eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
امام علی علیه السلام: یاد خدا عقل را آرامش میدهد دل را روشن می کند و رحمت او را فرود می آورد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ آیا انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست؟! 🔹در جامعه شناسی انقلابات متغیر های پیامدی انقلاب در سه بعد مورد توجه قرار می گیرند: پیامد های سیاسی، پیامدهای فرهنگی و پیامد های اقتصادی. 🔸در پیامد های سیاسی باید چهار مورد تغییر یابد تا انقلاب بر آن صدق کند. ۱.نظام سیاسی دولت ۲.سرنگونی رژیم یا نظام سیاسی ۳.تغییر نهاد سیاسی: اگر تغییر در یک نهاد جنبه سلبی داشته باشد و در تعریف انقلاب به موارد حداقل اکتفا کنیم، تغییر در نهاد هم خود انقلاب محسوب می‌شود و الا جنبش است چراکه رژیم سرنگون نمی‌شود، مثال آن انقلاب مشروطه ایران است. ۴.تغییر خاستگاه اجتماعی نخبگان سیاسی 🔸متغیرهای فرهنگی: ارزش‌ها و اسطوره‌های اجتماعی تغییر پیدا کند. البته با توجه به اینکه فرهنگ یک امر تدریجی است و فرآیند خاص خودش را دارد لذا ارزش‌ها به‌سرعت نمی‌توانند تغییر پیدا کند. 🔸متغیرهای اقتصادی: ۱.تغییر اساسی در طبقات اجتماعی ۲.توزیع منابع قدرت، ثروت و منزلت 💠 با تأمل در این مؤلفه ها می توان گفت انقلاب اسلامی در حال شدن هست... . 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: دعای مادر از موانع اجابت دعا می گذرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ روشنفکری دینی چیست؟ 🔹روشنفکری دینی طیف فکری رقیب اسلام سنتی است که خاستگاه دینی (اسلام شیعی) داشته، مخاطبانی دینی دارد، دو دغدغه‌ی اصلیش مدرنیته یا تجدد از یک‌سو و دین به‌طور کلی از سوی دیگر است، در مرز‌های دین فعالیت می‌کند یا کرده است، ماتریالیست نیست، و آثار خود را علی الاغلب در قالب خطابه ایراد می‌نماید. 🔸برجسته‌ترین وجه جامع این طیف خواستگاه‌ دینی اولیه‌ی آن (اسلام شیعی) و رقابت سنگین با اسلام سنتی (فقهای حوزوی) است. علاوه بر آن این طیف مخاطبان خود را از میان دین‌داران یارگیری کرده است. تردیدی نیست که مولدان و مصرف‌کنندگان این طیف صبغه‌ی دینی داشته‌اند. مشخصا مسلمان شیعه بوده‌اند، و لبه‌ی تیز نقد آن‌ها متوجه شریعت‌مداران و فقیهان بوده و هست. بحرانی که به این طیف میدان داده است بحران اسلام سنتی است. علمای اسلام سنتی فرزند دوران تجدد نیستند. آنها نتوانسته‌اند پاسخ‌گوی پرسشهای زمانه‌ی خود باشند. طبیعی است که کسانی بخواهند این نقیصه را جبران کنند. 🔻دغدغه‌ی اصلی این آغازگران دینی، تجدد یا مدرنیته از یک‌سو و مطالعات دینی از منظر متجددانه از سوی دیگر بوده و هست. با قصد مدرن کردن دین یا معرفت دینی فعالیت خود را آغاز کردند. رعایت الگوهای مدرن و دین‌داری را در آن الگوها تنظیم کردن کارکرد اصلی این طیف بوده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍حلال و حرام محمد (ص)/ محمد ذکاوت صفت 🔹روایت زیبائی در کافی ـ با یکی از صحیح ترین سندها ـ نقل گردیده که در بسیاری از مسائل اصولی و کلامی استفاده شده است. این روایت می فرماید: 🔵 زراره می گوید: از امام صادق علیه السلام درباره ی حلال و حرام سؤال کردم، ایشان فرمودند: حلال محمد، تا روز قیامت حلال است و حرام او تا روز قیامت حرام است، نه غیر از آن می شود و نه غیر از آن می آید. عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ عَنْ يُونُسَ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ فَقَالَ حَلَالُ‏ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ‏ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا يَكُونُ غَيْرُهُ وَ لَا يَجِي‏ءُ غَيْرُهُ... . (کافی، ج 1، ص 58، ح 19). ✅ موارد استفاده شده از این روایت ـ به جستجویِ بنده ـ عبارتند از: 1️⃣ اثبات جواز تقلیدِ ابتدائی و استمراری از میّت (النور الساطع فی الفقه النافع، ج ‌2، ص 364) 2️⃣ اثبات قاعده ی اشتراکِ احکام بین عالم و جاهل (الاجتهاد و التقليد؛ التعليقة على معالم الأصول، ص 337) 3️⃣ اثبات بطلان تصویب (‌رسالة فی لبس السواد، ص 75) 4️⃣ اثبات صحّت تخطئه (فقه الإمام الصادق عليه السلام، ج ‌6، ص 370) 5️⃣ اثبات دوام و بقای شریعت تا روز قیامت و عدم نسخ آن (مجمع الفائدة و البرهان، ج ‌1، ص 8‌، و رسائل و مسائل نراقی ره؛ ج ‌2، ص 80) 6️⃣ در مذمّت عمل به رأی (لوامع صاحبقرانی، ج‌ 1، ص 87) 7️⃣ عدم تفاوت بین زمان غیبت و حضور، در حرمتِ اجتهاداتِ ظنّیّه (الفوائد الطوسية، ص 409 و الدرر النجفية، ج ‌3، ص 299) 8️⃣ عمومیّت و اشتراک احکام بین حاضران و غائبان (الأصول الأصلية و القواعد الشرعية، ص 310) 9️⃣ اثبات خاتمیّت اسلام (دراساتٌ فی ولاية الفقيه، ج ‌2، ص 704) 🔟 فرا زمانیِ بودنِ سنّت (مجلة فقه أهل البيت عليهم السلام، ج ‌44، ص 193) 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: تجربه ها بهترین آموزگارند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۲۷) 💠رکن نهم: متكامل بودن معرفت دینی 🔹مؤلف قبض و بسط، علاوه بر ادعای ترابط و تحول علوم و معارف دینی، از تكامل معرفت دینی نیز سخن گفته است. وی ضمن پذیرش فهم عمیق تر و کامل تر، بر این باور است که فهم عمیق تر در گرو دانستن امور بیشتر است؟ بدین معنا، تکامل معرفت دینی، در تکامل کمی معرفت ها - البته با کنار نهادن امور بیگانه و نامربوط - خلاصه می شود. 🔻تکامل به دو معنا به کار می رود؛ گاهی هندسه معرفتی به لحاظ کمی کامل تر می شود؛ یعنی با افزایش کمی تعداد گزاره های علمی، دانش مربوطه تکامل می یابد و گاهی به لحاظ کیفی، یعنی تعداد گزاره های مطابق با واقع و صادق افزایش می یابند. به معنای نخست، کمال معرفت دینی، تنها کمال عددی و کمی است که بی شک با پرسش های جدید و شبهات نوین و پیش دانسته های پرسشی، تکامل می یابد؛ ولی به معنای دوم - که به مراتب مهم تر از معنای اول است - تنها با داشتن معیار سنجش معرفت صحیح از سقیم تکامل معرفت محقق می گردد. 🔸با توجه به دیدگاه دکتر سروش در زمینه نسبیت معرفت دینی و تأثیر پیش دانسته های تطبیقی در تفسیر قرآن، نمی توان تکامل کیفی و معرفتی را استنتاج کرد. به عبارت دیگر، اگر دکتر سروش در صدد ارایه اثبات تكامل کیفی معارف دینی است باید به وجود معیار معرفت دینی صحیح و ابزار تشخیص آن از سقیم معتقد باشد و آن را در اختیار داشته باشد و به کار گیرد. در حالی که اولا بحث از معیار صحت و سقم یک بحث درجه اول و بازیگرایانه است که سروش از آن پرهیز دارد؛ و ثانیا با توجه به صامت بودن متن دینی و نسبیت معرفت دینی نمی تواند به چنین حکمی فتوا بدهد. 🔻علاوه بر اینکه، ادعای کامل تر بودن معرفت های پسین و تئوری های بعدی نسبت به تئوری ها و معرفت های سابق یک داوری درون علمی است که به اعتقاد سروش معرفت شناس باید از آن پرهیز کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: هرکس به شما خوبی کرد جبران کنید اگر چیزی برای جبران نداشتید آن قدر به درگاه خدا برایش دعا کنید تا یقین کنید جبران کرده‌اید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ مبانی معرفتی فرهنگ و علم غرب جدید مبانی هستی شناسی👈 سکولار مبانی انسان شناسی👈اومانیستی(لیبرالیستی، سوسیالیستی و ناسیونالیستی) مبانی معرفت شناسی👈 روشنگری(راسیونالیسم، امپریسم) 🔹آغاز علم مدرن با دوره روشنگری است، گرچه انقلاب علمی از قرن پانزدهم در غرب آغاز شده اما مبانی معرفت شناختی علوم انسانی و اجتماعی مدرن ریشه در نهضت روشنگری دارد. روشنگری از قرن هفدهم به بعد آغاز شده و تا به امروز استمرار یافته و شامل دو مرحله فلسفی (عقل گرایی، عقل ابزاری) و تجربی (حس گرایی) است. خصلت سلبی داشتن روشنگری به دلیل نفی مرجعیت وحی و شهود از ویژگی های آن است. 🔸از قرن نوزدهم (دوران آمپریستی و پوزیتیویستی)، ساینس (Science) به عنوان علم آزمون پذیر از نالج (Knowledge) معرفت آزمون ناپذیر جدا شد. 🔻در دوران پسامدرن معنای روشنگری از علم گرفته شد. در دوران مدرن رسالت علم را روشنگری و کشف حقیقت می‌دانستند، در حالی که در دوران پسامدرن حقیقت را نسبی و ساختنی و بافتنی می‌دانند و قائل به حقیقت ثابتی نیستند. حقیقت خصلت گفتمانی پیدا می‌کند. ▪️مشکل پسامدرن: اصالت دادن به جهان سوم(جهان اجتماعی) و نادیده انگاشتن جهان اول(جهان نفس الامر) و دوم (جهان ذهن) است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: سه خصلت است که در هر کس باشد آثارش به خود او باز می گردد: ظلم کردن، فریب دادن و تخلف از وعده. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍تحلیل تغییر معنائی روایاتِ تصحیف/ محمد ذکاوت صفت ✳️ اگر کسی از شما طالب باشد، می تواند تحقیقی در موضوع فوق انجام دهد. ✅ توضیح: 🔴 گاهی یک روایت در سیرِ تاریخیِ خود، دچار تغییرات عمدی یا سهوی می شود. این تغییر در اصطلاح علمای علم حدیث، اگر عمدی باشد، «تحریف» و اگر سهوی باشد، «تصحیف» نامیده می شود. 🔵 به نقلِ چهار کتاب از یک روایت توجه کنید: 1️⃣ عن أبي عبد الله (ع) قال: يُخرِج القائمُ (ع) من ظهر الكوفة سبعةً و عشرين رجلا... [ارشاد، ج 2، ص 386]. 2️⃣ عن أبي عبد الله (ع) قال: يَخرُج إلى القائمِ (ع) من ظهر الكوفة سبعةٌ و عشرون رجلا... [إعلام الوری، ص 464]. 3️⃣ و قال الصادق (ع): يَخرُج القائم (ع) من ظهر الكعبة مع سبعةٍ و عشرين رجلا... [روضة الواعظین، ج 2، ص 266]. 4️⃣ روَى الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع): قَالَ يَخْرُجُ مَعَ الْقَائِمِ (ع) مِنْ ظَهْرِ الْكُوفَةِ سَبْعٌ وَ عِشْرُونَ رَجُلًا... [بحار الأنوار، ج 53، ص 90، ح 95]. ✳️ با ترجمه و تحلیلِ الفاظِ نقل های مختلف از روایت، نتیجه ها را با هم مقایسه کنید و در آخر، نقلِ مناسب را اختیار نمائید (فعلاً برای شروع کار، همین روایت کافی است). 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: فرزندان خود را گرامی بدارید و خوب تربیتشان کنید تا گناهان شما آمرزیده شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ شأن و تعین خاص روشنفکری(۳) 🔹روشنفکری نه شغل و حرفه است، نه علقه پردازی. روشنفکری نوعی از رایگان بخشی و اخلاقی زیستی است، آن نوعی که به اصلاح ساحت درونی، یعنی به اصلاح فرهنگ یکایک شهروندان جامعه، می پردازد. در هر جامعه هستند کسانی که، نه به حکم شغل و حرفه و نه از سر علقه پردازی، بلکه به انگیزه اخلاقی زیستی و رایگان بخشی به اصلاح محیط طبیعی یا محیط اجتماعی انسان ها می پردازند و هستند کسانی که به همان انگیزه اخلاقی زیستی به اصلاح ساحت درونی، و نه محیط های بیرونی، انسان ها دست می یازند. هر سه گروه اخلاقی اند اما فقط این گروه اخیر روشنفکرند. 🔸پیش فرض مهم روشنفکری این است که لااقل بخشی کمابیش بزرگ از درد و رنج و آزار و آسیبی که انسان ها متحمل می شوند ناشی از فرهنگ خود آنان، یعنی برخاسته از باورهای کاذب یا احساسات و عواطف نابجا یا خواسته های نامعقول خودشان است. 🔻روشنفکر، با این پیش فرض، در عین حال که رایگان بخشانی را که به اصلاح محیط بیرونی آدمیان، اعم از محیط طبیعی یا محیط اجتماعی آنان می پردازند، به هیچ روی تخطئه نمی کند، بر این باور است که حتی با اصلاح تمام عیار محیط بیرونی انسان ها نیز کار آدمیان به سامان نمی شود و بارشان به منزل نمی‌رسد چراکه بشر فقط سیلی خورده ی اوضاع و احوال بیرونی نیست، بلکه وضع و حال درونی اش نیز خاکستر نشین اش کرده است. برای رفع فلاکت و ادباری که گریبان گیر زندگی بشر شده است باید هم محیط بیرونی اش را اصلاح کرد و هم ساحت درونی اش را. روشنفکر، خود، اصلاح ساحت درونی را بر عهده می گیرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍تطورات تعریف علم از رنسانس تا قرن نوزدهم 🔹حفظ معنای علم (شناخت حقیقت) تا زمان پسامدرن و تغییر مبنا و ابزار آن از رنسانس به بعد. 🔻مراحل دوگانه محدود شدن مبنای علم در غرب: ١. نفی هویت و مرجعیت علمی وحی و تغییر مبنای علم از وحی به عقل توسط دکارت مقارن با ظهور روشنگری. وی عقل (راسیون) را مبنا و ابزار کسب علم قرار داد و هویت معرفتی و علمی آموزه های وحیانی کتاب مقدس را انکار کرد. ۲. نفی هویت معرفت شناختی عقل و تغییر مجدد مبنا و ابزار علم در قرن نوزدهم توسط اگوست کنت که موجب کنار گذاشتن عقل و قرار دادن حس به عنوان تنها ابزار شناخت جهان شد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: آنکه کارهای خود را به خدا بسپارد به آرامشی همیشگی خواهد رسید 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔸یا لیتنی های دنیوی: یا لَیتَنِی لَم أَشرِک بِربِّی أَحَداً / 42 کهف یا لَیتَنِی کُنتُ مَعَهُم فَأَفُوزُ فَوزاً عَظِیماً / 73 نسا یالَیتَنی مِتُّ قَبلَ هَذَا وَ کُنتُ نَسیاً مَنسِیّاً / 23 مریم یا لُیتُ لَنا مِثلَ ما اُوتِیَ قارُونَ إِنَّه لَذُو حَظٍّ عَظِیم / 79 قصص 🔹یا لیتنی های اخروی: یالَیتَنا نُرَدُّ وَ لانُکَذِّبُ به آیاتِ رَبِّنا وَ نَکُونَ مِنَ المُؤمِنِین / 27 انعام یالَیتَنِی اِتَّخَذتُ مَعَ الرَسُولِ سَبِیلاً * یاوَیلَتی لَیتَنِی لَم أَتَّخِذَ فُلانَاً خَلیلاً / 27 و 28 فرقان یالَیتَنا أَطَعنَا الله وَ أَطَعنَا الرَسُولا / 66 احزاب یالَیتَ قَومِی یَعلَمُونَ به ما غفِرلِی رَبِّی وَ جَعَلنِی مِنَ المُکرَمِین / 26 و 27 یس یالَیتَ بَینِی وَ بَینَکَ بُعدِ المَشرِقِینَ فَبِئسَ القَرِین / 38 زخرف یالَیتَنی لَم أُوتِ کِتابِیهِ وَ لَم أَدرِ ما حِسابِیهِ یالَیتَها کَانَتِ القَاضِیَه / 25 حاقه یَقُولُ الکافِرُ یالَیتَنِی کُنتُ تُراباً / 40 نبا یا لَیتَنی قَدّمتُ لِحَیاتی / 24 فجر 👇👇 @Taammolate_talabegi