eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
امام صادق علیه السلام: آنکه با پای پیاده به زیارت حسین رود خداوند به هر قدمی که بردارد حسنه ای برایش نوشته و گناهی از او محو می کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍معیار حداقلی تشیع 🔹تشيع فقط یک شرط دارد و آن هم عبارت است از: اطاعت از اهل بیت (افتراض الطاعة). باید توجه داشت که سایر ویژگی ها از جمله عصمت، علم غيب، ولایت تکوینی، وساطت فيض و غیره، «شرط صحت تشیع» نیستند، بلکه «شرط كمال تشیع» اند. 🔸طبق این مبنا هر کس که از علی و اولاد على (عليهم السلام) اطاعت کند و در موارد اختلافی، رأى ایشان را بر سایر صحابه پیامبر اکرم (ص) ترجيح دهد و دین خود را از اهل بیت (ع) بگیرد، شیعه محسوب می شود، حتی اگر سایر اوصاف كمالی ائمه (ع) برایش با دلیل ثابت نشده باشد. 🔻بر اساس این مبنا، عده بیشتری می توانند ذیل پرچم اهل بیت (ع) و مکتب تشیع قرار بگیرند و از آموزه های حیات بخش و انسان ساز ایشان بهره مند شوند. هر چقدر قیود و شرایط بیشتری را به اصل مذهب نسبت دهیم (قيودی که عمدتا حاصل اجتهاد و برداشت شخصی علما از نصوص دینی است، نه اینکه واقعا ائمه به طور صریح و واضح فرموده باشند!)، به همان میزان دایره گرایش دیگران به تشیع را محدودتر و تنگ تر کرده ایم. نمی گویم به عصمت یا علم غیب ائمه (ع) قائل نباشیم؛ چرا که خودم بیش از دیگران به این دو مطلب معتقدم، بلکه می گویم این امور را شرط و معیار شیعه بودن قرار ندهیم تا گرایش به تشیع برای دیگران، دشوار و پیچیده نشود و به راحتی بتوانند ذیل تربیت اهل بیت (ع) قرار گیرند. دلایل متعدد این مدعا در دروس خارج امامت به تفصیل بیان شده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩 🏴 بر کشتگان کربلا اربعین آمد اربعین آمد. ▪️مرحوم سلیم زاده 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: با خشم تربیت ممکن نیست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍سیطره ساختاری فقه در نوشتار های اسلامی 🔹در فرهنگ اسلامی و به طور خاص در حوزه های علمیه، دانش فقه علم رسمی به شمار می آمد. رسمی بودن علم فقه تنها بدین معنا نیست که علم شریعت، دانش دیوان و دربار بوده و در پدید آوردن مقام و منزلت اجتماعی و سیاسی برای عالمان نقشی اساسی داشته است. كانونی بودن علم فقه فراتر از اینهاست. 🔸محمد عابد الجابری، پژوهنده ی معاصر مراکشی، در کتاب نقد عقل عربی توضیح داده که فقه، بنیاد معرفت شناختی دوران تمدن اسلامی بوده و همه ی رشته ها و شاخه های علمی، از ریاضیات و طبیعیات گرفته تا فلسفه و کلام، زیر تأثیر مبانی روش شناختی آن قرار داشته اند. بر همین سیاق، شاید بتوان گفت که علم فقه، بنیاد سبک شناختی نوشتار در سنت اسلامی نیز بوده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
📣📣 ثبت_نام اینترنت رایگانِ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای دانشگاه و ، دانشجویان، و معلمان از طریق سامانه زیر، آغاز شد. ictgifts.ir •┈┈•••🔅•••┈┈• 🌐 http://eitaa.com/joinchat/2866675732C0bad970ead مهلت ثبت‌نام حداکثر 7 روز و بر اساس رقم آخر کدهای ملی به شرح زیر می‌باشد: چهارشنبه 1400/7/7 - فقط کدهای ملی با رقم آخر 0 و 1 و 2 پنج‌شنبه 1400/7/8 - فقط کدهای ملی با رقم آخر 3 و 4 و 5 جمعه 1400/7/9 - فقط کدهای ملی با رقم آخر 6 و 7 و8 و 9 از روز شنبه 1400/7/10 تا پایان مهلت ثبت‌نام - امکان ثبت‌نام برای کلیه دانشجویان و طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: هر که می‌خواهد قوی ترین مردم باشد به خدا توکل کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ برخی از مشکلات تفکر دینی در حوزه های علمیه از این قرارند: 🔹مشکل اول: غلبه «رویکرد فقهی» به دین. 🔸مشکل دوم: حاکمیت «روایات» در فقه، به جای محوریت «قرآن» و «عقل منبعی» و نه صرفا «ابزاری». 🔹مشکل سوم: کم توجهی به دو عنصر «زمان» و «مکان» در فقه، و تفسیر آیات و روایات بدون در نظر گرفتن شرایط و اقتضائات تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و غیره. 🔸مشکل چهارم: غلبه نگرش «فردی» در فقه، و کم رنگ بودن نگرش کلان اجتماعی. 🔹مشکل پنجم: بسته بودن فضا از نظر فکری و وضع خطوط قرمز و ممنوعه برای اندیشیدن، به بهانه مخالفت با اجماعات و مسلمات دین و مذهب. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹این عکس‌ توسط دکتر آلن وارنر در سال ۱۹۰۱ در لستر انگلیس و در دوران شیوع بیماری  گرفته شده است. این دو پسر هم‌سن بوده‌اند و مبتلا به بیماری آبله، تنها تفاوت آن‌ها این است که یکی از آن‌ها واکسینه شده بود و دیگری نه. 💉واکسن آبله از قدیمی‌ترین واکسن‌های ساخت بشر بود که بسیاری از مردم به‌ دلیل ترس و‌ خرافه‌گرایی حاضر به تزریق آن نمی‌شدند و درنتیجه بیماری به طور کامل ریشه‌کن نمی‌شد. دکتر وارنر معتقد بود که بهترین راه برای به چالش کشیدن ترس و اطلاعات غلط راجع به واکسیناسیون نشان دادن وحشت بیماری و شواهد واضح واکسیناسیون در محل‌ کار از طریق عکسبرداری است. ‌ آبله پس از گسترده در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در سراسر جهان در اوایل دهه‌ی ۸۰ میلادی ریشه‌کن شد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علت پیشرفت علمی آمریکا چیست؟! پرفسور آمریکایی توضیح می‌دهد @BisimchiMedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: گناهکاری که به رحمت خدا امیدوار است از عابد مایوس به درگاه خدا نزدیکتر است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎥نقش گفتار دینی در نهضت مشروطه، برنامه زاویه؛ 13 مرداد 1400 🔹در این قسمت دکتر حمید پارسانیا و دکتر تقی آزاد ارمکی درباره‌ی «نقش گفتار دینی در نهضت مشروطه» گفتگو خواهند کرد. 📲 لینک دانلود رایگان: https://tv4.ir/episodeinfo/262181 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹استاد پناهیان!!: یا امام زمان، شاید کرونا را شما فرستاده باشی تا ببینی کیا میروند؟ دیدی این گریه کنا و سینه زنها زیاد شدند، خواستی یکم‌ سختش کنی ببینی کی‌ها میان!!! 🔻مرحوم علامه مصباح: کدام اولی بود؟ جوابی نداریم بدیم... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسین علیه السلام: من عاشق نمازم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۲۵) 💠 آسیب شناسی رکن ششم و هفتم: تحول معرفت دینی به تبع قبض و بسط معارف بشری 🔹دکتر سروش در بحث بهتر فهمیدن و فهم عمیق تر تفاوتی میان پدیده های عینی و عبارت های متنی نمی گذارد و داوری یکسانی برای هر دو ارایه می کند؛ در حالی که فهم عمیق تر عبارات در گرو شناخت بیشتر معانی الفاظ است و وقتی تمام معانی حقیقی و مجازی لفظی درک شد، دیگر فهم به نهایت خود می رسد. به ویژه اینکه فهمنده باید تلاش کند تا به مراد محدود و معین نویسنده و گوینده دست یابد و در آن صورت، به معنای نهایی خواهد رسید، ولی فهم عمیق تر پدیده های خارجی، زاییده کشفیات جدید است و با توجه به توانایی های روش تجربی نمی توان به فهم نهایی نایل گشت. تازه بعد از تحقق فهم عمیق تر، معلوم نیست که فهم پسینی و عمیق تر به لحاظ کیفی صحیح تر نیز باشد. 🔻مطلب دیگری که دکتر سروش از آن غفلت کرده، این است که فهم عمیق تر در بسیاری از عبارات همان مدلولهای التزامی گزاره است که به صورت فهم جدید گزاره تلقی می شود در حالی که گزاره های متعددی در کنار گزاره قبلی پدید آمده است نه اینکه یک گزاره، فهم های متعدد پیدا کرده باشد، تازه اگر کسی در اثر ریاضت ها یا کشف و شهودها به یک درک تازه ای دست یافت نباید آن درک را به فهم کلامی متن نسبت داد. سروش در مثال هایی که برای فهم عمیق تر آورده نیز دچار خطای آشکاری شده است. وی برای نمونه معانی مختلف وحدت عددی و حقه غیر حقیقی و حقه حقیقی حق تعالی و نیز دیدگاه های مختلف معنای وجوب را مراتب طولى فهم حقیقت می‌داند در حالی که اینها رویکردهای غیر قابل جمع اند و در عرض یکدیگر مطرح می شوند. دیدگاه کسانی که وحدت حق تعالی را وحدت عددی می دانند غیر از دیدگاه کسانی است که به وحدت حقه حقیقی اعتقاد دارند. 