eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
📒📒 👿 ..... ادامه 👺 قرآن پس از سرباز زدن از سجده او را یاد میکند . (بقره ۳۶ ، اعراف ۲۰ ، طه ۱۱۷ ) 🧟‍♂در پاره ای از آیات دیگر شیطان معنای جز را نمی رساند ؛ به طور مثال ، در آیه : * و قال الشّیطان لمّا قضی الامر انّ الله وعدکم وعد الحقّ * ( ابراهیم ۲۲ ) 👺به اتفاق گفته شده که مقصود از * * جز ابلیس موجود دیگری نیست ،‌‌ البته در پاره‌ای از چون آیه * الشیطان یعدکم الفقر * ( بقره ۲۶۸ ) که مقصود ، ابلیس است یا دیگر جنّ و انس را نیز در بر می‌گیرد ، اختلاف نظر وجود دارد . 🧟‍♂برآیند کاوش‌ها آن است که مقصود از مفرد معرفه ( ) ، ابلیس است ، مگر آنکه قرینه ای برخلاف باشد و در بیشتر موارد ،‌ مقصود از مفرد نکره ( ) نیز ابلیس به شمار می رود و صیغه جمع آن ( ) نیز ابلیس را که یکی از مصادیق روشن است ،‌ فرا می‌گیرد . 👺 برابر برخی روایات ، نام اصلی ،‌ حارث ( حرث ) بوده است که به دلیل عبادت ، او را عزازیل یعنی ،‌خطاب می کردند . 🧟‍♂ وی پس از ، ابلیس نامیده شد و پس از امتناع از سجده و رانده شده از درگاه ، الشیطان نام گرفت . 👺 نام های دیگر او ، ، سر حوب ، المتکوّن و المتکوّر ) است . او را ، خوانند . 🧟‍♂کنیه و ابلیس عبارتند از : ابومرّه ( ابو قره ) ابوکردوس ، ابولبینی ( نام دختر وی ) ، نائل ، ابوالحسبان ، ابو خلاف ، ابودجانه . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
13.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره‌ای قرآن کریم عمران آیه ۱۰۳ وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿١٠٣﴾ و همگی به ریسمان خدا [قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) ] چنگ زنید، و پراکنده و گروه گروه نشوید؛ و نعمت خدا را بر خود یاد کنید آن گاه که [پیش از بعثت پیامبر و نزول قرآن] با یکدیگر دشمن بودید، پس میان دل های شما پیوند و الفت برقرار کرد، در نتیجه به رحمت و لطف او با هم برادر شدید، و بر لب گودالی از آتش بودید، پس شما را از آن نجات داد؛ خدا این گونه، نشانه های [قدرت، لطف و رحمت] خود را برای شما روشن می سازد تا هدایت شوید. (۱۰۳) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٠٣) -دعوت به سوى اتحاد! در اين آيه بحث نهايى كه همان «مسألۀ اتحاد و مبارزه با هر گونه تفرقه» باشد مطرح شده، مى‌فرمايد: «و همگى به ريسمان الهى چنگ بزنيد، و از هم پراكنده نشويد» (وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا) . در بارۀ «بِحَبْلِ اللّهِ» (ريسمان الهى) مفسران احتمالات مختلفى ذكر كرده‌اند و در روايات اسلامى نيز تعبيرات گوناگونى ديده مى‌شود ولى هيچ كدام با يكديگر اختلاف ندارند زيرا منظور از «ريسمان الهى» هر گونه وسيلۀ ارتباط با ذات پاك خداوند است، خواه اين وسيله اسلام باشد، يا قرآن، يا پيامبر و اهل بيت او. سپس قرآن به نعمت بزرگ اتحاد و برادرى اشاره كرده و مسلمانان را به تفكر در وضع اندوهبار گذشته، و مقايسۀ آن «پراكندگى» با اين «وحدت» دعوت مى‌كند، مى‌گويد: «و نعمت (بزرگ) خدا را بر خود به ياد آريد كه چگونه دشمن يكديگر بوديد و او در ميان دلهاى شما الفت ايجاد كرد، و به بركت نعمت او برادر شديد» (وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً) . در اينجا مسألۀ تأليف قلوب مؤمنان را به خود نسبت داده مى‌گويد: «خدا در ميان دلهاى شما الفت ايجاد كرد» با اين تعبير، اشاره به يك معجزۀ اجتماعى اسلام نموده، زيرا اگر سابقۀ دشمنى و عداوت پيشين عرب را درست بررسى كنيم خواهيم ديد كه چگونه يك موضوع جزئى و ساده كافى بود آتش جنگ خونين در ميان آنها بيفروزد و ثابت مى‌گردد كه از طرق عادى امكان پذير نبود كه از چنان ملت پراكنده و نادان و بى‌خبر، ملتى واحد و متحد و برادر بسازند. اهميت وحدت و برادرى در ميان قبايل كينه‌توز عرب حتى از نظر دانشمندان و مورّخان غير مسلمان مخفى نمانده و همگى با اعجاب فراوان از آن ياد كرده‌اند! سپس قرآن مى‌افزايد: «شما در گذشته در لبۀ گودالى از آتش بوديد كه هر آن ممكن بود در آن سقوط كنيد و همه چيز شما خاكستر گردد» (وَ كُنْتُمْ عَلى شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها) . اما خداوند شما را نجات داد و از اين پرتگاه به نقطۀ امن و امانى كه همان نقطه «برادرى و محبت» بود رهنمون ساخت. «نار» (آتش) در آيۀ فوق كنايه از جنگها و نزاعهايى بوده كه هر لحظه در دوران جاهليت به بهانه‌اى در ميان اعراب شعله‌ور مى‌شد. در پايان آيه براى تأكيد بيشتر مى‌گويد: «خداوند اين چنين آيات خود را بر شما روشن مى‌سازد شايد قبول هدايت كنيد» (كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ) . بنابر اين، هدف نهايى هدايت و نجات شماست، پس بايد به آنچه گفته شد اهميت فراوان دهيد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 316 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَلَا تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَآءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ الْنَّارِ فَأَنْقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ ءَاياَتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ 🍀 ترجمه: و همگى به ریسمان الهی چنگ زنید و پراكنده نشوید و نعمت خدا را بر خود یاد كنید، آنگاه كه دشمنان یكدیگر بودید، پس خداوند میان دل هایتان الفت انداخت و در سایه نعمت او برادران یكدیگر شدید، و بر لبه پرتگاهى از آتش بودید، پس شما را از آن نجات داد. این گونه خداوند آیات خود را براى شما بیان مى كند، شاید هدایت شوید. 🌷 : چنگ بزنید 🌷 : ریسمان الهی 🌷 : پراکنده نشوید 🌷 : یاد کنید 🌷 : دشمنان 🌷 : پس الفت ساخت 🌷 : پس برادران یکدیگر شدید 🌷 : لبه ى پرتگاه، لبه ی گودال 🌷 : پس شما را نجات داد 🌷 : بیان می کند. 🌸 موضوع این آیه در ادامه آیه قبلی می باشد در آیه قبلی مسلمانان را دعوت به تقوا کرد و در این آیه دعوت به و می کند و می فرماید: «و اعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا: و همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و پراکنده نشوید.» حبل الله یعنی ریسمان الهی و منظور از ریسمان الهی هرگونه وسیله ارتباط با ذات پاک است. این وسیله می تواند اسلام یا قرآن یا پیامبر یا اهل بیت باشد. سپس به نعمت بزرگ وحدت اشاره کرده و می فرماید: « و اذکروا نعمت الله علیکم إذ كنتم أعدآء فألف بين قلوبكم فأصبحتم بنعمته إخوانا: و نعمت خدا را بر خود یاد کنید، آنگاه که دشمنان یکدیگر بودید، پس میان دل هايتان الفت انداخت و در سایه نعمت او برادران یکدیگر شدید.» 🌸 در گذشته یک موضوع جزئی و ساده کافی بود تا جنگی میان شما راه بیفتد ولی بعد از آوردن از آن ملت پراکنده ملتی واحد و متحد ساخت. سپس می فرماید: « و کنتم علی شفا حفرة من النار فأنقذكم منها: و بر لبه پرتگاهی از آتش بودید، پس شما را از آن نجات داد. » و شما را از این پرتگاه به نقطه امن و امانی که همان نقطه برادری و بود رهنمون ساخت. در این جا کلمه نار (آتش) کنایه از جنگ و نزاع هایی بود که در دوران جاهلیت میان قبایل وجود داشت. در پایان آیه برای تأكيد بيشتر می فرمايد: « كذلك يبين الله لكم ءاياته لعلكم تهتدون: اين گونه خداوند آیات خود را برای شما بیان می کند، شاید هدایت شوید. » بنابراین هدف نهایی و نجات شماست، پس باید به آنچه گفته شد اهمیت فراوان دهید. 🔹 پيام های آیه103سوره آل عمران 🔹 ✅ و دورى از تفرقه، یک وظیفه ى الهى است. ✅ محور باید دین خدا باشد، نه نژاد، نه زبان، نه ملّیت، و... ✅ از بركات و خدمات غافل نشوید. ✅ ، نعمت بزرگ الهى است. ✅ و ، پرتگاه و گودال آتش است. «شفا حفرة من النار» ✅ نعمت هاى ،آیات او هستند. ✅ یادآورى نعمت هاى الهى عامل عشق و زمینه ساز است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜سبک زندگی قرآنی 🍂ولایتمدار باشید تا نورانی شوید.🍂 🔶....يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعَي بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا ...... (/٨) ✨مؤمنین ولایتمدار که در دنیا با ولیّ خدا همراهی می کنند، در آخرت غرق نورند. ✨علاوه بر این؛ آنها در آخرت از خدا می خواهند که نورشان را کامل کند. و به این ترتیب، نوری که از دنیا با خود برده اند، در آخرت افزایش هم می یابد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢آیت الکرسی رو خوندی؟؟ 💢 🔎تا حالا دقت کردی چرا تو قرآن «نور» مُفرد میاد اما «ظلمات» جمع بسته میشه؟؟ 🧐 🔎اصلا دقت کردی 🔍👇 🔸هیج جای قرآن "نور" جمع بسته نشده؟؟ 🔸هیچ جاهم "ظلمت" مفرد نیومده!!! اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ....(بقره257) چرا واقعا؟؟ کانال 👇 @Targomeh
✅خدا خودش رو نور آسمان و زمین معرفی میکنه النور اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ (نور35) 💢خدا یکیه پس نور هم یکیه 💢 ✴️اما برای گمراهی و دوری از خدا هزار راه وجود داره. پس ظلمت ها زیادن ╭┅🍃🌸🍃🌸🍃🌸┅╮ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق ( حلبی نقل می‌کند: امام صادق (فرمود: وقتی نماز می‌خوانی، با خشوع باش و با حضور قلب به نماز متوجّه باش که خداوند عزّوجلّ میفرماید: الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ. کانال 👇 @Targomeh