پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
اگر خداوند به وسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه در آن است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ علاقه به انسان زیبارو (۱۰)
🔸 کارهایی که باید انجام داد:
۱. امام صادق علیهالسلام میفرماید: هنگامی که کسی را دوست میداری، احساست را به او اعلام کن؛ که این کار، دوستی شما را پایدارتر میکند.
🔻علاقهی خود را به طرف مقابل اعلام کنید، اما فقط در حد یک محبت و علاقهی معمولی. عشق و شیفتگی خود را هرگز بروز ندهید و اجازه ندهید طرف مقابل متوجه وابستگی شما به او شود.
🔻مراقب باشید برای ابراز علاقه از حرفهای عاشقانه مثل «خیلی دوستت دارم!»، «دلم برایت تنگ شده بود!»، «عزیزم!»، «فدایت شوم!» و مانند آن استفاده نکنید. میتوانید از جملاتی مثل: «من از تو خوشم میآید. تو آدم خوبی هستی.» و «از اینکه با دوست خوبی مثل تو آشنا شدهام خوشحالم و خدا را شکر میکنم.» استفاده کنید.
🔻ابراز نکردن علاقه و محبت باعث شکلگیری اضطراب و نگرانی از ترسِ از دست دادن او میشود؛ در مقابل، ابراز کردن علاقه، به شما آرامش و اطمینان نسبی میدهد و همین آرامش باعث میشود روابط درست و معقولی داشته باشید. اما لو دادن شدت علاقه و شیفتگی، کار را خراب میکند؛ اولاً فضا را ناامن و حساس میکند؛ ثانیاً بستر پیدایش آفت و انحراف میشود.
۲. ارتباط با محبوب، اعم از ارتباط چشمی (نگاه کردن) و ارتباط کلامی (مثل گفتوگو) و ارتباط رفتاری (مثل ورزش و بازی در کنار هم) و ارتباط مجازی (مثل ارتباطهای پیامکی و اینترنتی) باید کاملاً محترمانه و به دور از بیحیایی و بیادبی باشد. از خیره شدن و نگاه طولانی بپرهیزید که نگاه، تیری از تیرهای ابلیس است. از شوخی بدنی کاملاً بپرهیزید و شوخیهای غیربدنی را هم به شدت کنترل کنید. اما این باعث نشود که رفتاری خشک و بیروح نشان بدهید. در یک کلام، مهربان و مؤدب باشید!
۳. مدت، زمان، و مکان ارتباطهایتان را کنترل کنید. هرگز گفتوگوهای حضوری یا تلفنیتان را طولانی نکنید و از ارتباط در مکانها و زمانهای غیرعادی پرهیز کنید. روابطتان را بیشتر در جمع قرار دهید تا در خلوت.
🔹اگر پیش از این، کیفیت و مدت و زمان و مکان ارتباط را کنترل نمیکردید، از این به بعد به تدریج این روابط را اصلاح کنید تا به حالت متعادل و مطلوب برسد.
#علاقه_به_انسان_زیبا_رو
#همجنسگرایی
#مدیریت_غریزه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
📜مقتل شناسی(۶)
۵.اخبار الطوال
در اخبار الطوال، ابوحنفیه دینوری گزارشی توصیفی از قیام و شهادت امام حسین(ع) ارائه کرده است. او متن بسیاری از سخنانی که در کربلا رد و بدل شده مثل خطبه های امام و یاران ایشان را یاد نکرده است. هم چنین حوادث کوفه و شام را نیز بسیار مختصر و کوتاه بیان کرده است.
منبع دینوری معلوم نیست، ولی استخوان بندی کلی با آن چه طبری از مقتل ابومخنف روایت کرده مطابقت دارد و از آن جا که ابومخنف در بیان حوادث خبره بوده و پایه گذار تاریخ نگاری در عراق است، به طور طبیعی دینوری که حدود یک و نیم قرن بعد از او می زیسته، از روایاتش بهره برده است. البته تعدادی از مطالب ابومخنف به ویژه در مورد وقایع عاشورا در روایت دینوری وجود ندارد و در برخی موارد نیز روایت دینوری با روایت ابومخنف تفاوت هایی دارد.
۶. تاریخ یعقوبی
احمد بن ابی یعقوب، معروف به یعقوبی در کتاب تاریخ خود، جریان قیام امام حسین(ع) را به صورت بسیار مختصر و توصیفی گزارش کرده است. گزارش وی با این که بسیار کوتاه است با روایت ابومخنف هم خوانی زیادی دارد؛ از این رو محتمل است که وی براساس مقتل ابومخنف، گزارش توصیفی خود را سامان داده باشد؛ البته تفاوت های اندکی هم دیده می شود. از جمله ویژگی های خاص این کتاب آن است که یعقوبی اولین فردی است که به توصیف بدون نام از حضور و شهادت طفل رضيع در روز عاشورا پرداخته است و پس از او این واقعه به صورتی تکمیل شده در آثار بعدی دیده می شود.
#مقتل_شناسی
#مقاتل_قابل_پژوهش
#تاریخ
#نقد_مشهورات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
از دوستی با احمق دوری کن زیرا می خواهد به تو سود رساند اما ضرر می زند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹سنت گرایان اشعری مسلک از هر گونه تأکید بر حيث بشری و حیث تاریخی متن مقدس در هراس اند. آنان آگاهانه یا ناآگاهانه ، خودآگاه یا ناخودآگاه احساس می کنند هر گونه تماس با عقلانیت جدید و ورود اصول و مبادی عقل مدرن، از جمله نگرش تاریخی، درست همچون اسب تروا قلعه ایمان دینی را نهایتا فتح خواهد کرد و آن را به تمامی تحت سیطره سکولاریسم و ناسوتی گری قرار خواهد داد. آنان تجربه جریان نواعتزال گرایی را مؤید کاملی برای احساس نگرانی و دریافت خویش می دانند.
🔻لیک سنت گرایان اشعری مسلک ما به این حقیقت بزرگ التفات ندارند که امروز تحت تأثیر رویداد عظیم تاریخی مدرنیته و ظهور عقلانیت جدید و در این چند دهه اخیر با ظهور عقلانیت پسامدرن تمام برج و باروهای ستبر حیات سنتی و عقلانیت دینی پیشامدرن فرو ریخته است و هیچ نقطه ای بیرون از مدرنیته ، عقلانیت جديد و بسط سوبژکتیویسم جدید وجود ندارد و ما دیگر نمی توانیم بدون توجه به پرسش های ژرف و شالوده شکن حاصل از عقلانیت مدرن و پسامدرن به غار کهف باورهای سنتی خود خزیده، به پاره ای از باورهای تاریخی شده خویش دل خوش باشیم.
#دکتر_عبدالکریمی
#سکولاریسم
#تاریخ
#نقد_حوزه
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
گناه نکردن آسانتر از توبه کردن است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
📜 مقتل شناسی(۷)
۷.تاریخ الامم و الملوک
🔹محمد بن جریر طبری در خصوص وقایع عاشورا سه روایت آورده است: نخست روایت عمار دُهنی، سپس روایت حصین و در پایان، روایت ابومخنف به روایت هشام کلبی؛ که در هر سه مورد مطالب را با سند کامل، روایت کرده است.
🔸مقتل ابومخنف مهم ترین بخش روایت طبری را تشکیل می دهد. وی تمام روایات ابومخنف را به روایت هشام بن سائب کلبی روایت کرده و به نظر می رسد که طبری از روی نوشته هشام، مقتل ابومخنف را در تاریخ خود نوشته است؛ زیرا طبری به طور مستقیم از هشام نقل می کند، و با توجه به این که وفات هشام در سال ۲۰۴ یا ۲۰۶ ه.ق و تولد طبری در سال ۲۲۴ ه.ق بوده است، ممکن نیست که طبری به طور شفاهی و مستقیم از هشام روایت کرده باشد.
🔻نقل طبری، کامل ترین نقل از مقتل ابومخنف است و بعید است چیزی از آن فرو گذار شده باشد؛ در حوادث مربوط به شام که ابومخنف کمتر به آن پرداخته، طبری چند روایت از هشام نقل می کند.
🔻مهم ترین ویژگی تاریخ طبری این است که روایات مختلف را بدون این که در مورد آنها داوری کند، گرد آورده است و این کار باعث شده که بسیاری از روایات و گزارش های تاریخی، صحیح و یا غلط از خطر نابودی نجات یافته، به دست ما برسد.
۸.الفتوح ابن اعثم
🔹یکی از مهم ترین و مفصل ترین گزارش ها از واقعه قیام امام حسین(ع) گزارش ابن اعثم کوفی در کتاب تاریخ خود به نام الفتوح است. این گزارش، مفصل و در چهارچوب مقتل ابومخنف است و گاه الفاظ و عبارات آنها نیز یکسان است؛ اما در برخی موارد افزوده ها، کمبودها و تفاوت هایی با آن دارد.
🔻ابن اعثم منابع خود را ذکر نکرده، به همین دلیل معلوم نیست مطالب خود را از متن دیگران فراهم کرده است یا روایت راویان؛ اما آن چه از بررسی و مقایسه مطالب الفتوح با مقتل ابومخنف به دست می آید این است که وی همان روایت ابومخنف را از زبان داستان پردازی نقل کرده بی آنکه بداند آن روایت از ابومخنف است و همین موجب کم توجهی به این کتاب شده است. البته از آن جهت که این کتاب در قرون اولیه نوشته شده قابل توجه و بررسی است و گزارش هایی دارد که می توان نسبت به آن پژوهش های مفیدی انجام داد.
#مقتل_شناسی
#مقاتل_قابل_پژوهش
#تاریخ
#نقد_مشهورات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹حسین (ع) یک درس بزرگتر از شهادتش به ما داده است و آن نیمه تمام گذاشتن حج و به سوی شهادت رفتن است.
🔻مراسم حج را به پایان نمیبرد تا به همه حجگزاران تاریخ، نمازگزاران تاریخ، مؤمنان به سنت ابراهیم، بیاموزد که اگر هدف نباشد، اگر حسین (ع) نباشد و اگر یزید باشد، چرخیدن بر گرد خانه خدا، با خانه بت، مساوی است.
#دکتر_شریعتی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
خودت را به داشتن نیت خوب و مقصد زیبا عادت ده تا در خواسته هایت موفق شوی.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
📜 مقتل شناسی(۸)
۹. مقاتل الطالبيّين
🔹ابوالفرج اصفهانی کتابی درباره کشته شدگان خاندان ابوطالب؛ یعنی، فرزندان امام علی(ع) ، جعفر و عقیل دارد که به مقاتل الطالبيين ومقاتل آل ابی طالب شهرت دارد. این کتاب به سبب جامعیت و دقتی که در نقل اخبار داشته مورد استناد و اعتماد مؤلفان بسیاری قرار داشته است. ابوالفرج هدف از تألیف این کتاب را فراهم آوردن شرحی کوتاه از چگونگی زندگی و مرگ فرزندان ابوطالب از زمان پیامبر(ص) تا زمان نگارش کتاب بیان می کند. البته او تنها اخبار طالبیانی را گرد آورده که مرگشان دلایلی سیاسی داشته، یا قیام هایی را روایت کرده که هدف آنان اجرای عدالت بوده است.
🔻این کتاب با شرح حال جعفر بن ابی طالب در زمان پیامبر(ص) آغاز میشود و سپس به دوران بنی امیه و بنی عباس تا دوران المتقدر بالله پرداخته و نام علویان را زیر نام خلیفه ای که در آن زمان حکم می رانده، آورده است. مؤلف، نخست نام کامل و نسب فرد را می آورد و گاه نام مادران وی را تا جد اعلی نقل میکند. وی در پایان روایات، معمولا اشعاری را که در رثا یا مدح آن فرد سروده شده - که گاه متجاوز از صد بیت است - ذکر
می کند.
🔸مؤلف در کتاب خود بابی به مقتل حسین بن علی(ع) و مسائل پیرامونی آن اختصاص داده است و درباره آن بحث مبسوطی می کند. گزارش مقاتل الطالبيين، گزارشی ترکیبی است؛ زیرا وی روایت ابی مخنف را از طريق نصر بن مزاحم و ابوالحسن مداینی با روایت عمار دهنی و روایاتی از جابر جعفی با هم ترکیب کرده و روایت خود را سامان داده است و خود نیز این مطلب را تصریح می کند، بنابراین روایت او، روایت نقل به معناست.
کتاب به شیوه روایی و براساس روایات محدثان شیعی و کوفی تدوین شده است. ولی از آنجا که مؤلف بنای بر رعایت اختصار داشته، گاه همه اسناد مربوط به اخبار را ذکر نمی کند.
🔻ابوالفرج با گرد آوری همه منابع مربوط به خاندان ابوطالب و افزودن بسیاری از مقاتل قابل دسترس دیگر، کتاب جامعی را برای این منظور تدوین کرد. کتاب مقاتل الطالبيين و به ویژه گزارش آن از وقایع عاشورا، به سبب جامعیت و نیز دقتی که در نقل اخبار آن صورت گرفته، مورد استناد و استفاده مؤلفان بسیاری واقع شده است.
نگارش این کتاب در سال ۳۱۳ ه.ق به پایان رسیده است. این کتاب اولین بار بوسیله جواد فاضل با عنوان فرزندان ابوطالب ترجمه گردید. ترجمه دیگر این کتاب بوسیله سید هاشم رسولی محلاتی صورت گرفته است.
#مقتل_شناسی
#مقاتل_قابل_پژوهش
#تاریخ
#نقد_مشهورات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
حکمت اسلامی و علوم اقتصادی .mp3
5.86M
#بشنوید
🎙 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: حکمت اسلامی و علوم اقتصادی
در جمع هیات علمی و دانشجویان واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی ۶ تیر ۱۴۰۰
🆔 @khosropanah_ir
جریان شناسی فکری جهان اسلام .mp3
12.75M
#بشنوید
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: جریان شناسی فکری جهان اسلام
در همایش مطالعات جهان اسلام در جامعه المصطفی العالمیه ۲۸ تیر ۱۴۰۰
🆔 @khosropanah_ir
تاملی در فلسفه حقوق .mp3
6.09M
#بشنوید
سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: تأملاتی در فلسفه هنر
در جمع استادان حقوق و فلسفه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
🆔 @khosropanah_ir
حکمت و هنر .mp3
6.89M
#بشنوید
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: حکمت و هنر
در پیش همایش حکمت اسلامی و تعالی هنر واحد دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
🆔 @khosropanah_ir
👆👆 این چهار سخنرانی کوتاه استاد خسروپناه رو در زمانی مناسب گوش بدید.
#استاد_خسروپناه
#علوم_انسانی
امام صادق علیه السلام:
نیت خوب روزی را افزایش می دهد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
📜 مقتل شناسی(۹)
۱۰. مقتل الحسین(ع) خوارزمی
خوارزمی درباره فضائل
اهل بیت طالب کتابی نوشته که به مقتل الحسین خوارزمی معروف است. کتاب در دو
جلد و پانزده فصل است . هرچند عنوان مقتل دارد، اما حدود دو سوم آن مباحث دیگر است. ثلث اول کتاب ، شرح مناقب اهل بیت(ع)، ثلث دوم ماجرای کربلا و ثلث سوم درباره قیام مختار است.
🔸خوارزمی در کتاب خود شیوه حدیثی را پی گرفته و سلسله اسناد هر روایت را بیان می کند؛ برخی روایات او کوتاه و برخی بسیار مفصل و طولانی است.
مباحث مربوط به عاشورا، از تاریخ ابن اعثم نقل شده که احتمالا غیر از کتاب الفتوح است. تعدادی از روایاتی که در این کتاب نقل شده در منابع دیگر نیز وجود دارد؛ اما اغلب این روایات را نویسنده نه از کتاب، بلکه به نقل از محدثان و همان طور که گفته شد با ذکر سند روایت کرده است.
🔻خوارزمی روایت و گزارش هایی را که در این کتاب آورده، تلقی به قبول کرده است. وی ظاهرا تنها در جایی به ضعف یک روایت، آن هم از قول دیگری، اشاره کرده است و در باقی موارد، به بررسی و نقد سند و یا متن روایت ها، نپرداخته است و البته اختصاصاتی نیز در بیان برخی روایات دارد.
🔻نقل مطالب از منبعی کهن چون کتاب الفتوح یا تاریخ ابن اعثم و موضع غیرشیعی وی، از دیگر امتیازات این اثر است؛ این کتاب با آن که نویسنده ای غیرشیعی دارد اما در میان شیعیان جایگاهی یافته و مؤلفان امامی مذهب، از قدیم، روایات او را در کتاب خود آورده اند.
🔻آنچه با عنوان اصلی کتاب؛ یعنی، مقتل تطبيق دارد، تنها فصل یازدهم است که در چاپ رایج آن، در جلد اول از صفحه ۳۱۵ تا ۳۵۸ و در جلد دوم از ابتدا تا صفحه ۹۱ قرار دارد؛ این فصل، حدود ۱۵۰ صفحه دارد، در حالی که مجموع کتاب، حدود ۶۰۰ صفحه است.
#مقتل_شناسی
#مقاتل_قابل_پژوهش
#تاریخ
#نقد_مشهورات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ علاقه به انسان زیبارو (۱۱)
🔸 ادامه ...کارهایی که باید انجام داد:
۴. اعتماد به نفس داشته باشید و هرگز اجازه ندهید علاقه به کسی، باعث بروز رفتارهایی ذلیلانه و خفتبار از شما شود. داشتن اعتماد به نفس و باشخصیت بودن، شما را برای دیگران دوستداشتنیتر میکند و باعث میشود برای رفاقت با شما رغبت بیشتری نشان بدهند. در مقابل، التماس محبت و گداییِ توجه، ارزش شما را پایین میآورد و محبوب را از شما فراری میدهد.
🔹 مغرور و خودخواه نباشید؛ بلکه همواره با تواضع و احترام رفتار کنید؛ اما طوری باشید که دیگران احساس کنند حضور و عدم حضور محبوب برای شما اهمیت فوقالعاده ندارد. گاه علیرغم علاقهی شدید به بودن در کنار محبوب، او را عمداً ترک کنید.
۵. برای ایجاد ارتباط، ظریف و هنرمند باشید. از ایجاد موقعیتهای ساختگی پرهیز کنید و برای ایجاد ارتباط نقشه نکشید. اگر محبت شما حق باشد، ارتباطتان به شکل طبیعی و ملایم شکل خواهد گرفت. اجازه بدهید کارها به شکل طبیعی پیش برود و از دستکاری روند طبیعی امور اجتناب کنید، هرچند این روند، کند و آهسته باشد.
۶. ذهن و خیالتان را تا میتوانید به کارهای جذاب و مفید (مثل درس و مطالعه و ورزش و کارهای هنری و فعالیتهای فرهنگی و کمک به دیگران مخصوصاً اعضای خانواده و...) مشغول کنید تا فرصتی برای سیرهای خیالی و توهمهای عشقی نداشته باشید. ذهن و دلی که گرفتاریهای مهم و جدی داشته باشد، هرگز خود را درگیر توهم و خیالپردازی بیهوده و توخالی نمیکند.
۷. از بیکاری و بطالت فرار کنید! برای همهی کارهای شب و روزتان برنامه داشته باشید. حتی تفریح و سرگرمیتان با برنامه باشد. برنامهای دقیق و کامل داشته باشید و یک لحظه از شبانهروز را بیکار نباشید. لیستی از کارهای ریز و درشت خود تهیه کنید و آنها را بر اساس اهمیت مرتب کنید و با توجه به تواناییها و اوضاع و شرایط زندگیتان، برای انجام آنها برنامهریزی کنید. اگر تا کنون اهل برنامهریزی و زندگی بر مبنای برنامه نبودهاید، برای این کار نیاز به یک راهنما و مشاور دارید.
۸. به نماز و دعا و توسل توجه ویژه داشته باشید. ارتباط عملی با خداوند متعال و اهل بیت علیهمالسلام علاوه بر اینکه الطاف و عنایات آسمانی را برایتان به ارمغان میآورد، توجه شما را به سرچشمهی زیبایی معطوف میکند و مدیریت دل را برای شما آسان میکند.
۹. اگر به گناه و عمل زشتی عادت دارید، با توبه و بازگشت به تقوا، خود را اصلاح کنید تا اگر خدایناکرده وابستگی عاطفی شما از جنس مجازات و عقوبت الهی بود، این بلا برطرف شود و جان شما از این قفس جهنمی آزاد شود.
۱۰. اگر در سن ازدواج هستید و شرایط آن برایتان مهیا است، کمر همت را ببندید و آستینهای پدر و مادرتان را بالا بزنید و برای ازدواج اقدام کنید. ازدواج یک فعالیت بینظیر عاطفی است که همهی فعالیتهای عاطفی دیگر را تحت الشعاع قرار میدهد و تنظیم میکند.
#علاقه_به_انسان_زیبا_رو
#همجنسگرایی
#مدیریت_غریزه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi