💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
إِنَّ الَّذِينَ عِنْدَ رَبِّكَ لا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ وَ يُسَبِّحُونَهُ وَ لَهُ يَسْجُدُونَ «اعراف آیه206»
همانا كسانى كه مقرّبان درگاه پروردگارت هستند، از پرستش او سر باز نمىزنند، او را تسبيح مىگويند و براى او سجده مىكنند.
نکته ها
«الَّذِينَ عِنْدَ رَبِّكَ»، يعنى مقرّبان درگاه خداوند، هم شامل فرشتگان مىشود، هم بندگان وارستهاى كه خود را در محضر خدا مىبينند.
هنگام تلاوت و شنيدن آيهى فوق، سجده مستحبّ است. «1» در مورد پانزده آيهى قرآن
«1». تفسير نمونه.
جلد 3 - صفحه 259
سجده وارد شده است. چهار مورد واجب آن عبارتست از: آيهى 15 سورهى سجده، 37 فصّلت، 62 نجم و 19 علق و در يازده آيه سجده مستحب است، آيات 206 اعراف، 15 رعد، 48 نحل، 107 اسراء، 58 مريم، 18 و 77 حج، 60 فرقان، 25 نمل، 24 ص و 21 انشقاق.
پیام ها
1- با عبادت، خود را همرنگ و هماهنگ فرشتگان سازيم. وَ اذْكُرْ رَبَّكَ ... إِنَّ الَّذِينَ عِنْدَ رَبِّكَ ...
2- مستكبر، به مقام قرب الهى نمىرسد، «الَّذِينَ عِنْدَ رَبِّكَ لا يَسْتَكْبِرُونَ» و مقرّبان الهى، متواضع و فروتن بوده و تكبّر نمىورزند.
3- ذكر خدا، نمونهى روشن عبادت است. وَ اذْكُرْ رَبَّكَ ... لا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ
4- غفلت از خداوند، بر اثر خودبزرگبينى و استكبار است. «لا تَكُنْ مِنَ الْغافِلِينَ إِنَّ الَّذِينَ عِنْدَ رَبِّكَ لا يَسْتَكْبِرُونَ»
5- راه قرب به خداوند، فروتنى، عبادت و سجدهى خالصانه است. عِنْدَ رَبِّكَ لا يَسْتَكْبِرُونَ ... وَ لَهُ يَسْجُدُونَ
6- سجده، اختصاص به خداوند دارد و مقرّبان اين را باور دارند. «لَهُ يَسْجُدُونَ» (مقدّم شدن «لَهُ» بر «يَسْجُدُونَ»، نشانهى اختصاص است)
7- به عبادت خود مغرور نشويم، چون خداوند فرشتگانى دارد كه پيوسته در حال عبادتاند. إِنَّ الَّذِينَ عِنْدَ رَبِّكَ .... يُسَبِّحُونَهُ وَ لَهُ يَسْجُدُونَ
8- بايد روحيّهى استكبار را كنار گذاشت، سپس خدا را تسبيح گفت و به سجده افتاد. «لا يَسْتَكْبِرُونَ، يُسَبِّحُونَهُ، يَسْجُدُونَ»
«الحمدلِلّه رَبّ العالمين»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ يَهْدِى بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَٰمِ وَ يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَٰتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ يَهْدِيِهمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ (مائده/۱۶)
🔹خداوند به وسیلهى آن (كتاب) كسانى را كه بدنبال رضاى الهى اند، به راههاى امن و عافیت هدایت مىكند، و آنان را با خواست خود از تاریكىها به روشنایى در مىآورد، و به راه راست هدایت مىكند.
🔸در پایان آیهی قبل فرمود: قطعاً از جانب خداوند، نور و کتابی روشنگر آمده است. هدایت داراى مراتبى است: یک مرحله، هدایت عمومى براى همه انسانهاست، خواه پیروى كنند یا نكنند و نوع دیگر مخصوص كسانى است كه هدایت عمومى را پذیرفته باشند. این آیه نوع دوّم را بیان مىكند. سلام، یكى از نامهاى خداست: «السّلام المؤمن المهیمن...» [حشر/۲۳] و یكى از نامهاى بهشت هم «دارالسّلام» [انعام/۱۲۷] است. پس راههاى سلام، یعنى راه خدا و بهشت كه رسیدن به آن دو از «سُبل السلام» و صراط مستقیم مىگذرد.
🔸«سُبل السّلام»، شامل راههاى سلامت فرد و جامعه، خانواده و نسل، فكر، روح و ناموس و... مىشود. مصداق روشن پیروان رضوان خدا در «مَن اتّبع رضوانه»، پویندگان خط «غدیرخم»اند، چون آیهى «رضیت لكم الاسلام دیناً» بعد از نصب علىّ بن ابى طالب علیهما السلام به مقام جانشینى پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله نازل شد. [تفسیر اطیبالبیان]
❇️ از پيامهای آیه
▫️كسانى قابل هدایتند كه در پى تحصیل رضاى حقّ باشند، نه دنبال مقام و مال و هواى نفس و انتقام. «یهدى به اللّه مَن اتّبع رضوانه»
▫️انسان، خود زمینهساز هدایت خویش است. «یهدى به اللّه من اتّبع رضوانه»
▫️هدایت به راههاى سلامت و سعادت، در گرو كسب رضاى خداست و هر كس در پى راضى كردن غیر او باشد، در انحراف است. «یهدى به اللّه من اتّبع رضوانه سبل السلام»
▫️راه حقّ یكى و راههاى باطل (شرک، كفر، نفاق و تفرقه و...) متعدّد است. (كلمهى «نور»، مفرد ولى «ظلمات» جمع است. آرى، همهى نیكىها و پاكىها در پرتو نور توحید، یک حالت وحدت و یگانگى به خود مىگیرد، امّا ظلمت همیشه مایهى تفرقه و پراكندگى صفوف است.)
▫️هدف، یكى است ولى راههاى رسیدن به آن متعدّد است. «سبل السلام»
▫️مكتب وحى، سلامت و سعادت فرد و جامعه و روح و جسم را تضمین كرده است. «سبل السلام»
▫️بشر در سایه قرآن، به همزیستى و صفا در زندگى مىرسد. «سبل السلام»
▫️«سبل السلام» به «صراط مستقیم» منتهى مىشود، و همهى كسانى كه با انجام تكالیف گوناگون در شرایط مختلف، در پى كسب رضاى خداوند مىباشند، به صراط مستقیم مىرسند. «یهدى... سبل السّلام... یهدیهم الى صراط مستقیم»
▫️براى رسیدن به صراط مستقیم، تنها پیامبر و كتاب كافى نیست، لطف و ارادهى خدا هم لازم است. «باذنه»
▫️نه جبر، نه تفویض بلكه امر بین الامرین. انسان انتخابگر است؛ «اتّبع رضوانه» امّا رسیدن به هدف بدون اراده خدا نمىشود. «باذنه»
▫️قرآن، داروى شفابخش همه ظلمات است. تاریكىهاى جهل، شرک، تفرقه، توحّش، شبهات، شهوات، خرافات، جنایات و اضطرابها را به نور علم، توحید، وحدت، تمدن، یقین، حقّ، صفا و آرامش تبدیل مىكند. «یخرجهم من الظلمات الى النور»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 اهداف نزول قرآن
✅ توجّه به اهداف نزول قرآن و نیز اهداف سورهها و آیات، نقش زیادی در فهم و تدبّر در آیات قرآن دارد. در قرآن کریم، اهداف متعدّدی برای نزول قرآن بیان شده است که به چند دسته قابل تقسیم است:
🔸اهداف مقدماتی:
۱- قرآن نازل شد تا هشدارگر جهانیان باشد. (فرقان/۱)
۲- قرآن نازل شد تا بیان کنندهی همه چیز باشد. (نحل/۸۹)
۳- قرآن نازل شد تا شما خردورزی کنید. (یوسف/۲)
۴- قرآن برای تفکرکردن شما، نازل شد. (نحل/۴۴)
۵- قرآن، بشارتگر و هشدار دهنده است. (فصلت/۴)
۶- قرآن، برای ذکر و یادآوری است. (ص/۱)
۷- قرآن، هدایت و رحمت است. (نحل/۸۹)
۸- قرآن، برای تدبّر است. (ص/۲۹)
🔹اهداف میانی:
۱- قرآن، برای برپایی قسط و عدالت است. (حدید/۲۵)
۲- قرآن، برای داوری بین مردم است. (بقره/۲۱۳)
۳- قرآن، شفاست. (اسراء/۸۲)
۴- قرآن، برای هدایت به راههای اَمن و صراط مستقیم است. (مائده/۱۵)
۵- قرآن، برای حاکمیت قوانین الاهی است. (نساء/۱۰۵)
۶- قرآن، برای رسیدن به تقواست. (زمر/۲۸)
🔻هدف نهایی:
⬅️ قرآن نازل شد تا مردم را از تاریکیها به سوی نور ببرد. (ابراهیم/۱ و حدید/۹)؛ هدف اساسی و نهایی، هدایت انسان بهسوی نور الهی و «نورانی شدن انسان» است. «تدبّر در قرآن»؛ تفهّم مجموعهای و منسجم آیات قرآن، کشف جهت هدایتی سورهها، باید ما را به فهم و درک این حقیقت متعالی رهنمون سازد.(انشاءالله)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 سه آفت و سه راه حلّ قرآنی
✅ استاد قرائتی:
▪️آفت اول: اگر مبتلا به شهوات شدى ...
🔸راه حل ⬅️ در نمازت تجديد نظر كن، حتماً دچار سهلانگارى در نمازت شدهای.
🔹فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة و اتبعوا الشهوات (مریم/۵۹)
▪️آفت دوم: اگر احساس بدبختى و عدم توفيق كردى ...
🔸راه حل ⬅️ در رفتارت با مادرت تجديد نظر كن.
🔹و برّ بوالدتى و لم يجعلنى جبارا شقيا (مریم/۳۲)
▪️آفت سوم: اگر احساس تنگى و سخت شدن زندگى كردى ...
🔸راه حل ⬅️ رابطهات را با قران (۱) درست كن.
🔹و من اعرض عن ذكرى فان له معيشة ضنكا (طه/۱۲۴)
(۱) ذکری: یاد خداست و نماز، قرآن، دعا و ولایت علی(ع) و ... میتواند از مصادیق آن باشد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
19.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 اگر کسی با قرآن انس بگیرد؛ احساس میکند که قرآن، فقط برای او نازل شده است / استاد عابدینی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 ویژگی انسانهایِ متواضع
✅ الذین اذا ذکرالله وجلت قلوبهم و الصابرین علی ما اصابهم و المقیمی الصلوة و ممّا رزقناهم ینفقون (حج/۳۵)؛ (همان) کسانی که هر گاه خدا یاد شود، دلهایشان (از عظمت خدا و کیفر او) بهراسد، و کسانی که در برابر آنچه (از مصیبتها) به آنان میرسد، شکیبایند، و کسانی که برپا دارنده نمازند و از آنچه به آنان روزی دادهایم (در راه خدا) انفاق میکنند.
🔹قرآن کریم در آیه ۳۵ سوره حج به صفات فروتنان و متواضعان اشاره میکند. در انتهای آیه قبل میفرماید: «... و بشّر المخبتین». واژه «مخبتین» در اصل به معنای زمین صاف و وسیع است که انسان به راحتی در آن گام برمیدارد، سپس به معنای اطمینان و فروتنی آمدهاست. در این آیه، چهار صفت و ویژگی متواضعان بیان شدهاست:
▫️خدا ترس بودن در هنگام یاد خدا
▫️شکیبا بودن در مشکلات
▫️برپایی نماز
▫️انفاق کردن
🔸ترس انسانهای متواضع از جهت خشم خدا یا شک در رحمت او نیست، بلکه به خاطر مسؤولیتهایی است که بر دوش دارند و نگرانند که در انجام آن کوتاهی کرده باشند و یا به خاطر درک عظمت و مقام خداست. فروتنان از طرفی با خدا ارتباط دارند و از طرف دیگر با خلق خدا در ارتباط هستند و به آنها کمک میکنند یعنی فروتنی و تسلیم و تواضع آنان در کردارشان ظاهر میشود. عبارت «مما رزقناهم» این نکته را یادآور میشود که شما چیزی از خود ندارید، بلکه از آنچه خدا به شما داده، انفاق میکنید. (پس لطفاً بُخل نورزیم!)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ #تفسیرساده #روزی_حلال
۸۱طه
كُلُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَلَا تَطْغَوْا فِيهِ فَيَحِلَّ عَلَيْكُمْ غَضَبِي وَمَن يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوَي❌
ضمیر فِيهِ به رزق برمی گردد یعنی در کسب روزی خود حرام نکنید کلاه سر مردم نگذارید که غصب خدا بالا بیاید وسقوط تان حتمی شود😰
مردم شهرما درباره مال حرام ضرب المثلی زیبا دارند که بااین آیه هماهنگ است آنها میگویند در قبال کار کم ات پول حرام زیاد ومفت از مردم مظلوم نگیر زیرا👈
«بادآورده را گردباد میبرد»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❇️ قرآن از زبان قرآن / ۳
🔻عبارات ذیل، ترجمهٔ کدام آیات قرآن است؟
۱۳) ما به آنچه آنان میگویند داناتریم و تو مأمور به اجبار آنها نیستی. پس به وسیله قرآن، کسانی را که از عذاب من میترسند، متذکر ساز.
۱۴) و پیامبر[خدا] عرضه داشت: پروردگارا! قوم من این قرآن را رها کردند!
۱۵) ... و این قرآن را به سوی تو فرو فرستادیم تا برای مردم آنچه را به سوی ایشان نازل شده است بیان کنی؛ و امید که آنان بیندیشند.
۱۶) زنهار! این قرآن تذکردهنده است و هر که بخواهد از آن پند گیرد.
۱۷) و کافران گفتند: چرا قرآن یکجا بر او نازل نشده است؟! اینگونه [ما آن را به تدریج نازل کردیم] تا قلبت را به وسیله آن استوار گردانیم و آن را به آرامی [بر تو] خواندیم.
۱۸) آیا در باره قرآن نمیاندیشند؟ اگر از جانب غیر خدا بود، قطعاً در آن اختلاف بسیاری مییافتند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
👇 محتوای مربوط به #جزء_22👇
📖 متن قرآن
🎙 صوت تحدیر ( تندخوانی)
🎤 صوت ترتیل
📣 صوت ترجمه
📝مفاهیم قرانی
دریافت از لینک زیر
https://eitaa.com/delneshinha/33746
کانال
صوتهای دلنشین
هدیه به چهارده معصوم
@delneshinha
🍀🖤🍀🖤🍀🖤
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
💜 درخواست هاى ابراهیم علیه السلام از خداوند
👈7. پذیرش توبه
🌺 «... و تُب عَلَینا » ( بقره / ۱۲۸ ) که آن را براى خود و #ذرّیّه خود طلبیده و چون ابراهیم و اسماعیل، پیامبرانى معصوم بودهاند، توبه آنان، #توبه از گناهان به معناى رایج آن نیست .
🌸 به گفتهای ، با توجه به آن که این #نیایش در حال بنای کعبه بوده ، آنها از آن رو درخواست توبه کردهاند که دیگران بدانند #کعبه جایگاه توبه است و به آنان در این زمینه اقتدا کنند .
👈8 . برانگیختن پیامبر صلى الله علیه و آله در میان فرزندانش
🌺 « رَبَّنا وابعَث فِیهِم رَسولاً مِنهُم ... .» ( بقره /۱۲۹ )
🌸 به اتّفاق مفسّران، #رسول در آیه، پیامبر اسلام صلىاللهعلیهوآله است ؛ چنانکه خود #حضرت نیز فرموده است: انا دعوه ابی ابراهیم .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
20.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#انفالآیه۱
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشندهى مهربان
يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ «1»
(اى پيامبر!) از تو دربارهى انفال (غنائم جنگى و اموال عمومى) مىپرسند (كه از آن كيست؟) بگو: انفال، از آنِ خدا و پيامبر است. پس، از خداوند پروا كنيد و (روابط) ميان خودتان را اصلاح كنيد و اگر ايمان داريد، از خدا و رسولش اطاعت كنيد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
جلد 3 - صفحه 263
#سیمای سورهى #انفال
اين سوره هفتاد وپنج آيه دارد و در مدينه نازل شده است.
اين سوره به دليل كلمهى «انفال» كه در آغاز آن آمده، همچنين به دليل بيان كردن احكام انفال و ثروتهاى عمومى، به «انفال» نامگذارى شده است.
نام ديگر اين سوره، «بدر» است، زيرا بيشتر آياتش پيرامون جنگ بدر است اوّلين نبرد مسلمانان با مشركان مىباشد و مسلمانان از امدادهاى الهى و نصرت خدا برخوردار شدند.
همچنين در اين سوره، ويژگىهاى سپاه حقّ و باطل نيز بيان شده است و درسهايى از تاريخ پيامبر اسلام و چگونگى رفتار آن حضرت با مسلمانان و مسائلى همچون انفال، بيتالمال، احكام جهاد، غنائم، اسيران و خمس و چگونگى تقسيم آن، ماجراى هجرت و ليلةالمبيت، صفات مؤمنان واقعى، جلوگيرى از اختلاف و تفرقه و ... بيان شده است.
جلد 3 - صفحه 264
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیرنور( محسن قرائتی )💫
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشندهى مهربان
يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ «1»
(اى پيامبر!) از تو دربارهى انفال (غنائم جنگى و اموال عمومى) مىپرسند (كه از آن كيست؟) بگو: انفال، از آنِ خدا و پيامبر است. پس، از خداوند پروا كنيد و (روابط) ميان خودتان را اصلاح كنيد و اگر ايمان داريد، از خدا و رسولش اطاعت كنيد.
نکته ها
در قرآن حدود 130 بار واژهى سؤال و مشتقّات آن، از جمله 15 بار عبارت «يَسْئَلُونَكَ» آمده است.
«انفال» جمع «نَفل»، به معناى زياده و عطيّه است. چنانكه به زيادتر از نمازهاى واجب، نافله گفته مىشود و عطاى فرزند به حضرت ابراهيم «نافله» به حساب آمده است. «وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ نافِلَةً» «1»
در روايات و كتب فقهى، منابع طبيعى و ثروتهاى عمومى، غنائم جنگى، اموال بىصاحب مثل: زمينى كه صاحبش آن را رها كرده، اموال مردگان بىوارث، جنگلها، درّهها، نيزارها،
«1». انبياء، 72.
جلد 3 - صفحه 265
زمينهاى موات، معادن و ... از انفال شمرده شدهاند. «1»
چون قبل از اسلام، نحوهى توزيع غنائم بر اساس تبعيضات بود، پس از جنگ بدر كه اوّلين جنگ مسلمانان و همراه با غنائم بسيار بود، در اينكه غنائم را چه بايد كرد و به چه كسانى مىرسد و چه كسانى اولويّت دارند، نظرهاى مختلفى وجود داشت. سرانجام با سؤال و درخواست مردم از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، خود آن حضرت به تقسيم غنائم پرداخت و بطور عادلانه و يكسان ميان مردم تقسيم كرد تا تبعيضات موهوم دورهى جاهلى را از ميان برداشته و از مستضعفان حمايت كند، هر چند برخى، از اين برابرى رنجيدند. «2»
گرچه آيات اين سوره دربارهى جنگ بدر است و اين آيه نيز بيشتر نظر به غنائم جنگى دارد، ولى اختصاص به آن ندارد. «3»
امام صادق عليه السلام فرمود: «انفال به چند سهم تقسيم مىشود كه يكى از سهام براى خداوند است، سهم خداوند از انفال، زير نظر رسول خدا مصرف مىشود». «4»
پاداش اصلاح و آشتى ميان مردم، از يك سال نماز و روزهى مستحبّى هم بيشتر است. «5»
امام صادق عليه السلام به شاگرد خود مفضّل فرمود: «اگر ميان دو نفر از طرفداران ما نزاعى درگرفت، از مال من خرج كن و ميان آنان آشتى بده». «6»
در اسلام، تقويت و تحكيم پيوندها و از بين بردن اسباب تفرقه و نفاق به قدرى اهميّت دارد كه در بعضى مراحل نه تنها اصلاح ذات البين واجب است، بلكه از سهم امام نيز مىتوان براى آن استفاده كرد. «7»
پیام ها
1- سؤال مردم دربارهى انفال و پاسخ پيامبر صلى الله عليه و آله به آنان، نشاندهندهى دخالت اسلام در شئون اقتصادى جامعه است. يَسْئَلُونَكَ ...
«1». تفسير نورالثقلين؛ بحار، ج 93، ص 205 وكافى، ج 1، ص 539.
«2». تفسير نمونه؛ فروغ ابديّت، ج 1، ص 423.
«3». تفاسير الميزان و نمونه.
«4». تفسير نمونه.
«5». تفسير اطيبالبيان.
«6». كافى، ج 2، ص 209.
«7». تفسير نمونه.
جلد 3 - صفحه 266
2- مرجع بيان احكام و مسائل اقتصادى، رهبر الهى است. يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ ...
3- هدف از جهاد در اسلام، پيروزى حقّ بر باطل است. غنائم، مسألهى فرعى و اضافى است. ( «انفال»، به معناى «زياده» است.)
4- حكومت اسلامى پشتوانهى اقتصادى مىخواهد و انفال، پشتوانهى نظام اسلامى است. «الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ»
5- اسلام براى منابع طبيعى و ثروتهاى عمومى نيز قانون دارد. «الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ»
6- تمام مصارف رسولاللّه، در راستاى اهداف الهى است. «لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ»
7- حفظ اموال عمومى، پاكى و پروا لازم دارد. «فَاتَّقُوا اللَّهَ» (زيرا بيتالمال و اموال عمومى، مىتواند بسترى براى سوءاستفاده باشد.)
8- كسى كه قصد اصلاح دارد، بايد خودش اهل تقوا باشد. «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا»
9- حفظ وحدت واصلاح ميان مردم، بر همگان لازم است. «أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ»
10- مؤمن بايد در ميدانهاى اخلاق، جامعه و سياست، به دستورات الهى عمل كند تا مشروعيّت داشته وبه موفقيّت برسد. «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ»
11- ايمان تنها در قلب نيست، بلكه جلوهى خارجى و اطاعت عملى هم مىخواهد. أَطِيعُوا ... إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ
12- ممكن است كسانى در آزمايش جانفشانى و حضور در جبهه قبول شوند، ولى در آزمايش مالى و تقسيم غنائم و انفال مردود گردند. «إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»
13- جبهه رفتن به تنهايى نشانهى ايمان كامل نيست، طمع نداشتن به غنائم، حفظ اخوّت و تسليم بودن در برابر رهبرى هم لازم است. (كلّ آيه)
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 267
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیه «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُون» (۱۵۶ بقره) در مرگ هر انسانی در زبان وابستگانش، جاری است
اما متأسفانه کمتر به معنای بلند عرفانی آن توجه میشود؛ «إِنَّا لِلَّهِ»؛ ما، مال خدائیم نه مال خودمان؛ یعنی احساس مالکیت که ما به خود نسبت میدهیم، حقیقتاً مال ما نیست
بلکه مالکش خدا است؛ زیرا ما عبدیم
و العبد و ما فی یده کان لمولاه
عبد و هرآنچه در دست دارد مال خداوند است
بنابراین هستیای که ما به خود نسبت میدهیم؛ هستی حق است که بشکل عاریهای به ما انتساب یافته است؛ ولی این انتساب عاریهای ما را بتوهم انداخته که خیال کنیم ما موجویتی داریم که مال خودمان است
جمله «إِنَّا لِلَّهِ» به ما هشدار میدهد که اینگونه مپندارید که این نسبت، حقیقی است؛ بلکه این انتساب، مجازی و قرضی است؛ و انتساب حقیقی از آن خدا است.
#شب_قدر
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
رَقیب و عَتید ڪیستند🤔⁉️
نام دو فرشته نویسنده اعمال انسان است.
این دو نام برگرفته از آیه ۱۸ سوره ق
«ما یلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ»
بر اساس برخی روایات، رقیب بر شانه راست فرد نویسنده کارهای نیک
و عتید بر شانه چپ نویسنده گناهان هستند.
این دو فرشته در هنگام مرگ بر انسان ظاهر شده و در قیامت بر اعمال او گواهی میدهند.
قرآن با تعابیر مانند «رُسُل»، «کِرامَاً کاتِبینَ» و «حافظین» نیز از این فرشتگان یاد کرده است.
#شب_قدر
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 روز فرار
🌷 فَإِذَا جَاءَتِ الصَّاخَّةُ ﴿۳۳﴾
🍃 پس چون فرياد گوشخراش در رسد (۳۳)
🌷 يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ ﴿۳۴﴾
🍃 روزى كه آدمى از برادرش (۳۴)
🌷 وَ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ ﴿۳۵﴾
🍃 و از مادرش و پدرش(۳۵)
🌷 وَ صَاحِبَتِهِ وَ بَنِيهِ ﴿۳۶﴾
🍃 و از همسرش و پسرانش مىگريزد(۳۶)
🌷 لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ ﴿۳۷﴾
🍃 در آن روز هر كسى از آنان را كارى است كه او را به خود مشغول مىدارد(۳۷)
#شب_قدر
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
⚜سبک زندگی قرآنی :
🍂قدر خود را بالا ببرید. 🍂
🔶إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ
⚡️یکی از معانی قدر، اندازه و مقدار است.
🍁شب قدر، یعنی شبی که در آن، قدر هرکس معین شده و هر کس به اندازه ی ظرف وجودیش، از رحمت خدا دریافت میکند.
🍃قدر هرکس، براساس خواسته ها و اهدافش تعیین می شود.
✅در شب قدر، افقهای دید خود را وسعت بخشیم و به اهداف عالیه روحی بیندیشیم تا به همان میزان نیز بهره مند گردیم.
#شب_قدر
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قرائت متفاوت قرآن توسط احسان یاسین، خواننده معروف در برنامه محفل شبکه سه
#شب_قدر
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️رستگاری با یک آیه قرآن ...!
🎙#استاد_مسعود_عـــالے
🌺پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:
روز قیامت منبرهایی از نور می گذارند که در کنار هر منبر، اسبی نجیب قرار دارد. سپس منادی از جانب پروردگار عزیز ندا می دهد: حاملان و حافظان قرآن کجایند؟ (عدّه ای جلو می آیند) به آنها گفته می شود: بدون هیچ ترس و خوفی بر این منبرهای نور بنشینید، تا خداوند از حساب مردم فارغ شود،
سپس بر این اسب های نجیب سوار شوید و به سوی بهشت بروید.
#شب_قدر
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