17.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#انعام آیه ۷۱و۷۲
آرشیو :
قُلْ أَنَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنْفَعُنَا وَلَا يَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَىٰ أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَانَا اللَّهُ كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّيَاطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرَانَ لَهُ أَصْحَابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنَا ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۖ وَأُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٧١﴾
بگو: آیا به جای خدا معبودی را بپرستیم که نه سودی به ما رساند و نه زیانی؟ و پس از آنکه خدا ما را هدایت کرد [به سبب شرک و بت پرستی] به فرهنگ و فضای جاهلیت بازمان گردانند، مانند کسی که شیاطین عقلش را ربوده اند و در زمین سرگردان [و بی هدف و گمراه] است، در حالی که برای او یارانی است که وی را به سوی هدایت دعوت می کنند که به جانب ما بیا [ولی او به سبب سرگردانی و حیرت زدگی نمی پذیرد.] بگو: یقیناً هدایت خدا همان هدایت [واقعی] است، و ما مأموریم که تسلیم پروردگار جهانیان باشیم. (۷۱)
وَأَنْ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَاتَّقُوهُ ۚ وَهُوَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿٧٢﴾
و [نیز فرمان یافته ایم] به اینکه نماز را بر پا دارید و از خدا پروا کنید، و اوست که به سویش گردآوری می شوید. (۷۲)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٧١)
-اين آيه در برابر اصرارى كه مشركان براى دعوت مسلمانان به كفر و بتپرستى داشتند به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور مىدهد كه با يك دليل دندانشكن به آنها پاسخ بده و «بگو: آيا شما مىگوييد ما چيزى را شريك خدا قرار دهيم كه نه سودى به حال ما دارد كه به خاطر سودش به سوى او برويم و نه زيانى دارد كه از زيان او بترسيم» ؟ ! (قُلْ أَ نَدْعُوا مِنْ دُونِ اللّهِ ما لا يَنْفَعُنا وَ لا يَضُرُّنا) .
اين جمله در حقيقت اشاره به آن است كه معمولا كارهاى انسان از يكى از دو سر چشمه ناشى مىشود، يا به خاطر جلب منفعت است و يا به خاطر دفع ضرر؛ سپس به استدلال ديگرى در برابر مشركان دست مىزند و مىگويد: «اگر ما به سوى بتپرستى بازگرديم و پس از هدايت الهى در راه شرك گام نهيم به عقب بازگردانده شدهايم» اين بر خلاف قانون تكامل است كه قانون عمومى عالم حيات مىباشد (وَ نُرَدُّ عَلى أَعْقابِنا بَعْدَ إِذْ هَدانَا اللّهُ) .
و بعد با يك مثال، مطلب را روشنتر مىسازد و مىگويد بازگشت از توحيد به شرك «همانند آن است كه كسى بر اثر وسوسههاى شيطان (يا غولهاى بيابانى، به پندار عرب جاهليت كه تصور مىكردند در راهها كمين كردهاند و مسافران را به بيراههها مىكشانند!)
راه مقصد را گم كرده و حيران و سرگردان در بيابان مانده است» (كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّياطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرانَ) .
«در حالى كه يارانى دارد كه او را به سوى هدايت و شاهراه دعوت مىكنند و فرياد مىزنند به سوى ما بيا» (لَهُ أَصْحابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنا) ولى آنچنان حيران و سرگردان است كه گويى سخنان آنان را نمىشنود و يا قادر بر تصميم گرفتن نيست. و در پايان آيه به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور مىدهد كه بگو: «هدايت، تنها هدايت خداست و ما مأموريت داريم كه فقط در برابر پروردگار عالميان تسليم شويم» (قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدى وَ أُمِرْنا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمِينَ) .
اين جمله در حقيقت دليل ديگرى بر نفى مذهب مشركان است زيرا تنها در برابر كسى بايد تسليم شد كه مالك و آفريدگار و مربى جهان هستى است نه بتها كه هيچ نقشى در ايجاد و ادارۀ اين جهان ندارند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 612
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٧٢)
-در اين آيه دنبالۀ دعوت الهى را چنين شرح مىدهد كه، گذشته از توحيد به ما دستور داده شده: «نماز را بر پا داريد و از او بپرهيزيد و اوست كه به سوى او محشور خواهيد شد» (وَ أَنْ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ اتَّقُوهُ وَ هُوَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 612
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹#تفسیر_قران #جلسه_796
🌹 #آیات_۷۱_۷۲ #سوره_أنعام
🌸 قُلْ أَنَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنْفَعُنَا وَلَا يَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَىٰٓ أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَانَا اللَّهُ كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّيَاطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرَانَ لَهُٓ أَصْحَابٌ يَدْعُونَهُٓ إِلَى الْهُدَى ائْتِنَا ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۖ وَأُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ (۷۱) وَأَنْ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَاتَّقُوهُ ۚ وَهُوَ الَّذِيٓ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (۷۲)
🍀 ترجمه: بگو: آیا به جای خدا معبودی را بپرستیم كه نه سودی به ما رساند و نه زیانی؟ و ما را پس از آنكه خدا هدایت كرد به فرهنگ و فضای جاهلیّت بازگردانند، مانند كسی كه شیاطین عقلش را ربوده اند و در زمین سرگردان است، در حالی كه برای او یارانی است كه وی را به سوی هدایت دعوت می كنند كه به جانب ما بیا بگو: یقیناً هدایت خدا همان هدایت است، و ما مأموریم كه تسلیم پروردگار جهانیان باشیم (۷۱) و نماز را بر پا دارید و خدا را تقوا پیشه كنید، و او کسی است كه به سویش محشور می شوید (۷۲)
🌸 اين آيات همانند سایر آیات سوره انعام در #مکه نازل شده است. در برابر اصرارى كه مشركان براى دعوت مسلمانان به كفر و بت پرستى داشتند به #پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» دستور مى دهد كه با يک دليل دندانشكن به آنها پاسخ بدهد «قُلْ أَ نَدْعُوا مِنْ دُونِ اللّهِ ما لا يَنْفَعُنا وَ لا يَضُرُّنا: بگو: آیا به جای خدا معبودی را بپرستیم که نه سودی به ما رساند و نه زیانی؟» اين جمله در حقيقت اشاره به آن است كه معمولاً كارهاى #انسان از يكى از دو سرچشمه ناشى مى شود، يا به خاطر جلب منفعت است و يا به خاطر دفع ضرر
🌸 سپس به استدلال ديگرى در برابر مشركان دست مى زند و مى فرماید: «وَ نُرَدُّ عَلى أَعْقابِنا بَعْدَ إِذْ هَدانَا اللّه: و پس از آنکه #خدا ما را هدایت کرد به فرهنگ و فضای جاهلیت بازگردانده می شویم» یعنی اگر ما به سوی بت پرستی بازگردیم و پس از هدایت الهی در راه شرک گام نهیم به عقب بازگردانده شده ایم. و بعد با يک مثال، مطلب را روشن تر مى سازد و مى گويد بازگشت از #توحيد به شرک «كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّياطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرانَ: مانند کسی است که شیاطین عقلش را ربوده اند و در زمین سرگردان است» شیطان یارانی دارد «لَهُ أَصْحابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنا: در حالی که برای او یارانی است که وی را به سوی هدایت دعوت می کنند که به جانب ما بیا» ولى آن شخص چنان حيران و سرگردان است كه گويى سخنان آنان را نمى شنود و يا قادر بر تصميم گرفتن نيست.
🌸 و سپس به #پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» دستور مى دهد که می فرماید: «قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدى وَ أُمِرْنا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمِين: بگو: یقینا هدایت خدا همان هدایت است و ما مأموریم که تسلیم پروردگار جهانیان باشیم» اين جمله در حقيقت دليل ديگرى بر نفى مذهب مشركان است زيرا تنها در برابر كسى بايد تسليم شد كه مالک و آفريدگار و مربّى جهان هستى است نه بت ها كه هيچ نقشى در ايجاد و اداره اين جهان ندارند. سپس دنباله دعوت الهى را چنين شرح مى دهد كه، گذشته از #توحيد به ما دستور داده شده: «وَ أَنْ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ اتَّقُوهُ وَ هُوَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ: و #نماز را برپا دارید و خدا را تقوا پیشه کنید و او کسی است که به سویش محشور می شوید»
🔹 پیام های آیات ۷۱و۷۲ سوره أنعام
✅ #شرک، غیر منطقی است.
✅ #شرک، مایه سرگردانی و تحیر است.
✅ در برابر انحرافات، باید موضع گیری صریح و مکرر داشت.
✅ تسلیم #خدا شدن، مایه ی رشد خود ما هست.
✅ #نماز، همراه تقوا کارساز است.
✅ ایمان به معاد و رستاخیز، عامل پیدایش تقوا در #انسان است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#ضرب_المثل
🔰ی جمله ی معروفی هست که میگه
«کلاه خودتو قاضی کن»
✅ی همچین چیزیو روز قیامت بهمون خواهندگفت
✴️اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا. 📜(اسرا14)
👈بخوان کتاب خودت را خودت امروز برای حسابرسی خودت کافی هستی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
8.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✴️#تلاوت_قرآن
#یکفراز_یکنفس
❇️فیلم نفس زیبای استاد شحات از سوره انشقاق
🎼مقام: «#رســـت»
📖سوره مبارکه انـشـقـاق آیات ۱ الیٰ ۴
🕰مدتزمان: ۰۰:۳۰
👌 ببینید و بشنوید و لـذّت ببرید
از این فراز آسمانی و ملکوتی ...
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅┄
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#شان_نزول 🌴
#مرد_نابینا ⚠️
(#عبس /1-2) 📖
✨مشهور در میان مفسران عامه و خاصه این است که عده ای از سران قریش ؛ مانند عتبته بن ربیعه ، ابوجهل ، عباس ابن عبدالمطلب و جمعی دیگر ، خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله بودند . پیامبر صلی الله علیه و آله مشغول تبلیغ و دعوت آنها به سوی اسلام بود و امید داشت که این سخنان در دل آنها مؤ ثر شود .
🌻مسلما اگر این گونه افراد اسلام را می پذیرفتند ، گروهی دیگر را به اسلام می کشاندند و همه کارشکنی های آنها از میان می رفت و از هر جهت به نفع اسلام بود در این این میان عبدالله بن مکتوم که مرد نابینا و ظاهرا فقیری بود وارد مجلس شد ، و از پیامبر صلی الله علیه و آله تقاضا کرد آیاتی از قرآن را برای او بخواند و به او تعلیم دهد ، و پیوسته سخن را تکرار می کرد و آرام نمی گرفت ؛ زیرا دقیقا متوجه نبود که پیامبر صلی الله علیه و آله با چه کسانی مشغول صحبت است .
✨او آن قدر کلام پیغمبر صلی الله علیه و آله را قطع کرد که حضرت صلی الله علیه و آله ناراحت شد ، و آثار ناخشنودی ، در چهره مبارکش نمایان گشت و در دل گفت : این سران عرب پیش خود می گویند پیروان محمد صلی الله علیه و آله نابینایان و بردگانند ، و لذا رو از عبدالله برگرداند ، و به سخنان خود با آنان ادامه داد . در این هنگام ، آیات نازل شد و در این باره پیامبر صلی الله علیه و آله را مورد عنایت قرار داد .
🌻رسول خدا بعد از این ماجرا عبدالله را پیوسته گرامی می داشت ، و هنگامی که او را می دید می فرمود : مرحبا بمن عاتبنی ربی ؛ مرحبا به کسی که پروردگارم به خاطر او مرا مورد عنایت قرار داد و سپس به او می فرمود : آیا حاجتی داری آن را نجات می دهم ، و پیامبر صلی الله علیه و آله دوبار او را در غزوات اسلامی ، در مدینه جانشین خویش قرار داد .
عَبَسَ وَتَوَلَّىٰٓ (١)
چهره در هم كشيد و روى گردانيد،
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌟💢🌟💢🌟💢🌟💢🌟
🌸 آیات متشابه قرآن
*هو الذی خلقکم * 👈 من طین ....... #۲_انعام
*هو الذی خلقکم * 👈 من نفس واحده ..... #۱۸۹_اعراف
*هو الذی خلقکم * 👈 من تراب ....... #۶۷_غافر
*هو الذی خلقکم * 👈 فمنکم کافر ومنکم مومن ...... #۲_تغابن
🌟💢🌟💢🌟
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
﷽📚🕥📚🎆
#داستان_های_غیر_پیامبران_در_قرآن 📖
🦋#اصحاب_رَسّ🦋
#قسمت_اول
✨در قرآن در دو مورد سخن از اصحاب الرس به ميان آمده، نخست در :
🌱آيه 12 سوره ق، كه از تكذيب آنها از پيامبرشان، سخن گفته شده،
🌱دوم در آيه 38 فرقان، كه بيانگر هلاكت و عذاب شديد اصحاب رس در رديف قوم عاد و ثمود است، كه همانند آنها بر اثر عذاب الهى ريشه كن و نابود شدند.
✨واژه رس اشاره به چاه آب يا نهر آب است كه در سرزمين اصحاب رس بود، درباره هويت اصحاب رس، و علت عذاب آنها در ميان مفسران اختلاف نظر است، ما از ذكر آنها در اين جا صرف نظر كرده، و به ذكر داستان آنها كه حضرت رضا عليهالسلام آن را از اميرمؤمنان على عليهالسلام نقل كرده مىپردازيم:
✨يافث پسر نوح عليهالسلام بعد از طوفان، در كناره چشمهاى نهال درخت صنوبرى را كاشت كه به آن درخت شاه درخت، و به آن چشمه دوشاب مىگفتند، اين قوم در مشرق زمين زندگى مىكردند، و داراى دوازده آبادى در امتداد رودخانهاى بودند كه به آن رودخانه، رس مىگفتند.
✨ نامهاى اين قريهها دوازدهگانه به اين نامهاى (دوازدهگانه ماههاى عجم) معروف بود،
🌱 به اين ترتيب: آبان، آذر، دى، بهمن، اسفندار، فروردين، ارديبهشت، خرداد، مرداد، تير، مهر و شهريور،
🌱 بزرگترين شهر آنها اسفندار نام داشت كه پايتخت شاهشان به نام تركوذبن غابور، نوه نمرود بود،
✨درخت اصلى صنوبر و چشمه مذكور در اين شهر قرار داشت، از بذر همين درخت در هر يك از شهرهاى ديگر كاشته بودند و رشد كرده و بزرگ شده بود، آن قوم جاهل، آن درختهاى صنوبر را خداهاى خود مىدانستند، نوشيدن آب چشمه و رودخانه را بر خود و حيوانات، حرام كرده بودند، هر كس از آن آب مىنوشيد، او را اعدام مىنمودند و مىگفتند: اين آب مايه حيات خدايان ما است، و كسى حق استفاده از آن را ندارد!!
✨آنها در هر ماه از سال، يك روز را به عنوان عيد مىدانستند در آن روز به نوبت كنار يكى از آن درختان دوازدهگانه مىآمدند و گاو و گوسفند پاى آن درخت قربان مىنمودند و جشن وسيع مىگرفتند، و آتش روشن مىكردند، وقتى كه دود غليظ آتش مانع ديدن آسمان مىشد، در برابر درخت به خاك مىافتادند و آن را مىپرستيدند.
✨سپس گريه و زارى مىنمودند، و دست به دامن درخت مىشدند. وقتى كه حركت شاخههاى درخت، و صداى مخصوص آن درخت را (بر اثر باد شيطان) مىديدند و مىشنيدند مىگفتند؛ درخت مىگويد: اى بندگان من، من از شما راضى هستم. آن گاه غريو شادى سر مىدادند، شراب مىخوردند و به عيش و نوش و ساز و آواز و عياشى مىپرداختند، و در پايان به خانههاى خود باز مىگشتند...
✨اين قوم علاوه بر اين عقايد خرافى، در رفتار و كردار نيز فاسد و منحرف بودند، به طورى كه همجنس گرايى و همجنس بازى در بينشان رواج داشت.
✨خداوند پيامبرى از نوادگان يعقوب عليهالسلام را (كه طبق بعضى از روايات، حنظله نام داشت) براى هدايت آن قوم گمراه به سوى آنها فرستاد.
✨اين پيامبر، سالها در ميانشان ماند و هر چه آنها را به سوى خداى يكتا و بى همتا و دورى از بت پرستى دعوت كرد، گوش ندادند و به راه خرافى خود ادامه دادند.
✨سرانجام آن پيامبر، به خدا عرض كرد: پروردگارا! اين قوم لجوج دست از بت پرستى و درخت پرستى بر نمىدراند، و روز به روز بر كفر و گمراهى خود مىافزايند، و درختهايى را كه سود و زيان ندارند مىپرستند، همه آن درختها را خشك كن و قدرت خود را به آنها نشان بده، بلكه از درختپرستى منصرف شوند.
خداوند درختهاى آنها را خشكانيد.
✨آنها وقتى كه صبح از خانه بيرون آمدند در همه آن دوازده شهر ديدند كه درخت معبود، خشك شده است (اين حادثه مثل توپ در بينشان صدا كرد، هر كسى چيزى مىگفت) سرانجام آنها دو گروه شدند، يك گروه مىگفتند: جادوى اين شخصى كه ادعاى پيامبرى مىكند موجب خشك شدن درختها شده [يعنى درختها نخشكيده، بلكه سحر و جادوى او، چشمهاى ما را بسته به طورى كه ما چنين خیال می کنیم ] گروه ديگر مىگفتند: خدايان ما به اين صورت در آمدهاند تا خشم خود را نسبت به اين شخص (كه مدعى پيامبرى است) آشكار سازند تا ما نيز از خدايان خود دفاع كنيم و جلو او را بگيريم، (فرياد و شعارشان بر ضد آن پيامبر بلند بود و) سرانجام همه تصميم گرفتند تا آن پيامبر خدا را (با سختترين شكنجه) اعدام كنند.
ادامه دارد......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