eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
673 عکس
715 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: نفس کشیدن کسی که به خاطر مظلومیت ما محزون باشد ذکر و تسبیح است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۲۱) 💠رکن چهارم: ترابط عمومی معارف بشری 🔹دکتر سروش درباره ارتباط معارف با یکدیگر بر این نکته تاکید دارد که وقتی می‌گوییم بین معرفت ها ارتباط است گاه منظور ارتباط تولیدی قیاسی و گاه منظور ارتباطی وسیع تر از تولیدی است. وی در نحوه تأثیر گذاری معارف با یکدیگر بر این باور است که دانسته های بعدی همواره با دانسته های پیشین دو کار می کنند: اول طرد و حذف معارض ها. دوم ترکیب با دانسته های دوست. 🔸سروش در آغاز قبض و بسط ادعای ترابط معارف را به صورت موجبه جزییه مطرح می کند و می نویسد: پاره های مختلف معرفت بشری در داد و ستد مستمرند و ربطی وثيق با یکدیگر دارند. اگر در علم نکته بدیعی روی نماید، معرفت شناسی و یا فلسفه را متأثر می کند. و تحول فهم فلسفی، فهم آدمی درباره انسان و جهان را عوض می کند، انسان و جهان که چهره دیگر یافت، معرفت دینی هم معنای تازه به خود می گیرد. 🔻سروش در مقام اثبات این ادعا به نمونه های تاریخ علم مانند: تأثیر نظریه حرکت زمین بر معارف دیگر و از جمله کلام و تأثیر حرکت شناسی نیوتن بر فلسفه كانت و لوازم نظام فلسفی او و تأثیر دانش جدید بدن شناسی در شناخت روح و رابطه اش با بدن و رابطه الهیات فلسفه بر طبیعیات به سه نوع تأثیر آگاهی های پسین بر آگاهی های پیشین اشاره می کند که عبارتند از: الف. اثبات و تأیید؛ ب. رد و ابطال؛ ج. تنگ و فراخ کردن دایره معنا و دلالت و یا دگرگون کردن آن؛ وی در ادامه بحث به نمونه هایی از سه نوع تأثیرگذاری اشاره می کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
💠 ردیه محقق خویی بر افسانه جوانمرگ شدن ابن ادریس حلی به خاطر اهانت به شیخ طوسی 🔹معروف است که ابن
🔹تعدادی از بزرگواران در مورد کلام مرحوم خوئی اشکال داشتند که صرف ادعا است و توضیحی مطرح نشده. 🔻به جهت اختصار ادامه رو ذیل توضیح ابن ادریس ذکر نکردیم لذا اصل ماجرا که نسبتی از مرحوم مامقانی است و توضیحات پیرامون آن مراجعه کنید به ج ۱۶، ص۶۸. 📲 در این لینک هم از سایت کتابخانه فقاهت می توانید مطالعه کنید: https://lib.eshia.ir/14036/16/68/%D8%A7%D8%A8%D9%86_%D8%A7%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B3
10.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙در نقل و بازگو کردن حادثه عاشورا ما هزاران تحریف وارد کرده ایم. 🚫شرکت در روضه دروغ حرام است! 👌سخنان شهید مطهری در مورد روضه خوانی رو از دست ندید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
📜 مقتل شناسی(۱۸)/قسمت آخر 💠 مقتل نگاری های جامع: ۲۰. تاریخ قیام و مقتل جامع سید الشهداء(ع) 🔹دوره دو جلدی « تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء» پژوهشی در قلمرو تاریخ عاشوراست که با تلاش گروهی از تاریخ پژوهان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و زیر نظر مهدی پیشوایی تالیف شده است. هدف اصلی این کتاب ارائه گزارش جامع و مستند از تاریخ قیام عاشورا برای پویندگان علمی کشور به ویژه طلاب و خطباست. 🔸در نخستین جلد این کتاب، ضمن پرداختن به معنای لغوی و اصطلاحی مقتل، مسیر تاریخی مقتل نویسی و تاریخ نگاری عاشورا از قرن دوم تا پانزدهم و قرن حاضر و نیز سیری در ادوار زندگی و شخصیت امام حسین(ع) ارائه شده است. موضوع شهادت امام حسین(ع) در گفتار اهل بیت ، فضیلت گریستن و عزاداری بر امام حسین(ع) و تحلیل آن، فلسفه قیام عاشورا و بیان مشهورترین دیدگاهها درباره فلسفه قیام کربلا از عناوین طرح شده در این بخش است. ترسیم شخصیت و حکومت معاویه و مواضع امام حسین(ع) در برابر حکومت او و مبارزات سیاسی آن حضرت، حوادث بعد از مرگ معاویه، فعالیت های امام حسین(ع) در ایام اقامت در مکه، ساختار سیاسی - فرهنگی کوفه و خروج امام حسین(ع) از مکه، دیگر موضوعات جلد اول این کتاب است. در بخش آخر جلد اول نیز حوادثی چون ورود امام به کربلا تا روز عاشورا، رویدادهای روز عاشورا و تبیین نحوه شهادت امام و یارانش و حوادث پس از شهادت امام بیان شده است. 🔸دومین جلد این کتاب به پیامدهای تکوینی، اجتماعی و سیاسی پس از عاشورا می پردازد. بیان مباحثی پیرامون نهضت عاشورا که پژوهشی در اربعین سیدالشهدا(ع) ، فلسفه عزاداری و سیر تاریخی عزاداری برای امام و واقعه عاشورا در آینه تاریخ از مباحث مطرح شده در این بخش است. بخش انتهایی شرح حال و زندگی نامه اصحاب امام حسین(ع) را در بر دارد. پایان این کتاب بیش از ۳۰ سوال و شبهه مبتلا به، مطرح و پاسخ آنها مستدل بیان شده تا جلوی بسیاری تحریفات عاشورایی گرفته شود. 🔻پژوهش های انجام شده در این کتاب، بسیار قابل توجه و کاربردی است. تطبيق منابع معتبر و کهن، دقت در استناد روایی و تاریخی گزارش ها، فصل بندی مناسب و منظم وقایع، پرداختن به مباحث پیرامونی در نهضت عاشورا و کار گروهی بوسیله تعدادی از تاریخ پژوهان، از ویژگی های این کتاب است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام رضا علیه السلام: هر که در مجلسی بنشیند که در آن معارف ما اهل بیت زنده شود در روزی که قلب ها می میرد قلب او نخواهد مرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
👈 با گذشت پنج سال از دورهٔ مدیریت آیت الله اعرافی، کانال تحوّل با انتشار دَه شماره یادداشت در این باره، قصد دارد با ارائهٔ یک نظرسنجی، دیدگاه طلاب را نسبت به مدیریت ایشان در باب تحوّل حوزه، اصلاح نظام آموزشی، نظام تبلیغ، ساماندهی شهریه، معیشت طلاب و در کل مطالبات مقام معظم رهبری دربارهٔ تحول حوزه را ارزیابی کند. 🔔 ضمنا نتیجه این نظرسنجی همراه با یادداشت‌های منتشر شده و نظراتی که شما طلاب گرامی برای ادمین کانال می‌فرستید، خدمت آیت الله اعرافی ارسال خواهد شد‌. 🌐 لینک شرکت در نظرسنجی https://eitaabot.ir/poll/21jci?eitaafly 🆔 @tahavol_howze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹یا ایها الناس انتم فقراء الی الله و الله هو الغنی الحمید... 💠 استاد عالی 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ حکومت صفویه و انباشت سرمایه اقتصادی برای نهاد مرجعیت 🔹صفویان برای تثبیت قدرت سیاسی خود نیازمند سازمان دهی دوباره نهاد فقاهت بودند تا به قدرت آنان مشروعیت بخشد. فقیهان نیز برای گزاردن چنین وظیفه ای ناگزیر از یافتن نوسازی نظام مفاهیم الاهیاتی بودند. شیخ علی کرکی بر خلاف عموم فقيهان شیعی عرب تحت خلافت عثمانی، راه خدمت به "سلطان عادل" شیعه را پیش گرفت. وی در سال ۹۱۶ هجری، پس از دیدار با شاه اسماعیل اول در اصفهان، در ازای مقدار فراوانی زمین و پول از شاه شیعه به ترویج تشیع در عراق گمارده شد. وی سرانجام به دربار ایران راه یافت و در مقام فقيه مقرب سلطان بر صدر نشست. 🔸مرحوم کرکی مفهوم "نیابت عام فقیه از سوی امام معصوم" را بازتعریف کرد و بسیاری از حقوق و اختیارات انحصاری امام مانند برگزاری نماز جمعه یا اخذ خمس و دیگر مالیات های مذهبی را به فقیه واجد شرایط که بی گمان می بایست برخوردار از تأیید سلطان باشد واگذار کرد. بدین سان، فقیهان شیعه که در قلمرو عثمانی در حاشیه ی قدرت سیاسی بودند، در ایران به مرکز اقتدار سیاسی راه یافتند. بهای این خروج از حاشیه به مرکز و نیز سبب ساز آن، نظام اقتصادی نیرومندی بود که فقیهان شالوده ی آن را پی ریختند؛ با تأیید و بخشش شاهان صفوی و با تأسیس شبکه ی اوقاف و اداره ی آنها و نیز مالیات مذهبی و سازماندهی و گسترش کانون ها، زیارت گاه ها، مدارس علمیه و در یک سخن مدیریت امور مقدس. 🔻آن چه فقیهان از آن با "بسط يد" یعنی افزایش قدرت فقیه یاد می کنند، همراه و به پشتوانه ی افزایش ثروت فقیه بوده است. نهاد مرجعیت که دو سه سده بیشتر از عمر آن نمی گذرد، بدون انباشت سرمایه ی اقتصادی فقیهان امکان نمی پذیرفت. این انباشت سرمایه نیز بدون چتری از حمایت حکومت های صفوی و پس از آن به آسانی از میان می رفت. انباشت سرمایه، عاملی حیاتی در تداوم نهاد روحانیت در چهار سدهای اخیر به شمار می آید. 💠 انباشت سرمایه ی اقتصادی، نیازمند نظریه های فقهی بود. تحولات نظری در فقه شیعه در دوران صفویه، اهمیت بسیاری در تولید "سرمایه های نمادین" تازه و تأسیس سازوکارهای جدید برای تبدیل انگاره های مابعد طبیعی شیعی به "کالا" داشت. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا