eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
(آيه ١٠٢) شأن نزول: در شأن نزول اين آيه و آيۀ بعد گفته‌اند: روزى دو نفر از قبيلۀ «اوس» و «خرزج» به نام «ثعلبة بن غنم» و «اسعد بن زراره» در برابر يكديگر قرار گرفتند، و هر كدام افتخاراتى را كه بعد از اسلام نصيب قبيلۀ او شده بود بر مى‌شمرد، «ثعلبه» گفت: خزيمة بن ثابت (ذو الشهادتين) و حنظله (غسيل الملائكة) كه هر كدام از افتخارات مسلمانانند، از ما هستند، و همچنين عاصم بن ثابت، و سعد بن معاذ از ما مى‌باشند. در برابر او «اسعد بن زراره» كه از طايفۀ خزرج بود گفت: چهار نفر از قبيلۀ ما در راه نشر و تعليم قرآن خدمت بزرگى انجام دادند: ابى بن كعب، و معاذ بن جبل، و زيد بن ثابت، و أبو زيد، به علاوه «سعد بن عباده» رئيس و خطيب مردم مدينه از ماست. كم كم كار به جاى باريك كشيد، و قبيلۀ دو طرف از جريان آگاه شدند، و دست به اسلحه كرده، در برابر يكديگر قرار گرفتند، بيم آن مى‌رفت كه بار ديگر آتش جنگ بين آنها شعله‌ور گردد و زمين از خون آنها رنگين شود! خبر به پيامبر رسيد، حضرت فورا به محل حادثه آمد، و با بيان و تدبير خاص خود به آن وضع خطرناك پايان داد، و صلح و صفا را در ميان آنها برقرار نمود. آيه نازل گرديد و به صورت يك حكم عمومى همۀ مسلمانان را با بيان مؤثر و مؤكدى دعوت به اتحاد نمود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 314 دعوت به تقوى -در اين آيه نخست دعوت به تقوى شده است تا مقدمه‌اى براى دعوت به سوى اتحاد باشد، در حقيقت دعوت به اتحاد بدون استمداد از يك ريشۀ اخلاقى و عقيده‌اى بى‌اثر و يا بسيار كم‌اثر است، به همين دليل در اين آيه كوشش شده است تا عوامل ايجاد كنندۀ اختلاف و پراكندگى در پرتو ايمان و تقوى تضعيف گردند. لذا افراد با ايمان را مخاطب ساخته، مى‌گويد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! آن گونه كه حق تقوى و پرهيزكارى است از خدا بپرهيزيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ حَقَّ تُقاتِهِ) . «حق تقوى» آخرين و عاليترين درجۀ پرهيزكارى است، كه پرهيز از هر گونه گناه و عصيان و تعدى و انحراف از حق و نيز اطاعت از فرمان خداوند و شكر نعمتهاى او را شامل مى‌شود. در پايان آيه به طايفۀ اوس و خزرج و همۀ مسلمانان جهان هشدار مى‌دهد كه به هوش باشند، تا عاقبت و پايان كار آنها به بدبختى نگرايد، لذا با تأكيد مى‌فرمايد: «و از دنيا نرويد مگر اين كه مسلمان باشيد» بايد گوهر ايمان را تا پايان عمر حفظ كنيد (وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 315 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلّا وَ أَنْتُم مُّسْلِمُونَ 🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده اید! تقوای خداوند پیشه كنید آن گونه که سزاوار تقواى اوست و نمیرید مگر اینكه مسلمان باشید. 🌷 : یعنی حفظ کردن یعنی خود را از گناهان حفظ کنید و خداوند را برای خود نگه دارید. 🌷 : آن گونه که سزاوار تقوای اوست 🌷 : نمیرید 🔴 : روزى دو نفر از قبيله اوس و خزرج در برابر يکديگر قرار گرفتند، و هر کدام افتخاراتی را که بعد از نصیب قبیله او شده بود بر می شمرد. کم کم کار به جای باریک کشید، و قبیله دو طرف از جریان آگاه شدند و در برابر یکدیگر قرار گرفتند، ترس آن می رفت که بار دیگر آتش جنگ بین آنها شعله ور شود خبر به صلی الله علیه و آله و سلم رسید، حضرت فورا به محل حادثه آمد، و با بیان و تدبیر خاص خود به آن وضع خطرناک پایان داد و صلح و صفا در میان آنها برقرار شد. و آیات 102 و 103 سوره آل عمران نازل شد. 🌸 در این آیه دعوت به شده است. در این آیه عوامل ایجاد کننده اختلاف و آنچه که باعث از بین رفتن ایمان و تقوا شود تضعیف شده است. این آیه خطاب به افراد با ایمان می فرماید: یا أيها الذين ءامنوا اتقوا الله حق تقاته: اى کسانی که ایمان آورده اید! تقوای خداوند پیشه کنید آن گونه که سزاوار تقوای اوست. هر كمالى مثل ، علم و تقوا داراى مراحلى است. حق تقوا آخرین و عالی ترین درجه پرهیزکاری است، که پرهیز از هر گونه گناه و عصیان و تعدی و انحراف از حق و نیز اطاعت از فرمان و شکر نعمت های او را شامل می شود. در پایان آیه به قوم اوس و خزرج و همه مسلمانان جهان هشدار می دهد که به هوش باشند، تا عاقبت و پایان کار آنها به بدبختی نگراید، لذا با تأكيد مى فرمايد: و لا تموتن إلا و أنتم مسلمون: و نميريد مگر اینکه مسلمان باشید. 🔹 پيام های آیه102سوره آل عمران 🔹 ✅ ، هر روز باید مرحله ى بالاترى را بپیماید. ✅ ، در سایه ایمان به مبدأ ومعاد است. ✅ ایمان آوردن كافى نیست، با ایمان ماندن لازم است. ✅ ، هم چگونه زیستن را به ما مى آموزد، هم چگونه مردن را نیز به ما آموزش مى دهد. ✅ در سرنوشت و عاقبت خود نقش دارد. ✅ ، هم به كیفیّت تقوا توجّه دارد و هم به تداوم آن تا پایان عمر. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ ۱۷۲ ) 💐 *هرگز به مال یتیم نزدیک نشوید* 💐 _سوره انعام / آیه ۱۵۲ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋شاهکارقرائت سوره:البقره🦋 :196 :الاستاد:محمدصدیق المنشاوی سعی کنید قران انیس و مونستان باشد ، نه زینت دکورها وطاقچه های منزلتان شود ،بهتر است قرآن را زینت قلبتان کنید. شهید سید مجتبی علمدار شهادت آرزومه🕊💚🌷🖤 🍃┅🦋🍃┅─╮ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ سبک زندگی قرآنی 🍂نیازتان را به خدا فراموش نکنید.🍂 🔶قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْراً فَمَن يَأْتِيكُم بِمَاء مَّعِينٍ. (/۳۰) 💫بگو: به من خبر دهيد اگر آب (چشمه ها و چاههاى) شما در زمين فرو رود، كيست آن كه آب روان و گوارا براى شما بياورد. ✅احتمال بروز خطر براى دورى از بى تفاوتى و غفلت كافى است. ⚡️اگر انسان توجه کند که نعمتهایی که دارد همیشگی نیست و هرلحظه که ممکن است از او گرفته شود، نیازش را به خدا باور می کند و بیشتر به خدا پناه می بَرَد و در نتیجه گرفتار غفلت نمی شود. کانال 👇 @Targomeh
فلسفه نماز در قرآن و اسلام چیست؟ * عبادت، وسیله تکامل و سعادت ماست و دستور خداوند به نماز، نوعی لطف و رحمت و راهنمایی است که ما را به کمال میرساند آیات و روایات، فلسفه و حکمت تشریع نماز را بیان کرده اند: 🕌1. یاد خدا: (وَأَقِمِ الصَّلَوهَ لِذِکْرِی)(1) ؛ نماز را برپا دار تا به یاد من باشی. 🕌2. بازداشتن از گناه و زشتیها: (إِنَّ الصَّلَوهَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَر) (2) ؛ همانا نماز [انسان را در دنیا]از زشتیها و گناه باز میدارد. 🕌3. پاکیزگی روح: (…إِنَّمَا تُنذِرُ الَّذِینَ یخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَیبِ وَأَقَامُواْ الصَّلَوهَ وَمَن تَزَکَّی فَإِنَّمَا یتَزَکَّی لِنَفْسِهِی وَإِلَی اللَّهِ الْمَصِیرُ) (3) ؛ … [تو] تنها کسانی را که از پروردگارشان در نهان میترسند و نماز برپا میدارند، هشدار میدهی و کسی پاکیزگی جوید تنها برای خود پاکیزگی میجوید، و فرجام [کارها] به سوی خداست. 🕌4. یاری جستن از نماز در مسیر تکامل: (وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلَوهِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ إِلاَّ عَلَی الْخَـشِعِینَ) (4) ؛ از شکیبایی و نماز یاری جویید، و به راستی این کار گران است، مگر بر فروتنان. 🕌5. پاک شدن از کبر و غرور؛ حضرت فاطمه(علیها السلام) میفرماید: (…و الصلاه تنزیهاً من الکبر…(5) ؛… خداوند نماز را واجب کرد تا مردم از کبر و غرور پاک شوند… . 🕌6. رستگاری: (قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُون * الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاَتِهِمْ خَـشِعُونَ)(6) ؛ به راستی که مؤمنان رستگار شدند؛ همانان که در نمازشان فروتنند کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-آيا براى تو سينه‏ ات را نگشاده‏ ايم. -و بار گرانت را از [دوش] تو برداشتيم. -[بارى] كه [گويى] پشت تو را شكست. -و نامت را براى تو بلند گردانيديم. -پس [بدان كه] با دشوارى آسانى است. -آرى با دشوارى آسانى است. -پس چون فراغت‏ يافتى به طاعت دركوش. -و با اشتياق به سوى پروردگارت روى آور. 📚سوره کانال 👇 @Targomeh
-طرف حساب قرضی که می‌دهی خداست، پس نترس، قرض بده، چه کسی بهتر از او؟ 📚سوره - 17 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🐝 ← آیا زنبورعسل "دو شکم" دارد!؟ «ثمّ كلِي مِن كلِّ الثّمراتِ فَاسْلكي سُبلَ ربّكِ ذُللاً يَخرجُ مِن شرَابٌ مّخْتَلفٌ أَلْوانه فيهِ شِفاء للنّاسِ إِنّ فِي ذلِكَ لآيةً لّقوْم یتفکرون» (نحل-69) قرآن از "یک" زنبور نام می‌برد: اما "بطون" یعنی شکمها و به صورت جمع آمده «شکم‌هاي آن زنبور...» یعنی زنبور عسل بیشتر از یک شکم دارد! ‼️علمِ عصرِ حاضر می‌گوید زنبور عسل دارد: "زنبورهای عسل به طور مشترک دو شکم دارند که یکی از آنها فقط برای ذخیره شهد است" ⁉️آیا 14 قرن پیش در قرآن برای یک زنبورعسل، شکمها (به صورت جمع) آورده جای تفکر ندارد؟! دانشگاه واشنگتن کانال 👇 @Targomeh
-هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده‌اید، و بسیاری را نیز عفو میکند! 📚سوره - 30 کانال👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃یک آیه🍃 🔶 سوره ، آیه ٢١: وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الحِسَابِ ⚡️ ترجمه : و(خردمندان) كسانى هستند كه آنچه را خداوند به پيوند با آن فرمان داده پيوند مى دهند و در برابر پروردگارشان (بخاطر شناختى كه دارند خشوع و) خشيت دارند و از سختى حساب مى ترسند. 💥توضیح : در روايات آمده است آنچه را كه خداوند به وصل آن فرمان داده، صله ى رحم، يعنى حفظ پيوندهاى خانوادگى و همچنين حفظ پيوندهاى مكتبى يعنى ارتباط دائم و عميق با رهبران آسمانى و پيروى از خط ولايت است. 🍁ما بايد بخاطر فرمان خدا با بستگان ارتباط برقرار كنيم، خواه ديگران به دنبال ارتباط با ما باشند یا نباشند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق ( قاسم‌بن‌بُرید گوید: أبوعمرو زُبیری برایمان نقل کرد که به امام صادق (عرض‌کردم: ... فدایت شوم! ایمان را به‌گونه‌ای برایم توصیف‌نما که به‌طور کامل آن‌را بشناسم. حضرت فرمود: «ایمان حالت‌ها، درجات، طبقه‌ها و مرتبه‌هایی دارد؛ گونه‌ای از آن تمام و در حدّ کمال است؛ گونه‌ای‌دیگر، ناقص که نقص آن آشکار است و گونه‌ای برجسته که برجستگی‌اش رو به‌زیادی است». عرض‌کردم: «آیا ایمان هم تمام و ناقص و زیاد می‌شود»؟! فرمود: «آری». عرض‌کردم: «چگونه چنین‌است»؟ فرمود: «برای آنکه خداوند تبارک‌وتعالی ایمان را بر [تمامیِ] اعضای‌بدن بنی‌آدم واجب ساخت و آن‌ایمان را بر اعضا تقسیم نموده و برای هر یک بخشی قرار داد؛ بدین‌گونه هیچ اندام و عضوی نیست جز اینکه ایمانی مخصوص به‌خود دارد، غیر از ایمان اعضای دیگر... امّا آنچه بر چهره‌ی‌انسان، واجب فرموده همان سجده‌کردن برای خدا در شب و روز در هنگام نمازهای پنج‌گانه است که [در این‌رابطه] فرمود: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَ اسْجُدُوا وَ اعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَ افْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ و این (رکوع، سجود و...) واجبی جامع بر صورت و دو دست و دو پا است . و در جایی دیگر فرمود: و اینکه مساجد از آن خداست، پس هیچ کس را با خدا نخوانید. ( جن ۱۸ ) کانال 👇 @Targomeh
◼️چه كسانى رستگارند؟ 1. عابدان. «وَ اعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَ افْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» «4» پروردگارتان را پرستش كنيد، شايد رستگار شويد. 2. آنان كه اعمالشان ارزشمند وسنگين است. «فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» «5»* 3. دورى كنندگان از بخل. «وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» «6»* 4. حزب اللّه. «أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» «7» حزب خدا رستگارند. 5. اهل ذكركثير. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» «8»* خدارا بسيار يادكنيد تا رستگار شويد. 6. تقوا پيشگان. «فَاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» «1» اى خردمندان! تقوا پيشه كنيد تا رستگار شويد. 7. مجاهدان. «وَ جاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» «2» در راه خدا جهاد كنيد تا رستگار شويد. 8. توبه كنندگان. «تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» «3» اى اهل ايمان! همگى توبه كنيد تا رستگار شويد کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒📒 👿 ..... ادامه 👺 قرآن پس از سرباز زدن از سجده او را یاد میکند . (بقره ۳۶ ، اعراف ۲۰ ، طه ۱۱۷ ) 🧟‍♂در پاره ای از آیات دیگر شیطان معنای جز را نمی رساند ؛ به طور مثال ، در آیه : * و قال الشّیطان لمّا قضی الامر انّ الله وعدکم وعد الحقّ * ( ابراهیم ۲۲ ) 👺به اتفاق گفته شده که مقصود از * * جز ابلیس موجود دیگری نیست ،‌‌ البته در پاره‌ای از چون آیه * الشیطان یعدکم الفقر * ( بقره ۲۶۸ ) که مقصود ، ابلیس است یا دیگر جنّ و انس را نیز در بر می‌گیرد ، اختلاف نظر وجود دارد . 🧟‍♂برآیند کاوش‌ها آن است که مقصود از مفرد معرفه ( ) ، ابلیس است ، مگر آنکه قرینه ای برخلاف باشد و در بیشتر موارد ،‌ مقصود از مفرد نکره ( ) نیز ابلیس به شمار می رود و صیغه جمع آن ( ) نیز ابلیس را که یکی از مصادیق روشن است ،‌ فرا می‌گیرد . 👺 برابر برخی روایات ، نام اصلی ،‌ حارث ( حرث ) بوده است که به دلیل عبادت ، او را عزازیل یعنی ،‌خطاب می کردند . 🧟‍♂ وی پس از ، ابلیس نامیده شد و پس از امتناع از سجده و رانده شده از درگاه ، الشیطان نام گرفت . 👺 نام های دیگر او ، ، سر حوب ، المتکوّن و المتکوّر ) است . او را ، خوانند . 🧟‍♂کنیه و ابلیس عبارتند از : ابومرّه ( ابو قره ) ابوکردوس ، ابولبینی ( نام دختر وی ) ، نائل ، ابوالحسبان ، ابو خلاف ، ابودجانه . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره‌ای قرآن کریم عمران آیه ۱۰۳ وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿١٠٣﴾ و همگی به ریسمان خدا [قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) ] چنگ زنید، و پراکنده و گروه گروه نشوید؛ و نعمت خدا را بر خود یاد کنید آن گاه که [پیش از بعثت پیامبر و نزول قرآن] با یکدیگر دشمن بودید، پس میان دل های شما پیوند و الفت برقرار کرد، در نتیجه به رحمت و لطف او با هم برادر شدید، و بر لب گودالی از آتش بودید، پس شما را از آن نجات داد؛ خدا این گونه، نشانه های [قدرت، لطف و رحمت] خود را برای شما روشن می سازد تا هدایت شوید. (۱۰۳) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٠٣) -دعوت به سوى اتحاد! در اين آيه بحث نهايى كه همان «مسألۀ اتحاد و مبارزه با هر گونه تفرقه» باشد مطرح شده، مى‌فرمايد: «و همگى به ريسمان الهى چنگ بزنيد، و از هم پراكنده نشويد» (وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا) . در بارۀ «بِحَبْلِ اللّهِ» (ريسمان الهى) مفسران احتمالات مختلفى ذكر كرده‌اند و در روايات اسلامى نيز تعبيرات گوناگونى ديده مى‌شود ولى هيچ كدام با يكديگر اختلاف ندارند زيرا منظور از «ريسمان الهى» هر گونه وسيلۀ ارتباط با ذات پاك خداوند است، خواه اين وسيله اسلام باشد، يا قرآن، يا پيامبر و اهل بيت او. سپس قرآن به نعمت بزرگ اتحاد و برادرى اشاره كرده و مسلمانان را به تفكر در وضع اندوهبار گذشته، و مقايسۀ آن «پراكندگى» با اين «وحدت» دعوت مى‌كند، مى‌گويد: «و نعمت (بزرگ) خدا را بر خود به ياد آريد كه چگونه دشمن يكديگر بوديد و او در ميان دلهاى شما الفت ايجاد كرد، و به بركت نعمت او برادر شديد» (وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً) . در اينجا مسألۀ تأليف قلوب مؤمنان را به خود نسبت داده مى‌گويد: «خدا در ميان دلهاى شما الفت ايجاد كرد» با اين تعبير، اشاره به يك معجزۀ اجتماعى اسلام نموده، زيرا اگر سابقۀ دشمنى و عداوت پيشين عرب را درست بررسى كنيم خواهيم ديد كه چگونه يك موضوع جزئى و ساده كافى بود آتش جنگ خونين در ميان آنها بيفروزد و ثابت مى‌گردد كه از طرق عادى امكان پذير نبود كه از چنان ملت پراكنده و نادان و بى‌خبر، ملتى واحد و متحد و برادر بسازند. اهميت وحدت و برادرى در ميان قبايل كينه‌توز عرب حتى از نظر دانشمندان و مورّخان غير مسلمان مخفى نمانده و همگى با اعجاب فراوان از آن ياد كرده‌اند! سپس قرآن مى‌افزايد: «شما در گذشته در لبۀ گودالى از آتش بوديد كه هر آن ممكن بود در آن سقوط كنيد و همه چيز شما خاكستر گردد» (وَ كُنْتُمْ عَلى شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها) . اما خداوند شما را نجات داد و از اين پرتگاه به نقطۀ امن و امانى كه همان نقطه «برادرى و محبت» بود رهنمون ساخت. «نار» (آتش) در آيۀ فوق كنايه از جنگها و نزاعهايى بوده كه هر لحظه در دوران جاهليت به بهانه‌اى در ميان اعراب شعله‌ور مى‌شد. در پايان آيه براى تأكيد بيشتر مى‌گويد: «خداوند اين چنين آيات خود را بر شما روشن مى‌سازد شايد قبول هدايت كنيد» (كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ) . بنابر اين، هدف نهايى هدايت و نجات شماست، پس بايد به آنچه گفته شد اهميت فراوان دهيد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 316 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَلَا تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَآءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ الْنَّارِ فَأَنْقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ ءَاياَتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ 🍀 ترجمه: و همگى به ریسمان الهی چنگ زنید و پراكنده نشوید و نعمت خدا را بر خود یاد كنید، آنگاه كه دشمنان یكدیگر بودید، پس خداوند میان دل هایتان الفت انداخت و در سایه نعمت او برادران یكدیگر شدید، و بر لبه پرتگاهى از آتش بودید، پس شما را از آن نجات داد. این گونه خداوند آیات خود را براى شما بیان مى كند، شاید هدایت شوید. 🌷 : چنگ بزنید 🌷 : ریسمان الهی 🌷 : پراکنده نشوید 🌷 : یاد کنید 🌷 : دشمنان 🌷 : پس الفت ساخت 🌷 : پس برادران یکدیگر شدید 🌷 : لبه ى پرتگاه، لبه ی گودال 🌷 : پس شما را نجات داد 🌷 : بیان می کند. 🌸 موضوع این آیه در ادامه آیه قبلی می باشد در آیه قبلی مسلمانان را دعوت به تقوا کرد و در این آیه دعوت به و می کند و می فرماید: «و اعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا: و همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و پراکنده نشوید.» حبل الله یعنی ریسمان الهی و منظور از ریسمان الهی هرگونه وسیله ارتباط با ذات پاک است. این وسیله می تواند اسلام یا قرآن یا پیامبر یا اهل بیت باشد. سپس به نعمت بزرگ وحدت اشاره کرده و می فرماید: « و اذکروا نعمت الله علیکم إذ كنتم أعدآء فألف بين قلوبكم فأصبحتم بنعمته إخوانا: و نعمت خدا را بر خود یاد کنید، آنگاه که دشمنان یکدیگر بودید، پس میان دل هايتان الفت انداخت و در سایه نعمت او برادران یکدیگر شدید.» 🌸 در گذشته یک موضوع جزئی و ساده کافی بود تا جنگی میان شما راه بیفتد ولی بعد از آوردن از آن ملت پراکنده ملتی واحد و متحد ساخت. سپس می فرماید: « و کنتم علی شفا حفرة من النار فأنقذكم منها: و بر لبه پرتگاهی از آتش بودید، پس شما را از آن نجات داد. » و شما را از این پرتگاه به نقطه امن و امانی که همان نقطه برادری و بود رهنمون ساخت. در این جا کلمه نار (آتش) کنایه از جنگ و نزاع هایی بود که در دوران جاهلیت میان قبایل وجود داشت. در پایان آیه برای تأكيد بيشتر می فرمايد: « كذلك يبين الله لكم ءاياته لعلكم تهتدون: اين گونه خداوند آیات خود را برای شما بیان می کند، شاید هدایت شوید. » بنابراین هدف نهایی و نجات شماست، پس باید به آنچه گفته شد اهمیت فراوان دهید. 🔹 پيام های آیه103سوره آل عمران 🔹 ✅ و دورى از تفرقه، یک وظیفه ى الهى است. ✅ محور باید دین خدا باشد، نه نژاد، نه زبان، نه ملّیت، و... ✅ از بركات و خدمات غافل نشوید. ✅ ، نعمت بزرگ الهى است. ✅ و ، پرتگاه و گودال آتش است. «شفا حفرة من النار» ✅ نعمت هاى ،آیات او هستند. ✅ یادآورى نعمت هاى الهى عامل عشق و زمینه ساز است. کانال 👇 @Targomeh