eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.4هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 ⚠️ /41 📖 🥀یکی از اشراف یهود خیبر که دارای همسر بود ، با زن شوهرداری که او هم از خانواده های سرشناس خیبر محسوب می شد ، عمل منافی عفت انجام داد . 🍃یهودیان از اجرای حکم تورات (سنگ سار کردن ) در مورد آنها ناراحت بودند و به دنبال راه حلی می گشتند که آن دو را از حکم مزبور معاف سازند ، در عین حال پای بند بودن خود را به احکام الهی نشان دهند . 🥀این بود که به هم مسلکان خود در مدینه پیغام فرستادند که حکم این حادثه را از پیامبر صلی الله علیه و آله بپرسند (تا اگر در اسلام حکم سبک تری بود آن را انتخاب کنند و در غیر این صورت ، آن را نیز به دست فراموشی بسپارد و شاید از این طریق می خواستند توجه پیامبر صلی الله علیه و آله را نیز به خود جلب کنند و خود را دوست مسلمانان معرفی نمایند) 🍃به همین جهت ، جمعی از بزرگان یهود مدینه به خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله شتافتند . پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : آیا هر چه حکم کنم ، می پذیرید ؟ آنها گفتند : بخاطر همین نزد تو آمده ایم 🥀در این موقع ، حکم سنگ باران کردن کسانی که مرتکب زنای محصنه می شوند نازل گردید . ولی آنها از پذیرفتن این حکم (به عذر این که در مذهب آنها چنین حکمی نیامده شانه خالی کردند ) پیامبر صلی الله علیه و آله اضافه کرد ، این همان حکمی است ؟ در تورات شما نیز آمده ، آیا موافقید که یکی از شما را به داوری بطلبم و هر چه او از زبان تورات نقل کرد بپذیرید ؟ گفتند : آری . 🍃پیامبر صلی الله علیه و آله گفت : ابن صوریا که در فدک زندگی می کند چگونه عالمی است ؟ گفتند : او از همه یهود به تورات آشناتر است . به دنبال او فرستادند و هنگامی که نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد ، حضرت به او فرمود تو را به خداوند یکتایی که تورات را بر موسی نازل کرد و دریا را برای نجات شما شکافت و دشمن شما فرعون را غرق نمود و دریا بیابان شما را از مواهب خود بهره مند ساخت ، سوگند می دهم بگو آیا حکم سنگ باران کردن در چنین موردی ، در تورات بر شما نازل شده است یا نه ؟ او در پاسخ گفت : سوگندی به من دادی که ناچارم بگویم آری ، چنین حکمی در تورات آمده است . 🥀پیامبر صلی الله علیه و آله گفت : چرا از اجرای حکم سرپیچی می کنید ؟ او در جواب گفت : حقیقت این است که ما در گذشته این را درباره افراد عادی اجرا می کردیم ولی در مورد ثروتمندان و اشراف خودداری می نمودیم ، این بود که گناه مزبور در طبقات مرفه جامعه ما رواج یافت تا این که پسر عموی یکی مرتکب این عمل زشت شد و طبق معمول از مجازات او صرف نظر کردند . 🍃در همین اثنا یک فرد عادی مرتکب این کار گردید ، هنگامی که می خواستند او را سنگباران کنند ، خویشان او اعتراض کردند و گفتند : اگر بنا هست این حکم اجرا بشود ، باید در مورد هر دو اجرا بشود و به همین جهت ، نشستیم و قانونی سبک تر از قانون سنگسار کردن تصویب نمودیم و آن این بود که به هر یک چهل تازیانه بزنیم و آنها را وارونه سوار مرکب کنیم در کوچه و بازار بگردانیم 🥀در این هنگام ، پیامبر صلی الله علیه و آله دستور داد که آن مرد و زن را در مقابل مسجد سنگسار کنند و فرمود : خدایا من نخستین کسی هستم که حکم تو را زندنمودم بعد از آن که یهود آن را از بین بردند . در این هنگام آیه نازل شد و جریان مزبور را به طور فشرده بیان کرد . مبارکه مائده آیه 41. 📕یا ایها الرسول لا یحزنک الذین یسارعون فی الکفر من الذین قالوا آمنا بافواههم ولم تومن قلوبهم ومن الذین هادوا سماعون للکذب سماعون لقوم آخرین لم یاتوک یحرفون الکلم من بعد مواضعه یقولون ان اوتیتم هذا فخذوه وان لم توتوه فاحذروا ومن یرد الله فتنته فلن تملک له من الله شیئا اولئک الذین لم یرد الله ان یطهر قلوبهم لهم فی الدنیا خزی ولهم فی الآخرة عذاب عظیم 🥀ای فرستاده (خدا)! آنها که در مسیر کفر شتاب می‌کنند و با زبان می‌گویند: «ایمان آوردیم» و قلب آنها ایمان نیاورده، تو را اندوهگین نسازند! و (همچنین) گروهی از یهودیان که خوب به سخنان تو گوش می‌دهند، تا دستاویزی برای تکذیب تو بیابند؛ آنها جاسوسان گروه دیگری هستند که خودشان نزد تو نیامده‌اند؛ آنها سخنان را از مفهوم اصلیش تحریف می‌کنند، و (به یکدیگر) می‌گویند: «اگر این (که ما می‌خواهیم) به شما داده شد (و محمد بر طبق خواسته شما داوری کرد،) بپذیرید، وگرنه (از او) دوری کنید!» (ولی) کسی را که خدا (بر اثر گناهان پی‌درپی او) بخواهد مجازات کند، قادر به دفاع از او نیستی؛ آنها کسانی هستند که خدا نخواسته دلهایشان را پاک کند؛ در دنیا رسوایی، و در آخرت مجازات بزرگی نصیبشان خواهد شد.(٤١) کانال 👇 @Targomeh
🌹 نشستنــــــ در مجالســـــ عمومیـــــ 💢 نهمــــــــ 🍃از آدابـــــ اجتماعیـــــ مورد توجّه قرآن، جا دادن به تازه واردانــــــ در مجالس عمومی است: 📖«یاَیهَا الَّذینَ ءامَنوا اِذا قیلَ لَکم تَفَسَّحوا فِی المَجلِسِ فَافسَحوا یفسَحِ اللّهُ لَکم... یرفَعِ اللّهُ الَّذینَ ءامَنوا مِنکم والَّذینَ اوتُوا العِلمَ دَرَجت‌...».  🍃 شأنــــــ نزول آیه، درباره گروهی از شرکت کنندگان در جنگ بدر است که در «صفّه» بر پیامبر و یارانش وارد شدند. پیامبر دستور داد که حاضران به آنان جای دهند.  🍃 برخی، این عمل پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) را نوعی ادبـــــ آموزیـــ و درســـــ احترام گذاشتن پیش‌گامانـــــ جهاد و ایمان دانسته‌اند.  🍃 برخی نیز با توجّه به ذیل آیه، احتمال داده‌اند که آیه به رعایت ادبـــــــ در برابر عالمانـــــ و دانشمندانـــــ ناظر باشد.  کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 عجایب دنیای ظهور ⭕️ درختانی که می‌شکنند! 💚 امام حسین علیه السلام در بیان آنچه هنگام ظهور امام مهدی عجل الله فرجه رخ مى‌دهد فرمودند: «برکت از آسمان به سوى زمین فرو مى‌ریزد؛ تا آن‏جا که درخت از میوه فراوانى که خداوند در آن مى‏‌افزاید، مى‏‌شکند. مردم میوه زمستان را در تابستان و میوه تابستان را در زمستان مى‏‌خورند؛ و این معناى سخن خداوند متعال است: و اگر مردم آبادى‏‌ها ایمان مى‌آوردند و تقوا پیشه مى‏‌کردند، برکت‏‌هایى از آسمان و زمین به روى آنان مى‏‌گشودیم؛ لیکن تکذیب کردند.» (اعراف/۹۶) ✅ مردم اگر می‌دانستند که خدای عزیز چه بهشت برینی بروی همین زمین برایشان تدارک دیده کار و زندگی‌شان را رها کرده و فقط برای فرج دعا می‌کردند.. 📗مختصر البصائر،ج۱، ص۱۶۸ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘📘 📦 > ⬅️ 🔻 از ویژگیهاى اخلاقى و صفات پسندیده و در میان همه اقوام و ملتها از اهمیت ویژه‌اى برخوردار است و عموم انسانها با هر و مذهبى امانتدارى را ارج‌نهاده و شخص امانتدار را مى‌ستایند. 🔹 در اسلام نیز امانت از اهمیت و‌جایگاه والایی برخوردار است و قرآن در آیات متعدد را به توجه و حفظ امانت دیگران سفارش کرده است ؛ ازجمله در آیه ۵۸ نساء 🔻خداوند با تاکید به همگان می دهد که را به اهل آن باز گردانند : * انّ الله یامرکم ان تودّوا الامانات الی اهلها * . 🔹اهل امانت اختصاص به ندارد ، بلکه را نیز در برمی گیرد ، چنانکه پیامبر فرمود : را به صاحبش بازگردانید ، هر چند باشد . 🔻امام علیه السلام نیز فرمود : اگر قاتل علی علیه السلام به من بسپارد آن را به وی باز خواهم گرداند 🔹 و نیز امام علیه السلام فرمود : اگر پدرم حسین بن علی علیه السلام شمشیری که با آن پدرم را به شهادت رسانده در نزد من گذارد به او باز خواهم گرداند . 🔻در شان آیه فوق نیز نقل شده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پس از مکه کلید کعبه را که از عثمان بن طلحه کافر به ستانده بود به وی بازگرداند . 🔹قرآن در آیاتی دیگر از وحی به عنوان فرشته ای یاد می کند : * نزل به الرّوح الامین * ( شعرا ۱۹۳ و نیز تکویر ۲۱) . ادامه دارد...... کانال 👇 @Targomeh
18.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۵۰و۱۵۱ إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا ﴿١٥٠﴾ بی تردید کسانی که به خدا و پیامبرانش کافر می شوند و می‌خواهند میان خدا و پیامبرانش [با ایمان آوردن به خدا و کفرورزی به پیامبران] جدایی اندازند، و می گویند: به بعضی ایمان می آوریم و به برخی کافر می شویم و می خواهند میان کفر و ایمان راهی [خاص] برگزینند، [سبک مغز و بی شعورند.] (۱۵۰) أُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا ۚ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا ﴿١٥١﴾ اینان در حقیقت کافرند؛ و ما برای کافران عذابی خوار کننده آماده کرده ایم. (۱۵۱) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٥٠) -ميان پيامبران تبعيض نيست! در اين آيه و آيۀ بعد توصيفى از حال جمعى از كافران و مؤمنان و سرنوشت آنها آمده است و آيات گذشته را كه در بارۀ منافقان بود تكميل مى‌كند. نخست به كسانى كه ميان پيامبران الهى فرق گذاشته، بعضى را بر حق و بعضى را بر باطل مى‌دانند اشاره كرده، مى‌فرمايد: «آنها كه به خدا و پيامبرانش كافر مى‌شوند و مى‌خواهند ميان خدا و پيامبران تفرقه بيندازند و اظهار مى‌دارند كه ما نسبت به بعضى از آنها ايمان داريم اگر چه بعضى ديگر را به رسميت نمى‌شناسيم، و به گمان خود مى‌خواهند در اين ميان راهى پيدا كنند. . .» (إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلاً) . در حقيقت اين جمله حال يهوديان و مسيحيان را روشن مى‌سازد كه يهوديان مسيح را به رسميت نمى‌شناختند، و هر دو، پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله را، در حالى كه طبق كتب آسمانى آنها نبوت اين پيامبران بر ايشان ثابت شده بود. بنابراين، ايمان آنها حتى در مواردى كه نسبت به آن اظهار ايمان مى‌كنند، بى‌ارزش قلمداد شده است، چرا كه از روح حق‌جويى سر چشمه نمى‌گيرد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 470 کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٥١) -در اين آيه ماهيت اين افراد را بيان كرده، مى‌فرمايد: «آنها كافران واقعى هستند» (أُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ حَقًّا) . و در پايان آنها را تهديد كرده، مى‌گويد: «ما براى كافران عذاب توهين آميز و خواركننده‌اى فراهم ساخته‌ايم» (وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ عَذاباً مُهِيناً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 471 کانال 👇 @Targomeh
5.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۵۲ وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولَٰئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا ﴿١٥٢﴾ وکسانی که به خدا و پیامبرانش ایمان آوردند و میان هیچ یک از آنان جدایی نینداختند، خدا پاداششان را می دهد؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۵۲) کانال 👇 @Targomeh