✍ آیا «فخر رازی» شیعه بوده است!؟
💠 آیت الله حسینی قزوینی:
🔹بعضی از اعاظم، بر اساس سخن «فخر رازی»، معتقد هستند که وی شیعه بوده است! حتی حضرت آیة الله حسن زاده آملی، که ما مدتی بخشی از قسمت های فلسفه را محضر ایشان خواندیم، خیلی مصر بود که بر اینکه فخر رازی، شیعه است. و دلیل بر گفتار خود را هم، همین کلام فخر رازی می آورد.
🔻ما نظرمان، صد در صد خلاف این است؛ چون تلاشی که «فخر رازی» برای تثبیت خلافت ابوبکر کرده است، شاید در شش قرن اول اسلام، کمتر کسی اینقدر تلاش کرده باشد. و کسی که واقعاً عقیده شیعه داشته باشد، اینچنین عمل نمی کند.
🔸شما آیه «غار» را ببینید، من در این چهارده قرن، شبهاتی را که آقای فخر رازی در این آیه جواب داده و با آیه غار، آیه 40 سوره توبه؛ اثبات کرده، خلافت و حقانیت و همراهی ابوبکر با نبی مکرم را؛ احدی از علمای اهل سنت این تلاش را نکرده اند.
🔸هر کس که بعد از «فخر رازی» آمده، یا عین کلمات او را نقل کرده، یا مضمون سخنان او بوده است. اگر کسی شیعه باشد، و حتی بخواهد تقیه هم بکند، چند سطری برای حفظ جانش، سخن می گوید و رد می شود، نه اینکه اینگونه خوش رقصی بکند.
🔻بنابراین ما خدمت حضرت آیة الله حسن زاده و دیگران، عرض می کنیم که اگر اینها می گویند که «من اقتدي في دينه بعلي بن أبي طالب فقد اهتدي»؛ آن دینی را که اینها می گویند باعث هدایت است، غیر از آن دینی است که ما از امیرالمؤمنین می شناسیم! غیر از دینی است که شیعه به آن اعتقاد دارد.
🔻دینی که «فخر رازی» می گوید که علی(سلام الله علیه) داشته و باعث هدایت است، دینی است که با «ابوبکر» بیعت کرده، و مشروعیت خلافت او را قبول کرده است؛ با «عمر» بیعت کرده، و مشاور او بوده؛ خودش را خلیفه چهارم می دانسته است و... بنابراین دینی از علی باعث هدایت است، که فخر رازی از علی سراغ دارد، نه آن دینی را که شیعه نسبت به علی بن ابی طالب معتقد است.
🔻در هر صورت، باز به عنوان یک «صغری»، فخر رازی حرف قشنگی می زند: «من اقتدي في دينه بعلي بن أبي طالب فقد اهتدي»؛ صغرویتش، صغرویت خوبی است. حال تفسیر این صغری و اینکه کبرای این قضیه چگونه باشد، بحث دیگری است.
کلام مقارن 94/02/15
#امامت
#ولایت
#اهل_سنت
#فخر_رازی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️شکافته شدن کعبه برای ولادت حضرت علی ؛ مشهوری بی اصل یا روایتی معتبر(3)
🔹به سبب مهمتربودن بحث بررسی دلالی دو حدیث در مورد شکافته شدن کعبه بررسی رجالی حدیث امالی شیخ طوسی به زمان دیگری موکول شده و در این پست بررسی دلالی صورت می گیرد.
💠اما ملاحظاتی که بر این دو خبر وارد است:
♦️1- مضمون این خبر به گونه ای است که گویا فاطمه بنت اسد قبل ازنزول قرآن، همه داستان های قرآنی را می دانسته است. در حالی که این داستانها در جامعه ی آنروز مکه و حجاز رواج نداشته است.به عنوان مثال فاطمه بنت اسد شبیه عبارات قرآنی در باب ولادت حضرت عیسی بیان می کنند (مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ حَيْثُ اخْتَارَهَا اللَّهُ، وَ يَسَّرَ عَلَيْهَا وِلَادَةَ عِيسَى، فَهَزَّتِ الْجِذْعَ الْيَابِسَ مِنَ النَّخْلَةِ فِي فَلَاةٍ مِنَ الْأَرْضِ حَتَّى تُسَاقِطَ عَلَيْهَا رُطَباً جَنِيًّا،)
♦️2- این خبر با سخن خود امیر المومنین که فرموده است مادرم مرا حیدر نام نهاد، در تعارضی آشکار است. در این خبر آمده که موقع بیرون آمدن از کعبه هاتفی به فاطمه بنت اسد می گوید که : یا فَاطِمَةُ، سَمِّيهِ عَلِيّاً، فَأَنَا الْعَلِيُّ الْأَعْلَى، وَ إِنِّي خَلَقْتُهُ مِنْ قُدْرَتِي، وَ عِزِّ جَلَالِي، وَ قِسْطِ عَدْلِي، وَ اشْتَقَقْتُ اسْمَهُ مِنْ اسْمِي. این در حالیست که در جنگ خیبر حضرت علی در جواب رجز مرحب اسمی که مادرشان انتخاب کرده بود را حیدر ذکر می کنند. (أنا الذي سَمَّتنْي أًمّي حَيْدَرة . الارشاد ج 1ص 127 ). فی الواقع همین اشکال برای رد خبر کفایت می کند.
♦️3- در این خبر فاطمه بنت اسد خود را، از زنانی چون آسیه، که در قرآن به عنوان الگوی ایمان ( تحریم/11-12) معرفی شده و یا مریم که سرور زنان جهان اعلام شده (آل عمران/42) برتر دانسته است که خلاف صریح آیات قرآن کریم است(وَ إِنَّ اللَّهَ اخْتَارَنِي وَ فَضَّلَنِي عَلَيْهِمَا، وَ عَلَى كُلِّ مَنْ مَضَى قَبْلِي مِنْ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ ). همچنین با روایت مشهور نبوی در مورد چهار زن بهشتی نیز در تعارض است.
♦️4- ظاهرعبارت وَ بِمَا جَاءَ بِهِ مِنْ عِنْدِكَ الرَّسُولُ، نشانگر اینست که فاطمه بنت اسد به رسالت پیامبر اسلام معتقد بوده است در حالی که رسالت پیامبر اسلام حدودا ده سال بعد شروع خواهدشد.
♦️5- سخن گفتن حضرت علی وقتی در رحم مادر بوده است (وَ بِهَذَا الْمَوْلُودِ الَّذِي فِي أَحْشَائِي الَّذِي يُكَلِّمُنِي وَ يُؤْنِسُنِي بِحَدِيثِهِ) و موقعی که اولین بار پدر خود را می بینید (قَالَ: فَلَمَّا رَآهُ أَبُو طَالِبٍ سَرَّهُ وَ قَالَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَتِ، وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ)
♦️6- جالب اینکه عباس بن عبدالمطلب و یزید بن قعنب که راویان بی واسطه این ماجرا بودند بعد از دین این عمل خارق العاده اسلام نیاورده اند.عباس حداقل تا هجرت پیامبر اسلام نیاورده و یزید هم با فرض وجود خارجی او هرگز مسلمان نشد.این دو حتی بعد از دیدن نوری که ازدهان حضرت علی خارج شده و به سمت آسمان رفته هم باز تغییری درخود اعمال نکردند که جای شگفتی دارد!!!
ادامه دارد...
#تأمل
#نقد_مشهورات
#جعلیات
#اخبار_جعلی
#شکافته_شدن_کعبه
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹چگونه نفس خودمون رو رام کنیم!
