eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙 دفع شبهه/ ما را با غرب چه کار؟! ⁉️در مطالعات مقایسه ای درباره ساختارها و مسائل مدرنیته ممکن است مطرح شود که اصل مسئله از غرب می آید چون ساختارها پاسخ هایی به یک سری مسائل و نیازهایی است که در غرب طرح شده است؛ پرداختن به این مسائل نیز پاسخ به نیاز غرب است. ✅ با استفاده از نظرها و رویکرد شهید صدر، دو پاسخ به این اشکال می توان داد. ▪️پاسخ کوتاه این است که ما به تمام پرسش های نظام های غربی کار نداریم؛ در مسائلی پژوهش مقایسه ای میکنیم که برای ما و در چهارچوب ایدئولوژی و نیازهای اجتماعی ما مسئله ساز شده است. ▪️پاسخ تفصیلی این است که سه رویکرد در این مطالعات وجود دارد: ۱. رویکرد روشنفکران که می گویند، دنیای معاصر پرسش را طرح کرده و جواب را نیز داده است، پس باید یکی از ایدئولوژی ها و ساختار پیشنهادی را اخذ و عملیاتی کنیم. ۲. رویکرد سنتی می‌گوید این مسائل و پاسخ ها را کنار بگذار و درباره دنیای معاصر بی تفاوت باش. ۳. رویکرد سوم می‌گوید مسئله مشترک را بیاب، پاسخ ها را بررسی کن و بر اساس مبانی و اصول خود پاسخ را طراحی کن. رویکرد سوم عقلانیت اسلامی است. در عقلانیت اسلامی نه تنها ،فلسفه بلکه مبانی کلامی فقهی و اخلاقی اسلام نیز دخیل است. بر اساس این مبانی و ایدئولوژی اسلامی می توان به بحث درباره سازوکارها و ساختارهای اجتماعی پرداخت. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍وثاقت رجال سیاسی/ محمد سروش محلاتی ❓اظهارات رجال سیاسی، چقدر قابل اطمینان بوده و موجب وثوق است؟ برخی از این افراد اساسا از وثاقت برخوردار نیستند و به اظهاراتشان نمیتوان اعتماد کرد چون پرهیز از کذب ندارند و براحتی دروغ میگویند ، ولی ایا انان که از دروغ پرهیز دارند و مقید به اخلاق و شرع هستند ، بطور کلی و همیشه سخنانشان قابل اعتماد است؟ و به تعبیر دیگر ایا عدالت ، برای وثاقت کافی است و به گفته اشخاص عادل در دنیای سیاست می‌توان اعتماد کرد؟ 🔹اگر از نظر اخلاقی و فقهی بپذیریم که: الف) دروغ گفتن در موارد وجود مصلحت، یا مصلحت اهم جایز بوده و قبحی ندارد و ب) عدالت صرفا مانع گناه میشود و در موارد جواز کذب، چون معصیت وجود ندارد به عدالت شخص لطمه ای وارد نمی‌شود، پس سیاسیونِ با تقوا اعم از فقیه و غیر فقیه، می‌توانند اظهارات خلاف واقع داشته باشند تا مصلحتی را که مهم و لازم تشخیص می‌دهند، از دست ندهند و البته عدالتشان هم محفوظ است و از مناصب شرعی و قانونی ساقط نمی‌شوند. ❓ولی سوال این است که آیا اینگونه خلاف گویی ها، به وثاقت آنها نیز آسیب نمی‌رساند؟ بنظر برخی محققان اگر اینگونه موارد، بصورت "نادر و استثنایی" اتفاق بیفتد، وثاقت آنها را مخدوش نمی‌سازد و هم چنان می‌توان به گفته هایشان اطمینان داشت. ولی مگر می‌توان در دنیای سیاست حد و اندازه ای برای مصلحت خلاف گویی مشخص کرد؟ بخصوص اگر در برابر دشمن قرار داشته باشیم و همه مواضع ما از سوی آنان رصد شود و مصلحت بدانیم که هر گونه نقطه ضعف خود را پنهان و انکار کنیم، آیا باز هم اینگونه موارد، استثنایی خواهد بود؟ 