بسم الله الرحمن الرحيم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_506
🌹 #آیه_31 #سوره_نساء
🌸 إِنْ تَجْتَنِبُواْ كَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُّدْخَلاً كَرِيما
ً
🍀 ترجمه: اگر از گناهان بزرگى كه از آن نهى مى شوید پرهیز كنید، گناهان كوچكتان را بر شما مى پوشانیم و شما را در جایگاهى ارجمند وارد مى كنیم.
🌷 #تجتنبوا: پرهیز می کنید
🌷 #كبآئر: جمع کبیره در اینجا منظور گناهان کبیره
🌷 #نكفر: مى پوشانیم
🌷 #سیئاتکم: بدی ها، گناهان کوچک
🌷 #ندخلکم: وارد می کنیم
🌷 #مدخل: جایگاه
🌷 #کریم: ارجمند، محترم
🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. #گناهان، دو نوع هستند: گناهان کوچک و گناهان بزرگ و اتفاقاً گناهان کوچک بسیار خطرناک هستند لذا اگر از گناهان بزرگ دوری شود #خداوند گناهان کوچک را هم می بخشد و بخشیدن این گناهان از موهبت های الهی است. لذا در آیه 31 سوره نساء می فرماید: إن تجتنبوا کبآئر ما تنهون عنه نکفر عنکم سیئاتکم و ندخلکم مدخلا کریما: اگر از گناهان بزرگی که از آن نهی می شوید پرهیز کنید، گناهان کوچکتان را بر شما می پوشانیم و شما را در جایگاهی ارجمند وارد می کنیم. در این آیه #قرآن به گناهان کبیره کبآئر می گوید و به گناهان کوچک یا همان گناهان صغیره سیئات می گوید. گناه کبیره هر گناهی است که از نظر #اسلام بزرگ است و قرآن علاوه بر اینکه در آیات مختلف آن را نهی می کند به دنبال آن مجازات آن را هم بیان می کند مانند قتل نفس، رباخواری، زنا و امثال آنها.
🔹 پيام های آیه31سوره نساء 🔹
✅ كسانى كه اصول فكرى و عملى آنان صحیح است، باید نسبت به تخلّفات جزئى آنان، گذشت كرد.
✅ #پاداش كسانى كه گناهان بزرگ را ترک مى كنند، آن است كه خداوند گناهان كوچكشان را می بخشد.
✅ تا از گناهان كبیره و صغیره پاک نشویم، به #بهشت نخواهیم رفت.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 اَجر رسالت ...
✅ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مشمول همه آیات قرآنی است که در مورد خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است و این یعنی حجیّت ایشان و لزوم طاعت و قبول ولایت آن حضرت.
البته این همه غیر از روایات نبوی است که در منزلت اهلبیت علیهم السلام بیان شده است که حضرت فاطمه(س) در آنها نیز با اهلبیت، یکسان و مشترک هستند. در سورهی کوثر به تفصیل به این موضوع پرداختیم و به اجمال به برخی از آیات قرآن نیز اشاره کردیم. در خصوص اجر رسالت چند آیه از قرآن کریم را بیان میکنیم:
▫️قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودة فی القربی (شوری/۲۳)
▫️قل ما سألتکم من اجر فهو لکم ان اجری الّا علی الله (سبأ/۴۷)
▫️قل ما اسئلکم علیه من اجر الّا من شاء ان یتخذ الی ربه سبیلا (فرقان/۵۷)
🔹سیوطی در کتاب خود روایت میکند که از رسول خدا(ص) سؤال شد که نزدیکان شما که مودّت و محبّت آنها بر ما واجب است، چه کسانی هستند؟
فرمودند: علی و فاطمه و فرزندانشان.
هر کس که در این آیات و نظایر آنها به نیکی بیندیشد، در خواهد یافت که مراد از مودّت، همان ولایتپذیری از آنان است و اجر رسالت با این مودّت و محبت میباشد.
بدیهی است اجر و مزدی که پیامبر اکرم(ص) در قبال رسالتش از مردم طلب کرده است کمتر از اصل رسالت نبوی نیست یعنی این مودّت اهل بیت علیهم السلام، عِدل و همارزش دین و ثمره و نهایت رسالت نبوی و ضامن بقای شریعت محمدی(ص) است که آثار و برکات آن برای خودِ مردم است.
🔸این اجر و مزد از قبیل پاداشهای دنیوی و بهرهمندیهای مادی نیست بلکه نتیجه و ثمره آن، هدایت و ارشاد و ولایت پذیری از ذویالقربی است و مفاد حدیث ثقلین نیز همین است: «ما ان تمسکتم بهما فلن تضلوا بعدی ابدا».
اینکه پیامبران الهی، مزد و اجری در مقابل زحماتشان از مردم طلب نمیکردند: «لا اسألکم علیه مالا ان اجری الا علی الله»(هود/۲۹)
مغایرتی با فرمان خداوند به نبی مکرم صلی الله علیه و آله که از مسلمانان اجر و مزد بطلبد، ندارد. چون هم ضامن بقای آخرین شریعت است و هم موجب کمال دین و تمامیت نعمت بر مسلمین و رضایت الهی است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✨﷽✨
💠 چرا درهای جهنم همیشه بسته و درهای بهشت همیشه باز است؟ 💠
✍ تفاوت اساسی بهشت و جهنم اين است که بعد از اينکه خلائق در بهشت و جهنم مستقر میشوند ، درب جهنّم هميشه بسته است و درب بهشت هميشه باز است.
🔥درب جهنم بسته است، فىِ عَمَدٍ مُّمَدَّدَةِ
💥فىِ عَمَد يعنی در جهنم پشتبند دارد و مُّمَدَّدَةِ یعنی در جهنم از بالا تا پايين به طور عمودی بسته است
و این طور نیست که يک لنگه را به لنگه ديگر ببندند نيست اين نه برای آن است که فرار نکنند، اصلاً نمیتوانند فرار کنند،
اما بسته بودن درب يک عذاب ديگری است!
اينها که ديگران را با ربا، با رشوه و مانند آن به بند کشيدند، در جهنم بسته ميسوزند نه باز!
💥 مُقَرَّنينَ فِي الْأَصْفاد؛
در زنجيرهای بسته ميسوزند،
اما درهای بهشت باز است ولی کسی بیرون نمیآید مگر هيچ بهشتي حاضر است از بهشت بيايد بيرون؟ نه،
اما مُفَتَّحَةً لَهُمُ الْأَبْواب باز بودن درب، يک آزادی محسوب میشود و نعمتی روی نعمتهای ديگر است.
درب بهشت باز است ولی نه بيگانه ميتواند وارد شود و نه آشنا حاضر است خارج شود؛ اما باز بودن درب، يک احترام ديگری است برای بهشتیان ،
گاهی میبينيد انسان دَر میزند، اين دَر زدن برای اين نيست که اين دَرب بسته است، برای احترام صاحبخانه است.
💥اينکه گفت : دوش ديدم که ملائک در ميخانه زدند گِل آدم بسرشتند و به پيمانه زدند ،
اين در زدنها گاهی برای احترام است،
باز بودن درب برای آزادی و احترام است؛
از آن طرف تمام اين درب بسته و از اين طرف تمام اين درب باز است.
📚 برگرفته از بیانات آیت الله جوادی آملی
تفسیر سوره زمر ، مورخه 93/10/24
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌹 شُکر داروی کم یاب و کم مصرف 🌹
✅ نظر پروردگار 👇
وَإِنَّ رَبَّكَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَشْكُرُونَ
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﻟﻄﻒ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﻭﻟﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮﺷﺎﻥ ﺷﻜﺮ ﻧﻤﻲﻛﻨﻨﺪ. ( النمل /٧٣)
👌 کار کرد شیطان 👇
... وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ
... ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﺷﺎﻥ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ.»( الأعراف /١٧)
🌹 نتیجه شکر گزاری و کفر 👇
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
ﻳﺎﺩﺗﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺍﻋﻠﺎم ﻛﺮﺩﻩ: «ﺍﮔﺮ ﺷﻜﺮ ﻛﻨﻴﺪ، ﺣﺘﻤﺎً ﺳﺮﻣﺎﻳﮥ ﻭﺟﻮﺩیﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻧﺎﺷﻜﺮی ﻛﻨﻴﺪ، ﻣﺠﺎﺯﺍﺗﻢ ﺧﻴﻠﻲ ﺷﺪﻳﺪ ﺍﺳﺖ.» ( إبراهیم /٧)
🌹 نتیجه کفر 👇
إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ سَلَاسِلَ وَأَغْلَالًا وَسَعِيرًا
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﺎ ﺑﺮﺍی ﻧﺎﺷﻜﺮﻫﺎ ﻏﻞﻭﺯﻧﺠﻴﺮ ﻭ ﺁﺗﺸﻲ ﺷﻌﻠﻪﻭﺭ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩﺍﻳﻢ؛ ( الإنسان /٤)
🌹 اختیار با شما 👇
إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا
ﻣﺎ ﺭﺍﻩﻭﭼﺎﻩ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻧﺶ ﻣﻲﺩﻫﻴﻢ؛ ﺧﻮﺍﻩ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭ ﺷﻮﺩ ﺧﻮﺍﻩ ﻧﺎﺷﻜﺮ! ( الإنسان /٣)
🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
11.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📛 #عجایب_قرآن 📍 این قسمت
آسمان برگرداننده چیه؟!