💠استاد عالی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠به مناسبت شهادت امام کاظم یادی کنیم از این کلیپ تاریخی آیت الله وحید خراسانی
🔷وقتی حکومتی که هزاران شهید داده است بخاطر تعطیل نکردن روز شهادت امام کاظم گمراه تلقی می شود
❓سوال
♦️به نظر شما آیا ملاک های موجود برای مرجعیت جوابگوی نیازهای زمان حاضر است؟
♦️آیا در مورد ملاک های مرجعیت نباید بازاندیشی کرد؟
♦️آیا ملاک مهارت در فقه و اصول و تقوا ملاک متینی برای مرجعیت در شیعه است؟
#تأمل
#مرجعیت
#وحید_خراسانی
#فقه_سنتی
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
✍ لباس دین(۱۶)
💠آسیب های خانوادگی لباس روحانیت
۱. مشکل در ازدواج کردن
🔹از همه جا خبر ندارم؛ ولی می دانم در اغلب شهرها به ویژه شهرهای بزرگ، مردم اغلب به این که دخترشان زن طلبه شود، رغبت نشان نمی دهند. این در برخی شهرها، حالت زننده ای هم دارد؛ یعنی در همان گفتگوی اولیه مادرانه، وقتی متوجه طلبه بودن خواستگار معلوم می شود، یک «نه» معنادار می گویند و گفتگو را فیصله می دهند. طلبه های فاضل بسیاری را دیده ام که از این مسأله، رنج های فراوانی برده اند.
🔸بر این باورم که بیش از نفس کار طلبگی، لباس طلبگی و محدودیت های رنج آور زندگی طلبگی عامل این «نه»های پیاپی است. شاهدش این که این «نه» گفتن ها وجه مشترک خانواده های متدین و غير متدین است! در حالی که خانواده های متدین با جنس کار طلبگی و تحصیل معرفت دینی و خدمت به دین مشکلی ندارند. مشکل آنها زندگی دشواری است که با این لباس رقم خواهد خورد. دست کم مشکل اصلی آنها زندگی با این لباس است. باز شاهد دیگر اینکه یکی از گفتگوهای رایج در خواستگاری طلاب، بحث بر سر لباس است. خانواده عروس یا خودش، اغلب درباره این موضوع، بحث دارند.
#لباس_روحانیت
#لباس_دین
#تحول
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام کاظم علیه السلام:
پايان اعمال شما به اين است كه در حدّ توان خود، نيازهاى برادرانتان را بر آوريد و به آنان نيكى كنيد، در غير اين صورت اعمال شما پذيرفته نشود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹دعا رو قدر بدونید
مقید این چهار جا باشید!
💠 آیت الله مجتهدی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️شکافته شدن کعبه برای ولادت حضرت علی ؛ مشهوری بی اصل یا روایتی معتبر(3) 🔹به سبب مهمتربودن بحث بررس
✍️شکافته شدن کعبه برای ولادت حضرت علی ؛ مشهوری بی اصل یا روایتی معتبر (4)
♦️7- حضرت علی با لفظ رسول الله به پیامبر اسلام سلام می کند (وَ قَالَ: السَّلَامُ عَلَيْكَ، يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ)
♦️8-پیامبر اسلام قبل از شروع رسالت و اعلام نبوت خود از آیات سوره مومنون آگاهی کامل دارد و عجیب تر آنکه حضرت علی در حین تولد این سوره رابرای پیامبر از حفظ می خواند!!!
♦️9- توقف یک زن پس از زایمان در خانه کعبه به مدت چهار روز و خارج شدن به همان صورت اول، حادثه را باید بسیار مشهور می ساخت و همواره نام علی با این حادثه همراه می شد، در حالی که چنین وضعیتی را نه تنها مورخین،بلکه غیر مورخین نیز در دوران زندگی حضرت ذکر نکرده اند
♦️10- امیر المومنین در جریان سقیفه، شورا و خلافت خود، و در جریان مذاکرات با اصحاب جمل، معاویه و خوارج بارها از فضایل گذشته خویش سخن گفته است ولی هیج جا از این حادثه سخنی به میان نیاورده و عنایت خاص خداوند به خود را، در ارتباط با این واقعه یاد نکرده است
♦️11- در مباحثات بین پیامبرصلى الله علیه وسلم، ائمه(ع) با مخالفین اهل بیت نیز جایی به این موضوع مهم اشاره نشده است. بنابراین اگر این حادثه تحقق یافته بود موضوع بسیار مشهوری می شد و ورد زبان ها بود؛ حال آن که چنین نیست.
♦️12- این که در این روایت میگوید « حضرت محمد (ص)زبانش را در دهان حضرت علی (ع) گذاشت و دوازده چشمه آب جاری شد وبه خاطر این واقعه، روز هشتم ذی حجه روز ترویه (روز آب دهی و سیراب کردن ) نامیده شد؛ این عبارت نشانگر اینست که ، حضرت علی در ماه ذیحجه متولد شده ! در حالی که تاریخ مسلّم شیعه وسنی ولادت آن حضرت را ۱۳ ماه رجب می داند.
♦️13-در متن روایت برای هریک از روزهای عرفه،ترویه و یوم النحر وجه تسمیه های مرتبط با ولادت حضرت علی بیان شده که همه معارض با نقل های دیگراست( من باب نمونه برای وجه تسمیه ترویه نگاه کنید به علل الشرایع، ج۲، ص۴۳۵، باب ۱۷۱ )
ادامه دارد...
#تأمل
#نقد_مشهورات
#اخبار_جعلی
#جعلیات
#شکافته_شدن_کعبه
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
امام کاظم علیه السلام:
هر کسی که دو روزش مساوی باشد و روز بعد بهتر از روز قبل نباشد مغبون است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️در آینده به نظرتون شما جزء کدوم دسته هستید؟
۱. جهنمی
۲. بهشتی
#مصاحبه
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ لباس دین(۱۷)
💠آسیب های خانوادگی لباس روحانیت
۲. اخلال در وظایف همسری
🔹همان طور که ما خودمان وقتی برای حضور در جامعه با این لباس متمایز مشکل داریم و اغلب احساس راحتی نمی کنیم، خانواده های ما بیشتر این مشکل را دارند. احتمالا شما هم هر دو نوع حضور را تجربه کرده اید. چه تفاوتی میان بیرون رفتن به اتفاق خانواده با عبا و قبا و عمامه و بیرون رفتن بدون این ها و با لباس معمولی و متداول، احساس کرده اید؟ جز این است که در اولی مانند یک آدم مقدسی که نباید هنگام سخن گفتن با همسرش لبخند بزند یا بخندد یا حرف بزند، خشک و بی احساسید و البته چاره ای هم ندارید؛ زیرا مردم همین طوری هم شما را تحت نظر دارند، بماند به این که بگو و بخند هم داشته باشید! پیش تر گفتم که حوزه مقدمات که بودیم می گفتند و تأکید می کردند «دست کم خانم هایتان ده قدمی از شما عقب تر بیایند.»
آیا در این زندگی که بناست دختر جوان این جامعه و نه جامعه صد سال پیش، ده قدم از شوهرش عقب تر راه برود، آسایش خواهد داشت؟ تا چه مدتی این دختر می تواند این طور زندگی کند و دم بر نیاورد؟
🔻طلبه ای می گفت: سال ها پیش همسرم دوست داشت مثل بقیه زن ها همراه شوهرش خرید بکند. برای همین، برای تعویض طلای مختصرش به بازار طلای قم، نه شهرستان رفتیم. من با عمامه و عبا و قبا بودم و در کنارم زن جوانی بود که دوست داشت در کنار شوهرش راه برود و از او در خریدش نظر بگیرد. از لحظه ای که وارد پاساژ طلافروشها شدیم، عذاب شب اول قبر من شروع شد. انبوه زنها راست و چپ عبور می کردند و با نگاه های تند و تیز آزارم می دادند. کاملا مشهود بود که مثل انگشت زایدی که بیرون می زند، در بازار طلا معلق هستم. میان آن همه زن، یک طلبه یک لاقبا، گیج و منگ کنار همسرش قدم می زند و به طلاها نگاه میکند و از این مغازه به آن مغازه می رود. در آن فشار روانی هر چه همسرم می گفت و می پرسید فقط تأیید میکردم و مدام تأکید می کردم که زودتر بخر برویم! خلاصه داستان را بگویم که با خوشحالی رفتیم با دعوا برگشتیم! البته که تقصیر از من بود. چون من در آن فضا نمی توانستم تقاضای طبیعی همسرم را برآورده سازم و با حوصله با او همراهی کنم.
#لباس_روحانیت
#لباس_دین
#تحول
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠قابل توجه خود عمار پندارهایی که در بحث علمی به جای استدلال علمی متوسل به نظر حضرت امام و مقام معظم رهبری می شوند
♦️سعه صدر را از رهبری یاد بگیرید
♦️بحث علمی میدان نبرد استدلال هاست نه میدان لشکرکشی سیاسی
#تأمل
#آزاد_اندیشی
#تحمل_مخالف
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
صبور باش
چراکه صبر شیرین فرجام و خجسته انجام است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ «اثبات امامت در پنج دقيقه!»
۱. حديث «ولايت»:
علماي اهل سنت با سندهاي صحيح نقل كرده اند كه رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرمود:
«إنّ عليّا منّي و أنا منه و هو وليّ كلّ مؤمن بعدي.»
به راستي علي از من است و من از او هستم و او سرپرست همه مؤمنان، پس از من است.
🔻حاكم نيشابوري پس از نقل اين روايت گفته:«صحيح علي شرط مسلم.»
اين روايت صحيح است و شرايط صحيح مسلم را دارد.
المستدرك ج 3 ص 119، ح 4579 (بر اساس نرم افزار الجامع الکبیر)
🔻«شمس الدين ذهبي» نيز در تلخيص المستدرك اين روايت را «صحيح» دانسته است.
🔻«محمد ناصر الدين الباني» نيز درباره اين روايت گفته:«صحّحه الحاكم الذهبي و هو كما قالا.»
اين روايت را حاكم و ذهبي تصحيح كرده اند. اين روايت، صحيح است همان گونه است كه حاكم و ذهبي گفته اند.
سلسلة الأحادیث الصحيحة، ج5، ص222
🔹و همچنین پیغمبر فرمود:
«أَنْتَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِي وَ مُؤْمِنَةٍ»
ای علی! تو ولی هر مرد مؤمن و زن مؤمنه ای هستی.
مستدرک حاکم، ج3، ص143، ح 4652 (بر اساس نرم افزار الجامع الکبیر)
۲.حديث «خلافت»:
«ابن أبي عاصم» در كتاب «السنه» مي نويسد كه رسول خدا (صلي الله عليه و آله) خطاب به اميرمؤمنان (عليه السلام) فرمود:
«و أنت خليفتي في كلّ مؤمن من بعدي»
تو پس از من، جانشين من در ميان همه مؤمنان هستی.
🔻«الباني» درباره سند اين روايت گفته:
«إسناده حسن.»
سند اين روايت «حسن» است
كتاب السنة لابن أبي عاصم، ص551.
۳.حديث «امامت»:
«ابونعيم اصفهاني» با سند معتبر در كتاب «معرفة الصحابه» نقل كرده است كه رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرمود:
«انْتَهَيْتُ لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي إِلَي السِّدْرَةِ الْمُنْتَهَي، فَأُوحِيَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بِثَلاثٍ: «أَنَّهُ إِمَامُ الْمُتَّقِينَ، وَ سَيِّدُ الْمُسْلِمِينَ، وَ قَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ إِلَي جَنَّاتِ النَّعِيمِ»
هنگامي كه در شب معراج به سدرة المنتهي رسيدم، خداوند به من در باره علي سه چيز وحي كرد: به راستی كه او پيشوای پرهيزگاران، سردار مسلمانان و جلودار روسفيدان به سوي بهشت سرشار از نعمت خداوند است.
معرفة الصحابة، ج 3 ص 1587
🔻اين روايت معتبر است ؛ چنانچه حاكم نيشابوري گفته است:
«صحيح الاسناد.»
سند اين روايت صحيح است.
المستدرك ج3 ص 148، ح 4668 (بر اساس نرم افزار الجامع الکبیر)
#امامت
#ولایت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi