eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘📘 📦 > ⬅️ 🔻و در متعدد دیگری نیز قرآن از انبیای الهی ، به عنوان فرستادگانی یاد کرده است : * انّی لکم رسول امین * (شعرا ۱۰۷ ، ۱۲۵ ، ۱۴۳ ، ۱۶۲ ، ۱۷۸ ) که این امر حکایت از امانت در نزد خداوند و رسولان او و نیز ملتهای گذشته دارد ؛ 🔹همچنین یکی از ویژگی های مومنان راستین را آنان دانسته است : * قد افلح المومنون ...... الذین هم لاماناتهم و عهدهم راعون * ( مومنون ۱ و ۸ ) 🔻 و در آیه ای دیگر را مصداق تقوا و وفا به بر می شمارد : * و من اهل الکتاب من ان تامنه بقنطار یوذّه الیک ..... بلی من اوفی بعهده و اتّقی فان الله یحب المتّقین * (آل عمران ۷۵ و ۷۶ ) 🔹در اسلامی نیز بر نقش و اهمیت تاکید فراوانی شده است ؛ 🔻در روایتی عامل استواری و نظام امت و در حدیثی دیگر در امانت با بی دینی یکسان شمرده شده است . 🔹در موردی دیگر امام صادق علیه السلام شخصیت و ایمان فرد را او دانسته است ؛ نه فراوانی رکوع و سجود وی . ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh
8.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۵۳ يَسْأَلُكَ أَهْلُ الْكِتَابِ أَنْ تُنَزِّلَ عَلَيْهِمْ كِتَابًا مِنَ السَّمَاءِ ۚ فَقَدْ سَأَلُوا مُوسَىٰ أَكْبَرَ مِنْ ذَٰلِكَ فَقَالُوا أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ ۚ ثُمَّ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ فَعَفَوْنَا عَنْ ذَٰلِكَ ۚ وَآتَيْنَا مُوسَىٰ سُلْطَانًا مُبِينًا ﴿١٥٣﴾ اهل کتاب [بنا به خواستِ نامعقولشان] از تو می خواهند که از آسمان، کتابی برای آنان نازل کنی، البته [این بازیگران زشت باطن] از موسی بزرگ تر از آن را خواستند، و گفتند: خدا را آشکارا به ما نشان ده. پس آنان را به کیفر ستمشان صاعقه فرو گرفت. باز پس از آنکه [بر وحدانیّت حق و ضرورت خداپرستی] دلایل روشن برای آنان آمد، گوساله را به عنوان معبود گرفتند، و ما از این [گناه بزرگ و زشت هم] گذشتیم و به موسی برهانی روشن و قدرتی آشکار دادیم. (۱۵۳) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٥٣) شأن نزول: جمعى از يهود نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آمدند و گفتند: اگر تو پيغمبر خدايى كتاب آسمانى خود را يكجا به ما عرضه كن، همانطور كه موسى تورات را يكجا آورد، اين آيه و آيۀ بعد نازل شد و به آنها پاسخ گفت. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 471 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: بهانه جويى يهود- در اين آيه، نخست اشاره به درخواست اهل كتاب (يهود) مى‌كند و مى‌گويد: «اهل كتاب از تو تقاضا مى‌كنند كه كتابى از آسمان (يكجا) بر آنها نازل كنى» (يَسْئَلُكَ أَهْلُ الْكِتابِ أَنْ تُنَزِّلَ عَلَيْهِمْ كِتاباً مِنَ السَّماءِ) . شك نيست كه آنها در اين تقاضاى خود حسن نيت نداشتند، زيرا هدف از نزول كتاب آسمانى همان ارشاد و هدايت و تربيت است، گاهى اين هدف با نزول كتاب آسمانى يكجا تأمين مى‌شود، و گاهى تدريجى بودن آن به اين هدف بيشتر كمك مى‌كند. لذا به دنبال اين تقاضا خداوند به عدم حسن نيت آنها اشاره كرده، و ضمن دلدارى به پيامبرش، سابقۀ لجاجت و عناد و بهانه‌جويى يهود را در برابر پيامبر بزرگشان موسى بن عمران بازگو مى‌كند. نخست مى‌گويد: «اينها از موسى چيزهايى بزرگتر و عجيبتر از اين خواستند و گفتند: خدا را آشكارا به ما نشان بده» ! (فَقَدْ سَأَلُوا مُوسى أَكْبَرَ مِنْ ذلِكَ فَقالُوا أَرِنَا اللّهَ جَهْرَةً) . اين درخواست عجيب و غير منطقى كه نوعى از عقيدۀ بت‌پرستان را منعكس مى‌ساخت و خدا را جسم و محدود معرفى مى‌كرد و بدون شك از لجاجت و عناد سر چشمه گرفته بود، سبب شد كه «صاعقه آسمانى به خاطر اين ظلم و ستم آنها را فرا گرفت» (فَأَخَذَتْهُمُ الصّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ) . سپس به يكى ديگر از اعمال زشت آنها كه مسألۀ «گوساله پرستى» بود، اشاره مى‌كند و مى‌گويد: «آنها پس از مشاهدۀ آن همه معجزات و دلايل روشن، گوساله را به عنوان معبود خود انتخاب كردند» ! (ثُمَّ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ) . ولى با اين همه براى اين كه به راه بازگردند «ما آنها را بخشيديم و به موسى برترى و حكومت آشكارى داديم» و بساط رسواى سامرى و گوساله پرستان را برچيديم» (فَعَفَوْنا عَنْ ذلِكَ وَ آتَيْنا مُوسى سُلْطاناً مُبِيناً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 472 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 يَسئلُكَ أَهلُ الْكِتَابِ أَنْ تُنَزِّلَ عَلَيْهِمْ كِتاَباً مِنَ السَّمَآء فَقَدْ سَأَلُواْ مُوسَى أَكْبَرَ مِنْ ذَلِكَ فَقَالُوا أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصاَّعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ ثُمَّ اتَّخَذُواْ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَتْهُمُ الْبَيِّناَتُ فَعَفَونَا عَنْ ذَلِكَ وَءاتَيْنَا مُوسَى سُلْطَناً مُّبِينا 🍀 ترجمه: اهل كتاب (يهود) از تو مى خواهند كه كتابى از آسمان بر آنان نازل کنی، بى گمان از موسى بزرگتر از آن را خواستند كه گفتند: خدا را آشكارا به ما نشان بده! پس به سزاى ظلمشان صاعقه آنان را فراگرفت، سپس بعد از آنكه دلایل روشن براى آنان آمد، گوساله پرستى را پیش گرفتند، پس (بعد از توبه) ما از آن (گناه) هم درگذشتیم و عفو كردیم و به موسى حجتی روشن و قدرتی آشكار عطا کردیم. 🌷 : نازل کنی، فرود آوری 🌷 : آسمان 🌷 : درخواست کردند 🌷 : بزرگتر 🌷 : به ما نشان بده 🌷 : آشکار 🌷 : آنان را فرا گرفت 🌷 : صدای بسیار وحشتناک- صاعقه از صعقه می آید صعقه یعنی شدت صدای رعد 🌷 : يعنى گوساله- چون گوساله با عجله بزرگ می شود و گاو می شود. به آن عجل می گویند. 🌷 : معجزه ها و دلایل روشن 🌷 : پس گذشتیم 🌷 : عطا کردیم 🌷 : حجت، قدرت، معجزات 🌷 : آشکار 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. جمعى از يهود نزد پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» آمدند و گفتند: اگر تو پيغمبر خدايى كتاب آسمانى خود را يک جا بر ما نازل كن، اين آيه و آيه بعد نازل شد و به آنها پاسخ گفت. 🌸 در اين آيه، نخست به درخواست اهل كتاب ( ) اشاره نموده و خطاب به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مى‌ فرماید: يَسْئَلُكَ أَهْلُ الْكِتابِ أَنْ تُنَزِّلَ عَلَيْهِمْ كِتاباً مِنَ السَّماءِ: اهل کتاب (یهود) از تو می خواهند که کتابی از آسمان بر آنان نازل کنی. شکّی نيست كه آنها در اين تقاضاى خود حُسن نيّت نداشتند، زيرا هدف از نزول كتاب آسمانى همان و تربيت است، گاهى اين هدف با نزول كتاب آسمانى يک جا تأمين مى ‌شود، و گاهى تدريجى بودن به اين هدف بيشتر كمک مى ‌كند. 🌸 لذا به دنبال اين تقاضا به عدم حُسن نيّت آنها اشاره كرده و ضمن دلدارى به پيامبرش، سابقه لجاجت و عناد و بهانه‌ جويى يهود را در برابر بزرگشان «موسى بن عمران» بازگو مى ‌كند که اين ها از علیه السلام چيزهايى بزرگتر و عجيبتر از اين خواستند: فَقَدْ سَأَلُوا مُوسى أَكْبَرَ مِنْ ذلِكَ فَقالُوا أَرِنَا اللّهَ جَهْرَةً: بی گمان از موسی بزرگتر از آن را خواستند که گفتند: خدا را آشکارا به ما نشان بده. اين درخواست عجيب و غير منطقى كه نوعى از عقيده بت ‌پرستان را منعكس مى‌ ساخت و را جسم و محدود معرفى مى ‌كرد و بدون شک از لجاجت و مخالفت سرچشمه گرفته بود، سبب شد كه صاعقه آسمانى آنها را فرا بگیرد که می فرماید: فَأَخَذَتْهُمُ الصّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ: پس به سزای ظلمشان صاعقه آنان را فرا گرفت. 🌸 سپس به يكى ديگر از اعمال زشت آنها که بود، اشاره مى‌ كند و می فرماید: ثُمَّ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ: سپس بعد از آنکه دلایل روشن برای آنان آمد، گوساله پرستی را پیش گرفتند. ولى با اين همه از گناه خود کردند و براى اين كه به راه بازگردند خدا آنها را بخشید و به موسى برترى و حكومت آشكارى داد و بساط گوساله پرستی را برچيد. فَعَفَوْنا عَنْ ذلِكَ وَ آتَيْنا مُوسى سُلْطاناً مُبِيناً : پس ما از آن هم در گذشتیم و عفو کرد و به موسی حجتی روشن و قدرتی آشکار عطا کردیم. 🔹 پيام های آیه 153 سوره نساء 🔹 ✅ اعمال و افكار و اخلاق ناپسند نیاكان، براى آیندگان، سوء سابقه مى شود. ✅ در پى حقّ نبودند. وگرنه پس از آن همه معجزات، چرا گوساله پرست شدند؟ ✅ از ایمان نیاوردن ، نگران و ناراحت نباشید، چون در برابر همه انبیا افراد لجوج بوده اند. ✅ با چشم دیده نمى ‌شود و درخواست دیدن او به صورت آشکارا و با چشم، ظلم و ستمگرى است. ✅ انكار حقّ و انحراف فكرى، قهر خداوند را در همین دنیا به دنبال دارد. ✅ حتّى گناه گوساله پرستى را هم مى بخشاید. ✅ مورد حمایت خداوند هستند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 از ترک دنیا⚠️ /87 📖 🥀روزی پیامبر صلی الله علیه و آله درباره رستاخیز و وضع مردم در آن دادگاه بزرگ الهی بیاناتی فرمود ، این بیانات مردم را تکان داد و جمعی گریستند . به دنبال آن جمعی از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله تصمیم گرفتند ، پاره ای از لذایذ و راحتی ها را بر خود تحریم کرده و به جای آن به عبادت پردازند . 🍃امیرالمؤ منین علیه السلام سوگند یاد کرد که شب ها کمتر بخوابد و مشغول عبادت باشد . بلال سوگند یاد کرد که همه روز روزه باشد . عثمان بن مظعون قسم یاد کرد که آمیزش جنسی را با همسر خویش ترک گوید و به عبادت بپردازد . 🥀روزی همسر عثمان بن مظعون در حالی که زن جوان و صاحب جمالی بود ، پریشان حال نزد عایشه آمد . عایشه از وضع او متعجب شد و گفت : چرا به خودت نمی رسی و زینت نمی کنی ؟ 🍃در پاسخ گفت : برای چه کسی زینت کنم ؟ همسرم مدتی است که مرا ترک گفته و رهبانیت پیش گرفته ، این سخن به گوش پیامبر صلی الله علیه و آله رسید . فرمان داد همه مسلمانان به مسجد آیند ، هنگامی که مردم در مسجد اجتماع کردند ، بالای منبر قرار گرفت ، پس از حمد و ثنای پروردگار گفت : چرا بعضی از شماچیزهای پاکیزه را بر خود حرام کرده اند ؟ من سنت خود را برای شما بازگو می کنم ، هر کس از آن روی برگرداند از من نیست ، من قسمتی از شب را می خوابم و با همسرانم آمیزش دارم و هر روز ، روزه نیستم . آ🥀گاه باشید من هرگز به شما دستور نمی دهم که مانند کشیشان مسیحی و رهبان ها ترک دنیا گویید؛ زیرا این گونه مسایل و همچنین دیرنشینی در آیین من نیست . 🍃رهبانیت امت من در جهاد است ، بر خود سخت نگیرید؛ زیرا جمعی از پیشنیان شما بر اثر سخت گرفتن بر خود هلاک شدند . آنها که سوگند یاد کرده بودند این امور را ترک کنند ، بر خاستند و گفتند : ای پیامبر صلی الله علیه و آله ما در این راه سوگند یاد کرده ایم . وظیفه ما در برابر سوگندمان چیست ؟ 🥀آیه نازل شد و به آنها پاسخ گفت . لازم به یادآوری است که سوگند عثمان بن مظعون چون منافات با حق همسرش داشته مشروع نبوده است . 📕يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ مائدة - 87 🥀ای کسانی که ایمان آورده‌اید! چیزهای پاکیزه را که خداوند برای شما حلال کرده است، حرام نکنید! و از حدّ، تجاوز ننمایید! زیرا خداوند متجاوزان را دوست نمی‌دارد.(٨٧) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ جعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ قَرَارًا ... 🔰سوره غافر - آیه 64 💠 تلاوت بسیار زیبای استاد صیاف زاده در کرمانشاه 1382 ┅═✼✿‍✵📖✵✿‍✼═┅ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋تصميم خطرناك يهود بنى نضير و پيمان شكنى آن‏ها🦋 🔷 چندماه كه از جنگ بدر گذشت. رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم با جمعى از يارانش نزد يهود بنى نضير رفت، و به آن‏ها فرمود: 🔶شما به من درباره گرفتن خون بهاى يك يا دو نفر از طايفه كلابى‏ها كه به وسيله عمرو بن اميه ضمرى به قتل رسيده‏اند، كمك كنيد. 🔷آن‏ها در پاسخ رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم جواب مثبت دادند و اظهار داشتند: همينجا باش ما تو را يارى خواهيم كرد. 🔶ولى رفتند و جلسه سرى تشكيل دادند و با هم پيمان بستند حالا كه پيامبر با پاى خود به اينجا آمده است، فرصت خوبى است كه او را به قتل برسانيم. 🔷شخصى به نام عمرو بن جحش را براى قتل رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم مأمور ساختند، او يك سنگ آسيا برداشت و تصميم گرفت آن را به سر آن حضرت بيندازد؛ شخصى به نام سلام بن مشكم او را ترساند و گفت: چنين كارى نكن، به خدا سوگند هر چه تصميم بگيرى او (پيامبر) از آن آگاه است، به علاوه اين كار عهدشكنى است، با اين كه بين ما عهد و پيمان كمك برقرار است. 🔶به رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم وحى شد كه يهود بنى نضير چنين تصميمى دارند، آن حضرت بى درنگ برخاست و به سرعت به طرف مدينه رهسپار شد و به دنبالش ياران او نيز به مدينه رهسپار گشتند و به محضر آن حضرت رسيدند، و از علت مراجعت پرسيدند. حضرت علت را به آن‏ها فرمود. 🔷وقتى كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به مدينه رسيد، براى بنى نضير پيام فرستاد كه بايد تا چند روز ديگر از اطراف مدينه بيرون برويد و ديگر حق نداريد در اين اطراف سكونت نماييد، فقط چند روز مهلت داريد، اگر بعد از اين چند روز كسى از شما در اين اطراف ببينم، گردنش را مى‏زنم. 🔶بنى نظير از اخطار شديد پيامبر ترسيدند، آماده كوچ كردن شدند؛ ولى منافق سرشناس عبدالله بن ابى براى آن‏ها پيام فرستاد كه از خانه و زندگى خود دست نكشيد، همانجا باشيد، من دو هزار شمشيرزن براى كمك شما به قلعه‏هاى شما مى‏فرستم كه تا پاى جان از شما دفاع كنند، به علاوه يهود بنى قريظه و هم سوگندهاى آنها از طايفه بنى غطفان نيز شما را يارى مى‏نمايند. 🔷به دنبال اين پيشنهاد، رئيس يهود بنى نضير حى بن اخطب (كه از اين وعده‏ها جان گرفته بودند) براى رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم پيغام فرستاد كه ما هرگز از اين جا كوچ نمى‏كنيم هر چه درباره ما تصميم دارى عملى كن. 🔶رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به محض رسيدن اين پيغام، صداى تكبيرش بلند شد. همه اصحابش به متابعت از آن حضرت تكبير گفتند، در اين هنگام به على عليه‏السلام فرمود: پرچم را برافراشته كن، و با اصحاب به طرف بنى‏نضير روانه شو، و آن‏ها را محاصره كن. 🔷على عليه‏السلام طبق فرمان، به كمك اصحاب به طرف بنى نضير روانه شدند و قلعه‏هاى آن‏ها را محاصره كردند. 🔶عبدالله بن ابى كه به آن‏ها وعده داده و آن‏ها را اغفال كرده بود هيچگونه كمكى به آن‏ها نكرد؛ و همچنين بنى قريظه و هم سوگندهايشان از بنى غطفان، آن‏ها را يارى ننمودند. 🔷در اين بحران، رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم دستور فرمود: درختان نخلستان بنى‏نضير را قطع كنند و آتش بزنند. 🔶بنى نضير از شنيدن اين دستور سخت پريشان و ناراحت شدند و براى آن حضرت پيام فرستادند كه نخلستان را قطع نكند، بلكه يا آن را ملك خودش قرار دهد، و يا براى آن‏ها بگذارد. 🔷چند روز از اين جريان گذشت، يهود بنى نضير كه سخت در فشار بودند براى رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم پيام فرستادند كه ما حاضريم از ديار خود كوچ كنيم به شرط اين كه اموالمان را با خود ببريم. رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم در پاسخ آن‏ها فرمود: به قدر يك بار شتر هر يك از شما مى‏تواند با خود ببرد نه بيشتر. 🔶آن‏ها چند روز ماندند، ولى سرانجام راضى شدند كه به همان پيشنهاد پيامبر (بردن يك بار شتر) عمل كنند، مجدداً در مورد آن از رسول اكرم اجازه خواستند. رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم اين بار فرمود: نه، ديگر هيچ حقى نداريد تا چيزى را با خود ببريد، اگر ما همراه يكى از شما چيزى ببينيم او را به قتل مى‏رسانيم. 🔷ناگزير بنى‏نضير از آن سرزمين كوچ كردند؛ عده‏اى به فدك و وادى القرى رفتند و جمعى به طرف شام رهسپار شدند و اموالشان ملك خدا و رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم شد واز آن به لشكر اسلام نرسيد. کانال 👇 @Targomeh
 🌹 انفاقـــــ و برخورد با فقیرانـــــــ 💢 یازدهمــــــــ 🍃قرآن کریم ضمن سفارش‌های فراوانی که درباره انفاق اموال در راه خدا و رسیدگی به مستمندان و فقیران می‌فرماید، رعایت آدابی را در این زمینه لازم شمرده است:برخورد با فقیر و مسکین بدون هرگونه منّت و ایذاء: 📖«اَلَّذینَ ینفِقونَ اَمولَهُم فی سَبیلِ اللّهِ ثُمَّ لایتبِعونَ ما اَنفَقوا مَنًّا ولاَ اَذًی لَهُم اَجرُهُم عِندَ رَبِّهِم»،  🍃 و لزوم گفتار پسندیده با فقیران: 📖«واِذا حَضَرَ القِسمَةَ... والمَسکینُ فَارزُقوهُم مِنهُ وقولوا لَهُم قَولاً مَعروفا»،  🍃 انفاق از بهترین و محبوب‌ترین اموال خود: «اَنفِقوا مِن طَیبتِ ما‌کسَبتُم‌...»،   و «لَن تَنالوا البِرَّ حَتّی تُنفِقوا مِمّا تُحِبّونَ».  🍃از دیگر آدابـــــ انفاق، رعایت حدّ اعتدال و عدم اسراف و تبذیر در آن است: 📖«وءاتِ ذَاالقُربی حَقَّهُ والمِسکینَ وابنَ السَّبیلِ و لاتُبَذِّر تَبذیرا»،  🍃 و این نکته، از ویژگی‌های بندگان خالص الهی شمرده شده است: 📖«و‌عِبادُ الرَّحمنِ... _ والَّذینَ اِذا اَنفَقوا لَم یسرِفوا و لَم یقتُروا و کانَ بَینَ ذلِک قَواما»  🍃 چنان‌که برخی مفسران، ذیل آیه 📖«و‌لاتَجعَل یدَک مَغلولَةً اِلی عُنُقِک و لاتَبسُطها کلَّ البَسطِ فَتَقعُدَ مَلومًا مَحسورا»،  🍃 رعایت حدّ اعتدال در انفاق را از آداب انفاق دانسته‌اند که خداوند به پیامبرش آموخته است کانال 👇 @Targomeh