وَاَلسَّمٰاءِ ذٰاتِ اَلْبُرُوجِ
ویژگیهای لایههای اتمسفر زمین که در قرآن اشاره شده
#یادآورینعمتها_انسانراعاشقخدامیکند
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#زن
#سیاست
شاید اولین عملیات اطلاعاتی توسط مادر حضرت #موسی فرماندهی شد
اونجا که به خواهرش گفت
برو در جمع کنیزان قصر نفوذ کن و از حال فرزندم برام خبر بیار
وَقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّيهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَن جُنُبٍ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ 📜(قصص11)
مادر موسی به خواهرش گفت دنبال بچه بروو
او از دور بچه رو میپائید بدون اینکه اونا بفهمن
┅🥀🖤🥀🖤🥀🖤🥀┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#
🚫یکی نماز نمیخونه و نمیزاره بقیه هم بخونن
أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَىٰ *عَبْدًا إِذَا صَلَّىٰ(10)
👈دیدی کسی رو که وقتی یکی داشت نماز میخوند مانعش شد
✅یکی هم خودش میخونه هم به بقیه میگه بخونن
وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ...(مریم55)
و او دائما خانواده اش را توصیه به نمازو زکات میکرد
🥀🖤🥀🖤🥀🖤🥀
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ وَ لَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلَى أُمَّةٍ مَّعْدُودَةٍ لَّيَقُولُنَّ مَا يَحْبِسُهُ أَلَا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حَاقَ بِهِم مَّا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِءُونَ (هود/۸)
🔹و هرگاه عذاب را تا مدّت محدودى از آنان به تأخیر بیندازیم، (به مسخره) مىگویند: چه عاملى جلوى عذاب ما را گرفت؟ بدانید روزى كه قهر و عذاب ما به سراغشان بیاید، از ایشان بازگشتى نیست و آنچه بدان مسخره مىكردند، آنان را فراخواهد گرفت.
🔸كلمهى «اُمّة»، هم به گروهى كه هدف مشترک دارند گفته مىشود و هم به معناى زمان است. در این آیه، مراد از «الى اُمّة مَعدودَة»، زمانِ مشخّص و محدود است. چنانكه در سورهى یوسف(ع) آیهى ۴۵ نیز مىخوانیم: «وادّكر بعد اُمّةٍ» یعنى زندانی آزاد شده، پس از مدّتى به یاد یوسف(ع) افتاد.
🔸طبق بعضى روایات، یكى از مصادیقِ «اُمّة مَعدودَة» زمان قیام حضرت مهدى علیه السلام است، یعنى خداوند تا آن زمان عذاب را از این امّت برداشته است(تفسیر کنزالدقایق). تأخیر عذاب الهى مصالحى دارد؛ همچون توفیق توبه براى گنهكاران، تولّد فرزندانِ مؤمن از والدین منحرف، علاوه بر آنكه وجود افراد صالح و دعاى آنان، سبب تأخیر در نزول عذاب الهى مىگردد.
❇️ از پيامهای آیه
▫️برخى كارهاى خداوند، زمانبندى دارد. «اخّرنا ... الى امّةٍ معدودة»
▫️قهر خداوند قابل تأخیر است. «اخّرنا...»
▫️مهلت و مدّت تأخیر قهر و عذاب الهى، اندک است. «الى امّةٍ معدودة»
▫️تأخیر در عذاب، نشانهى لطف خداست، نه دلیل ضعف خدا. پس آن را مسخره نكنیم. «و لئن اخّرنا ... لیقولنّ ما یحبسه»
▫️قهر الهى، از مسخرهكنندگان كافر برداشته نمىشود. «لیس مصروفاً عنهم»
▫️به مهلت خداوند مغرور نشویم كه عذاب الهى دیر و زود دارد، امّا سوخت و سوز ندارد. «یوم یأتیهم لیس مصروفا عنهم»
▫️شیوهى برخورد كفّار، مسخره كردن عقاید دینى است. «كانوا به یستهزؤن»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh