eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ لَكُمْ فِى الْقِصَاصِ حَيَوٰةٌ يَأُوْلِى الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ‏ (بقره/۱۷۹) 🔹اى صاحبان خرد! براى شما در قصاص، حیات (و زندگى نهفته) است. باشد كه شما تقوى پیشه كنید. 🔸گویا آیه در مقام پاسخ به یک سرى ایرادهایى است كه به حكم قصاص، به خصوص از سوى روشنفكر نمایان مطرح مى‌شود. قرآن مى‌فرماید: حكم قصاص براى جامعه انسانى تأمین كننده‌ى حیات و زندگى است. قصاص یک برخورد و انتقام شخصى نیست، بلكه تأمین كننده امنیّت اجتماعى است. در جامعه‌اى كه متجاوز قصاص نشود، عدالت و امنیّت از بین مى‌رود و آن جامعه گویا حیاتى ندارد و مُرده است. چنان‌كه در پزشكى و كشاورزى و دامدارى، لازمه حیات و سلامت انسان، گیاه و حیوان، از بین بردن میكروب‌ها و آفات است. 🔸اگر به بهانه اینكه قاتل هیجان روانى پیدا كرده، بگوییم او رها شود، هیچ ضمانتى نیست كه در دیگر جنایت‌ها این بهانه مطرح نشود، چون تمام جنایتكاران در حال سلامت و آرامش روحى و فكرى دست به جنایت نمى‌زنند. با این حساب تمام خلاف‌كاران باید آزاد باشند و جامعه سالم نیز تبدیل به جنگل شود كه هر كس بر اثر هیجان و دگرگونى هاى روحى و روانى، هركارى را بتواند انجام دهد. گمان نشود كه دنیاى امروز، دنیاى عاطفه و نوع دوستى است و قانون قصاص، قانونى خشن و ناسازگار با فرهنگ حقوق بشر دنیاست. اسلام در كنار حكم قصاص، اجازه عفو و اخذ خون‌بها داده تا به مصلحت اقدام شود. 🔸توجیهاتى از قبیل اینكه از مجرمان و قاتلان در زندان با كار اجبارى به نفع پیشرفت اقتصادى بهره گیرى مى‌كنیم، قابل قبول نیست. چون این برنامه‌ها، تضمین كننده امنیّت عمومى نیستند. اصل، مقام انسانیّت و جامعه عدالت پرور است، نه دنیاى پُر خطر همراه با تولید بیشتر، آن هم به دست جنایتكاران و قاتلان! از آنجا كه قانون قصاص، ضامن عدالت و امنیّت و رمز حیات جامعه است، در پایان آیه مى‌فرماید: «لعلّكم تتقون» یعنى اجراى این قانون، موجب خوددارى از بروز قتل‌هاى دیگر است. 🔸حیات، داراى انواعى است: حیات طبیعى؛ مثل زنده شدن زمین در بهار و بعد از باران. «یحیى الارض»(روم/۵۰)/حیات معنوى؛ مثل دعوت پیامبر(ص) كه عامل زنده شدن مردم است. «دعاكم لما یحییكم»(انفال/۲۴)/ حیات برزخى كه شهدا دارند؛ «لا تقولوا لمن یقتل فى سبیل اللّه اموات بل احیاء»(بقره/۱۵۴)/ حیات اخروى كه براى همه است؛ «یمیتكم ثم یحییكم»(بقره/۲۸)/ حیات اجتماعى در سایه امنیّت و عدالت. نظیر همین آیه «لكم فى القصاص حیاة» ❇️ از پيام‌های آیه ▫️اجراى عدالت، تضمین كننده حیات جامعه است. «لكم فى القصاص حیاة» ▫️تعادل میان رأفت و خشونت، لازم است. خدایى كه رحمن و رحیم است، قصاص را رمز حیات مى‌داند. «لكم فى القصاص حیاة» ▫️حذف عنصر خطرناک، یک اصل عقلانى است. «یا اولى الالباب» ▫️زود قضاوت نكنید. ممكن است در برخورد سطحى، قصاص را خوب ندانید ولى با خرد و اندیشه در مى‌یابید كه قصاص رمز حیات است. «یا اولى الالباب» ▫️تقوا و دورى از گناه، فلسفه احكام دین است. چه احكام عبادى و چه قضایى. «لعلّکم تتقون»، مانند آیه ۱۸۳ بقره در خصوص روزه. ▫️قصاص، سبب بازدارى مردم از تكرار قتل است. «لعلكم تتقون» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠در قیامت كسی نمی‌تواند بخوابد💠 🍃حضرت آیة الله جوادی آملی در توضیح آیه شریفه فَإِذَا هُم بِالسَّاهِرَةِ (نازعات 14) نکته زیبایی فرمودند: 📖به تعبير قرآن كريم، يكی از القاب صحنه قيامت ‌«ساهرة‌» است. "‌ارض ساهرة‌" به آن بيابانها و زمین‌هایی می‌گويند كه در اثر شدت ترس، كسی خوابش نمي‌برد، ✔️چون ‌«‌سَهَر» يعنی بيداری. آنهايي كه پنجاه هزار سال معطل‌اند خوابشان نميبرد؛ ⁉️مگر غم ميگذارد انسان بخوابد؟!.. ⁉️مگر انسان متوحش خوابش می‌برد؟! ‼️پنجاه هزار سال ناچار است بيداری بكشد! اما برای مؤمن واقعی اين پنجاه هزار سال به اندازه يك نماز واجب است. ⚜حضرت فرمود: «و الذي نفس محمّد بيده» اين روز طولانی برای مؤمن كوتاه‌تر از نماز واجب است. يك نماز چهار ركعتی مگر چقدر وقت مي‌خواهد؟! 💠آن‌كه حسابش پاك است خدا با او به عنوان سَرِيعُ الحِساب رفتار ميكند. 📿برگرفته از بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی در خطبه‌های نمازجمعه (8 فروردین 76 از سایت اسراء) ••••✾•🌿🌺🌿•✾••• کانال 👇 @Targomeh
✨﷽✨ ✍انسان در این دنیا مشکلاتش را غالبا با پول وثروت و نیروی انسانی (فرزند و دوست و همکار و غیره) حل می کند. اما در آخرت و قیامت هیچ کدام سودی برای هیچکس ندارد! ⭕️ قرآن می فرماید: "یوم لاینفع مال و لابنون". 📚سوره - 88 " روزی که مال و فرزندان به حال انسان هیچ سود نبخشد." آری، در هنگامه قیامت موثرترین امور عالم تبدیل به بی فایده ترین امور خواهند شد! چه بسا وبال گردنشان نیز بشود واز آنها بازخواست شود که از کجا آوردی و کجا خرج کردی!؟ البته قطعا اینکه گفته می شود مال و فرزند در آن دنیا سودی ندارند مقصود مال و فرزندانی نیست که در طریق جلب رضای خدا به کار گرفته شده باشند. منظور این است که سرمایه های مادی در آن روز مشکلی را حل نمی‌ کند، اما در صورتی که در طریق اطاعت فرمان پروردگار قرار گیرند سرمایه مادی نخواهند بود، رنگ الهی و صبغه الله به خود می‌ گیرند باقیات الصالحات محسوب می‌ شوند. مولای متقیان علی (علیه السلام) می فرماید: ⭕️ «گناهی بزرگ تر از گناه توانگری که از بخشیدن مال به نیازمندان خودداری می کند وجود ندارد.» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ در مشکلات از دو اهرم نماز و شکیبایی یاری بگیرید. 📚سوره - 45 کانال 👇 @Targomeh
❌ زود قضاوت کردن ممنوع ✍ وقتی که به تاریکی میرسی می ایستی و قدم از قدم بر نمی داری. وقتی هم که یک مساله برایت تاریک و روشن نیست یعنی نمیدانی درست است یا نه، بایست و هیچ داوری و قضاوت نکن و اجازه حرکت و گفتن به زبانت نده! این سفارش زیبای خدای متعال که می فرماید: 🔸وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلا؛ [/36] 🔹 از آنچه به آن آگاهى ندارى، پيروى مكن، چرا كه گوش و چشم و دل، همه مسئولند.» ✅ باید همیشه به یاد داشته باشیم. شايد ما هم روزى مورد قضاوت ديگران قرار بگيريم .ای کاش ما آدم ها هر وقت تصمیم میگیریم کسی را قضاوت کنیم کمی سکوت بر ذهنمان حاکم بشه و زود قضاوت نكنيم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 📖 🅰 > ◀️ > 👈9. 🔷 مؤمنان، همه انسان‌ها را خویش دیده: « و هُو الَّذِى أَنشَأَکُم مِن نَفسٍ وحِدَةٍ فَمُستَقَرٌّ و مُستَودَع » ( انعام ۹۸ ) 🔶 با دیگر احساس برادرى مى‌کنند: * انّما المومنون اخوه * ( حجرات ۱۰ ) 🔷این احساس مستمر به گروه به انسان در زندگی آرامش می بخشد : * یا ایّها النّاس انّا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلنا کم شعوبا و قبائل لتعارفوا ...... ( حجرات ۱۳ ) 🔶 تاکید فراوان دینی بر همیاری با دیگران و کمک مالی و معنوی به آنها در انفاق ، صدقه ، هدیه ، ایثار ، گذشت ، عفو ، بخشش و ...... در این جهت قابل فهم است . 🔷 این اعمال افزون بر حس نوع دوستی در نهاد انسان ، حالتهای انفعالی و کینه توزی و انگیزه های و تجاوز و تمایل به خودخواهی را کن می سازند : * انّ الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتای ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکر و البغی یعظکم لعلهم تذّکّرون * ( نحل ۹۰ ) 🔶 صلی الله علیه و آله در حدیثی قدسی از محبت و میان مردم به صورت عامل جلب خدا و دستیابی به آرامش و اطمینان یاد می کند . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
15.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۴۳ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَىٰ حَتَّىٰ تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىٰ تَغْتَسِلُوا ۚ وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا ﴿٤٣﴾ ای اهل ایمان! در حالی که مستید به نماز نزدیک نشوید تا زمانی که [مستیِ شما برطرف شود و از روی هوشیاری] بدانید [که در حال نماز] چه می گویید. و در حال جنابت هم به نماز نزدیک نشوید تا غسل کنید مگر در حال سفر [که آب نیابید، پس با تیمّم نماز بخوانید]. و اگر بیمارید، یا در سفرید، یا یکی از شما از قضای حاجت [دستشویی] آمده، یا با زنان آمیزش کرده اید و آبی [برای وضو یا غسل] نیافتید، به خاکی پاک، تیمم کنید و بخشی از صورت و دست هایتان را [با آن] مسح نمایید؛ یقیناً خدا همواره گذشت کننده و بسیار آمرزنده است. (۴۳) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٤٣) -چند حكم فقهى! از اين آيه چند حكم اسلامى استفاده مى‌شود: ١-باطل بودن نماز در حال مستى: آيۀ شريفه مى‌فرمايد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! در حال مستى به نماز نزديك نشويد، تا بدانيد چه مى‌گوييد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى حَتّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ) . فلسفۀ آن هم روشن است، زيرا نماز گفتگوى بنده و راز و نياز او با خداست و بايد در نهايت هوشيارى انجام گردد و افراد مست از اين مرحله دور و بيگانه‌اند. ٢-باطل بودن نماز در حال جنابت: همان گونه كه قرآن مى‌گويد: «و همچنين هنگامى كه جنب هستيد» به نماز نزديك نشويد (وَ لا جُنُباً) . سپس استثنايى براى اين حكم بيان فرموده، مى‌گويد: «مگر اين كه مسافر باشيد» و در مسافرت گرفتار بى‌آبى شويد (إِلاّ عابِرِي سَبِيلٍ) . كه در اين حال نماز خواندن به شرط تيمم كه در ذيل آيه خواهد آمد جايز است. ٣-سپس در مورد جواز نماز خواندن و يا عبور از مسجد مى‌فرمايد: «تا غسل كنيد» (حَتَّى تَغْتَسِلُوا) . ٤-تيمم براى معذورين- در جملۀ بعد كه در حقيقت تمام موارد تشريع تيمم جمع است، نخست به موردى كه آب راى بدن ضرر داشته باشد اشاره كرده و مى‌فرمايد: «و اگر بيمار باشيد و يا در سفر» (وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى أَوْ عَلى سَفَرٍ) . و يا «هنگامى كه يكى از شما از قضاى حاجت برگشت و يا با زنان آميزش جنسى داشته‌ايد » (أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ) . «و در اين حال آب براى وضو يا غسل نيابيد» (فَلَمْ تَجِدُوا ماءً) . «در اين موقع با خاك پاكيزه‌اى تيمم كنيد» (فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً) . در جملۀ بعد طرز تيمم را بيان فرموده، مى‌گويد: «سپس صورت و دستهاى خود را مسح كنيد» (فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ) . در پايان آيه اشاره به اين حقيقت مى‌كند كه دستور مزبور، يك نوع تسهيل و تخفيف براى شماست «چون خداوند بخشنده و آمرزنده است» (إِنَّ اللّهَ كانَ عَفُوًّا غَفُوراً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 404 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا