، بعد از اتمام حجت است. «سلطان مبین... قال ساحر... فاخذناه...»
▫️ارتش نباید چشم بسته مطیع هر كسى باشد. قهر الهى لشکریان فرعون را نیز فرا گرفت. «فاخذناه و جنوده»
▫️طاغوتها و تمام نیروهایشان، در برابر قهر الهى بسیار ضعیف و ناچیزند. «فنبذناهم»
▫️منحرفان، هم گرفتار هلاكت ظاهرى مىشوند و هم ملامت درونى. «اخذناه... و هو ملیم»
▫️قهر خداوند همهى منحرفان را فرا مىگیرد ولى رهبران فاسد در خور ملامت ویژهاى هستند. «و هو ملیم» نفرمود: «و هم ملیمون»