🔹به لحاظ مبانی فقهی، کسانی که در اظهارات خود از "عناوین ثانویه" زیاد استفاده می‌کنند و به استناد آن مکررا خلاف گوییِ پنهان دارند، هیچ یک از اظهارت سیاسی شان قابل اعتماد نیست. نه اِفتایشان حکایت از نظر واقعیشان دارد و نه اِخبارشان در موضوعات و نه حتی شهادتشان در باره دیگران و ... فقیه محقق حضرت آیه الله شبیری زنجانی در بحث حجیت خبر واحد متعرض این بحث شده و فرموده اند: "اگر عادلی بیش از مقدار معمول، عنوان ثانوی بکار ببرد و خلاف گویی های او بیشتر از متعارف باشد قول چنین شخصی حجیت عقلایی ندارد زیرا دیگر طریقیت عرفی به واقع ندارد. در همان‌جا آیت الله شبیری مثال می‌زنند به مراجع دوره پهلوی اول آقایان نایینی و سید ابوالحسن اصفهانی که به کسانی اجازه اجتهاد داده اند که قطعا مجتهد نبودند، آن بزرگان می‌خواستند با این شهادت جلوی برداشتن عمامه روحانیون را گرفته و مانع اجرای سیاست رضاخان در از بین بردن حوزه شوند. آیت الله شبیری چنین موردی را چون استثنایی بوده مضر به وثاقت قول ان بزرگان ندانسته است. ❓وقتی ضرورت‌ها و مصلحت ها بتواند به صدور گواهی اجتهاد خلاف واقع بیانجامد و وقتی مقابله با سیاست ضد دینی رضاخان مجوز دروغ گویی باشد، در امور سیاسی دیگر نیز استفاده از این شیوه به خصوص برای مقابله با دشمنان چه محذوری دارد؟ و چرا نتوان آمار دروغ گفت و چرا نتوان مجرم را بیگناه و فاسق را صالح و خائن را خدمتگزار معرفی کرد؟ از این رو در جامعه ای که مبانی اخلاقی استحکام نیافته و احکام اخلاقی چون موم در دست اهل سیاست و دیانت تغییر شکل می دهد، مگر می‌توان به سیاستمداران اعتماد کرد و خبرهایشان را پذیرفت؟ حال با صرف نظر از اینکه چنین شیوه ای اعتماد عمومی را نابود می‌کند، پرسش اساسی این است که آیا برای تقویت دین می‌توان از دروغ گویی استفاده کرد؟ اگر در میدان جنگ و در برابر دشمن مهدور الدم کذب جایز است و اگر برای حفظ جان انسان بیگناه می‌توان دروغ گفت، آیا برای حفظ دیانت مردم و حفظ آبروی روحانیت نیز دروغ گویی جایز می‌شود و یا این روش به سست شدن اعتبار دین می انجامد؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ طریقه خواندن نماز میت بر اهل سنت، لعن به جای دعا و بحث جواز یا عدم جواز تغسیل مخالف 🔹شیخ مفید ( المقنعه ج 1 ص 85 ) در طریقه نماز میت خواندن بر اهل سنت اینگونه می نویسد: و لا يجوز لأحد من أهل الإيمان أن يغسل مخالفا للحق في الولاء و لا يصلي عليه إلا أن تدعوه ضرورة إلى ذلك من جهة التقية فيغسله تغسيل أهل الخلاف و لا يترك معه جريدة و إذا صلى عليه لعنه في صلاته و لم يدع له فيها. ( جائز نیست که مومنین اهل خلاف را غسل کرده وبر او نماز بخوانند مگر از باب تقیه. در صورت نماز خواندن باید او را لعنت کرده و دعایی برای او نکند). 🔸شیخ طوسی ( تهذیب ج 1 ص 335 ) این فتوای شیخ مفید را اینگونه توضیح می دهد: فَالْوَجْهُ فِيهِ أَنَّ الْمُخَالِفَ لِأَهْلِ الْحَقِّ كَافِرٌ فَيَجِبُ أَنْ يَكُونَ حُكْمُهُ حُكْمَ الْكُفَّارِ إِلَّا مَا خَرَجَ بِالدَّلِيلِ وَ إِذَا كَانَ غُسْلُ الْكَافِرِ لَا يَجُوزُ فَيَجِبُ أَنْ يَكُونَ غُسْلُ الْمُخَالِفِ أَيْضاً غَيْرَ جَائِزٍ وَ أَمَّا الصَّلَاةُ عَلَيْهِ فَيَكُونُ عَلَى حَدِّ مَا كَانَ يُصَلِّي النَّبِيُّ ص وَ الْأَئِمَّةُ ع عَلَى المنافقین (مخالف با اهل حق کافر است لذا حکم او حکم کفار است. نماز بر او هم شبیه نماز خواندن پیامبر وائمه بر منافقین است). 🔹شهید ثانی ( الروضه البهیه ج 1 ص 429 ) هم موید این معناست: و المنافق و هو هنا المخالف مطلقا يقتصر في الصلاة عليه على أربع تكبيرات و یلعنه عقیب الرابعه (مخالف که در اینجا به منافق تعبیر می شود بر او عوض پنج تکبیر فقط چهار تکبیر گفته شده و بعد از تکبیر چهارم مورد لعن قرار می گیرد). 🔸فاضل هندی ( کشف اللثام ج 2 ص 226 ) جسد مخالف (اهل سنت) را مثل جماد دانسته و حرمتی برای آن قائل نیست: و بالجملة فجسد المخالف كالجماد لا حرمة له عندنا، فإن غسّل كغسل الجمادات من غير إرادة إكرام لم يكن به بأس، و عسى يكون مكروها لتشبيهه بالمؤمن. 🔹علامه شیخ محمد تقی شوشتری ( النجعه فی شرح اللمعه ج 1 ص 310 ) عدم جواز غسل غیرامامی را نظر قاطبه قدماء شیعه می داند : قال الشّارح: «و يستثني من المسلم من حكم بكفره كالخارجيّ و النّاصبيّ و المجسّم» قلت: بل لا يجوز غسل غير الإماميّ كما عليه القدماء 🔻آیا با اینگونه فتاوا می توان وحدتی برقرار کرد؟ 🔻آیا نقل اینگونه فتاوا خلاف وحدت است؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹رد شدن در گزینش آموزش و پرورش بخاطر نگه داشتن گربه خانگی ( پارت اول ) 🔸سید محمد بطحایی ( وزیر سابق آموزش و پرورش ): دانشجوی دبیری که خانواده مذهبی و مقیدی داشته بخاطر نگه داشتن گربه در حیاط منزل خود با مشکلات فراوانی روبه رو شده است ،تعهدش لغو شده و حقوقش قطع!! ♦️کسی که همچنین سوالی برایش معیار قضاوت قرار می گیرد دیگر به تخصص فرد مقابل نگاه نمی کند 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
🔹رد شدن در گزینش آموزش و پرورش بخاطر نگه داشتن گربه خانگی ( پارت اول ) 🔸سید محمد بطحایی ( وزیر ساب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹تایید صلاحیت استاد ملکی ( پارت دوم ) ♦️ایرج ملکی ،کارشناس نیروگاه بیستون معروف به استاد ملکی، لطیفه گوی فضای مجازی برای انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه کرمانشاه تایید صلاحیت شده است😳 🔹کاندیدا باید لطیفه گو باشد!!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️امام زمان(ع) و اعتراضات 🔸ارسالی از طرف یکی از اعضای محترم کانال 🔹در هزار سال گذشته، بیش از هز
🔶ارسالی از طرف یکی از اعضای محترم کانال 🔴امام زمان(ع) و جزئی‌نگری . 🔷صدها داستان از ملاقات افراد و علما با امام زمان(عج) و «کمک‌رسانی فیزیکی» یا «راهنمایی زبانی» امام(ع) برای ایشان، در نقلیات و نوشته‌های مختلف، درج شده‌اند؛ حتی ده‌ها کتاب به جمع‌آوری این داستان‌ها و ترویج آنها اقدام و در تیراژ زیاد منتشر گشته‌اند. 🔷در این میان، عده‌ای کمی از اندیشمندان، این داستان‌ها و ملاقات‌ها را با بدبینی، «جعلی» و یا با خوش‌بینی، «توهمی» قلمداد نموده‌اند؛ و اصالت آنها را زیر سؤال برده‌اند. اکنون درصدد رد یا قبول این نظریه‌ها نیستیم؛ امّا اگر پذیرفته شود که این داستان‌ها صادق و واقعی هستند، یک سؤال بسیار بزرگ پیش‌روی ما قرار خواهد گرفت؛ با این مقدمه که: با نظر به متن و محتوای حکایات و داستان‌های ملاقات افراد با امام زمان(ع) و عنایت ایشان به برخی از اشخاص به صورت فیزیکی یا زبانی، به این نکته قابل توجه می‌رسیم که: تمامی موارد «امدادرسانی» امام عصر(عج) در این حکایات، مواردی «جزئی» و «فردی» هستند. ❓سؤال: چرا امام مهدی(ع) به مسائل بزرگ جامعه و مشکلاتی که به عموم مردم یک کشور یا جهان مربوط است، توجهی ندارند؟ و تلاشی در «امدادرسانی فیزیکی» یا «راهنمایی زبانی» برای جوامع انسانی بزرگ انجام نمی‌دهند؟ مثلاً چرا امام(ع) به خواب آدولف هیتلر یا ولادیمیر پوتین نمی‌آیند؛ که مثلاً جنگ اوکراین را شروع نکن، که عده‌ای بی‌گناه در این مناقشه کشته خواهند شد؟ یا مثلاً چرا حضرت مهدی(ع) به ملاقات اسماعیل هنیه نمی‌آیند؛ که اگر طوفان الاقصی را شروع کنی، آغاز آن با تو است ولی پایان آن ممکن است به کشته شدن ده‌ها هزار انسان و آوارگی میلیون‌ها نفر منجر شود، و تمامی زیرساخت‌ها و امکانات نظامی و امنیتی شما از بین خواهد رفت؟ یا مثلاً چرا امام عصر(ع) در خواب دکتر علیرضا مرندی نمی‌آیند؛ که ایده «فرزند کمتر» تو، ممکن است آیندۀ جمعیتی ایران را تهدید نماید؟ یا مثلاً چرا حضرت حجت(ع) به خواب سران سه قوه و رهبر معظم ایران نمی‌آیند؛ که اگر یکدفعه صبح، بنزین گران شود، ممکن است هزار نفر از مردم ایران به خون آغشته شوند. یا مثلاً چرا امام(عج) به ملاقات مسؤولین عالی رتبه نظام نمی‌آیند؛ که چند ماه است در چین کرونا آمده، خوب است شما مقدمات پیشگیری و ستاد بحران تشکیل دهید و در اولین فرصت واکسن تولید یا تهیه نمایید، تا صد هزار نفر تلفات کمتری بر جمعیت اندک ایران بار شود؟ یا مثلا .... شاید گفته شود که امام زمان(ع)، از این دست امدادرسانی‌ها، فراوان انجام داده‌اند، ولی مردم جهان از این اقدامات ایشان اطلاعی ندارند و اخبار آنها منتشر نشده‌ است. خب در مقابل، جوانان سخت‌اندیش ما، اشکال خواهند نمود که چرا حکایت و روایت ملاقات‌ها و امدادرسانی‌های «جزئی» و «فردی» از امام زمان(ع) اطلاع‌رسانی و منتشر می‌شوند؛ ولی اقدامات جهانی و عمومی ایشان، در پرده سکوت باقی می‌مانند؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات طلبگی
🔹تایید صلاحیت استاد ملکی ( پارت دوم ) ♦️ایرج ملکی ،کارشناس نیروگاه بیستون معروف به استاد ملکی، لطیف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹وعده ساخت نانوایی و تامین دارو برای گردشگران استان گیلان از طرف کاندیدای مجلس خبرگان رهبری (پارت سوم) ♦️آیت الله اشکوری، نماینده گیلان در دوره پنجم خبرگان و کاندیدای دوره ششم 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بهترین راه برای گرفتن پول از کوروش کمپانی برخورد قانونی است؟! ⁉️مگه شما قانون رو رعایت می کنید؟! 😉غافلگیری خوبی بود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
⭕️خط فقر خانوار ۴ نفره، ۲۵ میلیون تومان! 👤بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران: 🔹در شرایط فعلی خط فقر برای یک خانواده ۴ نفره از مرز ۲۵ میلیون تومان فرار رفته و حقوق کارگر توان تأمین حتی پنجاه درصد معیشت آن را ندارد. 🔹سناریوی مضحکی که بیان می‌شود دستمزد باعث تورم است سال گذشته با افزایش ۲۷درصدی مزد و تورم ۴۵درصدی شکست خورد و ثابت کرد که افزایش دستمزد ربطی به تورم ندارد. 🔹در تمام کشورهایی که تورم پایین و نزدیک به صفر دارند, دستمزد کارگران حداقل ۱۰ برابر بیشتر از ایران است./تسنیم 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎙 دچار وسواس نشویم 🔻 مقام معظم رهبری میفرمایند: «بعضی‌ها در شناخت اصلح دچار وسواس و دغدغه‌ی زیاد می‌شوند. شما تلاش خود را بکنید؛ مشورت خود را بکنید؛ از کسانی که فکر می‌کنید می‌توانند شما را راهنمایی کنند، راهنمایی بخواهید؛ به هر نتیجه‌‌ای که رسیدید، عمل کنید و رأی بدهید؛ اجر شما را خدای متعال خواهد داد.» 3 خرداد 84 🔻 نگران خطای در تشخیص هم نباشید، نترسید و نترسانیم، مقام معظم رهبری میفرمایند: «هر کس که برود رأی بدهد، چه رأی او صائب باشد و به اصلح رأی داده باشد و چه اشتباه کرده باشد و به غیراصلح رأی بدهد، همین اندازه که از روی احساس تکلیف نسبت به آینده، پای صندوق برود و رأی بدهد، این رأی پیش خدای متعال مأجور و موجب ثواب است و این شخص، علاقه‏ مند به نظام و رهبری است. آنچه که مهم است، این احساس تکلیف است. همه‏ی آحاد ملت، این احساس تکلیف را باید بکنند.» 13 اردیبهشت 76 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات طلبگی
✍️تاملی بر رابطه میزان مشارکت مردم و مقبولیت اصل نظام ♦️مسؤولان عالی‌رتبه کشور، در زمانی که «درصد
اصل شرکت در انتخابات به معنای به رسمیت شناختن نظام اسلامی ست.mp3
1.06M
♦️استاد وکیلی : 🔹اصل شرکت در انتخابات لااقل در جامعه فعلی ما به معنای بیعت مجدد با حاکمیت هست ( فارغ از اینکه به چه کسی رای داده می شود) . رای می دهیم یعنی نظام را به رسمیت می شناسیم و پشتیبان اصل این نظام هستیم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️چون فتوحات ابن عربی را نخوانده ایم گمان می کنیم که سخن نویی توسط علامه طباطبایی گفته شده است 🔹استاد سید کمال حیدری: از بیست جلد کتاب المیزان علامه طباطبایی نوزده جلد و نهایتاً هجده جلدش مطالب گذشتگان اعم از روایات و سخنان مشاهیر است. از یک یا حداکثر دوجلدی که سخن خودشان است؛ نود و نه درصد تکرار سخنان ابن‌عربی بوده و تقریبا هیچ سخن تازه‌ای در این کتاب بیان نشده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️اینارو چرا نمیگیرن؟؟ 🔹قرآن معجزه پیغمبر نیست و کتاب اوست. معجزه پیغمبر ، شخص اول عالم هستی امیر المومنین است😳 🔹با معجزه نبوت ثابت می شود و اگر امام علی نبود کسی نبوت پیغمبر رو قبول نمی کرد 🔹قرآن از باء بسم الله تا صدق الله همه در شان امام علی هست 😳 🔹تک تک آیات قرآن فضایل امام علی هست 🔹قرآن بدون امام علی یک کتاب قصه هست 👇👇 @Taammolate_talabegi