eitaa logo
تَهذیبِ نَفْس
7.8هزار دنبال‌کننده
9هزار عکس
4.3هزار ویدیو
48 فایل
🌱اللهم عجل لولیک الفرج 🌱 کعبه دلهاااا 🕌🏴حسین 😭 @Tahzibe_Nafs ✨️ مدیر @hasan2810✨️
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🌸✨ ✍امام سجاد(علیه السلام) 🔰نشانه های مؤمن ۵چیز است: ①پرهیزگاری در خلوت ②صدقه موقع نیازمندی ③صبر موقع مصیبت ④بردباری موقع خشم ⑤و راستگویی موقع ترس 📚الخصال،ص۲۴۵ ┈┉┅━❀✨❀━┅┉┈ ⇝ @Tahzibe_nafs ┈┉┅━❀✨❀━┅┉┈
✨﷽✨ ⚖ قضاوت و دادرسی به سبک و سیاق علوی ✍شیخ صدوق در کتاب «من لا يحضره الفقيه» نقل می‌کند: روزی مردى در زمان خلافت امير المؤمنين بر ايشان وارد شد و چند روزى ميهمان آن حضرت بود. آنگاه دعوائى با كسى عنوان كرد و از حضرت استعلام حكم نمود در صورتى كه قبلاً يعنى روز اول عنوان نكرده بود. ✍حضرت امير (ع) فرمود: آيا تو با كسى مخاصمهاى دارى و بشكايت آمده اى؟ گفت: آرى، حضرت فرمود: از نزد ما برو، زيرا رسول خدا(ص) نهى فرمود از اينكه يكى از طرفين دعوى بدون حضور ديگرى ميهمان قاضى باشد 📚من لا يحضره الفقيه ↯↯↯ http://eitaa.com/joinchat/1862729728C304de5570b
💠گلایه امام زمان(عج) از شیعیان ✍مرحوم آیت الله مجتهدی: یک روز در نجف اشرف، پس از اقامه نماز پشت سر آیت الله مدنی، دیدم که ایشان به شدت گریه می کنند. وقتی علت را از ایشان سؤال کردم، فرمودند: «یک لحظه امام زمان (عج) را دیدم که به پشت سر من اشاره کرده و فرمودند: آقای مدنی! نگاه کن! شیعیان من بعد از نماز سریع می روند دنبال کار خودشان و هیچکدام برای فرج من دعا نمی کنند. انگار نه انگار که امام زمانشان غایب است! و من از گلایه حضرت به گریه افتادم». ⇝ @Tahzibe_nafs
⚪️به نظر علامه طباطبایی پایه و اساس را تشکیل می دهد وی معرفت را کار می داند و علم نظری را پایه و اساس تصدیق قلبی و ایمان برمی شمارد. ⚪️پس از نظر علامه معرفت شرط و مقدمه ایمان بوده و مقدم بر آن است. مثل وضو نسبت به نماز که وضو مقدمه و شرط نماز است و نماز بدون وضو مطلوب و مرضی نیست. ⚪️همچنان ایشان تصدیق قلبی و التزام را از اجزاء ایمان می داند که اگر اذکار با نظمی خاص انجام گیرد مسمی نماز تحقق می یابد. ⚪️عمل را از لوازم و آثار ایمان می دانند. همچون آثار و لوازم نماز که انسان را از فحشا و گناه دور نگه می دارد، ایمان نیز آدمی را به طرف سوق می دهد. ⚪️ایمان صرف ادراک نیست، بلکه عبارت است از پذیرایی و قبول مخصوصی از ناحیه نفس نسبت به آنچه درک کرده، قبولی که باعث شود نفس در برابر آن و آثاری که اعتقاد دارد تسلیم شود و علامت داشتن چنین قبولی این است که سایر قوا و جوارح آدمی نیز آن را قبول نموده و مانند خود نفس در برابرش تسلیم شود. ⚪️علامه طباطبایی تعبیر بسیار جالبی دارد که همه مراحل شکل گیری ماهیت ایمان را روشن می سازد و مطالبی که ما اظهار داشتیم به وضوح در آن دیده می شود: ▫️«لازمه تسلیم شدن در برابر خدا است. و یقین به خدا مستلزم ارتفاع تردید در خدا است و یقین، را به دنبال دارد و تصدیق اقرار را و اقرار، اذعانی است که ثبوت و قرار دارد و تزلزل پذیر نیست و اقرار، ادا، را در پی دارد و ادائش عمل را به دنبال دارد.» 〰〰〰〰〰〰〰〰 http://eitaa.com/joinchat/1862729728C304de5570b
4_721038705925555231.mp3
3.97M
💠چهار پایه ی ایمان 🎤واعظ: آیت الله تهرانی ┈┉┅━❀✨❀━┅┉┈ ⇝ @Tahzibe_nafs ┈┉┅━❀✨❀━┅┉┈
✨متکبر در قیامت✨ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ علیه السلام : در قیامت افراد متڪبر ﺑﻪ ﺷﻜﻞ مورچه ظاهر مےﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻟﮕﺪﻣﺎﻝ مےڪﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻰ ڪﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺭﺳﻴﺪﮔﻰ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻓﺎﺭﻍ ﺷﻮﺩ. 📚 ﺍﻟﻜﺎﻓﻲ 2/311/11 ⇝ @Tahzibe_nafs
الهـــی🌟 اے صاحب همه جهان اے مهربانترین، اے عظیم براے هرلحظه از زندگیمان ڪه با عطر حضور تو برڪت یافته است سپاسگزاریم🙏 وبه امیدخودت شب را نیز چون روز درپناه امن تو آغاز مےکنیم 💥 شبـتون منور به نور خدا ┈┉┅━❀✨❀━┅┉┈ ⇝ @Tahzibe_nafs ┈┉┅━❀✨❀━┅┉┈
وقتی #روح_ایمان در دل کسی جایگیر شد عقاید و اعمال او هم عوض شده به صورتی که مناسب با ایمان باشد در می آید، عیناً مانند ملکات نفسانی اعم از فضائل و رذائل که وقتی در نفس پیدا شد، اعمال را هم مناسب با خود می سازد. ✍ برگرفته از تفسیر المیزان ⇝ @Tahzibe_nafs
برای 💠يا اللَّه يا غَفُور ياٌ رَحيم ⚪️دلیل : قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في قُلُوبِكُمْ وَ إِنْ تُطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لا يَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمالِكُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ ⚪️باديه نشينان گفتند: ما (از ته دل) ايمان آورديم. بگو: ايمان نياورده ايد، بلكه بگوييد (در ظاهر به گفتن شهادتين) اسلام آورديم، زيرا هنوز ايمان در دلهاى شما وارد نشده است و اگر از خدا (در اوامر او) و فرستاده اش (در دستورات ولايى او) اطاعت نماييد (خداوند) از عملهاى شما نمىكاهد، زيرا خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است. ✍ حجت الاسلام دکتر علی حق شناس 〰〰〰〰〰〰〰〰 http://eitaa.com/joinchat/1862729728C304de5570b
⚪️امام رضا علیه السلام فرمودند: لا یستَکمِلُ عَبدٌ حقیقةَ الایمانِ حَتَّى تَکونَ فیهِ خِصالُ ثَلاثٍ: اَلتَّفقُّهُ فِى الدّینِ وَحُسنُ التَّقدیرِ فِى المَعیشَةِ، وَالصَّبرُ عَلَى الرَّزایا.؛ هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: ◽️دین شناسى، ◽️تدبر نیکو در زندگى، ◽️و شکیبایى در مصیبتها و بلاها. ✍بحار الانوار، ج 78، ص 339، ح1 〰〰〰〰〰〰〰〰 http://eitaa.com/joinchat/1862729728C304de5570b
_ايمان در ⚪️«ايمان بر چهار پايه استوار است بر ، و ، و و . ▫️ شكيبائى و صبر را چهار شاخه است: آرزومند بودن، ترسيدن، و پارسائى و چشم اميد داشتن. پس آن كه مشتاق و آرزومند بهشت بود شهوتها را از دل زدود، و آن كه از دوزخ ترسيد، از آنچه حرام است دورى گزيد، و آن كه خواهان دنيا نبود و پارسائى داشت مصيبتها بروى آسان نمود، و آن كه مرگ را چشم داشت، در كارهاى نيك پاى پيش گذاشت. ▫️و يقين بر چهار شعبه است: بر بينائى زيركانه، و دريافت عالمانه و پند گرفتن از گذشت زمان و رفتن به روش پيشينيان. پس آن كه زيركانه ديد حكمت بروى آشكار گرديد، و آن را كه حكمت آشكار گرديد عبرت آموخت، و آن كه عبرت آموخت چنان است كه پشينيان زندگى را در نورديد. ▫️و عدل بر چهار شعبه است: بر فهمى ژرف نگرنده، و دانشى پى به حقيقت برنده و نيكو داورى فرمودن، و در بردبارى استوار بودن. پس آن كه فهميد به ژرفاى دانش رسيد و آنكه به ژرفاى دانش رسيد از آبشخور شريعت سيراب گرديد و آن كه بردبار بود، تقصير نكرد و ميان مردم با نيكنامى زندگى نمود. ▫️و جهاد بر چهار شعبه است: به نيك وادار نمودن و از كار زشت منع فرمودن و پايدارى در پيكار با دشمنان، و دشمنى با فاسقان. پس آنكه به كار نيك واداشت، پشت مومنان را استوار داشت، و آن كه از كار زشت منع فرمود بينى منافقان را به خاك سود؛ و آن كه در پيكار با دشمنان پايدار بود، حقى را كه برگردن دارد ادا نمود؛ و آن كه با فاسقان دشمن بود و براى خدا به خشم آيد، خدا به خاطر او خشم آورد و روز رستاخيز وى را خشنود نمايد» ✍ نهج البلاغه کلمات قصار 31 〰〰〰〰〰〰〰〰 http://eitaa.com/joinchat/1862729728C304de5570b
✨♥️✨ ✍امام حسین علیه السلام : هرکس زبانش راستگو باشد ، کردارش پاکیزه گردد و هرکس نیت خیر داشته باشد ، روزیش فراوان و هرکس با زن و بچه اش خوش رفتار باشد عمرش طولانی مي شود 📚 ارشاد القلوب، ج ١، ص ٣٢٣ ┈┉┅━❀✨❀━┅┉┈ ⇝ @Tahzibe_nafs ┈┉┅━❀✨❀━┅┉┈