eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📓دائره المعارف قرآن کریم📓 😩آوارگى 💢 این موضوع در با تعابیر گوناگون آمده‌ و از واژگان متفاوتى قابل است. 🔰مفهوم در راه خدا که کوچ کردن با هدفى والا و به گفته راغب ، خروج از به‌دارالایمان است و در آیات متعدّدى از آن ستایش شده ( بقره ۲۱۸ ؛ آل عمران ۱۹۵ ؛ انفال ۷۲-۷۵ ) ، 💢یا موضوع و نفی بلد که در فقه به صورت کیفر برخی جرایم تعیین شده یا واژه که به معنای تحیر و سرگردانی است و برای سرزمینی که بنی اسرائیل به مدت ۴۰ سال در آنجا بودند ، علَم شده ، از هر یک در مدخلی جدا گانه بحث می‌شود ؛ ولی در مستقیم با موضوع بوده و در بسیاری موارد آوارگی را به همراه دارد . 🔰به جز یاد شده ( هجرت ، تبعید و تیه ) مفهوم آوارگی در قرآن ، بیشتر از واژه و مشتقات آن استفاده شده که به معنای بیرون راندن ، آواره ساختن ، یا موجب جلای شدن است ؛ چنانکه واژه # تشرید در آیه ۵۷ انفال نیز به معنای طرد کردن و کیفر نمودن و واژه در آیه ۷۶ و ۱۰۳ اسراء نیز به معنای برکندن آمده و جلا هم ( به گفته ماوردی ) به معنای آواره سازی گروهی است . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
6.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آيه ۲۴و۲۵ قالَ اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَ لَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتاعٌ إِلى‌ حِينٍ «اعراف آيه 24» (خداوند) فرمود: فرود آييد، بعضى از شما دشمن بعض ديگريد و تا مدّتى (معيّن) براى شما در زمين جايگاه و وسيله‌ى بهره‌گيرى خواهد بود. قالَ فِيها تَحْيَوْنَ وَ فِيها تَمُوتُونَ وَ مِنْها تُخْرَجُونَ « اعراف آيه 25» (او) فرمود: در اين زمين زندگى مى‌كنيد و در آن مى‌ميريد و از آن (براى محاسبه‌ى روز قيامت،) بيرون آورده مى‌شويد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)⚡️ قالَ اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَ لَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتاعٌ إِلى‌ حِينٍ «اعراف آيه 24» (خداوند) فرمود: فرود آييد، بعضى از شما دشمن بعض ديگريد و تا مدّتى (معيّن) براى شما در زمين جايگاه و وسيله‌ى بهره‌گيرى خواهد بود. قالَ فِيها تَحْيَوْنَ وَ فِيها تَمُوتُونَ وَ مِنْها تُخْرَجُونَ « اعراف آيه 25» (او) فرمود: در اين زمين زندگى مى‌كنيد و در آن مى‌ميريد و از آن (براى محاسبه‌ى روز قيامت،) بيرون آورده مى‌شويد. جلد 3 - صفحه 42 نکته ها مخاطبان جمله‌ى‌ «اهْبِطُوا»، يا آدم و حوّا و ابليس هستند و يا آدم و حوّا و ذريّه آنها. البتّه در يك جا ابليس به تنهايى مورد خطاب قرار گرفته است، «فَاهْبِطْ مِنْها» «1» و در جاى ديگر آدم و حوّا، «قالَ اهْبِطا مِنْها جَمِيعاً» «2» كه اگر جايگاه هبوط آنها يكى باشد، ممكن است‌ «اهْبِطُوا» جمع بين آنها باشد. مراد از «هبوط»، آمدن به زمين است، زيرا به دنبال آن مى‌فرمايد: «وَ لَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ» گرچه خداوند توبه‌ى آدم و حوّا را پذيرفت، «فَتابَ عَلَيْهِ» «3»، ولى اثر وضعى گناه باقى است. اثر وضعى آن ترك اولى‌ و نافرمانى آدم و حوّا، خروج از آن جايگاه بهشتى و هبوط به زمين بود. «اهْبِطُوا» پیام ها 1- از آثار وضعى خلاف و گناه نمى‌توان گريخت. «قالَ اهْبِطُوا» 2- گاهى عملكرد والدين، در هبوط و سقوط نسل آنان هم اثر مى‌گذارد. قالَ اهْبِطُوا ... 3- بهشت آدم و حوّا، مكانى غير از زمين وبالاتر وبرتر از آن بود. «اهْبِطُوا» 4- دنيا جايگاه تنازع و تزاحم و تضادّ است و انسان‌ها به خاطر تزاحم منافع و غرائز، با هم درگير مى‌شوند. «بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ» 5- زندگى دنيوى و بهره‌ورى از آن ابدى نيست. «إِلى‌ حِينٍ» 6- انسان، پس از مرگ دوباره زنده خواهد شد. «مِنْها تُخْرَجُونَ» آدم از اين ناراحت و غمگين بود كه پنداشت ديگر به بهشت و زندگى جاويد نخواهد رسيد، خداوند فرمود: «پس از زندگى دنيا مى‌تواند به بهشت جاويد برسد». 7- مدّت ونهايت زندگى دنيوى براى بشر معلوم نيست. («حِينٍ» نكره آمده است) «1». اعراف، 13. «2». طه، 123. «3». بقره، 37. تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 43 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آرامش با قــرآن استاد محمود شحات 🌷فرازی زیبا از سوره طارق 🌸 پیامبر اکرم صل الله علیه وآله: هرکس سوره طارق را تلاوت کند خداوند به تعداد هر ستاره‌ای که در آسمان وجود دارد ده حسنه به او می بخشد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولَِئكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِّنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّديقِينَ وَ الشُّهَدَآءِ وَ الصَّٰلِحِينَ وَ حَسُنَ أُوْلئَِكَ رَفِيقاً. ذَلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَ كَفَى بِاللَّهِ عَلِيماً (نساء/۶۹-۷۰) 🔹و هر كس كه از خدا و پیامبر اطاعت كند، پس آنان (در قیامت) با كسانى همدم خواهند بود كه خداوند بر آنان نعمت داده است، مانند پیامبران، صدّیقان، شهیدان و صالحان و اینان چه همدم‌هاى خوبى هستند. این همه تفضّل از سوى خداست و خداوند براى آگاه بودن، بس است. 🔸در سوره‌ى حمد در كنار صراط مستقیم، گروه «انعمت علیهم» آمده بود، و این بار دوّم است كه در كنار آیه‌ى صراط مستقیم، گروه «انعم اللّه علیهم» مطرح است. گویا غیر از انبیا و شهدا و صدّیقان و صالحان، دیگران بیراهه مى‌روند و راه مسقیم، منحصراً راه یكى از این چهار گروه است. در روایات، بهترین نمونه‌ى صدّیقان؛ امامان معصوم علیهم السلام و حضرت صدیقه فاطمه‌ى زهرا علیها السلام معرّفى شده است. مراد از «شهدا»؛ یا كشتگان میدان جهادند یا گواهان اعمال در قیامت. همنشینى با انبیا در دنیا براى همه‌ى پیروان واقعى امكان ندارد، بنابر این مراد آیه، همنشینى در آخرت است. ❇️ از پيام‌های آیات ▫️قرار گرفتن در راه انبیا و شهدا و داشتن رفقاى خوب، جز با اطاعت از فرمان خدا و رسول به دست نمى‌آید. «و من یطع اللّه و الرسول، فاولئک ...» ▫️رفیق خوب؛ انبیا، شهدا، صدّیقان و صالحانند. رفقاى دنیایى را هم باید با همین خصلت‌ها گزینش كرد. «حَسُن اولئک رفیقاً» ▫️اطاعت از رسول، پرتوى از اطاعت خدا و در طول آن است، پس با توحید، منافاتى ندارد. «من یطع اللّه و الرسول» ▫️پاداش اطاعت از پیامبر(ص)، همجوارى با همه‌ى انبیاست. چون همه یک نورند و یک هدف دارند و اطاعت از یكى، همراه شدن با همه است. «من یطع اللَّه و الرسول... مع... النّبیین» ▫️آگاه بودن خدا، بهترین عامل تشویق براى انجام وظیفه است. «باللّه علیماً» ▫️مقام نبوّت از مقام صدّیقین و شهدا و صالحین بالاتر است (چون نام انبیا قبل از آنها برده شده است) «من النّبیین و الصدّیقین...» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مصیبت خوانی در قرآن 1⃣نابینا شدن یعقوب در فراق یوسف😭 وَقَالَ يَا أَسَفَىٰ عَلَىٰ يُوسُفَ وَابْيَضَّتْ عَيْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظِيمٌ ﻭ ﮔﻔﺖ : ﺩﺭﻳﻐﺎ ﺑﺮ ﻳﻮﺳﻒ ! ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻏﺼّﻪ ﻟﺒﺮﻳﺰ ﺑﻮﺩ ﺩﻭ ﭼﺸﻤﺶ ﺍﺯ ﺍﻧﺪﻭﻩ ، ﺳﭙﻴﺪ ﺷﺪ .(یوسف٨٤) 2⃣کشته شدن اصحاب اخدود 😭 قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ ﻣﺮﺩﻩ ﺑﺎﺩ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺁﻥ ﺧﻨﺪﻕ [ ﻛﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻧﺪ]ﺁﻥ ﺁﺗﺸﻲ ﻛﻪ ﺁﺗﺶ ﮔﻴﺮﺍﻧﻪ ﺍﺵ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻮﺩ ،(بروج٤و۵) 3⃣ زنده به گور شدن دختران 😭 بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ ﺑﻪ ﻛﺪﺍم ﮔﻨﺎﻩ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻩ ؟(تکویر٩) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَٰذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ ﻣﮕﺮ ﻧﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺑﻲ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﮔﻮﻳﺎ ﺳﺨﻦ ﮔﻮﻳﺪ ، ﺑﻬﺘﺮم ؟ 📚( زخرف /٥٢) 👌ﺟﻤﻠﻪ ﻱ «ﺃﻧﺎ ﺧﻴﺮ» ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ، ﻳﻚ ﺑﺎﺭ ﺍﺯ ﺍﺑﻠﻴﺲ ﺻﺎﺩﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﻓﺮﻋﻮﻥ. وَقَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسَىٰ وَلْيَدْعُ رَبَّهُ إِنِّي أَخَافُ أَن يُبَدِّلَ دِينَكُمْ أَوْ أَن يُظْهِرَ فِي الْأَرْضِ الْفَسَادَ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﮔﻔﺖ : ﻣﺮﺍ ﺑﮕﺬﺍﺭﻳﺪ ﺗﺎ ﻣﻮﺳﻲ ﺭﺍ ﺑﻜﺸﻢ ﻭ ﺍﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺭﺍ [ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﺠﺎﺕ ﺧﻮﺩ ]ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ، 👌ﭼﻮﻥ ﻣﻦ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻢ ﺩﻳﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﻫﺪ ، ﻳﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ﺗﺒﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﺑﺎﺭ ﺁﻭﺭﺩ ! 📚( غافر/ ٢٦) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 پای‌بندی نسبت به حلال و حرام ✅ تعیین مرزها از جهت «حلّیت» و «حرمت» امور، چیزی است که تنها بر عهده شارع است. قرآن در قالب یکی از مقابله‌های موجز خود به حقیقت یاد شده اشاره داشته و می‌فرماید: احلّ الله البیع و حرّم الرّبا (بقره/۲۷۵) و این موضوعی نیست که افرادی به دلخواه بتوانند در باره آن اظهار نظر و اعمال سلیقه نمایند. قرآن افراد را از جهت پای‌بندی به این‌گونه حدود و ثغور الهی دو گروه دانسته است: گروهی که در برابر دستورهای شریعت کاملاً مطیع و فرمانبردارند و گروهی که به راحتی مرزهای شریعت را زیر پا می‌گذارند و چیزی جز خواسته‌های نفسانی خود را معیار و محور قرار نمی‌دهند. چنین افرادی به سلیقه خود حلال و حرام‌های الهی را تغییر می‌دهند و با حیله و تزویر و یا با توجیهات مختلف حرامی را بر خود حلال می‌کنند و احکام الهی را بازیچه هوس‌های خویش می‌سازند. 🔸نمونه‌هایی از پای‌بندی و بی‌قیدی انسان‌ها را نسبت به حلال‌ها و حرام‌های الهی در لابه‌لای آیات قرآن می‌توان سراغ گرفت که در این‌جا به مواردی از آن در قالب مقابله صحنه‌ها اشاره می‌کنیم: ▫️آنان که محرمات الهی را بزرگ می‌شمارند (حج/۳۲) ▪️آنان که محرمات الهی را کوچک می‌شمارند (توبه/۲۹) ▫️آنان که حلال‌های الهی را بر خود حرام می‌کنند (انعام/۱۴۰) ▪️آنان که حرام‌های الهی را بر خود حلال می‌کنند (توبه/۳۷) ▫️آنان که حلال و حرام را به اذن الهی تغییر می‌دهند (آل‌عمران/۵۰) ▪️آنان که حلال و حرام را به سلیقه خود تغییر می‌دهند (توبه/۳۷) ▫️آنان که در حلال و حرام تابع فرمان شریعت‌اند (مائده/۴) ▪️آنان که در صدد توجیه محرمات نادرست خود هستند (انعام/۱۴۸) ▫️آنان که بر اساس فرمان خدا و قانون طبیعت حلال و حرام را تعیین می‌کنند (اعراف/۱۵۷) ▪️آنان که به دروغ اموری را حلال و اموری را حرام می‌کنند (نحل/۱۱۶) ▫️آنچه خدا بر اساس حکمت بر انسان‌ها تحریم نموده است (انعام/۱۵۱) ▪️آنچه انسان‌ها بی‌دلیل بر خود تحریم نموده‌اند (اعراف/۳۲) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