🔸دکتر سروش در باب تحول فهم، متأثر از هرمنوتیک فلسفی به ویژه گادامر شده است؛ روش گادامر در تفسیر و فرآیند فهم، روش مفسّر محوری بوده است؛ یعنی در تأثیر پیش فرض های شخصی مفسّر بر فهم، تأكید فراوان داشته و معیار سنجش فهم صحیح از سقيم را انکار کرده و در نهایت به نسبیت معرفت و فهم منجر شده است. 🔻پرسشی که نویسنده قبض و بسط باید بدان پاسخ دهد این است که آیا هر فهمی برای متدينان نسبت به کتاب و سنت مهم است یا اینکه کشف مراد شارع مقدس اهمیت دارد؟ پاسخ ما روشن است؛ فقها و عالمان دین به دنبال کشف مراد حق تعالی یا فهم حجیت دار و مرضی شارع مقدس اند. یعنی میان فهم تكوینیات با تشریعیات این تفاوت اساسی هست که در تشریعیات نمی توان بدون دلیل و حجت قطعی، مطلبی را به خداوند سبحان و پیشوایان دین نسبت داد. بنابراین، نباید با هر تحول علمی و ظنی به سراغ تحول فهم دینی رفت. به چه دلیل علوم جدید، بطون قرآن و نصوص دینی را کشف می کنند و با چه ملاک و معیاری چنین مدلول هایی را به متون دینی و مقدس می توان نسبت داد؟ همان گونه که اصولیین اثبات کرده اند، ظواهر ای با معیار خاصی حجیت دارند، علاوه بر اینکه اگر تحولات علمی بر متون دینی تأثیر بگذارند، فهم های متفاوت و متهافت و متناقض پدید می‌آید در حالی که مراد شارع مقدس، نمی تواند متناقض و متهافت باشند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥استاد دانشگاهی که هر ساله برای دهها هزار دانشجوی آمریکایی سخنرانی میکنه از دانشجویان دختر میپرسه هر کسی تجربه آزار و اذیت جنسی داشته بلند بشه، همه دخترا بلند میشن 🔹چقدر این آمریکاها چشم و دل سیرن 🔻نتیجه مدیریت غرب و آزادی خواهی که به اینجا ختم شده و انقلاب جنسی که اتفاق افتاد و ما دنبال شروع این مسیر!!! آیا برای افرادی که این قدر ادعا دارند این گونه نتایج جای تأمل ندارد؟! 😄آیا این برای شما کافی نیست؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹 از سردار شهید همدانی پرسیدند: بعد از بازگشت از سوریه برنامتون چیه ؟ گفت: تصمیمی گرفتم که مطمئنم از ۴٠سال مجاهدت بالاتره! 🔻اینکه بروم یک گوشه‌ای از این مملکت تو یک مسجدی، تو یک پایگاه بسیجی برای بچه‌های نوجوان و جوان کار فرهنگی انجام بدم. برای ‌ عجل الله تعالی آدم تربیت کنم، سرباز تربیت کنم، کاری که تاحدودی کوتاهی کردیم و آن دنیا باید جواب بدیم! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام رضا علیه السلام: هر که اندوه و مشکلی از مومنی برطرف کند خدا روز قیامت قلب او را شاد می‌کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹نظامی بر اساس اسلام تحقق پیدا کرده است و موفقیت و عدم موفقیت آن در دنیا و تاریخ به حساب اسلام گذاشته خواهد شد چه من و شما بخواهیم و چه نخواهیم، این نظام بر محور تفکرات اسلامی بنا شده و بایستی بر محور مقررات و بینشهای اسلامی اداره بشود. ⁉️این تفکرات و بینش ها و مقررات، در کجا بایستی تحقیق و تنقیح بشود؟ این استفهام ها در کجا باید پاسخ داده بشود؟ ⚠️اگر حوزه علميه قم -که امروز در کشور ما و بلکه در عالم تشیع، مادر و محور حوزه های علمیه است و در درجه بعد بقيه حوزه ها، تنقیح و تبیین مقررات و احکام و معارف اسلامی را -که نظام با آنها حرکت خواهد کرد- به عهده نگیرند، چه کسی باید به عهده بگیرد؟ حوزه ها بایستی این مسئولیت را احساس کنند. حوزه تا کنون این مسئولیت را مستقیم به عهده نگرفته است! ۱۳۶۸/۹/۷ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا