eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
10.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۴ يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ ۖ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ ۙ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ ۖ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿٤﴾ از تو می پرسند: چه چیزی بر آنان حلال شده؟ بگو: همه پاکیزه ها و شکاری که حیوانات شکاری که به آنها شکار کردن را تعلیم داده‌اید، در حالی که از احکام تذکیه ای که خدا به شما آموخته به آنها می آموزید، بر شما حلال شده است؛ بنابراین از آنچه آنان برای شما [گرفته اند و] نگاه داشته اند بخورید، و نام خدا را [هنگام فرستادن حیوان شکاری] بر آن بخوانید، و از خدا پروا کنید؛ زیرا خدا حسابرسی سریع است. (۴) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٤) شأن نزول: در بارۀ اين آيه شأن نزولهايى ذكر كرده‌اند كه مناسبتر از همه اين است: «زيد الخير» و «عدى بن حاتم» كه دو نفر از ياران پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بودند خدمتش رسيدند و عرض كردند: ما جمعيتى هستيم كه با سگها و بازهاى شكارى صيد مى‌كنيم، و سگهاى شكارى ما حيوانات وحشى حلال گوشت را مى‌گيرند، بعضى از آنها زنده به دست ما مى‌رسد و آن را سر مى‌بريم، ولى بعضى از آنها بوسيلۀ سگها كشته مى‌شوند، و ما فرصت ذبح آنها را پيدا نمى‌كنيم و با اين كه مى‌دانيم خدا گوشت مردار را بر ما حرام كرده، تكليف ما چيست؟ آيه نازل شد و به آنها پاسخ گفت. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 492 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: صيد حلال -به دنبال احكامى كه در بارۀ گوشتهاى حلال و حرام در دو آيۀ گذشته بيان شد در اين آيه نيز به قسمتى ديگر از آنها اشاره كرده و به عنوان پاسخ سؤالى كه در اين زمينه شده است، چنين مى‌فرمايد: «از تو در بارۀ غذاهاى حلال سؤال مى‌كنند» (يَسْئَلُونَكَ ما ذا أُحِلَّ لَهُمْ) . سپس به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور مى‌دهد كه نخست به آنها «بگو: هر چيز پاكيزه‌اى براى شما حلال است» (قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ) . يعنى تمام آنچه را اسلام تحريم كرده در زمرۀ خبائث و ناپاكها است و هيچ گاه قوانين الهى، موجود پاكيزه‌اى كه طبعا براى استفاده و انتفاع بشر آفريده شده است تحريم نمى‌كند. سپس به سراغ صيدها رفته، مى‌گويد: «صيد حيوانات صياد كه تحت تعليم شما قرار گرفته‌اند، يعنى از آنچه خداوند به شما تعليم داده به آنها آموخته‌ايد، براى شما حلال است» (وَ ما عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمّا عَلَّمَكُمُ اللّهُ) . حيوانى را كه سگها شكار مى‌كنند اگر زنده به دست آيد، بايد طبق آداب اسلامى ذبح شود ولى اگر پيش از آن كه به آن برسند جان دهد، حلال است، اگر چه ذبح نشده باشد. سپس در ذيل آيه اشاره به دو شرط ديگر از شرايط حليت چنين صيدى كرده، مى‌فرمايد: «از صيدى كه سگهاى شكارى براى شما نگاه داشته‌اند بخوريد» (فَكُلُوا مِمّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ) . بنابراين، اگر سگهاى شكارى عادت داشته باشند قسمتى از صيد خود را بخورند و قسمتى را واگذارند، چنان صيدى حلال نيست و در حقيقت چنين سگى نه تعليم يافته است و نه آنچه را كه نگاه داشته مصداق «عليكم» (براى شما) مى‌باشد، بلكه براى خود صيد كرده است. ديگر اين كه «به هنگامى كه سگ شكارى رها مى‌شود، نام خدا را ببريد» (وَ اذْكُرُوا اسْمَ اللّهِ عَلَيْهِ) . و در پايان براى رعايت تمام اين دستورات، مى‌فرمايد: «از خدا بپرهيزيد، زيرا خداوند، سريع الحساب است» (وَ اتَّقُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ سَرِيعُ الْحِسابِ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 493 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 يَسَْألُونَكَ مَاذَآ أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباَتُ وَمَا عَلَّمْتُم مِّنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُواْ مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُواْ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَاب ِ 🍀 ترجمه: (اى پیامبر!) از تو مى پرسند: چه چیزى براى آنان حلال شده است؟ بگو: تمام پاكیزه ها براى شما حلال گشته است، و شكارى که حیوانات شکاری (سگ های شکاری) که به آنها شکار کردن را تعلیم داده اید و از آنچه خداوند به شما آموخته، به آنها یاد مى دهید. پس، از آنچه براى شما نگه داشته اند بخورید و نام خدا را بر آن یاد کنید و خداوند را تقوا پیشه کنید، كه خداوند سریع الحساب است. 🌷 : از تو مى پرسند 🌷 : تمام پاکیزه ها 🌷 : جمع «جارحة»، از ریشه ى «جَرْح»، به دو معناى كسب و زخم به کار مى رود. به حیوان شکارچی، جارحه گویند، چون شكار را زخمى مى كند، یا آنكه براى صاحبش، شكارى كسب مى كند. 🌷 : تربیت کنندگان سگ 🌷 : نگه داشتند 🌷 : ياد کنید 🔴 : درباره اين آيه شأن نزول هايى ذكر كرده‌ اند كه مناسب تر از همه اين است: زيد الخير و عدى بن حاتم كه دو نفر از ياران پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلم بودند خدمتش رسيدند و عرض كردند: ما جمعيّتى هستيم كه با سگ ها و بازهاى شكارى صيد مى ‌كنيم، و سگ هاى شكارى ما ، حيوانات وحشى حلال گوشت را مى ‌گيرند، بعضى از آنها زنده به دست ما مى‌ رسد و آنها را مى کنیم، ولى بعضى از آنها به وسيله سگ ها كشته مى‌ شوند، و ما فرصت ذبح آنها را پيدا نمى ‌كنيم و با اين كه مى‌ دانيم خدا گوشت مردار را بر ما حرام كرده، تكليف ما چيست؟ آيه نازل شد و به آنها پاسخ گفت. 🌸 به دنبال احكامى كه درباره گوشت هاى و در دو آيه گذشته بيان شد در اين آيه نيز به قسمتى ديگر از آنها اشاره كرده و به عنوان پاسخ سؤالى كه در اين زمينه شده است، چنين مى ‌فرمايد: يَسَْألُونَكَ ماذا أُحِلَّ لَهُمْ: (ای پیامبر!) از تو می پرسند چه چیزی برای آنان حلال شده است؟ سپس به «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» دستور مى ‌دهد كه نخست به آنها قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ: بگو: تمام پاکیزه ها برای شما حلال گشته است. يعنى تمام آنچه را اسلام تحريم كرده در دسته پلیدی ها و ناپاكها است و هيچ گاه ، موجود پاكيزه ‌اى كه طبعاً براى استفاده بشر آفريده شده است تحريم نمى ‌كند. 🌸 سپس به سراغ رفته، مى‌ فرمايد: وَ ما عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمّا عَلَّمَكُمُ اللّهُ: و شکاری که حیوانات شکاری که به آنها شکار کردن را تعلیم داده اید و از آنچه خداوند به شما آموخته، به آنها یاد می دهید حلال است. حيوانى را كه سگ ها مى ‌كنند اگر زنده به دست آيد، بايد طبق آداب اسلامى شود ولى اگر پيش از آن كه به آن برسند جان دهد، حلال است، اگر چه نشده باشد. سپس در ذيل آيه اشاره به دو شرط ديگر از شرايط بودن چنين صيدى كرده، مى ‌فرمايد: فَكُلُوا مِمّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ: پس از آنچه برای شما نگه داشته اند بخورید. 🌸 بنابراين، اگر سگهاى شكارى عادت داشته باشند قسمتى از خود را بخورند و قسمتى را واگذارند، چنان صيدى حلال نيست و در حقيقت چنين سگى نه تعليم يافته است و نه آنچه را كه نگهه داشته مصداق «عليكم» (براى شما) مى ‌باشد، بلكه براى خود صيد كرده است. ديگر اين كه به هنگامى كه سگ شكارى رها مى‌شود، نام را ببريد» وَ اذْكُرُوا اسْمَ اللّهِ عَلَيْهِ: و نام خدا را بر آن یاد کنید. و در پايان براى رعايت تمام اين دستورات، مى‌ فرمايد: وَ اتَّقُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ سَرِيعُ الْحِسابِ : و خداوند را پیشه کنید، که خداوند سریع الحساب است. 🔹 پیام های آیه 4 سوره مائده 🔹 ✅ ، پاسخگوى سؤال ها و نیازهاى طبیعى جامعه اند. ✅ ، به مسأله ى تغذیه اهمیّت داده است. ✅ هر غذایى كه شده، به خاطر پلیدى آشكار یا نهان آن است. ✅ اصل و قانون كلى آن است كه همه ى چیزهاى پاک و دلپسند، باشد. ✅ چون دینى فطرى است، آنچه را كه دل بپسندد و فسادى نداشته باشد حلال مى كند. ✅ ، منحصر به انسان نیست، حیوانات هم قابل تعلیم و تسخیرند. ✅ مقرّرات الهى در مصرف گوشت جلوه اى از تقواست. ✅ توجّه به و حسابرسى سریع الهى، یكى از انگیزه هاى تقواست. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀🌻 📚سوره لقمان آیه ۱۸ 🕋 وَ لَا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَ لَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا، إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ. 🙍‍♂ پسرم❗️ ❌با بی‌اعتنایی و تکبّر، روی خود را از مردم برمگردان.. 🚶 و مغرورانه بر زمین راه مرو.. 😱💔 زیرا خداوند هیچ متکبّر فخرفروشی را دوست ندارد. 🔰 دوستان خدا تو کتابش به ما میگه: من، آدمهایی با این ویژگی رو دوست ندارم: مختال فخور حالا این مختال فخور یعنی چی ؟ 🤔 🙃 یه آدم دیوانه رو در نظر بگیرید که یه حلقه 🔘 تو دستش گرفته، و فکر میکنه پشت فرمونِ ماشین نشسته، و داره رانندگی میکنه..🚙 تازه، فخرفروشی هم میکنه، و میگه ماشینِ من حرف نداره و...🚙😊 به این آدم میگن👈 «مُختالِ فَخور». «مُختال»👈 آدم خیالاتی و خیالباف، که فکر میکنه از دیگران بهتره. «فَخور»👈 آدم فخر فروش. «مُختالِ فَخور»👈 کسی است که نه تنها خیال میکنه از دیگران بهتره، بلکه فخرفروشی هم میکنه. ⚠ تو این آیه خدا آدم «متکبّر» رو به مُختالِ فَخور وصف میکنه، که وصف جالبیه. 😎 آدم متکبّر، یه آدم خیالاتی است که فکر میکنه فضیلت و برتریِ خاصّی نسبت به دیگران داره. این یک خطا.❗️ 😎 فخرفروشی و تکبّر هم داره. این هم خطای دوّم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 _(ص) 🦋پيمان نامه صلح حديبيه‏🦋 🌱قبلا جريان آمدن پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را به اتفاق جمعى از مسلمين در ماه ذيقعده به سرزمين حديبيه و بازگشت آن‏ها را به مدينه خاطرنشان كرديم. اما به بيان اصل پيمان‏نامه نپرداختيم، اينك به طور خلاصه به ذكر آن مى‏پردازيم: 🌻هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و همراهان در روستاى حديبيه فرود آمدند، قريش مانع ورود پيامبر و يارانش به مكه شدند. 🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به نمايندگان آن‏ها فرمود: من براى جنگ نيامده‏ام، بلكه براى زيارت كعبه آمده‏ام، پس از مذاكرات وسيع بنابراين شد كه يك پيمان نامه مشروح در مورد ترك جنگ و امور ديگر نوشته شود. 🌻مسلمانان كه در زير سايه درختى كه در سرزمين حديبيه نشسته بودند، زير همان درخت با پيامبر تجديد پيمان و بيعت كردند كه با جان و مال، نسبت به پيامبر وفادار باشند، و از آن جا كه آيه 18 سوره فتح در مورد رضايت خداوند از اين مردان وفادار نازل گرديد، اين بيعت به نام بيعت رضوان خوانده شد. 🌱اين بيعت، نقش به سزايى در تسليم مشركان در برابر پيمان نامه صلح داشت. 🌻كوتاه سخن آن كه: هنگام عقد پيمان سهيل بن عمرو نماينده مشركان در آن جا حضور داشت، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به على عليه‏السلام فرمود: پيمان صلح را بنويس، و على عليه‏السلام آن را نوشت. 🌱متن اين قرارداد در هفت ماده، و در دو نسخه تنظيم و نوشته شد؛ جمعى از طرفين پاى آن را امضاء كردند. يك نسخه آن را به پيامبر و نسخه ديگر به سهيل داده شد. بعضى از مواد اين قرارداد اين بود كه: 1 - تا ده سال بين پيامبر و مشركان، متاركه جنگ شود. 2 - هر كس از قريش بدون اجازه وليش نزد محمد بيايد (و مسلمان شود) او را بايد به قريش باز گرداند. 3 - فتح نزديك. 4 - غنيمت بسيار. 🌻كه اين هر سه موهبت معنوى و مادى بود كه نصيب مسلمين گرديد و نتيجه سريع آن نيز همان وحشت مشركان و عقب نشينى آن‏ها بود كه ذكر شد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جرعه‌ای از زلال قرآن 📖سوره مبارکه روم، ۵۰ 💠 فَانْظُرْ إِلَىٰ آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَىٰ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ 💠 به آثار رحمت الهی بنگر که چگونه زمین را بعد از مردنش زنده می‌کند؛ چنین کسی (که زمین مرده را زنده کرد) زنده‌کننده مردگان (در قیامت) است؛ و او بر همه چیز تواناست! کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👌👌👌امام علی را نه فقط با شعر و شعار در مدحش، بلکه با اشارات علمی اش بشناسیم!!! امیر مؤمنان على(ع) در تفسیر آیه «إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ» مى فرمایند: إِنَّها تَنْشَقُّ مِنَ الْمَجَرَّةِ» «آسمان ها از کهکشان جدا مى شود»، (نفحات القرآن ج6 ص21) 📡ناسا: "آیا جهان ختم به "شکاف بزرگ" مي‌شود؟" "رشد فراگیر انرژي دافعه مرموز که بطور واقعي همه‌چیز را از هم خواهد شکافت." کانال 👇 @Targomeh